Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


X-Box benytter NV20 og ikke NV25
noget andet :) af Webmaster mandag den 08 januar 2001 kl. 13:12 [ Andet ]
I hvert fald, hvis FiringSquad har ret. Endvidere har vi i denne artikel inkluderet billeder af X-Boxen, så du kan se, hvordan den kommer til at se ud. At X-Boxen benytter NV20 er yderst interessant, idet mange PC-ejere dermed snart burde kunne opgradere til en X-Box-kompatibel PC (ved at købe P3 733/133 og GeForceIII...). Her er citatet fra FiringSquad ( http://firingsquad.gamers.com/news/default.asp#2600 ):

"Word got out just after Christmas that the NVIDIA NV20 GPU for Xbox had been 'downgraded' from its original spec announcement. Instead of steaming along at 300MHz, the core will now operate at 250MHz. While that may be disappointing to some, don't forget that 250MHz is the core speed of a GeForce2 Ultra, and the Xbox will have NV20 technology behind it. Also, the console's original 600MHz Pentium III was upgraded to 733MHz last year. Microsoft is still sticking to its goal of 3x the performance of PlayStation 2."

Eftersom NV20 er chipsættet bag GeForceIII og efter sigende skulle kunne klare 16 GigaTexels (4 Gigapixels/s, hver med 4 texturer), så ser GeForceIII ud til at være helt fantastisk meget bedre end GeForce2 Ultra. Det skyldes, at GeForceIII, nu bekræftet via Microsoft, kan klare 125 millioner polygoner/s - 4 gange mere end GeForce 2 Ultra. Og GeForceIII burde kunne klare alle kendte former for bump mapping, eftersom det er fuldt DirectX8-kompatiblet. Så førende argumenter for at vente på GeForceIII i stedet for at købe GeForce2 Ultra er:

GeForceIII - sidder i X-Box (så alle X-Box-spil burde køre perfekt på GeForceIII) GeForceIII - 4 gange flere polygoner end GeForce2 Ultra GeForceIII - dobbelt så mange texturer pr. pixel som GeForce2 Ultra GeForceIII - 4 gange flere pixels/s end GeForce2 Ultra GeForceIII - support for alle kendte bump mapping metoder (inkl. environment)?

Ifølge rygter er anti-aliasing på GeForceIII også forbedret med 300%. Dette kan stort set kun ske ved, at GeForceIII udnytter båndbredden til rammen langt bedre end GeForce2 Ultra, så GeForceIII burde ikke lide under båndbreddeproblemer. Hidden Surface Removel (HSR) kunne være hovedårsagen til GeForceIIIs kraftigt forbedrede ydelsesniveau (læs også artiklen her på sitet: http://www.hardwaretidende.dk/hard/stories.php?story=110 ). Prisen på GeForceIII burde ej heller være alt for dyr, eftersom chipsættet sidder i X-Boxen, der næppe kommer til at koste over kr. 6000 i alt. Det kan naturligvis også være, at NVidia starter med at skumme fløden fra NV20 via høj introduktionspris, som derefter sænkes i de følgende 6 måneder, indtil X-Boxen udkommer i oktober 2001... Her er afslutningsvis et par billeder af X-Boxen:

Forfra:

Bagfra:

Med tøj på :-)

Endvidere ser det ud til, at du kan købe speciel version af X-Boxen, hvor fjernbetjening til DVD medfølger. Så alting er vist lidt smartere med X-Box end med PlayStation2. Men eftersom PlayStation2 mht. markedsføring og berømmelse er førende, forventer de færreste, at X-Boxen vil komme til at true PlayStation2 nævneværdigt. I hvert fald ikke lige med det samme... X-Boxen vil ligeledes være uinteressant for de fleste PC-ejere, eftersom X-Boxen kun har 64MB ram og 8GB harddisk (kan vel udvides via USB, men så bliver det sikkert dyrt). PC-ejere bør derfor se X-Boxen som glimrende argument for at købe GeForceIII - og for at holde fingrene langt væk fra GeForce2 Ultra.





Jesper skrev mandag den 08 januar 2001 kl. 13:39: [ svar | nyeste ]
Hvis man går i XBOX købs tanker har Microsoft et par propaganda interviews på: http://www.xbox.com/xbox/flash/story.asp?story=S15.htm



Rune skrev fredag den 12 januar 2001 kl. 13:02: [ svar | nyeste ]
Hmm, det ser ud til, at FiringSquad har fået X-Box specificationerne galt i halsen - ifølge J. Allard er X-Box GPUen en mellemting mellem NV25 og NV30, ifølge dette interview på http://www.gamespot.co.uk/videogames/news/2001/01/9031.html :

GameSpot UK: Tell us about the Graphics Chip - is that still going to be the NV 25?

J. Allard: Well what we've always called it officially is the NV2A. A lot of people have called it the NV25, but nVidia told us to call it the 2A instead and there are two reasons for that: one, the NV25 in the event that nVidia wouldn't use that part would be a PC part and it would be put in here. The second thing is the part that we have in the box is not just a super clocked NV20 but it actually draws some of the geometry features out of the NV30. So if you put a label on it, it's really an NV27.5 or somewhere in that range in terms of the family. But it doesn't really have an official name so we're settling on the NV2A and calling it a day at that. As you know we upped the CPU and downgraded the GPU recently but we'll still have the three times performance we were shooting for.

Så det kan alligevel være, at vi må vente på NV30, før X-Box kompatibelt grafikkort udkommer fra NVIDIA... men, mon ikke at GeForceIII alligevel er ret tæt på, eftersom GeForceIII er fuldt ud DirectX8.0 kompatibelt (Det er hverken GeForce2 eller Radeon, selv om Radeon er meget tæt på).



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende