Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Dungeon Siege - Diablokoncept i fuld 3D
Software af Webmaster onsdag den 10 april 2002 kl. 18:55 [ Software ]
Efter store forsinkelser er Gas Powered Games (ejet af Microsoft) endelig blevet færdige med PC-spillet Dungeon Siege, som de har arbejdet på i ca. 4 år. Spillet virker meget som Diablo2, men er i fuld 3D og skalerer sig automatisk efter tilgængelig PC hardware. Så selv om du har Pentium2 333 MHz eller Pentium4 2,4 GHz, så sørger Dungeon Siege for, at din PC aldrig slapper af. Derudover minder Dungeon Siege meget om udvidet version af Diablo2, hvor grafikken er absolut fantastisk (og systemkravene ligeså, hvis du vil have det hele med).

BAGGRUNDSHISTORIE OG INTRODUKTION

I forhold til Diablo2 er Dungeon Siege noget mindre morbid og dystert, og stemningen påvirkes dog også deraf. Man kan fristes til at sige, at Dungeon Siege er en lidt mere børnevenlig version af Diablo2, og man er heller ikke sanseløst bange for at dø i Dungeon Siege, fortdi man kan gemme sit spil konstant (Diablo2 var ganske anderledes i denne henseende - hvis du dør i Diablo2 har du op til 45 min. til at hente dit lig og diverse ekstremt værdifulde genstande, før disse fordamper - så at dø i Diablo2 omgivet af helvedets væreste monterflokke kan give selv hærdede spillere kuldegysninger, læs mere om Diablo2 her: http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/56 ). I Dungeon Siege starter du som simpel bondedreng, der pludseligt skal redde hele kongeriget:


Alt i Dungeon Siege er i fuld 3D og kan roteres 360 grader, her er billedraten 55,7 i sekundet, jf. målingen i øverste venstre hjørne. Alle billederne er taget med 4x FSAA i 640x480x32, og ydelsen svarer nogenlunde til 1024x768-opløsning (1024x768x32 er højeste understøttede opløsning i Dungeon Siege)

Historien i Dungeon Siege er nærmest lige så tynd som en livstruet anorektiker, men omhandler, at kongedømmet EHB pludseligt er truet af onde magter, som du skal bekæmpe. Her er de originale ord fra skaberne af Dungeon Siege:

"Your adventures take place in the Kingdom of Ehb is one of the youngest states bordering the Plain of Tears. Protected by a ring of superb fortifications and heir to the 10th Legion-arguably one of the best trained armies in the world, the Kingdom of Ehb has, so far, been shielded from the raids and invasions that have devastated many of its neighboring states on the Plain.
Within Ehb's borders, there is an astonishing diversity in geography and cultures. Most inhabitants worship Azunai, an ancient god of the pre-Imperial Agallan Peaks. Dwarves and men live together in harmony and bow to the same king. Sorcerers are also more accepted than in other countries, thanks in large part to the efforts of Merik, Grand Mage and Warden of Shadows of the 10th Legion. And in the heart of the kingdom, a strange and often contrary race called the Droog is allowed a degree of autonomy, despite its sometimes-troublesome alliances.
It is a country in search of an identity, caught between the glories of a fallen past and the potential for an even greater future. Despite several crises, Ehb has never fallen to an enemy. But at any time the course of events could turn down a bleaker path."

Kilde: http://www.microsoft.com/games/dungeonsiege/4a.asp

Ovenstående er vel at betegne som en masse snik-snak, der forsøger at skjule, at Dungeon Siege er mindst lige så simplet som Diablo2, og egentlig blot består af at hakke dig igennem tusindvis af forskellige monstre (sådan da). Som vi senere vil komme ind på, er Dungeon Siege dog forskellig fra Diablo2 på mange områder, dog mest af alt mht. grafikken, prøv at se her:


Detaljerigdommen i Dungeon Siege er fantastisk, og der er ikke sparet på noget

I starten af spillet bliver kongedømmet EHB invaderet af de onde "Krugs" og du må kæmpe dig igennem horder af forskellige slags trolde (og andet godtfolk), gigantiske myg og meget meget mere, indtil du kommer til byen Stonebridge. For at komme til Stonebridge passerer du først en masse skovområder, og hjælper (hvis du gider) et par nødstedte mennesker (f. eks. med at rense godt ud i en monsterbefængt kælder). Dungeon Siege indeholder over 220 forskellige slags fjender, derudover finder du venligtsindende væsner som alfer, høns, rådyr mm. i skovene. Alferne er meget små og svære at se, men den lille lyserøde/lilla plet på nedenstående billede er en alf, som jeg fandt i en lysning i skoven:


Anvendelse af 3D-lyskilder giver fantastisk effekt i Dungeon Siege

Skulle diverse træer, bygninger, landskaber forhindre dig i et se dine spilfigurer, så bliver disse automatisk gennemsigtige, så fuld 3D-understøttelse kommer ikke til at genere på nogen måde. Tiden i Dungeon Siege kan skaleres, men normalt svarer 90 sekunders spilletid til en time i spillet. Du oplever endvidere nat-dag cyklus, og skiftende vejrforhold (træerne står iøvrigt og svajer i vinden, hvilket er ret godt lavet). Vand er også ret godt lavet i Dungeon Siege og grafik skaber jo stemning:


Vandet er glimrende animeret og skal opleves

Det specielle ved Dungeon Siege er, at spillet er en stor verden (dog delt op i forskellige kapitler indeholdende forskellige opgaver). Så Dungeon Siege består ikke af separate baner, som loades ind hver for sig. Det hele hænger sammen, og spillet loader aldrig (dvs. det gør det, men i så små bidder af gangen, at det sjældent bemærkes). Så uanset, hvor langt du er kommet i Dungeon Siege, kan du gå hele vejen tilbage. Dog er Dungeon Siege ganske lineært designet, så det er svært at fare vild (dog med undtagelse af forskellige miner og krypter). Alit i alt kan man sige, at Dungeon Siege består af at kæmpe dig igennem forskellige landskaber (bl. a. skove, bjerge, sumpområder, særligt mørke og onde skove samt meget mere) og forskellige underjordiske huler, krypter og miner. Efter at have passeret en del skov, møder du den første krypt, som skal passeres - og her findes særligt overnaturlige væsner såsom levende skeletter:



For hver fjende som nedkæmpes, får du erfaringspoint, der associeres til den måde, som du benyttede til at vinde kampen. Dvs. brugte du magi, så opgraderes dine magiske evner gradvist, men brugte du sværd, så opgraderes kun dine sværdkampsevner. Du kan nå level 150 indefor mulige kategorier med alle spilfigurer, og du bestemmer selv, og du vil forme en spilfigur til magiker/troldmand eller til kamp med mere almindelige våben (sværd, økser, bue osv.). Endvidere kan du have op til 8 personer/muldyr i en gruppe, og medtaget du et muldyr, så kan muldyret bære omfattende mængde udstyr. At du styrer op til 8 personer er en klar forskel til Diablo1-2, og du har heller ikke problemer med for lille "inventory", da alle 8 personer kan bære lige så meget som en person i Dialbo2 - og et muldyr kan vel bære nogenlunde det samme som 3 personer. Våben, potions, spells mm. finde du, når du slagter diverse fjender (lige som i Diablo1-2), eller kan f. eks. købes i butikker i de byer, som du besøger. Våben kan have forskellige magiske egenskaber og er tro kopi af Diablo2, se f. eks dette sværd:



Dungeon Siege er en tro efterligning af Diablo1-2 mht. våbensystem. På ovenstående billede ses f. eks et sværd, der adderer forfrysninger og "cold damage". Mere Diablo-agtigt kan det næsten ikke blive...

Dungeon Siege indeholder også store monstre. Noget bemærkelsesværdigt er dog de fantastisk animationer i Dungeon Siege - alle væsner er meget flydende og livagtigt animeret, hvilket øger realismen og distancerer Dungeon Siege yderligere fra mange tilsvarende spil. Men lad os atter vende tilbage til spillets handling; efter at have nået byen Stonebridge går handlingen nemlig videre med besøg i bl.a. edderkoppe- og skelet-befængte krypter:



Du kan iøvrigt zoome ind og ud, og på ovenstående billede har vi zoomet ind på den slemme edderkoppe-gud, som afslutter krypten:



Gruppemedlemmer (eng.: party members) bliver slået bevidstløse, før de evt. dør, men kan dog genoplives, hvis der er en troldmand i gruppen, som har den rette spell/trylleformular. Der er iøvrigt ca. 140 forskellige spells og endnu flere våben, så der er nok at lære og benytte. Endvidere inddeles magi i "Nature" og "Combat" kategorier, og bruger en troldmand kun "Combat" magi (explosives, fireshot osv.), så udvikles ingen evner mht. "Nature" magi (mindre skadelig magi, inkl. healling mm.). Sådan ser det i øvrigt ud, når en fjendtlig troldmand genopliver en af de fjender, du allerede havde slagtet (bemærk lysstrålen fra oven):



Ovenstående billede er fra en mine, som du besøger efter at have klaret den store edderkop (og lidt til). Du møder også store stenmonstre i minen:


Stenmonstret er ikke just venligtsindet, og er her ved at jævne to gruppemedlemmer med jorden...


Dungeon Siege er meget omfattende og tager ca. 60 timer at gennemføre i singleplayer, hvis alle quest (inkl. sub-quests) løses. Spillet er endvidere meget varieret mht. grafik, og du kommer til at mødes utallige typer af fjender - endda en meget stor ildsprudende drage, gigantiske søslanger og meget mere (som det jo hører sig til i ægte eventyr). Alt i alt er Dungeon Siege dog en tro kopi af Diablo1-2, men primære forskelle er:

1. Den fantastiske 3D-grafik i Dungeon Siege får Diablo2 til at virke meget gammeldags.
2. Døde monstre vågner ikke, fordi du loader gemt spil.
3. Muldyr med stor oppakningskapacitet hindrer, at du hele tiden skal tilbage og sælge indsamlede genstande.
3. Du kan gemme dit spil lige så tit du vil (uendeligt).
4. Den kunstige intelligens er bedre end Diablo2 (dog ikke vildt meget).
5. Du kan styre op til 8 gruppemedlemmer på én gang (vælge formationer, udstyr og meget mere).
6. Magiske genstande identificeres automatisk.
7. Der er direkte adgang til healings- og mana-potions.

Soulbringer er et andet ældre rollespil, som også var i fuld 3D. Historien i Soulbringer var betydeligt bedre end både Diablo2 og Dungeon Siege, men er du mest til meget lettilgængelige aktion-rollespil i Diablo2-genren, så skuffer Dungeon Siege bestemt ikke. Men holder du mere af hardcore-rollespil som Baldur's Gate 1-2 mm., så bør du nok holde dig fra Dungeon Siege og afvente Neverwinter Nights, der udkommer ca. om 1-2 måneder (maj-juni 2002).

HARDWAREKRAV

Den flotte grafik i Dungeon Siege er bestemt ikke gratis, og Dungeon Siege er et af de mest krævende spil, der aktuelt eksisterer. Eksempelvis er Duron 1,1 Ghz med GeForce3 Ti 200 beskrevet ved at opnå 15 - 30 billeder pr. sekund, mens Athlon XP 2100+ med Geforce3 ligger på ca. 25 - 60 billeder pr. sekund (med 7 personer i gruppen). Dungeon Siege undersøger automatisk din PC og justerer spillet efter, hvad din PC kan klare. Her er eksempelvis illustration af lyseffekter, som skyggerne på spilfigurerne automatisk beregnes i forhold til:



Også her ses anvendelse af lyseffekter (og en afskyelig snemand):



Spilfigurerne består af op til 800 polygoner, hvilket er meget i denne type spil. Meget tyder på, at Dungeon Siege er relativt ringe optimeret og kræver tonsvis af cpu-kraft (måske derfor, at Dungeon Siege blev så forsinket, Gas Powered Games har sikkert ventet på, at aktuelle PC'ere kunne trækkes deres spil :-). Der var stort set ingen forskel på at spille i 640x480 eller 1024x768, så Dungeon Siege er tydeligvis cpu-afhængigt frem for grafikkortafhængigt (så GeForce4 Ti 4600 giver dig ikke bedre billedrate i dette spil end GeForce3 - GeForce1-2 er sikkert mere end rigeligt). Eftersom spillet skalerer sig i forhold til den anvendte PC, kan man opleve samme billedrate på både 500 MHz og 1 GHz PC, fordi systemerne belastes meget forskelligt. Så lad være med at tro, at der er noget galt med din nye toptunede PC, fordi ældre PC'ere leverer tilsvarende billedrate. Her er de minimale systemkrav:

CPU: Pentium2 333 MHz
RAM: 128 MB
GRAFIKKORT: 3D-grafikkort med 8 MB ram (ja, selv Voodoo2 virker fint)

Vi vil dog anbefale:

CPU: Athlon XP 1500+ eller Pentium4 (Northwood) 1,8 GHz
RAM: 256 MB
GRAFIKKORT: GeForce1- eller Radeon-klasse eller bedre

KONKLUSION OG SAMLET VURDERING

GRAFIK = 90% (10-tal). Højeste opløsning er desværre 1024x768 i 32bit farver med trilineær filtrering. Komplekse skygger kan aktiveres, men bør holdes udelukkende til gruppemedlemmerne (party members), da billedraten ellers kan blive meget lav. Grafikken er den flotteste, som indtil videre er set i denne type spil, og 3D-understøttelsen udnyttes fuldt ud til generering af fantastisk landskaber og omgivelser. Dungeon Siege er på denne måde en milepæl indenfor aktionbaserede rollespil, men får sikkert kamp til stregen, når mere avancerede rollespil som Morrowind og Neverwinter Nights udkommer om få måneder (eftersom Moroowind og Neverwinter Night ligeledes har helt fantastisk grafik).
Hardwarekravene er dog fantastisk høje, og den cpu, som vil forhindre, at du nogensinde kommer under 30 FPS med alle detaljer aktiveret på højeste niveau, findes ikke i dag. Havde Dungeon Siege understøtter 1600x1200x32-opløsning og blev afviklet hurtigere på kraftige PC'ere, havde vi givet højere karakter. At Dungeon Siege faktisk er langt mere cpu-krævende end Grand Cathedral demoen i Serious Sam 2 tyder endvidere på, at Dungeon Siege teoretisk set ville kunne optimeres til at blive afviklet langt hurtigere - men desværre kan vi jo ikke forvente, at der er en "John Carmack" (Doom1-2 og Quake1-3) eller "Tim Sweeney" (Unreal (Tournament)) i maven på alle programmører...

LYD = 95% (11-tal). Med EAX-understøttelse er lyden i særklasse. Skeletter rasler med deres våben, og lydene forplanter sig gennem diverse krypter og huler. Lyden gør, at Dungeon Siege bliver endnu mere fantastisk, og baggrundsmusikken er endvidere uhyre velvalgt og situationsafstemt. Lyden i Dungeon Siege minder således mest af alt om, hvad man kan opleve i bedre film, hvor der er gjort ekstra meget ud af lydsiden.

STYRING = 95% (11-tal). Styring og opsætningsmuligheder er kraftigt forbedret i forhold til Diablo2. Der er nem adgang til healings- og mana-potions, og diverse spilfigurer kan sættes i forskellige formationer, og er iøvrigt ret gode til at finde vej (dvs. hvis du angiver en destination via klik med musen, så finder spilfigurerne nemt hen til stedet). Diverse taster kan endvidere hurtigt sættes op, så spillet bliver endnu nemmere at styre.

GAMEPLAY = 92% (10-tal). Dungeon Siege har arvet så meget fra Diablo2, at Dungeon Siege ikke virker specielt originalt, men det betyder naturligvis ikke, at Dungeon Siege ikke er et fremragende spil. Du skal dog stadig klikke på tusindvis af monstre og finde samt anvende diverse våben, trylleformularer/spells og beklædningsgenstande. Grundet fuld 3D-understøttelse er Dungeon Siege dog noget anderledes end Diablo2, men om Dungeon Siege er bedre end Diablo2 er der sikkert delte meninger om.

Vi slutter af med et sidste stemningsbillede, hvor gruppen passerer en stenbro over en underjordisk flod dybt inde i en stor grotte:


På vej mod nye udfordringer...

Dungeon Siege blev testet på følgende PC:
CPU: AMD Athlon 2100++ (1750/140 MHz - oc Athlon XP 2000+)
BUNDKORT: ASUS A7V266-E (VIA KT266A)
GRAFIKKORT: ASUS V8200 Deluxe GeForce3 220/487 MHz (oc 200/460) med Nvidia Detonatordriver 23.12
RAM: 512MB SAMSUNG PC2700 (bios 2-2-2-5-1, hurtigste indstillinger)
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player
STYRESYSTEM: Windows98

Alle grafiske detaljer blev aktiveret i på højeste niveau, dog kun med komplekse skygger på gruppemedlemmerne. Ingen tegn på ustabilitet blev observeret (dvs. ingen fejl mht. grafik og lyd, ingen crash til Windows desktop). Estimeret billedrate 30 - 60 per sekund i 1024x768x32 (med 6-8 gruppemedlemmer).



Rune skrev onsdag den 10 april 2002 kl. 19:47: [ svar | nyeste ]
Bemærk, Betafon (butikken ligger 500m fra Rådhuspladsen i retning mod søerne) sælger den amerikanske version af Dungeon Siege (testet ovenstående) for kr. 599,00 - betafon har dog udsolgt nu, men nyt lager på fredag. Besøg evt. også http://www.betafon.dk (og nej, vi får ingen procenter af salget, vi fremhæver blot Betafon, fordi de fortjerner ros for hurtig fremskaffelse af populære spil). Og gider du ikke betale kr. 599,00 (det er jo blot normalpris for X-Box-spil) for den amerikanske version, må du vente ca. 14 dage på den danske.


Morten skrev onsdag den 10 april 2002 kl. 21:01: [ svar | nyeste ]
Så det lige ned hos min kammerat idag, damn det ser max fedt ud...

Dog fatter jeg nada af at spille rollespil, men jeg syntes det ser totalt fedt ud :D



carli gry skrev onsdag den 10 april 2002 kl. 21:56: [ svar | nyeste ]
Hej Rune. Fed review, og det glæder mig at spillet i den grad pisser på grafikkortet, så man ikke skal gå ud og købe det vilde GF4 kort. Hvilke af de nyere spil er mere cpu afhængigt?


Rune skrev onsdag den 10 april 2002 kl. 22:22: [ svar | nyeste ]
Jedi Outcast og Medal of Honor er tillige uhyre cpu-afhængige - samme vil formodentlig gælde Warcraft 3 og Soldier of Fortune 2. Generelt gælder, at med alle detaljer aktiveret (=max. polygonantal) bliver Quake3 Arena engine spil ekstremt cpu-afhængige.


carli gry skrev onsdag den 10 april 2002 kl. 21:58: [ svar | nyeste ]
Jeg ved at Quake III med alt det lækre slået til bliver cpu-afhængigt allerede i 1280x768 jf Toms. Kan du komme i tanke om flere?


carli gry skrev onsdag den 10 april 2002 kl. 22:47: [ svar | nyeste ]
Okay! På HardOCP + Toms + Firingsquad siges systemet at blive CPU-afhængigt omkring 1280x768x32 med alt lir slået til. Dette skulle gælde for Serious Sam II, RTCW og Comanche4. Kan det passe?


Rune skrev torsdag den 11 april 2002 kl. 12:12: [ svar | nyeste ]
Det er vist en sandhed med visse modifikationer, generelt gælder, at jo højere opløsning, desto mere grafikkortafhængigt og desto mindre cpu-afhængigt bliver spillet, da fillraten på grafikkorten bremser FPS-festen. Medal of Honor er dog noget speciel, og her kan spillet sagtens være cpu-begrænset i 1600x1200x32. Quake3 Arena (timedemo demo1) bliver dog grafikkortbegrænset med Athlon XP 2100+ eller P4 2+ GHz allerede i 800x600 eller 1024x768 med alle detaljer på, medmindre du har GeForce4 Ti 4400 eller 4600. Så alt har at gøre med applikationen, og spil som Dungeon Siege, Jedi Outcast, Medal of Honor ser bestemt ud til at være cpu-begrænsede i 1024x768 (med alle detaljer aktiverede på højeste niveau med GeForce3), mens Aquanox, Serious Sam 1-2 (quality setting) og 3DMark 2001 er grafikkortbegrænsede allerede i 1024x768 (med GeForce3, hvis du har en hurtig cpu).


los lobos skrev torsdag den 11 april 2002 kl. 13:15: [ svar | nyeste ]
Øhhhh, du skriver ovenfor

Generelt gælder, at med alle detaljer aktiveret (=max. polygonantal) bliver Quake3 Arena engine spil ekstremt cpu-afhængige.

Er det fordi 2100+ er hurtig nok? Eller er det kun for timedemo1? Men man kan jo i princippet ikke vide hvornår og hvad som udgør begrænsningen, før vi får kraftigere pc'er.



Rune skrev torsdag den 11 april 2002 kl. 13:34: [ svar | nyeste ]
Q3A-spil som Medal of Honor (MOH) belaster åbenbart GeForce3 grafikkort så lidt, at cpu'en får omfattende betydning med alle detaljer i max (i hvert fald i baner som Omaha Beach). Det ser ud til at skyldes, at MOH benytter op til 4 gange flere polygoner end Q3A, hvilket åbenbart primært belaster cpu'en fremfor grafikkortet. I timedemo 1 i Q3A er der dog så få polygoner, at cpu'en kan nå at lave flere billeder end grafikkortet, hvorfor Q3A timedemo 1 begrænses allerede i ca. 1024x768 af GeForce3. Det skyldes sandsynligvis, at GPU'en på Geforce3 udnyttes meget ringe af Q3A-engine spil, fremtidige spil (Doom3, Unreal2) kommer til at udnytte GPU meget bedre - men før disse spil ankommer, ser det ud til at være fordelagtigt med en kraftig cpu i nyere Q3A-engine-baserede spil (og spil a la Dungeon Siege). Når Unreal2 (Unreal Tournament 2003) og Doom3 ankommer er der næppe tvivl om, at et hurtigt grafikkort vil betyde alverden (Codecults nye testdemo (download på http://www.codecult.de ) er vel et tidligt indblik i, hvad fremtidens spil indeholder).


carli gry skrev fredag den 12 april 2002 kl. 01:36: [ svar | nyeste ]
Ja, noget er i teorien, hvor GPU når sin fill rate ved de høje opløsninger + højeste detaljegrad. Men hvad viser praksis? Indtil videre ser det vel ud til at ingen af highend grafikkortene GF4 har nået denne øvre grænse for tidens populære spil (bortset fra Aquanox og quake 3 timedemo 1). Fillrate limit kan meget vel ligge langt på den anden sidde af 1600x1200x32 for mange spil vedkommmende eller hva? Det betyder jo at cpu'en indtil er den afgørende faktor, er det ikke rigtigt set? Så skal man vel opgradere sin processor istedet for til GF4 Ti4600.


Rune skrev fredag den 12 april 2002 kl. 02:02: [ svar | nyeste ]
Det kommer helt an på spillet og anvendte detaljer, så derfor er det næsten umuligt at konkludere noget generelt. Med FSAA bliver Ti 4600 hurtigt flaskehals i Q3A-engine-baserede spil (allerede i 1024x768, hvis du har cpu på ca. 2 GHz). I Serious Sam 2 1600x1200 (Quality) kan Ti 4600 ikke engang følge med P3 1 GHz. Men som nævnt, i spil som Dungeon Siege og Q3A-spil som Jedi Outcast og Medal of Honor, der betyder din cpu utrolig meget (med alle settings på max uden FSAA og anisotropisk filtrering). Så før Unreal2 og andre grafiktunge DX8-spil udkommer, ser det ud til, at kraftige cpu'er har kronede dage.


moff skrev torsdag den 11 april 2002 kl. 04:08: [ svar | nyeste ]
Det lyder og ser ud til at være et super godt spil,så det glæder jeg mig meget til,jeg må også sige at det er en god artikel du har lavet Rune.Fik du prøvet at spille i multiplayer.


Rune skrev torsdag den 11 april 2002 kl. 12:02: [ svar | nyeste ]
Nej, jeg har ikke prøvet multiplayer, men fra diverse udenlandske forums ser det ud til, at de fleste er meget begejstrede over multiplayer - så kunne du lide Diablo2, bliver du sikkert mindst lige så begejstret over Dungeon Siege på alle områder.


Golle skrev torsdag den 11 april 2002 kl. 15:40: [ svar | nyeste ]
Eller hent den gratis med E-Donkey.... :-)


Martin Hansen skrev torsdag den 11 april 2002 kl. 16:14: [ svar | nyeste ]
Hvorfor bruge E-Donkey, når du kan hente den på www.wareztidende.dk.

Der ligger også: Terminator3, Quake4 : Snipers tower, Diablo3 og mange andre!



mai skrev torsdag den 11 april 2002 kl. 22:40: [ svar | nyeste ]
ÆRVELIGT, AT DER IKKE ER MULTIPLAYER!? ELLER ER DER!?


Rune skrev torsdag den 11 april 2002 kl. 23:33: [ svar | nyeste ]
Der er skam multiplayer, som er mindst lige så underholdende som Diablo2.


morten skrev fredag den 12 april 2002 kl. 07:52: [ svar | nyeste ]
Amen jeg kan sige jeg det er max fedt at spille, jeg kunne næsten ikke slippe det igen.. Diablo II EXP gå hjem, Dungeon Siege er kommet for at blive!!!!


PHIversen skrev fredag den 12 april 2002 kl. 11:42: [ svar | nyeste ]
Er der nogen der ved hvornår spillet skalerer sig til computeren ??

Jeg har installeret spillet og derefter opgraderet grafikkortet fra TNT2 til Geforce3 TI200, men jeg kan ikke se nogen forskel overhovedet.

Det kan jo så enten være fordi skaleringen sker ved installationen eller også er det fordi det er min P3 700@882mhz der sætter begrænsningen.

Er der nogen der kender en god support-site med info og tips til spillet ??



Anders skrev fredag den 12 april 2002 kl. 13:02: [ svar | nyeste ]
hvor mange FPS kan jeg få med AMD 1800+ og et GeForce 3 Ti200 med 64MB og 256 MB DDR-ram PC2700 i 1024x768


Rune skrev fredag den 12 april 2002 kl. 13:31: [ svar | nyeste ]
Nogenlunde det samme, som er beskrevet allernederst i artiklen.


PHIversen skrev fredag den 12 april 2002 kl. 13:17: [ svar | nyeste ]
Eftersom spillet selv skalerer sig til din computer så burde du ikke få meget mere end jeg får med mit setup.(P3 700@882mhz m/Geforce3T200)

Men du burde få en hel del flere detaljer og flottere grafik.



Rune skrev fredag den 12 april 2002 kl. 13:33: [ svar | nyeste ]
Det er også muligt, at spillet skaleres udelukkende efter anvendt cpu, og ikke tager højde for grafikortet - i dette tilfælde vil grafikken fremstå ens med TNT2 og GeForce3 (men på GeForce3 vil du kunne anvende FSAA i 1024x768).


tkh skrev lørdag den 13 april 2002 kl. 11:55: [ svar | nyeste ]
Jeg tror bare Dungeon Siege mangler total optimering. Jeg smed en 900MHz Duron i min kære brors maskine i går så han kom af med sin/min gamle AMD K6-2 350@400MHz CPU, og hans frame rate er da gået betydeligt op, men der er absolut INGEN forskel på de visuelle detaljer overhovedet! INGEN!

At spillet skalerer for noget som helst finder jeg ret svært at tro på. Det er vel det samme som med at Messiah's engine også skulle skalere. Dog så man tydeligt i Sacrifice, at det var ikke ligefrem hvad den gjorde...



sven busck skrev søndag den 14 april 2002 kl. 15:19: [ svar | nyeste ]
Hey. Tak for det bedste review jeg har set på nettet! Jeg er ikke ligefrem nogen hardware-wizz men kan jeg konkludere at et nvidia/asus bundkort med indbygget grafikchip, en 1500+ athlonprocessor og 512 ram ville kunne afvikle DS på en tilfredsstillende måde? Ok jeg indrømmer at jeg opgraderer min pc udelukkende pågrund af DS og måske også NWN


Jesper skrev søndag den 14 april 2002 kl. 16:09: [ svar | nyeste ]
Det kommer an på hvordan du definere "tilfredsstillende".. jeg spiller selv DS på en P3-538, med 1 GB ram og winXP som styrersystem, og vil egentlig mene at det kører fint, selvom det bliver tungt hist og her, men helheds indtrykket er "tilfredsstillende" (for mig :-)


Rune skrev søndag den 14 april 2002 kl. 16:24: [ svar | nyeste ]
Tja, det er jo smag og behag, jeg mener selv, at Athlon XP 2100+ med GeForce3 næsten er minimumskrav - jeg er tit nede i 30 FPS og har da også oplevet ca. 20 FPS i ny og næ. På en eller anden måde må spillet skalere sig ifht. din hardware - ellers ville Jesper jo ramme 3-10 FPS på sin 558 med TNT, hvilket ikke er tilfældet. Sammenligner vi æbler med æbler, så er min PC 6 gange hurtigere end Jespers i Serious Sam 2 Grand Cathedral (Jesper får 15 FPS, jeg får 92 FPS). Men jeg har ikke set spillet hos Jesper, men grafikken er flere steder så flot og polygonrig, at jeg har svært ved at forestille mig, at spillet er lige så flot hos Jesper (men at muligheden eksisterer skal jeg da ikke benægte). Så Dungeon Siege er et noget mystisk spil...


Rouladen skrev søndag den 14 april 2002 kl. 21:45: [ svar | nyeste ]
Jeg kører med Athlon 2000+ samt GF4 ti4600. Og har en fps mellem 35 og 100 når hele svineriet er slået til. Synes faktisk det kører fint selv ved 30fps. En ven af mig kører med en Athlon 1200 samt TNT2 ULTRA, det kører også fint i højeste opløsning, dog ikke med alt slået til.


Taoa skrev søndag den 14 april 2002 kl. 17:46: [ svar | nyeste ]
Jeg kører det med en Duron 800mhz, TNT2 pro og 256 sd-ram, og indtil videre hvor jeg har 3 "mand" i gruppen, kører det helt fint...kører dog også i 800*600 16bit, men det er nu ganske flot alligevel!

Det er desuden et multifedt spil!



Rune skrev søndag den 14 april 2002 kl. 18:05: [ svar | nyeste ]
Ja, Diablo2 og Everquest er blevet omtalt som "heroinware", der bl.a. er blevet associeret med dødsfald mm. (en person spillede så meget, at vedkommendes lille barn blev forsømt og døde ifølge en nyhedsartikel forleden). "Heroinware" er vel en glimrende betegnelse for Dungeon Siege, og jeg skal da ærligt indrømme, at det er meget vanskeligt at løsrive sig fra dette spil - måske er Dungeon Siege endnu værre en Diablo2, fordi den flotte grafik gør spillet mere indbydende.


Morten skrev tirsdag den 16 april 2002 kl. 09:50: [ svar | nyeste ]
Jeg sider med AMD XP 1700+ og GeForce 3 Ti 200 jeg har for det meste omkring de 30 fps i Dungeon Siege..

Og min kammerat sider med AMD k6 800 med GeForce 2 MX 200 og han har de samme FPS som jeg, det ser bare ikke helt ligeså godt ud, men det er stadig rigtig flot hos ham..

Så jeg vil da mene at spillet indstiller sig efter computerens størelse, det virker da lidt sådan..



Rune skrev tirsdag den 16 april 2002 kl. 13:20: [ svar | nyeste ]
Ok, her er iøvrigt ordene fra Designerne af Dungeon Siege:

"Dungeon Siege can be played on a PC with a 333 MHz CPU, 128 MB RAM and an 8 MB Graphics Card. However, thanks to our dynamic Level of Detail technology, Dungeon Siege will be able to scale to take advantage of much higher end PCs."(min fremhævning, red.)

Kilde: http://www.dungeonsiege.com/faq.shtml#4v

Så med mindre Gas Powered Games og Microsoft lyver, så er der sikkert noget om snakken...


tkh skrev tirsdag den 16 april 2002 kl. 19:29: [ svar | nyeste ]
Microsoft lyve?! Nej da! ;P~


moff skrev torsdag den 18 april 2002 kl. 02:04: [ svar | nyeste ]
Er der nogle der har været inde og spille på nettet,for jeg var ind og prøve i går men jeg fik ikke lov til at være med for de havede password på alle dem jeg prøvede,er der nogle af jer der har været heldig og få lov til at være med i et de spil der er startet op der inde.


tkh skrev fredag den 19 april 2002 kl. 08:32: [ svar | nyeste ]
Så er der en Dungeon Siege DEMO til dem i tvivl...


Rune skrev onsdag den 24 april 2002 kl. 00:28: [ svar | nyeste ]
FiringSquad har netop vurderet Dungeon Siege til 96%, desværre nævner de intetsteds hardwarekravene...Læs mere her, og se stort antal screenshots:

http://firingsquad.gamers.com/games/dungeonsiege/


Rune skrev onsdag den 24 april 2002 kl. 11:40: [ svar | nyeste ]
Eurogamer var dog ikke helt tilfredse, og gav Dungeon Siege en score på sølle 60% - læs hvorfor her:

http://www.eurogamer.net/content/r_dungeonsiege


217.61.196.2 skrev torsdag den 25 april 2002 kl. 09:22: [ svar | nyeste ]
Jeg "køber" snart D.s. jeg synes det ser for vildt ud!!!!!!! Hilsen The Ulz


62.243.50.80 skrev mandag den 06 maj 2002 kl. 17:25: [ svar | nyeste ]
hvad med en artikel/anmeldelse af morrowind også?


Rune skrev mandag den 13 maj 2002 kl. 00:01: [ svar | nyeste ]
Så lad da gå (når du nu spørger så pænt :-):

http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/02/05/06/0003496

Derudover anmelder vi udelukkende spil, som vi vurderer til mindst 90% i gameplay - alt andet gider vi ikke spilde tid på at informere om.


Rune skrev onsdag den 15 maj 2002 kl. 21:48: [ svar | nyeste ]
Hvor hurtig er din PC til Dungeon Siege? Gas Powered Games og Microsoft har netop udgivet en demo, så du kan teste din PC's ydelse i Dungeon Siege, download her (5MB):

ftp://ftp.extremetech.com/pub/extremetech/3dGraphics/DSBenchmark.EXE


Rune skrev onsdag den 15 maj 2002 kl. 22:27: [ svar | nyeste ]
Hmmmmnm, 64,21 FPS med "complex all" skygger og 72,44 FPS uden skygger i 1024x768 med alt andet i max. inkl. lyd (Athlon XP 2100+ (1750/140) med GeForce3 220/487 Mhz + Det. 28.32). Så er det vist snart tid til at opgradere igen, de nævnte tal er jo blot den gennemsnitlige billedrate, ikke den laveste...Bemærk, at Dungeon Siege demo kræver, at den fulde version af spillet er installeret.


Rune skrev søndag den 16 juni 2002 kl. 21:54: [ svar | nyeste ]
En lille advarsel til Dungeon Siege fanatikere, der overvejer at opgradere grafikkort til Radeon 8500, her er dugfriske testresultater fra tidsskriftet PC Action (juni 2002):

Dungeon Siege 1.00 Benchmark, 1024x768x32 (Athlon XP 1700+, Epox 8KHA+, 512MB PC2100, Win98, Det. 28.32, Radeon 9016)
GeForce4 Ti 4600 = 62 FPS
GeForce4 Ti 4400 = 62 FPS
GeForce4 Ti 4200 = 61 FPS
GeForce3 Ti 500 = 61 FPS
GeForce3 = 61 FPS
GeForce3 Ti 200 = 61 FPS
Radeon 8500 = 35 FPS
Radeon 8500LE = 35 FPS
Radeon 7500 = 35 FPS

Det ser utrolig skidt ud for Radeon 8500-familien, selv GeForce4 MX420 er med 44 FPS meget hurtigere. Så det ser ud til, at ATi glemte Dungeon Siege, da de optimerede deres drivere, forhåbentlig har de ikke glemt flere spil...


Rune skrev tirsdag den 13 maj 2003 kl. 22:22: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at Dungeon Siege 2 er på vej - og vil ankomme i 2004. Læs mere her:

http://www.microsoft.com/games/dungeonsiege/dsii.asp


Rune skrev mandag den 28 juli 2003 kl. 18:51: [ svar | nyeste ]
Gamespot har set nærmere på den kommende udvidelse til Dungeon Siege, som hedder "Legends of Aranna". Læs mere her og se et par skærmbilleder:

http://www.gamespot.com/pc/rpg/dungeonsiegelegendsofaranna/preview_6072480.html


Rune skrev søndag den 26 oktober 2003 kl. 02:12: [ svar | nyeste ]
Så er "Legends of Aranna" blevet færdigudviklet og kan købes i USA fra 12. november - læs mere her:

http://www.bluesnews.com/cgi-bin/articles.pl?show=690


0x50a5a809.esnxx3.adsl-dhcp.tele.dk skrev lørdag den 17 januar 2004 kl. 07:23: [ svar | nyeste ]
Er der en måde man kan sætte opløsningen lidt op end den maximale 1024x768?


Rune skrev lørdag den 17 januar 2004 kl. 19:15: [ svar | nyeste ]
Ja, dette er faktisk muligt ved at ændre en konfigurationsfil (hedder såvidt jeg husker noget med *.ini eller *.cfg). Dvs. jeg fik "Legends of Aranna"-udvidelsen til at virke fint i 1600x1200x32. Kan du ikke finde den rigtige konfigurationsfil, så skriv tilbage, så ser jeg mere grundigt på sagen.


Rune skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 13:43: [ svar | nyeste ]
"Dungeon Siege.ini"-filen ligger gemt i forbindelse med dine "savegames" - dvs. normalt under folderen "dokumenter" på dit c-drev. Åben blot denne ini-fil via notepad, så kan du ændre opløsning til f.eks. 1600x1200.


Rune skrev søndag den 06 juni 2004 kl. 14:09: [ svar | nyeste ]
Ny film fra Dungeon Siege II - download her (92MB):

http://www.gameinformer.com/News/Story/200406/N04.0603.1736.52262.htm


Rune skrev onsdag den 07 juli 2004 kl. 14:51: [ svar | nyeste ]
Dungeon Siege II er netop blevet rykket til forår 2005, så forvent desværre ikke dette spil i år:

http://www.microsoft.com/games/pc/dungeonsiege2.aspx


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende