Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Ballistics - verdens hurtigste racerspil
Software af Webmaster mandag den 05 november 2001 kl. 22:56 [ Software ]
Et nyt spil til PC er udkommet, som ingen andre spil kan konkurrere imod, i hvert fald ikke, hvis det afgørende punkt er hastigheden. I Ballistics styrer du en slags hover-scooter, som befinder sig i en acceleratorring, hvorved du teoretisk set kan nå ubegrænsede hastigheder. Ved ca. 1225 km/t bryder du lydmuren, og går over i "supersonisk" tilstand. Hastigheder på over 5000 km/t kan lade sig gøre, hvis du er dygtig nok. Ballistics er optimeret til GeForce1-3 samt Radeon grafikkort, og har allerede fået flere rosende anmeldelser. I dette review fokuserer vi specielt på hardwaresiden, og viser al den grafik, som ingen normalt ser.

BAGGRUND OG GAMEPLAY

Lad os starte med et billede af en såkaldt hover-scooter, som ser sådan ud:



Dette fartøj opfører sig som en proton i en schweizisk acceleratorring, men kun hvis du opsamler og aktiverer såkaldte booster-moduler:



Dette billede viser et tværsnit af acceleratorringen og 4 gule platforme, hvor booster(=turbo)-moduler kan opsamles. Aktivering af et boostermodul accelerer dig på få sekunder hinsides lydens hastighed, og når du under anvendelse at ét boostermodul at opsamle og aktivere endnu et modul, kan man kun råbe "wheeeeeeeeeeeeeee"... (og med lidt held opnå hastigheder på flere tusinde km/t). Som det anes på ovenstående billede, er acceleratorringene krydret med diverse forhindringer - og det giver ikke ekstra points at nakke ind i ovenstående røde kryds med femhundrede fantasillioner kilometer i timen, tværtimod kan man dø af det... Andre forhindringer er denne lille irriterende kasse:



I Ballistics bevæger du dig 360 grader rundt i acceleratorringen, og selv om det ser ud til, at det er nemt at undgå ovenstående lille forhindring, så forestil dig, at du bevæger dig med over 1000 km/t... Disse latterligt høje hastigheder gør, at meget få lægger mærke til detaljerne i Ballistics. Vidste du f. eks., at der på siden af ovenstående forhindring er 4 små figurer:



Nuvel, rammer du ind i for mange forhindringer, påvirker dette din motor, som bliver for varm. Du kan dog opsamle køling og derved forlænge din livstid:



Køling opsamles ved at passere ovenstående blå platforme (her er vist 4 stk, ofte kommer der kun 1 af gangen, så det er ikke vigtigt at huske, hvordan din orientering er i acceleratorringen (du kan sagtens køre "på hovedet" mm.), hvis du med stor hastighed skal gøre dig håb om at opsamle køling). Dette er egentlig essensen i spillet - opsaml forskellige moduler, maksimer farten, og vind over din modstandere. Modstanderne kan indstilles efter 3 sværhedsgrader, nemlig "rookie", "pro" og "ballistics", og hvis du vinder mesterskabet over disse modstandere på forskellige sværhedsgrader, får du adgang til flere og flere baner. Der er i alt 7 baner, hvilket måske ikke lyder af meget, men disse baner er ret omfattende, og tager lang tid at perfektionere. Endvidere optjener du penge for hver sejr, som senere kan bruges til at udbygge din hover-scooter. Alle disse faktorer gør, at spillet er stærkt vanedannende og kun bør omgåes med omtanke :-) Bemærk også, at ovenstående 4 billeder for mange personer vil karakterisere den måde, som de oplever Ballistics på. Men grafisk har Ballistics meget mere at tilbyde - det opfattes dog sjældent, da hastigheden i dette spil som beskrevet er latterlig høj. I det følgende vil vi derfor fremvise den grafik, de fleste aldrig oplever, men som faktisk findes i Ballistics (ok, vi indrømmer, at vi fik medlidenhed med den grafiker, som har spildt sine kræfter på den flotte grafik :-). En anden detalje, som vi også vil kigger nærmere på, er at dette spil æder al den hardware, du kan tilbyde, og stadig er sulten:

HARDWAREKRAV

Ballistics kan indstilles til at passe til forskellige PC-konfigurationer. GeForce1-2 burde være fint (gerne med hurtig 1GHz+ cpu), men har du GeForce3, kan du anvende EXTREME geometri-niveau (og tekstur-niveau). Problemet er blot, at Ballistics flere steder hakker i den ellers ganske flydende spilleoplevelse på EXTREME-niveau. Dette kan virke underligt, da spillet foregår i en velafgrænset acceleratorring. Men dette er dog en sandhed med visse modifikationer, Ballistics anvender nemlig op til 200.000 polygoner pr. billede, hvilket er 20 gange flere end hvad Quake3 Arena maksimalt anvender. Nogle gange (på EXTREME geometri-niveau) er acceleratorringen åben, og man kan se ud på omgivelserne, her er, hvad vores amatørfotograf fik ind på filmrullen:



Et billede fra Houston år 2xxx. Det blå røgspor er en modstander, som netop passerede på sin hover-scooter. Undergrundstog passerer i spor på venstre og højre side. Her er endnu et Houston-billede:



Bemærk, at den by, som her vises, ofte passeres på under 1 sekund! De små sorte klatter på billedet er flyvende biler, alt er i 3D, og som enhver ved, er polygoner ikke gratis, så Ballistics er ret tung at danse med på højeste detaljeniveau. Prøv også at se dette billede fra den japanske Zensoku-bane:



Atter trykker vi næsen flad mod ruden i acceleratorringen og ser al den grafik, som ingen normalt opfatter (først ved at hæve belysningsniveauet med 150% kunne vi rigtigt se strukturerne på dette billede). I den øverste venstre del af billedet anes en gul linie, som er den acceleratorring, vi på ovenstående billeder befinder os i. Acceleratorringen er opspændt via massive strukturer, som her anes. Senere udmunder acceleratorringen i, hvad der minder om en rutsjebanetur for de mest hærdede mavser:



Atter anes, at der er anvendt meget højst antal polygoner. Men noget af det mest imponerende ved Zensoku-banen er passage af denne del af ringen:



Alt renderes i realtime, men ikke uden GeForce3 eller Radeon 8500, og virker meget imponerende, hvis man overhoveder opfatter det :-) Og hvor mange tror du har lagt mærke til dette billede:



Skiltet med "Live One More Time" er en reklame for AutoLife. I baggrunden ses en stor spejlbeklædt kugle, som reklamerer for Zensoku-banen og eksemplificerer funktioner ved GeForce3:



Ballistics er optimeret direkte til pixel og vertex shaderne på GeForce3. Overfladen og refleksionerne på denne kugle illustrerer egenskaber ved GeForce3. Ordene "Zensoku" ses ligeledes på kuglen. Undervejs på en bane passerer du forskellige checkpoints, der også understreger et højt niveau af grafiske detaljer:



Sådan ser et checkpoint ud i Ballistics, og markerer overgangen til ny sektion af acceleratorringen. En af de baner, der ligeledes har højt antal polygoner og mange steder som få spillere har bemærket, er bane 4; the Belize Brilliance:



Bemærk, at lampen er i fuld 3D og består af et meget højt antal polygoner. Træerne med grene og blade viser tillige, at der ej heller er sparet på teksturbearbejdningen. Senere kan du i undergrunden opleve drypstenshuler:



Man kan gætte på, at visse spillere, selvom de i årevis havde spillet Ballistics, hårdnakket ville påstå, at denne drypstenshule ikke eksisterer :-) Grafikken i Ballistics er simpelthen "skønne spildte kræfter", ovenstående drypstenshule passeres nemlig på et nanosekund. Så lad være med at blinke... Vi slutter af med at sidste billede fra the Belize Brilliance, hvor du også oplever en fritstående buddha-statue, palmer, søer og bjerge:



Grafikken udenfor selve acceleratorringen er flot i Ballistics, men normalt opfatter du den aldrig. Uden GeForce3 eller Radeon 8500 bør Ballistics ikke spilles på EXTREME-geometri-niveau, istedet bør HIGH eller LOW vælges. Ballistics understøtter desuden "environmental sounds" og tilbyder udover glimrende lydeffekter også god techno-musik. Ballistics kan spilles med 400+ MHz cpu, Voodoo3 eller TNT2, men i så fald vil det anbefales at nedskalere stort set alle grafiske detaljer.

VURDERING OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Grafik = 97% (11-tal). Grafikken er generelt helt fantastisk, og eksemplificerer på "EXTREME"-detalje-niveau, hvad GeForce3 kan klare, når musklerne spændes. Et lille problem med grafikken er dog, at den sjældent opfattes, fordi hastigheden i dette spil er forrykt. Men at spillet bygger på superaccelereret gameplay, skal naturligvis ikke få os til give grafikken lavere vurdering, end den fortjener. Derfor er det på sin vis ærgerligt, at de fleste sikkert vil nedskalere grafikken for at opnå højere billedrate og dermed bedre styring.

Styring = 80% (8-tal). Gravis Gamepad Pro et tilsvarende digital joypad anbefales, men spillet kan afvikles fint med tastatur og mus. Dog kan drejning til højre og venstre samt speeder funktioner kun sættes på knapperne på Gravis Gamepad Pro, hvilket virker ret elendigt. Spillet kan dog på "rookie"-niveau spilles uden problemer på tastatur (grundet automatisk "attach" til acceleratorringen), mens dette bliver en anelse sværere på "pro" og især "ballistics" sværhedsgraderne. En mus + tastatur er sikkert, hvad de fleste vil foretrække.

Lyd = 90% (10-tal). Lydeffekterne er ret gode, og især brølet og den efterfølgende stilhed, når lydmuren passeres, er ret godt og opfindsomt lavet. Musikken minder lidt om Prodigy, og er med til at få gang i både spillet og adrenalinen.

Gameplay = 95% (11-tal). Intet spil er hurtigere og meget mere vanedannende end Ballistics. Når lydmuren passeres og grafikken minder om, da Tusindårsfalken i Star Wars endelig fik aktiveret HyperSpace(TM)-motoren, er dette spil uden konkurrence. Dette spil leverer en så intensiv handling, at det burde markedsføres som en kur mod træthed, og bliver du rigtig god, kan du opnå hastigheder, du aldrig havde troet muligt i et computerspil. Forskellige sværhedsgrader tilbyder stor udfordring, og opgraderinger af hover scooteren sørger for, at dette spil modsat mange andre racerspil ikke bliver kedeligt. Afslutningsvis kan man fristes til at udbryde "WipeOut er død - længe leve Ballistics!".

Liste over små problemer med Ballistics (som snart forventes afhjulpet via patch):
Lysstyrken kan ikke indstilles inde i spillet, og det kan derfor virke ret mørkt, medmindre du øger lysstyrken på din monitor.
Lydstyrken kan ikke indstilles i spillet, skal gøres i Windows.
Der er et problem med musen i Win98/ME, som kan afhjælpes ved at trykke ALT + F4 samtidigt eller spille Ballistics i samme opløsning som dit Windows skrivebord/desktop.

Bemærk, hvis Ballistics er ustabil på din computer, og du har overclocket din PC, så fjern først overclockningen, da Ballistics er meget følsom på dette område (Ballistics udnytter din PC fuldt ud, hvorfor din cpu + grafikkort bliver maksimalt belastet - især i høje opløsninger)

Tak til Michael Nielsen for udlån af Ballistics. Spillet blev testet på følgende PC:
CPU: P3 Coppermine 953/112,5 Mhz (oc 850/100)
BUNDKORT: ASUS P2B-B (Intel i440BX)
GRAFIKKORT: ASUS V8200 Deluxe GeForce3 220/500 MHz (oc 200/460)
RAM: 384MB PQI CAS2 PC166
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player
STYRESYSTEM: Windows98




Rune skrev mandag den 05 november 2001 kl. 23:23: [ svar | nyeste ]
Hent demo af Ballistics her (lidt over 100MB):

http://www.3dgamers.com/dl/games/ballistics/ballisticsdemo.exe.html


Rune skrev tirsdag den 06 november 2001 kl. 11:43: [ svar | nyeste ]
Hvis du har problemer med Ballistics, kan du søge hjælp i det officielle Ballistics-forum, som findes her:

http://www.pcinnovations.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=15


Human skrev tirsdag den 06 november 2001 kl. 16:52: [ svar | nyeste ]
Det kan godt være det her er et dumt spørgsmål, men kan det købes i Danmark nu? Hvis nej, hvornår?

//Human



Rune skrev tirsdag den 06 november 2001 kl. 17:03: [ svar | nyeste ]
Ifølge Betafon ankommer spillet i Danmark den 9. november. Du kan dog allerede få spillet leveret om få dage, hvis du bestiller via http://www.amazon.co.uk (søg på Ballistics på hovedsiden). Aner ikke, hvordan det vil køre på Kyro2, hvis du insisterer på maksimalt detaljeniveau, vil jeg mene, at GeForce3 + 1 GHz cpu er minimum :-) Eftersom TNT2 + 400MHz cpu er minimum, så burde det køre fint på Kyro2, hvis du skalerer spillet efter din hardware.


Human skrev tirsdag den 06 november 2001 kl. 16:54: [ svar | nyeste ]
Og hvordan tror i det vil køre på et Herculess 4500 Kyro-II?

//Human



Rune skrev tirsdag den 06 november 2001 kl. 17:07: [ svar | nyeste ]
Jeg snublede lige over en "gammel" tekst fra Nvidia, som omhandler GeForce3 og Ballistics:

The combination of Vertex and Pixel Shaders allows Ballistics to render real time EMBM distortion effects, dynamic bump mapped lighting, and blinn bump mapped reflections. The high speed at which the Vertex Shader hardware runs also allows morphing and other per-vertex effects to run much more smoothly...The GeForce3 finally provides the tools needed to put a personal touch and feel into games. It's no longer just about who can render the most complex scene, but who can make it look realistic."

Kilde: http://www.nvidia.com/view.asp?IO=ballistics


Human skrev tirsdag den 06 november 2001 kl. 19:07: [ svar | nyeste ]
Fedt nok! Så kan jeg køre det når jeg får min Athlon 1700+ og Asus A7V266-E/RAID:) ThX for help.

//Human



Rune skrev tirsdag den 06 november 2001 kl. 22:54: [ svar | nyeste ]
Ovenstående review af Ballistics blev især baseret på vurdering af grafikken via billeder i 640x480 med 4xFSAA. Imidlertid har jeg nu haft tid til at studere grafikken ordentligt i 1280x1024x32 og 1600x1200x32, og er blevet endnu mere imponeret. Derfor er karaktergivningen ændret mht. grafik fra 90% til 97%, og gameplay-vurderingen er ændret fra 92% til 95% (det er jo den slags semi-guddommelige evner, vi webmastre ligger inde med :-) Bemærk, at ovenstående vurdering af grafik er baseret på anvendelse af GeForce3 og Radeon 8500 grafikkort ("individual results may differ from this presentation", som der står med småt i visse TV-Shop reklamer :-)


Webmaster skrev onsdag den 07 november 2001 kl. 14:03: [ svar | nyeste ]
Ok, det begynder så småt at blive en anelse fjollet, meeeen du har vel set familien Snemand:



Vores fotograf tog dette billede, da han på naturens vegne måtte forlade køretøjet i "Novosibirsk Siberia"...



Human skrev torsdag den 08 november 2001 kl. 15:42: [ svar | nyeste ]
Jeg har en game pad jeg godt kunne tænke mig at bruge til Ballistics. Men mit problem er bare at man ikke kan stille på hvilken knap man skal "køre" på. Der hvor man kan vælge om man vil bruge mause eller keyboard, har jeg bare valgt gamepad, fordi det er jo det jeg vil bruge. Alle de andre indstillinger virker fint fx slide left/right, attach osv. Men hvordan/hvor stiller man på hvor man "køre" fremad? Håber i forstod det.

Game paded er et Microsoft SideWinder Game Pad, og jeg kører win 98.

//Human



Rune skrev torsdag den 08 november 2001 kl. 22:46: [ svar | nyeste ]
Jeg kan benytte Gravis Gamepad Pro, som automatisk detekteres af spillet, men jeg kan kun indstille "fremad" samt "left/right" på diverse knapper, og ikke selve "styringshjulet". Så jeg var ret utilfreds med Gamepad-supporten og er gået over til tastatur + mus i stedet...


Human skrev fredag den 09 november 2001 kl. 12:30: [ svar | nyeste ]
Hvis de ikke får lavet noget så man kan stille på hvor man "kører" fremad, så gider jeg sq ikke at købe spillet.

//Human



Human skrev fredag den 09 november 2001 kl. 12:31: [ svar | nyeste ]
Nogen der evt. kender en email adresse jeg kan skrive til, for at fortælle dem det. For det ser ikke ud til de fatter det selv.

//Human



Rune skrev fredag den 09 november 2001 kl. 13:05: [ svar | nyeste ]
Læs kommentar nummer 2 til artiklen, der finder du henvisning til tech-supporten vedr. Ballistics.


kenneth skrev onsdag den 19 december 2001 kl. 17:24: [ svar | nyeste ]
findes der snyde koder til spillet. bare send dem til Prostrup@email.tdcadsl.dk


Martin Hansen skrev onsdag den 19 december 2001 kl. 20:32: [ svar | nyeste ]
Når du nu har givet 400 kr. for spillet, var det så ikke en ide at nyde det, istedet for at jabbe det igennnem med snydekoder?



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende