Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (85)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)




9800pro hvilket er bedst?
onmo 
Dato:   04-11-03 05:03

Har tænkt mig at købe sådan en fætter i nærmeste fremtid,vil nøjes med 128mb ram da det ser ud til at være rigeligt.Men hvilke mærke skal man gå efter (Saphire,gigabite eller noget helt 3.)

Re: 128MB vs. 256MB i Call of Duty
Rune 
Dato:   04-11-03 13:53

128MB er desværre næppe rigeligt længere - især ikke, hvis du ser frem til Call of Duty, her er et par eksempler:

1.

"Extra"-teksturdetaljeniveau (kræver 256MB på grafikkortet)
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikelimages/COD1a.JPG/

"High"-teksturdetaljeniveau (kræver 128MB på grafikkortet - sammenlign med forrige billede)
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikelimages/COD1b.JPG/

2.

"Extra"-teksturdetaljeniveau (kræver 256MB på grafikkortet)
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikelimages/COD2b.JPG/

"High"-teksturdetaljeniveau (kræver 128MB på grafikkortet - sammenlign med forrige billede)
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikelimages/COD2a.JPG/
.dk/hard/artikelimages/COD2a.JPG

Så 256MB ville jeg ikke undvære aktuelt - det lydløse grafikkort Sapphire Radeon 9800 Pro 256MB Ultimate Edition burde være referencen (snart erstattet af Radeon 9800XT).

Re: 128MB vs. 256MB i Call of Duty
jesper w 
Dato:   04-11-03 14:11

det virker som de er blevet for dovne til at skrive spillet ordenligt, når man ikke kan lave den grafik som er på 256 udgaven, som på 128.
Dårlig udvikling hvis det er sådanne.

Re: 128MB vs. 256MB i Call of Duty
Guffe 
Dato:   04-11-03 18:14

Jeg har prøvet Demo'en og med det grafikkort jeg har, kører det fint og flot.. kortet er GForce 4 Ti4600-128 Ram, men jeg går nok heller ikke så meget op i detaljer som Rune.. men jeg synes det er flot på mit kort og det hakker ikke.. kører i 1024/768-32

/Guffe

Re: 128MB vs. 256MB i Call of Duty
onmo 
Dato:   04-11-03 20:24

Er der 256mb kort i ikke anbefaler? så på edbpriser et club 3d til 3550 mere end 1000kr at spare iforhold til saphire kortet.

Re: 128MB vs. 256MB i Call of Duty
Rune 
Dato:   04-11-03 21:53

Er du ikke tilfreds til kølingen på Club 3D kortet, så kan du selv sætte en lydløs Zalman ZM80C-HP køler på (sælges hos http://www.studiedata.dk/ ) - og på denne måde forvandle grafikkortet til Sapphires model. Så jo, kr. 3.550,00 for Club 3D Radeon 9800 Pro 256MB burde være glimrende.

Re: 128MB vs. 256MB i Call of Duty
Gandalf 
Dato:   05-11-03 19:25

Rune:

Hvad er nu det for noget? de 256 MB har ifølge ALLE andre end dig kun indvirkning påhøje oplysninger med FSAA, og overhovedet ikke detaljgrader!

Re: 128MB vs. 256MB i Call of Duty
Rune 
Dato:   06-11-03 13:57

Producenten af "Call of Duty" skriver direkte, at højeste detaljegrad i dette spil mht. teksturer udelukkende virker med 256MB ram på grafikkortet.

Så dette er nok den første svale, snart vil du formodentlig opleve flere spil, som kræver 256MB, medmindre du vil leve med nedskalerede teksturer - sådan er verden desværre, engang var 2MB grafikkortram nok, i dag kræves ofte 128MB, og snart 256MB (Ascerons Call 2 kræver ligeledes 256MB ram, hvis du ikke vil gå på kompromis med teksturerne, og Unreal Tournament 2003 kan også bringes til at anvende teksturer, der kræver mindst 188MB ram på grafikkortet). Mon ikke, at vi allerede om 2-3 år kan se grafikkort med 1GB ram, udviklingen stopper næppe med 256MB...

Re: 128MB vs. 256MB i Call of Duty
Gandalf 
Dato:   06-11-03 14:57

buhu :'(

Nu føler jeg mig lige pludselig ikke så stor igen med mit Powercolor Radeon 9800 PRO 128 :S

Ej, jeg venter alligevel til næste generation med at købe 256 MB grafikkort

Re: 128MB vs. 256MB i Call of Duty
Niels 
Dato:   06-11-03 21:05

Hmm, hvis producenter nu brugte komprimerede teksturer (compressed textures) ville 256mb tekstur niveau ville være opnåeligt på et 128mb-kort. Fx ligesom det vi så mht Mafia i sin tid.
Nå men den 256mb hype skal ikke hindre mig i at købe et R9800 128mb til 2499kr.

Re: 128MB vs. 256MB i Call of Duty
Rune 
Dato:   06-11-03 21:50

Jeg vil nu tro, at teksturerne såmænd er komprimerede i Call of Duty, dog kan jeg ikke få spillet til at reagere på konsolparametre som:

seta r_ext_compress_lightmaps "1"
seta r_ext_compress_textures "1"
seta r_ext_preferred_tc_method "1"

Historien i Call of Duty er muligvis også mere kompliceret end som så; dvs. 128MB Nvidia grafikkort kan anvende 256MB-teksturer uden problemer, mens jeg er mindre heldig med Radeon 9700 Pro 128MB (Call of Duty er dog også "Nvidia the Way it's Meant to be Played) - der står dog direkte i readme-filen til Call of Duty:

- Video cards with 32MB to 64MB of video RAM are able to use the Normal Character & General Textures settings.

- Video cards with 128MB of video RAM are able to use the High Character & General Textures settings.

- Video cards with 256MB of video RAM are able to use the Extra Character & General Textures settings.

* Video cards with 32MB of video RAM will see improved performance with the Low Character & General Textures settings.

Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende