af Rune Monday den 01 January 2001 kl. 21:17 [ Andet ] År 2000 bød på en masse specielt med hensyn til processorer og grafikkort. I det følgende vil vi kigge nærmere på, hvad år 2000 egentlig indeholdte mht. udgivelse af interessant og banebrydende hardware.
CPU:
Både Intel og AMD slap godt gennem år 2000, selv om AMDs markedsandel tog væsentlig til. Intel startede med at udgive P3 800 i starten af år 2000, mens AMD startede med at udgive Athlon 800 (ikke Thunderbird). Tidlig sommer 2000 udkom AMD med den nye Duron (cheapskater Thunderbird-cpu, som faktisk er forbløffende god og hurtig), mens Intel frigav Celeron2. AMD ændrede samtidigt med Duron-udgivelsen designet på Athlon-cpuen, så den med 256kb 2nd level fuld-hastighedscache kom til at minde meget mere om Intels Pentium3. I november-december måned frigav Intel sin nye Pentium4 generation, som i øjeblikket findes i 1,4 og 1,5 GHz varianter. Så Intel vandt GHz-ræset i år 2000, men eftersom AMD nåede at præstere 1,2 GHz i år 2000, der ydelsesmæssigt ofte er bedre end Pentium4, så er AMD den sikre vinder, når det kommer til pris i forhold til ydelse. For at opsummere bød år 2000 således på følgende cpuer:
(Mht. bundkort kan det nævnes, at Intel udgav i815-chipsættet til P3 og i850-chipsættet til P4, mens de væsentligste bundkort til AMDs nye socketA cpuer (Duron + Thunderbird) blev baseret på VIAs KT133 chipsæt. Endvidere er DDR-bundkort på vej til AMD og Intel cpuer, men de er endnu ikke i handlen i Danmark).
GRAFIKKORT:
År 2000 blev et helt fantastisk år for grafikkort. Vi startede med GeForce med DDR (februar) og endte med GeForce2 Ultra (oktober). Endvidere fik vi lov til at stifte bekendtskab med ATIs Radeon-familie, 3dfxs superforsinkede Voodoo4 4500 og Voodoo5 5500. PowerVRs KYRO3D og Matrox G450 bør naturligvis også nævnes, selv om disse kort næppe vil interessere mange. Endvidere sagde vi i år 2000 farvel til den gamle konge, da Nvidia i december opkøbte 3dfx. Det bedste Q3A-system i december 1999 rådede således over ca. 750 MHz cpu og GeForce SDR grafikkort (ca. 115 FPS i Q3A 640x480x16 og 42,9 FPS i 1024x768x32 - jvf. Anandtech http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1099 ). I december 2000 rådede bedste Q3A-system over 1,5 GHz P4 og GeForce2 Ultra grafikkort (220 FPS i 640x480x16 og 126 FPS i 1024x768x32 jvf. http://firingsquad.gamers.com/hardware/p4preview/ ). Så en state-of-the-art-computer fra slutningen af år 2000 er blevet ca. 100% hurtigere i 640x480x16 og ca. 200% hurtigere i 1024x768x32 - i forhold til en state-of-the-art-computer fra slutningen af 1999!
For at opsummere, kan vi således opstille følgende grafikkort, som udkom i år 2000:
ALT ANDET :-)
Mht. harddiske, cdromdrev, dvddrev, diskdrev, mus, tastaturer, ram, skærme osv. bød år 2000 ikke på det vilde. DDR-ram er dog blevet udviklet til alm. bundkort og vil med al sandsynlighed erstatte PC133 sdram i nye computersystemer i år 2001. Harddiske kører stadig i år 1999-teknologi (2mb cache, 7200 rpm), men leveres nu som standard i 20 - 60 GB størrelse. DVD-drev er blevet mere populære og flere computertidsskrifter leveres nu med DVD-skive fremfor CDrom. 19" skærme er snart standard og koster ikke længere en bondegård - især Flattron (helt fladt trinitron-billedrør) er blevet meget populære.
Så langt så godt. Alting lyder meget fint med cpu og grafikkort, men faktum er, at vore computersystemer i dag er milevidt fra den HAL9000-computer (kunstig intelligens), som vises i Stanley Kubricks film "2001". Vi har ikke engang en roterende rumstation....men ok, Q3A mv. er vel også mere underholdende end skak med en HAL9000-computer :-)
Men hvad med år 2001? Hvis vi skal give et lille gæt på, hvad der sker i dette år, så må det være udgivelse af cpuer på 2 - 2,5 GHz, som benytter DDR-ram og/eller Rambus-ram. GeForce3 og GeForce4, hvor GeForce 4 nok vil muliggøre 150 - 200 FPS i 1600x1200x32 Q3A og kan flytte 150 - 300 millioner polygoner (hvis båndbredden tillader det). ATI vil udkomme med Radeon2 og sikkert noget mere og hurtigere, og vil være eneste NVIDIA-konkurrent. Matrox vil nok levere G800 som, undtagen i dual-G800-konfiguration, højst vil kunne konkurrere med GeForce2 standard (dog har G800 Environment Mapped Bump Mapping (EMBM), ligesom G400 og Radeon). Forhåbentlig kommer GeForce3 dog også til at kunne klare EMBM, men det kræver, at GeForce3 kan håndtere 3 teksturer pr. pixel. X-Boxen fra Micro$oft vil sikkert udødeliggøre GeForce3 og GeForce4 indtil 2003 (eftersom alle X-Box-spil burde køre nærmest perfekt på en PC med GeForce3 og/eller GeForce4). Først i 2002-2003 vil vi kunne forvente at se den teknologiske frugt af Nvidias opkøb af 3dfx....meeeen hvem ved, måske bliver BitBoys Glaze3D endelig en realitet i 2001 (og værdigt Nvidia-konkurrent... then again.).
HARDWARETIDENDE ØNSKER ALLE LÆSERE ET GODT NYTÅR!
Rune skrev Monday den 01 January 2001 kl. 21:45: [ svar | nyeste ]
Nåeja, vi må jo ikke forglemme computerspillene - de er jo trods alt grunden til alt denne hardware-eufori. VoodooExtreme har netop kåret årets spil (2000!):
1. Deus Ex
2. No One Lives Forever
3. Baldurs Gate 2
4. Sacrifice
5. Giants - Citizen Kabuto
Personlig ville jeg dog nok mene, at listen burde være:
1. Messiah
2. Diablo2
3. SoulBringer (rolig nu, har du overhovedet prøvet det?)
4. American McGee's Alice
5. HomeWorld Cataclysm (eller Hitman - Codename 47).
Nuvel, jeg har ikke prøvet Giants eller NOLF ordenligt, så det kan vel ændre noget....
- Rune
Rune skrev Tuesday den 02 January 2001 kl. 13:40: [ svar | nyeste ]
Det ser minsandten ud til, at NV20 (GeForce3) vil kunne klare 3 teksturer pr. pixel! Dette muliggør EMBM og hvis dette er tilfældet, så ryger vist mine sidste indvendinger mod Nvidias grafikkort (EMBM er nemlig understøttet i mange spil allerede og derfor en meget vigtig feature - dog kan det naturligvis tænkes, at EMBM bliver mindre vigtigt, efterhånden som DOT3-bumpmapping understøttes (Evolva, Giants)). Hvis du vil se, hvad EMBM egentlig er for noget, så check denne gamle artikel: http://www.hardwaretidende.dk/hard/stories.php?story=41 .Her er citatet vedr. 3 teksturer pr. NV20 pixel:
"Compared with GeForce2 MX, RADEON SDR features a more powerful T&L unit and more texture units per each rendering pipeline. That should have a favorable effect in games laying three textures over a pixel per clock. And games like that are sure to become available soon, as the next generation of graphics cards by NVIDIA, NV20, will have three texture units per pipeline."
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:
Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.