Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Bundkort med E7205 chipsæt - hvilke er bedst?
Bundkort af Webmaster Tuesday den 04 February 2003 kl. 18:46 [ Bundkort ]
Toms Hardware har testet 7 forskellige E7205-baserede bundkort, som alle understøtter dual channel PC2100 DDR-ram, og vi kigger her nærmere på ydelse i 3 forskellige 3D-spil. Endvidere benytter flere af de testede bundkort en potentielt larmende blæser på chipsættet, hvorfor vi naturligvis også ser nærmere på, hvilke bundkort, der selv efter mange års brug fortsat vil være lydløse.

Toms Hardware benyttede følgende hardware:

CPU: P4 3,06 GHz
RAM: 2 x PC2700, CAS2
GRAFIKKORT: Nvidia Ti 4600, Detonator 41.09
STYRESYSTEM: Windows XP Pro

Bundkort fra Aopen, Asus, DFI, Gigabyte, Iwill, MSI og Tyan blev testet. Vi starter med at se nærmere på ydelse i Quake3 Arena:

QUAKE3 ARENA


Kilde: http://www6.tomshardware.com/mainboard/20030203/index.html

Aopen vinder her, mens sølv og bronze går til hhv. Asus og MSI. Forskellen på hurtigste og langsomste bundkort er hele 9%, så det er ikke helt ligegyldigt, om man vælger Aopen eller Tyan. Vi fortsætter med Unreal Tournament 2003:

UNREAL TOURNAMENT 2003


Kilde: http://www6.tomshardware.com/mainboard/20030203/index.html

Endnu engang indtager Aopen, Asus og MSI samme positioner som i Quake3 Arena, og Tyan bider atter i gulvtæppet. Forskellen på hurtigste og langsomste bundkort er her 6%. Vi slutter af Comanche 4:

COMANCHE 4


Kilde: http://www6.tomshardware.com/mainboard/20030203/index.html

Historien gentager sig selv for tredje gang. Tyan er denne gang 7% bagefter Aopen.

KONKLUSION OG AFLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Ydelse er ikke alt mht. valg af bundkort og medfølgende udstyr kan betyde mindst lige så meget (dette gælder dog ikke for Tyan, *host). Ifølge Toms Hardware er MSI vinderen, da MSI bl.a. tilbyder understøttelse af BlueTooth-teknologi. Imidlertid er vi her på sitet fokuserede på at opnå bedst ydelse i diverse 3D-spil, hvorfor vigtigheden af BlueTooth-understøttelse kan ligger på et meget lille sted. Så ydelse og kvalitet er her i højsædet, og specielt mht. kvalitet kan larm fra blæsere være eller blive et problem. Og et bundkort skulle naturligvis gerne kunne holde flere år uden, at kvaliteten forringes, fordi diverse bundkortblæsere bliver slidt/støvfyldte og begynder at larme. Så grundet anvendelse af blæsere, som iøvrigt ikke kan fjernes uden at al garanti teoretisk set mistes på bundkortet, kan dumpekarakterer uddeles til E7205-bundkort fra disse producenter:

Aopen
Gigabyte
MSI

Tilbage har vi så Asus, DFI, Iwill og Tyan, hvor DFI og Iwill desværre har valgt at placere udgange til harddiske/cd-drev foran AGP-porten, hvilket kan være problematisk ved anvendelse af meget store AGP-grafikkort. Derimod har Asus og Tyan valgt eksemplarisk design af deres bundkort, men desværre er ydelsen med Tyan-bundkortet uacceptabel, hvorfor Asus som sædvanlig ender med at være eneste bundkort, som vi kan anbefale uden betænkeligheder (Asus er endvidere det hurtigste blæserfri bundkort, som Toms Hardware testede). Asus E7205 (P4G8X Deluxe) ser således ud:





Jan Tams skrev Tuesday den 04 February 2003 kl. 19:01: [ svar | nyeste ]
FØRST... heldigvis skal ejg ik ha sådan et... synes priserne er helt urimelige i forhold til hvad de yder.... Intel 845PE med 333Mhz ram er ik meget langsommere.... trods det kan fås til halv pris


OVC skrev Tuesday den 04 February 2003 kl. 19:16: [ svar | nyeste ]
Hvornår kommer SIS655 til Danmark.


Soda skrev Tuesday den 04 February 2003 kl. 20:15: [ svar | nyeste ]
Hvis du regner med marts/april for SIS655, så er det nok ikke at overdrive.

Er det bare mig eller er de resultater i UT2003 ikke ret lave selv for et Ti4600 kort ?



Rune skrev Tuesday den 04 February 2003 kl. 20:36: [ svar | nyeste ]
Jeg vil gætte på, at disse resultater er fra Botmatch, hvorfor Ti 4600 ikke spiller nogen rolle (GeForce3 osv. burde give samme resultater, da opløsningen er 640x480 - i denne opløsning er der ej heller forskel på GeForce3 og Radeon 9700 Pro).


Peter skrev Wednesday den 05 February 2003 kl. 12:53: [ svar | nyeste ]
Hehe....

Med fare for at denne post bliver slettet, så vil jeg alligevel mene, at jeg efter at have fulgt denne side i lang tid kan konkludere, at Rune er en ubetinget ASUS-fan. Især ASUS Deluxe-kort bliver fremhævet, hver gang snakken falder på grafikkort, og i denne artikel er det et mobo... Jeg er måske ikke helt enig i dine kriterier for at fravælge GigaByte, Aopen og MSI, da det for mange betyder meget med on-board features, så længe disse ikke forringer ydelsen - jeg er især imponeret over Aopen, som efterhånden laver rigtigt gode bundkort med masser af gejl, power-on-keyboard osv.. Men jeg har i øjeblikket selv et ASUS p4s8x, mit første ASUS (snøft!!), og det er jeg også fuldt ud tilfreds med. Og det ER rart, at der ikke er en lille hylende chipset-blæser!

/p



Kristian Espensen skrev Wednesday den 05 February 2003 kl. 13:15: [ svar | nyeste ]
Jeg er nu meget enig i Runes konklusion, og det er ikke fordi jeg selv ejer et Asus bundkort. Det er nu også svært at kåre et bundkort som vinder pga. specielle features. Nogle synes at Aopens analoge lydskreds er et must, andre synes bluetooth er et must, andre RAID, andre SATA, andre firewire, andre er ligeglade og køber i stedet indstikskort hvis de får brug for ovenstående. Jeg er ved at sammensætte en computer for en god ven, og jeg var ret lun på Epox 8RDA+ i et stykke tid, men har indset at Asus A7N8X faktisk er det bedste nForce2 bundkort på markedet. Jeg må sige, at Asus virkelig har gjort det godt, ikke kun på bundkorts markedet, men også på grafikkorts markedet. Deres Deluxe modeller er virkelig kram; støjsvage blæsere og hurtige ram.

Det skal nu også lige, for en god ordens skyld, nævnes at Rune just har købt et Hercules Radeon 9700 Pro, så dem der påstår at manden er nVidiot, eller Asus-fan har måske ikke fat i den lange ende. Det er i øvrigt lidt synd at dit første bundkort fra Asus er baseret på et ustabilt chipsæt, men det skal du klandre SiS 648 for.


Peter skrev Wednesday den 05 February 2003 kl. 15:15: [ svar | nyeste ]
Ja, men jeg har ikke noget 8xagp-kort i den endnu, så min comp. er dejlig stabil....

Jeg tænker dog med gru på den dag, jeg opgraderer mit grafikkort, - så finder jeg ud af, om det er en mandagsmodel ;o)

Jeg ville ikke på nogen måde svine Rune til, men i mange af grafikkort-artiklerne og deres kommentarer nævner han ASUS Deluxe-modeller... det var såmænd bare det, jeg havde lagt mærke til...

Men jeg er dog i øvrigt også overbevist om, at han prioriterer et lavt støjniveau ganske højt, og det er som skrevet før også fuldstændigt i tråd med min egen mening.

/P



Rune skrev Wednesday den 05 February 2003 kl. 15:01: [ svar | nyeste ]
Jeg kan nu godt forstå dit synspunkt, og jeg havde såmænd gerne set en anden konklusion (det er jo ved at være en anelse kedsommeligt, at vi har måtte favorisere Asus i de sidste mange bundkort-reviews), men såfremt der fokuseres på ydelse og manglende blæser, så skriver ovenstående artikel nærmest sig selv. Dvs. jeg udtænkte ikke på forhånd argumenter for, hvorledes jeg på en eller anden kringlet måde kunne få Asus til at "vinde", men gennemgik blot de sædvanlige fokusområder, hvorefter resten gav sig selv. Men ovenstående artikel følger blot en enkelt skabelon, og diverse brugere kan, som Kristian er inde på, naturligvis vurdere diverse bundkort ud fra andre kriterier.


Peter skrev Wednesday den 05 February 2003 kl. 15:19: [ svar | nyeste ]
ASUS har jo også gode features, som jeg nyder - jeg er meget glad for deres poower-on-keyboard-funktion, og de har EZ-plug, så os, der har en gl. psu uden p4-stik kan sætte et "drev"-stik i selve bundkortet for at tilføre nok strøm. At opdatere BIOS er også dejligt let, og de har sådan noget smart-fan, som regulerer blæserne, så de kører så stille som muligt udfra definerede temperaturer.

/P



Rune skrev Wednesday den 05 February 2003 kl. 15:26: [ svar | nyeste ]
Naturligvis, men da der er meget stor forskel på medfølgende udstyr til diverse bundkort, må det være op til den enkelte bruger at afgøre, hvad der passer bedst til ens behov. Pris kan naturligvis være et andet parameter, men da bundkortpriser til en vis grad afhænger af medfølgende udstyr, kan det atter være vanskeligt at vurdere diverse bundkort mht. pris alene. Hvad vi derimod umiddelbart kan forholde os til er støj og ydelse (og især støj fra blæsere har vi valgt at fremhæve, da støj fra PC aktuelt er et markant problem for mange).


Staalormen skrev Wednesday den 05 February 2003 kl. 15:46: [ svar | nyeste ]
Jeg kan kun give dig ret Rune... Sepcielt i disse Geforce FX tider!!!! BTW glæder jeg mig til at se Gainward's 7db kort..... tror sku ikke på det endnu...


80.62.18.133 skrev Thursday den 06 February 2003 kl. 19:54: [ svar | nyeste ]
Vent hellere til Springdale hvor man kan bruge sit pc2700 ram, som mange sidder med i dag. Til den tid kan man for små penge få sig en hurtig computer med mange ram da prisen vil være 400kr for 256mb ram. Ingen grund til at udskifte sit 845"X" endnu. Men skal man bygge et nyt system fra bunden er RDram 1066 stadigt bedre og endda billigere.


130.225.71.227 skrev Wednesday den 12 February 2003 kl. 19:52: [ svar | nyeste ]
Er der nogen der ved hvilket af asus bundkortene P4G8X, E7205 chipset og A7N8X, med nForce2 chipset. Jeg hælder lidt til P4G8X men det har ikke nogen raid funktion. Er der nogen der ved det!! :)



130.225.71.227 skrev Wednesday den 12 February 2003 kl. 19:53: [ svar | nyeste ]
Jeg mener hvilket er det bedste!!


Rune skrev Thursday den 13 February 2003 kl. 10:09: [ svar | nyeste ]
Dit spørgsmål giver ikke megen mening, dvs. A7N8X er til AMD cpu'er, mens P4G8X er til Intel Pentium 4 cpu'er. A7N8X er et af de bedste bundkort til AMD cpu'er, mens tilsvarende gælder for P4G8X mht. P4-cpu'er. Så find først ud af, hvilken type cpu, du ønsker, så kan du dernæst bekymre dig om bundkort.


Mads skrev Wednesday den 12 February 2003 kl. 23:49: [ svar | nyeste ]
Daw

Er der nogen der ved, hvad det bedste bundkort til P4 er???



Rune skrev Thursday den 13 February 2003 kl. 10:10: [ svar | nyeste ]
Det vil sluttelig afhænge af den enkeltes behov og ønsker, men forhåbentlig kan du finde inspiration her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/emne/5


kenn olsen skrev Friday den 21 February 2003 kl. 22:38: [ svar | nyeste ]
hvilket P4 bundkort er bedst til overclocking


Darkwolfie skrev Sunday den 23 February 2003 kl. 11:04: [ svar | nyeste ]
Måske er det ikke altid lige 100% smart at bruge ting direkte fra tomshardware, men i kan jo selv kigge efter på gutten her:

http://service.futuremark.com/compare?2k1=5989293

Han har kort og godt slået en verdensrekord, med et bundkort, som i har givet dumpe karakter. Desuden er det kort jo utrolig brugervenligt, med nye ting som ikke ses på andre bundkort.



Rune skrev Sunday den 23 February 2003 kl. 11:14: [ svar | nyeste ]
HardwareTidende er fokuseret på kvalitet ifht. ydelse (og generelt ikke på overclockning, da overclockning altid afhænger af individuelle komponenter, hvorfor overclockningsresultater for f.eks. ét Gigabyte E7205-bundkort per definition ikke kan bruges til at evaluere andre E7205-bundkort fra Gigabyte), og vi vil aldrig anbefale et bundkort med potentielt støjende blæser på northbridge. Derudover er det på absolut ingen måde vist, at tilsvarende resultater ikke kan opnåes på andre E7205-bundkort fra andre producenter end Gigabyte.


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende