Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


GeForceIII - udgivelsesdato og specifikationer
Grafikkort af Webmaster Monday den 15 January 2001 kl. 09:11 [ Grafikkort ]
Ifølge PC-Reporter (et super-frontline taiwanesisk site, som vel har nyhederne direkte fra fabrikkerne) så udkommer GeForceIII (GeForce3) den 27. februar 2001. Dvs. om en stor måneds tid. PC-Reporter har allerede billeder af GeForceIII reference kortet, som du kan se nederst i denne artikel, og har postet følgende GeForceIII-specifikationer:

Fabrication Process: 0.15 or 0.13-micron (GeForce2 Ultra = 0.18)

Transistors in the Core: 30~50 million (GeForce2 Ultra = 25)

Rendering Pipelines: 4 (GeForce2 Ultra = 4)

Texture Units per Pipeline: 3 (GeForce2 Ultra = 2)

Core Speed: 300MHz (GeForce2 Ultra = 250 MHz)

Memory Speed: 250MHz (DDR) (GeForce2 Ultra = 230)

Memory Bandwidth: 8G/sec (GeForce2 Ultra = 7,4)

Pixel Fill Rate: 1200 million-pixels/sec (GeForce2 Ultra = 1000)

Texel Fill Rate: 3600 million-texels/sec (GeForce2 Ultra = 2000)

Triangles Processing Speed: 150 million-triangles/sec (GeForce2 Ultra = 31)

Kilde: http://139.223.160.222/pcreporter-online-temp/

Eftersom vi nu nærmer os den officielle dato for Nvidias udgivelse af GeForceIII, så må vi gå ud fra, at specifikationerne bliver mere og mere korrekte. Hvis ovenstående specifikationer er korrekte, så ser det ud til, at GeForceIII er voldsomt forbedret mht. 1) antal polygoner pr. sekund (op til 5 gange hurtigere end GeForce2 Ultra) og 2) antal af tekstureringsenheder (texture units - 50% mere end GeForce2 Ultra). Den mest interessante metode mht. bump mapping, nemlig Environment Mapped Bump Mapping (EMBM), har hidtil været umulig på Nvidia-kort. EMBM kræver nemlig 3 texture units, og det ser derfor ud til, at GeForce III kan alt, hvad vi iøjeblikket kan tænke os (EMBM er inkluderet i DirectX8.0, og GeForceIII skulle efter sigende understøtte alle DirectX8.0 features). Men ok, alt dette bliver næppe til noget godt, hvis den effektive båndbredde kun er 8 sølle GB/s. Mit gæt er, at når alle mulige former for bump mapping + pixel shader + GPU + 32 bit farver + høj opløsning (1024x768+) benyttes på GeForce2 Ultra (som har stort set samme båndbredde som GeForceIII ifølge ovenstående), så kræver bl. a. den ekstra teksturering (via bump mapping) og ekstra polygoner så megen ekstra båndbredde, at GeForce2 Ultra med alle features aktiveret (f.eks i spillet Giants: Citizen Kabuto) sikkert ikke er meget hurtigere end et gammelt Voodoo3-kort (som jo ikke understøtter GPU, 32 bit farver eller bump mapping). Prøv her at læse, hvor godt VoodooExtreme og FiringSquad fandt, at GeForce2 (Ultra) virkede i Giants: Citizen Kabuto, som understøtter alt, hvad GeForce2 har at byde på:

VoodooExtreme ( http://www.voodooextreme.com/games/reviews/giants/2.html ):

"The Battle" (large Meccaryn base building episode) and a couple of the last Kabuto levels the game were running dog-ass slow. At times like these my Athlon 1.1Ghz, 256 Mb, GeForce 2 Ultra system was literally choked down by slow frame rates...

FiringSquad ( http://firingsquad.gamers.com/games/giantsreview/report.asp ):

Performance: Running a GeForce2 and a P3-600, Giants wasn't exactly the performer of the year for me. Of course a 600 isn't exactly the best machine out there right now, but it is most likely what most people have. Performance is bearable, but it could be better.

Lige et par billeder fra Giants: Citizen Kabuto

Bemærk bump mapping på bjergene og specielle bølgeeffekter på havet. I Giants kan du se, så langt øjet rækker...Vi tager lige et billede af Hr. Kabuto, hvor du rigtig kan se pixel shaderen på GeForce2 i aktion:

Bemærk specielt huden på Hr. Kabuto. Eftersom GeForce2 kun kan lægge 2 teksturer på en pixel pr. klokkeslag, betyder bump mapping, at GeForce2 må på hæftigt overarbejde - og derved bruge ekstra båndbredde. Sammenligner vi med Quake 3 Arena, som ikke understøtter bump mapping, men hvor polygonantallet ofte er lige så højt som i Giants, så har computersystemerne på FiringSquad eller VoodooExtreme ingen problemer med Quake3 Arena - dette spil afvikles nemlig bragende hurtigt på P3 600 og Athlon 1100, hvis du har GeForce2 (Ultra). Så et gæt er, at Giants ikke tilbyder anvancerede bump mapping effekter uden omkostninger (desuden kører Giants ret godt på P3 850 med Voodoo2 SLI - ca. 15-30 billeder/s i 1024x768 med alle settings højest muligt). Men hvad betyder alt dette mht. GeForceIII?

Hvis GeForceIII ankommer med 8GB/s båndbredde og skal kunne flytte 5 gange flere polygoner og tilmed tilbyde EMBM, så kommer det næppe til at fungere godt. Dvs. næppe uden HSR (Hidden Surface Removal). Vi ved fra Kyro 3D, at HSR (som er en variant af Tile Based Rendering fra Kyro 3D, red.) vil kunne give ca. 3-4 gange bedre ydelse (så vi teoretisk set ville forvandle 8GB/s båndbredde til 24-32 GB/s båndbredde). Ifølge rygter, vil GeForceIII nemlig ankomme med HSR-teknologi. Endvidere skulle Nvidia have optimeret kernen i GeForce III uhyre meget mht. båndbredde-effektivitet. Så lad os vente og se - selv om GeForceIII umiddelbart virker skuffende med 8GB/s båndbredde, så kan det meget vel vise sig, at disse 8GB/s udnyttes så effektivt, at jublen ingen ende vil tage :-)

Vi slutter af med et par dugfriske billeder af et GeForceIII (NV20) reference kort - her er et billede af selve chippen:

Her kommer et billede af kortet forfra:

Og bagfra:

Og bagfra:

Hmmmmmm, hvis GeForceIII udkommer 27. februar, så mangler vi stadig at vente ca. 3.369.600 sekunder.....1 .......2 ......3 ....



Rune skrev Monday den 15 January 2001 kl. 12:35: [ svar | nyeste ]
Super-entusiaster kan finde alt (næsten), hvad der er værd at vide om GeForceIII (NV20) her:

http://home.talkcity.com/earthteam2000/m_alberig/SPECIAL/test.html

Bemærk, denne artikel er automatisk oversat fra russisk til engelsk (fra den russiske afdeling af www.ixbt-labs.com), og ikke alle russiske ord er blevet oversat el. oversat korrekt.

Denne artikel (som nok snart kommer på Digit-Life.com) bekræfter, at NV20 understøtter EMBM, teksturstørrelse på 4096x4096 og meget meget mere. Prisen på GeForceIII bliver ifølge denne artikel ca. kr. 5.000,00.

- Rune



Rune skrev Tuesday den 16 January 2001 kl. 11:11: [ svar | nyeste ]
Ovenstående russisk-oversatte artikel er nu officielt at finde (på engelsk) på Digit-Life:

http://www.digit-life.com/articles/nv20/index.html

Ifølge Digit-Life og deres inspektion af NV20 referencekort (eller testkort), så vil GeForceIII kunne klare hele 4 teksturer pr. pixel, og ikke "kun" 3. Så det bliver interessant at se, om PC-Reporter eller Digit-Life har ret (jeg ville nu satse mine penge på Digit-Life, eftersom de selv har testkørt NV20-kortet).

- Rune



Rune skrev Thursday den 18 January 2001 kl. 21:17: [ svar | nyeste ]
Du kan her læse mere om NV20 - endda med projicerede Quake3 Arena benchmark resultater:

http://www.geocities.com/tnaw_xtennis/NV20-3.htm

At NV20 skulle kunne levere 152 FPS i Q3A, hvor GeForce2 Ultra kan levere 122 FPS er nok en sandhed med visse modifikationer. Og dermed ikke et resultat, som jeg ville satse alle mine sparepenge på, men det er da sjovt at se, de første gisninger om NV20...



Rune skrev Friday den 19 January 2001 kl. 23:14: [ svar | nyeste ]
Hmmmmm, her er næsten stof nok til endnu en artikel - Insane Hardware har nemlig lige postet et scoop vedr. Hercules, som efter sigende vil udsende deres NV20 (GeForceIII) grafikkort i 3. uge af februar - og benytte en special version af BLUE ORB som GPU-køler - her er citatet fra http://www.insanehardware.com/scoopage.php?i=18 :

Hercules who are renound for making kick ass graphics cards have chosen Thermaltake's Blue Orb for the cooling requirements on their new NVIDIA NV20 based card (yes it's getting close to that time :P). This new and exciting video card will host a low profile Blue Orb so as not to obstruct the neighbouring PCI slot. The normal Blue Orb from Thermaltake (as reviewed here) is usually 25mm in height but the version especially for Hercules will be 13mm, just allowing it to sneak in between the AGP and PCI slots eliminating any issues that may arise if trying to install a PCI card next to the AGP slot. The decision for using a smaller heatsink may come as a bit of a surprise but if rumours hold true of NV20 being .15 micron then that means a lot less heat will be emitted from the GPU. Now the big news (and unconfirmed by Hercules of course) is that the new NV20 card from Hercules will start shipping in the third week of February 2001 meaning if all goes to plan we should see the cards a few weeks after that. Rumours suggest that NVIDIA will announce their new GPU at IDF (Intel Developer Forum) on the 27th of February.

- Rune

Så måske vi allerede har GeForceIII i danske butikker 1. marts...



Rune skrev Saturday den 27 January 2001 kl. 13:03: [ svar | nyeste ]
Lidt nyt om prissætningen på GeForceIII fra xbitlabs.com:

Our friends at Clubic posted some curious stuff on the pricing of the upcoming graphics products based on a very exciting product – NVIDIA NV20 chip. According to their sources, the cost should lie somewhere between $635-$700. To tell the truth, this is quite expensive. Especially taking into account that NVIDIA has recently dropped the prices on its other chips. Now the GeForce2 MX costs around $140 while GeForce2 GTS – around $280 (on the average). Some time ago we heard that NV20 will cost around $500. Now as you see, the price is said to be higher. Maybe Clubic guys mean 128MB graphics cards, while the mentioned $500 refers to 64MB pieces. Anyway, you should remember the situation with NVIDIA GeForce2 Ultra based products: the real price of the selling cards turned out about $50 lower than the official one.

Eftersom det franske site Clubic rapporterer 4500-5000 franc á kr. 1,1375, burde GeForceIII komme til at koste ca. kr. 5.100,00 - 5.700,00. Læs det hele her: http://www.clubic.com/n/n2206.html

- Rune



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende