Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


GeForce4 - omfattende test af nye grafikkort fra Nvidia
Grafikkort af Webmaster onsdag den 06 februar 2002 kl. 15:10 [ Grafikkort ]
Så ankom Nvidia endelig med den nye GeForce4 familie, som dækker over 6 helt nye grafikkort. Egentlig er der dog kun tale om 3 rigtige GeForce4-grafikkort, da kun grafikkort baseret på NV25-GPU'en (GeForce4 Ti) understøtter nødvendige DirectX8-egenskaber, mens GeForce4 grafikkort baseret på NV17-GPU'en (GeForce4 MX) minder mere om meget hurtige GeForce2 grafikkort. I denne artikel kigger vi nærmere på GeForce4 Ti (4600, 4400 og 4200) samt GeForce4 MX (460, 440 og 420) og sammenligner naturligvis med ATi Radeon 8500 og det gamle støvede GeForce3 Ti 500.

Vi har tidligere beskæftiget os med egenskaber ved NV25-grafikkort, som nu er endeligt fastlagt. For ikke at gøre denne artikel unødvendig langhåret og kedsommelig, vil vi nøjes med en kort opsummering af de vigtigste egenskaber ved GeForce4 grafikkort, men først par billeder af kommende GeForce4 Ti 4600 fra Gainward (som forhåbentlig kan stimulere mundvandet hos flere entusiaster):


Kilde: http://www.pcpop.com.cn/readnews.asp?id=6250

Bemærk kølerne på rammen og farverne, om dette grafikkort er det flotteste og mest lækre nogensinde, eller er direkte afskyeligt, må være op til den enkelte at bedømme :-) Nvidias reference design til GeForce4 Ti 4600 ser således ud:


Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf4/index1.html

Lad os dernæst se, hvorledes Nvidia officielt har karakteriseret nye GeForce4 grafikkort:

GEFORCE4 MX


Kilde: http://www.gamingin3d.com/articles/gf4/PO_GF4MX_2.05.02.pdf

GEFORCE4 TI


Kilde: http://www.gamingin3d.com/articles/gf4/PO_GF4MX_2.05.02.pdf

Ovenstående detaljer giver ingen tvivl om, hvilken type GeForce4-grafikkort, som er hurtigst (og hvilken type grafikkort, som Nvidia helst vil sælge flest af :-) I de fleste af nuværende spil og applikationer vil GeForce4 Ti 4600 dog langt fra være 4 gange hurtigere end GeForce4 MX 460. Markedsføring af GeForce4-grafikkort vil primært være fokuseret på disse egenskaber:

1. Op til 128 MB 650 MHz ram på grafikkortet (GeForce4 Ti 4600)
2. nfiniteFX II engine (optimeret GPU med 2 vertex shadere jf. X-BOX, dette gælder kun GeForce4 Ti. GeForce3 har 1 vertex shader)
3. Accuview Anti Aliasing (endnu hurtigere FSAA end GeForce3)
4. Light Speed Memory Architecture II (optimeret udnyttelse af rammen, endnu bedre end GeForce3 - gælder både GeForce4 Ti og MX)
5. nView (2 RAMDAC's på 350 MHz hver er nu integreret i GPU'erne, så to skærme kan anvendes samtidigt - forbedret version af TwinView. Gælder både GeForce 4 Ti og MX)

De to vertex shadere hos GeForce4 Ti skulle gøre det nemmere at producere detaljer som pels, jf. denne demonstration:


Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf4/index1.html

Bemærk dog også følgende vigtige detaljer:

A. GeForce4 MX understøtter IKKE vertex og pixel shadere, som er nødvendige egenskaber for fuld DirectX8-understøttelse. GeForce4 MX er rettet mod at udkonkurrere Radeon 7500, ikke Radeon 8500, og erstatter GeForce2 (Ti).
B. KUN GeForce4 MX understøtter DVD-dekodning i hardware (ligesom Radeon 7500 - 8500 mm).
C. GeForce4 MX har kun 2 pixel pipelines, GeForce4 Ti og GeForce3 har 4.
D. GeForce4 MX har to integrerede kontrollere til LCD-fladskærme.
E. Både GeForce4 Ti og MX har integreret TV-Out.

Følgende grafikkort ankommer således om kort tid i danske butikker (ankomst februar/marts 2002):

GeForce4 Ti 4600. 300 MHz GPU (NV25) og 128MB 650 MHz ram. Pris ca. kr. 4.000,00
GeForce4 Ti 4400. 275 MHz GPU (NV25) og 128MB 550 MHz ram. Pris ca. kr. 3.000,00
GeForce4 Ti 4200. 225 MHz GPU (NV25) og 128MB 500 MHz ram. Pris ca. kr. 2.000,00
Geforce4 MX460. 300 MHz GPU (NV17) og 550 MHz ram. Pris ca. kr. 1.800,00
Geforce4 MX440. 270 MHz GPU (NV17) og 400 MHz ram. Pris ca. kr. 1.500,00
Geforce4 MX420. 250 MHz GPU (NV17) og 166 MHz ram. Pris ca. kr. 1.000,00

Det korte af det lange er således, at Nvidia har optimeret diverse algoritmer og chipdesignet ved GeForce3, og implementeret forbedringerne i ny GeForce4 Ti GPU (NV25). Udover den ekstra vertex shader, som kan betyde rigtig meget, når store mængder polygoner anvendes, er der således intet revolutionerende ved GeForce4 Ti (selvom Quincunx FSAA med AccuView er blevet dobbelt så hurtig). Det gode gamle GeForce3 (Ti 200 & 500) er med GeForce4 Ti blevet optimeret på næsten alle punkter, og med nView samt forbedret 2D-kvalitet giver Nvidia med GeForce4 ATi kamp til stregen - når det handler om kvalitet og ikke kun ydelse. Lad os i det efterfølgende kigge nærmere på, hvor godt GeForce4 Ti 4600 klarer sig mod GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500 (i sidste ende er mange mennesker jo komplet ligeglade med, hvad et grafikkort indeholder - blot nyeste spil og applikationer afvikles optimalt, og her skuffer GeForce4 Ti 4600 næppe. Endvidere udnytter meget få spil i dag GeForce3 og Radeon 8500 ordentligt, så presset på Nvidia mht. nye revolutioner på grafikkortfronten er aktuelt minimalt).

Alle testresultater stammer fra Tom's Hardware og Digit Life. Tom's Hardware anvendte Pentium4 2,2 GHz Northwood cpu, Asus P4T-E (i850) bundkort, Nvidia driver 27.30 og ATi driver 6.13.10.6025 (WinXP). Digit-Life anvendte Pentium4 2,1 GHz (overclocket Willamette?) på Asus P4T-E bundkort, Athlon XP 1800+ på Epox 8KHA+ bundkort, Nvidia driver 27.20 + 27.30 samt ATi driver 9.008 (WinME) og 6.014 (WinXP).

QUAKE3 ARENA


Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf4/index1.html

Bemærk, at vi kun vil forholde os til de lyserøde (Radeon 8500 standard), gule (GeForce3 Ti 500 standard) og lyseblå (GeForce4 Ti 4600 standard) søjler på ovenstående og tilsvarende billeder (diverse overclockede grafikkort vil vi ikke forholde os til her). I Quake3 Arena er det klart, at kun high-end brugere, som benytter mindst 1280x1024-opløsning i 32bit farver, vil opleve stor forbedring med GeForce4 Ti 4600 fremfor GeForce3 Ti 500 eller Radeon 8500. Da potentialet hos de forskellige grafikkort kommer bedst til udtryk i 1600x1200x32, vil vi koncentrere os om denne opløsning i nærværende artikel. På ovenstående billede er GeForce4 Ti 4600 hhv. 33% og 52% hurtigere end GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500 i 1600x1200x32. Bemærk også, at den lysegrønne søjle viser GeForce4 Ti grafikkort, som er underclocket til GeForce3 Ti 500 hastighed. Det giver os direkte mulighed for at se, hvor meget NV25-gpu-optimeringerne betyder (sammenlign gul og lysegrøn søjle). I Quake3 Arena betyder optimeringerne i NV25-GPU'en mindre end 10%, hvilket betyder, at NV20 og NV25 yder næsten identisk under ensartede betingelser i Quake3 Arena (Quake3 Arena udnytter dog ej heller de 2 vertex shadere på NV25). Tom's Hardware har tillige testet GeForce4 MX:


Kilde: http://www.tomshardware.com/graphic/02q1/020206/geforce4-01.html

Her er GeForce4 Ti 4600 ca. 33% hurtigere end både GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500. At Radeon 8500 klarer sig bedre hos Tom's Hardware end hos Digit Life skyldes sandsynligvis, at forskellige styresystemer + drivere blev anvendt. Bemærk også, at GeForce4 Ti 4200 og GeForce3 Ti 500 yder ensartet. GeForce4 Ti 4600 er lidt over 50% hurtigere end GeForce4 MX460. Vi fortsætter med Serious Sam, som er et af de mest krævende OpenGL-spil i øjeblikket:

SERIOUS SAM


Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf4/index1.html

I Serious Sam ser vi, at GeForce4 Ti 4600 rigtig kan spille med musklerne. I 1600x1200x32 er GeForce4 Ti 4600 hele 46% hurtigere end GeForce3 Ti 500 og 61% hurtigere end Radeon 8500. Vi fortsætter med Max Payne:

MAX PAYNE


Kilde: http://www.tomshardware.com/graphic/02q1/020206/geforce4-01.html

I Max Payne er GeForce4 Ti 4600 hhv. 45% og 69% hurtigere end GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500. Resultaterne fra Return to Castle Wolfenstein er tilsvarende:

RETURN TO CASTLE WOLFENSTEIN


Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf4/index1.html

Atter ser vi, at til og med 1024x768-opløsninger er der ingen fordel ved GeForce4 Ti 4600. Men i 1600x1200x32 er GeForce4 Ti 4600 hhv. 35% og 71% hurtigere end GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500. Så Radeon 8500-ejere har meget at vinde ved at opgradere til GeForce4 Ti 4600 i denne test, men kun hvis skoen trykker i 1600x1200. Lad os i det følgende prøve at se, hvorledes NV25 klarer sig i Aquanox, som understøtter DirectX8 fuldt ud:

AQUANOX


Kilde: http://www.tomshardware.com/graphic/02q1/020206/geforce4-01.html

I denne test opfører GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500 sig ensartet, mens GeForce4 Ti 4600 er ca. 45 - 50% hurtigere. Det betyder, at Aquanox stadig er uspilleligt i 1600x1200 med GeForce4 Ti 4600, men derimod vil 1280x1024 nu kunne benyttes, se her:


Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf4/index1.html

Der er meget fin overensstemmelse mellem resultaterne fra Digit-Life og Tom's Hardware, og hos Digit-Life kan vi se, at Aquanox først med GeForce4 Ti 4600 er spilbart i 1280x1024. GeForce4 Ti 4600 er dog op til 65% hurtigere end GeForce3 Ti 500 hos Digit-Life. Vi fortsætter med gode gamle Giants: CItizen Kabuto, så vi kan se, hvorledes GeForce4 Ti 4600 klarer sig i gamle (DirectX7) spil:

GIANTS: CITIZEN KABUTO


Kilde: http://www.tomshardware.com/graphic/02q1/020206/geforce4-01.html

Mystisk, i Giants er GeForce4 Ti 4600 kun 12% hurtigere end GeForce3 Ti 500 og 25% hurtigere end Radeon 8500. Lad os se, om Digit-Life er enige:


Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf4/index1.html

Heller ikke Digit-Life fandt, at GeForce4 Ti 4600 betød meget i Giants. At Digit-Life opnåede ringere resultater end Tom's Hardware i 1600x1200 skyldes, at WindowsXP styresystem blev anvendt. Forskellen på WinXP og Win98/ME er meget stor i Giants:


Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf4/index1.html

Under Windows98/ME er Giants op til 40% hurtigere end i WinXP. Aktuelt og takket være nye drivere afvikles OpenGL-spil, Aquanox og 3DMark 2001 dog generelt med samme ydelse i både WinXP og Win98/ME. Vi slutter af med 3DMark 2001:

3DMARK 2001


Kilde: http://www.tomshardware.com/graphic/02q1/020206/geforce4-01.html

Atter er 3DMark 2001 tronen tilbage hos Nvidia. GeForce4 Ti 4600 krydser som det første uoverclockede grafikkort grænsen ved 10000 point. GeForce4 Ti 4600 er 30% hurtigere end GeForce3 Ti 500 og 20% hurtigere end Radeon 8500 (vi har valgt at bringe resultater fra 1024x768-opløsningen, da denne er standard for 3DMark 2001 - i 1600x1200 ville GeForce4 Ti 4600 øge sit forspring endnu mere). Vi dobbelt-checker disse resultater hos Digit-Life:


Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf4/index1.html

Digit-Life kunne ikke helt krydse 10000 point-grænsen, hvilket skyldes, at deres Pentium4-baserede testsystem var langsommere end hos Tom's Hardware. Forskellen i 1024x768 mellem GeForce4 Ti 4600 og GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500 er 20%, men øges til ca. 35% i 1600x1200. Disse generelle resultater skjuler dog, hvor kræfterne bag GeForce4 Ti 4600 ligger skjult - men heldigvis har Digit-Life fundet frem til guldet:


Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf4/index1.html

Takket være en ekstra vertex shader er GeForce4 Ti 4600 blevet dobbelt så hurtig som GeForce3 Ti 500 til at processere polygoner. Bemærk også at benytter NV25 og NV20 ensartede betingelser (gul og grøn søjle), så er NV25 nu meget hurtigere end NV20 (i modsætning til, hvad vi f. eks. så i Quake3 Arena). Også her den ekstra vertex shader til udtryk:


Kilde: http://www.digit-life.com/articles/gf4/index1.html

Så dette tyder på, at GeForce4 Ti 4600 og NV25 generelt er godt rustet til at tage imod kommende polygonintensive spil, som f. eks. Unreal2.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

For at gøre en lang historie så kort og overskuelig som mulig kan vi opsummere testresultaterne på følgende måde:

1. Quake3 Arena. GeForce4 Ti 4600 er max. 33% og 52% hurtigere end hhv. GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500.
2. Serious Sam. GeForce4 Ti 4600 er max. 46% og 61% hurtigere end hhv. GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500.
3. Max Payne. GeForce4 Ti 4600 er max. 45% og 69% hurtigere end hhv. GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500.
4. Return to Castle Wolfenstein. GeForce4 Ti 4600 er max. 35% og 71% hurtigere end hhv. GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500.
5. Aquanox. GeForce4 Ti 4600 er max. 65 % hurtigere end GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500.
6. Giants: CItizen Kabuto. GeForce4 Ti 4600 er max. 12% og 25 (Win98) -70 (WinXP) % hurtigere end hhv. GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500.
7. 3D MArk 2001: GeForce4 Ti 4600 er generelt 20-30% og 20% hurtigere end hhv. GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500.

I gennemsnit er GeForce4 Ti 4600 således 40-50% hurtigere end GeForce3 Ti 500 og ca. 60% hurtigere end Radeon 8500. Dette er dog udelukkende i meget høje opløsninger, og spiller du udelukkende i max. 1024x768-opløsning, eller har du en cpu på max. 1 Ghz, så er der ingen grund til at købe GeForce4 Ti 4600, før Unreal 2 er udkommet (og vi har konstateret, at GeForce4 Ti 4600 virkelig betyder alverden i dette spil). Entusiaster kan nyde ca. 50% bedre hastighed med GeForce4 Ti 4600 ifht. GeForce3 Ti 500 i 1600x1200x32, hvilket nok vil være rigeligt købs-incitament for mange. Endvidere kan vi ikke anbefale GeForce4 MX, medmindre du har et specifikt formål (hardware DVD-dekodning), da GeForce4 MX ikke understøtter nødvendige og snarligt meget relevante DirectX8-egenskaber, køb derfor GeForce3 Ti 200 baseret grafikkort i stedet, hvis du leder efter billigt Nvidia grafikkort. At GeForce4 Ti 4600 generelt ikke er mere end 50% hurtigere end GeForce3 Ti 500, kan måske virke som en skuffelse, men er du til FSAA (kantudglatning), så kan Geforce4 Ti 4600 imponere her:


Kilde: http://www.tomshardware.com/graphic/02q1/020206/geforce4-01.html

FSAA er dog ikke gratis på GeForce4 Ti 4600, og dermed nok ikke relevant for mange. Men med Quincunx FSAA yder GeForce4 Ti 4600 næsten det samme, som GeForce3 Ti 500 uden FSAA, hvilket vel er ganske imponerede.
GeForce 4 4200 forventes at skulle konkurrere direkte med Radeon 8500, mens GeForce4 4600 og 4400 burde være overlegne i stort set alle henseender. ATi frigiver dog snart hurtigere version af Radeon 8500 med 128MB ram, som skal holde ATi's skanse indtil Radeon3.

Vi slutter af med denne opsummering:

GeForce4 Ti 4600 er ca. 50% hurtigere end Geforce3 Ti 500 i meget høje opløsninger eller meget krævende PC-spil/test.
GeForce4 Ti 4600 giver nogenlunde samme ydelse med Quincunx FSAA, som GeForce3 Ti 500 har uden FSAA.
GeForce4 Ti 4600 kan processere 100% flere polygoner end Geforce3 Ti 500, hvilket dog næppe bliver relevant før Unreal2 udkommer.



Rune skrev onsdag den 06 februar 2002 kl. 16:01: [ svar | nyeste ]
Så er Anandtech også på banen (jeg afventede ellers dette review det meste af formiddagen, så vi kunne have inkluderet et par resultater i ovenstående artikel). Nuvel, vi kan jo tage de mest interessante resultaterne her på en nem måde (udgangspunkt = GeForce3 Ti 500):

UNREAL 2 (performance test 1024x768x32)
Geforce4 Ti 4600 = 85,6 FPS (131%)
GeForce3 Ti 500 = 65,3 FPS (100%)
GeForce3 = 62,8 FPS (96%)
Radeon 8500 = 58,7 FPS (90%)
GeForce3 Ti 200 = 55,5 FPS (85%)

UNREAL 2 (performance test 1600x1200x32)
Geforce4 Ti 4600 = 49,3 FPS (154%)
GeForce3 Ti 500 = 32,1 FPS (100%)
GeForce3 = 29,4 FPS (92%)
Radeon 8500 = 28,5 FPS (89%)
GeForce3 Ti 200 = 26,0 FPS (81%)

SERIOUS SAM 2 (1600x1200, Quality)
Geforce4 Ti 4600 = 55,0 FPS (149%)
GeForce3 Ti 500 = 36,9 FPS (100%)
GeForce3 = 31,8 FPS (86%)
GeForce3 Ti 200 = 28,0 FPS (76%)
Radeon 8500 = 21,9 FPS (59%)

Så Anandtech bekræfter hermed, at GeForce4 Ti 4600 er ca. 40-50% hurtigere end GeForce3 Ti 500. Dette gælder også i nuværende Unreal 2 test.

Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1583

Hvis enkelte har bemærket, at Radeon 8500 nu klarer sig mærkbart dårligere end selv GeForce3 Ti 500, så skyldes det, at Nvidia med Detonator 27.20 og 27.30 har foretaget betydelige hastighedsoptimeringer (disse drivere fordoblede antal processerede polygoner i 3DMark 2001 testen, så det ser ud til, at Nvidias driverteam atter har genfundet "the magic touch" :-). Alle ovenstående testresultater er foretaget med Athlon XP 2000+ på Asus A7V266-E (WinXP). Alle Nvidia grafikkort anvendte Detonator beta-driver 27.30, Radeon 8500 anvendte beta driver 7.66.


Sadat skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 05:28: [ svar | nyeste ]
Rune..

Den nye test på anandtech.com er lavet med Unreal Performance Test 2002 - Build 856

Den gamle var med build 845. De har jo nok optimeret OpenGL/Direct3D driverne og så har de måske nok optimere spillet lidt mere til GeForce kort da flest folk har det. Og grunden til at Radeon 8500 klarer sig dårligere er fordi at de havde nogle problemmer med "fog" (tåge) i build 845 testen, de lavede så nogle nye drivere der fixede det. men de har vidst lavet et eller andet fordi det for et dårligere score kortet.



Rune skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 10:01: [ svar | nyeste ]
Mht. til dårlig score for Radeon 8500, så refererede jeg nu ikke udelukkende til Unreal2, men mere til Serius Sam 1 & 2 (især Serious Sam 2 i 1600x1200!), Return to Castle Wolfenstein, Max Payne mm.


Dennis skrev onsdag den 06 februar 2002 kl. 16:07: [ svar | nyeste ]
Jeg har ikke noget at sige, jeg ville bare være den første til at skrive noget :-)


Dennis skrev onsdag den 06 februar 2002 kl. 16:09: [ svar | nyeste ]
PIS!!! Så må jeg bare nøjes med en 2. plads :-(


Rune skrev onsdag den 06 februar 2002 kl. 17:26: [ svar | nyeste ]
Bemærk også, at GeForce4 Ti og MX ikke understøtter AGP8x, men AGP 2-4x. Så Radeon3 bliver nok første AGP8x-kompatible grafikkort (selv om AGP8x næppe kommer til at betyde ret meget).


los lobos skrev onsdag den 06 februar 2002 kl. 18:13: [ svar | nyeste ]
GF4MX er virkelig netto når det er værst. Men hvorfor Nvidia har valgt at putte dvd acceleration kun på disse kort er en stor gåde.


Bullet skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 02:36: [ svar | nyeste ]
los lobos> det fatter jeg heller ikke en skid af, jeg ka blive rasende over det, det er sku for dårligt!!!


Rune skrev onsdag den 06 februar 2002 kl. 18:42: [ svar | nyeste ]
Hvis nogen savner en detaljeret gennemgang af teknologien bag GeForce4 på dansk, kan jeg anbefale denne artikel:

http://www.hardinfo.dk/tests/Grafikkort/default.asp?ID=369


80.63.73.59 skrev onsdag den 06 februar 2002 kl. 20:08: [ svar | nyeste ]
Hvornår sådan cirka udkommer GeForce4 i Danmark...?


monster skrev onsdag den 06 februar 2002 kl. 21:26: [ svar | nyeste ]
28. februar.


Rune skrev onsdag den 06 februar 2002 kl. 22:34: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at GeForce4 er en stor sten i ATi's sko. Det er der heldigvis råd for ifølge ATi, så her kan du læse, hvordan ATi ønsker, at andre skal opfatte GeForce4:

http://www.3dcenter.org/artikel/ati_128mb_praesentation/index5.php

Herligt med et objektivt synspunkt fra konkurrenten :-)


Rune skrev onsdag den 06 februar 2002 kl. 23:41: [ svar | nyeste ]
Så nåede vi kl. 22 Beijing tid, hvilket betyder, at et par glade kinesere har fået lov til at poste nærbilleder af Gainward GeForce4 Ti 4600 XP. Se det hele her:

http://www.pcpop.com.cn/read.asp?id=489&page=6

Så mangler vi blot ASUS V8460 GeForce4 Ti 4600 Deluxe, spændende at se, om de bibeholder eget referencedesign med 3d-briller, composite TV-Out, SVHS In/Out og D-sub (det gør de dog næppe grundet det to RamDacs i NV25, men hvad de vælger i stedet, er endnu ikke offentliggjort).


Rune skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 10:15: [ svar | nyeste ]
Her er et billede af GeForce4 Ti 4600 fra Leadtek:

http://www.tweaktown.com/downloads/a250ultra_big02.jpg

Med hele to blæsekølere må man i det mindst håbe, at ingen af dem larmer...


Staalormen skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 14:37: [ svar | nyeste ]
Det LeadTek ser ret interessant ud..... hhmmm ud skift de to små blæsere med en stor 8 eller 12 mm. støjsvag blæser fra Papst.... virker som en plan der holder.... hvad siger du Rune???

Staalormen



Rune skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 14:48: [ svar | nyeste ]
Tja, ellers er der vel mulighed for vandkøling eller peltier (men så smutter garantien vist :-), personligt ville jeg foretrække en passivkøler, om den så skulle omslutte hele grafikkortet :-)
Hvis denne udvikling indenfor antal blæsekøler fortsætter, må det lyde som et større propelfly, når vi om 5 år tænder PC'en...
Jeg er langt fra sikker på, at dual-blæsekølerne på Leadtekkortet øger overclockningsmulighederne, og før det er bekræftet, vil jeg nok sætte min lid til Nvidias referencekøler (der er i det mindste kun éen blæser, som forhåbentlig ikke benytter 2 x omdrejningshastighed af Leadtek blæserne :-)


René Molbo Jacobsen skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 11:17: [ svar | nyeste ]
Det er sejt at ATI påstår at deres 8500 er hurtigere end Ti 4600. Det er nok fordi de har nogle drivere på banen som virker. Eller også prøver de bare at snyde os.


Alex T skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 12:50: [ svar | nyeste ]
Har du en kilde til ati's påstand? Eller er du bare en letkøbt nvidia narkoman?...*gg*


[PoKéMoN]Raichu skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 11:32: [ svar | nyeste ]
Det ville være fedt hvis det er sandt (Har ikke noget at gøre med at der er et Radeon 8500 i min comp), men jeg tror nu ikke at den er det


62.107.95.33 skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 14:47: [ svar | nyeste ]
Jeg har aldrig set noget SÅ kikset som det Leadtech kort. Er det ikke en joke, fortæl mig det er en joke.

Det ligner noget hjemmearbejde hvor der ikke er gået op i udseendet og der bare er limet den første og bedste klump alu på.

FuCK hvor grimt.



Rune skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 14:56: [ svar | nyeste ]
Tja, Gainward er vel indtil videre klassens flotteste pige, mens Leadtek er mere *host* funktionelt indrettet (men til gengæld kan Leadtek grundet gode overclockningsmuligheder måske yde en del mere og gøre Leadtek-ejere ekstra lykkelige og euforiske :-). Køleren på Leadtek fortsætter iøvrigt på kortets bagside og er nærmest gigantisk. Almindelige mennesker vil måske mene, at udseende er ligegyldigt, da grafikkortet skal sidde i en mørk PC og skal yde bedst muligt - men vi er dog heldigvis nogle, som ved bedre :-)


Rune skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 15:07: [ svar | nyeste ]
Bagsiden af Leadtek ser iøvrigt således ud (som sagt, køleren er gigantisk):

http://www.tweaktown.com/downloads/a250ultra_big01.jpg


Martin Hansen skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 15:14: [ svar | nyeste ]
Faktisk ret interessant, at Leadtech bruger en så stor kølerribbe at rammen også får glæde af de(n) mekaniske køler(e). Det minder en hel del om Creatives løsning til deres GF3TI200, dér er der dog kun brugt en mekaniskkøler. Men det er jo kun tiden der vil vise om Leadtech kortet kan opnå nogle højere ramhastigheder end konkurrenterne!


Rune skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 15:36: [ svar | nyeste ]
Umiddelbart kan GeForce4 Ti 4600 virke meget interessant i forhold til GeForce3 (Ti 200 & 500). Imidlertid bør flere nok overveje, om det er en god ide at opgradere til GeForce4 Ti, hvis de allerede har GeForce3. Det skyldes, at NV25 er meget lig NV20, og at ekstremt få spil idag udnytter NV20. Endvidere understøtter NV25 kun DirectX8, og ikke DirectX9. Det forventes, at både Radeon3 og NV30 understøtter DirectX9 og ankommer til efteråret (sikkert derfor Nvidia har haft travlt med at lancere NV25, selv om GeForce3 Ti 500 kun har været på markedet i lidt over 3 måneder). Bemærk også, at NV25 ikke bærer spor efter 3dfx eller Gigapixel teknologi (måske udover Accuview FSAA - men det er ikke bekræftet), mens det forventes at NV30 (GeForce5/DreamForce) vil byde på omfattende 3dfx/Gigapixel teknologi, fuld DX9-understøttelse, AGP8x og nyt revolutionerede GPU- og RAM-design. Personligt vil jeg derfor anbefale udelukkende at købe GeForce4 Ti 4600, hvis du har GeForce2, Radeon eller ældre grafikkort. Er din økonomi begrænset (=har du kun råd til at opgradere grafikkort én gang i år) og har du allerede Radeon 8500 eller GeForce3-baseret grafikkort, så ville jeg personligt afvente NV30 eller Radeon3 i stedet.


Koch skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 15:42: [ svar | nyeste ]
Wow - den der Leadtek ligner en kopi af de kølerribber der sidder under motorhjelmen på min Peugeot; Leadtek udgaven er bare større ! Måske er der basis for nogle billige reserverdele ...


tkh skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 15:48: [ svar | nyeste ]
Rune Hvad regner du med GeForce 3 Ti500 ryger ned på, når vi ser GeForce 4 Ti kortene? Jeg står og svinger mellem ATi Radeon 8500 (mest pga. déts features) og GeForce 3 Ti500 (som er mest pga. hastighed).


Rune skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 15:59: [ svar | nyeste ]
Det er ikke sikkert, at Geforce3 Ti 500 bliver vanvittigt meget billigere end nu, tværtimod forventes det, at GeForce3-linien afløses fuldstændigt af GeForce4 Ti-linien. Dvs. GeForce3 Ti 500 går ud af produktion. Da GeForce3 udkom kostede GeForce2 Ultra i langt tid mere end GeForce3, hvilket skyldes, at flere forhandlere lå inde med relativt store lagre af meget dyre GeForce2 Ultra grafikkort. Dette vil sikkert også ske med GeForce3 Ti 500. Men hvis du er heldig, kan du måske få GeForce3 Ti 500 for ca. kr. 2.000,00 om et par måneder (men ok, hvis GeForce4 Ti 4200 koster næsten det samme, er der jo direkte tåbeligt at købe GeForce3 Ti 500 om et par måneder :-)... Ellers er GeForce3 Ti 200 grafikkort ret billige, og kan i næsten alle tilfælde overclockes til GeForce3 Ti 500 niveau eller bedre.


Locudo skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 16:43: [ svar | nyeste ]
Er dette en model der kommer for jeg kan ikke finde den på nvidia's side : GeForce4 Ti 4200. 225 MHz GPU (NV25) og 128MB 500 MHz ram.

Locudo



Rune skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 16:52: [ svar | nyeste ]
Ja, GeForce4 Ti 4200 findes beskrevet i Detonator 27.20 - 27.30 driverne. Ti 4200 er dog først kommet til verden for få dage siden, og havde Radeon 8500 ikke eksisteret, så havde Nvidia næppe tænkt på at lancere Ti 4200. Ti 4200 bliver sikkert "overclockers choice", da det forventes, at dette grafikkort kun vil koster ca. kr. 2.000,00 og med lidt held kunne overclockes til Ti 4400 eller Ti 4600 niveau.


Rune skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 16:54: [ svar | nyeste ]
Så er tyske grafikkort-producent ELSA også ude med deres GeForce4 Ti 4600 kandidat, se den her:

http://www.nvnews.net/images/news/200202/gladiac925vivo.jpg

Eller læs hele pressemedelelsen her:

http://www.nvnews.net/images/news/200202/elsapr.shtml


Ukendt skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 17:22: [ svar | nyeste ]
Til Rune: ATIs Radeon3 bliver ikke den første Directx 9 enhed på markedet. Det bliver NVIDIA der kommer med den første Directx 9 enhed. Det forsikrede Nvidia på et møde i Santa Clara Californien igår(GeForce4 Launch). Udover AGP 8X vil Radeon3 ej heller ikke blive den første enhed med AGP8X understøttelse. Det bliver NVIDIA!.

AGP8X er trukket tilbage pågrund af ustabilitet og det er endnu uvis hvornår det fremkommer på markedet. Det afgører bundkort fabrikanter og hovedsageligt "Intel".



Rune skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 17:55: [ svar | nyeste ]
Ok, så må vi se, om det kommer til at passe. Jeg har nu heller ikke påstået, at Radeon3 bliver første DX9-kompatible grafikkort, blot nævnt at NV25 ikke er fuldt ud DX9-kompatibel, og at det forventes, at NV30 og Radeon3 bliver fuldt ud DX9-kompatible. Men hvis NV30 skal ankomme før Radeon3, så får NV25 næppe langt tid i solen (medmindre Nvidia lancerer ny NV27 DX9-komp. GPU eller noget tilsvarende :-) Ifølge diverse rygter skulle VIA KT333A have AGP8x-understøttelse, men det finder vi nok først ud af den 20/2, hvor det forventes, at VIA introducerer KT333A (og fortæller, at KT333 er blevet droppet til fordel for KT333A - der er dog heller intet der umiddelbart tyder på, at AGP8x kommer til at betyde ret meget, forskellen på AGP2x og AGP4x med fast writes er dags dato forsvindende lille).


XERXES 8933A/A skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 21:08: [ svar | nyeste ]
Hmmm, det der Gainward GeForce4 Ti 4600 XP ser rimeligt bad ass ud, er det et usb kort der ligger ved siden af kortet?

En anden ting der er gladeligt at se, er at nVidia er begyndt at bruge nogle af 3dfx's ting, og så er deres kort jo ved at få samme størelse som voodoo 5!



Locudo skrev torsdag den 07 februar 2002 kl. 21:23: [ svar | nyeste ]
Tror nok det er et firewirekort.

Locudo



Rabbitt skrev fredag den 08 februar 2002 kl. 01:26: [ svar | nyeste ]
Hvordan har I fundet ud af der er noget 3dfx involveret i geforce 4. Hvor kan man læse om det??



Rune skrev fredag den 08 februar 2002 kl. 09:37: [ svar | nyeste ]
Meget bygger på et tidligere interview med Dan Vivoli fra Nvidia, som det efterhånden er svært at finde brudstykker fra. Her er dog et par eksempler:

"Ein paar Infos konnte ich aber Dan Vivoli, dem Senior Vice President of Marketing, nach der Präsentation der GeForce 3 entlocken: So wird es in den nächsten 2 bis 3 Tagen einen neuen Detonator Treiber geben. Dieser ist aber mehr oder weniger für die GeForce 3 ausgelegt und bringt keine neuen Features für die alten GeForce Karten. Auch habe ich ihn gefragt wie es mit den Namen und Technologien von 3dfx aussieht, dabei erwähnte Dan der Name 3dfx hätte keinen so guten Ruf wie die Marke Voodoo. Aber nVidia wird laut Dan nicht wie damals 3dfx dazu übergehen eigene Consumer Grafikkarten herzustellen und diese auch zu vertreiben. Dies sei viel zu Kostenintensive und nVidia müsste dafür eine komplette weltweite Logistik aufbauen. Ehrlich gesagt glaube ich, dass die Grafikkarten Hersteller schon einen sehr guten Job machen. Dafür überlegt man bei nVidia den Namen "Rampage" in der Zukunft einzusetzen und dabei auch schon ab der NV25 erste 3dfx Technologien einfließen zu lassen. (min fremhævning, red.)"
Kilde: http://www.giga.de/helpspecial/geforce3/geforce.html

Og her:

"What we will see in the NV-25 is not a reworked Rampage core, but rather a reworked GF3 core. We will not see specific IP from 3dfx, but rather we will see a product designed with the help of 3dfx engineers who had these ideas in their heads, and were able to implement them into the NVIDIA design.
Kilde: http://www.penstarsys.com/cgi-bin/ikonboard//topic.cgi?forum=1&topic=9

Men alt tyder dog på, at 3dfx ikke har haft ret meget med NV25 at gøre, men at dette ændrer sig med NV30:

[Marco] How will you use the technology from 3dfx in your products?

[Dan] The current chips were already under advanced developement, when we acquired 3dfx. NV30 will be the first chip that 3dfx engineers will have worked on so it is the first one that can feel their influence. I don't say it will be directly derived from those, but will owe something to 3dfx architecture, somehow. I can't say more."(min fremhævning, red.)
Kilde: http://www.hwzone.it/html/text.php?id=205


Rune skrev fredag den 08 februar 2002 kl. 09:45: [ svar | nyeste ]
En anden måde at opfatte Nvidia chips på, er at disse konstant skifter mellem revolution og evolution. F. eks.:

NV10 = GeForce = Revolution (ifht. TNT2)
NV15 = GeForce2 = Evolution (GeForce2 er blot hurtigere GeForce med pixel shader)
NV20 = GeForce3 = Revolution (Helt nyt GPU-design med massive ændringer)
NV25 = GeForce4 = Evolution (GeForce4 er blot hurtigere GeForce3 med ekstra vertex shader)
NV30 = GeForce5 = Revolution? (3dfx teknologi, DirectX9 mm.?).

Så meget kan tyde på, at GPU'er, som hedder NV(x)5 er evolutionære design, mens NV(x)0 er revolutionære design (det passer ihvertfald indtil videre). Det kan naturligvis være, at jeg er helt galt på den :-)


Rune skrev fredag den 08 februar 2002 kl. 10:59: [ svar | nyeste ]
Ifølge Asus' hjemmeside, vil Asus introducere GeForce4 Ti 4600 grafikkort med 330 MHz GPU (=10% hurtigere end Nvidias officielle Ti 4600 hastighed) og 660 MHz ram (dvs. at GPU og ram benytter samme hastighed, nemlig 330 MHz). Det betyder sandsynligvis, at Asus Ti 4600 Deluxe vil koste en ganske stor sum penge (Kr. 5.000,00 til at starte med i Danmark?). Læs mere her:

http://www.asus.com.tw/inside/v8460u.htm

Designeren af Asus' Geforce4 Ti 4600 logo burde dog fyres omgående:

http://www.asus.com.tw/vga/comimages/v8460u.jpg

Asus GeForce4 Ti 4400 emballage kan iøvrigt ses her:

http://www.digit-life.com/newsimages/asus_v8440_box.jpg


monster skrev fredag den 08 februar 2002 kl. 23:53: [ svar | nyeste ]
alle ASUS GF4 modeller kan nu forudbestilles på shg.dk. Ti4600 koster hhv. 4599,- uden tv-out og 4699,- med tv-out.


Rune skrev lørdag den 09 februar 2002 kl. 00:04: [ svar | nyeste ]
Aha. Hvem vil købe et Asus V8200 GeForce3 Deluxe til kr. 2.000,00 - nypris kr. 4.650,00? :-)


Locudo skrev lørdag den 09 februar 2002 kl. 09:08: [ svar | nyeste ]
Jeg kommer til at tænke på har de 128MB ram nogen værdi eller er det ren reklame værdi, der tænker på hvor meget hurtiger er de med 128MB ram end hvis de hade 64mb, men det er nok ikke til at få svar på.

Locudo



monster skrev lørdag den 09 februar 2002 kl. 11:04: [ svar | nyeste ]
du kan ikke mærke forskel i de spil vi har idag, men om et par måneder vil de være en stor fordel (unreal 2, doom3 o.s.v.) fordi de spil bruger flere polygoner, større textures o.s.v...


Munki skrev lørdag den 09 februar 2002 kl. 19:55: [ svar | nyeste ]
Jeg venter helt klart til GeForce 5.


monster skrev søndag den 10 februar 2002 kl. 11:15: [ svar | nyeste ]
det gør du da bare :)


Rune skrev søndag den 10 februar 2002 kl. 12:46: [ svar | nyeste ]
Tja, indtil videre er min plan først at opgradere fra P3 950 MHz med 3 x 128 MB SDram + Intel BX til Athlon XP 2000+ med 2 x 256 PC2700 DDRram og KT266A (medmindre KT333(A) udkommer senest 1. marts :-), derefter vil jeg evaluere ydelse med GeForce3, og se, hvorvidt det kan holde til efteråret (MOHAA er jo yderst cpukrævende, samme gælder Serious Sam 1-2 med "Normal"-detaljeniveau og Car Chase i High detail i 3D Mark 2001). Kr. 4.000,00 - 5.000,00 er trods alt en del penge at lange over disken, når det forventes, at Nvidia og ATi om 6-9 måneder lancerer helt ny generation af grafikkort, som kan meget mere, og forventes at være væsentlig hurtigere, end GeForce4 Ti 4600. Problemet er også, at hvis GeForce3 (Ti 500) ejere venter til Unreal2 med at købe GeForce4 Ti 4600, så vil de få meget lidt for deres GeForce3 (Ti 500) grafikkort. Så skal du tage springet fra GeForce3 (Ti 500) til GeForce4 Ti 4600, vil det være mest fornuftigt at sælge GeForce3 (Ti 500) præcis, når GeForce4 Ti 4600 er ankommet (eller lidt før). På denne måde burde GeForce3 (Ti 500) stadig kunne indbringe ca. kr. 2.000,00, og udgifter til GeForce4 Ti 4600 minimeres til kr. 2.000,00 - 2.500,00.


Rune skrev mandag den 11 februar 2002 kl. 11:29: [ svar | nyeste ]
ALt tyder på, at NV30 udkommer til efteråret. Beyond3D har talt med Nvidias marketingschef Dan Vivoli:

"Dan seemed fairly confident that nVIDIA, as in the past, would again be the first company with hardware supporting the latest revision of MS’ API when DX9 is released this fall."
Kilde: http://216.12.218.25/domain/www.beyond3d.com/articles/gf4launch/index6.php

Så skal vi ikke gætte på, at NV30 ankommer lige efter, eller samtidigt med, at DX9 ser dagens lys til efteråret. Dermed er det sandsynligt, at Nvidia frigiver ny GPU-generation efter kun ca. 6 måneder (hvilket ikke er sket siden NV10 (GeForce - efterår 1999) blev afløst af NV15 (GeForce2 - forår 2000).


Locudo skrev mandag den 11 februar 2002 kl. 22:11: [ svar | nyeste ]
Ser ud til at ATI måske kommer først med et kort som understøtter DX9, de har et par kort som skulle komme til maj, R250 og R300. kilde: http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1013384864

Locudo



Rune skrev tirsdag den 12 februar 2002 kl. 14:08: [ svar | nyeste ]
Verden ifølge Carmack (uddrag):

"Nvidia's OpenGL drivers are my "gold standard", and it has been quite a while since I have had to report a problem to them, and even their brand new extensions work as documented the first time I try them. When I have a problem on an Nvidia, I assume that it is my fault. With anyone else's drivers, I assume it is their fault. This has turned out correct almost all the time. I have heard more anecdotal reports of instability on some systems with Nivida drivers recently, but I track stability separately from correctness, because it can be influenced by so many outside factors."

"I can set up scenes and parameters where either card can win (Radeon 8500 vs. GeForce3 i Doom3, red.), but I think that current Nvidia cards are still a somewhat safer bet for consistent performance and quality."

"Do not buy a GeForce4-MX for Doom. Nvidia has really made a mess of the naming conventions here. I always thought it was bad enough that GF2 was just a speed bumped GF1, while GF3 had significant architectural improvements over GF2. I expected GF4 to be the speed bumped GF3, but calling the NV17 GF4-MX really sucks. GF4-MX will still run Doom properly, but it will be using the NV10 codepath with only two texture units and no vertex shaders. A GF3 or 8500 will be much better performers.The GF4-MX may still be the card of choice for many people depending on pricing, especially considering that many games won't use four textures and vertex programs, but damn, I wish they had named it something else.
As usual, there will be better cards available from both Nvidia and ATI by the time we ship the game." (sandsynligvis Radeon3 og NV30 mm. - forhåbentlig ikke Radeon 4 og NV35, red :-)

Læs hele biblen her:

http://www.webdog.org/plans/1/


Locudo skrev onsdag den 13 februar 2002 kl. 18:20: [ svar | nyeste ]
GeForce4 MX understøtter DVD-dekodning i hardware. Hvad kan man bruge det til, er det en god ting hvis men vil have et DVD-drev i sin computer og se det på sit tv, ved sku ikke hvilken model jeg skal købe vil max give 2k for et nyt grafikkort, tænker også på ATI radeon8500 LE eller GeForce4 Ti4200.

Locudo



Rune skrev onsdag den 13 februar 2002 kl. 18:38: [ svar | nyeste ]
Hvis DVD-dekodning betyder meget for dig, så ville jeg vælge Radeon 8500 fremfor GeForce4 MX (GeForce4 MX understøtter jo ikke DX8 ordentligt). Har du en kraftig cpu, ca. 1 GHz eller større, så burde du kunne leve med at dekode dine DVD-film via din cpu + f. eks. PowerDVD og dermed bliver GeForce4 Ti mere relevant. Og jo, uden DVD-drev i din PC og TV/Video-Out på dit grafikkort kommer du ikke langt, hvis du skal fremvise DVD-film på familiens fjernsyn :-)


Rune skrev torsdag den 14 februar 2002 kl. 10:18: [ svar | nyeste ]
Dette skulle efter sigende være det første billede af Asus Ti 4600, som benytter 2,8 ns. ram:

http://akiba.ascii24.com/akiba/news/2002/02/13/images/images676440.jpg

Jeg er dog lidt skeptisk, det ligner bestemt ikke Asus ikke at forsyne deres topmodel med kølere på rammen (især ikke, da Asus benytter hurtigere taktfrekvens end øvrige udbydere), og hvis dette skulle være topmodellen, er det meget muligt at Gainward eller Leadtek vinder prisen for bedst ydende GeForce4 Ti 4600. Men lad os se tiden an, der skal nok dukke flere billeder op, før Asus Ti 4600 er i handlen i Danmark.


monster skrev fredag den 15 februar 2002 kl. 15:53: [ svar | nyeste ]
det billede er jo fra japan, d.v.s. at det er en prototype af ASUS kortet. ASUS og de fleste andre chipproducenter bruger det asiatiske marked til at teste deres produkter før os "almindelige" mennesker kan få fat i det. Hvis de får alt for mange klager over kortene, så kommer der også kølere på ramkredsene før kortet lander i europa + resten af verden.


Speje skrev tirsdag den 19 februar 2002 kl. 17:53: [ svar | nyeste ]
"At GeForce4 Ti 4600 generelt ikke er mere end 50% hurtigere end GeForce3 Ti 500, kan måske virke som en skuffelse"

det er sku da den mest underlige konklusion, jeg nogensinde har hørt!

50% er efter min mening sindsygt meget... og hvis man samligner det med mit nuværende MX kort er det nok nærmere 500% og når man så oven i købet får mulighed for at smække 2 skærme i kortet, skal jeg da ha' :)



Rune skrev tirsdag den 19 februar 2002 kl. 18:14: [ svar | nyeste ]
Op til 50% hastighedsforøgelse med GF4 Ti 4600 ifht. GF3 Ti 500 er generelt udelukkende i 1600x1200x32, hvis du ikke spiller i denne opløsning, men fx. anvender 1024x768, så er GeForce4 Ti 4600 i mange af nuværende spil/applikationer nærmest ubetydeligt hurtigere end GeForce3 Ti 500 og Radeon 8500. Så spiller du udelukkende i 1600x1200x32, og har du en cpu på ca. 1,5 GHz, er der naturligvis meget at vinde med GF4 Ti 4600. Men anvender du 1024x768-opløsning og GeForce3/Radeon 8500 på ca. 1 GHz cpu, vil det nok være mere fornuftigt at vente på Radeon3/GeForce5 eller opgradere cpu. Eller sagt på anden måde så svarer GeForce3 Ti 500 ydelse i 1280x1024x32 fint til, hvad GeForce4 Ti 4600 kan præstere i 1600x1200x32. Om det er værd at opgradere for denne gevinst, må den enkelte naturligvis afgøre.


[PIK]-BIB- skrev tirsdag den 19 februar 2002 kl. 18:00: [ svar | nyeste ]
Jeg giver sq Speje, ret i er sq ikke rigtig kloge, men hvem er det i denne her verden, der er så meget man slet ikke kan forstå :-)


Speje skrev tirsdag den 19 februar 2002 kl. 19:15: [ svar | nyeste ]
så er det bare ordet "generelt" der bliver misbrugt her...


Rune skrev tirsdag den 19 februar 2002 kl. 21:10: [ svar | nyeste ]
Tjoe, men i artiklen er direkte beskrevet, at den kun omhandler resultater fra 1600x1200x32-opløsning. Derfor er ordet "generelt" kun rettet mod spiloplevelse i 1600x1200x32, og dermed ikke misbrugt (jf. sætningen "Da potentialet hos de forskellige grafikkort kommer bedst til udtryk i 1600x1200x32, vil vi koncentrere os om denne opløsning i nærværende artikel").


Speje skrev tirsdag den 19 februar 2002 kl. 22:40: [ svar | nyeste ]
eller noget


213.237.32.14 skrev torsdag den 21 februar 2002 kl. 15:10: [ svar | nyeste ]
KØB AF NYT GRAFIKKORT! Jeg har et Geforce 2 mx. Jeg ved ikke om jeg måske skulle købe et Geforce 4 Ti4200. For jeg vil ikke gå op og ofre 4000-5000 kr på et Ti 4600. Jeg vil gerne have et kort som er godt til krævende grafik. Hvilket kort skal jeg købe hvis jeg vil ofre omkring 2000 kr?


213.237.32.14 skrev torsdag den 21 februar 2002 kl. 15:20: [ svar | nyeste ]
Det er jo ved at være på tide at opgradere når man kun har et gammelt GeForce 2 mx,ik´. Eller skal man hellere vente til der kommer GeForce 5 og Radeon 3?


213.237.32.14 skrev torsdag den 21 februar 2002 kl. 15:22: [ svar | nyeste ]
Se de TO ovennævnte.... Hvad skal jeg købe?


Rune skrev torsdag den 21 februar 2002 kl. 16:08: [ svar | nyeste ]
Hvis GeForce4 Ti 4200 kommer til at koste ca. kr. 2.000,00 og du har GeForce2 MX, så køb det endelig. Der er en verden til forskel, og GeForce4 Ti 4200 har sandsynligvis bedste overclockningspotentiale. Generelt gælder, at der altid er noget nyt på vej, som er meget hurtigere og meget bedre. Så køb din hardware og vælg det aktuelt mest fornuftige udstyr, når du er blevet meget utilfreds med din PC. Ellers kan du vente i en uendelighed... At vente på GeForce5 og Radeon3 vil jeg kun anbefale, hvis du allerede har GeForce3 eller Radeon 8500.


hashaffe skrev fredag den 22 februar 2002 kl. 14:21: [ svar | nyeste ]
Alså personligt self vil jeg mene at et tnt kort sagtens kan køre unreal2 osv. det er noget op reklameret fis det med ge4 og den slags hvis du bare tager en fryse opse og fylder noget is i den, lægger den ved siden af din comp og føre et rør med blæser i hver ende og overclocker dit tht med en ca 500mz så skulle den være i venkel.


213.237.33.126 skrev fredag den 22 februar 2002 kl. 17:21: [ svar | nyeste ]
Jeg ville også meget gerne købe det GeForce 4 Ti4200. Men nu hører jeg fra mange af nogle af mine venner at den version af Geforce 4 alligevel ikke udkommer. Jeg har også haft meget svært ved at finde tests af det, det er kun på denne side jeg har fundet det. På alle de andre sider har der kun været omtalt Ti 4400 og 4600 + Mx udgaverne. Men er der nogle der ved om der rent faktisk KOMMER en Ti 4200 udgave?


Rune skrev fredag den 22 februar 2002 kl. 21:29: [ svar | nyeste ]
Tom's Hardware har testet GeForce4 4200 i ovenstående artikel. Om det alligevel ikke skulle udkomme, er jeg ikke klar over - ellers er GeForce4 Ti 4400 vel ballets næstmest attraktive dame :-)


Rune skrev lørdag den 23 februar 2002 kl. 13:39: [ svar | nyeste ]
Noget tyder på, at Nvidia med vilje forsinker GeForce4 4200 et stykke tid (for at være flinke med ejere af nuværede lagre af GeForce3 Ti 500 grafikkort - GeForce4 Ti 4200 vil jo gøre det næsten umuligt at afsætte resterende mængder GeForce3 Ti 500 grafikkort), så GeForce4 Ti 4200 udkommer nok 1-2 måneder forsinket, læs mere her:

http://www.digitimes.com/NewsShow/Article.asp?IR=N&ClassID=100&datePublish=2002/02/19&pages=04&seq=25



213.237.31.236 skrev søndag den 24 februar 2002 kl. 16:26: [ svar | nyeste ]
Er du sikker på der kun går omkring 1-2 måneder mere. Jeg har set nogle andre steder, at der vil gå omkring 4 måneder mere.


Rune skrev søndag den 24 februar 2002 kl. 17:35: [ svar | nyeste ]
Som nævnt flere steder, tror jeg, det er ret sandsynligt, at GF4 Ti 4200 udkommer samtidigt med Radeon 8500 128MB og/eller Radeon 8800. Men garantier kan vel kun Nvidia give, og Nvidia holder desværre deres kort ret tæt ind til kroppen...


Speje skrev søndag den 24 februar 2002 kl. 19:41: [ svar | nyeste ]
med hensyn til ti4200, har jeg oxo hørt April, men man kan jo aldrig vide

hashaffe> jeg har faktisk et tnt liggende, så hvis du er intereseret? :) og hvis du kan få det til at køre 500mhz må du få det gratis... så vidt jeg husker køre det vist 90 som standard, men det har da været oppe på 125 så der er potentiale :P

Egentlig er der vel heller ikke nogen der mener et tnt ikke vil kunne køre Unreal2, det vil nok bare gå lidt langsomt...?



Rune skrev søndag den 24 februar 2002 kl. 21:46: [ svar | nyeste ]
TNT har ikke GPU (programmerbar), pixel eller vertex shader, så der er stor chance for, at TNT aldrig kommer til at virke med Unreal2 (da GPU er blevet nævnt som krav til dette spil). Så selv om TNT kunne overclockes til 1000 Ghz, er der stor sandsynlighed for, at TNT-ejere kommer til at trykke næsen flad mod Unreal2-ruden.


McBrain skrev søndag den 24 februar 2002 kl. 22:16: [ svar | nyeste ]
Er der nogen der ved hvornår Asus vil offentliggøre retail ver. af v8460, da det kunne være rart at vide om de havde tænkt sig at fyre nogle køleprofiler på inden man afgav sin bestilling, da det ligesom manglede på demo-udgaven man har set i de tests der er lavet?

Up the irons!!!



Rune skrev søndag den 24 februar 2002 kl. 23:26: [ svar | nyeste ]
Asus Ti 8460 ser ud til at ankomme til Danmark om en uges tid, og jeg vil blive overrasket, hvis der er kølere på rammen.


McBrain skrev mandag den 25 februar 2002 kl. 00:06: [ svar | nyeste ]
ok, jeg synes bare at jeg læste et sted at demo udgaver ofte var lavet så de ikke kunne overclockes meget over det de var sat til fra fabrikken! Men ud over det så virker det da sært at et kort fra ASUS der ellers plejer at lave nogle grafikkort der er glade for at blive overclocket ikke har kølere på! Det forekommer mig også mystisk at de andre fabrikanter sætter vældige og voldsomme kølere på størrelse med en sherman tank på deres kort(fx. Leadteks kort), hvor rammen kører 10 mhz langsommere end på ASUS´s kort. Men det er måske bare pynt..?


EnZord skrev tirsdag den 26 februar 2002 kl. 19:22: [ svar | nyeste ]
Jeg vil have det Pinke GF4 kort det er gejl ;)


Rune skrev tirsdag den 26 februar 2002 kl. 20:17: [ svar | nyeste ]
Det lyserøde Gainward GeForce4 Ti 4600 udkommer i 3 varianter - nemlig med 650, 700 og 750 MHz ram. Prisen for 750'eren er 500 Euro. Læs mere her:

http://www.gainward.de/press/geforce4_PowerPack!.html

Men uanset, hvor fantastisk GeForce4 Ti 4600 virker, så glem ikke, at GeForce5 og Radeon 3 lige på trapperne...


212.237.68.246 skrev onsdag den 27 februar 2002 kl. 10:35: [ svar | nyeste ]
Hvornår kommer Geforce 5 da?


Rune skrev onsdag den 27 februar 2002 kl. 13:23: [ svar | nyeste ]
Når DirectX9 er klar, sandsynligvis til august - oktober 2002.


Rune skrev mandag den 04 marts 2002 kl. 10:21: [ svar | nyeste ]
Hvordan mon GeForce4 Ti 4600 opfører sig, hvis det overclockes fra 300/650 MHz GPU/RAM til 335/750? Læs det hele her:

http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/gf4oc.shtml


213.237.32.124 skrev mandag den 04 marts 2002 kl. 14:39: [ svar | nyeste ]
Geforce 4 Ti 4200 er da ikke meget dårligere end Ti 4400 vel? Man kan da lige så godt købe Ti 4200, og spare 1000 kr. Er der nogle der ved hvor jeg kan finde nogle flere tests af Ti 4200?


Rune skrev mandag den 04 marts 2002 kl. 15:46: [ svar | nyeste ]
Ti 4200 benytter 225 MHz GPU og 500 MHz ram, mens Ti 4600 benytter 300 MHz GPU og 650 MHz ram, så nogen forskel er der da. Men til ca. kr. 2.000,00 - 2.500,00 er Ti 4200 bedste bud på bedste ydelse og pris. Du kan se test af Ti 4200 i ovenstående artikel, Tom's Hardware testede Ti 4200.


Rune skrev onsdag den 20 marts 2002 kl. 08:53: [ svar | nyeste ]
Ifølge XBitLabs udkommer GeForce4 Ti 4200 i slutningen af april, læs mere her:

http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1016581383


Rune skrev fredag den 29 marts 2002 kl. 09:43: [ svar | nyeste ]
Direct8-kompatible spil kan åbenbart godt være cpu-krævende, såsom Commanche 4:


Kilde: http://www.hothardware.com/

Download Commanche 4 benchmark demo her:

http://www2.novalogic.com/downloads.html#c4demo

Ifølge NovaLogic gælder:

"It (ny Commanche 4 demo, red.) is also an excellent system benchmark, because unlike other benchmarks, the Comanche 4 benchmark is primarily limited by today's CPUs. This is due to the extensive physics, collision detection, AI, and other CPU intensive activities we use in Comanche 4. 3-4GHz CPUs will be required to push the latest generation video cards at lower resolutions on this engine."
Kilde: http://www.nvnews.net/cgi-bin/search.cgi?keyword=novalogic

Commanche 4 afvikles dog også meget bedre på Athlon 2000+ end på 950 MHz Pentium3, hvilket understøtter kommentaren fra Novalogic. Bemærk også, at Radeon 8500 klarer sig uacceptabelt ringe i Commanche 4, især i 1600x1200. Forskellen på GeForce4 Ti 4600 og GeForce3 Ti 500 er 20% i 1280x1024 og 47% i 1600x1200. Så som sædvanlig er GeForce4 Ti 4600 kun rigtig interessant i 1600x1200 eller med FSAA i høje opløsninger (1024x768+).



Rune skrev lørdag den 30 marts 2002 kl. 00:50: [ svar | nyeste ]
Nvidia har nu bekræftiget, at GeForce4 Ti 4200 udgives i slutningen af april. Prisen forventes at blive kun kr. 2.000,00 i Danmark:

"NVIDIA clarified that the Ti 4200 will begin shipping at the end of April with a price tag of $199. The Ti 4400 and Ti 4600 boards are currently shipping and are priced at $299 and $399 respectively."

Kilde: http://firingsquad.gamers.com/news/default.asp#3809


Rune skrev mandag den 04 november 2002 kl. 11:08: [ svar | nyeste ]
GeForce4 Ti 4600 blev introduceret i februar og nu 9 måneder senere ser det ud til, at Nvidia permanent standser produktion af Ti 4600 - til fordel for øget fokus på bl. a. NV30. Læs mere her:

http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1036345903



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende