Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


The Elder Scrolls III: Morrowind
Software af Webmaster mandag den 06 maj 2002 kl. 17:46 [ Software ]
Musikken er fremragende, grafikken sublim, underholdningen enestående og systemkravene skyhøje. Velkommen til The Elder Scrolls III: Morrowind.


Du starter i byen Scyda Neen som netop løsladt fange

BAGGRUNDSHISTORIE OG INTRODUKTION

The Elder Scrolls III: Morrowind er et af de mest omfattende rollespil, der er produceret, og handlingen er næsten fri. Morrowind er produceret af Bethesda Software, og er fortsættelsen til Arena og Daggerfall. Morrowind udkommer også til X-Box, og PC-versionen ser ud til at besidde samme grafik som X-Boxen, hvilket betyder, at Morrowind ikke virker på Voodoo3 (Morrowind understøtter ikke 16-bit rendering) og har meget høje systemkrav.


Via fyrtårnet i Scyda Neer kan du udspionere byens indbyggere og lokalisere, hvor en bestemt beboer gemmer sit guld...

Du starter som løsladt fange i byen Scyda Neen. Din løsladelse er beordret direkte af kejseren, men præcis hvorfor du er blevet løsladt, får du i starten intet at vide om. Du vælger lige som i Baldur's Gate 1-2 mm. klasse, dvs. om du er spejder, kriger (ond eller god) osv. , men selektionssystemet til din spilfigur er integreret i selve spillet og udvikles samtidig med, at du tager stilling til forskellige opgaver. Efter at have fået dine løsladelsespapirer møder du øvrige indbyggere i byen Scyda Neen.


Vores allesammens Morrowind-helt i bedste Diablo-stil. Ligesom i mange andre rollespil finder du i Morrowind guld, våben, udrustning, mad, trylleformularer og kan ligeledes købe varer med dit guld hos forskellige købmænd og andet godtfolk.

I starten af spillet spørger en beboer, om du har fundet en ring, der er blevet taget af kejserens soldater (og det har vi naturligvis, for vi undersøger altid alle kister og tønder :-). Du kan nu vælge, om du vil give ringen tilbage eller ej, og dette og mange andre lignende valg vil påvirke dit forløb i Morrowind. Din første opgave er at aflevere papirer til en af kejserens lejesoldater i byen Balmora:


Balmora - en mørk og regnfuld aften...

For at kunne aflevere disse papirer må du tale med mange forskellige personer (og andre mere eller mindre menneskelignende væsner). Du kan også vælge at bryde seglet på de hemmelige papirer og/eller slet ikke aflevere dem. Men dette vil resultere i et helt andet spil, da Morrowind er bygget op på at give omfattende handlefrihed, og som udviklerne af dette spil selv er inde på, så er to spil Morrowind aldrig helt ens... Således udtrykker designerne af Morrowind selv spillets handling:

"The Elder Scrolls III: Morrowind is an epic, open-ended single-player game where you create and play any kind of character you can imagine. Be the noble hero embarking on an epic quest, or an insidious thief rising to leadership of his guild. Be a malevolent sorcerer developing the ultimate spell of destruction, or a reverent healer searching for the cure to a plague. Your actions define your character, and your gameplay changes and evolves in response to your actions. Confront the assassins' guild, and they take out a contract on you. Impress them, and they try to recruit you instead. No two sagas are the same in the world of Morrowind.

Players can choose to follow the intriguing main storyline, or set off to explore the huge province of Morrowind and the many interesting people and exotic locations it contains. Vast cities and remote villages dot the landscape, each with its own unique look and feel. Hundreds of quests and adventures await as you interact with characters and learn more. Regardless of whether you play a murdering assassin or a noble knight, the game holds endless possibilities and allows you to revisit the main storyline at any time."
Kilde: http://www.elderscrolls.com/main.htm

Som noget specielt kommer du frem mellem forskellige byer ved at ride på gigantiske insekter, der ser således ud:


Til højre i billedet ses det gigantiske transport-insekt, som gør det ud for biler og flyvemaskiner i Morrowind...

Morrowind er ikke for personer, som foretrækker et lineært spilforløb (som i Dungeon Siege og Jedi Outcast mm.). Derimod minder Morrowind uhyre meget om Outcast, dvs. du bliver placeret i en verden og må selv klare resten. Flere vil sikkert i starten undre sig over, hvad de skal lave i denne verden og hvilke missioner, der skal udføres, men efter at have talt med diverse spilfigurer, som du møder i forskellige byer, dukker flere og flere missioner og valg op, som du må tage stilling til. Det tager timer at lære Morrowind-verdenen at kende, men gradvist begynder et spil at udfolde sig, hvis lige aldrig er set mage til (dvs. medmindre du har spillet Outcast, sådan da).


Byen Suran - polygonfesten hører aldrig op i Morrowind

Ligesom i Outcast har du i Morrowind mulighed for at besøge en stor del af den samlede spilverden med det samme, det betyder ikke, at det er smart at tage alle steder hen...


Visse steder, såsom Molag Mar på ovenstående billede, er mere eller mindre indbydende i Morrowind...

Miljøerne er meget varierede i Morrowind, her er et par eksempler:

VIVEE


KHUUL


GNISIS


I Morrowind oplever du varierede vejrforhold samt døgncyklus. Eksempelvis regner det ofte i Balmora, mens Maar Gan er plaget af sandstorme (som har lagt sig på dette billede):



The Elder Scrolls 3: Morrowind er et omfattende spil, måske snarere en livsstil og et farvel til det sociale liv, og det er nærmest umuligt at beskrive handlingen, fordi denne kan formes på tusindvis af måder (muligvis millionvis eller højere). Morrowind er derfor ikke et normalt PC-spil, men minder mere om en stor simulator, hvor du placeres i en bestemt verden eller mulighedsramme og derudover selv skaber og vælger den vej, som du ønsker i spillet (du kan være god, ond, ridder, tyv, for eller imod kejseren og meget meget mere). Aktionfans vil dog næppe nyde Morrowind, da der er omfattende tekst at læse, men savner du eventyr og en helt fantastisk fantasiverden (og kan du lide spil med dybde og ikke-lineære forløb), så er det ikke set bedre end Morrowind. Der er et par detaljer, der kan hæmme dyrkelsen af Morrowind:

HARDWAREKRAV

Morrowind ankommer samtidigt til både X-Box og PC, og meget tyder på, at tilsvarende engine og grafik er anvendt på både PC og X-Box. Her ses f. eks. pixel shaderen i aktion:


Bemærk vandet i Morrowind - pixel shaderen på GeForce2-4 Ti og Radeon 8500 kommer her fuldt til udtryk

Du kan aktivere pixel shader og meget detaljerede skygger i Morrowind. Endvidere er lyden fremragende lavet, både mht. musik og 3D-lydeffekter. Synsdistance kan indstilles, så langsommere cpu'er ikke kvæles helt i detaljer, og den kunstige intelligens kan skaleres til kun at omfatte spilfigurer, der er meget tæt på dig. Som alle ovenstående billeder tydeligt viser, så er der anvendt ekstremt højt polygonantal i Morrowind, sandsynligvis det hidtil højeste antal i et kommercielt PC-spil. De officielle mindstekrav bærer også præg heraf:

CPU: 500 mhz Intel Pentium III, Celeron eller AMD Athlon
GRAFIKKORT: 32MB Direct3D kompatibelt inkl. DirectX 8.1 kompatibel driver
LYDKORT: DirectX 8.1 kompatibelt
RAM: 128MB (Windows98/ME), 256MB (Windows2000/XP)

Anbefalet hardware af udviklerne er:

CPU: 800mhz eller hurtigere Intel Pentium III / AMD Athlon
RAM: 256 MB
GRAFIKKORT: Nvidia GeForce 2 GTS, ATI Radeon 7500 eller hurtigere

Vi vil dog klart anbefale:

CPU: Athlon XP eller Pentium4 1500 MHz+
RAM: 512MB
GRAFIKKORT: DirectX8-kompatibelt (GeForce3, Radeon 8500 eller Geforce4 Ti)

En detalje, som kan gøre Morrowind-livet surt for mange PC-spillere, er ustabilitet. Vi kunne ikke afvikle Morrowind stabilt med Detonator-driver 23.12 og tilfældige crash til skrivebordet skete ofte. Men ved at benytte Nvidias officielle Detonator 28.32-driver blev spillet helt stabilt og er sidenhen aldrig gået ned. Morrowind kan gå i stå i få sekunder, når nye områder hentes ind. Dette er muligvis kun et problem, hvis dit grafikkort har under 128MB ram, men anvendelse af 128MB AGP aperture size (sættes i bios) afhjælper dette mindre problem i nogen grad.

SAMLET VURDERING

GRAFIK - 96% (11-tal). Morrowind benytter et hidtil uset højt antal polygoner, men formår at afvikle spillet uden uacceptable lave billedrater. Med Geforce3 og Athlon XP cpu kan spillet afvikles i 1600x1200x32 uden store gener. Mange steder i Morrowind ses meget kurvede bygningsdele som gør, at Morrowind via højt polygonantal undgår det kantede indtryk, som mange lav-polygon-spil medfører. Anvendelse af pixel shader effekter giver tillige Morrowind en grad af realisme, som ikke er set før.

LYD = 94% (10-tal). Desværre er der ikke EAX-understøttelse, men lyden er alligevel i særklasse. Flere spilfigurer har egen stemme og taler til dig. Dog er kommunikationen så omfattende i Morrowind, at megen samtale ikke læses op - og heldigvis, for der er vel ikke noget mere irriterende end at vente i mange minutter på en langsom oplæsning. Ved at læse diverse samtaler kan du selv afgøre, hvor meget og hvor hurtigt du vil læse. Musikken er, hvor Morrowind scorer de fleste point og sjældent er bedre og mere stemningsfuld musik anvendt i et PC-spil.

STYRING = 93% (10-tal). Styring minder lidt om den sædvanlige Quake3 Arena styring, dog benyttes den ene museknap til at aktivere og deaktivere diverse menuer. Styringen er meget gennemført, og man vænner sig hurtigt til den - ellers kan næsten alt konfigureres ("invert" mouse og sensitivitet mm.).

GAMEPLAY = 96% (11-tal). Morrowind minder mere om en simulator end om et spil. Du sættes fri i en imponerende fantasiverden og kan forme handlingen efter egne præferencer. Dette er ikke set siden Outcast, og Morrowind egner sig derfor ikke til personer, der ikke gider bruge den nødvendige tid til at sætte sig ind i den verden, som Morrowind afspejler. Morrowind er således et meget svært spil at beskrive, men skal opleves. På mange måder er Morrowind en genfødsel af det klassiske eventyrspil, hvor du finder objekter, som kan og skal anvendes i bestemte sammenhænge, men Morrowind er naturligvis mest af alt et rollespil med ekstremt indholdsrig handling, valgfrihed og historie. Handlingen er så forskellig og omfattende at spillet kan spilles igen og igen uden at være det samme. Så Morrowind er nok mere en livsstil end et spil - og lad os ikke håbe, at alt for mange mister deres sociale liv pga. dette spil.

Morrowind blev testet på følgende PC:
CPU: AMD Athlon 2100++ (1750/140 MHz - oc Athlon XP 2000+)
BUNDKORT: ASUS A7V266-E (VIA KT266A)
GRAFIKKORT: ASUS V8200 Deluxe GeForce3 220/487 MHz (oc 200/460) med Nvidia Detonatordriver 28.32 (WHQL)
RAM: 512MB SAMSUNG PC2700 (bios 2-2-2-5-1, hurtigste indstillinger)
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player (WHQL driver)
STYRESYSTEM: Windows98

Alle grafiske detaljer blev aktiveret i på højeste niveau, dvs. højeste sigtbarhed, skyggeniveau og AI. Ingen tegn på ustabilitet blev observeret med Detonatordriver 28.32 (dvs. ingen fejl mht. grafik og lyd, ingen crash til Windows desktop). Estimeret billedrate 15 - 50 per sekund i 1600x1200x32.



tkh skrev tirsdag den 07 maj 2002 kl. 09:52: [ svar | nyeste ]
Jeg vil anbefale folk som køber spillet, at downloade den "SafeDisk-Remover" der florerer på nettet. Det er ikke en NO-CD Patch, men en meget dejlig patch.

Dét der er problemet med Morrowind er, at SafeDisk konstant kører i baggrunden, og faktisk tager godt og vel 10FPS fra spilleren.

Nap den hér!

You will probably see a good %15 increase in performance. This file removes the SAFEDISC wrapper from the game. The safe disc wrapper runs ALL THE TIME unless you remove it. I can't believe that games are including notices now that say the safe disc stamp thrown on the game by the publishers (not the developers) may screw up the games performance.

You will still need the CD in the drive to play the game because the game looks for the movie files on startup. However, the safe disc checksums are bypassed.



Brian Hansen skrev onsdag den 08 september 2004 kl. 12:27: [ svar | nyeste ]
thg skrev:

"Jeg vil anbefale folk som køber spillet, at downloade den "SafeDisk-Remover" der florerer på nettet. Det er ikke en NO-CD Patch, men en meget dejlig patch. Dét der er problemet med Morrowind er, at SafeDisk konstant kører i baggrunden, og faktisk tager godt og vel 10FPS fra spilleren."

Bare mig, eller er den ikke til at finde via det link?



Brian Hansen skrev onsdag den 08 september 2004 kl. 12:29: [ svar | nyeste ]
thg skrev:

"Jeg vil anbefale folk som køber spillet, at downloade den "SafeDisk-Remover" der florerer på nettet. Det er ikke en NO-CD Patch, men en meget dejlig patch. Dét der er problemet med Morrowind er, at SafeDisk konstant kører i baggrunden, og faktisk tager godt og vel 10FPS fra spilleren."

Bare mig, eller er den ikke til at finde via det link?



Clement Christensen skrev tirsdag den 07 maj 2002 kl. 15:45: [ svar | nyeste ]
Det lyder fedt, men tror nu det havde holdt endnu længere hvis de havde haft noget multiplayer med! :/


David A. skrev tirsdag den 07 maj 2002 kl. 17:28: [ svar | nyeste ]
Dette spil kommer til at revolutionere RPG-genren på PC.

Her er nogle gode links, hvis man vil fordybe sig lidt yderligere:

Fansider:
http://www.morrowind.dk
http://morrowind.rpgdot.com/index.php
http://www.rpgplanet.com/morrowind/
http://www.elderscrolls.com/ubbthreads/ubbthreads.php

Det officielle forum:
http://www.elderscrolls.com/ubbthreads/ubbthreads.php

Er det nødvendigt at investere i yderligere en klods ram (jeg har nu 256Mb SD-RAM) eller kører det fint nok på Windows XP, GeForce 3 Ti-200, AMD XP 1800+, 256 MB SD-RAM?


tkh skrev tirsdag den 07 maj 2002 kl. 20:01: [ svar | nyeste ]
Det kører ganske udemærket med 256MB RAM.


René Molbo Jacobsen skrev tirsdag den 07 maj 2002 kl. 18:35: [ svar | nyeste ]
Der er en stavefejl under Gameplay. Der står ebventyrspil.

Tak for en god anmeldelse, det kan være at man burde kigge på det.



J.Mohr skrev tirsdag den 07 maj 2002 kl. 19:40: [ svar | nyeste ]
Takker.. det er nu rettet..


Thundersnail skrev tirsdag den 07 maj 2002 kl. 19:39: [ svar | nyeste ]
jeg tror nu nærmere at det er en slå fejl :)


Niklas skrev tirsdag den 07 maj 2002 kl. 21:25: [ svar | nyeste ]
nix, hverken stave- eller slåfejl. Det hedder ebventyr! ret det tilbage igen..!


Castor skrev onsdag den 08 maj 2002 kl. 01:02: [ svar | nyeste ]
Er der nogen form for "kamp" i spillet ligesom i Diablo og Dungeon Siege? Eller er det mest at rende rundt og snakke hele tiden? Jeg håber der er en masse kamp ellers er det jo pæææænt kedeligt... Kan man rende ude i skove osv og slagte monstre?


Johannes skrev onsdag den 08 maj 2002 kl. 11:47: [ svar | nyeste ]
Bemærkning til Castor. Ja der er kamp i spillet :) ...dette spil er uden tvivl ikke et menigsløst hack & slash rpg...men kamp? ja det kan du sagtens finde ;) ...en af de mest geniale ting ved kamp i dette spil er, at man angriber på 3 forskellige måder og desuden har mulighed for at blokere modstanderens angreb med sit skjold (har kun prøvet at spille som "warrior"). Hvor du slår, og hvordan du slår på modstanderen bestemmer hvor succesfuldt dit angreb er. Ydermere kommer det selvfølgelig an på, hvordan du bevæger dig i forhold til modstanderen i kamp. Man kan sige, at det er Pirates fægtning på højt niveau.


Human skrev torsdag den 09 maj 2002 kl. 21:35: [ svar | nyeste ]
CPU: AMD Athlon 2100++ (1750/140 MHz - oc Athlon XP 2000+)? Læser jeg den linie forkert eller underclocker du din CPU!?



80.196.169.210 skrev torsdag den 09 maj 2002 kl. 22:34: [ svar | nyeste ]
det er dig der læser den forkert det er en XP2000+ der er overclocked til xp2100? fart ved at FSP er ændret til 140 MHz


Michael skrev fredag den 10 maj 2002 kl. 21:00: [ svar | nyeste ]
Der er kommet en mere fejl ind i spillet, som nok er lidt vigtig.

"pixel shaderen på GeForce2-4 Ti og Radeon 8500 kommer her fuldt til udtryk"

Sidst jeg kørte 3DMark2001 her på mit GF2, var der nu ingen Pixel Shader i hardwaren ;-)

Eller mener du måske NSR (nVidia Shading Rasteriser) ???



Michael skrev fredag den 10 maj 2002 kl. 21:02: [ svar | nyeste ]
øhhh ok alle kan lave fejl ;-)

Der skulle have stået "Der er kommet en mere fejl ind i ANMELDELSEN, som nok er lidt vigtig"

ups.



Martin Hansen skrev fredag den 10 maj 2002 kl. 23:01: [ svar | nyeste ]
GeForce2 var faktisk den første GPU med ægte Pixel Shader. Du er formentlig i besidelse af et GF2MX kort. GF2MX GPUen indeholder ikke Pixel Shading.

Se detaljerne her:

http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=geforce2pro



Human skrev søndag den 12 maj 2002 kl. 13:45: [ svar | nyeste ]
En anden gang så bare skriv Athlov XP 2000+@2100+ Så tror jeg alle forstår det.


Rune skrev søndag den 12 maj 2002 kl. 18:46: [ svar | nyeste ]
Ah, hvis enkelte ikke forstår den nuværende formulering, så vil jeg opfatte det som ærgerligt :-) Det vigtige er i mine øjne ikke, hvilken fabriksydelse cpu'en er påstemplet, men hvilken cpu-ydelse, der ligger til grund for reviewet (så jeg ville snarere fjerne enhver hentydning til Athlon XP 2000+, hvis en evt. forvirring skulle mindskes).


Rune skrev mandag den 13 maj 2002 kl. 00:28: [ svar | nyeste ]
Bemærk, for alle, der ikke gider vente på sneglelangsomme danske forhandlere, så sælger http://www.betafon.dk Morrowind for kr. 599,00 - og kr. 100,00 mere for Collectors Edition (hvis der stadig er flere tilbage).


Nash skrev tirsdag den 14 maj 2002 kl. 15:03: [ svar | nyeste ]
XP systemet stinker da for hårdt i spillet!! Der er ingen forskel om man bruger sine skills/spells til noget nyttigt, eller man bare står og hopper eller caster spells ud i luften. Man får altid samme mændge experience points. Der er heller ikke nogen forskel på om den spell man feks. caster koster meget eller lidt "mana".

Spillet er meget flot, men gameplayet er lige til at lukke op og skide i........ :-(



Rune skrev onsdag den 15 maj 2002 kl. 11:48: [ svar | nyeste ]
Nye Morrowind reviews er rullet ind, og der uddeles topkarakterer over hele linien:

Action Trip - 91%:
http://www.actiontrip.com/reviews/theelderscrolls3morrowind.phtml

GameZone - 93%:
http://www.gamezone.com/gzreviews/r14869.htm

My Gamer - 90%:
http://www.mygamer.com/modules.php?name=Reviews&rop=showcontent&id=124

PreGaming - 90%:
http://www.pregaming.com/viewreview.php?reviewid=102&gameid=179

Zen Gamer - 100% (de kunne vist gode lide spillet, red.):
http://www.zengamer.com/review.php?revid=21

Selvom Zen Gamer gav Morrowind 100% i vurdering (13-tal), så betyder det ikke, at de ikke fandt problemer:

"My Athlon 1.33, 512MB of DDRAM, and GeForce3Ti200 was simply crushed in the middle of towns and when a lot of objects were on screen, and I have heard of more powerful systems that also performed poorly. There are also the annoying crash bugs. Morrowind is really surprisingly bug-free considering its enormous size, but it has an inexcusable amount of crash bugs. I experienced roughly one crash every two hours of gameplay, even after changing video drivers multiple times and reinstalling the game. Luckily it seems that most gamers are not experiencing such an alarming frequency of crashes, indeed our staff is reporting an average of perhaps one crash per 5 hours, but they are still there for some gamers."

Imopnerende, at Zen Gamer stadig gav Morrowind højeste score, men det har jeg nu fuld forståelse for. Morrowind er simpelthen fantastisk.


Rune skrev torsdag den 16 maj 2002 kl. 10:27: [ svar | nyeste ]
Endnu et godt review, måske det allerbedste hidtil (baseret på mere end 100 timers gameplay, lidt mere, end jeg havde mulighed for i ovenstående artikel), her er et uddrag:

"After you have played for an hour or so, your thoughts will be "oh my god, this is huge". After 50+ hours, they will be "oh my god, this is even more huge than I thought". And it's not the sheer size of the game alone. Morrowind is jammed with uniqueness, since every inch of the game world is thoroughly crafted by hand. No more repetitive towns like in Daggerfall, no more empty landscape. Surprises and great views will be your companions in every hour you spend in the game. There are nine distinct regions, with their own flair and atmosphere. Each of these areas would be big enough to contain other games as a whole - just to give you an impression about the sheer size of Morrowind...You will meet more than 3000 NPC's during your journey, visit 30+ towns, numerous dungeons (about 300) and find a lot of weapons, armor and magic items. Once again, this is a HUGE game, and with the addition of the TES construction set, it can really be endless. Since the engine is so advanced, it will have longevity - I expect a community to stay around this game for several years."(min fremhævning, red.)

Læs det hele her (samlet vurdering 97%, grafik = 100%, gameplay = 100%):

http://www.rpgdot.com/index.php?hsaction=10053&ID=320&page=1


J.Mohr skrev torsdag den 16 maj 2002 kl. 18:21: [ svar | nyeste ]
Jeg fandt lige et dansk fan site til Morrowind, med figur gennemgang og geografiske kort.
se: http://morrowind.dk/

http://www.realgames.dk/ kan man reservere spillet for 335 kr. (hvis man tør :-)



David A. skrev søndag den 19 maj 2002 kl. 18:40: [ svar | nyeste ]
Som en kort kommentar til den safediskremoverfil (phew langt ord!)man kan downloade, så kan man slippe for at have skiven i hvis man fra CD'en, kopierer den mappe, der hedder Video over i Morrowinds mappe på harddisken.


Rune skrev onsdag den 05 juni 2002 kl. 23:29: [ svar | nyeste ]
VoodooExtreme har netop vurderet Morrowind til 93%, læs mere her:

http://www.voodooextreme.com/games/reviews/mwreview/


Rune skrev lørdag den 08 juni 2002 kl. 11:27: [ svar | nyeste ]
Så er Morrowind ude til X-Box:

"The Xbox version of Morrowind looks similar to the PC version of the game running on a midrange system--the graphical detail is impressive, but you'll notice that the frame rate tends to slow down in the more densely populated areas."(mine fremhævninger, red.)

Kilde: http://gamespot.com/gamespot/stories/news/0,10870,2869887,00.html

Morrowind er ekstremt cpu-krævende, så derfor kan det næppe undre, at X-Box klarer sig ringe selv i 640x480 (P3 733/133). Så der er næppe grund til at misunde X-Box-ejere mht. Morrowind, tværtimod.



Rune skrev søndag den 09 juni 2002 kl. 12:25: [ svar | nyeste ]
Flere hårde ord om X-Box versionen af Morrowind, dog skal det siges, at der ikke være tale om den helt færdige version til X-Box, men vurderingen er fint i tråd med Gamespots vurdering af den endelige version (og X-Box fans kan her vælge ikke at læse videre, red.):

Sadly, the most disappointing aspect of Morrowind was the graphics. While the PC version was breathtaking, though required a hefty machine to run smoothly, the X-Box version was lackluster. Severe aliasing was present on both the backgrounds and the character models in addition to extremely grainy visuals. The end result was equivalent to the PC version running in low resolution with 16-bit textures. The background pop-up was another annoyance, though the attempt to mask the limitations of the hardware through fog was almost laughable. While the PC version was notorious for haphazard frame rates and polygon clipping/tearing, the X-Box version was considerably more cohesive, even with animation in the ballpark of 14fps. The painfully plodding frame rate, the lackluster visuals, and the slipshod collision detection were serious issues that I doubt can be completely rectified before the game goes gold . After playing the PC version on a capable gaming rig, I can honestly tell you that the X-Box version is little more than a stripped down port of an amazing game. There has been much speculation as to why the X-Box version of Morrowind had been delayed time and time again, and I wonder if Bethesda bit off more than they could chew with the limitations of Bill’s Box. The Elderscrolls III: Morrowind is a fantastic role-playing experience that every RPGfan should avail themselves of…on the PC. The fact that the X-Box fails miserably in capturing the full effect of the game is a testament to Bethesda Softworks cutting-edge PC development and the limitations of PC-to-console ports in general. Like the old adage says, some things are better left alone. Those who are unable to play the game in it’s more impressive incarnation will probably find the X-Box edition an entertaining adventure, but you don’t know what you’re missing."(mine fremhævninger, red.)

Kilde: http://www.voodooextreme.com/comments.taf?postID=28776&_start=151

Så er advarslen i det mindste blevet givet...


Michael skrev søndag den 09 juni 2002 kl. 22:48: [ svar | nyeste ]
Til Martin Hansen:

Nej det er aldeles ikke (undskyld ordende) et skide ringe GF2MX, men derimod et GF2 Pro (ASUS V7700 Pro).

Men, jeg har nu heller ikke det kort mere, har et Raddy8500 nu



80.62.18.164 skrev mandag den 10 juni 2002 kl. 07:12: [ svar | nyeste ]
Det ser ikke ud til grafikken er så god. Det er selvfølgelig ikke det altafgørende, det ser bare lidt gammeldags ud når man lige har logget af fra Everquest HAah.


62.243.50.64 skrev tirsdag den 18 juni 2002 kl. 12:15: [ svar | nyeste ]
everquest? lol, så er morrowind da 5 milliarder gange bedre! og til ham der sagde XP systemet stinker:

du får ikke xp i morrowind. Det virker ikke ligesoma lle mulige andre spil. Det er angt mere logisk. Du bliver bedre til det du gør, og ikke en skid andet. Det er ikke sådan, at når du går en lvl op kan du booste en skill du aldrig bruger. Hvis du vil være bedre til noget, så gør du det og bliver bedre efterhånden. Det er da meget bedre end f.eks. diablo o.s.v.



J.Mohr skrev onsdag den 19 juni 2002 kl. 23:09: [ svar | nyeste ]
Bethesda har udgivet en patch til Morrowind. Hent den her:

http://www.elderscrolls.com/downloads/updates_patches.htm

fra readme filen:

The Elder Scrolls III MORROWIND

v1.1.0605

Index: 1. Manual Addendum 2. Hardware Issues/System Requirements 3. Performance Tuning 4. The Console 5. Patch Fixes and Additions

*****************************************************************

1. MANUAL ADDENDUM

*****************************************************************

1. Install Path The installation path for Morrowind and the TES Construction set must be the same. The path for whichever one you install first will be used on the second one. You will not be able to select a new path on the second CD.

*****************************************************************

2. HARDWARE ISSUES/SYSTEM REQUIREMENTS

*****************************************************************

Minimum System Requirements: * Windows Me/98 128MB RAM * Windows XP/2000 256MB RAM (Windows NT NOT supported) * 500mhz Intel Pentium III, Celeron, or AMD Athlon processor. * 8x CD/DVD-ROM Drive * 1 GB free hard disk space * Windows swapfile * DirectX 8.1 (included) * 32MB Direct3D Compatible Video card and DirectX 8.1 compatible driver * DirectX 8.1 Compatible Sound Card * Keyboard, Mouse

Recommended System Requirements: * 800mhz or faster Intel Pentium III or AMD Athlon * 256 MB RAM * Nvidia GeForce 2 GTS, ATI Radeon 7500 or faster video card

Supported Video Card Chipsets: NVIDIA GeForce 4 NVIDIA GeForce 3 NVIDIA GeForce 2 NVIDIA GeForce 256 NVIDIA TNT2 ATI Radeon 8500 ATI Radeon 7500 ATI Radeon 7200 ATI Radeon

IMPORTANT: IF MORROWIND FREQUENTLY CRASHES ON YOU OR YOU GET ABNORMAL SOUND AND LONG PAUSES, IT IS MOST LIKELY THAT YOUR SOUND CARD IS NOT COMPLETELY DIRECTX 8.1 COMPATIBLE. SEE BELOW.

SOUND 1. If your game is crashing or you get sound problems, make sure to update the drivers for your sound card. You can also solve this by lowering the Hardware Acceleration on your card.

Do this by going to Windows, selecting "Control Panel", "Multimedia", "Playback Advanced Properties", "Performance"

Set the Hardware acceleration to either "None" or the line next to "None".

Sound cards that need to have this done include most ESS Technologies and Cirrus Logic (Crystal Audio) sound cards.

VIDEO 1. Regardless of your video card, make sure to download the latest drivers from your manufacturer.

2. GeForce2 On some systems with an NVIDIA Geforce2, interior areas of the game may experience a stutter in framerate, causing you to lurch forward quickly. Several things can alleviate this. Try switching resolutions, playing 3rd person view, or having your weapon or magic active. Also make sure you have the latest drivers for your video card.

OPERATING SYSTEMS 1. Windows 2000 Make sure you have Service Pack 2 installed. Without this, you will experience abnormally long load and exit times in Morrowind and the Construction Set.

2. Must use 32 True Color mode to operate game.

INPUT 1. ALT+TAB may cause some game instability with some hardware configurations.

*****************************************************************

3. PERFORMANCE TUNING

*****************************************************************

There are several things you can do to increase game performance.

1. Slide Real Time shadows all the way off. On certain machines, shadows become the biggest speed hit.

2. Slide the view distance all the way down. The farther you can see, the slower the game will run.

3. Slide AI distance to Near. Causes AI to not process as much for characters closer to you.

4. Turn off music The music is mp3 format and can eat up CPU time.

5. Turn off pixel shaders if you have them on. The reflections cause performance to degrade.

6. Lower the game resolution. The game runs faster at 640x480 and 800x600.

*****************************************************************

4. THE CONSOLE

*****************************************************************

You can activate the console by pressing ~ key (tilde).

Complete console commands can be found in the TES Construction Set help file.

*****************************************************************

5. Patch Fixes and Additions

*****************************************************************

Features Added

When a default cell is created, water creatures are added to the cell. This means as you swim further and further away from the mainland, and new water cells are created, they will be populated by water creatures.

An auto run feature has been added. You can now continue to run forward when you press the Q key on your keyboard once. This will cause you to run forward until you press the autorun key a second time or the back or forward movement keys.

A version number has been added to main menu screen.

A health Bar for NPCs and creatures has been added for when you are in combat. An orange health bar for the creature or NPC you are currently in combat with will now appear above your own health bar on the lower left part of the screen. This health bar will only appear when you are attacking a creature or NPC and will slowly fade out if you stop attacking. It will also update to a different creature or NPC's health if you switch targets in the middle of combat.

Added Difficulty slider to Preference menu under Options. The Difficulty slider has 200 different settings that will either increase the amount of damage you deal and receive or reduce the amount of damage you deal or receive, depending on where you set the slider.

The user can now load multiple plug-ins without losing references when both plug-ins affect the same cell. This means that if you have 2 or more plug-ins that add or remove references from, for example, Fort Moonmoth, you will be able to keep all of the additions or removals from all the loaded plug-ins.

Added a "DirectX Diagnostic" button in the Morrowind Launcher that allows you to run the DirectX Diagnostic tool directly from our interface. This can be reached in the Morrowind launcher. Click on Technical Support in the launcher and you will see a DirectX Diagnostic button that will run this handy tool. The DirectX Diagnostic tool is very helpful for problem shooting any technical problems you may be having with the game.

Added a sound quality button to the Options menu. The two available choices are Hardware Acceleration and Software Mode. Those of you that are still experiencing sound problems should set this Software Mode.

Bug Fixes

Fixed a crash bug involving the purchase and equipping of the Imperial Chain Cuirass.

Fixed several sound problems with several lower quality sound cards. You should be able to play the game with your Hardware Acceleration set at full from now on.

Fixed a bug that was causing problems when you attempted to save with a container open.

Only guards marked as re-spawn will re-spawn now.

Plug-ins will no longer come up with a warning in the launcher saying that that plugin/save uses a different version of master file than is present when they do not.

Jumping up slopes will no longer cause you to float and glide.

Summoned bound items no longer give you infinite stats.

You will no longer crash to desktop if you press Enter while making potions.

You can no longer drop conjured weapons if they un-equip then equip them.

Health numbers for weapons in the quick keys menu pop up help will now display accurately.

Loading while the container menu is open will no longer create multiple cloned containers.

Fixed some menu bugs with saving a game by only allowing saves to occur if you have no other menus open.

Memory leak when summoning bound items has been fixed.

Fixed a crash when canceling barter.

Fixed a freeze that locked the game in a bad menu mode after Sleeper dreams.

Training skills will now add to level up bonus for misc skills.

Armor weight will no longer shift between Heavy, Medium, or Light.

Restore and Drain abilities now affect the current value, not the base value, of attributes being modified.

Inventory change of pc during an attack no longer causes bad animations.

The frost atronach will now attack faster than before.

ALT, SHIFT, and CTRL keys were rarely getting stuck down in menu mode. This will no longer happen.

Fixed a bug where you could gain money when buying something instead of paying money for it.

The launcher will not gray out options any longer.

Robe of St. Roris changed to Cast When Used.

Equipping a soul gem/apparatus, etc, during combat will no longer remove them from your inventory.

Fixed a crash when hitting F1 with the quick keys selection menus open.

Fixed a problem with sounds persisting after a cell change.

Fixed a bug in the Berserk ability that was draining all of your fatigue after its use.

Fixed a bug with beast races and the spell cycle function. Now when a beast race has an item they cannot wear (full helm, boots), it will not show up in this menu.

Fixed a bug in the weapon cycle function that was allowing constant effect weapons to add bonuses to you permanently.

Corrected a bug which would cause an NPC to sometimes run inexplicably while wandering.

NPCs/Creatures which bump into an obstacle while wandering without the presence of a pathgrid will select a new point to go to rather than trying to work around the obstruction.

Corrected a bug where the vertical movement distance was not calculated for followers and they could lag behind excessively.

NPCs will no longer attempt to open trapped doors to reach you.

Fixed a bug where you could kill an NPC responding to a crime, with a single blow, and not receive a bounty for murder.

Fixed a bug where you, as a vampire with a high bounty, could commit additional crimes, and guards would fail to respond.

Corrected a bug where an NPC would fail to respond if you were in a crouch and hit them with a projectile weapon.

Fixed a bug concerning trying to equip multiple repair items during combat would cause a crash.

Fixed a bug with the way dispel worked in conjunction with good and bad effects on you.

Fixed a crash bug involving shooting a projectile at an actor that was far enough away that they were not active.

Fixed a missing art file with the Redas War Axe.

Quest Fixes

Fixed a bug in Cunius Pelelius' script that would cause a lock up if you clicked on the (evidence of corruption) topic.

Fixed a bug that prevented you from speaking to the Daedric Statue of Boethiah if you had spoken to M'Aiq the Liar about (Shrine of Boethiah).

Fixed a bug where you were falsely being recognized as Hortator of all houses.

If you kill Marcel Maurard, you no longer can get a reward from Miun-Gei over and over.

Fixed a House Telvanni quest that was not allowing you to complete Master Aryon's quest involving the collection of wizard spells.

Fixed a bug with Dwemer Puzzle box and Hasphat not giving you a key.

Bug in the CloudCleaver quest where you could take cloudcleaver from the witch before she dies (thus breaking the quest) has been fixed.

Fixed an infinite dialogue loop in Wine-Sot/Cloudcleaver quest.

You can no longer receive unlimited gold for solving the murder of Ralen Hlallo.

Fixed an infinite dialogue loop in (law in Morrowind) topic.

A confirmation box was added to the Magister topic in the Telvanni house quest line to ensure that you do not wish to continue any further in this line.



80.62.18.164 skrev torsdag den 20 juni 2002 kl. 04:27: [ svar | nyeste ]

Jeg har altså ingen problemer med dette spil med tb1333mhz og 512ddr,Gf2mx400His, Jeg holder nu på at Morrowind er 5milliarder gange ringere end EQ.



62.199.8.15 skrev tirsdag den 22 oktober 2002 kl. 16:50: [ svar | nyeste ]
GF2 og GF4 MX har absolut ingen PixelShader engine i gpu'en !!!

For at vise dem, træder cpu'en ind og hjælper til.

Btw, hvorfor var mange gamle DX7 spil lavet til GF2, først til at spille da GF3 kom på gaden !?

Jeg tænker især på Colin McRae 2 !!!

De der enviroment settings kunne jeg da ikke klare på et GF2 GTS og Duron 800Mhz ?

Nogle af features'ne på GF2 var altså bare noget pop, der alligevel skulle have hjælp af cpu'en? Det er for lavt!!

Men sådan er det vel også idag?? Bare vent og se med Doom3!!!

Tænk på at ATI og Nvidia fik rimelig hjælp af John Carmack, idet han allerede i Doom 1 (eller 2?) programmerede t&l i software mode, self :)

Doom3 engine vil holde mange år frem, det er helt sikkert!!! For der bliver MASSER af nye features som ATI og Nvidia skal have bygget ind i deres næste generationer af gpu'er!?

Vil da gerne indrømme at jeg er stor Carmack fan, bare tænk på hvis han f.eks blev kørt ned en dag?

HVILKEN TRAGEDIE!?!

Carmack ER gud!

Nå, vil smutte igen.......C YA! :P



80.161.16.85 skrev søndag den 16 februar 2003 kl. 12:38: [ svar | nyeste ]
Kan mit morrowind køre med et 9700 radon-kort eller understøtter spillet det ikke?


Rune skrev søndag den 16 februar 2003 kl. 15:28: [ svar | nyeste ]
Sagtens, Morrowind medfølger endvidere i fuld version, hvis du køber Radeon 9700 Pro fra Hercules. ATi har arbejdet meget med driverne til Radeon 9700 Pro, og jeg mangler endnu at finde spil, der ikke fungerer perfekt (Digit-Life har ej heller fundet problemer med R300-baserede grafikkort i diverse spil, jf. diverse 3D-Digest-artikler hos Digit-Life.com). Bemærk dog, at Morrowind med fuld detaljegrad i 1600x1200 ikke behøver hurtigt grafikkort, men cpu. Dvs. Morrowind er ikke nævneværdigt hurtigere i 1600x1200 MAX på Radeon 9700 Pro end på GeForce3.


[pcp]Joey skrev fredag den 20 juni 2003 kl. 20:10: [ svar | nyeste ]
vil tilføje til den derdiskution om gf2 og gf4 mx og pixelshader, i artikler står der ikke MX men Ti så de har ret her inde på hardwaretidende.dk


0x50c79494.abnxx7.adsl-dhcp.tele.dk skrev søndag den 22 juni 2003 kl. 09:19: [ svar | nyeste ]
Jeg syntes at dette spil er rimelig godt, men en ting der irretere mig er sq at man kan bruge 2000 timer på at gennemføre det, især hvis man starter med at slå alt ihjel der rør sig , så kan man ikke bestille andet end at slås hele spillet igennem. Befolking går amok på en ikke så fed og hvis man ikke fuldføre en mission så spillet faktisk slut..


Rune skrev mandag den 06 september 2004 kl. 12:56: [ svar | nyeste ]
Flere ejere af ATi-grafikkort har måske ærgret sig over, at TRU-FORM stort set aldrig er blevet understøttet. Imidleretid er der udkommet et program, som muliggør fuld TRU-FORM i Morrowind, hvilket vel gør Morrowind til det spil, som eksemplificerer TRU-FORM på hidtil bedste måde (Serious Sam del 1-2 understøtter også TRU-FORM, men såvidt jeg husker kun på ens modstandere). Og eftersom Morrowind fortsat er det hidtil mest omfattende spil til PC, så kan betydningen af fuld "TRU-FORM"-understøttelse næppe undervurderes - dvs. i Morrowind får man nu fuld valuta for alle de TRU-FORM-reklamer, som ATi tidligere udgav. Her er lidt mere information om TRU-FORM (N-Patches) i Morrowind:

N-PATCH feature (called TRUFORM in ATI cards) is designed to make 3-D objects smoother by very effective (if supported by your video card hardware) increasing number of triangles in them then they are being rendered. Increased number of triangles also results in more realistic lightning. N-Patch page consists of two more sub-pages. One for keyword list and other for N-PATCH related options. The later consists of "enabled,..." checkbox, in-game keybind to toggle this feature on/off, base number of segments edit box and other options. Simply enable this feature to see results (rocks, creatures, etc. - are now much smoother). Use toggle key to see the difference more clearly. If you feel that your video card (you have ATI Radeon 9700+) can handle much smoothness increase value in the base edit box. To effectively use this feature, you should have ATI Radeon 9500+; earlier Radeon versions (except Radeon8500/9100) claim this feature, but it is emulated in software (or rather poor), rather than hardware-enabled. To the best of our knowledge, this is a feature found only on ATI Radeon video cards." (min fremhævning, red.)
Kilde: http://morrowind.nm.ru/Morrowind%20FPS%20Optimizer/ (fra hjælpefilen)

For at aktivere TRU-FORM skal man således have et nyere ATi-grafikkort (måske også NV40 virker?), og dernæst hente programmet "Morrowind FPS Optimizer" (vi anbefaler "Morrowind FPS Optimizer [static link])":

http://morrowind.nm.ru/Morrowind%20FPS%20Optimizer/

TRU-FORM er specielt i Morrowind, fordi ikke kun spilfigurer er påvirket, men derimod hele spilverdenen - så TRU-FORM i Morrowind er vel den hidtil mest omfattende eksponering af denne egenskab, og billedraten påvirkes ikke nævneværdigt ved aktivering af TRU-FORM (selv i 1600x1200). TRU-FORM aktiveres via denne menu i "Morrowind FPS Optimizer" (behold blot "Novice"-aktiveringen, mere erfarne brugere kan dog selv eksperimentere videre):


Bemærk, at Indoor Lighting Model kun kan forbedres, såfremt ens grafikkort understøtter TRU-FORM (= N-PATCH)

Nedenstående billeder illustrerer TRU-FORM i Morrowind:

TRÆ UDEN TRU-FORM

Et almindeligt standard-træ i Morrowind, som måske så fint ud i 2002, men som i 2004 virker skarpt og kantet, og dermed hæmmer illusionen om at befinde sig i en ægte eventyrverden

TRÆ MED TRU-FORM

Forskellen er ekstrem og polygonniveauet virker meget højt - selv Imp'erne i Doom3 virker kantede ifht. disse bløde kurver i Morrowind, der er med til at bringe magien tilbage i dette spil

SOLDAT UDEN TRU-FORM

Bemærk hjelmen, rustningen på armene mm. og sammenlign med nedenstående billede

SOLDAT MED TRU-FORM

Sådan skal en rigtig soldat i Morrowind selvfølgelig se ud - bemærk den runde hjelm og den runde rustning mht. overarmen. Også skjoldet ligner nu et rigtigt buet skjold, hvilket dog er svært at se på billederne, som er bragt her

OMGIVELSER UDEN TRU-FORM

Diverse omgivelse i Morrowind, bemærk, hvor kantede stenene er, og prøv dernæst at sammenligne med nedenstående billede

OMGIVELSER MED TRU-FORM

TRU-FORM bringer her realismen og harmonien tilbage - og grafikken er selv i 2004 en fryd for øjet

Kort sagt giver TRU-FORM nyt liv til Morrowind; Morrowind FPS Optimizer er muligvis et ældre program, men jeg har først opdaget den omfattende betydning af TRU-FORM i Morrowind nu, hvorfor vi bringer "nyheden" (og eftersom vore læsere ikke tidligere har nævnt dette aspekt, så er der formodentlig flere af vore læsere, som er uvidende mht. dette særligt vigtige aspekt ved Morrowind). Real-time skygger kan desværre være et problematisk foretagende i Morrowind, så medmindre man har ekstremt kraftig cpu eller måske high-end grafikkort, så kan løsningen være at deaktivere real-time beregnede skygger fuldstændigt (derefter burde ydelse være fremragende).


Rune skrev mandag den 06 september 2004 kl. 13:50: [ svar | nyeste ]
Se også disse fremragende billeder:

http://morrowind.nm.ru/Morrowind%20FPS%20Optimizer/pics.html#npatch

Jeg har nu gennemsøgt diverse Morrowind-fora på Internettet, og det ser ikke ud til, at N-PATCHES virker på Nvidia grafikkort. "Continuous Tessealtion" (TruForm 2.0) kan dog næppe anbefales, dvs. dette er meget tungt på Radeon 9700 Pro i 1600x1200, og jeg kan ikke se nogen speciel forskel i billedkvalitet fra TruForm 1.0 (ejere af X800-baserede grafikkort kan måske få mere ud af TruForm 2.0, som kan aktiveres, såfremt man fjerner "Novice"-indstillingen og dermed får adgang til avancerede n-patch-menuer i "Morrowind FPS Optimizer" v. 1.96).


Rune skrev mandag den 06 september 2004 kl. 17:20: [ svar | nyeste ]
Der er en enkelt detalje, dvs. jeg fandt, at Morrowind med Catalyst 4,7 i Win98SE er meget hurtigere end Catalyst 4,8 i WinXP/2000, når TRU-FORM aktiveres (forskelle på op til hele ca. 75% i ydelse). Om dette er en forskel på Catalyst 4,7 og 4,8 ved jeg ikke - det kan naturligvis også være en forskel på styresystemerne; nuvel, måske jeg skulle prøve at reinstallere 4,7 i WinXP...


Rune skrev mandag den 06 september 2004 kl. 18:22: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at der er stor forskel på styresystemer, hvis TRU-FORM aktiveres. Dvs. jeg målte med præcis samme indstillinger, TRU-FORM og Catalyst 4,7:

Win98SE:
Situation 1 = 21 FPS
Situation 2 = 35 FPS
Situation 3 = 43 FPS

WinXP Pro SP1:

Situation 1 = 17 FPS
Situation 2 = 26 FPS
Situation 3 = 32 FPS

Så Win98SE var her 24 - 35% hurtigere end WinXP SP1, og dette er kun med 50% synsdistance - med 100% synsdistance går WinXP SP1 endnu mere i knæ, og diverse forskelle bliver endnu større (største jeg har registeret var her på ca. 75%). Ønsker man Morrowind med TRU-FORM, er nok fordelagtigt at installere Morrowind og Win98SE på sekundær harddisk; medmindre man kan kompensere med meget hurtig cpu og/eller grafikkort. Uden TRU-FORM ser der ikke ud til at være forskel på styresystemerne, så et gæt vil være, at "Morrowind FPS Optimizer" ikke er optimeret til WinXP/2000...


Gandalf skrev mandag den 06 september 2004 kl. 17:32: [ svar | nyeste ]
Nice :)

Hvorfor er det egentlig at TrueForm aldrig blev til mere? Dengang det kom frem synes jeg det lyd mindst ligeså stort som opfindelsen af bump maps...



Gandalf skrev tirsdag den 07 september 2004 kl. 15:47: [ svar | nyeste ]
Huh? Ved du det ikke Rune? TruForm er da ellers et genialt koncept...


Rune skrev tirsdag den 07 september 2004 kl. 16:12: [ svar | nyeste ]
Jeg ved ikke, hvorfor Tru-Form kun er understøttet i få spil; jeg er enig i, at anvendt som i Morrowind er Tru-Form en aldeles fremragende egenskab.


GWiZ skrev onsdag den 08 september 2004 kl. 02:09: [ svar | nyeste ]
Jeg mindes at bl.a. Carmack snakkede imod det, både pga. at det er en ati-only egenskab (som nVidia dog vist har adapted med n-patches) og fordi i f.eks. Doom3 vil skyggerne blive tegnet forkert, da Truform bliver påregnet internt i Grafikkortet, og skyggerne bruger de oprindelige modeller. (AFAIK) Men i ældre spil er truform da en enormt fed feature. Det er da i hvert fald guld værd i Morrowind.


Rune skrev onsdag den 08 september 2004 kl. 02:35: [ svar | nyeste ]
Tru-Form skal nok også benyttes med omtanke, dvs. det skal som i Morrowind kun være udvalgte elementer, som transformeres via Tru-Form (anvendes Tru-Form ukritisk på alle elementer, kan geværløb mm. blive buede, hvilket jo ikke er meningen) - optimal anvendelse af Tru-Form kræver derfor nok lidt arbejde, og som du er inde på, så er f.eks Tru-Form 2.0 med "continuous tesselation" en ATi-specifik egenskab, hvilket også hæmmer udbredelse - men jeg må indrømme, at Morrowind bestemt har fået en renæssance med Tru-Form, og eftersom Morrowind fortsat er det mest omfattende rollespil til PC, så bliver Tru-Form pludselig en meget vigtig egenskab. Især i WindowsXP vil Tru-Form 2.0 i 1600x1200 nok kræve hurtig Athlon 64 cpu med hurtigt X800-baseret grafikkort - så Morrowind er alt andet end forældet med nyeste hardware, faktisk er det vel først lige ved at blive spilbart... Disse billeder er også meget illustrative:

MORROWIND, WIREFRAME, UDEN TRU-FORM


MORROWIND, WIREFRAME, MED TRU-FORM 2.0


Så polygonniveauet stiger drastisk med Tru-Form. Ovenstående billeder stammer fra:

http://morrowind.nm.ru/Morrowind%20FPS%20Optimizer/pics.html#npatch


Brian Hansen skrev onsdag den 08 september 2004 kl. 12:31: [ svar | nyeste ]
thg skrev:

"Jeg vil anbefale folk som køber spillet, at downloade den "SafeDisk-Remover" der florerer på nettet. Det er ikke en NO-CD Patch, men en meget dejlig patch. Dét der er problemet med Morrowind er, at SafeDisk konstant kører i baggrunden, og faktisk tager godt og vel 10FPS fra spilleren."

Bare mig, eller er den ikke til at finde via det link?



Rune skrev onsdag den 08 september 2004 kl. 13:03: [ svar | nyeste ]
Den henvisning, som du referer til, er over 2 år gammel, og i modsætning til de trykte medier, er Internettet en dynamisk størrelse, som hele tiden forandrer sig. Prøv evt. at søge på Google, hvis den gamle henvisning ikke virker. Ellers er det muligt, at en patch til version 1,2 fjerner flere af de gamle problemer mht. Morrowind v. 1.0.


Brian Hansen skrev onsdag den 08 september 2004 kl. 13:57: [ svar | nyeste ]
Tja,,, tiden går jo... :-)

Ikke lige med på den med patch v. 1.2, om du mener det er patchen til selve Morrowind, for hvis det er tilfædet, så køre jeg med en v. 1.6.1820, ved så ikke om det har ændret noget som helt mht. lige det?

Mht. selve Morrowind FPS Optimizer som du er inde på, som jeg har leget lidt med og må da sige at det virker, men... Lidt utilfreds med at det er musehjulet der bruges til at ændre på viewdistance da det samtidig er hjulet man bruger til at vælge våben! Nogen måder at ændre det på, eller helt undlade denne funktion?



Brian Hansen skrev onsdag den 08 september 2004 kl. 15:49: [ svar | nyeste ]
Hey Rune.

Har fundet ud af at droppe musehjulet og bruge andre taster. :-)

Omkring det billede med soldatens skjold du er inde på længere oppe, har jeg selv prøvet og kan ikke se nogen forskel?

Hvad gør Tru-Form 2.0 med "continuous tesselation" i forhold til at deaktivere, jeg kan ingen forskel se/mærke?



Rune skrev torsdag den 09 september 2004 kl. 01:26: [ svar | nyeste ]
Med Tru-Form 2.0 skulle gælde: "In theory it smoothes changes between fixed (discrete) levels of N-PATCH segmentation (especially visible for 1 (default model, no segmentation) and 2 (minimum possible next N-PATCH segmentation)) by introducing a number of distinguishable intermediate sub-levels. Can not test it since my 3D-card do not support it. Must be working on ATI R300+ or Radeon 9500+ (aka TRUFORM 2.0)." (Kilde: Morrowind FPS Optimizer)

Dvs. såvidt jeg kan læse, så medfører dette mere glidende overgange mellem forskellige niveauer af polygoner. Jeg har dog ikke lagt mærke til forskelle på Tru-Form 1.0 og 2.0 udover reduceret billedrate ved aktivering af Tru-Form 2.0. Min tidligere kommentar med soldaten omhandlede blot, at soldatens skjold mm. bliver markant ændret ved Tru-Form aktivering, hvilket dog kun vanskeligt kan ses på billedet. Hvis du anvender et ATi-grafikkort med Tru-Form understøttelse, og har aktiveret Tru-Form (du er ikke i tvivl om, hvorvidt Tru-Form er på eller ej - forskellen er meget tydelig), så burde du nemt kunne se forskel på f.eks. soldaternes skjolde osv.



Brian Hansen skrev torsdag den 09 september 2004 kl. 14:58: [ svar | nyeste ]
Mht. soldaten vil jeg nu ikke lige gi' dig ret (Ikk' for at være kunstig, måske er det bare mig :-), sidder med et 9800 PRO og kan tydelig se om Tru-Form er sat til eller ej, har sågar fundet ud af at sætte en tast til at slå det til/fra og det virker, kan nemt se forskel på f.eks flasker, lys, div. sten, "paddehatte", silt striders, samt andre vilde dyr, dog ikke lige den flyende fætter som jeg ikke kan huske hvad hedder, ej heller stødt på nogen træer med nogen forskel, NPC, inkl. soldatens hjelm, overarm, ben, men når vi kommer til selve skjoldet, så sker der altså nada? Har også prøvet at starte spillet op helt uden "Morrowind FPS Optimizer" og det ligner stadig sig selv, hvis man kan sige det sådan. :-)

Heller ikke lige med omkring det du var inde på mht. "ikke at anvende Tru-Form ukritisk på alle elementer". Vil det sige at man kan tilføje andre elementer ud over dem der står under "n-patch", hvis ja; hvordan?

Apropos skjoldet, som faktisk står på listen, så derved burde der vel egentlig også være en forskel, med eller uden Tru-Form, med mindre der er flere forskelige skjolde, så det ikke er alle, hvad ved jeg. Har ved nærmere eftertanke heller ikke set om der er nogen forskel på det skjold jeg selv slæber rundt med, ku' man da lige prøve. :-)



Rune skrev torsdag den 09 september 2004 kl. 19:55: [ svar | nyeste ]
Nu har jeg ej heller studeret skjoldet i længere perioder, jeg mente dog at kunne se en forskel (større udglatning af skjoldets bue), men jeg kan naturligvis tage fejl. Forskellige elementer i Morrowind-verdenen har navne, såsom "Silt Strideren" og visse træer mm., og finder du navne på flere elementer, så burde disse manuelt kunne tilføjes (jeg har ikke prøvet dette - og aner ej heller, hvor jeg skulle finde flere navne - bemærk også, at det mht. visse elementer ser ud til at være angivet, at Tru-Form er deaktiveret; dette er dog korrekt indstillinger (især for visse træer), dvs. "aktiverer" du Tru-Form på disse udvalgte elementer, så deaktiveres Tru-Form i spillet - så derfor vil jeg umiddelbart ikke anbefale, at man piller ved standard-indstillinger for "Morrowind FPS Optimizer" - dvs. der er ikke nødvendigvis grund til af fjerne "fluebenet" i "Novice"-indstillingen).


proxy4.cybercity.dk skrev torsdag den 09 september 2004 kl. 20:21: [ svar | nyeste ]
Har folket tjekket: http://www.elderscrolls.com

Der er vist noget stort på vej ;o)



proxy4.cybercity.dk skrev fredag den 10 september 2004 kl. 17:28: [ svar | nyeste ]
Så er Elder Scrolls IV: Oblivion officially announced

Interesserede kan læse mere her:

http://www.rpgdot.com/index.php?sid=22e8e48eb65b94c6f525f6e2269abc6a#32015

Man skal dog nok vente et par år endnu, da spillet forventes udgivet til PC, XBOX2 og PS3...



0x3e42a732.adsl.cybercity.dk skrev onsdag den 22 september 2004 kl. 14:31: [ svar | nyeste ]
Ja det kan også godt kører på en 3 Ghz med 512 mb ram og Radeon 9800 XXL. ej jeg syntes det er et fedt spi, bare noget lort når ens cd sprænger inde i cdrom drevet så man mister cd :S.

[Indlæg modificeret, Webmaster]



GWiZ skrev onsdag den 22 september 2004 kl. 16:15: [ svar | nyeste ]
0x3e42a732.adsl.cybercity.dk: Super bittert. Dette sker ellers sjældent med originale cder, da de har bedre balance end hjemmebrændte. Hvilket drev brugte du? Visse drev kommer op i sindsyge hastigheder, som kan få cder til at smadre. Såvidt jeg husker er de farligste de "gamle" 24x og 32x, da producenterne bare satte rpm op, istedet for at udvikle andre måder at læse på.. som de har gjort nu.

Prøv at se om du kan få det erstattet det sted hvor du købte drevet.



proxy4.cybercity.dk skrev fredag den 22 oktober 2004 kl. 20:08: [ svar | nyeste ]
Et preview og screens fra "The Elder Scrolls IV: Oblivion"

Kilde: http://pc.gamespy.com/pc/the-elder-scrolls-iv-oblivion/558955p1.html

Den grafik kræver vist X800XTPE i SLI...>8oO



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende