Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


GeForce3 - omfattende reviews
Grafikkort af Webmaster Sunday den 04 March 2001 kl. 17:27 [ Grafikkort ]
Flere sites har nu ikke længere kunnet klare ventetiden på officielle GeForce3-drivere, og har kørt GeForce3 igennem den helt store test-mølle. Så her har du resultater fra Quake3 Arena, MDK2, Evolva (med Bump Mapping), ReVolt, Unreal Tournament, Expendable og meget mere. Test-resultaterne er fremskaffet med uofficielle drivere (10.50 og 10.60). Ifølge rygter har Nvidia dog udviklet ny driver (10.70) til intern brug, og meget tyder på, at en officiel driver til GeForce3 ankommer meget snart. Så mens vi venter på officielle GeForce3-testresultater fra Anandtech, TomsHardware m. fl. kan du jo fordrive tiden med nedenstående testresultater...

Eftersom vi har ret mange testresultater at fremvise, undlader vi gentagelse af GeForce3-specifikationer mm.. Vil du læse disse (og se billeder af GeForce3-kort), så læs vores forrige beskrivelse af GeForce3 her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/stories.php?story=01/02/28/0387526

Nedenstående resultater stammer fra RivaStation.com og Tecchannel.de. RivaStation benyttede flg. testkonfiguration:


Kilde: http://www.rivastation.com/msi822.htm

TecChannel benyttede Athlon 850/100 (Thunderbird?) MHz med 256MB ram, mens RivaStation benyttede Pentium3 866/133MHz med 256MB ram. Så vi burde næsten kunne kalde denne artikel for "Intel vs. AMD med GeForce3". Desværre har TecChannel ikke oplyst, om de benyttede Thunderbird cpu og hvilket bundkort/chipsæt, som blev anvendt. Så lad os udelukkende koncentere os om GeForce3-resultaterne, som er gode nok, da alle grafikkort blev testet på samme konfiguration. TecChannel benyttede GeForce3 driver 10.50, mens RivaStation benyttede 10.60. Det anvendte GeForce3 kort var i begge tilfælde MSI StarForce 822, som ankommer med 3,8 ns DDR-ram. Vi starter med at kigge nærmere på, hvor meget GeForce3 og andre grafikkort belaster din strømforsyning:

GeForce3 effektforbrug (under 3D-rendering):


Kilde: http://www.tecchannel.de/hardware/667/

Ovenstående viser, at GeForce3 belaster din computers strømforsyning meget. Dvs. Geforce3 forbruger over dobbelt så megen energi som GeForce2 MX! Så har du en gammel Athlon, så kan du teoretisk set få problemer med kort som Voodoo5 5500, GeForce3 og GeForce2 Ultra m. fl.. Men ok, i dette tilfælde kan du så bare investere i bedre strømforsyning. I det næste kigger vi på 3D Mark 2000 - inden vi går videre med rigtige spil-resultater.

3DMARK 2000:


Kilde: http://www.rivastation.com/msi822.htm

Ikke meget nyt under solen her. Først når vi rammer høje opløsninger i 32bit farver viser GeForce3, hvor skabet skal stå... TecChannel har dog lidt anderledes resultater:


Kilde: http://www.tecchannel.de/hardware/667/

Ifølge ovenstående er GeForce3 noget hurtigere end GeForce2 Ultra i 1024x768 i 32bit farver, dvs. 17%. Her kan du se en detaljeret sammenfatning af resultater fra 3D Mark 2000 på P3 866/133 MHz:


Kilde: http://www.rivastation.com/msi822.htm

I 16 bit taber GeForce3 generelt til GeForce2 Ultra. Men omvendt vinder GeForce3 stort over GeForce2 Ultra i 32 bit farver. Specielt ser vi i ovenstående, at GeForce3 klarer sig meget bedre end GeForce2 Ultra til Bump Mapping. Og endvidere bevidner 3D Mark 2000, at GeForce3 nu understøtter Environment Mapped Bump Mapping (EMBM) - se nederste linie i skemaet! Så 32bit farver + EMBM er indtil videre fordelen ved GeForce3. Men lad os nu forlade de syntetiske testresultater og checke nogle rigtige spil.

Quake 3 Arena:


Kilde: http://www.tecchannel.de/hardware/667/

Indtil videre har Quake3-spillere, som er ligeglade med Full Scene Anti-Aliasing (FSAA) ikke megen grund til at opgradere til GeForce3...lad os checke med P3 også:


Kilde: http://www.rivastation.com/msi822.htm

Atter ser vi, at GeForce3 svarer til GeForce2 Ultra, indtil vi rammer høje opløsninger i 32bit farver. Nvidia frigav på et tidspunkt et såkaldt NV15-demo til Q3A, som indeholdt meget højt polygon-antal. Lad os derfor se, hvorvidt GeForce3, som jo har kraftigt forbedret GPU, klarer denne NV15-test bedre end GeForce2 Ultra:


Kilde: http://www.rivastation.com/msi822.htm

Hmm, ikke megen forskel her. Men som sagt anvender GeForce3 uofficielle drivere, hvilket måske kan forklare ovenstående resultater, som jo er noget skuffende... Vi slutter af med at gentage testresultater med FSAA (kun testet på GeForce3):


Kilde: http://www.rivastation.com/msi822.htm

Quincunx svarer kvalitetsmæssigt til 4x FSAA, og vi ser atter de sædvanlige 70 FPS i 1024x768 med 32bit farver. Højere opløsninger er uegnede til FSAA. Men i 1280x1024 er opløsningen så høj, at mange nok ikke længere har et stort behov for antialiasing (med mindre du har en 19" eller især 21" monitor). Men nok om Quake3 Arena, lad os få andre boller på suppen:

MDK2:


Kilde: http://www.tecchannel.de/hardware/667/

I MDK2 ser vi igen, at GeForce3 kun resulterer i minimal forbedring. I 16 bit farver vinder GeForce3 også minimalt (resultater ikke vist). Men hvad med Bump Mapping? Er GeForce3 ikke fantastisk godt på dette område? Lad os checke Bump Mapping via spillet Evolva:

EVOLVA MED BUMP MAPPING:


Kilde: http://www.rivastation.com/msi822.htm

Som sædvanlig er der ingen forskel i 16bit farver, mens GeForce3 spiller med musklerne i 32 bit farver. Ca. 100 FPS med Bump Mapping (DOT3, ikke EMBM) i Evolva er ret godt i 1024x768 med 32 bit farver. Meeeen hvad er det nu egentlig, vi taler om med Bump Mapping i Evolva? Se her.....

Ovenstående viser Evolva uden bump mapping. Dvs. sådan ser Evolva ud på alle 3dfx-kort, og alle Nvidia-kort, som udkom før GeForce2. Prøv at se, hvordan samme billede ser ud MED bump mapping:

Det er næsten for vildt, ikke sandt? Så Bump Mapping er af største betydning, og GeForce3 burde nu uden problemer kunne trække spil som Giants: Citizen Kabuto med alle detaljer på..... men nok om Evolva, lad os checke gode gamle Expendable:

EXPENDABLE:


Kilde: http://www.tecchannel.de/hardware/667/

Expendable klarer sig dårligt på GeForce3, og der er ingen nævneværdige forskel på, om ovenstående grafikkort benytter 16 eller 32 bit farver (derfor har vi udeladt resultater fra 16 bit farver). Ovenstående resultater skyldes næsten med sikkerhed, at GeForce3 benytter uofficiel driver. Vi kigger på endnu et Direct3D-spil, nemlig bilspillet ReVolt:

REVOLT:


Kilde: http://www.tecchannel.de/hardware/667/

Det er nu tydeligt, at GeForce3 benytter en driver, som IKKE er optimeret ordentlig i Direct3D, hvilket er underligt, eftersom driverne 10.XX i virkeligheden er Microsoft X-Box udviklingsdrivere:

Hmmmm, hvilket grafikkort tror du, der sidder i disse maskiner fra Microsoft - og hvilke drivere tror du, at Microsoft anvender til disse grafikkort..... :-)

Revolt scorer ligesom Expendable ensartet i både 16 og 32bit, hvorfor vi kun har medtaget resultater fra 32 bit. Vi slutter af med Unreal Tournament, som ligeledes anvender Direct3D - så allerede nu forventer vi, at GeForce3 indtager sidstepladsen:

UNREAL TOURNAMENT:


Kilde: http://www.tecchannel.de/hardware/667/

Ups... Så her har du beviset på, at GeForce3 endnu ikke har ordentlige drivere (TestDrive6 virker heller ikke på GeForce3), så vi tager 16 bit farver i stedet:


Kilde: http://www.tecchannel.de/hardware/667/

Og som forudsagt, så indtager GeForce3 sidstepladsen. Så hvad kan vi konkludere?

KONKLUSION

GeForce3 mangler stadig officielle drivere, og før de ankommer kan vi ikke rigtig vurdere GeForce3. Når vi tester med uofficielle drivere ser vi generelt, at GeForce3 ækvivalerer GeForce2 Ultra i 16 bit farver, mens GeForce 3 er væsentlig hurtigere, når der anvendes 32bit farver i høje opløsninger, som f.eks. er kombineret med FSAA eller Bump Mapping. I en kommentar til en anden GeForce3-artikel skrev jeg: "Problemet med GeForce3 ser ud til at være, at uden rigtige DirectX8-spil, så kan GeForce3 ikke vise, hvad dette kort dur til. Dvs. at købe GeForce3 nu svarer til at få en PlayStation2, som du kun kan spille Playstation1-spil på. Men ok, du har trods alt GeForce2 ULTRA hastighed i alle de gamle spil. Så at købe GeForce3 nu er vel "at tage en neder på den fede måde" :-)". Disse ord står stadig ved magt, medmindre officielle GeForce3-drivere for alvor får GeForce3 til at distancere sig fra GeForce2 Ultra - også i 16 bit farver.



Rune skrev Sunday den 04 March 2001 kl. 23:19: [ svar | nyeste ]
Det kunne være, vi burde forklare dinosaurbilledet, som på forsiden af HardwareTidende er associeret med ovenstående artikel. Dinosauren er fra det kommende GeForce3-optimerede spil "X-Isle", og eksemplificerer Bump Mapping (jf. dinosaurens hud). Se flere billeder fra X-Isle her:

http://www.crytek.de/hp/xisd.htm



Rune skrev Monday den 05 March 2001 kl. 14:04: [ svar | nyeste ]
Så har også TWEAKMAX.com publiceret GeForce3 REVIEW. Dog har de kun testet Quake 3 Arena (i forskellige opløsninger). Læs det hele her:

http://www.tweakmax.com/html/gf3generation/

eller hop direkte til benchmark-siden (Athlon 900, Asus A7V, GeForce3-driver 10.50):

http://www.tweakmax.com/html/gf3generation/gf3-1.cfm

GeForce3 er også ved at falde i pris - her kan du forudbestille ELSA GLADIAC 920 til 490,99 US$ = kr. 3.938,00 - rørende billigt :-)

http://www.computers4sure.com/Product.asp?ProductID=121097



Rune skrev Monday den 05 March 2001 kl. 14:49: [ svar | nyeste ]
Atter lidt nyt:

1. Officiel pressemeddelelse fra ASUS vedr. deres GeForce3-grafikkort (også billeder af Asus V8200 GeForce3 grafikkortet + emballage):

http://www.acidhardware.com/

2. Endnu et GeForce3 preview (ikke REVIEW):

http://www.gamespy.com/articles/march01/geforce3paris/



Rune skrev Monday den 05 March 2001 kl. 15:09: [ svar | nyeste ]
Urgh...:

"ASUS V8200 Pure and V8200 Deluxe will be selling for $549 and $598 respectively, while Leadtek WinFast GeForce3 – for $570."

Så skal du have Asus V8200 DELUXE, så skal den store tegnedreng op af lommen. Kr. 4.800,00 er jo lidt af en investering...

Kilde: http://www.xbitlabs.com/news/#983787167

Men ok, GeForce3 er vel det værd - her er et par indtryk fra GeForce3-introduktionen i Paris:

"The press release also gave us our first look at 3Dmark 2001. It does look good; a bit of Max Payne thrown in for good luck and the demo of the wind blowing through the trees was simply stunning. You have not seen anything like this card and will not for a long time.

I spoke to one of the system sponsors in Paris, Packard Bell will be selling systems that come bundled with the GeForce3, I asked them what their thoughts were.

"This card takes a huge load of off the CPU, it will allow your processor to work on other tasks"

I asked them whether we could see an increase in Packard Bell systems that ship with the GeForce3, and they responded, "The GeForce3 Will be a big selling point although a premium will be paid"

And what of the future, I asked. "By Christmas you will be seeing games that REQUIRE a GeForce3 to run." (mine fremhævelser, red.)

Kilde: http://www.gamespy.com/articles/march01/geforce3paris/index2.shtm

Ok, eftersom der ifølge ovenstående udkommer spil til jul 2001, som KRÆVER GeForce3, så kan ens kæreste eller kone vel også godt forstå, at vi lige så godt kan købe det NU! (udsæt aldrig til imorgen, hvad du kan gøre idag, noget i den stil :-)



Rune skrev Monday den 05 March 2001 kl. 18:35: [ svar | nyeste ]
NVIDIA DROPPER NV25 OG GÅR DIREKTE TIL NV30!?

II hvert fald er dette en mulighed ifølge VCNews.net:

"More info has been sent from our source that has found out that Nvidia is going to skip the NV25 and go straight to developing the NV30. Why? Take a gander below to what our source found out: Also, I got info from one of our sources, that nVidia has abandonned the NV25, and is working on the NV30. The reason? It looks like the ATi Radeon II is unexpectedly becoming more of a powerfull chip, and some one in Nvidia is nervous about it."

Kilde: http://www.vc-news.com/news.asp

RadeonII er dog et stykke ude i fremtiden. Radeon SE (ULTRA) er dog muligvis på vej med 4,5 ns DDR og 250 MHz core, jf. dette billede:

http://www.pcpop.com/readnews.asp?no=3693

Men forvent ikke RadeonII før sommer, nok mere realistisk i 3. kvartal 2001.



Rune skrev Monday den 05 March 2001 kl. 19:27: [ svar | nyeste ]
Skulle du være interesseret i at vide mere om filtrering af teksturer (mip-mapping, anisotropisk, bilineær), så har SharkyExtreme publiceret udemærke artikel om dette. Efter sigende er billederne i artiklen udført med GeForce3:

http://www.sharkyextreme.com/hardware/guides/texture_filtering/



Rune skrev Tuesday den 06 March 2001 kl. 10:22: [ svar | nyeste ]
Her er lidt info om UNREAL2 og GEFORCE3:

"GeForce III optimized with 10 times the number of polygons for particles and characters compared to UT, with typical enemies sporting 3,000-5,000 polys and your crew having 7,000-10,000 polys. The improved terrain and level geometry will push 100 times the polycount of UT. There's also an improved meshing system that combined with the new skeletal animation allows for awesome character movement."

Læs det hele her:

http://www.voodooextreme.com/articles/unrealiiinformation.html

Her kan du finde et par helt nye billeder fra Unreal2 (Unreal2 udkommer teoretisk set om 12 måneder, så meget kan ændre sig):

http://fp.geocities.com/crossgrain/del_ut2a.JPG

http://fp.geocities.com/crossgrain/del_ut2b.JPG



Rune skrev Tuesday den 06 March 2001 kl. 14:08: [ svar | nyeste ]
Digit-life.com har testet GeForce3 i den nye Vulpine GlMark, så super-entusiaster må hellere skynde sig herhen:

http://www.digit-life.com/articles/gf3glmark/index.html



Rune skrev Tuesday den 06 March 2001 kl. 19:00: [ svar | nyeste ]
Lidt info om den nye GeForce3-version af Giants: Citizen Kabuto (hold på mundvandet):

Characters Increase polygon count (use strips instead of lists) Increase texture resolution Add additional special effects (take advantage of 4 texture stages) Bumpy / Reflective Meccs Additional translucency effect on Sea Reapers Vertex shader motion blur on reapers

Water Vertex and Pixel shader for Reflective bump the water Wet-shore effect using gloss map Vertex shader for undulating water geometry

Terrain Higher tesselation of near-camera terrain for better lighting Improved texturing on terrain (bump, higher res, macro texture) Use vertex shader for shockwave effect More objects (rocks, trees, plants) 2-sided lighting on tree leaves

Så her har du endnu et argument for GeForce3 :-)



Rune skrev Wednesday den 07 March 2001 kl. 11:15: [ svar | nyeste ]
Hmmm, gad vide om ATI har ret i denne udtalelse:

"ATI Technologies says it is making up lost ground in the GPU market. David E. Orton, ATI's president and COO, says his company's next graphic chip will surpass GeForce3's specifications and offer similar programming capabilities. No launch date more specific than "this year" was announced."

Kilde: http://www.tomshardware.com/technews/index.html#0028

Det ser i vert fald ikke ud til, at 2001 bliver et kedeligt år mht. grafikkort :-)



Rune skrev Friday den 09 March 2001 kl. 01:15: [ svar | nyeste ]
Se alle lysbillederne fra Asus' GeForce3-introduktion her:

http://www.tbreak.com/reports/asusgeforce3/geforce3_1.asp

Billederne indeholder info om både Asus V8200 Pure og Deluxe. Endvidere nævner Asus, at sammenlignet med GeForce2 Ultra (som har 7,4GB/s ram-båndbredde), så har GeForce3 12GB/s effektiv båndbredde.



Rune skrev Saturday den 10 March 2001 kl. 16:49: [ svar | nyeste ]
Interessant, GeForce3-optimeret demo af EverGlade Rush kan nu downloades på 3dfiles.com:

http://www.3dfiles.com/games/evergladerush.shtml

Så GeForce3-optimeret software er allerede nu tilgængeligt....



Rune skrev Sunday den 11 March 2001 kl. 23:05: [ svar | nyeste ]
Hmmm, flere benchmarkresultater er dukket op, endda meget udførlige. Hvis der havde været tale om officielle GeForce3-drivere havde vi ryddet forsiden, men det er der ikke. Men check det ud her:

4.1. Quake3 - standard settings http://www.digit-life.com/articles/digest3d2k1feb/itogi-video-q3std.html

4.2. Quake3 - performance decrease due to usage of anisotropic filtering http://www.digit-life.com/articles/digest3d2k1feb/itogi-video-q3max.html

4.3. Expendable http://www.digit-life.com/articles/digest3d2k1feb/itogi-video-exp.html

4.4. Unreal http://www.digit-life.com/articles/digest3d2k1feb/itogi-video-unr.html

4.5. FAKK2 http://www.digit-life.com/articles/digest3d2k1feb/itogi-video-fakk2.html

4.6. TreeMark http://www.digit-life.com/articles/digest3d2k1feb/itogi-video-tree.html

Hmmmm, måske poster vi et par kommentarer til FAKK2 og Treemark - Treemark viser tydeligt, at et eller andet er helt galt med GeForce3 - GeForce3 scorer alt for lavt og burde være 100% hurtigere end GeForce2 Ultra over hele linien.

Endvidere kan du her læse, hvordan GeForce3 skalerer sig ifht. Pentium3 1GHz, P4 1,5 GHz og Athlon 1,2 GHz. Da der atter er tale om uofficiel GeForce3-driver (10.80), hopper vi atter over med samlede ben:

http://www.digit-life.com/articles/gf3p4/index.html

De første GeForce3-kort forventes at udkomme i denne måned.



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende