Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Systemskifte: Fra Intel Pentium3 950 MHz til AMD Athlon XP 2000+
Processorer af Webmaster Sunday den 03 March 2002 kl. 00:39 [ Processorer ]
I denne artikel kigger vi nærmere på, hvor meget nuværende ejere af Intel-baserede PC'ere med cpu'er på på ca. 800 - 1000 MHz får ud af at skifte til PC med KT266A bundkort, DDR-ram og Athlon XP 2000+ cpu. Vi kigger på resultater fra Quake 1 - 3, Return to Castle Wolfenstein, Medal of Honor (Omaha Beach) og meget mere. Derudover beskriver vi tillige fordele og ulemper ved skift fra Intel Coppermine til Athlon XP, som ikke blot har at gøre med ydelse. Begge systemer anvender samme GeForce3 grafikkort, så denne artikel omhandler tillige i høj grad, hvor meget en hurtig cpu i virkeligheden betyder i aktuelle og ældre PC-spil.

Desværre kan AMD cpuer ikke anvendes i Intel Coppermine-kompatible bundkort, så derfor er det en omfattende opgradering, når en Intel Coppermine-baseret PC skal ændres til optimal Athlon XP-baseret PC. Da mange Pentium3 Coppermine-systemer anvender PC100 eller PC133 SDram, så skal ny Athlon XP cpu, bundkort med PC2100 DDR-ram understøttelse og PC2100 eller PC2700 DDR-ram købes.

Vores udgangspunkt er dette system (Indeks: 3DMark 2001 SE ydelse = ca. 5500 points):

Processor: Pentium3 953/112,5 MHz (oc 850/100) - svarer fint til ydelse med P3 Coppermine 800 - 1000 MHz
Bundkort: Asus P2B-B i440BX (bios 1014b, BX er ca. 5% hurtigere end i815 ved samme taktfrekvenser)
Ram: 384MB CAS2 (3 x 128MB)
Grafikkort: Asus V8200 GeForce3 Deluxe (220/487 MHz - Detonator 21.83, OpenGL vsync deaktiveret)
Lydkort: Creative Labs Audigy Player
Styresystem: Windows 98 original med DirectX8.1, ingen øvrige opdateringer foretaget af styresystemet

Som vi ændrer til, og sammenligner med, dette system (Indeks: 3DMark 2001 SE ydelse = ca. 7600 points):

Processor: Athlon XP 2000+
Bundkort: Asus A7V266-E (bios 1007.002), VIA 4-in-1 4.37(a)
Ram: 512 MB Samsung PC2700 CAS2,5 (2 x 256MB)
Grafikkort: Asus V8200 GeForce3 Deluxe (220/487 MHz - Detonator 21.83, OpenGL vsync deaktiveret)
Lydkort: Creative Labs Audigy Player
Styresystem: Windows 98 original med DirectX8.1, ingen øvrige opdateringer foretaget af styresystemet.

Hurtigste bios-indstillinger er anvendt, dog er Athlon XP 2000+ systemet ikke overclocket (benytter 133 (="266") MHz FSB).

Vi har lagt hovedvægt på at finde steder, hvor øget cpuydelse har betydning, dvs. i lave opløsninger (640x480). Dog har vi flere steder inkluderet resultater fra høje opløsninger (1600x1200x32) for at se, om øget cpu-ydelse også kan betyde noget her. Alle testresultater er opnået i 32bit farver, Intel P3 950 MHz cpuen er repræsenteret med blå farve på nedenstående billeder, mens Athlon XP 2000+ benytter grøn farve.

Og lad os straks se, hvor meget det giver at opgradere fra P3 Coppermine på ca. 1 Ghz til Athlon XP 2000+ i oldgamle Quake (bemærk, resultater fra QuakeWorld og Overkill-demoen er medtaget):

QUAKE



Quake er ikke ligefrem det spil, som behøver mere cpukraft (via specialoptimeret cfg-fil kan vi opnå 140 FPS i overkill med P3 950 og 243 FPS med Athlon XP 2000+, resultater dog ikke vist her, da kun standardindstillinger er benyttet, dog viewsize 120 = fuld skærm). Men alligevel giver Athlon XP 2000+ 94% større ydelse i den cpu-intensive timerefresh. I Overkill-demoen er Athlon XP 2000+ tillige 92% hurtigere end P3 950 MHz. Vi fortsætter Quake-rundrejsen med Quake2:

QUAKE2



Denne gang har vi medtaget resultater fra 1600x1200, som viser, at GeForce3 er flaskehals i denne opløsning. Så GeForce5/Radeon3/GeForce4 Ti 4600 er bestemt interessante grafikkort, hvis du generelt anvender 1600x1200-opløsning og selvom din cpu er på 1 GHz. I 640x480 er Athlon XP 2000+ 70% hurtigere end P3 950. Vi fortsætter naturligvis med Quake3 Arena:

QUAKE3 ARENA



NV15-demoet blev oprindelig produceret af Nvidia for at vise, hvilke kræfter, som GeForce1-2 rådede over. Aktuelt er NV15-demoen en af de mest krævende cpu-test, som vi kan finde. I NV15-demo brager ingen cpu afsted med 300 FPS, og blot 50 FPS kræver en meget hurtig cpu. I 640x480 NORMAL er Athlon XP 2000+ 84% hurtigere end P3 950, mens denne føring reduceres til 56% i 1600x1200. Med lad os forlade NV15-demoen, som jo ikke er repræsentativ for alm. Q3A-ydelse, og i stedet testet Demo001:



Denne gang har vi kørt testet uden lyd, blot for at lade cpu'er trække højest muligt antal billeder pr. sekund. I "Fastest" fører Athlon XP 2000+ med 72%, mens føringen reduceres til 4% grundet GeForce3-grafikkortet i 1600x1200 med alle grafiske indstillinger på højest muligt niveau (="Max"). I 1024x768 med "Max"-indstillinger er Athlon XP 2000+ dog 50% foran P3 950. Nu tyder meget jo på, at 1 GHz P3 cpu er mere end rigeligt, hvis du har GeForce3 og spiller i 1600x1200. Dette er dog en sandhed med visse modifikationer. Ved at starte en spil op i 1600x1200 med 4 bots, lå billedraten på ca. 50-60 FPS (= Frames Per Second = billeder pr. sekund, red.) med P3 950, mens denne billedrate lå på 120-130 FPS med Athlon XP 2000+. Så Demo001 fortæller desværre ikke alt, hvis mange cpu-krævende bots aktiveres. Vi har tidligere skrevet review af spillet Medal of Honor, som er baseret på Quake3 Arena teknologi. Medal of Honor blev på daværende tidspunkt testet på P3 950, og forskellige savegames blev gemt, når ydelsen var usædvanlig lav. To af disse steder gjaldt banerne "Omaha Beach" og "Sniper's Last Stand" - men prøv at se, hvad vi fandt, da vi testede disse meget krævende scenerier på de to maskiner (vi har blot registreret den lavest opnåede billedrate):

MEDAL OF HONOR



Medal of Honor er simpelthen et af de mest cpu-krævende spil, som aktuelt findes. Dette gælder dog især banen vedr. "Omaha Beach", hvor 30 FPS bestemt ikke er nemt at opnå. Ovenstående testresultater er blevet til ved at aktivere samtlige grafiske detaljer på højeste niveau (pånær skyggeeffekter, hvor "simple" blev anvendt = medium indstilling). Så en hurtig cpu fremfor grafikkort kan ikke undervurderes i Medal of Honor - og GeForce3 virker som mere end rigeligt til dette spil. Eftersom billedraten er ens i 640x480 og 1600x1200, er der således intet at hente ved at opgradere fra GeForce3 til GeForce4 Ti 4600 i "Omaha Beach" mm., her hjælper kun rå cpu-kraft. Også Return to Castle Wolfenstein yder væsentlig bedre med Athlon XP 2000+-baseret PC:

RETURN TO CASTLE WOLFENSTEIN



I 640x480 fører Athlon XP 2000+ med 81%, og stadig i 1600x1200 er Athlon XP 2000+-systemet 76% hurtigere end Intel P3 950 systemet. Resultaterne fra Wolfenstein viser dog mere, at AGP4x sandsynligvis kan spille en rolle. Med Detonator driver 23.11 stiger ydelsen med P3 950 nemlig til 36 FPS i 1600x1200. Men med Detonator 21.83 klarer KT266A-bundkortet med AGP4x skærene langt bedre med Detonator 21.83 end i440 BX bundkortet (AGP2x) fra Intel. Vi fortsætter 3D-shooter-festen med Serious Sam 2: The Second Encounter:

SERIOUS SAM 2



Atter ser vi, at Athlon XP 2000+ trækker godt fra i 640x480 og fører med 105% (Quality) - 111% (Normal). I 1600x1200 er Serious Sam 2 meget afhængig af grafikkortet, og Athlon XP 2000+ fører her med 2% (Quality) - 30% (Normal). Så Serious Sam 2 med Quality settings er et glimrende argument for GeForce4 Ti 4600, også med ca. 1 GHz cpu. Men lad os i det følgende kigge nærmere på lidt ældre spil:

DIVERSE ÆLDRE PC-SPIL (Battle Zone 2, Giants: Citizen Kabuto, MDK 2, Outcast)



Generelt gælder, at ovenstående spil opnår ens ydelse i 1600x1200 grundet GeForce3-grafikkortet. I 640x480 (dog 512x384 i Outcast) fører Athlon XP 2000+-systemet med følgende procentsatser over P3 950 MHz-systemet:

Giants: Citizen Kabuto = 58%
MDK2 = 79%
Battle Zone 2 = 69%
Outcast = 13% (fejl i testprogrammet?Testresultatet er verificeret flere gange)

SYNTETISKE TESTRESULTATER



Eftersom de opnåede scores i ovenstående test spænder fra 25 FPS til 350000 points, har vi valgt at formulere testforskelle i procenter, hvor Athlon XP 2000+-systemet er sat til 100%. En meget interessant test Treemark (uhyre polygonintensiv = ren test af Geforce3 grafikkortet), hvor Intel-systemet er 16% hurtigere (uanset, hvorledes AGP-systemet konfigureres på Asus A7V266-E bundkortet!). Det tyder på, at Intel BX chipsættet simpelthen har bedre AGP-system (også selv om det kun benytter AGP2x!), end VIA KT266A. Som sidebemærkning kan nævnes, at Athlon XP 2000+ gav 18% højere ydelse i Evolva Bumpmapping-testen i 1024x768, som klart er begrænset af GeForce3 grafikkkortet (Evolva-testen skulle ej have været placeret på ovenstående billede, men på det foregående, da Evolva-testen ikke er en syntetisk test, men vi er desværre for trætte til at rette denne lille smutter :-). For underholdningens skyld kan vi jo lige vise et par billeder fra Norton 4.0 System Information:

Pentium3 950 MHz systemet:



Athlon XP 2000+ systemet:



Athlon XP 2000+ klarer sig fremragende, selv om det testes i ældre programmer, hvilket underbygger glimrende kompatibilitet mht. Athlon XP 2000+-systemet. Bemærk også, at Athlon XP grundet SSE-kompatibilitet kan benytte Pentium2-3-optimerede speed-dll's i Quake3 Arena. Så Athlon XP minder meget om Pentium3 Coppermine mht. kompatibilitet med diverse programmer. Der er dog et enkelt stort problem med Athlon XP, nemlig varmeudvikling. Dette problem kigger vi nærmere på håndtere så godt som muligt i følgende afsnit:

YDERLIGERE BEMÆRKNINGER OM TRANSITION FRA INTEL-SYSTEM TIL AMD-SYSTEM

Det er nemt at lade sig imponere over den store ydelse fra Athlon XP cpuer - og deres billige pris. Dog er det vigtigt at bemærke, at pris, ydelse og kvalitet ikke nødvendigvis følges ad. Det betyder, at selv om AMD-systemer klarer sig glimrende mht. kompatibilitet og ydelse, så bliver disse AMD cpu'er så varme, at det er nødvendigt med meget kraftige blæsekølere. Så et hurtigt AMD-system kan nemt komme til at ækvivalere så megen larm fra diverse højtydende blæsekølere, at disse systemer ikke vil kunne anvendes på kontorer, i dagligstuen eller i arbejdsværelset. Eksempelvis leverer Intels in-a-box-kølere glimrende køling og meget lavt støjniveau, mens AMD Athlon XP in-a-box-kølere leverer acceptabel køling og uacceptabelt højt støjniveau. Skal du have Athlon XP 2000+, så lad derfor være med at tro, at du slipper uden om støjsvag køler, og vi vil udelukkende anbefale denne løsning til tidligere Intel-ejere:

CPU-køler, som består af Alpha 8045T køleprofil og Pabst 80MM 26 dBA (evt. 19 dBA) blæser (ialt samlet vægt på 600 gram, vægten er dog intet problem, da denne køleløsning boltres til bundkortet via 4 skruer, og ikke til cpu'ens relativt skrøbelige plastiksokkel):



AMD Athlon XP cpu'er bliver simpelthen så varme, at en uhyre kraftig og god kølerprofil er påkrævet, hvis en blæser med lav rotationshastighed og støjniveau skal anvendes. Ovenstående køleløsning kan erhverves hos http://www.studiedata.dk og koster aktuelt kr. 430 for Alpha 8045T køleprofilen (bemærk kobberpladen i bunden af denne køleprofil! Kobber er næstbedste leder efter sølv) og kr. 140 for Pabst 80MM 26 dBA blæseren (2600 rpm - AMD in-a-box benytter til sammenligning 5700 rpm). Bemærk, at der ikke medfølger kølepasta til Alpha 8045T, og Arctic Silver III kølepasta (eller anden kølepasta), som består af over 99% rent sølv, skal købes separat. Udførlig manual til indstallering af Alpha 8045T medfølger. Eftersom mange nyere kraftige strømforsyninger kan støje fantastisk meget vil vi i dette tilfælde anbefale Enermax EG365P-VE FCA (350W) strømforsyning (anvender AMD anbefalet design og manuel indstilling af rotationshastighed - fra 1500 rpm til 3000 rpm. 1500 rpm er rigeligt til Athlon XP 2000+ med denne strømforsyning.). Chieftec 340W er tillige meget støjsvag og noget billigere, men her kan blæserens rotationshastighed ikke indstilles manuelt, og designet overholder ikke AMD's anbefalinger - men med Alpha 8045T køleprofil spiller dette næppe den store rolle. Tak til Erik Winther for omfattende hjælp med valg af optimale køleløsninger til Athlon XP-systemer).

KONKLUSION

Ved at skifte fra Intel-system med SDram og ca. 1 GHz cpu til AMD-system med DDR-ram og Athlon XP 2000+ cpu, er der meget at vinde i flere spil. Især spil som Medal of Honor giver fuld valuta for alle cpu-pengene, også i 1600x1200 - og dette gælder tillige Quake3 Arena, hvis mange bots anvendes. Serious Sam 2 er tillige meget cpukrævende og anvendes normalt detaljeniveau, er der også i dette spil meget at vinde med øget cpuhastighed. I kommende DirectX8-kompatible spil som Unreal 2 vil 1 GHz cpu sandsynligvis være rigeligt, sålænge GeForce3-4/Radeon 8500 grafikkort anvendes, men et forhåbentlig kvalificeret bud vil være, at en hurtig cpu vil have mere omfattende betydning end f. eks. Geforce4 Ti 4600 i kommende Quake3 Arena-baserede spil som Jedi Knight 2, Soldier of Fortune 2 mm., og sandsynligvis også i Dungeon Siege. Derudover kan en kraftig cpu aldrig undervurderes i nyere strategispil, hvor grafikkortet stort set intet betyder. Udvælges samtlige kølekomponenter til AMD-systemet meget omhyggeligt, burde selv støjfølsomme Intel-ejere kunne glædes ved Athlon XP-baserede systemer. Men udvælges diverse kølerkomponenter IKKE meget omhyggeligt, bør ejere af Pentium3 Coppermine-systemer klart vælge at opgradere til Intel Pentium4 Northwood-baseret PC frem for AMD Athlon XP-baseret PC.



René Molbo Jacobsen skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 01:06: [ svar | nyeste ]
Tillykke Rune med dit nye system!

Eller er det kun et du har lånt for at prøve det af? Det kunne du vist aldrig finde på - du har jo så mange penge...



Rune skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 11:37: [ svar | nyeste ]
Takker :-) Man skal jo ikke låne, hvad man ikke kan aflevere, så jeg regner skam med at beholde det en stund endnu. Så nu er GeForce5 eller Radeon3 næste store interessepunkt.


Lars skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 12:05: [ svar | nyeste ]
Hej

Hvad har du givet for dette system? :)

----------------------------------------
Processor: Athlon XP 2000+
Bundkort: Asus A7V266-E (bios 1007.002), VIA 4-in-1 4.37(a)
Ram: 512 MB Samsung PC2700 CAS2,5 (2 x 256MB)
Grafikkort: Asus V8200 GeForce3 Deluxe (220/487 MHz - Detonator 21.83, OpenGL vsync deaktiveret)
Lydkort: Creative Labs Audigy Player
Styresystem: Windows 98 original med DirectX8.1, ingen øvrige opdateringer foretaget af styresystemet.



Rune skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 12:35: [ svar | nyeste ]
Uh, man spørger da ikke en dame om sin alder, men nuvel, vi kan vel lige så godt krybe til korset:

CPU: Athlon XP 2000+ in-a-box - kr. 2.995,00
Bundkort: Asus A7V266-E (KT266A)Raid (revision 1.07.) - kr. 1.600,00 (dette bundkort er det eneste i verden, som AMD officielt anbefaler til erhverv/virksomheder (grundet stabilitet og ydelse). Endvidere var dette bundkort referencebundkort, da Anandtech og Firingsquad testede GeForce4-grafikkort)
Kabinet: Antec Full Tower SX-1240 kabinet inkl. 400W strømforsyning - kr. 1.937,00 (inkl. forsendelse)
Strømforsyning: Udskiftning af Antec 400W PSU med støjsvag Enermax 350W - kr. 950,00
Kølesystem: Alpha 8045T + Pabst 26dBA + Arctic Silver III = kr. 720.
Grafikkort: Asus V8200 Deluxe - nuværende nypris ca. kr. 3.500,00
Ram: 2 x 256MB ægte Samsung PC2700 CAS2,5 = kr. 2.200,00 (kun Midtdata.dk forhandler disse ram, som er i absolut topklasse mht kvalitet/ydelse - både PCB og ram er produceret af Samsung)
Lydkort: Creative Labs Audigy Player Retail - kr. 800.

I alt kr. 14.707,00.

Derudover har jeg:
Monitor: Sony 19" G420 - kr. 5.300,00
Harddiske: Western Digital WD800BB 80 GB - kr. 1.635,00 (+ et par ældre diske).
CDrom-drev: Asus 40X (fremragende kvalitet, kan læse alt, det samme gælder ikke for Asus DVD-drev!), utroligt støjsvagt og vibrationsfrit (især sammenlignet med Plexwriter, når den benytter 40x :-) - kr. ca. 400.

Så ca. kr. 23.100,00 for hele molevitten - det er da ikke så galt. Ligefrem billigt måske. Men ok, man kan få en del Playstation2, X-Box eller Gamecube konsoller til den pris, hvis man kun er ude efter spiloplevelse. Men nuvel, man er vel blevet for gammel til 640x480 og det meget teenageagtige præg, som mange konsolspil har grundet meget ung målgruppe.


Franke skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 12:53: [ svar | nyeste ]
Køb en VOlcano 7 køler, den larmer ikke så meget og så køler den fint!. Du kan sakkens få gode støj svage køler, en de koster ca 300kr...


Rune skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 13:07: [ svar | nyeste ]
Jeg er personligt ikke glad for monteringsmekanismen på Volcano 7 køleren, så derfor vil jeg i stedet anbefale Alphakøleren + Pabst-blæser (som iøvrigt er endnu mere støjsvag løsning end Volcano 7 - Volcano 7 ligger mellem 27 - 39 dBA (temperaturkontrolleret), Pabst kan anvendes med enten 19 dBA eller 26 dBA - og da der er tale om logaritmisk skala tæller hver dB). Se Alpha 8045 review hos Anandtech:

http://www.anandtech.com/cooling/showdoc.html?i=1532

Her er iøvrigt glimrende review af Thermaltake Volcano 7:

http://216.194.77.210/volcano7.shtml


Poul Nyrup skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 13:03: [ svar | nyeste ]
Rune tillykke med weekendens lotto gevinst... :-)Er dit gamle system til salg.... eller nogle af løsdelene?? Min gamle PIII 450mhz o/c til 527 mhz... har snart udtjent sine værnepligt.


Rune skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 13:13: [ svar | nyeste ]
Det er desværre allerede solgt. Et stk. 19kg Full Tower (nærmest lydløs 215W PSU) med BX-bundkort, TNT 16MB grafikkort (lidt godt fra bunden af skabet :-), P3 850 MHz, 3 x 128MB ram (heraf 2 x 128 MB PC166 CAS2), og diskdrev for samlet pris af kr. 3.000,00. Hmmmm, måske jeg skulle have forsøgt at presse prisen lidt mere, det nye system blev en anelse dyrere end forventet :-)


Peter B. skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 17:46: [ svar | nyeste ]
Yir jeg har også 1 256mb samsung DDR ram block. Rune, har du ikke nogle anmedelser af dem? jeg har ikke rigtig set nogen endnu


Munki skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 19:36: [ svar | nyeste ]
Rune--> Hvad ligger din temp. på med den køler du køre med? Og hvordan måler du den? Under cpu´en eller bruger du den indbygget diode?



Rune skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 20:08: [ svar | nyeste ]
Til Peter B. og Munki, jeg har endnu ikke set test af Samsung PC2700, men et er sikkert - det er ægte 6 ns. og ikke blot 7,5 ns., der tilfældigvis kan klare 166MHz-mosten). Samsung svarer normalt til Intel, når vi taler om kvalitet. Bemærk Samsung PC2700 = M368L3223CTL-C(L)B3 [167MHz(6.0ns@CL=2.5)], se flere specificationer her:

http://samsungelectronics.com/... ...

Asus A7V266-E THEMCPU-jumperen skal sættes til "Athlon/Duron" og IKKE "Reserved", hvis Athlon XP benyttes (info direkte fra Asus). Asus anbefaler endvidere, at I/O voltage sættes til 2,8 Volts (burde allerede være sket på fabrikken) og ikke 2,5 eller 2,65 (=default iflg. manualen). De 2,8 Volt referer til ekstern spænding, intern i rammodulerne ændres denne til 1,8 Volt, så der er ikke meget at være bange for mht. 2,8 Volt I/O. Jeg har endnu ikke fået min Arctic Silver III, så jeg bruger stadig den larmende in-a-box (Dynatron DC1206BM-L 40 dBA køler). Min temperatur er normalt 58 grader i alm. Windows applikationer og 64 grader under krævende 3D-spil, dvs. langt under den tilladte grænse på 95 grader (Asus C. O. P. [=CPU Overheat Protection] træder dog i kraft ved 86 grader).


Rune skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 20:11: [ svar | nyeste ]
Hvis THEMCPU sættes til "Athlon/Duron" benyttes termostat under cpu'en, ved "Reserved" benyttes intern diode i Athlon XP - men den virker ikke ordentligt! Så det er vigtigt, at "Athlon/Duron" benyttes til Athlon XP.


Munki skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 21:47: [ svar | nyeste ]
Okay, tak for svaret Rune. Men du ved tilfælgigvis ik om man kan gøre om man kan vælge mellem intern/extern diode på et Abit KR7A?



Rune skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 22:58: [ svar | nyeste ]
Nej, desværre, men hvis Asus ikke kan få den interne diode til at virke korrekt, har andre producenter sandsynligvis samme problem. Prøv evt. at skrive til supporten hos Abit.


Rune skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 23:00: [ svar | nyeste ]
Hvis nogen savner en god guide til diverse biosindstillinger hos Asus A7V266-E (og sikkert andre KT266A bundkort), kan jeg anbefale denne:

http://www.teccentral.de/asus_a7v266_guide/

Også denne bios-guide er ok:

http://www.itcp.net/~awsh/Speed_Demonz/BIOS_Guide/BIOS_Guide_Index.htm


mai skrev Sunday den 03 March 2002 kl. 23:43: [ svar | nyeste ]
HVAD ER DEN BEDSTE KØLER TIL EN AMD XP 2000+

NAVNET OG MÆRKET?????



Rune skrev Monday den 04 March 2002 kl. 10:36: [ svar | nyeste ]
Det er vel et af de emner, som er klart beskrevet i ovenstående artikel, endda med billede af køleren :-)


Staalormen skrev Monday den 04 March 2002 kl. 12:23: [ svar | nyeste ]
Tillykke med dit nye legetøj Rune :-)

Det ligner lidt mit.

Asus A7v266-E Raid FEDT BOARD!!! 512 DDR fra Kingson Athlon XP 1700+ NC Purple Server, 10 x 5 3/4 tomme drevpladser Dejlig med plads...m. støj dæmplings måtter!! Kan anbefales til alle.... Jeg har kørt med det i i 3-4 måneder med en Noice Control Silverado... Den er lidt dyr med lever helt klart op til sit navn..... Link til testen her fra siden: http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/01/05/22/1386173 Men jeg har lige bestilt OCH Z4 væskekøling i stedet for fra USA.... MEGET DYRT.. Men forhåbentlig det vær... Glæder mig til at høre mere om dine erfaringer Rune =80)



Rune skrev Monday den 04 March 2002 kl. 14:14: [ svar | nyeste ]
Arctic Silver III kom med posten i dag, så nu er alt klar til en lille hyggelig Alpha 8045T-operation... Så må vi se, om jeg bliver tilfreds, eller om der skal stoppes flere sedler i lommen på Studiedata (og gode antistøj-råd er bestemt ved at være dyre).


80.197.56.128 skrev Monday den 04 March 2002 kl. 16:21: [ svar | nyeste ]
________________________________________________

HVAD ER DEN BEDSTE KØLER TIL EN AMD XP 2000+ NAVNET OG MÆRKET?????

________________________________________________

Det er sQ da Swiftechs MCX462 !!! ;)))



Lusingando skrev Monday den 04 March 2002 kl. 16:24: [ svar | nyeste ]
http://www.overclockercafe.com/Reviews/Swiftech_MCX-462/index.html


Rune skrev Monday den 04 March 2002 kl. 16:51: [ svar | nyeste ]
Ja, for personer med stærkt nedsat hørelse :-) AMD's in-a-box køler larmer rigtig meget, og den er 40 dB. Swiftech MCX-462 larmer ca. 50 dB, dvs. DOBBELT så meget (stigning på ca. 10 dB ækvivalerer fordobling i oplevet lydstyrke). Så alt over 30 dB finder jeg personligt fuldstændigt uacceptabelt, hvis PC'en skal stå i en stue eller på et kontor.


lerbech skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 08:14: [ svar | nyeste ]
Hus lige at dB er en betegnelse for forstærkning ikke for lyd her er for kortelsen dBa 0 dBa er normalt høretærskel typisk musik i hjemmet ligger på ca 85 dBa diskotekter er på ca 120 dBa der samtidig er smærtgrænsen for normale mennesker.

10 dB er ikke en fordobling, effektfordobling går efter formlen: SdBP = 10 log10 (P2 / P1) hvor p1 er et signal p2 det andet og de er begge i Watt.



Lusingando skrev Monday den 04 March 2002 kl. 16:54: [ svar | nyeste ]
Nei Nei... Den larmer alTsÅ kun 48,5 dB! :))

Ok, måske larmer den lidt.. Men man kan jo altid smække en Papst ovenpå... Jeg har selv en T-Bird 1400@1600.. Og når jeg kører 1400 MhZ kan jeg klare mig kun ved hjælp at profilen og Artic Silver III... ;))



Anders Thorup skrev Monday den 04 March 2002 kl. 19:24: [ svar | nyeste ]
ja, det er da imponerende at du kan klare dig helt uden blæser-køling!! (hvor mange har du så kørende i kabinettet??) Tjaa,, jeg bruger selv vandkøling på min XP1700+ og så fås det hvist ikke mere lydløst (nu mangler jeg bare at få dæmpet blæserne i PSU, Northbridge og på GF3) du kan kun høre en meget svag summen fra Eheim 1048 pumben som driver hele systemet


Alex T skrev Monday den 04 March 2002 kl. 20:30: [ svar | nyeste ]
TT Volcano 7+ skulle være rigtig fed og flytter en del luft. Den har 3 indstillinger low-med-high, og de 2 første trin har et meget tilfredsstillende støjniveau. Jeg læste fornylig en review, men kan ikke huske linken...:-( 7+ er vist ikke kommet til danmark endnu. Ellers er der PIV køleren fra Cooler Master til 149 kroner, der køler op 2.2 Ghz. Denne har vundet testen, som billigst, blandt de mest effektive (swiftech vandt) og meget støjsvag. Ret imponerende aluminiumskøler, der er forholdvis simpel at putte på og tage af (med clips som i intels inabox køler).


Rune skrev Monday den 04 March 2002 kl. 23:50: [ svar | nyeste ]
Så kører Alpha'en, og min PC'en er NÆSTEN lige så støjsvag som den gamle Intel (og cpu'en er lige så varm som med In-a-box køleren, dvs. ca. 58 grader i normal windows). Jeg må dog indrømme, at jeg stadig ikke er helt tilfreds, men det bliver næppe meget bedre (nu har jeg jo også 3 store 80MM blæsere kørende + chipsæt og GeForce3 blæsere). Jeg har endda klistret kæmpe papstykker op, og fuldstændigt lukket af for lufthullerne i siden på Antec SX-1240 kabinettet, der er jo ingen grund til ligefrem at opsøge støj... Sikke dog et mast, dette bliver formodentlig min sidste AMD-cpu, medmindre kvaliteten ændres drastisk i fremtidige cpu-design.


John skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 08:40: [ svar | nyeste ]
Jeg ville bare lige fortælle dig, at jeg havde også 3 blæsere til at køre med mit Antec Antec- SX1040B, hvor temp. lå på 58 grader, jeg har godt nok kun en TB 1333 + Silent Viking. Nå men tilbage til problemstillingen, prøv at nøjes med at sætte en blæser til adgangen, den nede foran disk skal hive luft ind, med bare denne ene faldt min temp med 3 grader, og så en mere bagpå til at hive luft ind så falder den yderlig 2 grader. Prøv det.

Ellers må jeg sige at jeg er glad for siden, den kommer da med en del nyttige oplysninger.



Rune skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 09:21: [ svar | nyeste ]
Tjoeh, men jeg bekymrer mig meget lidt om temperaturen - det absolut værste ved AMD er støjniveauet fra diverse blæsere, mit næste projekt vil være at gå fra mine nuværende 5 blæsere til 3 (dvs. skaffe passivkøler til chipsættet og deaktivere en af de to blæsere i Enermax-strømforsyningen, eller købe ny strømforsyning. Derudover anskaffe Zalman fanmate og nedsætte rotationshastigheden på Pabst-blæseren). Og skulle dette resultere i cpu-temperaturer på op til 70 grader, er dette fint med mig - Athlon XP 2000+ kan jo klare op til 95 grader (dog lukkes mit system ned ved 86 grader). 5 blæsere i et kabinet er da fuldstændig uacceptabelt - forhåbentlig har AMD fikset deres varmeproblem med kommende Hammer-cpu'er. KT333 ankommer også med passivkøler af chipsættet - ligefør det er nok incitament til at skifte bundkort. Jeg må nok indrømme, at Intel er så langt foran AMD mht. kvalitet, at der slet ikke er basis for sammenligning (de Pentium4-systemer jeg hidtil har oplevet, har været så godt som lydløse, Intel anvendes ej heller blæsere på chipsættet og deres cpu'er bliver ikke ret varme).


Rune skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 10:13: [ svar | nyeste ]
Her er i øvrigt en glimrende guide til, hvorledes du installerer passivkøler på Asus A7V266-E KT266A chippen:

http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/

Passivkølere til chipsættet fås her:

http://www.bsmultimedia.dk/Varekartotek/VGA_coolers.shtml

og her:

http://studiedata.dk/product.asp?product=189&page=1

Zalman Fanmate, som tillader dig trinløst at justere f. eks. cpublæserens rotationshastighed fås her:

http://www.bsmultimedia.dk/Varekartotek/Blaesere.shtml

http://studiedata.dk/product.asp?product=318


hansi skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 10:43: [ svar | nyeste ]
Med det grej du har anskaffet skulle man tro du ville overclocke ekstremt. Ja set i bagklogskabens lys havde Intel været klart bedst på alle punkter.


Rune skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 12:48: [ svar | nyeste ]
Jeg ville skam også gerne kunne overclocke, men støjniveau er det absolut vigtigste, da PC'en står i stuen, 50 cm fra mit TV. Lydniveauet er vel efterhånden acceptabelt (jeg kunne for første gang høre en af mine harddiske efter Alpha-installationen, cpu-køleren overdøvede dem før fuldstændigt), men der er jo ingen grund til at give op, før man har gjort sit absolut bedste :-) Sjovt at mange anmeldelser af AMD-cpuer og kabinetter ikke fokuserer på støjniveau - men er man kun vandt til AMD-systemer, så er man måske ikke klar over, hvad konkurrenten egentlig tilbyder (men nu var min gamle P3 950 MHz + 215 W PSU også usædvanligt lydløse). Antec SX-1240 har fået helt fantastiske anmeldelser stort set overalt, og AMD's 40 dBA in-a-box-køler er flere steder beskrevet som nærmest lydløs. Jeg ville dog give det et 5-tal udelukkende pga. den medfølgende strømforsyning (men på den anden side er kabinettet fremragende indrettet - så lad os give det et 10-tal, hvis du skifter til low-noise PSU :-) og in-a-box-køleren kan få et flot 03 (også selvom den faktisk køler udemærket - dvs. lige så godt som Alpha 8045T + 26 dBA Pabst).


Staalormen skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 14:41: [ svar | nyeste ]
Hej Rune Jeg kan kun anbefale Zalman NB32 føleprofil.... Jeg Bruger den til A7V266-E'en... Hullerne passer godt nok ikke helt til hullerne i motherboardet.... man bliver nø' til at modificere Køleprofilen lidt... min profil sidder lidt på skrå... men fuck it!!!! den er lydløs.... det er også det vigtigste for mig, da jeg bruger den til at se film på...men Projec. DTS HIFI osv..... Nu mangler jeg bare et GF4 eller et GF5.... Jeg tror mit TNT2 Ultra med PASSIV køler efterhånden har optjænt sin værnepligt ;-)


Rune skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 16:15: [ svar | nyeste ]
Så er det jo godt, at jeg allerede har bestilt netop denne køler :-) Det ser ud til, at alm. varmeledende tape er rigeligt til at fastsætte NB32'eren - Arctic Silver Thermal Adhesive er jo nærmest umuligt at få af igen (og ret dyrt), så jeg napper den billige og nemme løsning, i hvert fald til at starte med. Det er da også for latterligt med aktiv køler på chipsættet (eftersom små billige kølere ofte ender med at larme rigtig meget), man kan undre sig over, hvad der egentlig foregår i hovedet på visse ingeniører og markedsføringsfolk...


Rune skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 16:24: [ svar | nyeste ]
Mens vi er ved NB32'eren - brugte du alm. acetone/alkohol/sprit til at rengøre KT266A-chippen, eller har du andre fif?


Martin Ø. skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 22:32: [ svar | nyeste ]
Hej Rune

Artic Silver Inc. anbefaler at man bruger isopropyl alkohol eller acetone (begge dele kan fås i fx Matas). Se evt http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm punkt 4. Godt nok er ethanol (sprit) et organisk opløsningsmiddel, men det affedter ikke særlig efftktivt.



Staalormen skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 22:41: [ svar | nyeste ]
Jeg brugte Normal sprit til at rengøre og puttede Arctic Silver II pasta på... så brugte jeg også de to plastik "skrugedimser" det holdte den "larmende" køleprofil der sad der i forvejen... man skulle godt nok file de to yderste køleripperstænger af men den sidder fint nu... =80)

BTW hvis du skal ha dæmpet dine HD's kan jeg anbefale Noice controls "No vibes" HD rammer. De virker fortrineligt. og den med Papst blæser på er MEGET lydløse og virker fortrineligt... Det er også en god plan du har valgt med at udskifte PSU'en. Jeg har selv en 350W Ennermax med Pasts blæser på 14-20 db.

Nu mangler jeg bare min væskekøling....

Forresten Vil du af med dit GF3??? ;-) Sådan et kunne jeg godt bruge...



Rune skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 23:32: [ svar | nyeste ]
Ok, tak for svarene, jeg regner dog ikke med at bruge mere Artic Silver, men blot varmeledende tape (fra Studiedata), som fint holder NB32'eren på plads og køler glimrende, jf. dette review:

http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/

Mine harddiske larmer nu slet ikke, og jeg er spændt på at høre, hvor meget det reducerer støjniveauet, når chipsæt-køleren får sparket :-) Asus Deluxe GeForce3 grafikkortet beholder jeg nok en stund endnu, da jeg er flittig bruger af composite-udgangen (mit gamle, men ellers ganske velfungerende TV, understøtter ikke S-VHS). GeForce4 Ti 4600 siger mig ikke ret meget, så før GeForce5 eller Radeon3 er der næppe grund til at sælge mit gode gamle GeForce3 (det kostede kr. 4.650,00 og har derfor ikke helt udtjent sin værnepligt :-)


Staalormen skrev Wednesday den 06 March 2002 kl. 09:54: [ svar | nyeste ]
Det er også en god plan at få skiftet den... Da jeg fik skiftet den reducerede jeg støjniveuet med 50 %!!! ...... det er sku utroligt at Ingeniørene ikke har tænkt på det... Jeg regnede heller ikke med du ville af med dit GF3 :-) det er jo stadig et fedt kort... Men det var jo forsøget værd ;-)


Martin Ø. skrev Friday den 08 March 2002 kl. 05:59: [ svar | nyeste ]
Hej Rune,

hvor godt holder det varmeledende tape køleprofilen på plads? Er der eksempelsvis fare for at den skulle falde af, når bundkortet står vertikalt?



Rune skrev Saturday den 09 March 2002 kl. 16:59: [ svar | nyeste ]
Min PC står skam vertikalt - det varmeledende tape er utoligt tyndt (en slags lim) og holder indtil videre perfekt. Det er netop lavet til, at du nemt kan montere chipsætkølere - og på vertikalt-orienterede bundkort. Og så er den varmeledende tape meget nemmere at have med at gøre end lim eller elektrisk ledende kølepasta (du får ekstremt svært ved at spilde termisk tape ud over bundkortet og forårsage kortslutning - det samme gælder ikke nødvendigvis for Artic Silver Adhesive :-). Og så tillader brugen af termisk tape, at du kan fjerne chipsætkøleren igen, men mange andre limløsninger gør det nærmest umuligt at fjerne køleren.


Brian skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 20:41: [ svar | nyeste ]
Hmm er færdig med amd systemer har haft flere men helt ærligt de strøjer for vildt og er ikke ligeså stabilt som intel har selv en p4 northwood 1.5 clockt til 2.4 det er hjerne stabilt og næsten lydløst i forhold til mine amd systemer fra før jeg syntes at intel altid har været for dyrt men nu med northwood er det anderledes se bare 1.6 til 2.4 det er da okay


Staalormen skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 22:44: [ svar | nyeste ]
du skal bare ha en ordenligt MB samt en ordenlig køler til din CPU ;-) Så rykker AMD!!!


217.128.179.133 skrev Tuesday den 05 March 2002 kl. 21:28: [ svar | nyeste ]
Lots of XP2000+ reviews at http://amdboard.com/athlonxp2000special.html



René Molbo Jacobsen skrev Wednesday den 06 March 2002 kl. 00:22: [ svar | nyeste ]
Vil man OC'e skal man helt klart gå Northwood, den er er rimelig skummel på det punkt.


René Molbo Jacobsen skrev Wednesday den 06 March 2002 kl. 00:23: [ svar | nyeste ]
Hvor sjovt jeg fik det 42. indlæg - det er vist det vigtigste indlæg man kan komme med!


Anders Thorup skrev Wednesday den 06 March 2002 kl. 14:30: [ svar | nyeste ]
Det passer jo ikke Rene Det er faktisk det 82. indlæg der er det vigtigste. Så bliver det jo spændende hvem det bliver,, lol

Summasumarum, AMD XP + væskekøling = lydløst velfungerende system!!!!



Rune skrev Wednesday den 06 March 2002 kl. 16:35: [ svar | nyeste ]
Væskekøling er nok en anelse hardcore for mange nybegyndere :-), men hvis man vælger blæsekølere med omhu, så er AMD næppe det helt store problem. Det, som generer mig mest i øjeblikket er ikke nødvendigvis min Pabst-cpu-køler, men lige så meget den kakofoni af pust og susen, som frembringes fra chipsæt, grafikkort og strømforsyning. Det var vel fordelen ved min gamle Commodore64 og Amiga - de var vitterligt blæserfri ("Those were the days", red.).


Staalormen skrev Thursday den 07 March 2002 kl. 09:02: [ svar | nyeste ]
Som gammel Com 64, A500 og A4000 ejer kan kun give dig ret :-) Jeg er også nybegynder mht. til væskekøling. Men da jeg snart skal ha et GF4 eller GF5. Var der kun den udvej, for at slippe for blæserstøjen..= Et rigtigt godt væskekøling system til både CPU og GPU.... og på de værse sites fx www.Madonion.com kendt for 3DMark og www.overclockersonline.com bliver http://www.overclockersonline.com 's Z4 system rost til skyerne... så godt nok er det MEGET dyrt men nu må jeg prøve det... BTW Det koster f.... fra 85$ til 153$ bare at få det transpoteret her over... Lidt af en Lussing.. gu ved om den kommer på en silkepude??? ;-)

Nu venter jeg bare på det kommer ind af døren....



Staalormen skrev Thursday den 07 March 2002 kl. 09:28: [ svar | nyeste ]
Anders hvilket køle system er du???


Staalormen skrev Thursday den 07 March 2002 kl. 10:28: [ svar | nyeste ]
..til. :-)

sorry det går lidt stærkt når jeg skriver indlæg ;-)



Anders Thorup skrev Friday den 08 March 2002 kl. 07:48: [ svar | nyeste ]
Jeg bruger et S80 Kølehoved fra http://www.waterheads.dk samt en Eheim1048 pumpe, som er købt samme sted. Så fandt jeg et gammel radiator fra et afdød Ford Escort hos en ophugger, som jeg fik gratis :-), og den bruger jeg så som varmeveksler. Jeg har ikke monteret en eneste blæser på det.


Staalormen skrev Friday den 08 March 2002 kl. 09:08: [ svar | nyeste ]
Radiatoren er så monteret uden for kabinettet??? Hvad ligger din temp på og hvilken XP CPU er det??


Rune skrev Friday den 08 March 2002 kl. 10:03: [ svar | nyeste ]
Så er chipsætblæseren på Asus A7V266-E udskiftet med passivkøler Zalman NB32. Min bundkortet temeratur registreres nu af Asus Probe-programmet som værende 35 grader - før var det ca. 41 grader, og så er der endda en blæser mindre i kabniettet (det skal dog siges, at denne blæser var helt ny og stort set ikke larmede i mit tilfælde). Her er en lille oversigt over udviklingen:

Udgangspunkt: AMD in-a-box køler + Antec 400 PSU:
CPU max = 70 grader

Efter udskiftning af PSU med Enermax 350W:
CPU max = 64 grader

Efter udskiftning af in-a-box køler med Aplha 8045T og Pabst 80mm 3000 rpm:
CPU max = 64 grader

Efter tillukning af lufthuller i kabinettet, Pabst rpm reduceret til 2300 rpm:
CPU max = 71 grader

Så temperaturmæssigt er jeg tilbage ved udgangspunktet, systemet er dog blevet 2-3x mere støjsvagt. Bemærk, Enermax 350W har to blæsere, den ene manuelt styret, den anden termisk styret. Den termisk styrede blæser er den største og får, såvidt jeg ved, strøm fra bundkortet. Næste projekt er derfor at slukke den store Enermax blæser og kompensere ved at sætte Pabst tilbage på 3000 rpm... Lykkes dette med forbedret lydniveau og acceptabel cpu-temperatur er jeg således nede på at have kun 3 blæsere i systemet (startede med 5, hvor de to larmede helt forfærdeligt). Allerede nu er lydniveauet dog så lavt at få burde være generede heraf (så væskekøling må blive en anden god gang :-)


Anders Thorup skrev Friday den 08 March 2002 kl. 10:47: [ svar | nyeste ]
Absolut max. temp jeg har været oppe på er 61grader jeg har konstant min cpu belastet med UD og normalt er tempen 57-59 grader. Kabinnetet er omkring 35grader. Jeg har pumpen stående inde i kabinettet, og radiatoren liggende ovenpå(dvs. udvendigt). Med kraftig 80mm kabinetblæser monteret på radiatoren,, fik jeg tempen ned på 37grader. Jeg har en XP1700+


Rune skrev Friday den 08 March 2002 kl. 15:15: [ svar | nyeste ]
Mine max. temperaturer er efter ca. 30 minutters Serious Sam 1 eller 2 for fuld udblæsning. Efter hvad jeg har testet indtil videre, er det svært at finde applikationer, der belaster cpu'en mere end Serious Sam.


Alex T skrev Friday den 08 March 2002 kl. 11:28: [ svar | nyeste ]
Rune: Du skulle have valgt Noise Control kabinettet midi Black Silver hos Webconsult. Det er ultra tjecket at se på med et super lavt støjniveau som følge af en god PSU, færdigmonteret måtter i kabinettet. Samlet pris 1350 kr. inkl. 300 W. Uden PSU koster det meget mindre. Med en hd ramme eller elastiker, samt en god CPU køler, kan støjen samlet holdes under ca. 20 decibel. Check it out...


Rune skrev Friday den 08 March 2002 kl. 15:12: [ svar | nyeste ]
Designmæssigt foretrækker jeg klart Antec SX-1240 fremfor, hvad Noisecontrol kan tilbyde (og Addtronics 7896A ville være min 2. prioritet). Derudover havde jeg en længere samtale med Studiedata i går, som netop nævnte, at diverse måtter mm. i kabinettet ville øge temperaturen (det aluminium, som de fleste kabinetter er beklædt med fungerer jo netop som en slags kølesystem). Og jeg kan ikke tåle meget mere varme. Athlon XP 2000+ kræver meget høj grad af køling (der er vel verdens varmeste cpu til alm. forbrugere!) og bliver ca. 10 grader varmere end Athlon XP 1700+ (sammenlignet med XP 1700+ på Soyo KT266A (Dragon Plus) med samme cpu-køler - imidlertid en lidt problematisk sammenligning, da Asus automatisk giver ca. 0,1 Volt mere end standardspænding). En anden af mine venner har iøvrigt netop dette Noisecontrol kabinet, og jeg var nu ikke sønderligt imponeret mht. støjreduktionen (men dengang sammenlignede jeg også med mit gamle Intel-system :-)


Staalormen skrev Saturday den 09 March 2002 kl. 00:59: [ svar | nyeste ]
Jeg har som sagt også A7V266-E'eren med en XP 1700+ i mit NC Purple Server MED støj dæmpnings måtter. Med Silverado på 10v, samt Zalman NB32 på nordbroen, ligger min CPU på 68 grader og temp i kabinettet på 29 grader.... grunden til den lave kabinet temp må være jeg har en 80 mm blæser på min ene HD samt en 120 mm 12v 1600 rpm Papst indsugningsblæser (sat ned i tempo) i fronten for bedre airflow..... Begge Temp. er målt med Asus I-panel (Er Temp fra BIOS'en) Efter at SS2nd og CPU stability test 6,0 havde kørt i ½ time....

BTW angående kabinetter synes jeg de to kabinetter ikke er store nok... check NC Pr. Server hele 10 5 3/4 tommer drevpladser... alligevel er den kun 68cm høj.... og jeg synes den har et fedt design...

http://asp.webconsult.dk/images/nc/kabinet/server_x2.jpg http://asp.webconsult.dk/images/nc/kabinet/server_x1.jpg

Men ok... det ville også være kedeligt hvis vi alle havde samme smag ;-)



Rune skrev Saturday den 09 March 2002 kl. 15:12: [ svar | nyeste ]
Tja, hvorfor ikke gå planken ud, nu hvor halvvejspunktet forlængst er passeret. Jeg bestiller fluks nogle "Noisekiller"-måtter (som må vi se, hvor meget disse overhovedet hjælper). Ifølge AMD kan min cpu jo klare 90 grader og Asus C. O. P. lukker ned ved 86, er jeg har jo stadig en del spillerum :-)


Rune skrev Saturday den 09 March 2002 kl. 17:55: [ svar | nyeste ]
Aha! Jeg tog åbenbart fejl, i min gamle Intel-PC med 19kg. Full Tower kabinet (fra 1995) larmede mine harddiske overhovedet ikke, men med Antec SX-1240 er dette ikke længere tilfældet, og 2 af mine 3 harddiske resulterer i højfrekvent hylen (dog svagt hørbart, men alt tæller efterhånden). Generelt anvender jeg dog kun 1 ud af de 3 harddiske (og den, jeg anvender, er heldigvis næsten lydløs), så pt. leder jeg efter et program, der selektivt lader mig bestemme, hvornår diverse harddiske lukkes ned (hvis det overhovedet findes. Win98 programmet skærer desværre alle harddiske over en kam..). Hvis jeg lukker alle harddiske ned, er jeg nu rimeligt sikker på at have nået ca. 20 dbA samlet støjniveau - med slukkede harddiske virker alt meget som min gamle Intel-PC. Utrolig, så meget man må igennem - men kan jeg få Athlon 2000+-system til at tie næsten fuldstændigt stille, så burde alt andet være en leg :-)


Staalormen skrev Saturday den 09 March 2002 kl. 19:59: [ svar | nyeste ]
så bestil også en stor køler til indsugning.... :-) Det hjælper MEGET på temp.

Ja i både win98, win2k og WinXP slukker HD'eren samtidig... SKOD.... :-)



Rune skrev Saturday den 09 March 2002 kl. 20:21: [ svar | nyeste ]
Dette program (HD Sleeper) ser ud til at virke, jeg har dog ikke testet det ordentligt, men programmet anbefales af Webconsult. Teoretisk set kan alle harddiske via programmet selektivt indstilles til power off. Download her på eget ansvar:

http://www.mwso.com/eng/hdslp1.htm

Jeg venter nu lidt med at addere flere blæsere. Ved at anvende Noisecontrol No Vibes elastik-harddisk-skuffer ryger mine harddiske op i toppen af kabinettet, hvilket burde medføre øget cpu-køling (teoretisk set - luften bør således ikke længere passere et par meget varme diske før cpu'en)...


Rune skrev Monday den 18 March 2002 kl. 22:21: [ svar | nyeste ]
Så blev jeg endelig færdig med endnu en lille PC operation. Efter køb af 80 cm ATA100 og 2 stk No Vibes harddisk-skuffer fra Noise Control er mine to største og varmeste diske flyttet fra bunden til toppen af mit full tower kabinet. Resonans er helt væk (højfrekvente lyde) og mekanisk støj nærmest uhørligt. Dertil kom, at harddisken før spærrede for lufttilførslen til cpu'en. Nu ligger cpu-temperaturen (Athlon XP 2000+) på 58 grader i alm. windows - før var den 65 grader! (fuld load = 64 grader nu, før op til 73 grader!). Så nu har jeg fået ca. 7-9 grader overclockningspotentiale - eller kan evt. reducere blæsehastigheder på cpu-køler yderligere (men det bliver snart latterligt, ingen af mine blæsere udover GeForce3 krydser 2300 rpm og er derfor uhyre støjsvage). Så dette er vel vejs ende, og det har sandelig været en lang, træls og dyr rejse.


Alex T skrev Tuesday den 19 March 2002 kl. 16:37: [ svar | nyeste ]
Fint at høre, du har opnået stilstand. Hvor meget endte prisen på?


Martin Hansen skrev Tuesday den 19 March 2002 kl. 17:03: [ svar | nyeste ]
Lad os bare konkludere, at Rune ikke skal på sommerferie i år ;-)


Rune skrev Tuesday den 19 March 2002 kl. 22:20: [ svar | nyeste ]
De sidste detaljer var nu ikke så dyre:

2 x No Vibes harddiskskuffer inkl. transport = kr . 450
1 x 80 cm ATA 100 kabel = kr. 129
Zalman NB32 passivkøler + termisk tape = kr. 100
Zalman Fanmate (trinløs 5 - 12 V styring af cpublæser) = kr. 55

I alt = kr. 734,00

Så samlet opgraderingspris - salg af mit gamle system blev på ca. kr. 8.000,00 (jeg havde dog regnet med kun at bruge kr. 5.500,00 :-) Sommerferien og GeForce5 er dog ikke i farezonen, men nu hvor jeg pludseligt er blevet meget støjfølsom, stilles store krav til blæseren på kommende grafikkort...



195.215.71.209 skrev Friday den 22 March 2002 kl. 15:02: [ svar | nyeste ]
>>rune - Hvis der udledes varme igennem et materiale vil materialet være varmt at røre ved. Og det er ikke tilfældet med de alu kabinetter jeg har rørt ved. DERFOR ER DET EN UDBREDT MISFORSTÅELSE AT MÅTTER FORHØJER VARMEN I ET KABINET. Luftgennemstrømningen er simpelthen for stor til at noget at varmen kan forplante sig i Aluminiumen.


Martin Hansen skrev Friday den 22 March 2002 kl. 18:08: [ svar | nyeste ]
Uha :-)

Du er faktisk meget forkert i din påstand! Jo bedre varmeledene et materiale er - Desto koldere er det at røre ved.



Nikolaj skrev Friday den 22 March 2002 kl. 15:06: [ svar | nyeste ]
Og så lige en anden ting. Jeg har også gjort alt for at fjerne støjen fra min PC. Jeg bruger en køler fra Noise Control, der larmer 19dB og koster 250 kr. Min Athlon 1700+ er 46 grader celsius. Det lyder mærkeligt at de fleste er så høje. Ved fuld belastning 53 grader celsius.


[PoKéMoN]Pikachu skrev Saturday den 30 March 2002 kl. 13:24: [ svar | nyeste ]
Jeg har lige fået en AMD 1800XP, men jeg mangler en god køler. Jeg bestilte den bare med en stadard køler fra starten, da jeg ikke rigtigt viste hvilken en jeg skulle vælge... Er der nogen der kan hjælpe mig lidt... TAKKKKKK ( Den er nemlig utrolig meget larmmende den standard dimmer..,-,.nmæ lort, skod, pis..)


Rune skrev Saturday den 30 March 2002 kl. 14:15: [ svar | nyeste ]
Medmindre du ønsker at øge dine udgifter hinsides kr. 900,00, så vil jeg klart anbefale Alpha 8045T med pabst 26 dBA blæser samt Zalman fanmate (så kan du vælge at sætte din Pabstblæser ned på under 20 dBA, hvis du ønsker dette) til ialt kr. 625,00. Det vildeste er vel Swiftech MCX462 køleprofil med samme Pabst-blæser og fanmate - men prisen for dette er kr. 985,00. Husk også kølepasta, det medfølger ikke til Alpha-køleprofilen. End billigere løsning, der også burde være glimrende, er Zalman CNPS5100 CU til ca. kr. 400,00. Http://www.studiedata.dk har det hele.


Rune skrev Monday den 01 April 2002 kl. 14:11: [ svar | nyeste ]
Prøvede for underholdningens skyld at overclocke i aftes, og nåede uden problemer 1750/140 MHz på Athlon 2000+ (1666/133 MHz). Cpuen blev kun 1-2 grader varmere, altså ikke noget at skrive hjem om. Grundet harddiske mm. afholder jeg mig normalt fra mere end 37,5 MHz PCI, og 37,5 MHz PCI ville resultere i 1875/150 MHz (næsten Athlon XP 2300+ hastighed plus lidt mere grundet FSB øgelsen). FSB ser ud til at betyde alverden, når Athlon XP skal overclockes, da 133 MHz især er, hvor skoen trykker. Så ren multiplier-overclockning er kun halvt arbejde - skal du have både i pose og i sæk, er det nødvendigt med både cpu, fsb og ram overclockning. At gå fra 1666/133 til 1750/140 gav præcis 5% i overall ekstra ydelse, hvilket er ret meget (forskellen på Athlon XP 1900+ og 1800+ er reelt kun ca. 1-3%).


Lars2222 skrev Thursday den 04 April 2002 kl. 01:50: [ svar | nyeste ]
Asus A7V266-E
Athlon XP1900+
Kingston 3x512mb DDR PC2100
Asus V8200 geforce deluxe
2x60GB IBM60GXP
Creative Audigy 5.1 platinium ex
Creative inspire 5700
Hp dvd-writer dvd100i
Toshiba DVD1612M 16x
RealMagic Hollywood+
Noise control mod
Xnet 10/100/1000 netkort
Xnet switch 6x/100mb 2x1000mb
Adaptec AHA39160 scsi
19" Eizo Flexscan T761

Tiscali ADSL 1538/128 cisco 677 routher,649kr mdN og stofanet

Næste køb
Seagate cheetah 15x 36,4 15000rpm hd


Rune skrev Thursday den 04 April 2002 kl. 10:03: [ svar | nyeste ]
Tja, min næste plan er udskiftning af 27 dba 33,5 CFM 92mm blæseren i Enermax 350 W strømforsyningen. De 27 dba er nemlig ved 1900 rpm, og jeg ligger til tider på 2300 rpm, da denne blæser er temperaturkontrolleret (der er tale om den store blæser i bunden af strømforsyningen, som anvender normalt 3-pins stik og dermed nemt deaktiveres/fjernes). Heldigvis har jeg plads til 2 exhaust blæsere lige ved siden af cpu'en, så jeg planlægger at erstatte Enermax-blæseren med 2 x 12 dba 19,4 CFM 1500 rpm Pabst blæsere(ultra low noise). Kombineret er 2 x 12 dba = 15 dba, hvilket er langt under 27 dba (husk, dba er logaritmisk skala, så 2 x 12 dba er bestemt ikke lig 24 dba), og 2 x 19,4 CFM er væsentlig mere end 33,5 CFM hos Enermax 92mm blæseren. Så teoretisk set burde der kun være fordele ved denne lille støjreducerende operation... Næsten projekt bliver så at sætte Pabst 26 dba cpu-blæseren op på hele 3000 rpm og øge Athlon XP overclockning til 1800/144 MHz (= Athlon XP 2200+ og lidt til grundet FSB)...


Rune skrev Thursday den 04 April 2002 kl. 16:13: [ svar | nyeste ]
Så er det vist tid til endnu en lille nørdekommentar :-) Jeg har nu fjernet den store 92 mm blæser fra Enermax strømforsyningen (som sidder med 2-pins-stik, ikke 3-pins og er fuldstændig temperaturkontrolleret), installeret 2 x 12 dba 80mm Pabst-ulta-low-noise exhaust blæsere og sat cpu-blæseren tilbage til default (2800 rpm - 26 dba). Støjniveauet er ikke meget mindre end før, men min cpu-temperatur ved 1750/140 MHz er faldet fra 60 grader i Windows til 49 (ni-og-fyrre). 11 grader mindre, næsten samme støjniveau (en anelse mindre, men ikke meget). Så det er muligt at opnå lave temperaturer og støjniveau - men nu er det jo ultralavt støjniveau jeg ønsker, så nu ryger Zalman Fanmate tilbage på sin plads :-) Bemærk også, at 3-pin-stikkene til cpu_fan og power_fan er serie-koblede på Asus A7V266-E, så sætter du spændingen ned på den ene via Zalman Fanmate, så ryger den anden også ned. Dvs. sænker du cpublæserens rotationer, så sænker du også blæserens rotationer i strømforsyningen (Enermax 350W FCA - dog kun 80mm FCA blæseren, der får strøm fra bundkortet, 92MM blæseren har som sagt sit eget liv).


Rune skrev Thursday den 04 April 2002 kl. 17:02: [ svar | nyeste ]
Korrektion (man lærer jo hele tiden :-) cpu_fan og power_fan er alligevel ikke serieforbundne på Asus A7V266-E, men parallelforbundne - Pabstblæseren 26 dba larmer meget lidt, mens Enermax-strømforsyningen var synderen - via Fanmate er den tilbageblivende blæser i strømforsyningen låst på 1814 rpm (tilfældigvis 14 rpm over det niveau, hvor Asus Probe-programmet giver advarsel om for lavt rotationsnivwau :-) Nuvel, Pabst 26 dba 2800 rpm betyder, at jeg stadig ligger på 49 grader i Windows. Hvis dette holder, er det jo lige før, man burde holde fest (eller drikke en ekstra kop lunken the)... Hmmm, måske man skulle prøve 1875 MHz ved 150 MHz FSB, der er jo ingen grund til, at cpu'en ikke skal svede som den plejer - det er jo lige meget, hvor varm cpu'en er, sålænge alt virker perfekt og man kan høre en knappenål falde på gulvet 20 cm fra ens PC :-)


Rune skrev Monday den 08 April 2002 kl. 18:50: [ svar | nyeste ]
Hmm, det ser ud til, at 1750/140 MHz er endestationen i øjeblikket, dvs. mit PC meldte fejl og stoppede med at boote Windows, da jeg prøvede 1800/144 MHz. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at cpu'en har problemer, det kan lige så vel skyldes harddisk eller ram. En af mine venners harddisk virkede ikke ved 1750/140 på min PC, så jeg vil gætte på, at jeg også oplever harddisk-problemer grundet PCI-forøgelse. Men nuvel, en PC skal først og fremmest være totalt stabil med alle komponenter ved optimal hastighed, så oc-festen stopper sikkert her for mit vedkommende.


Casper skrev Monday den 08 April 2002 kl. 21:41: [ svar | nyeste ]
hmm.... Computere i den grad skulle være uegnet for Rune'r... du får en comp der er alt for mange tusindkroner værd og så begynder du at overclocke den for at få 85 fps i stedet for 80... I den prisklasse leger man ikke med computeren.... skulle jeg mene... :)


Rune skrev Tuesday den 09 April 2002 kl. 08:54: [ svar | nyeste ]
Snik-snak, jeg har jo 3 års fuld garanti (det er en in-a-box :-) Der er jo ingen grund til, at den ikke skal svede bare en lille smule. Men jeg må vist acceptere, at 2100+ ved 140 MHz FSB er max (og 1800/144 ville også kun give mig 3% ekstra ydelse fremfor 1750/140). Det er vel også ok, mit GeForce3 grafikkort kan iøvrigt slet ikke følge med i de fleste 3D-shootere, hvor jeg anvender 1600x1200 - så nu er der blot tilbage at se, om Radeon3, Nv30 eller Matrox Parhelia vinder efterårets dyst...


Tim skrev Wednesday den 10 April 2002 kl. 14:46: [ svar | nyeste ]
Hey måske kan i hjælpe mig. Jeg købte et ASUS A7V266-E og installerede en Alpha PAL8045T på en AMD XP 1900+ processor. Men da jeg startede compn virkede den ca. 20 sek og så kunne den ikke nå længere end til RAM-optællingen næste gang. Skærmen var samtidig sort. Ved I hvad dette problem kan være? Jeg tænkte selv på at CPU'en er brændt af, men hvorfor aner jeg ikke. Jeg fulgte brugsanvisningen til punkt og prikke på nær: Jeg brugte de medfølgende høje små rune plastik ting. Men er det små eller store huller på et A7V266-E??? Samtidig kunne det være en bundkortfejl? Jeg kunne nemlig ikke høre BIOSn bippe overhovedet.


Rune skrev Wednesday den 10 April 2002 kl. 15:20: [ svar | nyeste ]
Der er små huller på Asus A7V266-E, så du burde have anvendt rigtigt materiale. Check at køleren sidder rigtigt fast og har berøring med cpu'en (dette kan gøre ved at lyse ind mellem Alphaen og cpu-dien med en lommelygte. Hold evt. fast på gummi-møtrikkerne på bundkortets bagside, når du skruer Alphaen fast for at forhindre, at de roterer med rundt og dermed forhindrer, at Alphaen sidder ordentligt fast (dette burde du dog nemt kunne mærke, når Alphaen sidder ordentligt fast er den ikke til at rokke og du kan løfte hele bundkortet i den). Prøv at tage hele molevitten ud og check, at alt sidder som det skal - også diverse strømførende ledninger. Du skal også vælge den rigtige cpu (jumper for Palomino = Athlon XP eller Thunderbird skal stå på Palomino).


Tim skrev Wednesday den 10 April 2002 kl. 16:08: [ svar | nyeste ]
Har gjort alt det der. Jeg troede dog, at det var store huller, og jeg tror derfor at CPU'en futtede af. Kan det ikke passe at den godt kan gøre dette hvis CPU core'n ikke har kontakt med heatsinken. (Hvis jeg bruger kølepasta vil der så ikke være en flot lille firkant på heatsinken når jeg tager den af igen (det var der nemlig ikke))? Samtidig snurrede alle gummimøtriker rundt da jeg prøvede at stramme skruerne....Jeg har desuden læst, at Alpha heatsinken ikke passer ordentligt til A7V266-E er det rigtigt og hvordan??

Kan det ikke også være en bundkortfejl? Forresten blinkede keyboarded ikke ved startop, selvom jeg checkede at det virkede på en anden comp?



Rune skrev Wednesday den 10 April 2002 kl. 16:55: [ svar | nyeste ]
Jeg har også læst, at Alphaen ikke passer ordentlig med Asus A7V266-E, men jeg havde nu ingen påsætningsproblemer (og den kapacitator, der skulle sidde i vejen, kan jeg simpelthen ikke få øje på - måske jeg har nyere revision, hvor dette er ændret?!). Normalt vil du se afmærkning af cpu-dien på køleprofilen, og en masse kølepasta vil være trykket ud ned langs kanterne på cpu-dien. Hvis du har brændt cpuen af grundet manglende kontakt, har du været meget uheldig, ifølge Studiedata har de aldrig oplevet, at deres kunder har haft problemer med Alphaen.


Rune skrev Wednesday den 10 April 2002 kl. 17:11: [ svar | nyeste ]
Her kan du finde nogenlunde detaljeret monteringsvejledning til Alpha 8045 på Asus A7V266-E:

http://hjem.get2net.dk/Quake2/AlphaPal8045T/index.htm


Tim skrev Wednesday den 10 April 2002 kl. 20:28: [ svar | nyeste ]
Tak skal du have for hjælpen, jeg vender nok tilbage når bundkortet og CPU'en vender tilbage fra reparation...


Rune skrev Wednesday den 17 April 2002 kl. 13:45: [ svar | nyeste ]
For underholdningens skyld har jeg investeret i endnu en Pabst 12 dba 80mm blæser + Zalman Fanmate. Det viser sig dog, at reducerer jeg min Pabst 26dba 80mm cpu-blæser fra 2900 rpm til 2100 rpm, så stiger min cpu-temperatur med op til 7 grader, dvs. ca. 1 grad pr. 100 rpm reduktion. Støjmæssigt er der stort set ingen forskel på 2100 (eller lavere) rpm og 2900 rpm - dvs. støjniveauet fra denne blæser ser ikke ud til at være et problem. Så festen stopper vist her, hvor jeg er endt med 2 x 12 dba 80mm 1500rpm exhaust-blæsere, 1 80mm 1650rpm PSU-blæser (15 dba??) og 1 26 dba 80mm 2900rpm cpu-blæser. Ved 1750/140 MHz (Athlon XP 2100++) er temperaturen 50 grader i Windows og 55 grader ved full load (Serious Sam kørt i over 30 minutter). Lydniveauet er meget lavt (ekstremt lavt ifht. mange andre AMD-systemer, faktisk larmer flere Intel-baserede PC'ere mere end min AMD-baserede PC), kun en svag susen høres fra PC'en.


Anders Thorup skrev Wednesday den 17 April 2002 kl. 14:09: [ svar | nyeste ]
Nå, nu må jeg hvist også hellere komme med en ordentlig update på hvad jeg har gjort ved mit system. Jeg har lagt mit vandkølesystem i kælderen,, jeg gad simpelthen ikke at bøvle med det, når min computer skulle flyttes, så JA,, jeg er tilbage ved den gode gamle blæserkøling!!!! Jeg har købt en Alpha8045 samt en 26Db Pabst(Jeps,, magen til dit Rune :-, derudover har jeg en 12Db pabst siden som indsugning nederst i fronten af mit kabinet, og så den almindelige PSU-blæser som ekshaust. Derudover har jeg lyddæmpet mit kabinet med et eller andet lyd-dæmpningsmateriale som jeg købte hos den lokale computerbiks. Så troede jeg jo at jeg var godt kørende, men det var jeg slet ikke, mit system blev simpelthen for varmt, og det resulterede i et temmeligt ustabilt system. (kabinet-tempen var ca. 40 grader, CPU ca 51 grader, men tror faktisk at det var mit GF3Ti200 der havde problemer med varmen). Nu har jeg så savet et hul i venstre kabinet-side og monteret en gammel 80mm blæser sammen med en fanmate, og ved laveste indstilling 1600Rpm er den faktisk ikke til at høre, og min kabinet-temp er nu 25 grader, og min CPU er 40 grader (Rum temp er 20.2) ved fuld belastning (UD) natten over.


steffen skrev Thursday den 16 May 2002 kl. 08:37: [ svar | nyeste ]
Rune der er noget vi er helt enige om jeg kom til at ramme mit bundkort med min skruetrækker da jeg skulle have denne blæser på =volcano 7+. og motherboardet døde=KT333 MSI. det var ikke sjovt, jeg kunne ikke lide at jeg skulle presse så hårdt.


steffen skrev Thursday den 16 May 2002 kl. 08:42: [ svar | nyeste ]
jamen når ens cpu er over 50 grader er det så ikke godt mere eller hvad. fordi det er der min ligger


Rune skrev Thursday den 16 May 2002 kl. 10:36: [ svar | nyeste ]
50 grader er aldeles glimrende. Med standard in-a-box-AMD-køler og standard kabinet med 3000 rpm 80MM blæser i strømforsyningen nåede jeg max. 73 grader på min Athlon XP 2000+. Dvs. selv 73 grader er inget problem (jeg oplevede absolut ingen ustabilitet ved over 70 grader, alt virkede perfekt). Vi har dog testet en Athlon XP 1800+ ved 88 grader (ved et *host* uheld, men lad det nu ligge), og selv det gik fint - dvs. ingen ustabilitet. Men hold den under 80, så skal alt nok gå fint. - Og kan du holde den under 60, så kan du ikke drømme om meget mere :-) Pentium4 cpu'er bør derimod holdes under 60 grader, og over 50 grader ville her nærme sig bekymringsgrænsen. Normalt ligger min Athlon XP 2000+ (oc 1750/140) på 49-52 grader i Windows og 55-58 under krævende 3D-spil (de laveste temperaturer blev observere i vintermånederne, stuetemperatur betyder desværre meget).


TRIX[Phobos] skrev Friday den 14 June 2002 kl. 12:46: [ svar | nyeste ]
JEg har tænkt mig at bestille Soltek Bundkort og Athlon XP 1800 in-a-box. men jeg ved ikke om jeg skal bruge en ny køler eller noget af det der Artic silver 2 slim?

i må gerne sende mails.



Spot skrev Tuesday den 24 June 2003 kl. 19:22: [ svar | nyeste ]
Er en AMD 1700+ Tbred på 2254Mhz på 60Grader IDLE meget normalt eller? Den får kun Vcore 1.7 lige nu..

Hvor meget kan sådan en fætter tåle? :0)

På forhånd tak!



Rune skrev Wednesday den 25 June 2003 kl. 11:13: [ svar | nyeste ]
Ja, det burde intet problem være, Athlon XP kan klare op til 90-95 grader. En af mine venner glemte en dag (under et forsøg) at aktivere blæseren på hans Alpha 8045T og nåede 88 grader - systemet var dog fuldstændig stabilt og tog ingen skade, men han fik sig vist en mindre forskrækkelse (og lukkede hurtigt ned :-) 1,8 Vcore burde intet problem være (alt er naturligvis på egen risiko), men læs mere om diverse overclockningsresultater i cpudatabaserne hos http://www.overclockers.com

Med standardkøling lå jeg i starten på lidt over 60 grader idle og op til 73 grader i 3D-spil, temperaturen var dog intet problem, alt var fuldstændig stabilt. Så længe din PC er stabil og din Athlon XP cpu gerne er under 80 grader, så ville jeg ikke bekymre mig om temperatur.


Morten skrev Wednesday den 10 December 2003 kl. 00:31: [ svar | nyeste ]
Jeg har en Extreme AMD Athlon XP 2000+ købt for lidt under et års tid siden, i mine papirer står den opført til at køre ved 1,6Ghz hastighed! Men...i praksis kører den "kun" 1,3Ghz!!

Jeg vil gerne vide hvor hurtig en AMD Athlon XP 2000+ CPU egentlig skal være??

Mvh. Morten



Rune skrev Wednesday den 10 December 2003 kl. 10:50: [ svar | nyeste ]
En Athlon XP 2000+ skal anvende 1667 MHz. FSB'en skal være 133 MHz. Hvis du har glemt at sætte din FSB til 133 MHz i din bios, så anvender du formodentlig 100 MHz FSB og 1250 MHz cpu. Så check, at din bios er sat til 133 MHz FSB, hvilket din cpu kræver grundet 12,5 multiplikand (12,5 x 133,33 = 1667).


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende