MDK2, SOULBRINGER, DAIKATANA OG MOTOCROSS MADNESS 2 


De fleste af os køber ikke en 800 Mhz CPU for at kunne skrive hurtigere i diverse tekstbehandlingsprogrammer, men netop for at kunne køre diverse computerspil (eller måske skulle vi efterhånden kalde det computersimulationer). Vi har derfor valgt at kigge på et par af slagsen, som alle kræver relativ megen computerkraft. Der er lidt for enhver smag: FirstPersonShooter (Daikatana), ThirdPersonShooter (MDK2), RolePlayingGame (Soulbringer) og et af de gode gamle kørespil (MotoCross Madness 2). Vi har forsøgt at skære ind til benet og undgå så meget fyldstof som muligt. I denne studentertid har vi valgt at basere hvert review på "eksaminators" og "censors" vurdering efter 13-skalaen. Eneste forskel fra det normale karaktersystem er, at censor og eksaminators vurderinger vægtes ligeligt....

MDK2

SOULBRINGER

DAIKATANA

MOTOCROSS MADNESS 2


Testkonfigurationer:

Eksaminator: Intel P2 400/100 CPU, Intel BX BUNDKORT, 192 MB SDram, Win98, Voodoo2 SLI 3D-GRAFIKKORT, Matrox Mill. 2 AGP 2D GRAFIKKORT, SoundBlaster AWE32 LYDKORT.

Censor: Intel P3 450/100 CPU, Intel BX BUNDKORT, 192 MB SDram, Win2000Server, Voodoo2 3D-GRAFIKKORT, Asus V3400TNT (2D+3D-GRAFIKKORT), SoundBlaster Live! LYDKORT.


MDK2

Fortsættelsen til MDK (MurderDeathKill) burde nu være at finde hos din lokale computerbiks, og har fået utroligt gode anmeldelser på mange reviewsites. For at gøre en lang historie kort kan vi sige, at MDK2 minder utrolig meget om MDK handlingsmæssigt. Du skal stadig redde jorden fra "minecrawlers" og en truende aliien-invasion. Om det er godt eller skidt afhænger helt af, hvor meget du holdt af MDK. I MDK2 for du dog lov til at spille både Superhelt, hund og professor. Du kan hente demo af MDK2 på http://www.3dfxmania.com.

GRAFIK: 

MDK2 er utrolig flot. Nok et af de hidtil flotteste PC-spil. Se her:

Specielt i 800x600 og især 1024x768 er MDK2 utrolig flot. Teksturer er af meget høj kvalitet og miljødesign er fremragende. Ret surrealistisk og helt i stil med den gamle MDK. Grafisk er MDK2 alt det, som MDK burde have været, men aldrig blev.

Eksaminators vurdering af grafik: 11

Censors vurdering af grafik: 10

LYD:

Lyden, dvs. både lydeffekter og musik vurderet samlet, er nogenlunde. Ikke ringe, men ej heller fantastisk. Lidt over det gennemsnitlige og techno-præget.

Eksaminators vurdering af lyd: 9

censors vurdering af lyd: 8

YDELSE:

MDK2 er fremragende programmeret og kører utrolig godt på P2 400 med Voodoo2 SLI i selv 1024x768. I 640x480 kørte den indbyggede MDK2-test-demo 38 FPS med alle detaljer i højeste indstilling på denne maskine. 38 FPS lyder ikke af meget, men eftersom MDK2 sjældent falder under 30 FPS, så er ydelsen aldeles glimrende på en P2 400 MHz. Du bør nok have P2 300 Mhz (K6-2 400 MHz) som minimum for MDK2 og hertil Voodoo3 eller TNT2-klasse 3D-kort. MDK2 understøtter GeForce GPU.

Eksaminators vurdering af ydelse: 11

Censors vurdering af ydelse: 11

SAMLET VURDERING - GAMEPLAY

MDK2 lægger sig tæt op af den originale MDK. Desværre er MDK2 designet for spillekonsoller også, hvilket betyder, at MDK2 kan spilles af alle og er lidt af et børnespil (hvilket vi voksne såmænd også finder underholdende i mindre portioner). Dvs. ingen kulsort ultravold som i Messiah og Quake3. Styringen af professoren er ret irriterende. Oplevelserne med især Superhelten Kurt og til en vis grad hunden Max er dog klart de bedste og er spillets bærende elementer.

Eksaminators vurdering af MDK2: 10

Censors vurdering af MDK2: 9

MDK2 får derfor karakter: 10


SOULBRINGER

Et nyt rollespil fra Infogrames, som bryder de sædvanlige 2D-grænser. Soulbringer er i fuld 3D og landskabet kan roteres 360 grader omkring spilfiguren. Historien er kort, at din far er død, og at han på sit dødsleje bad dig kontakte din onkel i en lille landsby mod nord. Du er netop ankommet med færge til denne landsby, da spillet starter. Landsbyen har store problemer med banditter og du får til opgave at finde landsbyens beboere, som er forsvundet på mystisk vis...

GRAFIK:

Soulbringer understøtter 3D-kort via Direct3D. Desværre er den bilineære filtrering ret mangelfuld, hvorfor teksturen er meget uheldig og "pixelleret" mange steder. Da man normalt spillet i fugleøje-perspektiv er dette dog ikke det helt store problem:

Eksaminators vurdering af grafik: 7

Censors vurdering af grafik: 8

LYD:

Lyden, dvs. både lydeffekter og musik vurderet samlet, er fremragende og stemningsfulde (især musikken). En slags blanding af "Gothic" og middelalderligt guitarspil.

Eksaminators vurdering af lyd: 9

censors vurdering af lyd: 9

YDELSE:

Soulbringer imponerer specielt med sin ydelse. Spillet kører vel i ca. 40-60 billeder pr. sekund i 800x600. Og det er fantastisk, idet spillet ikke er meget mindre detaljeret end Nox og Diablo 1. Det er ikke uden fordel, at Soulbringer understøtter 3D-kort. P2 233 MHz nok være mindste cpu for acceptabelt spil, og denne cpu bør været understøttet med voodoo2 eller TNT som minimum.

Eksaminators vurdering af ydelse: 11

Censors vurdering af ydelse: 11

SAMLET VURDERING - GAMEPLAY

Soulbringer er farvemæssigt og grafisk ikke så flot som Nox og Diablo1-2. Imidlertid har spillet langt bedre handling end f. eks. Nox. Kampe i Soulbringer er dog vanskelige og styringen til tider direkte elendig og frustrerende. Men det vænner man sig til (ikke hurtigt, men med tiden). Soulbringer kræver god tålmodighed og har en interessant handling (i forhold til så mange andre spil). Et miljø i fuld 3D og opløsninger på 800x600 og 1024x768 gør, at Soulbringer klart distancerer sig fra Nox og Diablo (1'eren!) og hertil kommer, at Soulbringer indholdsmæssigt er et aldeles glimrende spil.

Eksaminators vurdering af Soulbringer: 10

Censors vurdering af Soulbringer: 10

Soulbringer får derfor karakter: 10


DAIKATANA

Spillets historie er nogenlunde lige til. En gang for lang tid siden blev der lavet et usædvanlig sværd, Daikatana, som kunne ændre tid og rum, og derved gøre tidsrejser mulige. Sværdet blev ifølge legender tilintetgjort, men mystisk nok havnede det alligevel hos en skrupelløs japansk rigmand, som nu ikke er langt fra verdensherredømmet. Din mission er naturligvis at forhindre dette og få sværdet tilbage...hvor svært kan det mon være...Spillet er lavet af John Romero, den ene halvdel af holdet bag Wolfenstein 3D, Doom-familien og Quake. Daikatana er blevet rakket ned næsten overalt, men lad os kigge nærmere på, om det nu er så skidt. Du kan hente demo på http://www.3dfxmania.com.

GRAFIK:

Hvis du kan lide Soldier of Fortune og andre Quake2-engine-spil, så er Daikatana udmærket. Soldier of Fortune er noget flottere, men ikke meget. Her et eksemple på Daikatanas grafik:

og et eksempel på Romero's fingeraftryk:

Eksaminators vurdering af grafik: 9

Censors vurdering af grafik: 7

LYD:

Lyden er baseret på mp3, hvilket måske kan redegøre for spillets ringe ydelse, som senere vil blive beskrevet. Lydeffekterne er ikke noget specielt, baggrundsmusikken er derimod en anelse over middel.

Eksaminators vurdering af lyd: 9

censors vurdering af lyd: 9

YDELSE:

Daikatana kører ikke nævneværdig godt, dvs. ikke superflydende, på en P2 400 m. voodoo2 SLI og Wicked3D OpenGL. Det burde Daikatana dog absolut gøre. Spillet burde ikke være nævneværdigt meget tungere end Quake2, eftersom grafikken ikke er meget mere detaljeret (og polygonantallet ej heller meget større). Quake 2 kører vel 2-3 gange hurtigere end Daikatana. Dette kan skyldes, at Daikatana ikke er blevet optimeret ordentligt og måske, at mp3-musik afspilles under spillet. På maskiner med 500+ MHz CPU'er og voodoo3/TNT2Ultra-klasse grafikkort burde Daikatana dog køre fint.

Eksaminators vurdering af ydelse: 7

Censors vurdering af ydelse: 6

SAMLET VURDERING - GAMEPLAY

Daikatans største problem er hverken grafik, lyd eller ydelse, men derimod gameplay. Soldier of Fortune har samme problem, dog langt fra så slemt. Daikatana er forældet mht. gameplay og minder uhyre meget om Hexen og Heretic. Modstandere står stille til de kan se dig og kommer så direkte mod dig. Kunstig intelligens kan være på et meget lille område. Daikatana er et spil, som er baseret på det gode gamle håndværk, som eksisterede før Unreal og især Half-Life viste vejen frem.

Eksaminators vurdering af Daikatana: 7

Censors vurdering af Daikatana: 7

Daikatana får derfor karakter: 7


MOTOCROSS MADNESS 2

Det sidste nye spil fra Microsoft, der ligesom Starlancer, leverer fin kvalitet. Der er ikke så meget at sige om selve spillet, bortset fra, at du kan lave diverse stunts og deltage i forskellige typer af løb med varierende sværhedgrader. Dvs. som vi er vandt til i diverse kørespil...Du kan hente demo på http://www.3dfxmania.com.

GRAFIK:

På dette område distancerer Motocross Madness 2 sig fra andre spil. Spillet byder på meget flotte og detaljerede landskaber, som kræver en del cpu-kraft:

Alt i alt nok et af de flottere kørespil på markedet. Om Need For Speed 5 har bedre grafik er vel en smagssag.

Eksaminators vurdering af grafik: 10

Censors vurdering af grafik: 10

LYD:

Lydeffekterne og musik er af høj kvalitet, men derudover rimelig kedsommeligt, og passer dermed ret fint til spillet.

Eksaminators vurdering af lyd: 9

censors vurdering af lyd: 8

YDELSE:

Motocross Madness 2 understøtter GeForce GPU, men kører ellers ret godt på en P2 400 MHz med voodoo3-klasse grafikkort. 600Mhz cpu vil nok være optimalt, men spillet kan sagtens spilles på mindre.

Eksaminators vurdering af ydelse: 9

Censors vurdering af ydelse: 9

SAMLET VURDERING - GAMEPLAY

Hvis du holder af Motocross findes der næppe bedre på PC i øjeblikket. Hvis du derimod ikke er særlig vild med denne form for sport, såer Motocross Madness 2 stadig rimeligt underholdende og måske, når alt kommer til alt, på højde med Need For Speed 5.

Eksaminators vurdering af Motocross Madness 2: 9

Censors vurdering af Motocross Madness 2: 8

Motocross Madness 2 får derfor karakter: 9