Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Grafikkortydelse - den vildeste år2000 status
Grafikkort af Webmaster fredag den 05 januar 2001 kl. 16:10 [ Grafikkort ]
Digit-Life.com har gjort et helt fantastisk arbejde. Graferne og antallet af testede grafikkort er så omfattende, at det sikkert tager pippet fra de fleste. Ingen andre hardwaresites har før lavet et så gigantisk arbejde, da alle eksisterende og relevante 3D-grafikkort er blevet testet med nyeste og bedste drivere i Quake3 Arena, Unreal, Expendable, FAKK2 og TreeMark. Voodoo-kort er endda blevet tested med Wicked GL! For variationens skyld har jeg skiftevis valgt resultater fra P3 1000 og Athlon 1000 (det ville fylde for meget med resultater for begge disse cpuer, interesserede kan evt. selv læse hele artiklen på http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html )

Vi hopper direkte til fadet, og starter med Quake3 Arena i standard setting (normal):

Billedkilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html

Bemærk, der er tale om test via Demo002, og IKKE demo001, som Anandtech, FiringSquad og TomsHardware mfl. benytter. Derfor er tallene lidt anderledes end normalt, men selvfølgelig gode nok. Nvidia GeForce2-familien sidder fint på tronen i denne test - men lad os se, hvad der sker, når vi sætter Q3A op til max. settings (tungest mulige, dvs. højest muligt af alt):

Billedkilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html

Også i Q3A MAX sidder GeForce2-familien trygt i tronsalen, 3dfx Voodoo5 5500 (oc 180) klarer sig dog også utrolig godt i 32 bit farver og indtager her en 4. plads. Eftersom vi allerede befinder os i Q3A-lejren kan vi lige checke FAKK2 også, som jo er baseret på Q3A-enginen. Vi forventer tilsvarende resultater som ovenstående:

Billedkilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html

FAKK2 er et meget krævende spil, og kort uden GPU klarer sig her ikke særligt godt. Bedre går det for 3dfx-kort i gode gamle Unreal:

Billedkilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html

Unreal virker meget CPU-begrænset, da der generelt er ringe forskel på forskellige 3D-korts ydelse. Lidt det samme ser vi i Expendable:

Billedkilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html

I Expendable klarer alle GeForce2, Radeon, Voodoo5 5500 og Kyro3D sig ret godt. I 16bit farver klarer Voodoo3 3000 sig bemærkelsesværdigt godt. Afslutningsvis vil vi kigge på en uhyre tung polygontest, som er udviklet af Nvidia til test af GPU. X-aksen omfatter polygonantal pr. billede, mens Y-aksen omhandler billeder pr. sekund. Her kan du for alvor se, hvad du får for pengene (teoretisk set, red.), når du køber GeForce2 MX, Standard, Pro eller Ultra:

Billedkilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3ddecember/index.html

Selv om GeForce 2 GTS (=standard) og GeForce2 Pro har samme GPU-hastighed (200 MHz), så er Pro langt hurtigere, grundet hurtigere ram. Ram-hastighed betyder alt for GeForce2, og grunden til at GeForce2 Ultra klarer sig så flot, når der er relativt få polygoner på en scene (op til ca. 10.000 = det maksimale antal i Quake3Arena), skal først og fremmest søges i øget ram-hastighed. Dette faktum vil forhåbentlig gælde i mindre grad for NV20 (GeForceIII), eftersom hele chipkonstruktionen er blevet omfattende optimeret med NV20. Når polygonantallet bliver meget højt (128080) ser vi først, at Ultra'ens forøgede GPU hastighed bliver vigtig, mens ramhastigheden bliver ubetydelig (GeForce2 Pro og GeForce2 GTS får nu ensartet resultat). Der vil dog med al sandsynlighed gå så lang tid, før vi ser spil med 120.000 polygoner pr. billede, at GeForce2 Ultra forlængst er forældet til den tid. Bemærk naturligvis også, at TreeMark er en syntetisk test, uden lyd, bump-mapping osv. Et rigtigt spil med 120.000 polygoner pr. billeder vil med lyd, bumpmapping osv. næppe køre med 35 FPS på GeForce2 Ultra, men sandsynligvis meget langsommere. Afslutningsvis kan vi jo sjovt nok konstatere, at selv om Nvidia postulerer, at GeForce2 Ultra kan klare 30 millioner polygoner pr. sekund, så kan GeForce2 Ultra kun klare ca. 35 FPS med 128080 polygoner pr. billede, hvilket svarer til 4,5 millioner polygoner pr. sekund (kun 15% af Nvidias postulerede ydelse i denne syntetiske test, som vel minder bare en lille smule om real-world performance). SEGA postulerede engang, at ægte virtual realitet vil kunne klares med 80 millioner polygoner pr. sekund (real-world performance). Så vi er der snart - vi mangler blot et kort, som er ca. 20 (sikkert 30) gange hurtigere end GeForce2 Ultra...:-)



Ingen brugerkommentarer.

Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende