Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Severance: Blade of Darkness
Software af Morten søndag den 18 marts 2001 kl. 17:33 [ Software ]

Forestil dig en blanding af Tomb Raider og Diablo, tilsat et stænk af Playstation-klassikeren Tekken. Så har du lidt en idé om, hvad du kan forvente af Severance… -Og dog.

Opskriften på et sådant spil virker lige til: Man tager 3. personsperspektivet fra Tomb Raider, eventyret fra Diablo, og så udvikler man et nyt kampsystem inspireret af Tekken m.fl. Og det har jo været prøvet før, desværre uden større held ( Drakan og Die by the Sword for at nævne et par stykker). Er det så lykkedes for spanske Rebel Act at lave noget, der kan tilfredsstille alle vi, der mener, at Tomb Raider er for meget løben rundt i en Lego®-klods verden, at der er for meget bøvl med at skulle fordele points til forskellige attributter i et forsøg på at skabe en illusion af rollespil i Diablo, og at det bare er kedeligt at banke løs på en tilfældig modstander i Tekken?

Umiddelbart var mit svar et prompte NEJ! – Det interface var da helt til grin; man kan jo ikke engang ”strafe”. Meeen, der er nu alligevel noget der drager én til at sætte sig igen, og give den udmærkede Tutorial et forsøg mere. Og efter at par timer synes jeg, at interfacet er intet mindre en genialt! Men lad os starte helt forfra.


Kampsystemet i Severance er meget anderledes, og kræver en del øvelse. Her spilles som Ridder (til højre).

Historien er ikke noget specielt, så læs den på http://www.rebelact.com , eller vær ligeglad. Med Severance er der tale om et voldeligt actionspil, uden de store overvejelser. Man skal dog i bedste Diablostil vælge karakter inden spillet begynder. Her kan vælges mellem Barbar, Ridder, Dværgekriger og Amazone. Alle karakterer kan bruge alle våben, men de har alle nogle ”favoritter”, som giver mulighed for specielle combo’s i bedste Tekkenstil. Barbaren bruger helst tohåndssværd og –økser, Ridderen skjold og sværd, Dværgekrigeren skjold og økse, og Amazonen stave og lanser. Efter at have valgt karakter, og evt. gennemgået en kort Tutorial (anbefales stærkt!), starter spillet på en ganske utraditionel måde; hver karakter kommer ind i spillet på sin måde. Forstået sådan, at den første er forskellig efter hvilken karakter man vælger. Herefter er spillet det samme.

Det første man lægger mærke til i Severance er, at der er nogle utroligt flotte lys/skygge-effekter. Din karakter kaster skygger på væggene præcis som i det virkelige liv! Skyggerne bliver større, når man nærmer sig lyskilden osv. Specielt er det imponerende, når man går gennem en fakkeloplyst gang med en fakkel i hånden; herved kastes der dobbelte skygger - det skal ses!


Dværgekrigeren møder en Goblin og blodstænk opstår. Severance er som sagt et meget blodigt spil.

En anden ting der tilføjer realisme til spillet er, at alle objekter er påvirket af tyngdekraften; smadrer du den nederste af en stabel tønder, vælter de og ruller rundt på jorden. Kasser kan brændes, møbler kan smadres osv. Rart, at man ikke som sædvanlig føler, at man render rundt i en verden, man ikke kan påvirke.

Men bortset fra lyseffekterne og den kunstige tyngdekraft, er der en ting der får Severance til at skille sig ud fra mængden. Vi har nævnt der før og nu følger forklaringen.

KAMPSYSTEMET

Som nævnt indledningsvist, kan man ikke "strafe", dvs. slut med at spæne rundt om din modstander i bedste Giants eller Rune stil. Her kæmpes som i de gode gamle dage, hvor de mørke korridorer stank af råddent træ, og blod ikke nødvendigvis var rødt! Når du møder en modstander, kan du som i andre spil i genren løbe hen og banke løs (løbe med piletaster og slå med musen). Men så lever du ikke længe i Severance. I stedet har du mulighed for at "locke" dig fast på din modstander. Han bliver nu centrum for dine bevægelser, og NU kan man "strafe" rundt om sin modstander, hoppe frem og tilbage og endelig undvige til siden. Et klik på musen laver et ganske almindeligt slag med det våben, man har fremme, og for at gøre det lidt mere realistisk, kan klikket på musen kombineres med hver af de 4 piletaster. Har man et af de våben, som ens karakter er særlig god med (fx. tohåndssværd til Barbaren), har man mulighed for ekstra combo's. Og her kommer det, der binder en til computeren. Jo højere level man bliver, des flere combo's kan man lave (i Severance får du nemlig experience-points for hver dræbt modstander - ligesom i Diablo1-2!). De forskellige angreb giver naturligvis forskellig skade, men de kræver også forskellig udholdenhed. Jo mere indviklet angrebet er, des mere udholdenhed bruger man, så hvis man bare hugger løs, bliver man så udmattet, at man ikke kan bevæge sig (og så er gode råd dyre!). Derfor er der naturligvis også mulighed for at parrere/blokkere. Dette gøre med et tryk på Ctrl. Der er altså gode muligheder for, at en kamp ikke bare er 4 hug, og så videre af sted. Og dette er med til at gøre Severance til et udfordrende spil.


Amazonen møder en grimmer karl, men har den fordel, at hun har en lang rækkevidde med lansen.

Udover alt dette, indeholder Severance alt, hvad man kan ønske sig af et spil at genren; muligheden for at hugge hoved, arme og ben af modstanderne, rigeligt med muligheder for at få den tabte health igen, forskellige fjender med forskellig angrebstaktik, muligheden for at bruge knogler, kranier, stole, afhuggede arme etc. som våben og jeg kunne blive ved...

Samlet vurdering

Her på Hardwaretidende.dk får Severance: Blade of Darkness følgende karakterer:

Lyd - 85% (10-tal). "En udemærket, men noget rutinepræget præstation"... Alt er her, som det skal være, hverken mere eller mindre. Lyden består af de gængse "sværd-mod-goblin-og-af-med-hoved-lyde" og noget stemningsfuld musik på udvalgte steder.

Grafik - 90% (et stort 10-tal). I disse tider med GPU'er og GeForce 3 på trapperne, kunne man have ønsket lidt flere polygoner på figurerne, og en proper bump-mapping ville også have på sin plads, men grafikken fungerer, og det er ikke noget man generes af! Dog skal Rebel Act have stor ros for deres lyeffekter, der er helt i særklasse. Også de motion-capture baserede bevægelser er meget flotte, men ikke helt nok til et 11-tal. Når man sammenligner med fx. Giants, kan man også godt savne de livlige farver: Severance er meget gråt og dystert.

Styring - 55% (6-tal), der dog stiger til 95% (et 11-tal), når man først finder ud af systemet. Styringen i Severance er lidt som de stereogrammer, der for nogle år siden var vanvittigt populære; indtil man kan se dem, er det noget værre møg, men derefter er det ganske fantastisk..

Gameplay - 95 % (endnu et 11-tal flippes over det grønne bord). Severance vil tryllebinde dig, når først du har lært at beherske interfacet, men indtil da vil de fleste nok ikke være imponerede.

Severance: Blade of Darkness blev testet på følgende system: Intel P3 850/100 CPU, 128 MB CAS2 ram, Asus CUBX-E (Intel BX) bundkort, STB Voodoo3 2000 grafikkort, Soundblaster AWE64 lydkort. Windows98 original og DirectX8.0 installeret.



Rune skrev onsdag den 21 marts 2001 kl. 16:55: [ svar | nyeste ]
Hvorledes har andre websites bedømt SEVERANCE? Se her :-)

1. http://www.pcgameworld.com/reviews/b/bladeofdarkness/ = 95%

2. http://www.gamesreview.com/web/articulos/blade/pagina10.shtml = 92%

3. http://www.gamesweb.com/pc/previews/s/severance/ = 91%

-. http://www.gildenweb.de/gw/spiele/severancebod/index3.shtml = 91%

4. http://www.eurogamer.net/content/r_severance/ = 9/10

-. http://www.playnow.com.au/reviews/review_item.asp?ReviewID=760 9/10

5. http://pc.ign.com/reviews/3870.html = 8.8

-. http://www.intelgamer.com/reviews/bod.asp = 88%

6. http://www.xgr.com/article.php?article=1114 = 87%

-. http://www.gameplex.ch/index.asp = 87%

7. http://www.jeuxvideo.com/schr.htm?num=00004186 = 17/20

-. http://www.gamezone.com/gzreviews/r16007.htm = 8.5

-. http://www.sharkygames.com/games/reviews/s/severance_blade_of_darkness/ = 8.5

8. http://www.gamersunitednetwork.de/html/deutsch/tests/test_severance.shtml = 4,2/5

9. http://www.fullon3d.com/reports/blade/ = 8/10 (grafik 10/10)

-. http://www.gamerush.com/reviews/severance/ = 80%

-. http://www.cdmag.com/Home/home.html?article=/articles/032/027/bladeofdar-01.html = 4/5

-. http://www.fragland.net/?body=review&rid=47 = 80%

10. http://www.game-over.net/reviews.php?id=447 = 74%

11. http://www.gamespot.co.uk/stories/reviews/0,2160,2044017,00.html = 7.3

12. http://www.zdnet.com/gamespot/stories/reviews/0,10867,2690848,00.html = 7,2

13. http://www.project-gaming.com/reviews.php?op=showcontent&id=5 = 3½/5

14. http://www.xlgaming.com/reviews/bod/score.shtml = 60%

15. http://www.actiontrip.com/reviews/severancethebladeofdarkness.phtml = 49%

GENNEMSNIT 82% (max. 95%; min. 49%)

Så vi ligger i den høje ende, men det er jo også et fantastisk spil... :-)



Rune skrev mandag den 26 marts 2001 kl. 16:24: [ svar | nyeste ]
Hvis du har problemer med Severance i D3D, så kan du hente OpenGL-driver her:

http://www.blade-universe.com/download.shtml

Bemærk, OpenGL-driveren er kun på alfa-stadie, og er kun testet på Nvidia-kort. På 3dfx-kort virker den, men forårsager en del grafiske fejl. Voodoo2-SLI-ejere kan kun spille Severance i 1024x786 vha. denne driver.



Rune skrev fredag den 30 marts 2001 kl. 18:08: [ svar | nyeste ]
Så kom der endelig et gigantisk gennembrud i Severance-Voodoo2-sagen, som evt. også er relevant for andre 3dfx-ejere:

"Dear Rune,

You will be glad to hear that we have almost finished a Glide.DLL. We should have it ready in 2 or 3 days.......................

Thanks again for your pacience and your support !!!!!!!!!!

Xavier

Xavier CARRILLO COSTA Project Manager -"BLADE/SEVERANCE"

Så 3dfx-ejere har nok lidt at glæde sig til (specielt Voodoo2-ejere, som idag ikke kan spille Severance uden udprægede grafikproblemer - så det betaler sig nogle gange at opføre sig som kværulant :-) Hvis Glide-driveren virker med Voodo2-5, så kan især Voodoo5 5500-ejere forvente, at FSAA vil køre væsentlig bedre/hurtigere under Glide end D3D. Teoretisk set ihvertfald :-)



Rune skrev mandag den 16 april 2001 kl. 15:42: [ svar | nyeste ]
Glide-driveren er ikke blevet annuleret, men er på vej. Så om få dage burde 3dfx-ejere kunne nyde Severance med Glide-understøttelse. Jeg har netop fået denne mail fra Rebel Act Studios:

Dear Rune,

The patch includes a new glide.dll that fixes all the saving problems or Voodoo 1 and 2 crashes and includes all the features that were missing in the previous one:

fog
multiresolution
loading bars

This is actually being tested by Codematers and we are expecting a sign-off to release it.

Thanks again for your pacience and your support.

Regards,

Xavier

Xavier CARRILLO COSTA Project Manager -"BLADE/SEVERANCE"

Så bedre sent end aldrig :-)



Rune skrev lørdag den 21 april 2001 kl. 12:23: [ svar | nyeste ]
Så er den nye 3dfx GLIDE driver ved at være klar til Severance. Rebel Act har sendt Glide driver revision nummer 3 til mig, og nu virker Severance i 1024x768 på Voodoo2 SLI. Tekstur-kvaliteten er væsentlig bedre under GLIDE end OpenGL, så har du Voodoo2 12MB, så burde tekstur-kvaliteten svare præcist til, hvad Nvidia-ejere med 32MB ram oplever (takket være, at Glide har fremragende tekstur-komprimering). Så her er virkelig noget at se frem til. Voodoo3-ejere burde ligeledes kunne anvende Glide driveren (og Voodoo4-5 sikkert ligeså)... Når den endelig patch udkommer, skriver vi en kommetar om dette - så hold øje med nye kommentarer til ovenstående Severance-artikel.


Rune skrev fredag den 04 maj 2001 kl. 02:37: [ svar | nyeste ]
Så er PATCHEN til Severance endelig udkommet. Ok, der er teoretisk set tale om den spanske patch, MEN den virker perfekt til den engelske version af Severance også!!! Glide support til Voodoo1-2 er nu inkluderet og virker (Voodoo2 SLI virker nu både GLIDE og 1024x768 opløsning!!! - Virker også til Voodoo3, men der er vist enkelte problemer med Voodoo3, men prøv det). Patchen indeholder talrige andre korrektioner og udvidelser, så har du problemer med dit Nvidia grafikkort mm., så prøv denne patch. Efter sigende behøver du ikke mere at have din Severance original-CD i cd-rom-drevet, når du har patchet (så du slipper også for at høre på cd-rom-drevet :-). Hent den længe ventede PATCH her (selv om den teoretisk er på spansk, er alle readme-filer på engelsk, meget underligt, men rart):

ftp://ftp.arsenal66.com/arsenal/juegos/accion/blade/actualizacion/SpanishPatch.zip

eller lokalt hos HardwareTidende:

http://www.hardwaretidende.dk/download/severance/SpanishPatch.zip

Så nu kan selv ejere af Voodoo1 Graphics være med!



Morten skrev fredag den 04 maj 2001 kl. 12:58: [ svar | nyeste ]
En lille detalje som nogle måske kan have glæde af: Severance er ikke blot krævende mht. CPU og grafik-kort; også en rimelig mængde ram er påkrævet. Jeg har netop sat en ekstra 128 MB klods i min PIII-850, Radeon 64 DDR VIVO, nu 256 MB PC1333 og det gav virkeligt et skub! Både i gameplay, men også i save/load-tider.


Rune skrev lørdag den 05 maj 2001 kl. 02:00: [ svar | nyeste ]
Så er den officielle PATCH til Severance endelig udkommet, nemlig PATCHEN til den engelske og amerikanske version af Severance. Du kan downloadede denne patch her (USApatch.zip):

http://www.hardwaretidende.dk/hard/links.php?node=01/05/04/3198407

Jeg kan dog ikke se noget forskel på USApatch.zip og SpanishPatch.zip bortset fra, at USApatch.zip fylder 200kb mere.... Med USA-patchen installeret behøver du heller ikke længere at have din Severance originalCD i cd-rom-drevet, når du spiller.


Rune skrev søndag den 06 maj 2001 kl. 17:42: [ svar | nyeste ]
Læs dette fremragende interview med programmørerne bag Severance, hvis du vil vide mere om spillet (- vidste du f.eks., at der er mere end 100 forskellige våben i Severance?):

http://www.stomped.com/published/jcal982770751_1_1.html



Rune skrev tirsdag den 08 maj 2001 kl. 11:34: [ svar | nyeste ]
Efter at have spillet i kort tid med USA-patchen installeret opdagede jeg, at teksturen, når blod og åbne sår skulle vises, gik helt i kage (for at sige det på pænt dansk). "Det var dog træls", tænkte jeg og så to kister for mine øjne, som hver især indeholdt et Voodoo2-kort. Underligt nok fandt jeg ikke fejl i andre spil, så intet ud over Severance indikerede, at mine Voodoo2 korts sidste dage var påbegyndte. Jeg havde tidligere spillet Severance i timevis uden problemer i Glide (1024x768), så hvad kunne være galt? I dette øjeblik slog det mig (ikke bogstavelig talt), at jeg netop havde installeret USA-patchen over en tidligere yderst velfungerende Spanish-Patch. Så jeg installerede igen Spanish-Patchen. "By Crom! Nu virker det igen!" udbrød jeg glad og hoppede op og ned i min kontorstol. Så ingen grund til tårer, hvis USA-patchen resultarer i fejl på dine Voodoo-kort - prøv SpanishPatchen i stedet!

Download patches til Severance her:

http://www.hardwaretidende.dk/download/severance/



Rune skrev tirsdag den 22 maj 2001 kl. 15:36: [ svar | nyeste ]
Du har vel ikke glemt af få nogle af de hemmelige runer i SEVERANCE?

"You will want to find all 6 of the Runes. If you do have all of the Runes, you will be able to use the "full power" of the Sword of Ianna. Not having all of the Runes will not only effect the power of the sword, but will also effect the games ending."

Læs mere her:

http://www.walkthrough-online.com/gameselect/Blade/runelocations.htm

Bemærk, at glemmer du en rune på en bane, så kan du IKKE senere hente den (medmindre du har et savegame, men så kan du risikere at skulle gentage store dele af spillet om - spillet kan naturligvis også gennemføres uden alle 6 runer... :-)


Rune skrev fredag den 25 maj 2001 kl. 01:56: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at du kan hente de runer, som du har glemt til sidst i spillet:

"When you finish the Temple of Ianna, you will return to the World Map. If you are missing any of the 6 Runes, you will now have a chance to return for them. If you press your left key, while on the World Map, you will be able to return to the areas where you missed a Rune. If there is no Rune in an area, or if you have already found a Rune in an area, then you will not be able to go to those locations. Only the Locations that you missed a Rune in, will be available. Anyway, now is your chance. When you do return to the areas, they will have changed slightly. The map is still the same, but the enemies have changed."

Kilde: http://www.walkthrough-online.com/gameselect/Blade/ianna.htm#8

Bemærk, at glemmer du en rune, kan du senere blive nødt til at spille hele banen igennem igen, så se dig godt for, FØRSTE gang du er på en bane :-)


Rune skrev fredag den 15 juni 2001 kl. 16:39: [ svar | nyeste ]
RebelAct har udgivet OpenGL-patch til Severance, som er lavet til Nvidia grafikkort, men som også kan virke til andre grafikkort. Severance kører væsentlig hurtigere under OpengL end under Direct3D (50-100% hurtigere) - der er dog et problem, OpenGL benytter som standard ikke v-sync, hvilket kan irritere øjet efter et stykke tid. Hvordan får du så v-sync i OpenGL (bemærk, ingen af nvidias driver eller tweak programmer virker)? V-sync aktiveres ved at ændre SWAP INTERVAL fra 0 til 1 under MISC fanebladet, når du konfigurer OpenGL opsætningen. Nemmere kan det næsten ikke være (når man først ved hvordan, red.).


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende