Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Test af Detonator 23.11 - ny officiel driver til Nvidia grafikkort
Grafikkort af Webmaster Tuesday den 04 December 2001 kl. 11:19 [ Grafikkort ]
Nvidias driverafdeling ligger bestemt ikke på den lade side, og har netop udgivet ny officiel driver, der kan anvendes til alt lige fra TNT til GeForce3 Ti 500. Vi kigger i denne artikel nærmere på, hvor meget hurtigere 23.11 er i forhold til den forrige officielle driver, nemlig Detonator driver 21.83.

Alle resultater er fra Tweakers Asylum, som benyttede flg. hardware:

CPU: AMD 1.4 GHz Athlon TBird
BUNDKORT: AOpen AK77 Pro (KT266)
RAM: Crucial 256 MB PC2100 DDR CAS 2 SDRAM
HARDDISK: Maxtor 20 GB ATA 100/7200 RPM Hard Drive
GRAFIKKORT: Inno3D Tornado GeForce3 64 MB
LYDKORT: Creative SoundBlaster Live Value
STYRESYSTEM: Windows ME Final Build

Vi starter med Quake3 Arena, og vil fokusere på resultater fra 1024x768x32 opløsning, hvor dette er muligt:

QUAKE3 ARENA


Kilde: http://www.tweakersasylum.com/Detonators/Win9x/detonator9x.html

Detonator 23.11 imponerer desværre ikke i Quake3 Arena, men er en anelse langsommere end 21.83, dog er forskellen under 1% og dermed nærmest ubetydelig. Den hurtigste driver til Quake3 Arena er fortsat beta-driver 22.50. Vi fortsætter med Dronez:

DRONEZ


Kilde: http://www.tweakersasylum.com/Detonators/Win9x/detonator9x.html

I denne test ser vi, at driver 23.11 er meget hurtigere end den gamle referencedriver 21.83 - forskellen er nemlig hele 17%. Detonator 22.50 er stadig hurtigst, men forskellen på 23.11 og 22.50 er reelt ubetydelig i Dronez. Vi slutter af med 3DMark 2001:

3DMARK 2001


Kilde: http://www.tweakersasylum.com/Detonators/Win9x/detonator9x.html

I denne DirectX8-test ser vi, at driver 23.11 atter er hurtigere end 21.83, forskellen er dog kun 1%, men lidt har vel også ret :-) Detonator 22.80 vinder dog sammenlagt 3DMark 2001.

KONKLUSION

Den hurtigste af ovenstående drivere til GeForce3-grafikkort (og sandsynligvis også andre Nvidia grafikkort) er beta-driver 22.50, som imponerer i Quake3 Arena og tillige klarer sig fremragende i Dronez og 3DMark 2001. Der kan dog være problemer med driver 22.50, og derfor kan det ikke nødvendigvis anbefales at anvende beta-drivere. Generelt ser vi dog, at driver 23.11 ligger tæt ved 22.50 (undt. i Q3A), og driver 23.11 er op til 17% hurtigere end 21.83. Så hvis du ikke har lyst til at eksperimentere med driver 22.50, så skynd dig at downloade Nvidias nye officielle driver (23.11) her:

http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=drivers





Rune skrev Tuesday den 04 December 2001 kl. 12:10: [ svar | nyeste ]
Har du GeForce2-3 og WinXP, ser der ligeledes ud til at være stor gevinst, læs mere her:

http://www.warp2search.net/article.php?sid=1547&mode=thread&order=0

Bemærk også, at Demo001-angivelse i ovenstående Q3A-resultater tyder på, at en ældre version af Q3A er anvendt til testningen. Den nyeste Q3A version er 1.30, og det kan være, at 23.11 vil give anderledes resultater med denne Q3A (hvis Tweakers Asylum skulle skifte Q3A-version, skulle de teste alle driverne om, sikkert derfor de bibeholder en ældre Q3A-version :-)


Newbie skrev Tuesday den 04 December 2001 kl. 14:37: [ svar | nyeste ]
Lige et spørgsmål fra en newbie:

Hvordan kører jeg selv sådan en demo001-test i Quake 3 Arena ??



theonethatgotaway skrev Tuesday den 04 December 2001 kl. 14:44: [ svar | nyeste ]
det er noget med, at du i konsollen først skriver

timedemo 1

og derefter

demo demo001.dm3 (er ikke sikker på .dm3-delen)



Rune skrev Tuesday den 04 December 2001 kl. 15:47: [ svar | nyeste ]
Du behøver ikke skrive "demo demo001.dm3" - blot "demo demo001". Dette burde virke op til ca. Q3A v. 1.27. Q3A v. 1.30 ankommer med andre demoer, så derfor kan man ikke længere sammenligne ydelse i Q3A v. 1.30 med ældre versioner (såsom Q3A v. 1.17 og ældre).


Rune skrev Tuesday den 04 December 2001 kl. 15:54: [ svar | nyeste ]
Nåeja, jeg testede 23.11 i q3A v. 1.17 og fandt ingen forskel på 23.11 og 21.83 i 1600x1200x32 med alle detaljer på højest muligt niveau (begge drivere gav 86,5 FPS). 3DMark 2001 gav måske 50-70 point mere, men scoren i 3DMark 2001 er lidt som vinden blæser... RtCW virker dog fint med 23.11, men man kan dog desværre ikke bedømme subjektivt om 23.11 gør RtCW hurtigere end før, dertil er de ydelsesmæssige forskelle mellem driverne for små. Men hvis Nvidia med hver ny driver kan gøre ens PC blot 1% hurtigere, så bliver mange små bække hurtigt til en flod :-)


Martin Hansen skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 00:53: [ svar | nyeste ]
Jammen dog min ven, tillykke!

Men hør! Hvor har du købt det Dreamforce kort, som give dig 86 fps i 1600x1200x32 i Q3A ;-)



Rune skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 10:47: [ svar | nyeste ]
Øhmn, DreamForce? Jeg får skam 86,5 FPS i 1600x1200x32 med alt i max. i Q3A 1.17, det er da ikke engang særlig hurtigt - burde ligge over 100 FPS med demo4 i Q3A v. 1.30 (men jeg gider ikke opgraderer til 1.30, kan ikke finde nye speed dll's :-). Det er med Asus V8200 Deluxe oc til 220/500. Med 230/520 får jeg lige præcis 90,0 FPS i demo001 (1600x1200x32 alt i max) - også lyden.


Martin Hansen skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 12:21: [ svar | nyeste ]
Hmmm, hvad står din:

1)Lightning på?

2)Texture Filter På?



Rune skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 13:13: [ svar | nyeste ]
Lighting på Lightmap (det er den flotteste og tungeste indstilling)
Tekstur-slideren helt til højre (max.)
Alt i 32 bit farver
1600x1200 opløsning
Trilineær filtrering
Max. geometri osv.

Alt i max., også lyden (22KHz - high), som jeg skrev tidligere. Husk at deaktivere vsync - ellers kan du ikke passere 85 FPS :-)


Rune skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 13:33: [ svar | nyeste ]
Tom's Hardware har også opnået ca. 84 FPS med GeForce3 og 97 FPS med GeForce3 Ti 500 i 1600x1200x32 med Quake3 Arena v. 1.17. Jeg mener dog, at dette er uden lyd og "kun" i High Quality (dog med tekstur i max.), mens mine resultater er med alt i max., inkl. lyd., se resultaterne fra Onkel Tom nederst på denne side:

http://www4.tomshardware.com/graphic/01q4/011107/radeon-07.html


Koch skrev Tuesday den 04 December 2001 kl. 15:50: [ svar | nyeste ]
Mine bedste erfaringer med WinXP og 23.11 (p.t. en hel dag !) er at de ikke længere får mit system til at crashe, sammen med mit Hercules GF2-GTS kort.

Det gjorde 21.83 driverne, bl.a. når jeg kørte diverse spil eller eksempelvis afspillede RealPlayer video klip.

Thumbs up !



René Molbo Jacobsen skrev Tuesday den 04 December 2001 kl. 17:22: [ svar | nyeste ]
Bemærk lige at de ikke er WHQL drivere endnu.


Someone skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 00:48: [ svar | nyeste ]
Jaja - det er da rart at nogle af jer kan få 23.11 til at virke i WinXP... personligt brugte jeg det meste af aftenen i går på at få afinstalleret den igen da den gav en BSoD når jeg bootede (og de der kender til NT-baserede systemer ved at det er ret alvorligt) Aldrig crashet med 21.83. 23.11 crashede min pc under boot hvis jeg nåede forbi login før jeg fik en BSoD. 23.11 køres til de evige driver-marker og erstattes af 21.83 igen



Anders skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 08:10: [ svar | nyeste ]
Er der andre der har haft problemer med at installere 23.11 driverne under Win98SE?

Når min booter får jeg kun lodrette streger på skærmen. Og jeg har afinstalleret 21.83 grundigt først, så det er ikke det.

System: ASUS A7V133 (VIA KT133A), Athlon TBird 1200, ASUS V8200 GF3 Deluxe, Kingston Ram.



Anders skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 08:22: [ svar | nyeste ]
Iøvrigt har jeg installeret 23.11 driverne på min anden PC, og der virker de fint. Den har et gammelt GeForce256 kort, og en P3 800 på et Dell mobo med Intel 815E chipset.


Rene Molbo Jacobsen skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 08:58: [ svar | nyeste ]
Nu har jeg først lige fået et nVidia kort, så jeg ved ikke om det er standard at deres drivere ikke er WHQL certificeret. Men hvis de normalt er skal man jo kunne forvente at Windows ikke nødvendigvis kører optimalt. Mine har nu virket fint under både ME og 2k BTW, hvorfor overhovedet bruge XP?


tkh skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 09:41: [ svar | nyeste ]
Jeg blev nødt til at poste dette.
Selv gutterne på http://www.vr-zone.com havde problemer med driverne.

http://www.maxreboot.com/article.php?sid=2878


tkh skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 09:42: [ svar | nyeste ]
Damn, må have lave noget HTML-sjov-fejl i det foregående indlæg, for det der er da dårlig nok 10% af min tekst.

Oh well :)



tkh skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 09:43: [ svar | nyeste ]
http://www.maxreboot.com/article.php?sid=2878

Cut and Paste, så virker det! :)



Rune skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 11:04: [ svar | nyeste ]
Ok, det ser ud til, at Detonator 23.11 alligevel er til skraldespanden, diverse WinXP-problemer, og tillige problemer i Win98. Problemet i Win98 ser ikke ud til at optræde i OpenGL (Q3A, RtCW, etc.), men i visse D3D applikationer (nej, selvfølgelig ikke 3DMark 2001 :-). Her er ramte applikationer (der er sikkert mange flere, jeg har kun testet nedenstående 2 D3D-spil):

Sheep, Dog 'n Wolf. Uspilleligt i 1600x1200x32 med 23.11 (benyt altid D3D HAL og aldrig D3D T&L HAL i dette spil, ellers hakker spillet i 1600x1200x32), spillet er ikke ustabilt med 23.11, men hakker og kører med ca. 10 - 15 FPS (norm 40 - 60 FPS)

Aquanox - amerikansk version. Spillet hakker totalt med default indstillinger (alt i low - 640x480), billedraten meget ustabil og ofte under 10 pr. sekund (dvs. samme åproblem som Sheep, Dog 'n Wolf). Dette kan løses ved at sætte alle detaljer op i max - så jubler Aquanox atter afsted med 30 - 160 FPS i 1024x768 (gennemsnit ca. 55 FPS).

Konklusion: 21.83 er bedste driver, virker perfekt med alle spil (jeg har testet over 50 forskellige). Husk, har du mulighed for det, så test driverkompatibilitet med Sheep, Dog 'n Wolf - dette er et rigtig feinschmecker spil, og virker slet ikke med Radeon grafikkort (medmindre det netop er blevet fikset med nye ATi drivere). Så vi venter på WHQL-drivere (23.12?), hvor den lille forskel til 23.11 kan betyde alverden. Bemærk også, at når Aquanox og Sheep, Dog 'n Wolf er ramt, så taler vi sandsynligvis kun om toppen af isbjerget (jeg har ikke gidet teste andre D3D-spil, jeg fjerner konsekvent nye drivere, så snart jeg er sikker på at have observeret driverrelaterede fejl). Og med 21.83 er Sheep, Dog 'n Wolf atter helt flydende i 1600x1200x32.


Rune skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 12:12: [ svar | nyeste ]
Også Guru3D har netop fundet, at 23.11 driverne var det hurtigste til det testede GeForce2 ULTRA grafikkort:

http://www.guru3d.com/detonator-dbase/

Men desværre var de testede Direct3D applikationer udelukkende 3DMark 2000 + 2001, resten var OpenGL. Problemer er, at 23.11 på denne måde ser fin ud uden at være det. Med nuværende problemer specielt i Sheep, Dog 'n Wolf (og til en vis grad US-versionen af Aquanox), må det næsten være påkrævet, at nye drivere testes i rigtige D3D-applikationer. Jeg vil i fremtiden forsøge at checke dette, når nye officielle Nvidia drivere udkommer.


GrillBiller skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 12:28: [ svar | nyeste ]
jeg kørte med 21,83 og det virkede helt fint nok, til endag hvor jeg opdaterede min bios på mit Epox 8kha mobo. og først der begynte min XP at få besøg af Hr. BSOD. så lagde jeg den gamle bios ind igen og så virkede det fint igen. så nu vil jeg lige prøve at opdater min bios igen og derefter den nye nvidia driver og se hvad der sker....


GrillBiller skrev Wednesday den 05 December 2001 kl. 17:26: [ svar | nyeste ]
Nups.. de virker af HT. BSOD i XP


Martin Hansen skrev Friday den 07 December 2001 kl. 16:47: [ svar | nyeste ]
Bare af nysgerrighed:

Det er vel ikke et 8KHA(+)du har?



René Molbo Jacobsen skrev Friday den 07 December 2001 kl. 16:17: [ svar | nyeste ]
Jeg har lige læst at BSOD fejlen fremprovokeret af 23.11 ikke skyldes nVIDIA, men er en VIA fejl, den er blevet rettet. Så hent den nye bugfix så skulle problemet være løst


Rune skrev Friday den 07 December 2001 kl. 16:34: [ svar | nyeste ]
Tjoeh, men jeg har nu ikke VIA bundkort, men Intel. Og 23.11 er ikke ustabil på min PC, derimod virker D3D-spil som Star Monkey og Sheep, Dog 'n Wolf ikke ordentligt (disse spil hakker i det, som om PC'en får grafikken galt i halsen :-) Alt virker perfekt med 21.83, så der er flere fejl i 23.11 end blot BSOD i WinXP med VIA bundkort. Spil som Pool of Radience (D3D), 3DMark 2001 og diverse OpenGL-spil virker dog fint med 23.11, så dette illustrerer, hvor vigtigt det er at checke nye drivere i rigtig mange forskellige applikationer (hvilket Nvidia har glemt - men 23.11 er heller ikke WHQL-certificerede, og det er der vist en grund til :-).


Niels skrev Monday den 10 December 2001 kl. 13:52: [ svar | nyeste ]
23.11 vs. 21.83 jeg ved ikke, jeg har hørt at 21.83 skulle give mange problemer i quake3 baserede spil, så derfor bruger jeg den ikke. jeg bruger selv 21.81a (bemærk, ikke 21.81 men 21.18a)fra Asus. Er der nogen der ved hvordan man slår V-sync fra i denne driver. Man kan gøre det under OpenGL med under D3D er der ikke nogen v-sync option. Anyway mit system er: Privat Ultra 512mb ddr-ram på et Asus A7V266-E med VIA KT266A chipset. AMD XP 1800+ processor Asus V8200 Ti-200 (GF3Ti-200)Deluxe 60GB HDD. Dette system burde kunne "trække" de nye spil.


Rune skrev Wednesday den 12 December 2001 kl. 20:09: [ svar | nyeste ]
Hmmmmm, det ser værre og værre ud med Detonator 23.11:

"The Inquirer reports that sources close to NVIDIA are saying that VIA is to blame for the Detonator 23.11 problems. They say it has to do with the VIA BIOS, and that a patch is available on the VIA Arena website. However, some Intel chipset users are claiming to have problems as well. Which puts the ball back into NVIDIA's court. What a mess, this has really put a blemish on NVIDIA's near perfect driver history. I've heard that the new VIA drivers will actually slow your video performance down. I'll stick with a different set of NVIDIA drivers, rather than altering my system."

Så jeg beholder 21.83 (WHQL), de er såmænd også lige så hurtige som 23.11 pånær i 3DMark2001. Læs mere her:

http://www.theinquirer.org/12120117.htm


moff skrev Friday den 14 December 2001 kl. 05:41: [ svar | nyeste ]
Hej jeg vil høre om der er nogle der kan hjælpe mig,jeg har lige købt et nyt grafikkort det er et Creative 3D blaster Geforce 3 Titanium 500,jeg har nogle striber/bølger ned over skærmen,jeg er ikke lige klar over hvad der er oversagen til dette,mit bundkort er et ASUS A7A266. MVH moff


Martin Hansen skrev Friday den 14 December 2001 kl. 11:01: [ svar | nyeste ]
Hvis det er efter at dine drivere bliver indlæst og lige inden Windowsskrivebordet dukker op? Er det netop fordi du bruger 23.11 driverne. Brug de gode gamle 21.83 drivere - De virker perfekt!


194.239.18.73 skrev Wednesday den 19 December 2001 kl. 21:01: [ svar | nyeste ]
Hej Moff


194.239.18.73 skrev Wednesday den 19 December 2001 kl. 21:07: [ svar | nyeste ]
Hej Moff

Jeg har samme grafikkort som dig, Creative 3D Blaster TI500 - men jeg bruger kun 21.85 driverne som er stabile og kanon hurtige på mit system. Jeg har kunnet køre alt indtil vidre i 3D og 2D af både spil og programmer.

Pt. har jeg ikke kunne finde bedre drivere til kortet. Heller ikke Nvidias nye 23.11 driver er noget værd i sammenligning med 21,85 driverne.

23.11 laver konstant fejl a la den du nævner m.m.

Rent ud sagt er de drivere ikke til noget sammen med TI500 kortet.

Så nu bruger jeg ikke andet en 21.85 driverne indtil der dukker noget bedre op.

MVH Jan Hansen =)



Rune skrev Saturday den 15 December 2001 kl. 12:28: [ svar | nyeste ]
Selv ikke, hvis du har WindowsXP kan driver 23.11 anbefales, beta-driver 21.85 er stadig hurtigst. Læs det hele her (glem resultaterne fra Vulpine OpenGL, denne syntetiske test korrelerer ikke med meget andet end sig selv):

http://www.tweakersasylum.com/Detonators/WinXP/detonator20xx.html


Rune skrev Friday den 21 December 2001 kl. 23:14: [ svar | nyeste ]
Har du store problemer med Detonator driver 23.11 eller 21.83, så kan denne FAQ (=Frequently Asked Questions) måske hjælpe dig:

http://www.viaarena.com/?PageID=64


moff skrev Monday den 24 December 2001 kl. 07:14: [ svar | nyeste ]
Hej jeg har prøvet alle de nye detonator driver der er,men det har ikke hjulpet noget,jeg tror at det er min ALI chip der ikke kan lide mit grafik kort,fordi at jeg har prøvet kortet hos en kammerat og der virkede det meget fint,han har via chip på sit bundkort,så det ender nok med et nyt bundkort,før jeg slipper af med de bølger/striber jeg får på skærmen,jeg vil lige prøve en anden skærm først.MVH MOFF


Jesper FKA manden der købte crap skrev Thursday den 27 December 2001 kl. 22:57: [ svar | nyeste ]
Jeg har et problem jeg har ikke en genvejs tast til at skifte mellem skærm og tv når jeg bruger Nvidia 23.11 (Grafikkort Asus v7700 Geforce2 Deluxe gts 64 MB) jeg bruger win XP og har prøvet at hente en beta driver til XP fra Asus men den kan jeg ikke få til at vise tv out funktionen heller ikke genvejs tasterne ?? Der er ikke andre drivere til XP end Beta ) Hvad skal jeg gøre jeg ser ret tit film så det er et kæmpe problem for mig Så er der nogen der kan hjæpe mig så plz help me


Rune skrev Tuesday den 01 January 2002 kl. 13:06: [ svar | nyeste ]
Problemerne med Detonator 23.11 er desværre omfattende, og inkluderer ikke blot ejere af VIA bundkort. Her er listen over problemer, som Digit-Life offentliggjorde efter omfattende testning:

"Versions 23.10 and especially 23.11 from NVIDIA (it's a release!) were beneath criticism! Pay your attention that the majority of NVIDIA-based cards were tested on the stable 21.85 version, coming from digest to digest. I'll just list problems with 23.11 (4in1 driver versions 4.36a and 4.37 were used for VIA platforms)

i850 platform: GeForce3 Ti500, GeForce2 Pro 32 MBytes - 3DMark2001 crashes approximately in the middle of testing.

i850 platform: GeForce2 MX200, MX 32/64 MBytes - wrong memory working parameters.

i850 platform: 3DMark2001 and Giants can't "see" D3D after any tests with all cards, making us reboot system.

VIA KT266A platform: GeForce2 MX 32 MBytes - stripes in the upper part of the screen (then locks up).

VIA KT133A platform: bugs and lock-ups with all cards

i815 platform: 3DMark2001 can't "see" D3D after any tests with all cards, making us reboot system.

Med Intel BX bundkort har jeg ingen stabilitetsproblemer med 23.11, mens spil som Sheep, Dog 'n Wolf og Star Monkey ikke længere kan afspilles flydende. Jeg har derfor installeret 21.83, men har udskiftet Nvopengl.dll-filen med Opengl-driveren fra 23.11 (som fungerer fint - kun D3D er vist ramt i 23.11). Skal vi gætte på, at 23.11 virker perfekt på Nvidia nForce bundkort? :-). Læs mere her:

http://www.digit-life.com/articles/digest3d/index.html


Brian skrev Thursday den 03 January 2002 kl. 19:16: [ svar | nyeste ]
Jeg lige fundet ud af noget sjovt:

når I har installeret 23.10 (eller 23.11. jeg prøvede med 23.10) skal I prøve at lade jeres skærm gå i standby. Når den tænder igen er Desktopen normal. Ingen striber.

Men ak og ve... det holdt lige til jeg pillede ved driveren til skærmen.

Men prøv det! JEg vil håbe det kan hjælpe nogen af dem der elsker at gå giganterne i bedene!

Held og lykke, Brian



Rune skrev Wednesday den 16 January 2002 kl. 12:11: [ svar | nyeste ]
Ny Detonator driver 23.12, som nu er WHQL-verificeret er udkommet. Den ligger hos Asus' tyske afdeling, men virker til alle Nvidia grafikkort (den indeholder endnu ikke specifikke optimeringer for Asus grafikkort). Den virker dog præcist lige så ringe som 23.11 på min PC, så personligt kan jeg ikke anbefale 23.12:

ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/TREIBER/VGA/V8200/


Rune skrev Wednesday den 23 January 2002 kl. 11:08: [ svar | nyeste ]
Beta driver Detonator 27.10 er ude til Win2000 og WinXP. Hent dem her på egen risiko:

http://www.3dchipset.com/news.shtml#newsitem1011742362,16472,


Rune skrev Wednesday den 23 January 2002 kl. 11:21: [ svar | nyeste ]
Disse grafikkort er iøvrigt understøttet af Detonator 27.10:

NVidia.Nv17.1 = "NVIDIA GeForce4 MX 460"
NVidia.Nv17.2 = "NVIDIA GeForce4 MX 440"
NVidia.Nv17.3 = "NVIDIA GeForce4 MX 420"
NVidia.Nv17GL.1 = "NVIDIA Quadro4 500XGL"
NVidia.Nv17GL.2 = "NVIDIA Quadro4 200/400NVS"
NVidia.Nv17GL.3 = "NVIDIA Quadro4 550XGL"
NVidia.Nv20 = "NVIDIA GeForce3"
NVidia.Nv20.1 = "NVIDIA GeForce3 Ti 200"
NVidia.Nv20.2 = "NVIDIA GeForce3 Ti 500"
NVidia.Nv20DCC = "NVIDIA Quadro DCC"
NVidia.Nv25.1 = "NVIDIA GeForce4 Ti 4600"
NVidia.Nv25.2 = "NVIDIA GeForce4 Ti 4400"
NVidia.Nv25.4 = "NVIDIA GeForce4 Ti 4200"
NVidia.Nv25GL.1 = "NVIDIA Quadro4 900XGL"
NVidia.Nv25GL.2 = "NVIDIA Quadro4 750XGL"
NVidia.Nv25GL.4 = "NVIDIA Quadro4 700XGL"

Så mon ikke GeForce4 snart melder sin officielle ankomst :-)


Rune skrev Tuesday den 29 January 2002 kl. 14:23: [ svar | nyeste ]
Her kan du finde test af nye Nvidia drivere fra 23.11 til 27.20:

http://www.warp2search.net/article.php?sid=2571&mode=thread&order=0

Dog kun test via 3D Mark 2001. High polygon count er væsentlig forøget med Detonator 27.xx, mens alt andet er på niveau med 23.11. Før vi få resultater fra andre benchmark-applikationer, rydder vi nu ikke forsiden på HardwareTidende :-)


Martin Hansen skrev Tuesday den 29 January 2002 kl. 16:19: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at 27.20 kun er til Win2000 og WinXP!


Rune skrev Tuesday den 29 January 2002 kl. 17:09: [ svar | nyeste ]
27.xx er uofficielle beta-drivere, de findes sikkert også til Win98/ME, men desværre indtil videre nok kun hos Nvidias driverafdeling :-) Men mon ikke, at der snart falder et par beta-drivere til sultne Win98/ME-brugere :-)


Rune skrev Friday den 01 February 2002 kl. 10:01: [ svar | nyeste ]
27.20 er skam ude til Win9x/ME, hent den her:

http://www.3dchipset.com/drivers/beta/nvidia/2720/win-9x-me.shtml

Og så bliver din PC også klar til GeForce4 :-)


Rune skrev Friday den 01 February 2002 kl. 11:15: [ svar | nyeste ]
Jeg har netop testet Detonator 27.20 med glimrende resultat. Alt ser ud til at virke perfekt (selv StarMonkey og Sheep, Dog 'n Wolf, der ikke virkede ordentligt med 23.11). Nedenstående kan du sammenligne denne PC:

AMD Athlon 1333@1460 (146x10)
EPoX 8KHA+ (KT266A chipset)
256 MB RAM PC2100
VisionTek GeForce 3 (Overclocket 235/535)
Microsoft Windows XP Professional
DirectX 8.1

Med denne:
Intel Pentium3 850@950 (112,5x8,5)
Asus P2B-B (BX chipset)
384 MB RAM PC100
Asus GeForce 3 Deluxe (Overclocket 220/487)
Microsoft Windows 98
DirectX 8.1

Efter angivelse af score for Pentium3 950 følger en procentsats, der angiver, hvor stor ydelse Pentium3 systemet yder ifht. Athlon-systemet. Begge systemer anvender Detonator 27.20:

ATHLON 1460 MHz

3DMark Score 7815 3D marks
Game 1 Car Chase - Low Detail 123.0 FPS
Game 1 Car Chase - High Detail 46.6 FPS
Game 2 Dragothic - Low Detail 113.3 FPS
Game 2 Dragothic - High Detail 64.0 FPS
Game 3 Lobby - Low Detail 125.6 FPS
Game 3 Lobby - High Detail 59.6 FPS
Game 4 Nature 39.7 FPS
Fill Rate (Single-Texturing) 759.2 MTexels/s
Fill Rate (Multi-Texturing) 1561.6 MTexels/s
High Polygon Count (1 light) 24.0 MTiangels/s
High Polygon Count (8 lights) 6.0 MTriangels/s
Environment Bump Mapping 126.0 FPS
DOT3 Bump Mapping 123.8 FPS
Vertex Shader 65.3 FPS
Pixel Shader 89.8 FPS
Point Sprite 17.3 MSprites/s

PENTIUM3 950 MHz

3DMark Score 5470 3D marks
Game 1 Car Chase - Low Detail 83.8 FPS (68%)
Game 1 Car Chase - High Detail 25.1 FPS (54%)
Game 2 Dragothic - Low Detail 86.7 FPS (77%)
Game 2 Dragothic - High Detail 48.8 FPS (76%)
Game 3 Lobby - Low Detail 87.7 FPS (70%)
Game 3 Lobby - High Detail 39.1 FPS (66%)
Game 4 Nature 31.4 FPS (79%)
Fill Rate (Single-Texturing) 672.0 MTexels/s (89%)
Fill Rate (Multi-Texturing) 1413.0 MTexels/s (91%)
High Polygon Count (1 light) 19.8 MTiangels/s (83%)
High Polygon Count (8 lights) 5.6 MTriangels/s (93%)
Environment Bump Mapping 120.9 FPS (96%)
DOT3 Bump Mapping 109.0 FPS (88%)
Vertex Shader 46.7 FPS (72%)
Pixel Shader 79.9 FPS (89%)
Point Sprite 16.1 MSprites/s (93%)

Athlon systemet benytter både hurtigere grafikkort og væsentlig hurtigere cpu + bundkort + ram. Dette ses specielt tydeligt i Car Chase High Detail, hvor Athlon systemet er næsten dobbelt så hurtigt som Pentium3 systemet. Generelt yder Pentium3-systemet dog 70% af Athlon systemet (80%, hvis alle indgående testresultater vægtes ensartet). Ovenstående er ikke ment som nogen videnskabeligt god sammenligning, men er blot sammensat, så du kan få en ide om, hvilke test i 3D Mark 2001, der er meget cpu-krævende, og hvilke, der afhænger mere af grafikkort. Jo mere ens testresultater mellem de to systemer, desto mere afhænger denne test af grafikkortet. Og jo mere forskellige, desto mere afhænger resultatet af cpu (+ bundkort + ram).


Rune skrev Thursday den 07 February 2002 kl. 10:21: [ svar | nyeste ]
Download Detonator 27.30 til både Win9x/ME og Win2000/XP her:

http://www.mediaxplosion.gamigo.de/downloads/treiber/nvidia/nvidia-s1.htm


Rune skrev Friday den 08 February 2002 kl. 23:04: [ svar | nyeste ]
Detonator 27.30 er nu snart nogle dage gammel, ergo er det vist tid til at introducere (trommehvirvel)

Detonator 27.42!

Hent den her:

http://guru3d.com/files/detonator/



dicrapio skrev Monday den 04 March 2002 kl. 12:30: [ svar | nyeste ]
jeg har hørt hvis man nu køber et graffikort fx, Creative 3D Blaster GF3 Titanium TI500 64ddram ville graffikortet ikke helt opnår den ydelse den skal, begrund af ens processore,

jeg har Fx en amd duron 800 mhz, tror i den kan det ?



Rune skrev Monday den 04 March 2002 kl. 14:05: [ svar | nyeste ]
Det kommer så sandelig an på, hvilken opløsning + detaljeniveau, som du benytter. I 1600x1200x32 matcher din cpu fint Ti 500 i mange spil, mens din cpu generelt ikke vil kunne taksere Ti 500's fulde potentiale i 1024x768. Hvis jeg må anbefale noget, så køb Creative Labs Ti 200, som ofte kan overclockes hinsides Ti 500. Det er meget billigere, og ydelsen kan du altid udnytte fuldt ud, næste gang du skifter cpu.


dicrapio skrev Monday den 04 March 2002 kl. 14:56: [ svar | nyeste ]
Rune nu er du den klogeste her på debatten så hvidt jeg ved :D.......

men jeg spiller Fx counter-strike og jeg køre normalt med 800*600 i opløsning. jeg har nu et GF2 mx 400 64mb og jeg syntes den er elendig,

jeg har amd duron 800 mhz 384 mb-sdram

tror du jeg kan mærke forskellen hvis jeg skifter mit gamle GF2 til et 3D blaster GF3 Titanium TI50064mbddr ram ??? MEGET eller lidt Forskel??

jeg har 3200kr jeg har allerede bestilt et 3D blaster GF3 Titanium TI500 64mb-ddr

Rune er det et godt køb, ??? hvad syntes du.. =D



Rune skrev Monday den 04 March 2002 kl. 15:42: [ svar | nyeste ]
Jeg ved nu ikke, om jeg er klogest - specielt ikke mht. Counterstrike. GeForce3 Ti 500 er dog altid et godt køb :-) Det er dog ikke sikkert, at du oplever det helt vilde hastighedsboost, da GeForce2 MX burde køre relativt fint i 800x600 i Counterstrike - især med 16 bit farver. Men prøv det, umiddelbart burde dit GeForce2 MX grafikkort være den langsomste del i dit system. Senere kan du altid skifte cpu. Og jeg ville nu stadig vælge GeForce3 Ti 200, hvis økonomi betyder noget :-)


dicrapio skrev Monday den 04 March 2002 kl. 15:54: [ svar | nyeste ]
helt ærligt rune jeg har 3200 kr, mener du så ikke jeg skal købe GF3 TI500 ?? ik fordi jeg har økonomiske problemer, det er bare fordi

de tester som er lavet, kan du jo tydeligt se at GF3 TI 500 tydeligt slår radeon 8500

hmm mener du at TI200 og TI500 laver de samme ydelse ????



Rune skrev Monday den 04 March 2002 kl. 16:27: [ svar | nyeste ]
Ja, jeg mener, at du skal være meget uheldig, hvis ikke GeForce3 Ti 200 fra Creative i "overclocket" tilstand kan give næsten samme ydelse som Ti 500 uden overclockning. Martin her fra sitet benytter Creative Ti 200 med 230 MHz GPU og 530 MHz ram, hvilket er hurtigere end Ti 500 ved standardhastighed - under alle omstændigheder burde Ti 200 selv uoverclocket være mere end rigeligt til din Duron 800 cpu.


dicrapio skrev Monday den 04 March 2002 kl. 15:57: [ svar | nyeste ]
HER giver jeg dig et linkz til testen imellem TI200 og TI500

http://www.guru3d.com/review/creative/geforce3ti500/

der kan du se den GF3 jeg skal købe, husk du kan trykke på neXT



dicrapio skrev Monday den 04 March 2002 kl. 16:03: [ svar | nyeste ]
Rune hvad mener du med at jeg ikke helt få den hagstighedboost og du siger noget med at mit MX 400 er nok det langsommeste i maskinen ?? kan du tilføje lidt mere ???

Rune

tror du hvis jeg køber den creative 3D BlASTER TI 500 ville det så køre mere behagligt,(tænker på spil mæssigt. FPS SPIL) hvis du forstår hvad jeg mener.



Rune skrev Monday den 04 March 2002 kl. 16:35: [ svar | nyeste ]
Jeg mener, at en stor del af ydelsen i Counterstrike kan være bundet til din cpu (det kommer an på, hvor mange i spiller sammen, hvem der er server osv), og at GeForce2 MX 400 under alle omstændigheder er et uantageligt langsomt grafikkort. Derfor ville det sandsynligvis være bedst at opgradere både cpu og grafikkort. Men jeg synes, det er en god ide at starte med grafikkortet.


Rune skrev Monday den 04 March 2002 kl. 16:42: [ svar | nyeste ]
Sagt med andre ord:

GeForce3 Ti 500 er for dem, som ikke gider vente på GeForce4 Ti 4400, og som vil være helt sikker på fantatisk ydelse i spil, som afhænger meget af grafikkortet (Aquanox, Unreal 2 og opløsninger på mindst 1280x1024).

GeForce3 Ti 200 er for dem, som ikke har noget imod en gamble en lille bitte smule i håbet om at opnå meget billig GeForce3 Ti 500 ydelse.


dicrapio skrev Monday den 04 March 2002 kl. 16:55: [ svar | nyeste ]
Mange tak for tilbudet Rune.

men sidste ting...

jeg var lige nede ved computer city og se på den creavite 3D BLASTER GF3 Titanium TI500, jeg spurgte manden der nede om man skulle opgrader sin CPU (processor) for at opnår den bedste ydelse fra graffikortet.

han sagde til mig om hvad CPu jeg havde..... jeg sagde at jeg havde en 800 amd duron, men så sagde han at jeg skulle bare have en 1400 mhz atholen eller XP SÅ kan dit graffikort opnår det bedste,

det der så tvivler mig kan man godt skifte amd til duron eller amd til XP ??? please hjælp



Rune skrev Monday den 04 March 2002 kl. 17:58: [ svar | nyeste ]
Det kommer an på dit bundkort, hvilket bundkort har du? Bemærk også, da denne kommentarserie er ved at være ret lang og intet har at gøre med Detonator driver 23.11, vil mange læsere sikkert blive glade for, hvis den fortsættes i vores forum.


dicrapio skrev Monday den 04 March 2002 kl. 22:08: [ svar | nyeste ]
Rune jeg har et Soltek socket 370 og socke A

Chipset VIA 133mhz FSB



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende