Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Nyt spil til PC - Sheep, Dog 'n' Wolf
Software af Webmaster Friday den 21 September 2001 kl. 14:17 [ Software ]
Engang imellem ankommer der et fantastisk spil, som få nok umiddelbart ville regne for noget særligt. Sheep, Dog 'n' Wolf er et eksempel på dette, og selv om dette spil er tilladt for alle over 3 år, burde selv 30-årige langt fra have let ved at gennemføre dette spil. Spillet bygger på Wile E. Coyote ulven fra Roadrunner (Looney Tunes) tegnefilmene og tilbyder udover glimrende grafik et gameplay, som meget få spil kan kunkurrere med. Sheep, Dog 'n' Wolf er et af de mest underholdende spil, der er set i årevis.

BAGGRUNDSHISTORIEN OG INTRODUKTION

Baggrundshistorien er let fortalt, men for at gøre det lidt mere underholdende, kan vi jo præsentere en lille billedserie. Udgangspunktet er en hyrdehund (Sam Sheepdog), der står og passer på sine fine, små, lækre og lettere uldbeklædte godbidder:



Men så sker pludseligt dette:



En ulv (Wile E. Coyote) ser sit snit til lammekøller og gør sin entré. Og det stakkels får bliver ganske overrasket:



Dette er essensen i spillet. Du spiller ulven og skal fange får. Og på ovenstående billede har du således netop klaret, hvad hele spillet drejer sig om, nemlig at stjæle får fra Sam Sheepdog. Men Hr. Sam Sheepdog bryder sig på ingen måde om at få reduceret antallet af uld-producenter, så her er, hvad så ofte sker få sekunder efter, at du har fået fingre i et får:



Nemlig, at Hr. Sam Sheepdog får fingre i dig. En mindre heldig situation for Hr. Wile E. Coyte vil enkelte observatører sikkert mene... I sin essens har spillet 16 baner, og Sam Sheepdog starter ud med at have 16 får. I hver bane skal du stjæle 1 får, dvs. i bane 2 har Sam Sheepdog 15 får tilbage, 14 i bane 3 osv., indtil du har stjålet dem alle:



Efter hver gennemført bane returnerer ulven til Daffy's fåre-show, hvor det indfangede får lunter over i folden. Som billedet viser, er der her fanget 4 får, hvorfor der nu mangler 12 får i folden. Desværre er det nogenlunde lige så nemt at stjæle får, som der er for Wile E. Coyote at fange den infernalske Roadrunner-fugl i tegnefilmen. Nåeja, Roadrunner-fuglen er forrresten også med i dette spil:



Ulven ser lidt underlig ud på dette billede, hvilket skyldes, at den lige har fået et kilotungt blylod smasket i ansigtet (så dette billede repræsenterer vel spillet i en nøddeskal)... Men tilbage, hvor vi kom fra, nemlig sværhedsgraden i dette spil, her er en lille advarsel:



Uden udfordring er intet spil jo underholdende i længden. Så Sheep, Dog 'n' Wolf er et meget underholdende spil, som er ret adventurepræget, dvs. du skal kombinere forskellige objekter med hinanden for at kunne klare de forskellige baner. Er du imod at forlade den mentale dvaletilstand, som mange 3D-Shooter-spil kan gennemføres under, bør du for alt i verden undgå Sheep, Dog 'n' Wolf. Har du derimod mod på at tænke blot en lille smule (og tit en ganske stor smule), så er Sheep, Dog 'n' Wolf måske et af årets bedste spil - og så er det desuden så morsomt og latterligt designet, at kun særligt hærdede kynikere burde kunne kontrollere latteren og smilebåndet.

GRAFIKKEN OG KRAV TIL HARDWARE

Grafikken indeholder et rimeligt antal polygoner, men understøtter dog GPU'erne på ATi Radeon og Nvidia GeForce1-3 grafikkort (via Direct3D HAL og DirectX8.0). Ydermere kører dette spil helt flydende i 1600x1200 i 32bit farver på GeForce3. Grafikken minder meget om den oprindelige tegnefilm, og animationerne af diverse spilfigurer er fremragende. Her er et eksempel på grafikken:



Som ovenstående billede illustrerer, er antallet af polygoner er rimeligt og meget passende, idet grafikken minder utrolig meget om tegnefilm. Det er næppe set bedre før i et computerspil. Minimum cpu er dog en Pentium2 300 MHz, mens en Pentium2 400 MHz anbefales. Så en cpu på ca. 600 MHz og grafikkort med mindst 16MB ram burde være glimrende. Her er en bane set ovenfra, som også illustrerer kompleksiteten i baneopbygningen:



Sheep, Dog 'n' Wolf udkom først til PlayStation, men er blevet kraftigt optimeret til PC. Bl. a. er grafikken væsentlig pænere til PC, og det er nu muligt at anvende opløsninger op til 2048x1536 i 32bit farver (Hvis din PC kan klare dette :-). Et lidt uheldigt levn fra PlayStation er dog, at hele spillet afspilles fra CD-Rom-drevet. Dette er et lille problem, da musikken i spillet afspilles som *.wav-filer fra cd'en, og når spillet skal loade, går det ofte ud over musikken, og spillet kan kortvarigt gå i stå. Dog skal det siges, at dette yderst sjældent er et problem, når banen først er loadet ind i rammen, og spillet er igang (men det kan være lidt irriterende, at spillet kan hakke en smule i diverse introer mm.).

GAMEPLAY

Det er netop med hensyn til gameplay, at Sheep. Dog 'n' Wolf udmærker sig mest. Sjældent har et spil været mere underholdende, og netop dette aspekt er det mest væsentlige, for hvad nytter den flotteste grafik og lyd mm., hvis selve spillets handling ikke er mere spændende end fuldtids-kartoffelskrælning på et større fragtskib ("suddenly the name "Dronez" spings to mind", red.)... I Sheep, Dog 'n' Wolf kan du kun klare den uhyre vanskelige opgave, det er at fange et får, ved at benytte forskellige remedier, her er eksempler på en moderne fårefangers værktøj:



En raket og en tidsindstillet dynamit-bombe er hverdagskost for professionelle fårefangere. Raketten tages på ryggen, hvorved kløften forude kan passeres (denne kløft er naturligvis 34 fantasillioner kilometer dyb, som kløfterne altid var i tegnefilmene). Dagens dyst mellem Wile E. Coyote og Sam Sheepdog er desuden så spændende, at katten Sylvester er ankommet i sin lille ballon for at se på - og vi kan jo nappe raketten på ryggen og hilse på Sylvester:


"Hej, hej, Sylvester"

Nuvel, ideen i alle baner er, at et får skal fanges, og placeres i en hvid cirkel, som ses på dette billede:



Problemet er blot, at dels bevogter Sam Sheepdog disse får konstant, og derudover skal fårene, som her ses i horisonten, placeres i en cirkel, der generelt ligger meget langt væk. Så alt i alt er der to store problemer, som skal løses, nemlig 1) hvordan får jeg fat i et får og 2) hvordan i alverden får jeg fåret placeret i den hvide cirkel. I det følgende kigger vi nærmere på punkt 1, nemlig fangst-optimerende metoder. Du kan f. eks. kamouflere dig via en busk, og så liste dig tættere på fårene (på denne måde har Sam Sheepdog svært ved at opdage dig):



Her er det lykkedes Hr. Ulv (forklædt som busk) at snige sig meget tæt på Sam Sheepdog. Et får er dog uheldigvis begyndt at æde busken. I øverste højre hjørne ses en indikator for, om Sam Sheepdog kan se dig. Grøn farve betyder, at der ingen fare er, orange farve (som ovenstående) angiver moderat fare, og rød farve betyder, at Sam kommer styrtende mod dig med knyttede næver... Men ud over at snige sig rundt i en busk kan almindelig busk-fri "snigning" også foretages:



Her vises eksempel på en almindelig "snigning". Bemærk anveldelsen af "listetå", og at "snigningen" foretages, mens Sam Sheepdog kigger væk. Endvidere kan Wile E. Coyote søge skjul bag en sten, så succesfuld "snigning" afsluttes således:



I skjul bag klippen opdager hyrdehunden nul og niks, hvilket er fint, da denne hyrdehund kan løbe 250km/t og derved nemt fanger små "per-definition-uskyldige" ulve. Så via god gammeldags snig-og-duk-dig-teknik har ulven på ovenstående billede næsten fået uld i munden. Andre baner er mere avancerede, og her er et eksempel, hvor en magisk tryllefløjte får Sam Sheepdog i trance:



Udsat for denne magiske fløjte følger hyrdehunden viljeløst efter dig. Og heldigvis er der et sted i nærheden, hvor man nemt får en stor sten i hovedet. Når hyrdehunden har fået denne sten i hovedet, har du ca. 5 sekunder til at fange et får, før hyrdehunden er over dig. Heldigvis kan du løbe ekstremt hurtigt (300km/t?), og denne form for turboløb illustreres her:



Benene kører som piskeris på ulven (som endvidere er ganske svær at styre i turbo-mode, red.), men Roadrunner-fuglen er dog stadig umulig at indhende, jf. ovenstående billede. At skubbe til store sten er også en mulighed i dette spil, og illustreres her:



For at sammenfatte gameplay gælder således, at du har et stort adfærdsrepertoire til rådighed, og derudover kan du finde op mod 30 forskellige objekter som dynamit, salat, tryllefløjter, blæsere og meget mere, som skal anvendes på særligt udspekulerede måder. Spillet er bygget op som en god gang minigolf, dvs. de første baner er ret lette, mens de sidste baner accelererer tilstedeværelsen af grå hår. De omfattende spillemuligheder, den stilrene grafik og de humoristiske animationer er således med til at give Sheep, Dog 'n' Wolf et unikt gameplay, der fanger interessen og ikke bliver kedeligt.

SAMLET VURDERING

GRAFIK = 88% (et 10-tal). Grafikken minder utrolig meget om tegnefilm, og i høje opløsninger kan du se meget langt. Den grafiske stil og de anvendte animationer gør, at spillet virker meget attraktivt, underholdende og sjovt. Så Sheep, Dog 'n' Wolf viser, at få velvalgte grafiske elementer kan virke lige så overbevisende, som spil, der anvender langt mere detaljeret teksturbearbejdning.

LYD = 90 % (et 10-tal). Sheep, Dog 'n' Wolf har fremragende lyd, der leder tankerne hen på de oprindelige tegnefilm, og underbygger stemningen i spillet. Spillet er krydret med diverse lydeffekter, som sikkert er samplet med hjælp fra Warner Brothers, som står bag Looney Tunes. I spillet får du hjælp af gode gamle Daffy Duck og kan yderligere finde figurer, der minder mistænkelig meget om Elmer (som vist hedder "Fjot" eller noget lignende til efternavn...). Stemmerne til disse figurer minder meget om dem, som blev anvendt i tegnefilmene, så der er bestemt gjort meget ud af lydsiden til dette spil.

STYRING = 85% (et 9-tal). Spillet styres ved hjælp at tastatur eller joystick/joypad. Eftersom spillet foregår i 3. persons perspektiv, kunne det dog have været rart, hvis kameraet kunne kontrolleres via musen. I stedet roteres kameraet via tastatur eller f. eks. knapper på joypad. Styringen er dog generelt intet problem, og tastaturopsætningen kan ændres efter ønske.

GAMEPLAY = 95% (et 11-tal). Sjældent har et spil været sjovere end Sheep, Dog 'n' Wolf. Humoren, grafikken og lyden, men dog først og fremmest spillets handling, gør dette spil unikt. Hvis du kan lide de gamle tegnefilm med Wile E. Coyote, så bør du ikke gå glip af dette spil. 16 baner med stadig stigende sværhedsgrad sørger endvidere for, at dette spil holder i mange timer.





Rune skrev Friday den 21 September 2001 kl. 17:11: [ svar | nyeste ]
Bemærk også, at Sheep, Dog 'n' Wolf er et relativt billigt spil. Anbefalet pris er 14.99 £, så prisen i Danmark burde ligge på kr. 150,00 - 250,00 alt afhængigt af, hvor meget din forhandler ønsker i fortjeneste.


Rune skrev Saturday den 22 September 2001 kl. 17:05: [ svar | nyeste ]
En herlig lille nyhed, nu kan Sheep, Dog 'n' Wolf anvendes uden, at musikken skal streames fra CD'en (hvilket betyder, at musikken ofte ikke virker ordentligt), kopier blot alle filer fra cd'en over i en mappe på harddisken, og hent denne fil:

http://www.gamecopyworld.dk/games/files/Sheep_Dog_n_Wolf_exe.ace

Overskriv nu den gamle SheepD3D.exe fil og så kan du køre spillet fra din harddisk (bemærk, dette er naturligvis kun lovligt, hvis du har købt det originale spil).


Rune skrev Friday den 19 October 2001 kl. 14:52: [ svar | nyeste ]
Download demo af Sheep, Dog 'n' Wolf (98MB) her:

http://www.gamesdomain.com/demos/demo/1506.html


Rune skrev Saturday den 20 October 2001 kl. 00:30: [ svar | nyeste ]
Efter i dag at have udskiftet mit 7 år gamle og stadig rimeligt velfungerende Creative Labs SoundBlaster AWE32 lydkort med Creative Labs SoundBlaster AUDIGY virker Sheep, Dog 'n' Wolf (SDW) helt perfekt, og de lydproblemer, som er nævnt i ovenstående review, er helt forsvundne. Så har du problemer med lyden i SDW så kan det måske skyldes, at du benytter et gammelt (ISA) lydkort.


Rune skrev Tuesday den 30 October 2001 kl. 14:31: [ svar | nyeste ]
To uafhængige kilder har bekræftiget, at Sheep, Dog, 'n' Wolf ikke virker på ATi Radeon grafikkort. Dette gælder både for Windows98 og WindowsXP. Har du andre erfaringer på dette område, må du meget gerne skrive, hvilke drivere du anvender til dit Radeon grafikkort.


Rune skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 11:27: [ svar | nyeste ]
Lige en lille advarsel - Sheep, Dog 'n wolf virker ikke ordentligt i Win98 med Detonator driver 23.11, benyt i stedet 21.83 (send mig en email, hvis du ikke kan finde denne driver). Husk også altid at anvende D3D HAL og ikke D3D T&L HAL, ellers kører spillet ikke optimalt (ihvertfald ikke i 1600x1200x32). Sheep, Dog 'n Wolf kan være et rigtigt familiespil - måske velegnet til juledagene eller som julegave, da dette spil er ret billigt - husk blot på, forær det kun til ejere af Nvidia (eller 3dfx? eller Matrox?) grafikkort, og sørg for at anvende Detonator 21.83 (og måske også PCI lydkort, jf. SoundBlaster Live! eller Audigy :-).


Kristian skrev Saturday den 18 January 2003 kl. 12:00: [ svar | nyeste ]
Jeg har gennem et helt år forsøgt at klare banen, med kanoner på skinner og nu giver jeg fortabt, men da jeg gerne vil prøve de andre baner, søger jeg HJÆLP! Jeg gik i stå, så snart jeg kom ind i borgen.

Mange tak



Rune skrev Sunday den 19 January 2003 kl. 01:21: [ svar | nyeste ]
Level 10:
Take the honey from the mailbox and move in the shadows, since the cannons cannot see you there. Left in the center on the lawn you see a cannon, which you must fire. It is already aligned to the first beehive. This will move the bees to the second beehive. On the lawn you see four gray pipes on rollers which you can move. Line the first two pipes up so the cannon ball will hit the second beehive and move the bees to the last beehive*. It isn’t hard to align the pipes because you get a bird’s eye view. Just watch out for the moving cannons, as they will blast you. The best way is to move the one in the middle of the field in line with the cannon, and then move the one at the edge to align with it. Go to the seesaw next to the second beehive and place the honey on the right hand side. Then you jump up onto the tall rock and spring it to Sam’s feet. To align the last two pipes for the final beehive, you must first move the one in the middle of the lawn to the button to open the gate, and then you move the last pipe to align with it. Move the third pipe back to align with the cannon and the first pipe out of the way. Fire the cannon and hit the last beehive. The bees will attack Sam and leave you alone while you get a sheep. Go into the fort and place the sheep on one switch. Then step on the other one to open the gate. Now you have to gather all your patience to defeat Gossamer from level 8. Go through the door, over the platform surrounded by lave and to the target. Gossamer will appear. Read the Signs to get a hint of how to defeat it. You will have to beat it three times. If you fall into the lava during ANY of your attempts, you have to start back at the first one. Each time you start over, try to get back to the free area near the target. Gossamer is afraid of light and becomes dizzy if you run around it. It has a stomping attack, which will push either you or the sheep away and possibly into the lava if you are in the wrong place. Therefore, you need to have the sheep outside of its reach. Jump over the ripple of the stomp and try to get close enough for Gossamer to chase you. Before it gets too close, start running around it in a clockwise direction. You can go counterclockwise, but that takes longer. If you get too close, it will ram you flat and then try to kick you into the lava. You can still move when squished, so keep away from that kick. Once you can start running in a circle around Gossamer, wait until it starts to faint, and go get the sheep and put it on the first button to move the wheel out of the lava. Jump on the right spokes of the wheel 4 times to activate the light. You have 30 seconds to do that. For the second one, if you get squished, you can move into the light and Gossamer will not follow you. Once it is down, you have 20 seconds to get the sheep onto the button and activate the light. For the third one, you have only 10 seconds, so before you go after Gossamer, move the sheep to the other side but outside of Gossamer’s stomp attack. This will allow you just barely enough time to get the sheep to the button and activate the last light. Gossamer will try to run from the last light, come to the lave ditch and loose it’s balance. It will fall and catch the opposite side and make a nice bridge to get the sheep to the target.

Clock: On the right of the door to the fort, there is a pile of rocks that you have to blast out of the way. Move the cannon next to the fort out of the way and align the first one so it points to the pile of rocks. Then just fire the cannon to blast them out of the way. Swim the moat and go into the hidden chamber to activate the clock.

Kilde: http://www.neoseeker.com/resourcelink.html?rlid=43176&rid=40365

Held og lykke :-)



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende