Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Mafia - nyt spil i referenceklassen
Software af Webmaster mandag den 09 september 2002 kl. 23:56 [ Software ]
Illusion Softworks, der tidligere har stået bag spillet "Hidden and Dangerous", har overgået sig selv med et nyt spil til PC ved navn Mafia. Mafia minder handlingsmæssigt meget om spil som Grand Theft Auto III og Max Payne, men foregår i USA i 1930'erne. Kunne du lide de gode gamle "Godfather"-film, så begår du næppe en fejl ved at købe dette PC-spil. Og flere er næppe uenige i, at der findes meget få spil til PC, der overgår Mafia mht. handling, grafik og lyd. Vi kigger i denne artikel nærmere på et af årets potentielt bedste spil og undersøger hvilke hardwarekrav, som dette spil stiller til din PC.

BAGGRUNDSHISTORIE OG INDLEDNING

Spillet starter egentlig, hvor det slutter. Dvs. du oplever et mafiamedlem (dig), der fortæller sin historie til en kriminalbetjent. Dernæst igangsættes et "flashback", og du får lov til at spille de missioner, der har udgjort din kriminelle løbebane fra 1932 til 1938. Selve spillet starter således reelt ved, at du som taxichauffør en aften involveres i et mafiaopgør, hvor to mafiamedlemmer på flugt kaprer din taxi og beordrer dig til at træde speederen i bund. Efter at have reddet disse samfundsmæssige udskud fortsætter du med 5 taximissioner, der giver dig mulighed for at kende storbyen, hvor hele spillet foregår.


Du starter som hæderlig taxichauffør ved navn Tommy og involveres hurtigt med mafiaen

Medlemmerne fra den anden mafiafamilie (ledet af slynglen Don Morello) har dog noteret sig din taxi's nummerplade og finder frem til dig. For at undgå nærkontakt med trækølle af 3. grad tager du benene på nakken og flygter til Don Salieri's bar, hvor du tidligere hjalp to de flygtende mafiamedlemmer hen:


På flugt fra et par ondsindede mafiamedlemmer nødsages du til at bede Don Salieri om hjælp...

Du kommer således i kontakt med Don Salieri, der leder en af byens mafiafamilier; Don Salieri ses her med sin rådgiver:


Don Salieri (forgrund) bliver din nye arbejdsgiver og ses her med sin rådgiver

Don Salieri's betroede medhjælper Pauli hjælper dig i mange missioner - her er et fint billede af din spilfigur (til venstre) og din medhjælper Pauli:


Pauli hjælper dig i mange missioner, og du er "game over", hvis Pauli dør

Ofte har du medhjælpere i diverse missioner, hvilket gør, at spillet føles langt mindre ensomt end Max Payne. Generelt gælder, at dine medhjælpere skal overleve, dvs. de er ikke kanonføde som i Medal of Honor, men livsnødvendige ligesom i spillet The Thing. Du kan iøvrigt kun gemme dit spil mellem missioner, men dette er dog generelt intet problem, da de fleste missioner kan klares uden store problemer. At man ikke konstant kan gemme spillet og dermed afbryde handlingen gør tillige diverse missioner mere spændende, intense og nervepirrende.

Mafia minder meget om Grand Theft Auto III (GTA3), dvs. spillet foregår i en storby, der vel er næsten lige så omfattende, som de tre bydele tilsammen i GTA3. Ligesom i GTA3 påbegynder du en kriminel løbebane og oplever stadig mere avancerede missioner.


Mafia minder meget om GTA3, dog i et lidt andet tempo grundet bilstandarden i 1930. Og med meget flottere grafik

Eksempelvis kan nævnes, at du efter at have søgt tilflugt hos Don Salieri tilbyde mulighed for at hævne dig på Don Morellos bande. Og er der nogen bedre hævn end at jævne bilerne tilhørende Morellos bandemedlemmer med jorden:


Første rigtige mafia-mission går ud på at smadre et par biler...

Efter et par gode slag ligner disse biler ikke længere sig selv, og et par molotov-cocktails sætter prikken over i'et:


Bilerne eksploderer efter kort tid. Bemærk også, hvor utroligt detaljerede bilerne er - her er ikke sparet på polygonerne

Problemet er blot, hvis Don Morellos bande opfatter, at du er ved at smadre deres kære biler. Faktisk har du ringe overlevelseschancer, hvis dette sker, men politiet fandt dog disse billeder på filmrullen hos vores afdøde freelance-fotograf:


Et boldtræ bringer begrænset jubel, når 3 mand skyder på en...

Senere i spillet bliver missionerne mere krævende og under en mission, hvor du og dine kumpanere er i færd med at afhente beskyttelsespenge hos kvarterets glade betalere, bliver dine to medhjælpere overfaldet:


Ved afhentning af beskyttelsespenge på Clark's Motel går alt galt, og du må tage affære

Din medhjælper Sam tilbageholdes på Clark's Motel, og Pauli er skudt i maven (han sidder ved veteranbilen, dvs. ikke den gule, lidt skjult af en støvsky og jamrer). Enkelte ville måske vælge at flygte, men heroisk tager du naturligvis kampen op og trænger ind på motellet. I Mafia benyttes normalt ovenstående 3. persons kameravinkel, men i trange områder zoomes dog ind i 1. persons perspektiv - f. eks under denne ildkamp:


Der er en del vold og blod i Mafia, men dog ikke helt så meget som i The Thing og GTA3

Såfremt du befinder dig i mindre trangt rum, hvor det dog stadig ikke er muligt at zoome helt ud til normalt 3. persons perspektiv, bliver din spilfigur gennemsigtig:


Kameraet styres på glimrende måde i Mafia, så du aldrig mister orienteringen

Alt dette betyder, at kameraforhold er løst på glimrende måde i Mafia, og du kommer generelt ikke til at opleve problemer mht. kameraperspektiver. Mht. vold er Mafia bestemt ikke det hidtil blideste PC-spil, og dette spil er dog også tilladt over 15 år; her er et par eksempler på en god gang vold i Mafia:


Der er meget blod i Mafia, men desværre opnåes ikke samme ophøjede blodsniveau som GTA3, men til gengæld virker volden meget mere realistisk

Mafia består ligesom GTA3 er megen kørsel mellem forskellige destinationer, men modsat GTA3 kan du ikke altid køre, som du har lyst i Mafia. Eksempelvis kan du få bøde for at køre over for rødt eller for at bryde hastighedsgrænsen på 60 km/t i byen. Dette giver Mafia et noget mindre teenageagtigt præg end GTA3, ydermere er teksturerne meget detaljerede i modsætning til GTA3, og grafisk minder Mafia meget om en stærkt forbedret version af Max Payne. Lys og skygge er også fornemt anvendt i Mafia, prøv at se her:


Lys og skygge er anvendt på fremragende måde i Mafia

Forskellige missioner i Mafia er tillige meget varierede, så spillet undgår at virke ensformigt. Eksempelvis skal du i en mission køre racerløb for at sikre, at talrige personer, der har satset formuer på Don Salieri's hold, ikke mister deres investeringer:


Du kan skam få lov til at køre med op til 240 km/t i Mafia, også selv om spillet foregår i 30'erne

Mafia kan på mange måder beskrives som den måske hidtil tætteste sammensmeltning af filmagtig historie og computerspil. Talrige små filmsekvenser binder de forskellige missioner sammen, og din spilfigur beskrives så indgående, at du hurtigst oplever at kende din spilfigur ganske godt. Endvidere skildres mafia'en ikke som ond - du beskytter jo blot dine gode venner mod alle personer, som generer dem samt hjælper diverse personer, som er i nød. Din spilfigur udvikler sig både mht. kriminelle forhold, men tillige også mht. parforhold. På et tidspunkt fortæller Don Salieris bartender, at hans datter Sarah generes af gemene bøller, og beder dig tage affære. Sarah er ganske taknemmelig over, at du på heroisk måde beskytter hende mod diverse slubberter. Her er iøvrigt et billede af Sarah og din spilfigur:


Ansigter er ret godt udført i Mafia - og bliver måske først overgået, når Doom3 udkommer

Lidt senere er det naturligvis på sin plads med en god cigaret (og et spil kort):


Teoretisk set kan vi vel godt påstå, at Mafia er et romantisk spil, der nok skal stimulere mange pigehjerter (sådan da)

Personskildringen i Mafia er så vellykket, at handlingen mest af alt svarer til en bedre spændingsfilm; helt på niveau med Godfather 1-2 er vi dog ikke, men alt for langt fra er vi bestemt ej heller. Hvis du holder af en god omgang 1930'er stemning, hvor du kan opleve helt fantastisk nøjagtig gengivelse af datidens køretøjer (samt få lov til at prøvekøre en masse af disse gamle og meget forskellige biler) kombineret med en meget spændende historie, så bør Mafia være øverst på indkøbslisten.

HARDWAREKRAV OG TEKNISK UDFØRELSE

Mafia er ikke alene et fremragende spil rent handlingsmæssigt, men udmærker sig tillige teknisk. Selv i 1600x1200x32 med højeste detaljeniveau kan spillet afvikles glimrende på almindeligt GeForce3 grafikkort (testet med Athlon XP 2100+ cpu). I denne opløsning er spillet dog begrænset af grafikkortet, så en cpu på ca. 1,2 GHz (Athlon/Pentium3) eller 1,6 GHz Pentium4 burde være rigeligt til dette spil i høje opløsninger. Men vi kan jo lige kigge nærmere på producentens specifikationer:

MINIMALE HARDWAREKRAV
CPU: 500MHz PENTIUM III eller AMD Athlon
RAM: 96MB
GRAFIKKORT: DirectX 8.1 kompatible drivere og 16MB ram
LYDKORT: DirectX 8.1 kompatibelt

ANBEFALET HARDWARE
CPU: Mindst 700 MHz PENTIUM III eller AMD Athlon
RAM: Mere end 128MB
GRAFIKKORT: DirectX 8.1 kompatible drivere og mere end 32MB ram
LYDKORT: DirectX 8.1 kompatibelt

HARDWARETIDENDE ANBEFALER
CPU: Mindst 1,2 GHz Athlon Thunderbird eller 1,6 GHz Pentium4
RAM: 256MB
GRAFIKKORT: Mindst Radeon 8500 eller GeForce3 (64MB ram)
LYDKORT: DirectX 8.1 kompatibelt med EAX-understøttelse

Der anvendes et stort antal teksturer i Mafia, og især ansigter er ekstremt detaljerede; her er et eksempel:


Ansigter er så godt som fotorealistiske i Mafia

Prøv også at lægge mærke til huden på din spilfigur på dette billede:


Hud og hår er flot gengivet i Mafia - så mangler vi blot øret...

Endvidere er polygonniveauet meget høj grundet de ekstremt detaljerede biler, dvs. at de mest krævende dele af spillet er, når du kører rundt i forskellige biler:


De mange polygonrige biler sætte høje krav til processeringskraft

Mafia understøtter dog grafikkort med hardwareaccelereret transform & lighting (T&L), men du kan også vælge at klare T&L via software, hvis din cpu er kraftig nok, og du hellere vil anvende dit grafikkorts kræfter (læs båndbredde) til rendering af billeder med f.eks. FSAA eller anisotropisk filtrering. Spillet kan justeres på mange måder, men især kan indstilling af, hvor langt du kan se i spillet, kraftigt øge billedraten. Her er et eksempel på maksimal synsdistance i Mafia:


Eksempel på synsdistance i Mafia - se træerne længst ude i horisonten (vejen fortsætter opad en bakke)

Diverse personer besidder også relativt højt polygonniveau, selv om der klart er anvendt flest kræfter på bilerne, her er et eksempel på polygonantallet på en typisk spilfigur:


Personerne er skam udstyret med fingre til forskel fra den klumpede "kassehånd", der karakteriserede mange 3d-figurer for blot få år siden...

Men nok om disse diverse tekniske overvejelser, lad os bevæge os mod det grønne bord:

SAMLET VURDERING

GRAFIK - 97% (11-tal). Mafia besidder fremragende grafik og imponerer især grundet de meget detaljerede køretøjer og persongengivelser. Endvidere anvendes effekter såsom spejling, environmental mapping, real-time skygger, deformationer, motion-capture animation af spilfigurer samt realistisk ansigts-animering (især talesynkronisering) og meget mere, som grafisk er med til at distancere Mafia fra konkurrenterne. Bilerne, som er der ca. 60 af, besidder mere end 100 forskellige parametre, som kan varieres og som gør Mafia til en af de mest avancerede spil mht. gengivelse af kørsel. Og hertil kommer, at alle biler grafisk er modelleret med stor nøjagtighed mht. eksisterende ægte modeller. Visse 2D-teksturer kunne dog være bedre udført, f.eks teksturer på flere skilte, bygninger samt tøjgengivelse, men intet spil er perfekt, og dette kritikpunkt trækker ikke alvorligt ned mht. det generelt meget høje grafiske niveau.


Baggårdsmiljø i Mafia

TEKNISK UDFØRSEL - 92% (10-tal). Mafia kræver en relativt kraftig cpu grundet det høje polygonantal. Dog kan grafikkort med T&L afhjælpe manglen på optimal cpukraft i nogen grad, men ikke helt. I 1600x1200x32 kan spillet dog fint afvikles med GeForce3 med aktiveret T&L, hvilket tyder på, at spillet er fremragende optimeret/programmeret. Er din PC dog ikke udstyret med mindst GeForce3-klasse grafikkort eller cpu på mindst 1,2 GHz, kan spillet dog stadig afvikles på glimrende måde med reduceret detaljeniveau. Opløsninger lige fra 320x200 til 2048x1536 er endvidere understøttet, så ingen kommer til at savne deres foretrukne skærmopløsning.

LYD = 96% (11-tal). Lyden er absolut fremragende i Mafia, dvs. stemningsmusikken er i bedste 1930'er stil, og diverse spilfigurer taler på overbevisende måder. I de første taximissioner kan du eksempelvis opleve spydige kommentarer fra utilfredse passagerer, såfremt din kørsel er ikke ligefrem er kørekortsberettiget. EAX-standarden er endvidere understøttet, og alt i alt er lyden i Mafia generelt på niveau med bedre film.

STYRING = 90% (10-tal). Styringen er ganske glimrende i Mafia, og de fleste taster kan konfigureres efter ønske. Som vi tidligere har beskrevet, så zoomes automatisk fra 3. person til 1. person i meget trange omgivelser, hvilket konstant sikrer optimale orienteringsmuligheder. Styringen er derudover designet direkte til mus og tastatur, så vi heldigvis slipper for de ofte ringe og irriterende styringsmuligheder, der ofte karakteriserer konverterede spil fra diverse spillekonsoller.

GAMEPLAY = 95% (11-tal). Kunne du lide stemningen i Max Payne og i de gode gamle Godfather-film med Al Pacino i hovedrollen, så er Mafia måske årets bedste PC-spil. Spillet minder meget om GTA3 uden det teenageagtige præg, dvs. vi kunne måske slippe afsted med at kalde Mafia for GTA3 for voksne. I mange missioner skal du køre, stjæle og fragte forskellige biler fra sted til sted, men dette er dog en stor fornøjelse, da både diverse bilmodeller og kørselsforhold er meget realistiske (biler er bl.a. udført med hidtil uset stort antal polygoner og grafisk præcision), hvilket sikrer stor køreglæde. Spillet varieres generelt mellem kørsel og "rigtige" missioner, hvor du udstyret med diverse køller, pistoler, molotovcocktails, (maskin-)geværer og meget mere skal dræbe, lemlæste og smadre diverse personer, som mere eller mindre har fortjent en sådanne behandling. Mafia er således et meget voldeligt spil, men giver meget grundig personskildring, der gør, at volden ikke opleves som meningsløs, men derimod ofte som berettiget (i nogen grad). Mafia er således et af de mest overbevisende spil til PC længe, og vi kan varmt anbefale dette spil. Bemærk dog, at multiplayer ikke er implementeret i dette spil.

MAFIA blev testet på følgende PC:
CPU: AMD Athlon 2100++ (1750/140 MHz - oc Athlon XP 2000+)
BUNDKORT: ASUS A7V333 Raid (VIA KT333)
GRAFIKKORT: ASUS V8200 Deluxe GeForce3 220/487 MHz (oc 200/460) med Nvidia Detonatordriver 30.82 (WHQL)
RAM: 2 x 256MB SAMSUNG PC2700 (bios 2-2-2-6-2, hurtigste indstillinger)
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player (WHQL driver)
MONITOR: Sony 19" Multiscan G420
STYRESYSTEM: Windows98

Alle grafiske detaljer blev aktiveret i på højeste niveau. Ingen tegn på ustabilitet blev observeret med Detonatordriver 30.82 (dvs. ingen crash til Windows desktop). Estimeret billedrate ca. 25 (kørsel i tæt trafik) - 50 (reelle missioner i 3D-person) per sekund i 1600x1200x32.



Franke skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 00:17: [ svar | nyeste ]
ser godt ud... Håber det køre fint på min 1400Mhz thunderbird og geforce2 pro.. samt 786mb ram...


62.243.53.158 skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 00:20: [ svar | nyeste ]
I am nr. 1.. :o)

Totalt fedt spil, ingen tvivl.. Men du glemmer nok den fedeste detalje.. Man kan køre hen på tank station og få fyldt dytten op.. Rigtig nice :o)



Erik Winther skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 00:34: [ svar | nyeste ]
Der er gode chancer for at det kommer til at køre en del timer på min Comp om ikke andet, jeg går ud fra det er ude, siden jeg er den 1rste der spørger om dette :o)


Rune skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 00:48: [ svar | nyeste ]
Ja, det kan købes overalt i Danmark :-)


Erik Winther skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 01:19: [ svar | nyeste ]
Også i BR ?? sorry, kunne ikke lade være :O)


JaffaFO skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 08:07: [ svar | nyeste ]
Damn det spil er nice...!!


Jakob Dam Knudsen skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 09:01: [ svar | nyeste ]
Nogen der ved hvor man kan downloade en DEMO af spillet? Vil godt prøve det før jeg inversterer penge i det...


elev.ts-ballerup.dk skrev tirsdag den 26 november 2002 kl. 09:28: [ svar | nyeste ]
Man kan Download demo på hjemmesider som Gamez.dk og jubii.dk på deres Gamessider.

hilsen Raheel



lasse skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 14:15: [ svar | nyeste ]
Er der nogen der ved, om der findes en patch?

Jeg spiller ca. 1 min, og så lukker den spillet ned, og starter kommer tilbage til win!



Rune skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 14:31: [ svar | nyeste ]
Sørg for, at du benytter nyeste drivere til dit grafikkort, har DX8.1 installeret osv. Du kan også prøve at besøge fora eller sites, der er relateret til spillet, bl.a. http://www.mafia-game.com og se endvidere links til øvrige officielle Mafia-sites, som installeres sammen med spillet. Vi har testet spillet på flere PC'ere, og har hidtil ikke kunnet konstatere problemer med spillet.


62.243.50.138 skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 14:34: [ svar | nyeste ]
ingen patch endnu


Rune skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 15:08: [ svar | nyeste ]
Der er ej heller planer om en patch foreløbigt, læs mere her:

http://www.mafiaglobalsupport.com/


cowboy skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 16:04: [ svar | nyeste ]
Er det demo'en du spiller ?


Søren Dam skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 16:20: [ svar | nyeste ]
Damn det ser nice ud, NEN kan det køre nogenlunde på min spand?:

800Mhz Duron MSI Geforce 4 ti 4600 qdi bundkort 17" skærm

Håber sq det kan for det ser sq najs ud og så med alle de ting som: fart grænse, tank station og bøder!!



Lars skrev onsdag den 02 oktober 2002 kl. 09:08: [ svar | nyeste ]
Jeg har et ti4200 men det lyder ikke som det er et godt kort og at det snart skal skiftes!!! sikke en gang vrøvl!!!! Det kune da totalt godt og kan meget nemt køre mafia.Kortet kan jo nemt overclockes til 557mhz så det kommer til at virke som et Ti4600. Så alle jer der sviner kortet til og siger det snart skal skiftes ud burde ha hjernen undersøgt!!!!!!!! BEedre kort til de penge fåes ikke


Mick skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 16:32: [ svar | nyeste ]
Øv.. nyt spil med fin grafik og så interesser hverken handling, stemningen eller spilformen mig :(

Nogen som kender til noget som minder om Descent 3 (foruden Aquanox som -ikke- minder så meget om D3...)?

Altså et -ægte- 3D spil med ALLE 6 retninger, uden splat (blod) og med tonsvis af features out-of-the-box?



christian skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 17:06: [ svar | nyeste ]
Kanon fedt spil, stemningen er virkelig lækker, og som der også skrives i artiklen føles det som en film, på grund af de hyggelige filmsekvenser. Det bedste singleplayerspil jeg har prøvet


Mikel Musial skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 17:07: [ svar | nyeste ]
DAMN min computer kan dårlig nok trække det i 640x480 og i de laveste settings!

Nogen som kan fortælle mig om det kan passe???

Har en Thunderbird 900 MHz 256 SDRAM PC133 og et GF2 GTS med 32MB DDR...

jeg opfylder deres hardwarekrav men DET STINKER altså min GRAFIK! det hakker ALT for meget!



Rune skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 17:33: [ svar | nyeste ]
Det er desværre ikke uden grund, at vi anbefaler 1,2 GHz Athlon Thunderbird eller 1,6 GHz P4 med GeForce3-klasse grafikkort som minimum for tilfredsstilllende spilforløb. Spillet er meget cpu-krævende. Det undrer mig dog lidt, at spillet ikke afvikles nogenlunde med minimale detaljer på din PC.


80.199.5.178 skrev fredag den 25 oktober 2002 kl. 17:01: [ svar | nyeste ]
Kan ikke forstå I allesammen brokker jeg!!!

Den kører perfekt på min Athlon 700, 384mb ram, Geforce2GTS pro64mb!!!!



Mikel Musial skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 18:19: [ svar | nyeste ]
Rune kan du ikke hjælpe mig med at samle en fed maskine til 9000 kr.- jeg har kun brug for Motherboard, CPU, Køler, Ram og GFX...


Rune skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 20:13: [ svar | nyeste ]
Priserne må du selv checke på edbpriser.dk, men her er et par forslag:

AMD:
Bundkort: Asus A7V333 eller A7V8X
CPU: Så langt pengepungen rækker
Køler: Microplex Silent Twin
Ram: Samsung PC3200

INTEL:
Bundkort: Asus P4S8X eller P4T533-C
CPU: Så langt pengepungen rækker med in-a-box-køler
Ram: Samsung PC3200 (SIS648) eller PC1066 (i850E)

GRAFIKKORT:
Hercules Radeon 9700 Pro eller Asus GeForce4 Ti 4400/4600 (Deluxe)

Kr. 9.000,00 burde være rigeligt til, at du ikke behøver foretage mange kompromiser.


Rune skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 20:56: [ svar | nyeste ]
Bemærk også, at Spilzonen.dk har anmeldt Mafia til et rent 13-tal, læs det hele her:

http://www.spilzonen.dk/content/anmeldelse_spil.asp?id=534


Mikel Musial skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 21:24: [ svar | nyeste ]
Samsung PC3200 kan man ikke få fra DK!

det er Twinmos!

jeg har præcis tænkt på de samme ting som dig...



Mikel Musial skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 21:47: [ svar | nyeste ]
Men er det ikke lidt for dyrt???

jeg tænkte på

Motherboard Asus P4S8X ATX LAN SATA 1188 CPU Intel Pentium4 Northwood2 2.53GHz 2503 Ram DDR-SDRAM PC2700 Samsung 512MB 1516 Grafikkort Connect3D Radeon 9700 3746

I Alt 8953

og nu er det sådan at min bror har firma så jeg får trukket momsen væk det vil sige 20% af 8953 så jeg skal betale 7162,4 kr.-

er det ikke for dyrt?



Rune skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 22:04: [ svar | nyeste ]
Tjo, ellers kan du jo vælge et Ti 4600 grafikkort, eller endda Ti 4200, og evt. skifte grafikkort til noget bedre, når der engang bliver behov for det (om ca. 6 mdr., når f.eks. Doom3 og Unreal2 udkommer). Vælger du Palit Ti 4200 med 128 MB ram sparer du ca. kr. 2.500,00 - og hvis du alligevel ikke spiller i 1600x1200x32, er Ti 4200 såmænd glimrende investering (og faktisk vil mange spil såmænd kunne afvikles fortrinligt i 1600x1200x32 med Ti 4200). Så ca. kr. 4.700,00 kan du slippe med i alt, hvis du ændrer grafikkort fra Radeon 9700 Pro til Ti 4200. Hvis du ikke kan få ægte Samsung PC3200, så køb blot Samsung PC2700 i stedet, du vil næppe bemærke nogen forskel, ej heller mht. overclockningspotentiale (Samsung PC2700 har i flere tilfælde kunnet klare over 240 MHz).


Fund-A-mentaL skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 00:22: [ svar | nyeste ]
Acorp 7KT333 ATX Socket A / VIA KT133 / 6PCI-1AGP / IDE133 679 kr. Athlon XP Thoroughbred 2200+ (1800MHz) Socket A / FSB 266MHz 1.427 kr Performance 512MB 184pins / 64bit(72bit) / 7,5ns / 1. Parts 1.184 kr. Daytona GeForce4 Ti 4200 TV-Out AGP / 128MB DDR / 2048x1536 / GeForce4 Ti 4200 1.288 kr. + køler Ville være mit forslag, og giver en rimelig pris. Acorp pga AGP*8 performance pga jeg ikke har oplevet problemer med det, og palit daytonaen pga pris/ydelse Bare et forslag


Michael skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 22:53: [ svar | nyeste ]
Mht Samsung ram, Rune du siger at de har været over 240MHz, ok det højste jeg har set var 227MHz men ok, dog skal du ikke sige at de OC'er lige så godt som deres PC3200 da de "gode" PC2700 moduler ikke bliver lavet mere (navnligt CTL modulerne, det var sidste gen. nu kører de DTL som ikke er glad for mere end 185 på CAS 2.5 (bugger))

Og som navnet hentyder skulle deres PC3200 klare 200MHz på FSB'en (desværre kun på CAS 2.5).

Ok back to topic: jeg har fulgt udviklingen af MAFIA siden '99 og det skulle jo have været ude for 2 år siden, men de blev nød til at skrotte den engine som de brugte (de havde gang i en mildt opdateret version af Insanety Engine som H&D brugte, det var nu godt de gjorde det, tænk at se MAFIA med H&D grafik....)

Men selvom man ikke kan lide generen burde man købe dette spil, da det er for fedt (selvom man ikke kan lide generen (det kan ikke blive sagt nok))



Rune skrev tirsdag den 10 september 2002 kl. 23:45: [ svar | nyeste ]
Flere har dog fået DTL er godt stykke over 200 MHz (208-210 MHz er det højeste, jeg har set beskrevet mht. DTL ved 2-2-2-5-1, CTL er dog konfirmeret op til 223-226 MHz ved 2-2-2-5-1 på SIS645DX), men nuvel, lad mig omformulere; jeg har endnu ikke set resultater, der bevidner, at Samsung PC3200 har kunnet klare højere FSB end overclocket PC2700 (men derfor burde PC3200 naturligvis teoretisk set være bedre end PC2700, især såfremt der er tale om ægte 5 ns.). Se Samsung PC2700 ved 226 MHz (hurtigste timings) og 244 MHz (langsomste timings) her (ok, der er vist tale om CTL):

http://www.subzerotech.com/index.php?module=sz_reviews_display&id=38&page=5

Og er er link til en af vore læseres overclockningserfaringer, se nederste besked, som stemmer med resultater fra SubZeroTech:

http://www.hardwaretidende.dk/forum/read.php?f=7&i=1512&t=1494


Standfield skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 00:06: [ svar | nyeste ]
hvor finder man softwaren til OC af ram eller skal der gøres noget andet?


Mike skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 00:20: [ svar | nyeste ]
OC af RAMmen klares i Bios ved at sætte FSB Hz op (CPU bliver selvføgelig også OC samtidig ærgeligt :)


Rune skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 10:13: [ svar | nyeste ]
Ifølge ATi virker Radeon 9700 Pro grafikkort med Catalyst 2.2-drivere desværre ikke ordentligt med bl.a. Mafia. Heldigvis har ATi dog udarbejdet en patch, som du kan downloade her:

http://www.ati.com/support/infobase/4081.html


Martin skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 10:28: [ svar | nyeste ]
Ingen tvivl om at grafikken er til et 10/11-tal. Men skal vi havde det 13-tal så skal der noget trueform-teknologi på banen. Bl.a. øret er jo forfærdelig kantet.

Os GF4-ejere kan ikke benytte trueform, har vi et alternativ?



Rune skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 10:51: [ svar | nyeste ]
Såvidt jeg ved understøtter Mafia, ligesom stort set alle andre spil, slet ikke TruForm. Polygonniveauet er dog generelt så højt i Mafia, at Truform næppe er meget nødvendigt i dette spil. Og i fremtidige spil som Doom3 er polygonniveauet så ekstremt højt, at Truform næppe ville betyde meget (bemærk, at Truform slet ikke understøttes i Doom3).


Mick skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 12:25: [ svar | nyeste ]
Trueform er blevet obsolete stille og roligt....

De nyere GPU'er hænger primært på båndbredde (ikke noget nyt...) - faktisk kan det ofte betale sig at koble software T&L til idet grafikkortet så kan benytte de "ekstra kræfter" til noget andet.

Carmack's geni-streg er et stykke software som analyserer en yderst detaljeret 3D model - og så reduceres antallet af polygoner væsentligt idet man erstatter mange polygoner med bumpmapping (det er forøvrigt utroligt flot lavet). Fidusen er at mængden af vertices etc. reduceres således at den forhåndværende båndbredde udnyttes bedre og samtidigt skal GPU'en lave mindre = flydende grafik med masser af detaljer.

Det jeg glæder mig til MERE end DOOM 3 er når der komme flere nye spil/simulationer som udnytter den nye engine (vi har jo set hvad RTCW, MOHAA etc. kan præstere med Q3 engine'n).

At man går lidt i nostalgi hos id Software er lidt surt - jeg synes godt de kunne have valgt et lidt -sjovere- emne end okkulte væsener, pentagrammer etc. Om jeg fatter hvorfor det altid skal være så ektremt for at være sjovt (og det skal det heller ikke). Men nemt at -forstå- er det jo - "fis rundt og skyd alt muligt i smadder" .... ha! ;)



194.182.15.46 skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 13:27: [ svar | nyeste ]
monster fedt spil, det kræver en ok god maskine [resterende del af indlæg slettet, webmaster]


194.239.85.130 skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 15:09: [ svar | nyeste ]
Jeg har gennemført spillet - og jeg må sige det gik lidt hurtigt ... men så åbnes der for de 'ekstra' missioner - det forlænger selvfølgelig levetiden et par dage - men alt i alt var jeg nu lidt skuffet over de få missioner.


Rune skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 15:40: [ svar | nyeste ]
Ok, jeg vil dog tro, at det vil tage ca. 10 - 20 timer at gennemføre hovedmissionerne, afhængigt af, hvor god man er til denne type spil, dvs. stort set lige så lang tid, som Return to Castle Wolfenstein og Max Payne.


SilentBob skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 16:28: [ svar | nyeste ]
er der multiplayer i ovenstående spil?


Mio skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 17:01: [ svar | nyeste ]
seems VERY nice ;o)


Taoa skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 17:16: [ svar | nyeste ]
Silentbob: Nope, men man regner dog med at det kommer på et tidspunkt...!


SilentBob skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 21:42: [ svar | nyeste ]
i en patch eller i en hel exp?

og btw er du ikke Stegtsump fra JG debat



Taoa skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 22:51: [ svar | nyeste ]
Jo, det er jeg - og man regner med det kommer i en patch!


Taoa skrev onsdag den 11 september 2002 kl. 22:52: [ svar | nyeste ]
Jeg kendes faktisk også som Ask....:)


Mikel Musial skrev torsdag den 12 september 2002 kl. 21:59: [ svar | nyeste ]
Hvad kan bedst betale sig lige nu at købe af Grafikkort???

TI4200 ca. 1300 kr.- TI4600 ca. 2195 kr.- Radeon 9700! 3695 kr.-??



Rune skrev torsdag den 12 september 2002 kl. 23:37: [ svar | nyeste ]
Hvis ikke du anvender FSAA og anisotropisk filtrering eller meget høje opløsninger (1600x1200), så giver Ti 4200 mest ydelse per investeret krone (Ti 4600 er ca. 20-40% hurtigere). Hvis du er meget glad for FSAA og anisotropisk filtrering i høje opløsninger, så er Radeon 9700 Pro alle pengene værd. Med Radeon 9700 Pro er du naturligvis også optimalt rustet til Unreal Tournament 2003 mm., mens Ti 4200 nok bør udskiftes inden alt for længe. Ti 4200 kan være god ide, hvis du venter på NV30; ellers er Radeon 9700 Pro glimrende køb, som nok skal kunne holde et par år.


Mikel Musial skrev torsdag den 12 september 2002 kl. 23:06: [ svar | nyeste ]
Mio hvem fanden er du?


Lugaor skrev fredag den 13 september 2002 kl. 11:57: [ svar | nyeste ]
Rune

Nu har du flere gange skrevet at der skal en kraftig processor til for at "force SW T&L" forbedrer ens FPS med 3D-analyse 1.5 i spil som GTA3 og The Thing. Men hvor hurtig er en kraftig CPU? Jeg har en: XP1800+ 256MB DDR PC2700 GF4 Ti-4400

Vil jeg kunne få gode hastighedsforøgelser i højere opløsninger, i f.eks. GTA3? Eller skal jeg have en hurtigere CPU?

Hilsen Vatur



Rune skrev fredag den 13 september 2002 kl. 12:39: [ svar | nyeste ]
Athlon 1800+ burde være rigelig kraftig cpu til, at du oplever stor fordel ved Software T&L, dog primært kun i høje opløsninger som 1280x1024 eller 1600x1200 - i lavere opløsninger har GeForce3-klasse grafikkort normalt tilstrækkelig tilgængelig båndbredde til at levere fint resultat med hardware T&L. Men prøv det - du kan jo aktivere framerate-tæller i 3D Analyze og se, hvorvidt dit spil afvikles bedst med software eller hardware T&L. Bemærk dog, at Mafia virker specielt cpu-begrænset med maksimal detaljegrad, så her fandt jeg ingen nævneværdig fordel ved software T&L, snarere ser det ud til, at spillet afvikles en anelse bedre med hardware T&L (med Geforce3 220/487 og Athlon XP 1750/140/175).


Søren Kretzschmer skrev fredag den 13 september 2002 kl. 21:09: [ svar | nyeste ]

Er der nogen ordenlige snydekoder end de trainers til Mafia for de trainers virker ikke til spillet.



62.243.50.106 skrev mandag den 16 september 2002 kl. 21:22: [ svar | nyeste ]
fairlight +19 traineren virker glimrende, men tag imod et godt råd og brug den kun i freeride til lidt sjov og ballade, da det ødelægger spillet fuldstændig. Men det er dit valg.

kan hentes fra www.megagames.com



Martin skrev tirsdag den 17 september 2002 kl. 22:20: [ svar | nyeste ]
Kan MAFIA kører fint m. gf4-ti4400, Celeron 800MHz, 640ram?



Rune B skrev onsdag den 18 september 2002 kl. 09:08: [ svar | nyeste ]
=> Rune

Kan det være rigtigt at mafia kun skal køre med ca. 20 fps når jeg kører i 1024*768. Inden for kører det 30-40 fps. Jeg har prøvet at stille på detaljeniveauet men det hjælper ikke synderligt i 1280*1024 med 4*aa kører det med 15 fps. Min pc: duron 1 ghz, 640 mb-sdram, GeForce 3 ti-200 og en hardisk der kører med 5400 rpm(kører spillet fra harddisk)



Rune skrev onsdag den 18 september 2002 kl. 12:04: [ svar | nyeste ]
20 FPS lyder ikke helt ved siden af med Duron 1 GHz, du kan dog finjustere spillet både i setup og under menupunktet options. Såvidt jeg husker lå jeg på ca. 40 FPS i byen i 1024x768x32 med Athlon XP 2100+ og maksimalt detaljeniveau (uden FSAA eller anisotropisk filtrering, målt med 3DAnalyze 1.5), så 20 FPS er næppe urealistisk, da spillet er meget cpukrævende.


Niels skrev onsdag den 18 september 2002 kl. 15:02: [ svar | nyeste ]
Jeg spiller med max grafik og lydkvalitet (køre dog med compressed textures slået til for mit gfx har "kun" 64mb-ram)og det med v-sync aktiveret i 1024x768 32bit og det bedste af det hele med 2xFSAA slået til. 2xFSAA i 1024x768 32bit på GF3Ti200 er VILDT. Mafia kører fuldstændig flyende både når jeg køre i byen med masser af biler eller selv i den vildeste skudveksling - ok kun få gange oplever jeg lidt hakken, men ellers køre det meget jævnt- og det ret godt synes jeg når man tager i betragtning a v-sync er aktiveret og der spilles med 2xFSAA i 1024x768 32bit. Hvorfor købe et GF4Ti nu når mit gode "gamle" V8200 t2 Deluxe bare kører derud af !!. Min PC: AMD XP1800+/1533Mhz Kingston 512MB DDR-Ram PC2100 Asus A7V266-E bundkort Asus V8200 Ti-200 Deluxe Thermaltake Volcano 7 CPU-Køler Titan TTC-003 System-køler, 2800RPM. 2x Papst 80x80x25mm blæsere model 8412 N/2GL, 0.6W, 12DBa, 1500RPM,19CFM. SB Live ! 5.1 Player ! 60GBHD IBM 120GXP Deskstar, ATA 100. DVD 16x OEM (NoName - virker fint) Samsung 16/10/32x CD-RW Brænder SB Four Point Surround FPS 1000 Sampo Tech KM-800UDT 19"skærm. Trust Wireless keyboard Logitech MouseMan Dual Optical



62.61.132.156 skrev tirsdag den 24 september 2002 kl. 15:28: [ svar | nyeste ]
Kan mafia køre flydende med følgende hardware: 1000Mhz - 512mb DDR (pc 2700) - Geforce 4 Ti 4400? I hvilke opløsninger?


62.243.58.8 skrev tirsdag den 01 oktober 2002 kl. 19:53: [ svar | nyeste ]
Jeg synes ikke spillet er specielt kort. Der er ca. 20 missioner hvor nogle er større end andre. Og man kan snildt bruge at par timer på dem hvis man er lidt klodset eller uheldig. Det er god underholdning og jeg tror der er mange der vil få meget ud af dette spil. Og så er der selvfølgelig altid freeride...


Quimp skrev onsdag den 02 oktober 2002 kl. 18:13: [ svar | nyeste ]
Ufatteligt... En anmeldelse af et spil. En anmeldelse, der TYDELIGT fortæller minimumskrav og anbefalet system... Og så alligevel er der en stak indlæg i stil med:

"Hej, Rune... Min computer er en 386-SX med 512 kb RAM og 2 mb harddisk. Jeg har lige fået et Voodoo 3dfx grafikkort. Kan jeg køre Mafia i 1600x1200 med maksimal detaljegrad? Og kan jeg få spillet på floppydisk?"

Hvorfor læser folk ikke anbefalingerne og ser, om deres eget system lever op til dem? Er det fordi folk med langsomme computere vil prale med deres outdatede grafikkort, eller hvad sker der?



Martin Hansen skrev onsdag den 02 oktober 2002 kl. 22:00: [ svar | nyeste ]
"Og kan jeg få spillet på floppydisk"

:-);-)



p skrev fredag den 04 oktober 2002 kl. 15:33: [ svar | nyeste ]
hvor meget fylder spillets fulde installation på harddisken?


Kristian Espensen skrev fredag den 04 oktober 2002 kl. 16:36: [ svar | nyeste ]
1,8 GB :-(


Martin Hansen skrev lørdag den 05 oktober 2002 kl. 02:31: [ svar | nyeste ]
Jeg har netop gennemført Mafia og må atter understrege, at der absolut ikke findes et spil der pt. kommer i nærheden af denne storslåede oplevelse. Ikke siden 2000, hvor jeg gennemførte "Messiah", har et spil tryllebundet mig så meget. Dette spil fortjener til fulde sin topkarakter! Og skal efter min opfattelse betegnes, som det vigtigste der er opnået indenfor PC-spil til dato!

Denne opfattelse ændrer sig forhåbentlig inden for et halvt års tid, når både Unreal2 og Doom3, sikkert har forceret mig ud i hardware opgraderinger der vil kysse de 10.000 kroner :-)



stefan Pedersen skrev onsdag den 16 oktober 2002 kl. 14:40: [ svar | nyeste ]
Hvorfor har Hardwaretidende ikke anmeldt Unreal2 den er jo udkommet!



Rune skrev onsdag den 16 oktober 2002 kl. 17:03: [ svar | nyeste ]
Unreal 2 er bestemt ikke udkommet, men udkommer først i 2003. Derimod er Unreal Tournament 2003 netop udkommet, og jeg formoder, at det er dette spil, som du refererer til. Mht. UT2003 vil vi skam gerne tilkendegive, at vi vurderer dette spil meget højt mht. grafik, styring, teknisk udførsel og lyd. Men mht. gameplay har vi ikke vurderet, at UT2003 når 90%, hvilket er kriterium for at bringe anmeldelse her på sitet (samme gælder i øvrigt Hitman2). Jo mere UT2003 spilles, desto mere minder dette spil om UT og Q3A. Endvidere mangler baner mht. Assault, og Domination er ændret til det værre. Bombing Run fandt ingen af os særlig interessant. Havde UT2003 matchet og overgået UT mht. spilvariation, så havde vi måske kunne stå inde for 90% i gameplay. Men desværre. Firingsquad har iøvrigt anmeldt UT2003 til kun 72%, hvilket jeg dog mener er lige hårdt nok, læs mere her:

http://firingsquad.gamers.com/games/ut2k3review/

Gamespot endte dog på 88%, hvilket virker mere rimeligt (gennemsnitlig læserbedømmelser dog kun 80%):

http://gamespot.com/gamespot/stories/reviews/0,10867,2882410,00.html

Kommentarer til nærværende svar bedes opsat som tråd i vores forum under kategorien software. Ellers risikerer disse at blive slettet, medmindre der er direkte relation til ovenstående Mafia-artikel.


62.243.61.230 skrev søndag den 03 november 2002 kl. 15:18: [ svar | nyeste ]
yes yes... Kanon fedt spil! Måske lidt for få missioner, men det fedeste spil op til dato... 8)



Fithoved skrev tirsdag den 19 november 2002 kl. 17:01: [ svar | nyeste ]
Hmm...der er en ting jeg har spekuleret lidt på... Rune, hvad er din score i 3DMark 2001 Se i 1024 x 768 32 bit standard bench?

I øvrigt så kører Mafia faktisk ikke specielt godt på min PC, det er en P4 NW 1800 MHz (ikke clocket lige pt) 256 MB DDR PC2700 Samsung Ram, Soltek SL-85 ERV board og et Geforce 4 Ti4200 64 MB's kort med Detonator 40.72. I fx 1024 x 768 32 bit med high detail (kan også ske med medium) kan der godt kommer meget lave framerates (under 10 vil jeg tro) med meget aktivitet på skærmen. Er der noget man skal/kan gøre for at få det til at kører mere flydende? Jeg har ingen former for anti-aliasing aktiveret.... Min score i 3D Mark 2001 Se er ca. 9500... og det er da ok...



Rune skrev tirsdag den 19 november 2002 kl. 17:51: [ svar | nyeste ]
3DMark 2001 SE er desværre en af de mest ubrugelige test, når det handler om at estimere spilydelse (medmindre du holder af Aquanox); den eneste deltest, som sandsynligvis på nogen som helst måde kan korrelere med Mafia-ydelse er "Car Chase High Detail", hvor jeg får 54,3 FPS. Derudover får jeg 8800 med GeForce3 220/487 MHz (Detonator 40.72), men grundet den ekstra vertex shader scorer Ti 4200 væsentlig højere, selv om meget få spil overhovedet understøtter denne ekstra shader. Jeg mindes nu ikke at have oplevet under 10 FPS i Mafia med alt på i 1600x1200x32 (uden FSAA og anisotropisk filtrering), spillet plejer at ligge mellem 20 og 30 FPS i byerne (under kørsel).


Fithoved skrev tirsdag den 19 november 2002 kl. 17:59: [ svar | nyeste ]
Hmm.....okai, tror jeg hellere må skrue lidt op for fsb'en ;), og håbe på at det hjælper lidt på det hele...


Martin skrev onsdag den 20 november 2002 kl. 11:29: [ svar | nyeste ]
-> Fithoved:

Jeg har samme cpu@2,4, men det er ikke det der gør forskellen. Mit grafikkort er GF4Ti4400. Du burde køre med langt flere fps, for jeg kører med 25-50 fps med 4xFSAA og v-sync 3 pictures ahead + max detail i selve spillet...



Fithoved skrev onsdag den 20 november 2002 kl. 18:47: [ svar | nyeste ]
Hmm...forstår det ik helt, kan det være fordi der ik er nok ram (jeg har 256 mb?) Hvad har i ellers indstillet der hvor man kan ændre opløsning, fsaa Hardware T&L osv.? Kan i give min en "guide" til hvad der burde være optimalt? Kan det have nogen betydning at jeg kører med CD'en i drevet? Er det bedre at lægge det ind i fx et "image-drev" og så spile det derfra?


Fithoved skrev onsdag den 20 november 2002 kl. 18:51: [ svar | nyeste ]
Jeg kører med Windows XP Pro, og en gennemsnitlig framerate vil jeg skyde på er (har ik lige tjekket det helt præcist) er omkring 20-25 frames sådan generelt, med tidligere nævnte detaljer, men som sagt den kan komme meget langt ned i fx store skuddueller... Det kører i hvertfald ikke 100% flydende hele tiden... Det er vist kun i mafia at den er "gal", i fx Unreal Tournament demoen kører det stortset 100 % flydende, i 1024 x 768 med max detaljer, (mener jeg i hvertfald) og langt bedre end Mafia...


Fithoved skrev lørdag den 23 november 2002 kl. 22:22: [ svar | nyeste ]
Er der slet ikke nogen der ved noget? Eller har noget jeg kan gøre?


Kristian Espensen skrev søndag den 24 november 2002 kl. 00:06: [ svar | nyeste ]
Jeg vil mene at 512 MB vil være at foretrække. Jeg købte selv 256 MB ekstra bl.a. pga af Mafia. Jeg har benchet lidt med FRAPS og får følgende i free ride:

Default setup High Detail:
Frames: 8054 - Time: 291437ms - Avg: 27.635

Default setup low Detail:
Frames: 8914 - Time: 202281ms - Avg: 44.067

I både low og high lå min fps på ca. -+10% som jeg umiddelbart aflæste dem mens spillet kørte.

SYS: 1600+, 512 MB PC2700, KT333 og ti4200 (altsammen overclocet ca. 10-20 %)


Kristian Espensen skrev søndag den 24 november 2002 kl. 00:16: [ svar | nyeste ]
Her er et citat fra artiklen: "Spillet kan justeres på mange måder, men især kan indstilling af, hvor langt du kan se i spillet, kraftigt øge billedraten." har du prøvet at ændre dette?

High detail max distance:
Avg: 27.635

High detail min distance:
8088 - Time: 245094ms - Avg: 32.999


Fithoved skrev søndag den 24 november 2002 kl. 02:33: [ svar | nyeste ]
Jeg har både prøvet med medium settings (også medium "hvor-langt-du-kan-se") og high. Men hvor meget ekstra gav det da du opgraderede til 512 MB Ram?


Kristian Espensen skrev søndag den 24 november 2002 kl. 03:52: [ svar | nyeste ]
Jeg kan ikke give dig et præcist svar, men det hjalp helt sikkert i de tunge baner med de ekstra 256 MB. Der er faktisk meget forskel på hvor meget ram Mafia bruger. I Free Ride Extreme bruger det 180! MB, men i den fantastike finale duel bruger det kun 55 MB. Generalt bruger det mest ram i de åbne baner, men hvis du også oplever at det hakker i de små afgænsede baner er det måske ikke her problemet skal findes. Det kommer også meget an på om du har baggrundsprogrammer kørende, men hvem har ikke det? Hvor meget fysisk ram bruger du i windows idle? Jeg bruger f.x. lige nu 188 MB (word, IE browser, Agent og lidt løst), og har altså 324 MB fri. Med 256 MB havde jeg kun 68 MB ledigt ram, og da Mafia gerne vil have over 100 MB gennemsnitligt vil det sænke ydelsen.

Om maglende ram er problemet kan du bedst selv bedømme; under spillet hiver du task manager frem ser hvor stor din Page file Usage er. Er den over ca. 240 MB vil det være smart med noget mere ram.

Det vil desuden ikke skade med 512 MB ram. Applicationer og spil bliver mere og mere ram-krævende, og specielt med winXP er 384 MB+ at foretrække.


stephen k haar skrev mandag den 13 januar 2003 kl. 18:42: [ svar | nyeste ]
ved nogen af jer hvordan man gennemfører den mission nede ved havnen hvor man også skal dræbe de der mænd oppe i kranerne - når jeg har skudt alle mændene ved jeg ikke hvad jeg skal ? det kunne være vildt fedt hvis nogen kunne hjælpe


Martin Hansen skrev mandag den 13 januar 2003 kl. 20:25: [ svar | nyeste ]
Du skal finde de to togvogne der holder parkeret helt til venstre i banen. (når din front peger mod havet)

Ved den forreste togvogn, er der placeret nogle bremseklodser ved forhjulene. Fjern disse bremseklodser og vognene ruller hen og smadrer en port til den nærmeste lagerhal - Først herefter kan du fortsætte spillet ;-)



stephen k haar skrev tirsdag den 14 januar 2003 kl. 15:39: [ svar | nyeste ]
Hey nu er den gal igen hvad skal man bagefter man har fået vognene til at køre ind i hallen hvordan får man myrdet ham manden? tak for det sidste svar det var sgu rart!!!!


Martin Hansen skrev tirsdag den 14 januar 2003 kl. 18:13: [ svar | nyeste ]
Der er ikke nogen speciel finte i det tilfælde. (såvidt jeg husker) Udover selvfølgelig; snilde, påholdenhed og en masse velplaceret bly :-)

Men der er vist noget med, at man kan få tanket sin health godt op, ovre i det hus, hvor man fik anskaffet sig sin U.S riffle - Så holder man jo lidt længere ;-)



Marin Tychsen skrev tirsdag den 14 januar 2003 kl. 14:10: [ svar | nyeste ]
Det var fandme rart! Jeg kunne bare heller ikke gennemskue hvad fanden man skulle. Jeg har prøvet alt, bombet vogne og skubbet og raget.. men intet hjalp det.

Tak for svaret Martin Hansen



christian skrev onsdag den 15 januar 2003 kl. 17:50: [ svar | nyeste ]
hvad gør man i den mission hvor man først skal stjæle de der cigarer det kunne være fedt hvis nogen vidste det! !! !! ! ! ! ! på forhånd tak


Martin Hansen skrev torsdag den 16 januar 2003 kl. 19:47: [ svar | nyeste ]
Hvor på banen sidder du fast?



christian skrev lørdag den 18 januar 2003 kl. 12:18: [ svar | nyeste ]
der hvor man har stjålet bilen og skal tilbage til havnen, men man bliver hele tiden opdaget af de der vagter!! kunne være fedt hvis du kunne hjælpe!!

christian



Martin Hansen skrev torsdag den 13 februar 2003 kl. 17:53: [ svar | nyeste ]
Du skal huske at "få" papirerne af personen udenfor lagerhallen, derefter skal du være sikker på at få alle kasserne med, da antallet jo skal stemme med papirerne - Intet ægte adventure spil uden irriterende smådetaljer ;-)


Nikolaj skrev onsdag den 12 februar 2003 kl. 20:28: [ svar | nyeste ]
Davs Alle.

Jeg sidder fast på museumet der hvor man kommer op ad trapperne så har næsten kun 4 i liv. Håber i kan hjælpe.......

På forhånd tak



Malisha skrev tirsdag den 04 november 2003 kl. 17:15: [ svar | nyeste ]
Hej

Jeg har et spørgsmål om Mafia spillet, foruden det er et fedt spil så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre i denne scene: Hvor han venter på nye kunder ved hans taxa. tæt på saileries bar hvor de kommer og banker ham, så skal man prøve at løbe fra dem, jeg har prøvet at komme væk udtallige gange, men ender altid i en bag gade, eller bliver slået ihjel fordi man ikke kan komme videre...hvor skal man hen ?? Jeg har fulgt de grønne pile... hvis i kigger på de billeder der er på denne side, kan jeg altså ikke komme videre efter billede nr.2 jeg aner ikke hvad jeg skal her...Håber at høre fra mange...

Med Venlig Hilsen

Malisha Kirlojevich



Rune skrev tirsdag den 04 november 2003 kl. 21:58: [ svar | nyeste ]
Prøv om du kan finde hjælp her:

http://www.gamefaqs.com/computer/doswin/game/26100.html


Martin Hansen skrev tirsdag den 04 november 2003 kl. 22:25: [ svar | nyeste ]
Under "Load Game", kan du se hvad banen hedder, oplyser du navnet på banen kan jeg med garanti hjælpe dig. Men derudover tror jeg, at der er tale om banen "The Runnig Man - Coffee Break" og er der det, skal du blot følge anvisningen under det billede i artiklen, som du selv reffererer til. Dvs.: Få benene på nakken og find Don Salieri´s bar :-)


Malisha skrev tirsdag den 04 november 2003 kl. 22:08: [ svar | nyeste ]
Tak for linket Rune...men jeg kunne ikke rigtig finde noget jeg kunne bruge... håber i kommer med en forklaring selv på hvordan man kommer videre hvis i har gennemført banen...???


Rune skrev tirsdag den 04 november 2003 kl. 22:13: [ svar | nyeste ]
Det er over 14 måneder siden, at ovenstående anmeldelse blev publiceret. Men såvidt jeg husker, skal du blot søge ly i Salieris bar (dvs. åbne og løbe ind gennem indgangsdøren, der er et stort reklameskilt, som viser, hvor baren ligger).


Malisha skrev tirsdag den 04 november 2003 kl. 22:16: [ svar | nyeste ]
Okay, hvor ligger Saileries bar ??, lige efter den anden grønne pil ?? Hvor der er en bil som kører ud og en mand står forand en dør ? Skal jeg derind eller længere for jeg fare altid vild ? Jeg aner ikke hvor jeg skal ind...håber du kan hjælpe mig...


Rune skrev tirsdag den 04 november 2003 kl. 22:19: [ svar | nyeste ]
Følg de grønne pile så langt som muligt; Salieris bar ligger på den hovedgade, som de grønne pile leder dig frem til. Men prøv dig frem, så burde du nemt kunne finde det.


Malisha skrev tirsdag den 04 november 2003 kl. 22:21: [ svar | nyeste ]
Okay...dvs. (hvis du kigger øverst på denne side billede nr. 2) Skal jeg ind der til højre eller skal jeg bare lige ud ? Efter jeg er drejet ind kommer jeg ind i en blind gyde og aner ikke hvor jeg skal hen..?? Hvordan åbner man dører ??


Rune skrev tirsdag den 04 november 2003 kl. 22:34: [ svar | nyeste ]
Du skal følge pilen ind til højre; det er ikke en blindgyde, der er en vej ud. Du bliver dog nødt til at prøve dig frem; jeg har ikke længere spillet installeret og mine cd'er er udlånt (og jeg kan ikke huske den fuldstændigt nøjagtige vej). For at åbne døren løber du enten blot ind i den eller trykker på din "action"-taste foran døren (se evt. dine styringsindstillinger under "Options" i spillet).


Malisha skrev tirsdag den 04 november 2003 kl. 23:00: [ svar | nyeste ]
Takker...jeg må se om jeg kan finde det...du gennemført det ??


Rune skrev onsdag den 05 november 2003 kl. 12:48: [ svar | nyeste ]
Ja, men det er som skrevet længe siden - har du brug for mere hjælp vil jeg anbefale, at du søger efter "Mafia walkthrough" på http://www.Google.com


50a2d9a2.flatrate.dk skrev lørdag den 27 december 2003 kl. 14:26: [ svar | nyeste ]
Nogle som ved om der findes kode til det ??....eller om man ka gøre noget, sp jeg ka spille free ride extreme ??


Cykelskur skrev søndag den 28 december 2003 kl. 09:54: [ svar | nyeste ]
tjek www.snyd.dk

:-)



Aksel skrev tirsdag den 30 december 2003 kl. 00:03: [ svar | nyeste ]
www.lostheaven.co.uk - tilmeld dig og få del i alle goderne. Der ligger praktisk talt alt der er værd at hente til Mafia (også trainers)


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende