Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


AMD Athlon XP 1800+ (1,53 GHz) mod Intel Pentium4 2,0 GHz
Processorer af Webmaster Tuesday den 09 October 2001 kl. 23:21 [ Processorer ]
Langt om længe er AMDs efterfølger til Athlon Thunderbird cpuerne ankommet. Den nye generation af cpuer fra AMD hedder Athlon XP (XP = eXtra Performance), og er tidligere kendt som Athlon4 (men kært barn skifter åbenbart tit navn). AMD har tillige indført et nyt system, så Athlon XP cpuerne ikke længere benævnes via deres hastighed i GHz, men via en ny standard. Athlon XP "1800+" skal således svare til Pentium4 1800 MHz, selv om Athlon XP 1800+ reelt kun benytter 1,53 GHz. I denne artikel kigger vi nærmere på, hvorledes Athlon XP 1800+ klarer sig mod Intel Pentium4 2000 MHz. Endvidere kan du finde resultater fra Athlon XP 1500+, 1600+ og 1700+.

Her er en kort liste, som viser, hvorledes AMDs nye hastighedsangivelser svarer til GHz:



Athlon XP er opbygget omkring en Palomino-kerne og minder således meget om AthlonMP, dvs. Athlon XP understøtter SSE og har forbedret udnyttelse af cachen. Her er et billede af en Athlon XP cpu:


Kilde: http://athlonxp.amd.com/overview/

Alle Athlon cpuer i nedenstående test er testet med PC2100 DDR-ram, mens P4 er testet med PC800 RDRam på i850 bundkort. Anandtech anvendte KT266A bundkort, mens ExtremeTech og Tech-Report anvendte bundkort med AMD760 chipsæt,. Forvent derfor, at Athlon XP klarer sig noget bedre hos Anandtech, end hos ExtremeTech og Tech-Report, da KT266A er et meget hurtigere bundkort end AMD760-bundkort. GeForce3 grafikkort er anvendt i alle test. Vi starter direkte med hovedretten, nemlig Quake3 Arena:

QUAKE3 ARENA


Kilde: http://www.tech-report.com/reviews/2001q4/athlonxp/index.x?pg=1

Ifølge Tech-Report er Pentium4 stadig Q3A-mesteren, og er 9% hurtigere end Athlon XP 1800+ (1,53 GHz). Selv Pentium4 1,8 GHz er hurtigere end Athlon XP 1800+. Men lad os se, om Anandtech er enig i disse resultater:


Kilde: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1543

Hos Anandtech er Athlon XP 1800+ 5% hurtigere end P4 1,8 GHz, og P4 2 GHz er kun 2% hurtigere end Athlon XP 1800+. Så hos Anandtech klarer Athlon XP 1800+ sig væsentlig bedre end hos Tech-Report. Vi foretager derfor endnu en sammenligning med ExtremeTech:


Kilde: http://www.extremetech.com/article/0,3396,s%253D1005%2526a%253D16008,00.asp

ExtremeTech er ikke i tvivl om, at P4 2 GHz er langt hurtigere til Q3A end Athlon XP 1800+. P4 2 GHz er her 24% hurtigere end Athlon XP 1800+. Så Pentium4 vinder Quake3 Arena testen, selv om Athlon XP 1800+ er meget tæt på, når KT266A bundkort anvendes (jvf. Anandtechs resultater). Vi fortsætter med Serious Sam:

SERIOUS SAM


Kilde: http://www.tech-report.com/reviews/2001q4/athlonxp/index.x?pg=1

Pentium4 2 GHz får ikke et ben til jorden i Serious Sam, hvor Athlon XP 1800+ er 16% hurtigere. Bedre bliver det ej for P4 2 Ghz hos Anandtech:


Kilde: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1543

Siddende på KT266A-tronen er Athlon XP 1800+ hele 34% hurtigere end P4 2 GHz.

DRONEZ


Kilde: http://www.extremetech.com/article/0,3396,s%253D1005%2526a%253D16008,00.asp

Takket være AMD760-bundkort, lykkedes det med nød og næppe for P4 2GHz at vinde i Dronez. Forskellen er dog kun 1%, og med KT266A bundkort ville Athlon XP 1800+ med al sandsynlighed have vundet stort.

MAX PAYNE


Kilde: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1543

I Max Payne, og nok takket være KT266A-bundkortet, vinder Athlon XP 1800+ ved at være hele 11% hurtigere end P4 2GHz. Vi medtager også et gammelt DX6-spil som Expendable:

EXPENDABLE


Kilde: http://www.extremetech.com/article/0,3396,s%253D1005%2526a%253D16008,00.asp

Selv uden KT266A er Athlon XP 1800+ hele 31% hurtigere end P4 2GHz i Expendable.

RETURN TO CASTLE WOLFENSTEIN MULTIPLAYER TEST


Kilde: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1543

I denne krævende test vinder Athlon XP 1800+ atter over P4 2GHz og er 11% hurtigere. Vi slutter af med 3DMark2001:

3DMARK 2001


Kilde: http://www.tech-report.com/reviews/2001q4/athlonxp/index.x?pg=1

Med AMD760-bundkort kan Athlon XP 1800+ ikke vinde denne test, som også understøtter SSE2 hos P4 2 GHz. P4 2Ghz er her 5% hurtigere end Athlon XP 1800+. Vi dobbeltchecker også dette resultat:


Kilde: http://www.extremetech.com/article/0,3396,s%253D1005%2526a%253D16008,00.asp

Nuvel, åbenbart kan Athlon XP 1800+ godt vinde over P4 2GHz, selv om AMD760-bundkort anvendes. Dette kan skyldes, at Tech-Report anvendte GeForce3 12.41 drivere, mens ExtremeTech anvendte GeForce3 Ti 500 med 21.85 drivere, som muligvis er optimerede til Athlon XP. Athlon XP 1800+ vinder og er 3% hurtigere end P4 2GHz.

KONKLUSION

Når alle resultater gøres op, danner der sig et tydeligt billede. Vi kan jo gennemgå testresultaterne hver for sig:

1. Quake3 Arena: Vinder = P4 2GHz, som er 2% (KT266A) - 24% (AMD760) hurtigere end Athlon XP 1800+
2. Serious Sam: Vinder = Athlon XP 1800+, som er 16% (AMD760) - 34% (KT266A) hurtigere end P4 GHz
3. Dronez: Vinder = P4 2GHz, som er 1% (AMD760) hurtigere end Athlon XP 1800+
4. Max Payne: Vinder = Athlon XP 1800+, som er 11% (KT266A) hurtigere end P4 2GHz
5. Expendable: Vinder = Athlon XP 1800+, som er 31% (AMD760) hurtigere end P4 2GHz
6. Return to Castle Wolfenstein MP test: Vinder = Athlon XP 1800+, som er 11% (KT266A) hurtigere end P4 2GHz
7. 3D Mark 2001: Delt sejr til både Athlon XP 1800+ (AMD760) og P4 2GHz

Den eneste test, hvor det er sandsynligt, at P4 2 GHz kan slå Athlon XP 1800+ på KT266A bundkort, er Quake3 Arena. Og selv i Quake3 Arena er Athlon XP 1800+ kun 2% bagefter. Generelt ser vi, at Athlon XP 1800+ er 10% hurtigere end P4 2GHz i både Max Payne og Return to Castle Wolfenstein, og denne forskel øges til over 30% i Serious Sam og Expendable. Meget tyder derfor på, at Athlon XP 1800+ i stedet burde hedde Athlon XP 2200+, hvis AMD's nye nummereringssystem skal modsvare P4 i MHz. AMD har med Athlon XP 1800+ erobret cpu-tronen fra Intel, og Pentium4 2 GHz virker med ét både forældet og urimeligt dyr. Athlon XP 1800+ kan allerede købes i Danmark, og her er aktuelle priser fra edbpriser.dk:

AMD Athlon XP 1800+ = kr. 2.599,00
INTEL Pentium4 2 GHz = kr. 5.825,00

Man behøver således ikke være meget mere end 7 år, før det er klart, at Pentium4 2 Ghz ikke nødvendigvis er hver en krone værd. Tværtimod virker prisen på Pentium4 2 GHz uden den fjerneste form for jordforbindelse, og det kan på ingen måde anbefales at investere i denne cpu. Athlon XP 1800+ (1,53 GHz) med KT266A bundkort står i dag uden konkurrence, og vil næppe få konkurrence, før Pentium4 (Northwood) 2,2 GHz med 512kb cache ankommer. Og selv til den tid, vil Intel med stor sandsynlighed stadig koste det dobbelte af AMDs førende cpu-flagskib.



62.107.91.16 skrev Wednesday den 10 October 2001 kl. 00:24: [ svar | nyeste ]
XP modelnummer referer ikke til P4 men til AMDs Athlon TB serie. Se f.eks

Men det er da åbenbart at AMD benytter modelnummeret til for at kunne konkurere med Intels store ghz tal. Hr. Jensen VED at mhz er godt og det største tal er det bedste - AMD sikrer så at Hr. Jensen ved en fejl vælger den hurtigste processor.



62.107.91.16 skrev Wednesday den 10 October 2001 kl. 00:25: [ svar | nyeste ]
Se f.eks http://213.219.40.69/09100109.htm


Rune skrev Wednesday den 10 October 2001 kl. 09:55: [ svar | nyeste ]
Korrekt (det er i hvert fald den officielle version), men hele AMD's nye nummersystem lugter langt væk af, at AMD oplever, at deres cpu grundet lavere MHz end P4 virker underdanige. Først skulle Athlon XP hedder Athlon4, hvilket direkte er rettet mod Pentium4, nu har AMD udviklet et "snedigt" nummersystem, så de med en 1,53 GHz cpu kan få købere til at tro, at de køber næsten 2 GHz. Underlig markedsføring, der nok vil forvirre meget mere end gavne. Jeg vil gætte på, at personer, der køber Pentium4 cpuer i dag, ikke gør det, fordi de tror, at de får den hurtigste cpu, men fordi de ikke stoler på AMD cpuer.


Mark skrev Tuesday den 16 October 2001 kl. 11:18: [ svar | nyeste ]
Det tror jeg ikke du har ret i. Det er ikke fordi folk ikke stoler på amd, det er fordi størstedelen ikke læser hardware test når der bliver udgivet nye cpu'er. Hvis alle gjorde det, ville Intel jo ikke have noget marked tilbage.


Rune skrev Wednesday den 10 October 2001 kl. 10:52: [ svar | nyeste ]
Yderligere anbefalelsesværdige reviews af Athlon XP finder du her:

TomsHardware:
http://www.tomshardware.com/cpu/01q4/011009/index.html

FiringSquad:
http://firingsquad.gamers.com/hardware/athlonxp/default.asp

HardInfo:
http://www.hardinfo.dk/tests/Processor/default.asp?ID=324


62.107.91.16 skrev Thursday den 11 October 2001 kl. 03:51: [ svar | nyeste ]
Toms anmeldelse af Athlon XP er åbenbart lige til at overse da han bruger et af de langsommere bundkort til Athlon XP mens han bruger det hurtigste bundkort til Intel P4!

Desuden bruger han ikke SysMark 2001 patchen som gør benchmarken mere fair overfor AMD!

Der er noget råddent i Toms Hardware...



62.243.58.148 skrev Thursday den 11 October 2001 kl. 18:01: [ svar | nyeste ]
er der nogen der ved hvornår denne xp-athlon kommer i en 0,13 mic. udgave


212.242.40.204 skrev Thursday den 11 October 2001 kl. 21:58: [ svar | nyeste ]
Burde komme om et halvt år sammen med (Thoroughbread) Hammer


Human skrev Friday den 19 October 2001 kl. 01:02: [ svar | nyeste ]
Davs

Jeg ville lige høre om der er nogen der ved hvornår Asus's A7V266-E Motherboard kommer.

//Human



Human skrev Friday den 19 October 2001 kl. 01:03: [ svar | nyeste ]
Til Danmark altså:)


Dan skrev Friday den 19 October 2001 kl. 01:08: [ svar | nyeste ]
Hmm, kan ASUS A7M266 ATX og anbefales til AthlonXP 1600?


Rune skrev Friday den 19 October 2001 kl. 11:19: [ svar | nyeste ]
Bundkort med AMD760 chipsæt + PC2100 ram er ok til Athlon XP, men personligt ville jeg finde det langt mere fornuftigt at vente på KT266A-bundkort. I kan jo se forskellen på AMD760 og KT266A bundkort i ovenstående testresultater, idet Anandtech anvendte KT266A bundkort, mens både ExtremeTech og Tech-Report anvendte AMD760-bundkort.


Jesper skrev Sunday den 21 October 2001 kl. 16:47: [ svar | nyeste ]
Asus A7V266-E kan allerede forbestilles hos www.shg.dk - Ligeledes kan det noget biligere EpoX-kort til 1299,-. Det sidste får forøvrigt ret gode anmeldelser rundt omkring. MSI's KT266A MOBO er lagervare hos SHG, hvis man ikke vil vente på sit favorit-MOBO. Jeg har reserveret et EpoX sammen med en XP 1500+, så nu kan det kun gå for langsomt...:O).


Dalberg skrev Monday den 22 October 2001 kl. 11:42: [ svar | nyeste ]
Er der OK at bruger 1,4 GHz Coolermasteren til denne processor, eller skal man have fat i noget mere gustent?


Human skrev Monday den 22 October 2001 kl. 15:40: [ svar | nyeste ]
Den køler kan sagtens køle den ned.


Danni skrev Monday den 22 October 2001 kl. 16:29: [ svar | nyeste ]
Hej....

Er der nogen der ved om der kommer en AMD XXXX+ som kører med 2Ghz (2000 Mhz)??

Hvis ja, hvornår kommer den så til Danmark og hvad bliver cirka prisen for CPU'en??

Hvis nej, hvorfor ikke?

Det er lidt vigtigt for mig at få at vide, så derfor kunne jeg meget gerne tænke mig svar via e-mail på denne adresse: d_elkher_10@yahoo.dk

TAK for hjælpen!



Rune skrev Monday den 22 October 2001 kl. 16:56: [ svar | nyeste ]
Forvent først ægte 2 GHz cpu fra AMD næste år, sikkert først efterår 2002. AMD Athlon XP benytter maksimalt 1,53 GHz i dag, så derfor løber der nok en sjat vand i åen, før 2 GHz er en realitet.


Jesper skrev Tuesday den 23 October 2001 kl. 01:29: [ svar | nyeste ]
Yeaha, Jeg har lige fået min AMD XP 1600+ op og køre på et MS6380 K7T266 PRO2 (læs KT266A). Det rykker. Skulle ellers have haft EP-K8HA+, men det røde MSI-kort sq lækkert... Kører ski.. godt, :O))))



Maonth skrev Tuesday den 23 October 2001 kl. 20:30: [ svar | nyeste ]
Man skal nu ikke sige P4 er dårlig mod Athlon XP. P4 er efterhånden en halvgammel cpu. Vent på northwood for at få en mere lige test (Intel vs. AMD)


Rune skrev Wednesday den 24 October 2001 kl. 00:23: [ svar | nyeste ]
Ydelsesmæssigt og kvalitetsmæssigt ser P4 Northwood mindst lige så god ud som tilsvarende Athlon XP, men prismæssigt har Intel fuldstændig tabt slaget. Hvis ikke Intel gennemfører meget radikale prissænkninger på P4 Northwood er det vanskeligt at forestille sig, at AMD ikke vinder cpu-krigen i det lange løb. Dette kræver naturligvis, at Intel og AMD bibeholder nuværende prispolitik i de kommende år, da Intel stadig er meget større end AMD, og derfor næppe får store økonomiske problemer lige med det samme :-)


Dr_Dr4X skrev Saturday den 02 February 2002 kl. 23:11: [ svar | nyeste ]
YIIIIIRH :D

AMD rulzz hvad angår fart, pris og ydelse. :O) Hvis du går og bekymrer dig over at f.eks. din nye maskine fra AMD kun har en processor på 1,4 ghz, er det 2talt uden grund. Intel har simpelthen sat forkerte forventninger indenfor mhz området. folk tror at en 1,33 ghz AMD surZ0rZ... Men det er sq bare Intel der f***er det up. Deres 1,33 ghz processorer er langsomme... Man kan ikke sammenligne en 1,4 ghz AMD med en intel p4 1,4 ghz. AMD RO00rZ0RZZZX!!



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende