Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Aliens vs. Predator 2 - uhyggen fortsætter
Software af Webmaster tirsdag den 20 november 2001 kl. 11:32 [ Software ]
Fortsættelsen til verdens mest uhyggelige spil er ankommet, og det er bestemt ikke for sarte sjæle. I Tyskland skal du være 18 år for at kunne købe Aliens vs. Predator 2, og selv om spillet ikke er helt så blodigt som Severance, er det tæt ved og langt mere uhyggeligt (er du mørkeræd og har dårlige nerver, bør du ej købe dette spil, der hurtigt forvandler selv erfarne PC-spillere til nervøse gamle tanter). Grafisk er spillet udemærket, og selv om vi godt kunne have ønsket GPU-understøttelse og bumpmapping, så imponerer designet og anvendelsen at lyskilder. Spillet er ligesom 1'eren opbygget i 3 dele, hvor du kan vælge mellem at spille 1) en godbidsagtig og velsmagende marine infanterist (bevæbnet med en ærtebøsse), 2) en Predator, som leder efter et særligt flot menneskekranie til sin samling og 3) en sulten Alien, der skal fortære og vokse så meget som muligt.

Der er 7 baner at gennemføre som hhv. marine infanterist, Predator eller Alien, som varierer meget, da de forskellige spilkarakterer er ganske forskellige (dvs. spillet råder over ialt 21 forskellige baner). At spille marine infanterist er det mest uhyggelige, og i forhold til at være marine infanterist svarer et spil Predator eller Alien til en hyggelig skovtur med familen (sådan da, overdrivelse fremmer forståelsen). Det er ærgerligt, at Aliens vs. Predator ikke indeholder 21 missioner med marine infanteristen, da kvaliteten og indholdet i de emotionelt langt mere nedtonede Predator og Alien baner er væsentlig ringere. Vi vil derfor ikke lægge skjul på, at Aliens vs. Predator 2 udemærker sig ved episoderne som marine infanterist, mens Alien og Predator banerne ikke er sønderligt imponerende (og desværre udgør 67% af spillet). Vi vil starte med at fokusere på marine infanteristerne, der ankommer til planet LV1201 på stort set præcis samme måde, som skildres i filmen Aliens:

MARINE INFANTERIST


"Hey, Vasquez, have you ever been mistaken for a man" - "No, have you?"

Moderskibet nærmer sig planet LV1201. Marine infanteristerne skal finde ud af, hvorfor kontakten til 2 store installationer er ophørt. Installationerne må ikke destrueres, så derfor sendes du afsted for at kontrollere, hvad der mon er galt. Alt er kopieret efter filmens Aliens (selv de gule løftemaskiner, som Ripley betjente, er med), og snart går det mod planetens overflade:


"We're on an express elevator to hell - going down"

Efter landingen forlader du fartøjet, og begiver dig mod en åbning til en af installationerne:


"I may be synthetic, but I'm not stupid"

Bemærk lyskilderne, lyset fra lommelygterne er utroligt godt lavet. Dog er polygonantallet på spilfigurerne ikke ret højt, hvilket dog sjældent bemærkes, da spillet er ret mørkt, men på dette billede kan det anes:


"Hudson, Sir - he's Hicks"

Spilfigurerne benytter et ret lavt antal polygoner, og Aliens vs. Predator 2 er bygget på Lithtech-enginen (v. 2.x), som desværre er forankret i DirectX7 og ikke understøtter nye DirectX8-funktioner, som f. eks. vertex, pixel shadere eller gamle DirectX7-egenskaber som bumpmapping og acceleration via GPU. Omvendt betyder dette, at ældre grafikkort kan være med uden problemer, så mens ejere af GeForce2-3 og Radeon (8500) grafikkort kan ærgre sig, så jubler TNT1-2 og Voodoo2-ejere sikkert. Bemærk atter den flotte brug at lyskilder på ovenstående billede, så selv om Aliens vs. Predator ikke anvender nyeste teknologi fuldt ud, så er spillet alligevel ganske flot. Nuvel, lidt senere i spillet bliver du isoleret fra resten af gruppen og må klare dig selv. Heldigvis møder du dog snart andre mennesker:


"The men were not just dead, somebody SKINNED them"

Stemningen intensiveres fra starten i Aliens vs. Predator 2, og det bliver blot værre og værre. Til forskel fra Aliens vs. Predator 1, byder 2'eren nu på meget store åbne landskaber, som eksemplificeres her:



Et par personer og vistnok en bil var på vej over broen, da de pludselig blev beskudt af en Predator og aldrig kom videre... Handlingen i Aliens vs. Predator 2 er fremragende og bygget op via diverse scripts (dvs. integrerede historier), f. eks. kan du efter at have aktivere strømmen på basen hidkalde forstærkninger:



Typisk grafik i Aliens vs. Predator 2, gråt, regnfuldt, trist. Men så kommer vennerne heldigvis på besøg:



Dine holdkammerater kommer nu traskende ud af flyet og du modtager nye ordrer. Disse små "filmsekvenser" (som da ovenstående fly ankommer) er med til at give spillet en glimrende handling, og faktisk er man så nervøs som marine infanterist, at flere sikkert har råbt "hurra" (dog forhåbentlig inden i sig selv, red.), da ovenstående rumskib ankom. Senere hen bliver det alvor, og her er et eksempel på worst-case-scenario:


"Aliens vs. Predator 2 virkede bedre end lægens mest potente afføringsmiddel"

Ovenstående situation ender desværre ofte sådanne:



Nuvel, man skal vel også være god ved dyrene, og der er jo ingen grund til, at de kære små Alien-pusse-nusse-mus skal gå sultne i seng... Vi kan jo lige slutte af med det sidste billede, som lå på marine infanterist Mortensens feriefilm:



Polygonantallet er nogenlunde acceptabelt på Alien'erne, men mange steder virker grafikken meget kantet. Dette ses især, når man spiller Predator eller Alien, da disse spilfigurer råder over såkaldte "vision modes", hvor der kommer så meget lys på skærmen, at intet skjules. Alien-banerne spilles generelt om natten, hvilket gør, at disse baner næst efter marine infanteristen virker mest stemningsfulde:

ALIEN

Som Alien har du ingen våben ud over dine skarpe kløer mm. Du kan desuden klatre på vægge og lofter, og starter med at blive klækket ud af ægget, hvorefter en passede (og mere eller mindre frivillig) ruge-person skal findes. Når denne rugeperson er succesfuldt besvangret, får du som nybagt Alien lov at at æde dig ud gennem vedkommendes brystkasse:



Yum-yum. Personen, som du er inde i hyler og skriger, mens dine skarpe aliens-tænder gnasker gennem vitale organer. Efter udklækning er du parat til at søge nye fødekilder, så du kan blive stor og stærk. Efter at have gumlet dig gennem en del husdyr, er du blevet så stor, at mennesker kommer på menuen. Her er et eksempel på middagsmad (maden er her så bange, at den står og ryster og slet ikke tør forsvare sig eller prøve på at løbe sin vej, tsk, tsk):



"Headbite" er altid godt, bemærk også, at personer omgives af blåt lys, når du er alien (det er deres lugt, du hermed visuelt registrerer), men tilbage til "headbite":



"Headbite" udføres så hurtigt, at detaljer normalt ikke opfattes. Men se her, hvad vores fotograf fik ind på filmen. Blodet står op af halsen, og et øje samt øverst gumme-rækken (med tænder) flyver i luften. Her anes så småt, at dette spil ikke nødvendigvis er for de mindste. Bagefter kan du partere, lemlæste og æde resten af kroppen:



Ved at daske lidt til diverse kroppe, løsnes legemslede, som derefter kan fortæres. På denne måde får Hr. Alien en masse energi og kan fortsætte jagten på nye ofre. Miljøet i Alien-banerne er atter præget af grå, regnfulde og triste omgivelser:



Banerne er dog ret stemningsfulde, især når man kryber afsted for at æde bevæbnede soldater, før de fatter nogetsomhelst. Predator-banerne er meget forskellige fra øvrige baner. Hverken en marine infanterist eller Alien kan tåle ret meget, mens Predator er jægeren, som er bevæbnet og udstyret på alle mulige måder.


PREDATOR

Som Predator samler du trofæer, og dræber mennesker i meget stort antal uden problemer. Fordi Predatoren er udrustet til at kunne overleve længe, og fordi missioner ofte foregår i dagslys, er Predator-banerne ikke skræmmende, og ofte ej heller særligt spændende. I Predator-banerne viser, at Aliens vs. Predator 2 benytter en meget gammeldags 3D-engine, som ikke kan klare mange polygoner ad gangen. Så Lithtech-enginen er ok, hvis den ikke udsættes for dagslys, hvilket desværre er tilfældet i Predatorbanerne :-) Vi kan dog lige nappe et par billeder fra Predator-kampagnen:



Noget, som man især bemærker ved Predator-banerne, er dog den usædvanligt smukke himmel. Måske har Aliens vs. Predator 2 frembragt den flotteste himmel i et PC-spil, se her:



Skyerne og solen mm. er ekceptionelt flotte i Aliens vs. Predator 2, og bare man kunne sige det samme om resten af Predator-banerne. Det skal dog siges, at andre har syntes godt om Predator-banerne, så måske er det bare nærværende reviewer, der er lidt underlig (smag og behag er jo så forskellig :-)

KONKLUSION OG SAMLET VURDERING

GRAFIK - 90% (10-tal). Selvom grafikken ikke understøtter bumpmapping og diverse DirectX8-funktioner, så er den især i de meget mørke baner, hvor du spiller marine infanterist eller Alien, meget passende. Lyskilder er imponerende godt lavet og giver spillet stor autencitet, specielt når du som Alien må pile afsted for at undgå soldaternes lyskegler. I fuldt dagslys kan Predator-banerne ikke skjule, at Lithtech-enginen er meget ringere end f. eks. Quake3 Arena-enginen, så hvis vi giver "marine infanterist"- og "alien"-banerne 90% i grafik, er jeg tilbøjelig til at give 80% til Predatorbanerne (medmindre du kigger meget på den ekstremt flotte himmel :-) Det relativt lave polygonniveau og manglen på grafiske detaljer gør, at dette spil kan køre selv på Voodoo2 med en 500 MHz cpu. High-end hardware er således lidt spildt på Aliens vs. Predator 2, mens low-end hardware tilgodeses. Hvis du har GeForce3 eller Radeon 8500, burde du dog kunne nyde dette spil i 1280x960x32 eller 1600x1200x32 med alle detaljer aktiveret (dog er teksten så lille i 1600x1200, at denne opløsning nok kun kan anbefales, hvis du har en 21" monitor). Som et ekstra lille plus var det ikke muligt at få FSAA til at virke med GeForce3 (driver 21.83), men i opløsninger på mindst 1280x960 er behovet for FSAA ikke stort, da det medfører markant nedgang i billedraten.

LYD = 97% (11-tal). Lyden i Aliens vs. Predator 2 er uovertruffen, og virker som autentisk filmmusik (hvilket det sikkert også er). Med Audigy-lydkort kan 64 hardware-stemmer aktiveres, og lydkvaliteten er fantastisk. Aliens vs. Predator modbeviser, at musikken i PC-spil altid er ringere end i biografen.

STYRING = 90% (10-tal). Alt er her, hvad der bør være. Du kan benytte almindelig Quake-styring og selv bestemme, hvilket knapper, som du vil anvende. Har du en mus med hjul (som f. eks. Logitech "Wheel Mouse"), kan hjulet konfigureres til våbenskift eller til at zoome som Predator.

GAMEPLAY
Da Aliens vs. Predator egentlig rummer 3 meget forskellige spil, vi vil gøre nogen ukonventionelt, nemlig dele vurderingen af gameplay op i 3 dele:

94% (10-tal) = MARINE INFANTERIST
90% (10-tal) = ALIEN
82% (8-tal) = PREDATOR

Som marine infanterist er spillet så mørkt og skræmmende, at selv hærdede PC-spillere hopper forskrækket op af stolen, når en alien eller værre pludseligt kigger forbi. Spillet kan i modsætning til 1'eren gemmes efter behov, men eftersom spillet er gjort meget sværere end 1'eren, er uhyggen den samme. Aliens vs. Predator 2 minder meget om filmene, og drager dig ind i den hidtil mest realistiske efterligning af det mareridtsagtige univers, som karakteriskerer de gamle Alien(s)-film. Også banerne som Alien er meget underholdende, hvilket mest skyldes, at handlingen er meget original, og ikke minder om andre spil. Du oplever at være Alien helt fra fødslen, og lærer snart at tænke og gebærde dig som en. Grafikken er også i alien-banerne meget dyster og stemningsfuld, men disse baner når desværre ikke det nervepirrende spændingsniveau, som karakteriserer banerne med marine infanteristen. Helt galt går det med Predatorbanerne, som man nærmest blot kan vade igennem, da Predatoren er så stærk, at du med lidt omtanke møder relativt ringe modstand. Grafikken i Predator-banerne er tillige langt mindre mørk og trist, og formår ikke at skjule Lithtech-enginens svagheder, hvilket irriterer øjet og hæmmer morskaben. De i alt 14 baner som hhv. marine infanterist og Alien er dog så gode, at spillet er værd at købe blot for disse. Og husk, Aliens vs. Predator 2 bør kun spilles, når alt er mørkt omkring dig, og du er helt alene.

Aliens vs. Predator 2 blev testet på følgende PC:

CPU: P3 Coppermine 953/112,5 Mhz (oc 850/100)
BUNDKORT: ASUS P2B-B (Intel i440BX)
GRAFIKKORT: ASUS V8200 Deluxe GeForce3 220/500 MHz (oc 200/460)
RAM: 384MB PQI CAS2 PC166
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player
STYRESYSTEM: Windows98

Alle grafiske og auditive detaljer blev aktiveret i højeste detaljegrad. Ingen tegn på ustabilitet blev observeret (dvs. ingen fejl mht. grafik og lyd, ingen crash til Windows desktop). Estimeret gennemsnitlig billedrate ca. 40 FPS i 1280x960x32.



Rune skrev tirsdag den 20 november 2001 kl. 23:24: [ svar | nyeste ]
Aliens vs. Predator 2 understøtter også udemærket multiplayer funktion (for dem, som interesserer sig for dette :-). Du kan iøvrigt også læse et meget positivt review af dette spil hos IntelGamer:

http://www.intelgamer.com/news/articles/2224.htm


Rune skrev onsdag den 21 november 2001 kl. 12:08: [ svar | nyeste ]
Man kan vel egentlig også sige, at Aliens vs. Predator 2 på ingen måde er et sjovt spil, det er derimod direkte modbydeligt. F. eks. finder du som marine infanterist på et tidspunkt ud af, at din kvindelige kaptajn er blevet taget af diverse aliens, og er ved at blive forvandlet til rugemor. Her får helten (aktuelt spillet af Sgt. BigChick) den latterlige ide, at han på egen hånd vil redde kapajnen (hvad lige med at spørge os, der spiller helten og skal varetage hans kår, hvad vi egentlig har lyst til!). Ingen andre går med, så helt alene (a la Ripleys tur efter Newt) begynder du din færd ned i alienhovedsædet. Så mange masochister vil sikkert nå klimaks flere gange gennem dette spil :-)


Rune skrev onsdag den 21 november 2001 kl. 20:42: [ svar | nyeste ]
Genialt, læs dette:

"Speaking of terror, Aliens vs. Predator 2 is chock full of terrifying moments. I learned this first hand as I stopped playing for a moment right when the action music came on deciding to take a sip of my Coke. Little did I know that whenever the dramatic music starts playing it means that I’m about to encounter someone or something unpleasant. Next thing I know an alien jumps out of the vent in front of me and I spill coke all of my lap and keyboard."

Kilde: http://www.intelgamer.com/news/articles/2224.htm

He,he. Sikke dog et fjols. Vi andre har beroligende børnesange kørende i baggrunden, når vi nervøst hopper og danser i kontorstolen under AvP2. Naturligvis kommer ingen læskedrik nær min PC, sålænge Avp2 er på :-)


M_Ajine skrev lørdag den 24 november 2001 kl. 15:28: [ svar | nyeste ]
Hehehe... Det spil kan virkeligt skræmme folk fra vid og sans :) Læs endnu en dansk anmeldelse af Alien vs. Predetor 2 på Daily Rush.

http://www.dailyrush.dk



Rune skrev tirsdag den 04 december 2001 kl. 12:25: [ svar | nyeste ]
FiringSquad har netop udgivet deres omfattende review af Aliens vs. Predator 2, som de ender med at vurdere sammenlagt til 88%. Læs det her:

http://firingsquad.gamers.com/games/avp2


Kristian skrev mandag den 19 august 2002 kl. 18:59: [ svar | nyeste ]
Da jeg installerede avp2 på min com fra mine cd'er, virkede musen ikke, jeg kunne ikke kigge rundt med den(men godt med tasterne- doom stil).

Jeg prøvede alle indstilling intet hjalp, (free- og mouselook var slået til), jeg ledte i registrerings databasen- men alt var forgæves.

Er det et kendt problem eller er jeg helt alene?



Rune skrev mandag den 19 august 2002 kl. 22:00: [ svar | nyeste ]
Du er vist desværre alene, men check evt. om producenten af dette spil har et forum, hvor du kan søge hjælp.


brian skrev lørdag den 26 oktober 2002 kl. 03:27: [ svar | nyeste ]
this is cool


cpe.atm0-0-0-1581064.0x503e6096.albnxx5.customer.tele.dk skrev torsdag den 22 maj 2003 kl. 20:32: [ svar | nyeste ]
Jeg syntes at avp er et godt spil og at predetor missionerne er de bedste. Men som sagt: smag og behag :-)


brian skrev torsdag den 22 maj 2003 kl. 20:35: [ svar | nyeste ]
this is really cool!!



0x50a6b5db.hrnxx11.adsl-dhcp.tele.dk skrev mandag den 05 juli 2004 kl. 15:24: [ svar | nyeste ]
jeg syndes Alien missionerne er de bedste fordi du ikke er så uovervendelig som predator eller marine. Som Alien skal du helt tæt på får du kan gøre noget.


jesper w skrev mandag den 05 juli 2004 kl. 16:36: [ svar | nyeste ]
synes da det er et ganske godt spil. og det som rune skriver anmeldelsen om hvilken figuere er bedst kan jeg kun gi ret i. dog har jeg aldrig spillet marine, da jeg ville ende på den lukkede med nervøse trækninger hver gang noget rørte på sig. jeg kan simplenhen ikke spille marine, da min fantasie lever sig så meget ind i spillet at jeg ikke kommer nogle steder. må simplehne slukke spillet som marine. se det er godt lavet.

nogle som ved om der kommer flere af den slags ?



GWiZ skrev mandag den 05 juli 2004 kl. 17:17: [ svar | nyeste ]
Kunne være sjovt hvis de lavede en 3'er. Jeg har heller ikke kommet særlig langt som marine... jeg bliver skræmt fra vid og sans, så jeg tør dårligt nok gå videre... *suk*.

Og jeg glæder mig (som en ko på vej til slagtning) til Doom3.



0x50a6b5db.hrnxx11.adsl-dhcp.tele.dk skrev tirsdag den 06 juli 2004 kl. 12:30: [ svar | nyeste ]
Jeg synes i har god grund til at spille som Marine jer der er tæt på at skide i bukserne hver gang i går forbi et hjørne. sådan noget kommer jeg squ også nogle gange ud for i spillet, når jeg spiller Marine, men så husker jeg mig selv på at det kun er et spilog gemmer inden hver hjørne så jeg kan nå at loade det om hvis jeg mister for meget liv eller hvis jeg dør af skræk...bare gi dem

personlidt synes jeg Predator er den sejeste men jeg indrømmer at der mangeler noget modstand og noget gys ligsom når man spiller som marine



GWiZ skrev tirsdag den 06 juli 2004 kl. 18:08: [ svar | nyeste ]
Personligt er jeg mest for Alien banerne, fordi de er så anderledes end faktisk alle andre 3d-shootere. Jeg spillede også udvidelsespakken, men som alien kan jeg ikke finde ud af hvor jeg skal facehugge en predator i begyndelsen... så jeg er lidt fudged. :-/


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende