Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Test af over 35 grafikkort - december 2001 oversigt
Grafikkort af Webmaster onsdag den 12 december 2001 kl. 22:47 [ Grafikkort ]
Egentlig burde denne artikel hedde "Nvidia mod ATi mod 3DFX mod Matrox", da du i denne artikel kan se, hvordan det hurtigste grafikkort fra forskellige producenter klarer sig indbyrdes (med Athlon XP 1800+ cpu og Epox KT266A bundkort). Men dette er ikke alt, du kan nemlig her se, hvorledes mere end 35 forskellige grafikkort klarer sig - og det spænder helt fra Matrox G400 og Voodoo5 5500 til Radeon 8500 og GeForce3 Ti 500. Endvidere kan du se resultater fra overclockede grafikkort og få en ide om, hvor meget disse kan klare.

Følgende hardware blev anvendt:

CPU: AMD Athlon XP 1800+ (1533 MHz);
BUNDKORT: EpoX 8KHA+ (VIA KT266A);
RAM: 512 MBytes DDR SDRAM PC2100;
HARDDISK: Seagate Barracuda IV 40 GBytes;
STYRESYSTEM: Windows ME

Nyeste drivere pr. 20/11 2001 blev anvendt til diverse grafikkort. Vi vil i det følgende koncentrere os om flagskibene fra nuværende producenter af grafikchips (og tage uddøde 3DFX med for sjovs skyld - mange har jo også stadig Voodoo5 5500). Endvidere sælger GeForce3 Ti 200 idag som varmt brød, og flere vil kunne overclocke GeForce3 og GeForce3 Ti 200 til 220 MHz GPU og 480 MHz ram, hvorfor vi tillige har inkluderet et GeForce3 grafikkort med disse specifikationer (=GeForce3 Golden Sample), vil du have flere resultater, må du selv finde lommeregneren frem :-). Nuvel, nok snak, lad os så starte ballet og byde op til dans i 1600x1200x32 (hvor vi kan se den klareste forskel på de forskelige grafikkort):

QUAKE3 ARENA (OPENGL)



Kilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3d/index.html

For at gøre en lang historie kort, vil vi konvertere scores for hurtigste grafikkort i 1600x1200x32 til 100%, og skildre øvrige grafikkort i forhold til dette:

1. Nvidia GeForce3 Ti 500 = 100%
2. GeForce3 Golden Sample = 94%
3. ATi Radeon 8500 = 89%
4. STM Kyro 2 = 34%
5. 3DFX Voodoo5 5500 = 23%
6. Matrox G550 = 10%

Tænk, at GeForce3 Ti 500 er hele 10 gange hurtigere end Matrox G550 i ovenstående test. Matrox får sandeligt noget at leve op til, hvis deres kommende G1000 grafikkort skal detronisere øvrige grafikkort til sommer 2002 (hvilket Matrox tidligere har påstået vil ske). Vi fortsætter med resultater fra Giants: Citizen Kabuto, som er et Direct3D-spil, der både understøtter T&L og Dot3-bumpmapping:

GIANTS: CITIZEN KABUTO (D3D)



Kilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3d/index.html

Lad os holde stilen og benytte samme opstilling som før:

1. Nvidia GeForce3 Ti 500 = 100%
2. GeForce3 Golden Sample = 96%
3. ATi Radeon 8500 = 65%
4. STM Kyro 2 = 33%
5. 3DFX Voodoo5 5500 = 26%
6. Matrox G550 = 0%

Radeon 8500 klarer sig meget dårligt i denne test, hvilket indikerer, at ATi forhåbentlig kan hente megen ekstra ydelse her, hvis deres driver-udviklere er dygtige (Radeon 8500 klarer sig nemlig fint i Evolva (D3D - T&L - Dot3), så hvorfor ikke også i Giants?). Vi slutter af med Serious Sam:

SERIOUS SAM (OPENGL)


Kilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3d/index.html

Lad os se, hvilken opstilling, som nu giver sig:

1. Nvidia GeForce3 Ti 500 = 100%
2. ATi Radeon 8500 = 96%
3. GeForce3 Golden Sample = 93%
4. STM Kyro 2 = 40%
5. 3DFX Voodoo5 5500 = 24%
6. Matrox G550 = 0%

Intet Matrox-kort virkede i denne test, mens Kyro 2 atter klarede sig noget bedre end Voodoo5 5500. GeForce3 Ti 500 nappede atter guld, men er dog skarpt forfulgt af Radeon 8500.

KONKLUSION

Tja, hvad er der mere at sige - vi kan jo prøve at lægge alle procentsatserne sammen, og se, hvad der sker:

1. Nvidia GeForce3 Ti 500 = 300 point
2. GeForce3 Golden Sample = 283 point
3. ATi Radeon 8500 = 250 point
4. STM Kyro 2 = 107 point
5. 3DFX Voodoo5 5500 = 73
6. Matrox G550 = 10

Endvidere bemærkede Digit-Life følgende under omfattende spiltests (kun generelle observationer (fra WindowsME) er medtaget her, WindowsXP resulterede i flere problemer end nedenstående på både ATi og Nvidia grafikkort):

1. "KYRO / KYRO II videocards behave rather unstable on different platforms and sometimes readouts are senseless."

2. "We couldn't run Colin McRae Rally2 and Blade of Darkness with ATI RADEON 7500/8500 under Windows ME due to a common "General protection fault..." error. (At that the same games work fine with RADEON cards)... We must note RADEON 8500 has a large amount of artefacts in Giants...I'll also mark that true trilinear filtering is still absent on RADEON 8500."

3. Der er problemer med Detonator 14.xx detonatordrivere til Nvidia grafikkort, men ingen med Detonator 21.xx. Underligt, at Digit-Life nævner dette, da alle 14.xx-drivere kun er uofficielle beta-drivere. 21.83 er sidste nye WHQL-certificerede Nvidia-driver, ingen problemer blev observeret med denne driver, enkelte har dog klaget over, at den enkelte bruger ikke umiddelbart kan deaktivere vsync i D3D og bestemme over anisotropisk filtrering via driver-interfacet.

Kilde: http://www.digit-life.com/articles/digest3d/index.html

Det korte af det lange er således, at Radeon 8500 er meget tæt på GeForce3 Ti 500. Hvis ATi får optimeret D3D-ydelsen, så Giants: Citizen Kabuto rigtig får luft under vingerne, vil forskellene mellem GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500 ydelsesmæssigt blive meget små. Hvis problemerne med Giants: Citizen Kabuto, Colin McRae Rally 2 og Severance eksisterer med nyeste Radeon 8500 driver, er her også en mangel, som ATi hurtigst muligt bør ordne. Interessant er også, at Matrox G550 helt fejlede i Serious Sam og Giants, så dette grafikkort er helt dødt til PC-spil (selv om Matrox har påstået, at Matrox G550 sagtens kunne anvendes til PC-spil, da ikke alle behøver 100 FPS, men omvendt er 0 FPS vel heller ikke acceptabelt :-). Voodoo5 5500 klarede sig også fint, men dette grafikkort er ligesom Matrox G550 heller ikke designet til at anvende 1600x1200x32-opløsning. Kyro 2 klarede sig endnu bedre end Voodoo5 5500, men vi må forvente os meget mere af Kyro3, der er nemlig meget langt fra Kyro 2 (64MB) til Radeon 8500 og GeForce3 Ti 500, og om Kyro3 kan stå denne distance, glæder vi os til at se i 2002.

For en god ordens skyld kan vi nævne, at Digit-Life testede kompatibilitet i disse spil:

Return to Castle Wolfenstein (id Software/Activision)
Unreal (Epic MegaGames/Digital Extremes/GT Interactive)
Comanche4 (Novalogic)
Need for Speed: Porsche 2000 (Electronic Arts/EA Games)
Colin McRae Rally 2 (Codemasters)
Red Faction (Volition/THQ)
realMyst (Cyan Worlds/Mattel Interactive)
Serious Sam (Croteam/GodGames)
Rally Trophy (Bugbear Entertainment/JoWood Productions)
Sacrifice (Shiny/Interplay)
Codename: Outbreak (Venom)(GSC Game World/PÑCCOÀandT-M/Virgin Interactive Entertainment)
The Operative: No One Lives Forever (Monolith Productions/FOX Interactive)
Severance: Blade of Darkness (Rebel Act Studios/Codemasters)
Giants: Citizen Kabuto (Planet Moon Studios/Digital Mayhem/Interplay)
Black & White (Lionhead Studios/EA Games)
Clive Barker's Undying (EALA/EA Games)
Anachronox (ION Storm Dallas/Eidos Interactive)
Max Payne (Remedy/GodGames)
3D Mark 2001 Pro (Madonion.com/Remedy)



Rune skrev torsdag den 13 december 2001 kl. 10:09: [ svar | nyeste ]
Nåeja, interessant er vel også, at kan du overclocke dit GeForce3 Ti 200 eller GeForce3 til 220 MHz GPU og 480 MHz ram, så er GeForce3 Ti 500 (med standard hastighed) maksimalt 6% hurtigere. Og om du minimum har 20 FPS eller 21 FPS i Doom3 kommer næppe til at betyde alverden :-) Vigtigt er dog, at ingen spilproducenter aktuelt vil udgive et spil, der ikke kører fantastisk godt på GeForce3 Ti 500, for så får de næppe solgt mange kopier. At være så tæt ved original GeForce3 Ti 500 hastighed som muligt bør derfor ikke undervurderes :-)


Rune skrev fredag den 14 december 2001 kl. 12:52: [ svar | nyeste ]
Digit-Life har endnu engang skrevet omfattende review af Radeon 8500 (og 7500), hvor de specielt har haft TRUFORM og anisotropisk filtrering under luppen. Se billederne og testresultaterne her:

http://www.digit-life.com/articles/anyr2002/index3.html



Moze skrev torsdag den 20 december 2001 kl. 13:02: [ svar | nyeste ]
Ja nu vil jeg gerne vide hvad driver der bliver brugt til de førende kort, for hvad jeg har testet så passer det ikke helt ind


Rune skrev torsdag den 20 december 2001 kl. 13:45: [ svar | nyeste ]
Du må da meget gerne oplyse, hvad du har testet og med hvilke drivere. Hvis du helt kan afvise ovenstående problemer helt eller delvist, er det jo glimrende.


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende