Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Freelancer - eksemplarisk rumsimulator
Software af Webmaster søndag den 16 marts 2003 kl. 01:07 [ Software ]
"Efter 8 søvndyssende timer på kontoret og en udbragt lunken pizza befandt jeg mig atter i mit nye Clydesdale rumskib med en stor mængde H-Fuel på vej mod Willard rumstationen i California solsystemet. I et asteroidebælte ikke langt fra planet Leeds dukkede en sværm af rumpirater op, men jeg havde bestemt ikke i sinde at opgive mine varer og tog et fast greb om kontrollen til mine laserkanoner, missiler og selvsøgende miner".

Nuvel, efter mere end fire års produktionstid er Freelancer efterhånden ganske kendt (eller berygtet). Freelancer er det sidste skud på stammen af spil, hvis rødder kan spores ca. 20 år tilbage i tiden, til et sagnomspundet spil til Commodore 64 ved navn Elite. I spillet Elite besad du dit eget rumskib og kunne fragte varer mellem talrige planeter, solsystemer og galakser. Og i Elite kunne du ofte møde fjendtligtsindende rumpirater, og vi kan jo tage et minuts stilhed og mindes den gamle mester, før vi fortsætter med Freelancer:


Bagsiden til Elite - vurderet til 97% i tidsskriftet Zzap64! i 1985

Grafikken var endvidere state-of-the-art 3D-grafik, her er to hukommelsespiller:





Elite udkom senere i mange nyere version til både Amiga og PC, og enkelte mindes muligvis også Starglider-serien, hvorefter bl.a. Wing Commander serien, X-Wing, Tie Fighter og senere Privateer-serien havde gyldne tider. Freelancer har dog især meget tilfælles med Privateer og Elite serierne, fordi Freelancer tilbyder handel med varer, og ikke blot diverse kampe, som udelukkende karakteriserede Wing Commander-serien samt de Star Wars baserede spil fra LucasArts. Chris Roberts, som tidligere har stået bag serierne Wing Commander og Privateer, har ligeledes stået bag Freelancer:


Velkommen til Freelancer, et af de hidtil mest omfattende computerspil - og lidt er der sket grafisk siden 1985

INTRODUKTION OG BAGGRUNDSHISTORIE

Freelancer er en rumsimulator, som måske i virkeligheden mest af alt minder om et rollespil. Dvs. du har omfattende muligheder for selv at forme spiludviklingen - både i singleplayer og i multiplayer. Dette betyder, at selv om Freelancers rødder går tilbage til Elite og Wing Commander, så besidder Freelancer mange spilelementer, som vi ellers normalt finder i spil som Diablo2 og Morrowind. Historien i Freelancer afhænger af, hvilke missioner du udfører - f.eks. om du foretrækker at fragte diverse varer rundt mellem forskellige planeter eller rumstationer, om du f.eks. ønsker at blive rumpirat og kapre gods fra handelsskibe eller måske ønsker at hjælpe politiet med at bekæmpe forskellige kriminelle organisationer. I takt med din øgede erfaring i spillet, så stiger du i niveau, hvorefter du kan købe bedre våben, udrustning, rumskibe osv. Dvs. præcis det samme, som i andre særligt vanedannende "heroinware"-agtige spil, som f.eks. Diablo2, hvor man kan juble og glæde sig i timevis over fund af unikt våben eller beklædningsgenstand. Et interview med en spildesigner bag Freelancer illustrerer fint aspektet med disse unikke våben:

"[Spørgsmål fra interviewer] What are some of your favorite aspects of the game as you develop and play test it?

[Phil Wattenbarger, Freelancer spildesigner] Exploration. I still get a kick out of looking for secret jump holes and ‘surprises’. Jump holes are the alternative to jump gates when traveling from system to system. It’s the underground travel routes for criminals. ‘Surprises’ are usually derelict ships, long abandoned that you can loot for cargo and weapons. Some of our highest level unique weapons can only be found from surprises. I definitely like it when a game rewards you for exploration. When you say to yourself…I wonder what’s over there…and then you travel to a remote part of the map and find something special…it’s a great experience." (min fremhævning, red.)
Kilde: http://www.homelanfed.com/index.php?id=12337

Allerede her anes, at Freelancer er et stærk vanedannende spil, som ikke kan anbefales til svage sjæle :-) I det følgende beskrives en del af historien i singleplayerdelen af Freelancer, hvor vi har valgt at følge den normale historie så tæt som muligt. Personer, som ikke ønsker at kende noget til denne historie, kan her vælge at gå direkte til næste afsnit, som omhandler hardwarekrav og ydelse.


Tæt ved planet New London i Bretonia systemet (dog her i modlys). Der kan landes på de to rumstationer samt planeten

Freelancer starter 800 år efter spillet Starlancer sluttede. Befolkningen på jorden er delt i to lejre, nemlig "The Alliance" og "The Coalition", som har bekriget hinanden så længe, at ingen husker årsagen til krigen. Til sidst får the Coalition dog overtaget, og the Alliance flygter ved at sende 5 specielle rumskibe afsted, som hver især rummer et meget stort antal personer i dvale (millioner?) for at sikre disse mod udryddelse. Disse 5 skibe har hver især navn efter den del af jorden, som de repræsenterede, nemlig Rheinland (Tyskland), Bretonia (England), Hispania (Spanien), Kusari (Japan) og Liberty (USA) - så kan vi jo ellers gætte på, hvem der indgår i the Coalition :-). Disse 5 skibe undslipper mirakuløst og ender deres rejse i Sirius sektoren, hvor hvert rumskib får tildelt forskellige planetsystemer. Her er en oversigt:


Opdeling af Sirius sektoren i henhold til tidligere nationaliteter, uddrag fra den danske spilmanual. Hvor spanierne befinder sig (Omicron Alpha + Gamma), finder kun meget erfarne Freelancere ud af

Freelancer begynder 800 år efter, at disse fem rumskibe ankom til Sirius sektoren, og du spiller en ung pilot ved navn Trent. Du har opholdt dig på rumstation Freeport 7, som pludseligt bliver angrebet og sprængt i luften. Du og et par andre personer overlever dog:


Du spiller en ung mand ved navn Trent, som mister alle ejendele efter angreb på rumstation

I baggrunden ses her en tyv, som har stjålet en særlig genstand, der senere får omfattende betydning for spillet. I starten af spillet befinder du dig på planet Manhatten i Liberty systemet. I en bar kontakter du en kvinde ved navn Jun'ko Zane (Juni), som kan blive din arbejdsgiver længe, hvis du vælger at følge spillets indbyggede historiedel. Juni tilbyder dig et nyt rumskib, hvis du vil arbejde for hende (hun er associeret til Liberty politi), og beder dig om at beskytte en medicinaltransport som første opgave. Allerede da du forlader planet Manhatten, bryder den første kamp dog løs - mystiske rumskibe dukker op og destruerer et større kamprumskib/fregat på besøg fra Rheinland systemet med en vigtig general ombord - og du tager dernæst affære:


Et lidt ydmygt rumskib, men alt har sin begyndelse... Fjendtlige rumskibe er angivet med rød tekst i menuen nederst til venstre. Perspektivering kan ændres fra 3. person til 1. person ved at trykke på CTRL og V tasterne samtidigt

Der er dog ikke meget at gøre, dvs. generalen fra Rheinland er død og de 5 fjendtlige rumskibe overlever ikke længe. Så du fortsætter hurtigt med din første mission, nemlig at beskytte en medicinaltransport, og inden længe befinder du dig f.eks. på planet Pittsburg, som ikke ligger langt fra planet Manhattan. Spillet er således indrettet, at du mellem hver hovedmission bliver fritstillet til at vælge forskellige opgaver - du er jo også en freelancer. Efter at have udført en hovedmission kan du frit rejse rundt og besøge diverse lokaliteter samt frit vælge arbejdsopgaver. Når du har tjent tilstrækkeligt med penge (=credits), avancerer du til højere niveau og tilbydes automatisk ny hovedmission. Mellem hver hovedmission er det vigtigt at tjene nok penge til konstant at kunne forbedre sit rumskib, dvs. opnå bedre våben, bedre skjold osv. for at kunne klare diverse hovedmissioner. Dette gøres f.eks. ved at lande på en planet, hvorefter man på en bar kan opsøge arbejde eller købe/sælge varer via en købmand:


Her besøges planet Cambridge i Bretonia systemet

På ovenstående billede ses 5 ikoner øverst i midten; det gule ikon illustrerer landingspladsen, hvorfra man kan tage videre ud i verdensrummet; ølkruset viser vej til en bar, hvor man kan tale med forskellige personer, læse nyheder samt få diverse jobtilbud (mellem hovedmissioner); ikonet med de stablede kasser viser vej til en købmand, hvor du kan købe og sælge varer:



Hos købmanden, jf. ovenstående billede, kan du handle diverse varer samt se, hvilken pris, der sælges for lokalt samt på andre lokaliteter - her ses eksempelvis, at H-Fuel koster $240 per enhed, mens prisen på Mactan basen er hele $514 - så her kan være mange penge at tjene, hvis du gider fragte varen. Tjener du en masse penge, så kan disse nemt bruges til at opgradere dit rumskib, dvs. ved a besøge en udstyrshandler (aktiveres ved at klikke på tandhjulsikonet øverst i midten):


Ved at klikke på ikoner får du adgang til forskellige lokaliteter og faciliteter - her en udstyrshandler i California solsystemet

Hos udstyrshandleren kan du købe eller sælge tilbehør til dit rumskib:


Det er ligesom hos diverse købmænd i forskellige rollespil... Der er altid bedre genstande på vej, blot du tjener en smule mere... og spiller lidt mere... og lidt mere...

Mellem hovedmissioner er det således vigtigt at tjene penge for senere at kunne udføre nye hovedmissioner. I Freelancer foregår transport mellem rumstationer eller planeter inden for samme solsystem via såkladte handlesveje, hvilket svarer til en acceleratorbane:


Via specielle handelsveje (eng: trade lanes) kommer du hurtigt frem mellem diverse rumstationer og planeter i samme solsystem

Rejser du derimod mellem forskellige solsystemer, foregår dette via specielle genvejsporte (eng.: jump gates) og lyshastighed:


Mellem solsystemer når du lysets hastighed et kort øjeblik

Bemærk, rejser du mellem to afsides lokaliteter for at sælge varer, kan rejsetiden være stor (vel op til 30 minutter, måske mere). Dvs. Freelancer forsøger at simulere et "ægte" univers, hvorfor du ikke blot kommer automatisk fra A til B på 2 sekunder. Dog kan du via speciel nativationsmenu nemt vælge den lokalitet, som du ønsker at besøge, hvorefter dit rumskibs navigationscomputer øjeblikkeligt udregner bedste rute - også selv om ruten går over talrige solsystemer:


Via navigationsmenu kan man nemt finde frem til diverse lokaliteter - også selv om disse ligger flere solsystemer væk

Endvidere er du i Freelancer konstant omgivet af mange andre rumskibe, det være sig andre handelsrejsende, dusørjægere, (venlige) pirater, større kamskibe, politienheder osv. Dette gør, at universet i Freelancer føles meget levende og autentisk. Dvs. du kan tit høre diverse rumskibe kommunikere med diverse rumstationer osv.. Og benytter du handelsveje eller genvejsporte, eller passerer du blot diverse politibeskyttede planeter eller rumstationer, så bliver dit rumskib ofte skannet af politiet for illegale varer. Så at handle med varer kan være risikabel affære og meget aktion-fyldt, hvis du forsøger at smugle ulovlige genstande eller produkter.


Eksempel på større kampskib, som du kan lande på og bl.a. finde jobmuligheder samt handle varer

Freelancer er opbygget omkring mere eller mindre tilfældige muligheder. Dvs. gemmer du spillet i en bar, hvor der befinder sig forskellige personer, som du kan kontakte, og henter du senere samme spil ind, så vil flere personer ofte være udskiftet - og der vil være andre jobmuligheder. Dit aktuelle (erfarings-)niveau afgør dog, hvilke muligheder du har mht. jobmuligheder og indkøbsmuligheder (såsom rumskibe og laserkanoner osv.). Forskellige planeter, baser og rumstationer indeholder endvidere forskellige varer, våben og rumskibe, så undlader du at besøge f.eks. visse solsystemer, kan bestemte våben og rumskibe være umulige at få fat i (eksempelvis sagnomspundne rumskibe som "The Eagle", "The Sabre" og sidst, men absolut ikke mindst "The Titan" :-). Bemærk også, at spillet kun kan gemmes efter diverse (del-)missioner er blevet udført - dvs. enten på en base/station eller via autosave, der ofte gemmer midt i større missioner (så disse ikke altid skal gentages fuldstændigt). Afhængigt af hvilke job som udføres, etablerer du et rygte (som dog kan ændres af hackere, hvis du har råd til det):


Dit rygte afhænger af, hvilke grupper, som du har bekæmpet eller hjulpet

Her ses via ovenstående "Player Status", at kriminelle grupper som "Mollys", "Corsairs" osv. er fjendtligtsindende, hvilket betyder, at rumskibe fra disse organisationer vil angribe dig, hvis de ser dig. Ønsker man at holde sig venner med flest mulige, bør man naturligvis ikke tage mange politimissioner, som omhandler at eliminere eller arrestere medlemmer af diverse kriminelle organisationer. I stedet bør man hurtigst muligt satse på fragt af varer, hvor man i mindre grad risikerer at samle sig et meget stort antal fjender. Men er man ude efter aktion, så bør man naturligvis tage flest mulige politimissioner. Derudover har enkelte anmeldelere i den internationale presse kritiseret Freelancer for at være relativt ensformigt. Dette kan Freelancer også være, hvis man konstant begiver sig ud på tilsvarende missioner frem for selv at vælge mere forskellige og udfordrende missioner (dette gælder dog kun mellem-missioner, ikke hovedmissioner). Generelt har man dog mange forskellige valgmuligheder (f.eks. kamp udelukkende mod andre rumskibe, kamp mod andre rumskibe omgivet af fjendtlige våbenplatforme, kamp mod fjendtlige rumskibe i færd med at etablere større base/rumstation osv. - og handel kan man altid begive sig i gang med). Sværhedsgraden af diverse missioner stiger jo flere hovedmissioner, som er blevet gennemført - og betalingen for hver fuldført mission heldigvis ligeså.


Typisk kampscene, her skal større rumstation (Pueblo Station) beskyttes mod fjendtlige rumskibe (her kriminelle "Rogues")

Nuvel, tilbage til hovedhistorien. Efter af have besøgt f.eks. planet Pittsburg og optjent en sum penge, beder Juni dig om at arrestere en person ved navn Ashcroft, der længe har smuglet illegale genstande, dvs. genstande frembragt af ukendte rumvæsner (= alien artifacts). Efter at have taget Ashcroft til fange begynder en række mystiske begivenheder (som vi ikke behøver bringe alt for mange detaljer om her), der sluttelig fører til, at ledelsen i Liberty politiorganisationen pludseligt udskiftes, Ashcroft forsvinder på mystisk vis og du kontaktes af en tyv, som også overlevede angrebet på Freeport 7 (i starten af spillet). Tyven fortæller, at han er i besiddelse af en underlig genstand (alien artifact), som var årsagen til angrebet på Freeport 7. Tyven skydes ned af politiet, men det lykkes dig og Juni at flygte med den mystiske genstand - og nu er hele Liberty politi, som du ellers har arbejdet længe for, pludselig din fjende. Dernæst må du flygte gennem flere systemer skarpt forfulgt af Liberty politi, men ender til sidst i Bretonia systemet, hvor du stammer fra, og hvor din tidligere værge Tobias hjælper dig med at få nyt rumskib (så du ikke længere nemt genkendes af diverse dusørjægere, som nu er ude efter både dig og Juni).


Underholdning på højt plan i asteriodefelt

For at finde ud af, hvorfor flere organisationer/befolkningsgrupper næsten vil risikere åben krig for at få fat i den underlige genstand, prøver Juni at finde frem til professor Quintaine, som er ekspert i alien-genstande. Quintaine er desværre pludseligt forsvundet, men du finder hurtigt en af hans kolleger, og må ellers ud på diverse farefulde eventyr for at lokalisere professor Quintaine. Til sidst lykkedes dette dog, at du får som job at eskortere professor Quintaine uskadt tilbage til planet Leeds, hvor Quintaines kollega allerede arbejder på at undersøge alien-genstanden.


Da Quintaine bringes til planet Leeds angribes du af flere fjendtlige rumskibe, her et par Gunboats. Diverse stenfragmenter er naturligvis i fuld 3D

Styrker fra Rheinland-systemet har dog fået færten af Quintaine også (og er tydeligvis også ude efter den alien-genstanden), og har udsendt større militære enheder. Og pludselig møder du en af de største militære kampskibe:


Pludselig dukker et gigantisk "batteship" op fra Rheinland-systemet, her er vi næsten lidt for tæt på...

Dette udmønter sig i et fremragende slag, som vel overgår selv bedre Star Wars film, her er endnu et feriebillede:


Omgivet af flere større kampskibe må du for alvor vise, hvor langt dine pilotfærdigheder rækker...

Efter at have pulveriseret diverse større kampskibe fra Rheinland-systemet kan du aflevere professor Quintaine i god behold på planet Leeds. Dog dukker hurtigt et par Rheinland-agenter op, hvorfor du atter må flygte med Quintaine, indtil du senere når Kusari-systemet. Det viser sig, at alien-genstanden kan associeres til en anden mystisk alien-genstand, kaldt "the Proteus Tome", som befinder sig i Kusari-systemet. Dog er denne Proteus Tome ikke nem at få fat i, men du får heldigvis hjælp af frihedskæmperne/terroristerne "Blood Dragons" (som du i øvrigt under tidligere politimissioner muligvis har elimineret et par stykker af :-). For at få fat i denne Proteus Tome må du desværre nedkæmpe skjoldet omkring en kamoufleret rumstation, som endvidere beskyttes af større kampskib (her i det japanske Kusari-system):


Med en lille flue af et rumskib er det ikke nødvendigvis nemt at angribe andre skibe i elefantklassen

Ved hjælp af kraftige torpedoer eller missiler kan selv større kampskibe nedlægges. Endvidere kan du under kamp reparere dit rumskibs skrog via nanobots og reetablere skjold via ekstra batterier. På ovenstående billede er rumskibet på vej mod større battleship, og har stadig 26 nanobots og 24 skjoldbatterier (ses i menuen nederst til højre). Nederst i midten af billedet ses gule, blå og røde stiplede linier samt procentangivelse til venstre og heltal til højre. Den gule stiplede linie angiver energiniveau, som bruges til laservåben og skjold, den blå linie er aktuelt skjoldniveau og den røde er skrogets tilstand (som forværres, når alt skjold er forsvundet). Procentuelle angivelser til venstre angiver resterede afterburner og heltal til højre angiver dit rumskibs hastighed. Men lad os se, hvad der sker, når man kommer tæt på fuldt armeret kampskib i elefantklassen:


"Use the mouse and the keyboard, Luke"

Skjoldet er her skudt næsten helt ned på eget rumskib, men ved hjælp af gode pilotfærdigheder samt afterburner kan man dog stadig nå at undslippe (måske). Efter at have fået fat i the Proteus Tome finder du ud af, at rumvæsner, som går under betegnelsen "Nomads", er ude efter de forskellige alien-genstande. Disse "Nomads" er i stand til at besætte mennesker, og har gjort dette med bl.a. enkelte regeringsledere, og har herigennem fået kontrol over større styrker i Rheinland og Liberty systemerne. Men hvad disse alien-genstande reelt dækker over, og hvorledes historien fortsat udvikler sig, skal vi ikke afsløre her. Dog kan nævnes, at historien bestemt er af stort set lige så episk karakter, som i f.eks. Wing Commander 4 og diverse Star Wars film (alt andet ville vel også være unaturligt for Chris Roberts :-). Endvidere kan nævnes, at Freelancer i singleplayerdelen rummer 13 kapitler, 66 missioner, 9 regioner/systemer, 55 solsystemer (hver med ca. 10 planeter og et utal af rumstationer samt større rumskibe), dynamisk tilpasset rygte over for ca. 50 forskellige grupper, 62 rumskibstyper (heraf kan du anvende de 16) og mere end 2 timers in-game filmsekvenser. Med ca. 500 forskellige planeter og diverse øvrige rumstationer er Freelancer så stort, at dette spil kan virke direkte uoverskueligt (lidt ligesom Morrowind og Outcast). Følges singleplayerdelen, bliver man dog guidet relativt nemt omkring i diverse systemer, men i multiplayer er der straks adgang til diverse planetsystemer for op til 128 deltagere. Bemærk dog, at multiplayer kan være plaget af forsinkelser (lag, dog kun internetversionen ikke i LAN), og at den anvendte server gemmer din "Player Status"; men benytter du andre (internet-)servere, skal du starte helt forfra. Og singleplayerkarakter kan desværre ikke overføres fra singleplayer til multiplayer. Både mht. multiplayer og singleplayer er der dog udgivet en bog på 240 sider, som kan være glimrende hjælp til nye eller kommende Freelancere:


Freelancer's Guide to the Galaxy

Bogen kan købes her i EU:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0782141870

Spilbar demonstration af Freelancer (150MB) kan hentes via nedenstående henvisning:

http://www.hardwaretidende.dk/download/freelancer/

I det følgende vil vi se nærmere på hardwarekrav.

HARDWAREKRAV OG TEKNISKE SPECIFIKATIONER

Formodentlig takket være den lange udviklingsperiode byder Freelancer ikke på den mest fantastiske state-of-the-art grafik, men kan derimod anvendes med glimrende resultat på selv ældre PC'ere. Her er producentens hardwarekrav:

MINIMALE HARDWAREKRAV:
CPU: Pentium3 eller Athlon på mindst 600 MHz
RAM: 128MB
GRAFIKKORT: Skal have 16MB ram og DX9-kompatibel driver
LYDKORT: DX9-kompatibelt

ANBEFALET HARDWARE
CPU: Pentium3 eller Athlon på mindst 1000 MHz
RAM: 256MB
GRAFIKKORT: Skal have 32MB ram og DX9-kompatibel driver
LYDKORT: DX9-kompatibelt

HARDWARETIDENDE ANBEFALER:
CPU: Pentium4 eller Athlon XP
RAM: 512MB
GRAFIKKORT: GeForce3 Ti 200 eller bedre med 128MB ram (for fuldt detaljeniveau) med nyeste referencedrivere
LYDKORT: DX9-kompatibelt

Teksturerne i Freelancer er dog ofte ret ringe, når man er helt tæt på diverse objekter, og polygonmæssigt byder Freelancer ej heller på nogen revolution. Freelancer imponerer dog ved at have udnyttet begrænsede ressourcer på glimrende vis. Med Athlon XP 2100+ og Radeon 9700 Pro afvikles Freelancer med maksimalt detaljeniveau generelt i konstante 85 FPS med aktiveret lodret synkronisering i 1600x1200x32@85Hz. Grafikkortproducenten 3DFX havde engang et motto, som lød "framerate is king", og dette opfylder Freelancer til fulde. Med langt over 60 FPS på f.eks Athlon XP formår Freelancer at narre den menneskelige hjerne til at opfatte 3D-dybde i 2D-billeder, hvorfor Freelancer ofte føles, som om man virkelig er til stede i universet. I enkelte tågebanker eller med usædvanligt mange rumskibe, missiler og miner omkring sig, kan billedraten dog godt falde under 85 FPS med Athlon XP 2100+, men det sker sjældent:


Selv med mange fjender omkring sig kan Freelancer generelt afvikles med konstante 85 FPS i 1600x1200x32@85Hz via nyere grafikkort - og er således en oplevelse i særklasse. Et lille tip: Husk altid at aktivere din traktorstråle og opsamle diverse varer, når du har destrueret en modstander (på denne måde skaffes mange gratis nanobots osv.)

Det tyske tidsskrift PC Games målte endvidere på samme system med samme indstillinger, at GeForce4 Ti 4600 kunne klare 90 FPS i Freelancer-test, mens Radeon 9700 Pro klarede 152 FPS (cpu og skærmopløsning ikke oplyst). Vi har dog testet Freelancer med Athlon XP 1600+ og GeForce3 Ti 500 og fandt, at spillet blev afviklet i næsten konstante 85 FPS i 1280x1024. Så Freelancer burde kunne nydes med fremragende billedrate på et stort antal PC'ere. Cpu ser endvidere ud til at være afgørende for Freelancer, selv ejere af GeForce2-klasse grafikkort burde kunne være med (dog kræver fuldt detaljeniveau 128MB ram på grafikkortet ifølge det tyske PC Games tidsskrift).

SAMLET VURDERING

GRAFIK = 90% (10-tal). Selv om Freelancer ikke ser ud til at understøtte avancerede grafiske DX8-egenskaber, er dette spil på ingen måde grimt. Tværtimod minder grafikken om Homeworld; dvs. de talrige baggrunde, flotte planeter og lyseffekter i diverse kampe leder mest af alt tankerne hen på bedre science fiction film. Med andre ord er diverse kampe i rummet vel aktuelt det tætteste, som PC-spil hidtil er kommet på klassiske X-Wing/Tie Fighter slag i Star Wars film. Størrelsesforhold er heller ikke set bedre, dvs. planeterne er meget store i forhold til f.eks. spil som Hegemonia, dog er størrelsesforholdet langt fra korrekt, men aktuelle PC'ere ville nok også få problemer, hvis planeterne virkelig skulle matche realistiske forhold. Grundet den ofte lidt gammeldags grafik kan Freelancer dog afvikles i ekstremt høje billedrater, hvorfor Freelancer tilbyder aldeles fremragende grafik ifht. billedraten.


Endnu et stemningsbillede, de 2 x 4 objekter placeret cirkulært markerer indgange til handelsveje

LYD = 96% (11-tal). Lyden er, hvor Freelancer særligt udmærker sig. Musikken er ofte intens i diverse kampe, og tilfører spillet stemning. Når man ønsker at lande sit rumskib forskellige steder kommunikeres med diverse personer eller robotter, og under diverse missioner kan du modtage besked fra fjender og kolleger. Lyden er således med til at gøre Freelancer til en meget levende og nærværende oplevelse.

STYRING = 95% (11-tal). Styringen er fremragende, og fordi Freelancer her revolutionerer genren i nogen grad, har vi givet særlig høj bedømmelse. Med Freelancer behøves ikke længere analoge joysticks for optimal styring (vi mindes her f.eks. Tie Fighter som en modsætning), i stedet aktiveres musestyring ved at holde blot en enkelt knap nede (derfor står der "Mouse Flight" på mange af ovenstående billeder). I starten kan dette være underligt og kræve en smule tilvænning, men de fleste vil formodentlig hurtigt opdage, at denne styringsform er fremragende. Diverse taster kan endvidere konfigureres efter behov.

GAMEPLAY = 95% (11-tal). Freelancer kan aktuelt karakteriseres, som den hidtil bedste rumsimulator. Takket være spillets ekstreme omfang, muligheder for at eksplorere universet, opgraderingsmuligheder for rumskibe og udstyr samt jobvariation, tilbyder Freelancer ikke alene mange timers underholdning, men er tillige vanedannende på niveau med typisk "heroinware" som f.eks. Diablo2. I starten kan Freelancer dog virke ret simpelt, men når diverse udviklingsmuligheder i spillet for alvor går op for en, fremstår Freelancer uden sidestykke. Endvidere tilbyder Freelancer en fremragende episk historie i singleplayer og direkte adgang til et univers i multiplayer, som må beskrives som gigantisk. Freelancer burde endvidere tiltale personer, der længe har haft en (barndoms-)drøm om at have egen tusindårsfalk og opleve eventyr i universet såsom Hans Ole (eng: Han Solo) i Star Wars.



Den amerikanske version af Freelancer blev blev testet på følgende PC (dansk version udkommer 11. april 2003):

CPU: AMD Athlon 2100++ (1750/140 MHz - oc Athlon XP 2000+)
BUNDKORT: ASUS A7V333 Raid, bios 1014, VIA 4-in-1 Hyperion 4.45 (VIA KT333)
GRAFIKKORT: HERCULES 3D Prophet Radeon 9700 Pro 351/1296 MHz (oc 325/1240) med ATi Catalystdriver 3.0a
RAM: 2 x 256MB SAMSUNG PC2700 (bios 2-2-2-6-2, hurtigst mulige indstillinger)
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player (WHQL driver)
HOVEDTELEFONER: Sony MDR-RF950RK (FM, trådløse)
MONITOR: Sony 19" Multiscan G420
STYRESYSTEM: Windows98 SE med DirectX9.0

Ingen tegn på ustabilitet eller grafikfejl blev observeret. Gennemsnitlig billedrate med aktiveret lodret synkronisering (vsync) ca. 85 FPS med maksimalt detaljeniveau i 1600x1200x32 (hvilket er perfekt resultat mht. billedrate under disse omstændigheder). I Win2000/XP eller med Catalyst 3,1 er det muligt, at Freelancer ikke afvikles optimalt, dette skulle være udbedret med Catalyst 3,2 (Catalyst 3,0a ser dog også ud til at virke perfekt - i Win98 SE).



Mortweno skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 01:39: [ svar | nyeste ]
For fedt spil! Den skal med i samlingen. Jeg kan ligefrem mærke en snurren i maven... måske... ja, jeg tror jeg er forelsket!


Pelle skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 01:53: [ svar | nyeste ]
Jeg har spillet det lidt nu og jeg må sige at det er fedt med et, på nogen måder, nyskabende spil. Der er dog små ting ting som jeg synes er lidt gammeldags, såsom point and click styringen når man er på jorden. Jeg kunne godt have tænkt mig at man selv kunne styre sin mand lidt mere frit rundt. Fornemmelsen når man flyver i rummet er genial og der er ingen tvivl om at jeg kommer til at sidde med det et stykke tid. God artikel gutter!


Rune skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 02:29: [ svar | nyeste ]
Tak og ja; Freelancers kampe i rummet kombineret med Unreal2 eller Jedi Outcast missioner på diverse planeter ville være sublimt. Desværre må vi dog nok vente lidt endnu, før sådanne spil muligvis udkommer :-)


Rune skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 02:11: [ svar | nyeste ]
Her er i øvrigt flere internationale anmeldelser af Freelancer, som vi er relativt enige med:

95%:
http://www.game-over.net/reviews.php?id=811

93%:
http://www.nlgaming.com/reviewDisp.asp?id=529

90%:
http://www.loadedinc.com/review.php?temp_view=review.php&game=Freelancer&id=156

90%:
http://www.gamepro.com/index.html?/computer/pc/games/reviews/28446.shtml

92%:
http://pc.ign.com/articles/387/387303p1.html

91% (gennemsnit af to anmeldere):
http://www.gamerswithjobs.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=206&mode=flat&order=0&thold=0

91%:
http://www.loadedinc.com/review.php?temp_view=review.php&game=Freelancer&id=156

5/5 (Fun):
http://www.gamezilla.com/review.aspx?review=8526

Karakter A- (svarer vel ca. til 90%):
http://www.just-rpg.com/default.asp?pid=306

91%:
http://www.gamingnexus.com/Review.asp?ID=200

90%:
http://www.pcgameworld.com/review.php/id/353/


Kristian skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 09:40: [ svar | nyeste ]
Mangler "af": "Dit rygte afhænger af, hvilke grupper, som du har blevet bekæmpet eller hjulpet" og

"bestemet": "Dog kan nævnes, at historien bestemet er af stort set lige så episk karakter, som i f.eks. Wing Commander 4 ..."

Hmm... Jeg keder mig vist :)

Hvad med en: "Kommemde spil i 2003?"-artikel?



Rune skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 12:22: [ svar | nyeste ]
Tak for hjælpen, alle artikler skrives desværre uden brug af stavekontrol, så det er svært ikke at overse et par trykfejl i længere artikler - så det er bestemt godt, at vi har et nogle vågne læsere! Hvis jeg finder tiden til det, skal jeg overveje ny artikel om kommende spil.


Frozen skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 10:51: [ svar | nyeste ]
Hmm...det ser sgu da meget lækkert ud! Så må vi bare håbe at det kan nøjes med 256 MB RAM :(...


Rune skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 12:36: [ svar | nyeste ]
Det kan Freelancer sagtens, med 512MB får du blot helt optimale load-tider, men 256MB er skam ok (især i Win98/ME).


Rasmus Michelsen skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 11:45: [ svar | nyeste ]
Hvor er det dog ærgeligt at redaktionen på www.hardwaretidende.dk ikke er større, for så kunne de jo skrive endnu flere anmeldelser af denne slags der giver en lyst til straks at indkøbe de nye spil.

Jeg tror vi er mange der efterlyser endnu flere artikler på Hardwaretidende, da standarden er så høj. (bare lige et kompliment)



Rune skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 12:32: [ svar | nyeste ]
Tak, grundet at vi alle har fuldtidsarbejde ved siden af HardwareTidende (som er et ukommercielt hobbysite), så er det næppe muligt at bringe flere spilanmeldelser end aktuelt (disse tager desværre meget lang tid at skrive, især når talrige timer til vurdering og testning af spillet inkluderes). Derudover har vi hidtil kun anmeldt diverse spil, som vi mener kan anbefales (dvs. mindst 90% i gameplay, dvs. vi tester stort set alt, hvad der udkommer, men skriver ikke artikler om alle spil), og selv om vi fik flere skribenter, tror jeg næppe, at vi ville ændre dette (filtrerings-)koncept (dvs. hvis et spil ikke er anmeldt på HardwareTidende, så ved du automatisk, at vi ikke har kunnet anbefale spillet til alle vore læsere - særligt kendte spil, som vi ikke umiddelbart kan anbefale, får dog ofte lynanmeldelse i vores forum under kategorien software, såsom C&C Generals, UT2003, Nolf2 osv).


Rune skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 12:54: [ svar | nyeste ]
Hvis enkelte ønsker at læse den originale Zzap! 64-anmeldelse af Elite, så kan den læses her (lidt søndags-nostalgi):

http://www.zzap64.co.uk/zzap1/elite.html


Rune skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 13:02: [ svar | nyeste ]
Her er i øvrigt hjemmelavet kort over forskellige systemer i Freelancer (primært rettet til multiplayer, om det er helt korrekt, har vi ikke gidet at checke :-):



Download kortet i pdf-format (=fuld størrelse) her:

http://www.hardwaretidende.dk/download/freelancer/

Kortet stammer fra dette site:

http://www.67valiant.com/freelancer


Frozen skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 13:14: [ svar | nyeste ]
Lækkert spil! Har lige gennemført demoen...Men så kan man jo heldigvis cruise lidt rundt i universet! Har virkelig fået lyst til at spille det fulde! Ingen problemer observeret med 256 MB RAM og XP, og loadetiderne er også meget korte. Demoen kører helt perfekt i 1280 x 960 full detail på Geforce 4 Ti4200 64 MB, men den fulde kræver vel en smule mere end demoen?

Tester i stortset alle spil? Wow! Noget af et arbejde i gør der må jeg siger.....jeg takker! Men evt. kunne det være rart hvis i lavede en lille sektion hvor i bragte jeres "lynanmeldelser"...



Rune skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 13:21: [ svar | nyeste ]
Demoen og den fulde version er ydelsesmæssigt tilsvarende.


Whoppers skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 13:49: [ svar | nyeste ]
Hvordan har du målet FPS?


Rune skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 13:56: [ svar | nyeste ]
Du kan anvende programmet FRAPS:

http://www.fraps.com/download.htm


mulan skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 16:31: [ svar | nyeste ]
sidder og spiller demoen... men lyder har det med at forsvinde, det især under samtaler, er et stort problem når man får beskeder under missionerne.. nogen der ved hva dette problem kan skyldes? har installert de nyeste drive til mit lydkort (Gamesurround Fortissimo II)


Rune skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 20:01: [ svar | nyeste ]
Ja, der er vist også lydproblemer med visse SoundBlaster Live! lydkort. Alt ser dog ud til at virke perfekt med Audigy.


jens skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 16:57: [ svar | nyeste ]

jeg har også lige gennemført demoen, rigtigt fedt spil. men jeg kan ikke find et sted i danmark hvor jeg kan købe det(det er ikke inde på spilpriser)

jeg vil helst ikke købe det fra usa for så kommer der jo alle mulige afgifter.

håber der tilfældigvis skulle vær en der kender en butik i danmark med det. :-)



Whoppers skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 18:03: [ svar | nyeste ]
Får fra 25 (Jump Gates/Fights) til 80 FPS i 1280x960

P4 2.0Ghz, TI4400, 256MB, 98SE



moff skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 18:46: [ svar | nyeste ]
Jeg har lige spillet Demoen igennem,jeg må sige at det bliver et jeg skal have når det udkommer,der var noget om at det vi komme med dansk manual.


Lars skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 19:42: [ svar | nyeste ]
En værdig aftager efter Elite!

Efter at havde spillet 46 timers freelancer tøver jeg ikke med at anbefale spillet! Det er suverænt den bedste spacetrader siden Elite. Efter min bedømmelse er der ca. 50 timers kvalitets underholdning i singleplayer delen.



Kristian skrev søndag den 16 marts 2003 kl. 20:36: [ svar | nyeste ]
Ja, wow for et fedt spil! Hvis bare visse elementer fra homeworld kunne flettes ind i gameplayet ville det være dobbelt plus sublimt!

jeg savner nemlig mere komplekse, afvekslende og udfordrende kampsituationer, feks. mulighed for at give ordrer til wingmen ell. ændre formation...

med 1700+,512pc2100,gf3ti200 64mb, hvilken grafikindstilling ville være optimal synes i?

..og som andre også har skrevet: i laver virkelig nogle anmeldelser af høj kvalitet!



Martin Andersen skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 01:27: [ svar | nyeste ]
Det er helt suverent i starten (de første 50 timer), men guuud hvor bliver det kedeligt i længden... 8(

Når i nu snakker om fede eliteagtige spil, så glem ikke "X - Beyond the Frontier" og "X-Tension". Jeg er faktisk begyndt at spille X-Tension igen, det sparker IMO røv i forhold til Freelancer på en del punkter... Og når X2 kommer mmmmmmm.... 8)

God artikel.



Anybody skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 09:20: [ svar | nyeste ]
Hej jeg har downloadet demoen, men når jeg prøver at spille den, flyder al grafik ud i en brun masse. Jeg kan dog godt høre lyden og se himlen - ellers er alt andet brunt.

Er der nogen der ved hvad der er galt - det samme sker i Raven Shield.

Jeg har ellers ingen problemer overhovedet med nogen spil eller demoer.

Jeg har A7v266, XP-1800, Ti-4200, 512 Mb, og med 41.09 driver og Dx9.



Anybody skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 09:22: [ svar | nyeste ]
Jeg glemte at skrive at jeg kørerWin XP Home.


Rune skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 12:41: [ svar | nyeste ]
Personer, som har problemer med Freelancer (lyd, grafik osv.), kan læse mere her:

http://support.microsoft.com/common/canned.aspx?R=d&H=Articles%20About%20Freelancer&LL=kbfreelancer&Sz=freelancer


kenny skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 10:43: [ svar | nyeste ]
Før du køber Freelancer, så ta' lige et klik på EVE: http://www.eve-online.com/ Det er ganske vist ikke på gaden endnu, men kommer det snart. Jeg er betatester på EVE og der er allerede kommet mange til der er trætte af Freelancer af forskellige grunde.



Rune skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 12:50: [ svar | nyeste ]
Ja, EVE-Online virker dog også interessant, dog er dette spil ikke udkommet endnu, og er udelukkende rettet mod multiplayer, til forskel fra Freelancer - EVE-Online burde dog ankomme indenfor få måneder, hvis udgivelsestidspunktet 2. kvartal 2003 skal holde. Derudover er det vel ikke et "enten eller" mht. Freelancer og EVE-Online for interesserede i denne spilgenre, men et "både og" :-)


jens skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 15:01: [ svar | nyeste ]

rune og lars

hvor har i fået freelancer fra.

hvis jeg har forstået det rigtigt, så kommer det først til danmark i næste måned.

og har en af jer, eller en anden, ikke lyst til at sælge det. :-)



Rune skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 15:10: [ svar | nyeste ]
Du kan ikke købe Freelancer i Danmark endnu (først den 11. april), og du kan ej heller få det tilsendt fra amerikanske forhandlere grundet handelsrestriktioner. Så din eneste mulighed er at få det tilsendt fra venner, kolleger eller familie i USA (som bedes fjerne originalemballagen, så kommer det nemmere gennem tolden :-) Bedste mulighed er dog, hvis du kan få andre til at købe det i USA og tage det med hjem til dig (men tolden er altid en risiko, som du må forholde dig til). Bogen om Freelancer kan du dog allerede nu få leveret fra England uden problemer (hvis du ønsker at være godt forberedt). Ellers er der ikke andet at gøre end at vente.


jens skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 15:20: [ svar | nyeste ]

øv der er lang tid til:-(



Rune skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 16:14: [ svar | nyeste ]
Ja, problemet skyldes, at Folketinget har vedtaget en lov, som skal forhindre import og salg af nye DVD-film i Danmark, som ikke er region2 (dvs. loven er specielt rettet mod at forhindre slag af region1-DVD'er, som underminerer biografers og videoforhandleres indtjeningsmuligheder). Ved en fejl er denne lov kommet til at gælde for alle øvrige DVD'er og cd'er, hvorfor f.eks. Betafon og andre spilforhandlere, der normalt sælger specialimporterede spil fra USA, ikke længere kan tilbyde denne service (normalt ville Betafon allerede nu ligge inde med amerikanske versioner af spil som f.eks. Freelancer). Jeg ved dog, at Betafon har gjort indsigelse mht. dette problem, så må vi se, hvad der sker. Såvidt jeg ved, er det dog ikke ulovligt at fuldføre køb i USA og derefter tagen varen med hjem, dog skal der principielt betales 31,5% sammenlagt told og moms af den amerikanske pris i tolden.


0x503e1231.esnxx2.adsl.tele.dk skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 15:56: [ svar | nyeste ]
Lidt ala Earth and Beyound som nu får konkurrence. Det ser meget pænt ud det spil og det kræver ikke det helt store for at få møllen til at køre rundt.


jens skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 16:25: [ svar | nyeste ]

rune du har det ikke, så tænkte jeg. du gider da ikke spille det mere, og du vil meget hellere sælge det til mig ikke. :-)



Rune skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 16:49: [ svar | nyeste ]
Nej, Freelancer er et spil, som kan anvendes i lang tid især grundet multiplayer (men også grundet kombinationsmuligheder i singleplayer), mit eksemplar er bestemt ikke til salg. Hvis du ikke kan fremskaffe den amerikanske version (der i øvrigt udkom 4. marts), må du vente :-)


MasterMind skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 17:26: [ svar | nyeste ]
Ville li' nævne at lyd problemet ik nødvendigvis har noget at gøre med folk's lydkorts drivere, DXetellerandet eller en fejl i spillet...

Afinstaller den der skod Nimo codec pack, reinstall Freelancer og vupti no sound probs... :)



Rune skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 22:08: [ svar | nyeste ]
Personer, med problemer i Freelancer (f.eks. lyd), kan også besøg dette forum:

http://www.lancersreactor.com/t/forum/forum.asp?forum_id=20&forum_title=Freelancer+Technical+Issues&cat_title=Freelancer


TP skrev tirsdag den 18 marts 2003 kl. 09:34: [ svar | nyeste ]
Det som alle har problemer med er Fraunhofer MP3 driveren. Og på spil-cd'en ligger der faktisk en fil som fortæller præcis hvad der skal gøres for at fixe den. Så det kan måske lære os at læse manualer ;o)


Rune skrev mandag den 17 marts 2003 kl. 23:21: [ svar | nyeste ]
Bemærk, at Freelancer også kan købes i Australien og New Zealand, hvis det hjælper enkelte utålmodige sjæle... Via EBay kan Freelancer også leveres i EU (dvs. der sendes også til Danmark - men der er kun 86 eksemplarer i alt):

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3013517018&category=3606

Uddrag: "Buyer pays for all shipping costs, which are provided in the Payment Details section below. Seller ships internationally (worldwide)."


Jesper S. Olsen skrev tirsdag den 18 marts 2003 kl. 12:12: [ svar | nyeste ]
Jeg vil gerne starte med at sige at jeg indtil videre har lagt omkring 70 timer i FreeLancer, så de følgende kommentare er altså ikke baseret på at jeg ikke kan lide spillet.

Jeg ville ønske at folk ville lade være med at kalde FreeLancer en rumflys SIMULATOR. FreeLancer er lige så lidt en rumflys simulator som GTA3 er en bil simulator eller Splinter Cell er en First Person Shooter.

1) Alle rumskibene, ligegyldigt om det er en lille light fighter eller et stort klodset fragtskib flyver med samme standard hastighed, har samme efterbrænder hastighed og har samme cruise hastighed. Den eneste forskel er en lille variation i dreje/vende hastigheden.

2) FreeLancer kan KUN spilles med mus/keyboard styring og joysticks er på ingen måde understøttet.

3) Default synsvinklen er trejde persons perspektivet og ikke første persons perspektivet. Ja, man kan sagtens skifte, hvilket jeg også selv har gjort, men det ændrer ikke ved det faktum at "default" indstillingen næppe er netop dette ved et tilfælde (med andre ord, spillet er primært beregnet til at skulle spilles med tredje persons perspektiv).

4) Skjold batterier og Nanobots (jeg kan ikke finde et passende dansk ord) virker som en slags traditionelle "reddepiller" (i fuld overenstemmelse med typiske remedier brugt i FPS spil)

Disse 4 punkter alene er nok til at invalidere brugen af "simulator" klassificeringen. Kald det en rumflys shoot'em'up eller en rumflys FPS, men en simulator er det altså ikke.

Det er altså ikke for at være smålig at jeg gør så meget ud af klassificeringen af spillets genre, men en naturlig ting at gøre, når man skal bedømme at spil er, at sammenligne det med andre spil i samme genre ... og FreeLancer kan altså IKKE sammenlignes med spil som FreeSpace eller Tie Fighter eller Independence War osv. (der bliver i dette review primært sammenlignet med Elite og Privateer og dette er efter min mening også et fornuftigt sammenligningsgrundlag).

En anden grund til at jeg hænger mig i genre bestemmelsen af FreeLancer er såmen også blot for at pointere over for eventuelle købere, som elsker rumflys SIMULATOR genren, at det nok vil være en god idé at spille demoen først, da selvom mus/keyboard styringen "virker", så kommer man i FreeLncer altså ikke i nærheden af den totale kontrol over sit skibs bevægelser, som man har i en rigtig rumflys simulator (hvilket også er den primære grund til at udviklerne har følt det nødvendigt at indføre "reddepille" konceptet, da man simpelt hen ikke kan undgå mange af de fjendtlige skud/missiler/miner, som man ville kunne, hvis man kunne flyve "ordentligt").

Nok om genre klassificeringen :o)

FreeLancer er efter min mening et ret fedt spil ... men der er især 2 aspekter, som ærger mig ved spillet. For det første ville spillet (efter min mening) have været 14 gange bedre, hvis det var blevet lavet som et rigtigt simulator spil, men dette har jeg sagt nok om allerede.

For det andet er det surt at se så mange ting, som faktisk er blevet implementeret, men som bare ikke bliver brugt. For eksempel kan man se på diverse screenshots at der i den øverste bjælke på skærmen er lavet et ikon til formationsflyvning (yderste højre ikon i bjælken i midten af skærmen), men ud af de lidt over 70 timer jeg har spillet FreeLancer indtil videre, har jeg kun brugt formationsflyvning 2 gange og begge gange var i forbindelse med historie-missioner (altså singleplayer missionerne) ... Hvorfor er der ikke nogen eskorte missioner i de tilfælde missioner?

Man møder hele tiden patroljer fra alle mulige forskellige faktioner, både lovlige og ulovlige faktioner. Når man "kalder" dem med den indbyggede "hail" funktionalitet, fortæller de dig hvor de kommer fra, hvor de skal hen og hvor meget de mangler af deres patrolje ... Hvorfor er der ikke nogen patroljeringsmission i de tilfældige missioner?

Der er lagt et stort benarbejde i handelsdelen af FreeLancer. Ofte kan man i stations/planet beskrivelserne læse hvorfor en given vare er billige det pågældende sted (en rumstation, som er blevet placeret for at kunne høste beryllium, vil logisk set nok have billig beryllium til salg ... og sørme om de ikke også har det :o). Det er let og overskueligt at finde ud af hvor man kan få flest penge for det læs man nu engang har i lasten. Kort sagt, hele handels mekanismerne i spillet er til stedet ... hvorfor er der ikke nogen handelsmissioner i de tilfældige missioner?

Jeg kunne blive ved med at fortælle om et hav af features, som rent faktisk allerede ER til stede i spillet, men som aldrig bliver brugt. I bund og grund består de tilfældige missioner af:

1) Tag dér hen og dræb alle fjender. 2) Tag dér hen og dræb en bestemt fjende. 3) Tag dér hen og ødelæg en bestemt fjende og hiv hans escape pod ombord og flyv tilbage og aflever ham. 4) Tag dér hen og dræb en bestemt fjende og ødelæg hans last. 5) Tag dér hen og dræb en bestemt fjende og hiv hans last ombord. 6) Tag dér hen og dræb alle fjender og et par våben platforme. 7) Tag dér hen og dræb alle fjender, ødelæg en lille base, men ikke våbenplatforme.

Kan I se tendensen? Desværre betyder de ensartede tilfældige missioner folk som ikke gider at handle eller udforske på egen hånd, kan spillet hurtig miste sin tiltrækning, hvis ikke før, så i hvert fald så snart singleplayer delen er overstået (man er level 18 efter singleplayer delen og man kan blive level 38 ialt og man har knap stiftet bekendtskab med halvdelen af universet i løbet af singleplayer delen).

P.S. Dragerne, som reviewet nævner hedder "Blood Dragons" og ikke "Red Dragons" (selv om blod jo også er rødt :o)

P.P.S. De fleste af de idalt 48 systemer, har kun få eller ingen planeter og af dem, kan man kun lande på få af dem. Ialt er der et-par-og-tyve planet man kan lande på og omkring 150 forskellige "off world" baser/rumstationer. 48 systemer og over 150 baser/planeter er meget i sig selv, men det er alligevel betydeligt mindre end de 550, som der nævnes i reviewet.



Rune skrev tirsdag den 18 marts 2003 kl. 12:56: [ svar | nyeste ]
Der er skam en speciel grund til, at jeg anvendte ordet simulator i Freelancer-artiklen, selv om Freelancer er ret arkadeagtigt. Egentlig vil jeg gerne gå så langt, som også at kalde andre nyere spil som f.eks. Splinter Cell for en simulator ("Sam Fisher"-sim :-). I gamle dage spillede man spil, det være sig kortspil, kugler, mølle & dam osv. Men det, som vi i dag kalder for computerspil, vil jeg mene, er på et andet niveau. Dvs. via empati får vi lov til en god gang eskapisme via en computer-genereret "virkelighed". Selv hvad man aktuelt kalder for rigtige simulatorer (typisk flysimulatorer) er jo langt fra det samme, som den ægte vare, men er blot en generelt mangelfuld approksimering. Tilsvarende kan gøre sig gældende for spil som f.eks. Freelancer og Splinter Cell osv., hvor der søges at opbygge en illusion om at færdes i bestemte kontekster og historiemæssige sammenhænge. Så derfor vil jeg generelt opfatte mange nyere spil som værende tættere på simulatorer (dvs. ordet "simulator" betyder blot en "efterligning", og en efterligning kan antage mange former og kvalitetsgrader) end den klassiske opfattelse af et spil. Jeg er dog klar over, at der naturligvis kan være mange meninger om dette (og jeg retter naturligvis Red Dragons til Blood Dragons :-) Oplysningerne om f.eks 55 solsystemer mm. stammer fra fuld anmeldelse af Freelancer fra tyske PC Games 04/2003 (som er Tysklands førende tidsskrift om PC-spil, der sjældent bringer ukorrekte oplysninger - jeg er klar over, at MS selv skriver 48, men jeg gik ud fra, at dette var reelle 48 systemer (i multiplayer) eksklusiv et par systemer, såsom Alaska, der såvidt jeg ved kun besøges i singleplayer og derefter permanent lukkes). Angivelse af 500 systemer stammer ligeledes fra preview i tyske PC Games 03/2003 s. 42: "...schliesslich besteht das Freelancer-Weltall aus satten 48 Systemen (denne angivelse dog ændret til 55 i den fulde anmeldelse, jf. PC Games 04/2003, red.) mit jeweils knapp zehn Planeten und etlichen Raumstationen." Og 48 x 10 + diverse rumstationer giver helt korrekt et noget andet tal end de 151 stationer, som nævnes hos Lancers Reactor:

"How many places will there be to land?

The latest count is right at 151 "known" places to land. That's 151 unique places and they're are all a little different from each other. Some are planets, some are space stations, some are prisons, others are battleships. This number alone may go up as we get closer to the retail release of Freelancer, but as it stands now, it will take more than just a couple of nights to visit all of them for sure."

http://www.lancersreactor.com/t/faq/details.asp?id=93&game=Freelancer

Dog er Lancers Reactor usikre på den korrekte antal i den endelige version, jf. min fremhævning. Under alle omstændigheder tilbyder Freelancer et meget stort antal steder, hvor varer kan købes og sælges osv.


Jesper S. Olsen skrev tirsdag den 18 marts 2003 kl. 17:01: [ svar | nyeste ]
Lancersreactor har en oversigt over alle systemer, inclusiv planeter/stationer, som man kan besøge, da spillet jo nu "allerede" er 2 uger gammelt i USA. Det er fra denne liste, at jeg har taget informationen om antallet af planeter/stationer og ikke i FAQ'en.

Det lyder meget sandsynligt at der er et halvt dusin systemer, som kun er tilgængelige i diverse single player missioner, så tallet 55 kan såmen godt passe, når man medregner det hele :o)

Tager man din definition af en "simulator" med i overvejelserne, kan jeg såmen sagtens acceptere ordvalget, men jeg har bare på fornemmelsen af mange, inklusiv mig selv, opfatter ordet simulator, som værende "et forsøg på at tilnærme sig den ægte vare mest muligt" og det synes jeg ikke FreeLancer gør. Som sagt, så har jeg allerede lagt mange timer i spillet og jeg er såmen ikke færdig endnu, så jeg kan faktisk godt lide spillet, men jeg vidste også hvad jeg gik ind til, da jeg havde spillet demoen først. Jeg kan sagtens forestille mig at jeg ville være blevet slemt skuffet, hvis jeg havde købt FreeLancer (når den nu engang er til at købe) i den forventning om at det ville være i stil med Digital Anvils tidligere rumflys simulator: StarLancer. Dette er den primære grund til at jeg kommenterer genre klassificeringen.

Hvis der er nogen som undrer sig, så kan jeg kun sige: Ja, det er en pirat kopi jeg spillet. Det stupide, forpulede, idiotiske og groteske InfoSoc direktiv har nu gjort dét, som Nintendo sidste efterår fik en kæmpe million-bøde for at gøre, til lov, nemlig at give den officielle rettighedshaver eneret på at indføre spillet i europæiske lande hvis, når og til den pris, han/hun ønsker. Meget genialt og tilmed i direkte modstid med hele grundlaget for EU, nemlig den frie samhandel. Jeg MÅ ved lov ikke købe FreeLancer og jeg MÅ ved lov ikke pirat kopiere. Det ene er gratis, det andet (hvis det overhovedet kan lade sig gøre) kommer til at kommer til at koste standard prisen + ca. 50% ... svært valg ikke? Indtil EU får nosset sig sammen til at skrotte InfoSoc fadæsen, må jeg jo anskaffe mine spil på anden vis :o(



Jesper S. Olsen skrev tirsdag den 18 marts 2003 kl. 17:07: [ svar | nyeste ]
Ups, jeg glemte lige at sige at jeg allerede har afsat pengene til FreeLancer, når den engang dukker op, så jeg har bestemt tænkt mig at købe spillet. Jeg ville bare ønske at jeg ikke behøvede at skulle ty til ulovligheder for at få stillet min spille trang :o(

Det er selvfølgelig nemt bare at afskrive mig som værende en lille "warez monkey", men jeg har rent faktisk lagt så mange penge i Betafon, så de efterhånden kan kende min stemme i telefonen uden at jeg behøver at præsentere mig selv først :o)



217.60.102.4 skrev tirsdag den 18 marts 2003 kl. 14:41: [ svar | nyeste ]
Hej. Jeg kører med Windows XP pro, har et Radeon 9700Pro (bruger Cat 3,1) og en XP 2200+ og 512MB PC2700 RAM. Jeg kører Freelancer med fulde detaljer, dog ingen AA og AF. Kører i maks opløsning min skærm kan trække (1280x1024)... Og det hakker lidt en gang i mellem??? Det virker lidt mystisk??? Kan det være pga. grafikkort driveren jeg bruger, eller???


217.60.102.4 skrev tirsdag den 18 marts 2003 kl. 14:59: [ svar | nyeste ]
Oops =) glemte at læste sidste linie i previewet.


Rune skrev tirsdag den 18 marts 2003 kl. 17:05: [ svar | nyeste ]
Bemærk dog også denne sætning: "I enkelte tågebanker eller med usædvanligt mange rumskibe, missiler og miner omkring sig, kan billedraten dog godt falde under 85 FPS med Athlon XP 2100+", jeg vil tro, at du enkelte steder, det er dog meget sjældent, kan komme ned i 20-30 FPS på Athlon XP 2100+ (dette gælder dog først og fremmest de sidste store slag i singleplayerdelen, hvor der både er tåge samt stort antal rumskibe). Så cpu kan betyde en del.


Frozen skrev tirsdag den 18 marts 2003 kl. 15:26: [ svar | nyeste ]
EVE ser sgu virkeligt fedt ud! Men jeg kan ikke rigtigt finde ud af...skal man betale et månedligt gebyr, udover prisen for at købe spillet, for at få lov til at spille det online (ligesom i fx EverQuest)? Eller er det gratis, når man har købt spillet?

Lidt surt at man skal være over 18 for at kunne blive Betatester...



julemanden skrev onsdag den 19 marts 2003 kl. 17:44: [ svar | nyeste ]
*GGGRRRRRRRR*

Ok jeg har et problem... Jeg har downloadet freelancerdemoen og den går bare ud på skrivebordet når jeg prøver at køre den... Jeg dobbeltklikker, det blinker og så ser jeg bare skrivebordet! Det skete også med the thing og morrowind (fulde spil), som jeg måtte spille på min mors (skod) computer eller sælge til mine venner... Det kunne jeg overkomme - men hvis køber freelancer og det heller ikke virker så skider jeg seriøst i bukserne af ærgerelse...!

Hvis demoen ikke virker, gad vide om så spillet virker?

Men hvad kan det være? Jeg har detonator 42.86 lige nu, og har et af de goe gamle asus a7v-133 bundkort med 512 mb pc-133 samt en XP1600+, WinXP, G4-Ti4200 (128 mb)...

Er der nogen der har haft lignende problemer med crashes?

Jeg vil spille freelancer!!! *hulk* :o(



Rune skrev onsdag den 19 marts 2003 kl. 22:04: [ svar | nyeste ]
Prøv med Detonator 41.09 (http://www.nvidia.com ); diverse spilproducenter checker som tommelfingerregel altid kompatibilitet med de aktuelle referecedrivere. Derudover kan du installere VIA 4-in-1 Hyperion 4.46 drivere til dit KT133A bundkort (http://www.viaarena.com ). Husk evt. også at anvende nyeste bundkortbios (http://www.asuscom.de ). Virker intet, kan du overveje at reinstallere - eller måske prøve andet styresystem (WinME eller Win2000).


MIck skrev fredag den 21 marts 2003 kl. 14:10: [ svar | nyeste ]
Jeg tror det er demoen - idet jeg oplever det samme.

Min setup: Win2K, KT400, 512MB, 9700 PRO samt Catalyst 3.2 (software-moddet til 9800 vha. RivaTuner).

Eneste andet spil jeg har problemer med er Combat Flight Simulator III (heller ikke meget sim. over det spil - men fedt er det) som med visse fly og setups er ustabilt.

Præcis samme problem jeg oplever med CFS2 forresten - MS har nogle problemer med deres action og grafikdriverne (før den første CFS3 patch fra MS kunne det slet ikke startes!).



Julemanden skrev torsdag den 20 marts 2003 kl. 23:53: [ svar | nyeste ]
Tak for hjælpen - jeg har prøvet alt (undtagen de andre OS)... Men jeg glemte at sige før at programmet udfører en ulovlig handling... Så måske er det winXP den er gal med? det er bare lidt ringe at microsoft-produktet ikke rigtig kører i microsoft-winxp... Lortelort... Kan en formattering mon hjælpe?


Rune skrev fredag den 21 marts 2003 kl. 13:07: [ svar | nyeste ]
Også RPGDot-com er nu ude med anmeldelse af Freelancer, og har givet dette spil en "Platinum Award" (90% samlet vurdering), her er et uddrag fra anmeldelsen:

"It [Freelancer, red.] remains an incredibly immersive game, with a nice story if you're willing to follow it through, and some of the nicest cinematic in-engine cut-scenes I've seen in a while. All this in a very stable package (this reviewer is still looking for a single bug, crash or weird anomaly with an un-patched version 1.0)."

Kilde: http://www.rpgdot.com/index.php?hsaction=10053&ID=544


Blip skrev lørdag den 22 marts 2003 kl. 05:22: [ svar | nyeste ]
Temmeligt poppet spil. Man behøver ikke tænke her, det er ganske vist. Bare gør det, computeren beder dig om.

Skuespillerne gør deres bedste i et dumt og klichefyldt manuskript. Men sådan kan vi lide det! Americana galore.

Grafikken er flot, og kampene er sjove de første 20 gange.

X-wing er et bedre spil.



Rune skrev lørdag den 22 marts 2003 kl. 23:24: [ svar | nyeste ]
Det er ud til, at der reelt er over 30 forskellige rumskibe i Freelancer, som kan benyttes. Her er en oversigt over disse skibes udstyr og hvor disse kan købes:

http://www.hazleton.net/~pita/FreeLancer%20Pilotable%20Ships3.doc

Bemærk endvidere, at der er mange solsystemer i Freelancer, som slet ikke besøges i diverse hovedmissioner, men som kan besøges senere (i visse godt skjulte "Omega/Omicron"-systemer kan der være så stor modstand, at der her kræves særligt godt rumskib eller alliancer for at overleve).


Rune skrev søndag den 23 marts 2003 kl. 00:51: [ svar | nyeste ]
Yderligere; der kan ofte bjærges meget sjældne våben fra diverse vrag, som er gemt overalt i Freelancer-universet. Disse vrag kan være meget svære at finde, men ønsker du ingen hjælp, så stop med at læse her. Ellers er her en liste over et par muligheder (der er formodentlig mange flere):

Scargill Dublin E/6 2x Dublin Duster MKII ; 20x Gold
Storm Dublin C-D/5-6 ???
Kusari Naval Fighters Hokkaido C/3 2x Scrambler 2 ; 2x Sunfury 2 ; 2x Disinfector 1
Fugako Honsho C/3 2x Tanto ; 1x Tanto Turret
Ohtori Kyushu D/2 2x Suncannon B
Lorenzo Leeds A/3 2x Drail ; 20x Cardamine
Puno New London C/3-4 2x Pyros Type 2 ; 20x Cardamine
Agressor New York D/6 ???
Patrol 27 (2 Wracks) New York E/6 ???
Bounty Hunter Omega 11 E/6 2x GOLDEN BLADE;
Independence Omega 41 C/4 ???
Volsung Omega 41 D-E/4-5 2x ARCHANGEL;
Corsair Fighter Omega 5 E/5 ???
Red Hessians Fighter Omega 5 D-E/5 ???
Bremerhaven Omega 7 E/5-6 ???
Corsair Fighter Omega 7 C/5 ???
Monschan Omega 7 E/3 ???
Outcast Fighter Omicron Alpha JH bei F/4 2x CEREBUS;
Outcast Fighter Omicron Alpha F/4 2x Wyrm Type2;
Pathfinder Omicron Beta E/5 2x WILDFIRE;
Shibuya Maru Shi***u D/6 2x Suncannon B ; 20x Cardamine
Old Imperial Navy Fighter Sigma-13 C/5 2x DIAMONDBACK ; DroneMines ; WaspMissiles
Hien Sigma-19 E/3 2x Sunblast B ; 1x Skyblast A Turret
Menorca Sigma-19 F/6 ???
Perez Sigma-19 C-D/3 ???

Kilde: http://www.lancersreactor.com (indlæg i forum)


Sprutnik skrev søndag den 23 marts 2003 kl. 02:02: [ svar | nyeste ]
Det er blevet nævnt et par gange, at I kan køre spillet i 1280*1024. Hvordan gør I det? Jeg kan kun køre det i 1280*960 og det er min skærm ikke glad for, da siderne bliver helt ovale. Jeg sidder med et ti4200 128MB, men jeg går ikke udfra det er det der afgøre skærmopløsningen. Eller hvad?


Rune skrev søndag den 23 marts 2003 kl. 11:36: [ svar | nyeste ]
Ja, det er vist en fejl, jeg kan også kun vælge 1280x960 og ikke 1280x1024 i Freelancer (men hvis man kan anvende 1600x1200, bør man naturligvis ikke bekymre sig om lavere opløsninger - selv GeForce3 Ti 500 kan klare 1600x1200 glimrende i Freelancer). Derudover burde 1280x960 minde meget om 1280x1024, hvis du indstiller skærmbilledet på din monitor.


Rune skrev onsdag den 26 marts 2003 kl. 01:31: [ svar | nyeste ]
Jeg tænkte, at det måske ville være på sin plads at afslutte ovenstående gennemgang af Freelancer med en forsmag på, hvad der kan opnåes. Det allerbedste rumskib, som blandt andet har over 12000 i skjold og som kan benytte klasse 10 våbensystemer mm., er "The Titan", som i øvrigt koster ca. 3/4 af en million. Dette skib kan købes på Planet Crete i Omicron Gamma solsystemet:


The Titan er et fremragende rumskib, især udstyret med klasse 10 våben og skjoldsystemer (klasse 10 er det højest mulige, det kan ikke blive bedre). Skibet er her udstyret med specielle Nomad-alienvåben (klasse 10), som ikke dræner dit rumskib for kostbar energi. Flyver du for tæt på solen, så ødelægges hurtigt selv det bedste rumskib

Specielle alienvåben i klasse 10 kan findes i dette system - hvis du kan finde det samt overleve både udtur og tilbagetur:


Dette system har intet navn og beskrives blot som "unknown" - solsystemet eksisterer ej heller på noget kort og er helt uden for kategori...

På dette billede ses også specielle klasse 10 våben som "JADE" og "SILVER FIRE". Denne type unikke våben kan kun opnåes ved at bjærge dem fra forulykkede krigsskibe. Der findes et stort antal af sådanne unikke våben.

Pointen med denne lille epilog er således blot at skrive, at har du ikke fundet alienvåben i klasse 10 samt prøvet rumskibe som "The Titan", så er du slet ikke færdig med Freelancer endnu. Det sjove begynder først efter, at du er færdig med singleplayer-kampagnen (medmindre du kun spiller multiplayer).


Rune skrev torsdag den 27 marts 2003 kl. 09:45: [ svar | nyeste ]
Action Vault har også publiceret fire forskellige interviews med holdet bag Freelancer og dækker blandt andet foretrukne rumskibe, lokaliteter og meget mere - denne side henviser til alle interviews (hvis enkelte savner mere inspiration):

http://actionvault.ign.com/features/den/freelancerqa04.shtml


phrame skrev lørdag den 29 marts 2003 kl. 12:47: [ svar | nyeste ]
Jeg har selv spillet det igennem. Hvad angår fejlen med lyden, så skyldes det Nimopack, der ligger en readme på cd'en hvori dette står.

Efter jeg gennemførte storylinen syntes jeg dog spillet blev for ensformigt. De missioner man bliver sendt ud på er enten dræb en person eller ødelæg en base... Jeg ville gerne have mere variation. Samt muligheden for slet ikke at deltage i selve storylinen i spillet. Det kan praktisk talt ikke lade sig gøre at komme på god fod med de fjender man fik under selv spillet. Og det ville jeg gerne, da de har bedre våben og jeg godt kan lide at kæmpe mod det gode....



Rune skrev lørdag den 29 marts 2003 kl. 13:01: [ svar | nyeste ]
"Det kan praktisk talt ikke lade sig gøre at komme på god fod med de fjender man fik under selv spillet. Og det ville jeg gerne, da de har bedre våben og jeg godt kan lide at kæmpe mod det gode...."

Det er nu muligt; du er blot nødt til at betale for at få "hacket" dit rygte, og du kan finde forskellige personer på diverse barer (disse personer markeres med "$"-tegn), som kan hjælpe dig. F.eks. måtte jeg betale 150.000,00 credits for at få fikset mit rygte, så jeg pludselig fremstod som særdeles gode venner med "Corsairs" (på rumstation Freespace 10 i Tau-37 solsystemet - kan du såvidt jeg husker blive fikset op mht. bl.a. Outcasts, men det er ikke gratis). Derudover indgår forskellige kriminelle grupper i et avanceret mønster, dvs. hjælper du Lane Hackers (f.eks. med succesfuld mission = 1.0-forbedring af rygte med Lane Hackers), så forbedres dit rygte hos Outcasts tillige med 0.4 osv..


JDB skrev mandag den 07 april 2003 kl. 00:23: [ svar | nyeste ]
en lidt langsommer metode og en du faktisk kan tjene på er, at se i oversigten på hvem deres fjener og så bare angribe dem. (Bonty-hunteres er alle kriminelles fjender og er til at finde over alt, og hvis du vil på god fod med dem igen, betal dig fra det, eller bekæb Xeons (dem er der ingen der kan lide), plus at bartender ofte tage i mod bribes for alle grupper der har adgang til den bar han står i (bonty-hunteres har adgang til næsten alle baser).


Morten skrev onsdag den 09 april 2003 kl. 16:47: [ svar | nyeste ]
Just for the record: Freelancer har været på hylderne hos EB Games siden i mandags :-)

-Det styrer!



kenneth skrev torsdag den 10 april 2003 kl. 11:51: [ svar | nyeste ]
Har nu spillet "the real thing" i 2 timer. Det er for fedt. Især hvis man havde Elite tilbage fra C64' tid. Hold Kæft hvor er der bare sket meget siden dengang ... Iøvrigt en usædvanlig god introduktion/test fra Hardwaretidende side. Tak for det.

- Tilbage til missionen....



Rune skrev tirsdag den 27 maj 2003 kl. 23:08: [ svar | nyeste ]
Game Chronicles har givet Freelancer en samlet vurdering på hele 94%. Læs anmeldelsen her:

http://www.gamechronicles.com/reviews/pc/freelancer/freelancer.htm


Rune skrev lørdag den 07 juni 2003 kl. 00:35: [ svar | nyeste ]
Microsoft har netop udgivet patch til Freelancer:

"The Freelancer Update v1.1 is primarily a server update addressing server stability and cheating. There are some client side fixes, the most important being a multiplayer ID generation issue. There is really no need to install the update unless you are running a server or are unable to play multiplayer because you can't get an ID. The update itself contains no localized text, therefore it is applicable for use for the English, French, and German versions of the game. An English, French, or German readme file will be installed depending on the language version of the target operating system."

Download her:

http://www.microsoft.com/games/freelancer/downloads_06.asp



Rune skrev mandag den 14 juli 2003 kl. 10:39: [ svar | nyeste ]
Anmeldelser af Freelancer fortsætter, her fra VideoGamesLife.com (gameplay = 92%):

"Overall Freelancer was very much worth the wait. It’s a game that’ll have you engrossed in your PC maybe until the next Freelancer comes out. The trading aspect adds a whole new dimension to space games and gives the game a lifespan simply out of this world as you waste days trading materials and completing tricky missions to appease your current contractors. All in all, if you’ve never played any Elite-style space trading/shooting games before then give it a go: it’ll change your outlook on games."

http://www.videogameslife.com/cgi-bin/vglarticle.asp?id=1237&formatid=pc


80.164.96.168 skrev mandag den 21 juli 2003 kl. 01:16: [ svar | nyeste ]
jeg syntes freelancer er er meget godt spild men i multiplayer har jeg et problem jeg sitter fast i et system og alle er hostal i det system hvad gør jeg og er der nogle der kenner the master rute????


Rune skrev mandag den 21 juli 2003 kl. 13:54: [ svar | nyeste ]
Ja og nej. Hvis alle i et system er dine fjender, er du nok nødt til at få "hacket" dit "reputation". Dette gøres ved at besøge de rigtige baser, hvor du for op til 150.000 credits kan få en hacker til at fikse dit rygte, så du f.eks. pludselig bliver gode venner med Corsairs eller andre. I forum hos http://www.lancersreactor.com kan du nok finde/få mere hjælp.
Jeg skrev derudover i en tidligere kommentar: "...du er blot nødt til at betale for at få "hacket" dit rygte, og du kan finde forskellige personer på diverse barer (disse personer markeres med "$"-tegn), som kan hjælpe dig. F.eks. måtte jeg betale 150.000,00 credits for at få fikset mit rygte, så jeg pludselig fremstod som særdeles gode venner med "Corsairs" (på rumstation Freespace 10 i Tau-37 solsystemet - kan du såvidt jeg husker blive fikset op mht. bl.a. Outcasts, men det er ikke gratis). Derudover indgår forskellige kriminelle grupper i et avanceret mønster, dvs. hjælper du Lane Hackers (f.eks. med succesfuld mission = 1.0-forbedring af rygte med Lane Hackers), så forbedres dit rygte hos Outcasts tillige med 0.4 osv.."


80.164.96.168 skrev tirsdag den 22 juli 2003 kl. 05:46: [ svar | nyeste ]
er der nogle der kan the master rute i multiplayer



Madsen skrev tirsdag den 22 juli 2003 kl. 15:20: [ svar | nyeste ]
er lige startet igen - endnu engang bliver jeg imponeret over grafikken :)


cache-aarh-1.stofa.dk skrev lørdag den 25 oktober 2003 kl. 15:46: [ svar | nyeste ]
Jeg synes det er sjovt. Min gamle span af en computer kan stadig følge med!

PIII 666MHz 384 PC133 GeForce 2 MX 32mb (den gamle model svarende til MX300 i ydelse)

Den kører Freelancer glimrende med fuld details, 800*600. Så selvom man ikke er sindsygt rig og kan købe nyt hele tiden kan man stadig havde det sjovt :)



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende