Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Lydløst high-end grafikkort - Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis Ultimate Edition
Grafikkort af Webmaster Friday den 25 July 2003 kl. 22:16 [ Grafikkort ]
Sapphire har gentaget successen med deres fuldstændigt lydløse Radeon 9700 Pro grafikkort (Sapphire Radeon 9700 Pro Atlantis Ultimate Edition) og kan nu som eneste producent i verden tilbyde et fuldstændigt lydløst Radeon 9800 Pro grafikkort med 128MB eller 256MB ram. Vi kigger i denne artikel nærmere på dette grafikkort.

Men lad os starte med at se på emballagen til Sapphire Radeon 9800 Pro 256MB Atlantis Ultimate Edition:



INTRODUKTION

Sapphire Radeon 9800 Pro (256MB) Atlantis Ultimate Edition er blot et almindeligt Radeon 9800 Pro (256MB) grafikkort, som benytter en passiv køleprofil. Denne passive køleprofil er atter fra Zalman, men denne gang er der ikke tale om Zalman ZM80A-HP, men en nyere version fra Zalman, som hedder ZM80C-HP. Sådan ser selve "Sapphire Radeon 9800 Pro 256MB Atlantis Ultimate Edition"-grafikkortet ud:

Forfra:

Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/sapphire_ultimate_eds.shtml

Bagfra:

Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/sapphire_ultimate_eds.shtml

Ikke alle kan benytte grafikkort med så omfattende køler, og her ses hvilke grafikkortdimensioner, som ens bundkort skal tillade, før Sapphire Radeon 9800 Pro 256MB Atlantis Ultimate Edition kan installeres:

Grafikkort-dimensioner:

Kilde: http://www.sapphiretech.com/broschure/ult-dimension.pdf

Bundkort-specifikationer ved brug af Zalman ZM80C-HP kan ses her:

http://www.zalman.co.kr/english/product/ZM80C-HP.htm

OVERCLOCKNING

Problemet med passive køleprofiler kan være, at et grafikkort bliver for varmt uden tilstrækkelig lufttilførsel. Zalman anbefaler dog også, at der sikres tilstrækkelig lufttilførsel til Radeon 9800 Pro grafikkort, som benytter ZM80C-HP køleprofilen (f.eks. via blæser). Sapphire nævner dog ikke dette, og overclockningsresultater tyder dog endvidere på, at ZM80C-HP køler meget fint uden blæser. Her er overclockningsresultater fra 3 forskellige testsites (alle har testet Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis Ultimate Edition med 128MB ram):

(Standard taktfrekens er 380 MHz VPU og 680 MHz ram)
Hot Hardware: 419 MHz VPU og 738 MHz ram
Extreme Overclocking: 432 MHz VPU og 716 MHz ram
Beyond3D: 420 MHz VPU og 720 MHz ram

Dvs. VPU kunne klare fra 419 - 432 MHz, mens rammen kunne klare fra 716 - 738 MHz, hvilket er ganske glimrende for et fuldstændig lydløst Radeon 9800 Pro grafikkort. Henvisning til de forskellige testsites beskrevet her, kan findes sidst i denne artikel.

PRIS OG ANKOMST

Prisen for Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis Ultimate Edition er sat til 400 US$ i USA og Kanada, men vil formodentlig ligge på ca. kr. 3.500,00 - 4.000,00 i Danmark. Efterspørgslen var/er meget stor på disse lydløse grafikkort, hvilket måske kan forsinke deres ankomst i Danmark. Forhåbentlig burde Sapphire Radeon 9800 Pro (256MB) Atlantis Ultimate Edition dog kunne købes i Danmark i løbet af ca. 2 - 6 uger. Interesserede personer kan læse mere om Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis Ultimate Edition her:

http://www.sapphiretech.com/vga/9800proult.asp
http://www.extremeoverclocking.com/reviews/video/Sapphire_Ultimate_1.html
http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/sapphire_ultimate_eds.shtml
http://www.beyond3d.com/reviews/sapphire/ults/



Rune skrev Friday den 25 July 2003 kl. 22:58: [ svar | nyeste ]
Firingsquad og Digit-Life har også testet Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis Ultimate Edition, læs det hele her:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/sapphire_atlantis_9800_pro_ultimate_review/

http://www.digit-life.com/articles2/radeon/r9800pro-ue.html


Kristian skrev Friday den 25 July 2003 kl. 23:39: [ svar | nyeste ]
Egentlig et lidt latterligt produkt; det er kun relevant for folk, som ønsker lydløst grafikkort og er bange for at miste garantien, og min erfaring siger mig, at man er paranoid, hvis man er bange for, at ens grafikkort går i stykker.


Bobo skrev Monday den 28 July 2003 kl. 16:34: [ svar | nyeste ]
Kanon produkt ! Sapphire har indset at blæserlarm er yt og at der ER et marked for lydløs hardware.


Kristian skrev Friday den 25 July 2003 kl. 23:43: [ svar | nyeste ]
Statistisk set kan det bedre betale sig at købe et billigt Radeon 9800 Pro (256MB) + Zalman ZM80A-HP og bruge de sparede penge på et nyt grafikkort, hvis det statisktisk usandsynlige skulle ske, men sådan er det vel altid med forsikringer :)


Kristian Leth Espensen skrev Saturday den 26 July 2003 kl. 00:33: [ svar | nyeste ]
Jeg er ikke enig, faktisk synes jeg at 400 US$ er meget billigt for et Radeon 9800 Pro 256 MB. Du skal også huske på at Sapphire benytter en opdateret udgave af ZM80 køleren, og spørgsmålet er om ZM80A-HP overhovedet er tilstrækkelig, hvis man også ønsker at overclocke. Jeg har selv monteret en ZM80-HP og det er måske i svært, men kan man købe et grafikkort med påmonteret lydløs køler vil jeg da helt klart gerne undvære besværet. Jeg er heller ikke enig i at garantien er ligegyldig; det er surt at have brugt 4000 kroner på et grafikkort der bryder sammen efter et par mdr. uden at kunne få et nyt. Hvis ikke Sapphire Radeon 9800 Pro 256MB Atlantis Ultimate Edition kommer til at koste mere end 300-400 kroner mere end et standard Radeon 9800 Pro, synes jeg helt klart at det er pengene værd.


Rune skrev Saturday den 26 July 2003 kl. 00:48: [ svar | nyeste ]
Flere anmeldelser af Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis Ultimate Edition (de vælter åbenbart ind for tiden):

http://www.tweak3d.net/reviews/sapphire/9800proatlantis/index.shtml

http://www.gotapex.com/reviews.php?rev=videocards/ultimate03/index.html


Christian Petersen skrev Saturday den 26 July 2003 kl. 02:04: [ svar | nyeste ]
Jeg mener bestemt heller ikke det er latterligt, husk på det er ikke alle der har løst til selv, eller har evnerne til at gøre det selv. Dette kort giver alle mulighed for et lydløst grafikkort. Jeg tror heller ikke at det bliver så meget dyere, kontra billigere mærker. Jeg ville til hver en tid købe dette, frem for at gøre det selv,men hver sin lyst. Det er dog ikke aktuelt da mit TI 4600, helst skal holde et stykke tid endnu.


Kristian R skrev Saturday den 26 July 2003 kl. 04:11: [ svar | nyeste ]
Rart at se at producenter er begyndt at skille sig lidt ud fra hinanden og være kreative med deres køleløsninger. Passiv køling som standard er ihvertfalt et friskt pust. Er det ikke et must at have min. 2 blæsere i kabinettet; en i front og en foran (...cirkulation)?


Rune skrev Saturday den 26 July 2003 kl. 09:40: [ svar | nyeste ]
Det vil nok være en god ide, da Radeon 9800 Pro forbruger over 60 watt. Dvs. små trange kabinetter, hvor der ikke er megen plads, risikerer at få tilført en stor varmekilde, som kan medføre markant opvarmning af andre komponenter. Zalman har dog gjort det muligt at placere en stor og meget støjsvag blæser på ydersiden af ZM80C-HP og det undrer mig lidt, at Sapphire ikke har inkluderet denne som en mulighed (men Sapphire ønsker vel at kunne præsentere 0 dBA, hvilket de nok ville blive kritiseret for at gøre, såfremt der gemte sig en blæser i emballagen). Men nuvel, Sapphire skriver intet om luftcirkulation i kabinettet, ergo burde Sapphire hermed garantere, at grafikkortet virker også med lav luftcirkulation (hvis overclockningspotentialet er stort, hvilket indledende test tyder på, så kan dette også indikere, at grafikkortet kan fungere ved standardhastighed i relativt varme systemer (dvs. ved lav grad af køling))...


The Bug skrev Saturday den 26 July 2003 kl. 15:01: [ svar | nyeste ]
Hvad hjælper det, at man kan købe et lydløst grafikkort, når man skal instalere en ekstra køler i kabinettet?.


Erik Winther skrev Saturday den 26 July 2003 kl. 15:43: [ svar | nyeste ]
»The Bug En stor stak 80mm blæsere kan måske rykke 100cfm luft uden at kunne høres, hvorimod en 50mm blæser ikke flytter meget mere end 10-20cfm ved larmende 4-5000rpm

Noget andet er at jeg selv har haft Heatpipe på mit Ti 4600 det var OC venligt til samme grænse som std. Køleren, men mit R9800 Pro kan ikke lide fks. Den køler fra Hercules Kortet, og det er sku snildt oppe på 70* i disse dage, selv med ekstra luft, såååå jeg køber nok ideen, men ved ikke om jeg køber det Sapphire, mit er også et Sapphire og 415/730MHz er artifactsfrit limit, vil jeg mene, disse højere resultater, kan ske trænger til briller!



Rune skrev Saturday den 26 July 2003 kl. 16:00: [ svar | nyeste ]
Det har du sikkert ret i; først efter mindst 7 - 14 dages testperiode uden de mindste grafikfejl vil jeg opfatte et overclocket grafikkort som fungerende perfekt. Dvs. jeg stoler ikke på hurtige resultater fra testsites, der sandsynligvis blot overclocker til de møder grænsen for stabilitet (grænsen for optimal funktion findes ofte lang tid før grænsen for stabilitet). Jeg kan huske, at jeg på mit gamle GeForce3 så enkelte pixelfejl ca. 1 gang i timen i Wolfenstein og Max Payne i 1600x1200 (men ikke i andre spil) - sådanne resultater vil jeg personligt ikke acceptere som godt overclockningsresultat (kigger man ikke godt efter, og er man ikke meget kritisk, så opdager man næppe denne type fejl). Perfekt resultat er efter min opfattelse, når overclockningen absolut ingen andre konsekvenser har end øget hastighed (dvs. der må på intet tidspunkt og i ingen spil/applikationer optræde grafikfejl, selv ikke de mindste). Hvor meget et grafikkort kan overclockes er således en flydende vurdering, der i sidste ende kommer an på subjektive oplevelser og bedømmelser (hvilke applikationer er blevet testet og hvor længe - og er disse test foretaget i høje/krævende opløsninger, hvor grafikkortet ofte bliver meget varmt osv.) - derfor skal vurderinger fra diverse testsites nok tages med et gran salt og en skæppefuld peber.


Madsen skrev Sunday den 27 July 2003 kl. 11:35: [ svar | nyeste ]
Jeg er ikke enig, Kristian i at (men jeg har nok også bare været uheldig :(((

- Kristian skrev fredag den 25 juli 2003 kl. 23:43: [ svar | nyeste ] Statistisk set kan det bedre betale sig at købe et billigt Radeon 9800 Pro (256MB) + Zalman ZM80A-HP og bruge de sparede penge på et nyt grafikkort, hvis det statisktisk usandsynlige skulle ske, men sådan er det vel altid med forsikringer :) "

Jeg har købt netop hvad du skriver og fulgt den vejledning der var med - det resulterede i et kort der gav alle mulige forrmer for farver og streger på slærmen når jeg startede op - jeg kan dårligt se hvad der står på skærmen for de farver og streger den laver. Kortet virkede fint inde jeg prøvede at sætte køleren på.

Jeg endte ud med at køre den pasivt kølede 9700 Pro - alt i alt 7500 kom det til at koste mig - og det er så uden Zalman ZM80A-HP mener de lå på ca. 500 kr. Jeg har nu et ødelagt 9800 Pro liggende i skabet :) øv øv øv



Erik Winther skrev Sunday den 27 July 2003 kl. 12:54: [ svar | nyeste ]
Nu vil jeg lige stille en antagelse i rummet.........Jeg antgbaer ikke at der bruges hammer og mejsel, når man skifter sin køler ud med en alternativ løsning, så det burde da være muligt at samle delene igen, så det ikke kan ses at der har været skruet nogen steder, derpå sende det ind på Garantien!

Det er absolut fair play, når man har AMD med deres mikroskop billeder af CPU'erne, samt man hyppigt kan komme ud for at varer er defekte, fordi det ser ud til at være billigere/nemmere at lade slutbrugeren konstatere fejlen, end at tjekke alle produkter inden de forlader fabrikken.

Jeg har set meget efter hånden, specielt RAM er hyppigt plaget af defekter, Harddiske bliver oftest ramt af kritik, fordi de ikke er ordentlig sikret under transport, hvis man tænker på hvad der alene sker undervejs med posten, nej det tror jeg ikke jeg vil, den sikreste måde er at købe en Harddisk sammen med en del andre varer, så den pakkes godt ind, større pakker bliver heller ikke kastet 3-5m gennem luften over i et bur.

Nej, åbn pakkerne forsigtigt, benyt ikke manualer eller medfølgende CD'er, Kabler og stik, medmindre det er strengt nødvændigt, ved evt. Defekt, det er totalt uvedkommende om i så har siddet i haven og spillet, da det begyndte og regne, defekt vare er defekt, kan voldelig eller fejlbehandling ikke påvises, dækker Garatien, lav en fornuftig fejlbeskrivelse, samt send den med og pak det hele ind som det var modtaget, det gør det også lettere for forhandleren.

Umoralsk ? Ikke det mindste, dobbelt moralsk er det at kritisere dette og samtidigt sidde med Programmer eller Spil, der ikke er købt på den korrekte vej ;o)



Rune skrev Sunday den 27 July 2003 kl. 13:42: [ svar | nyeste ]
The Adrenaline Vault har nu også set nærmere på Sapphire Radeon 9800 Pro 256MB Atlantis Ultimate Edition (hele 15 sider):

http://www.avault.com/hardware/getreview.asp?review=sappradeon


Ymer skrev Sunday den 27 July 2003 kl. 16:22: [ svar | nyeste ]
Jeg har brændt et Ti4600 af ved at montere en Zalman ZM80A-HP. Det skete dog ikke med det samme, men efter et par uger stod det af. Jeg påmonterede så originalblæseren og fik heldigvis byttet kortet, dog med en måneds ventetid.

En anden gang ville jeg ikke selv påmontere en ny køler og løbe risikoen, så idéen her med at sælge et kort med passivkøling er ganske fornuftig.



Borchers skrev Sunday den 27 July 2003 kl. 22:03: [ svar | nyeste ]
Havde et defekt MSI Ti4400, og første tanke var at den klat *host* pasta der sad under heatsinket, ikke gjorde jobbet ordentligt. Smurte så lidt Artic Silver på, men lige meget hjalp det. Sendte så kortet ind og forklarede at jeg selv havde klasket noget pasta på, i forsøg på at 'fixe' det. Fik tilsendt et nyt små 14 dage efter. Og hvis, så kan de vel ikke bebrejde en for selv at prøve på at 'fixe' det (kommer nok meget an på forhandler, SHG i mit tilfælde). Er jo de færreste der synes det er fedt, at vente 2-3-4 uger på sit nye superkort - det var det dengang ;).


Rune skrev Monday den 28 July 2003 kl. 01:05: [ svar | nyeste ]
Hvis enkelte er interesserede i at vinde et "Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis Ultimate Edition"-grafikkort, så kan man deltage i konkurrencen her:

http://www.extremeoverclocking.com/Sapphire_Contest.php


Rune skrev Monday den 28 July 2003 kl. 01:18: [ svar | nyeste ]
Også hos Rage3D kan man vinde et "Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis Ultimate Edition"-grafikkort; dog er denne konkurrence lidt mere krævende - læs mere her:

http://www.rage3d.com/#1059331129

Også hos Hot Hardware kan man vinde tilsvarende grafikkort:

http://www.pchardwareforum.com/showthread.php?s=2095d32ebef536f7e65cb9ae80a678a5&threadid=11996

Særligt dygtige programmører kan vinde Radeon 9800 Pro 256MB her:

http://www.beyond3d.com/articles/shadercomp/


NoBoDy skrev Monday den 28 July 2003 kl. 16:44: [ svar | nyeste ]
jeg står og overvejer at købe Radeon 9800Pro, men kan det betale sig at køb nu (inde for det næste stykke tid) eller skal jeg vente til Radeon 9900 kommer, også håbe på at Radeon9800Pro falder i pris? (dumt at give 3000kr nu og det så falder 500kr om 3uger) Jeg sidder med et Geforce2 MX, og har lige prøve demoen af Unreal 2 og det går lige at trække det i 640*480 ;o)


Rune skrev Monday den 28 July 2003 kl. 18:15: [ svar | nyeste ]
Når R360 ankommer (Radeon 9900?), så er R420 (Radeon 10000?) sandsynligvis tæt på at udkomme. Radeon 9800 Pro har allerede bevæget sig fra kr. 4.000,00 ned på kr. 3.000,00 (jeg vil dog tro, at R360 vil mindre meget om R350; dvs. meget mere end R350 minder om R300, da springet mellem R360 og R350 numerisk er mindre end mellem R350 og R300 - men det er blot et gæt). Det bedste råd vil nok være, at du køber, når du simpelthen ikke kan klare tanken om endnu en dag med dit GeForce2 MX - jo længere du kan vente, desto bedre og billigere bliver dit næste grafikkort (og jo mere går du glip af i mellemtiden :-).


NoBoDy skrev Monday den 28 July 2003 kl. 18:49: [ svar | nyeste ]
Hvornår kan man ca regne med at R360 og R420 kommer i handlen i DK? (så de kan evt kan have lidt indflydelse på prisen på R350) Jeg mener at have læst at der vil gå mellem 2-6 uger til R360 kommer (i en af artiklerne her på hardwaretidende) Jeg kan godt leve med mit Geforce2 MX et godt stykke tid endnu, også bare spille unreal 2 i 640*480 ;o)


Rune skrev Monday den 28 July 2003 kl. 19:05: [ svar | nyeste ]
Jeg vil tro, at fra de første anmeldelser af R360 ankommer på de førende internationale testsites, til R360 kan købes i danske butikker, går der nok ca. 1 måned. Såvidt jeg husker korrekt, kommer vi dog næppe til at se meget til R360 før efteråret (september), så et gæt vil være, at R360 ikke kan købes i Danmark før oktober. Ønsker du lydløst R360 fra Sapphire, så kommer du nok til at vente et par måneder mere :-)


NoBoDy skrev Monday den 28 July 2003 kl. 23:00: [ svar | nyeste ]
mit Geforce2 MX er med passiv køling, og jeg har en rimelig lydløs PC men hvad jeg kunne se ud fra den artikel om støj, så burde sapphire Radeon9800Pro larme ca 26db


Rune skrev Wednesday den 30 July 2003 kl. 16:52: [ svar | nyeste ]
Også SharkyExtreme har set nærmere på det fuldstændigt lydløse Radeon 9800 Pro grafikkort fra Sapphire:

http://www.sharkyextreme.com/hardware/videocards/article.php/2241971


Nikolaj skrev Thursday den 31 July 2003 kl. 12:03: [ svar | nyeste ]
Er der udsigter til at der også kommer lyløse løsninger til GeGorceFX serien?


Rune skrev Thursday den 31 July 2003 kl. 13:39: [ svar | nyeste ]
Ikke så vidt jeg ved - dog er MSI GeForceFX 5900 (NBOX ultra) nede på kun 26 dBA, hvilket ikke burde genere mange.


karsten skrev Friday den 01 August 2003 kl. 19:43: [ svar | nyeste ]
Jeg har tænkt på at købe et ATI 9700 eller ATI 9700PRO,men er en Zalman ZM80A heatpipe køler nok til at køle dem ned.


Rune skrev Friday den 01 August 2003 kl. 19:58: [ svar | nyeste ]
Ja, især Radeon 9700 - Radeon 9700 Pro kan kræve god kabinetudluftning.


karsten skrev Saturday den 02 August 2003 kl. 08:38: [ svar | nyeste ]
Tak for svaret.Kan jeg udskifte min blæser i min Chriftech 340 watt strømforsyning til en papst 12db og skal der bores flere huller i strømforsyningen der er kun på bagpladen.


NoBoDy skrev Wednesday den 06 August 2003 kl. 00:34: [ svar | nyeste ]
Nå, så blev Unreal 2 gennemført i Lørdags i 640*480 16bit, så jeg undlader nyt grafikkort, da jeg kan trække UT2k3 i 800*600 med alt på low flydende (ca 35fps) Så jeg sparede de penge, og der går nok et stykke tid inden jeg skal spille på PC'en, også skal nok hele PC'en opgraderes ;o)


0x503fbac7.albnxx8.adsl-dhcp.tele.dk skrev Wednesday den 06 August 2003 kl. 18:10: [ svar | nyeste ]
bare vent til at Abit udgiver sit GF FX 5900 Ultra Siluro, skal love for en køling ideelt til overclock, og det bedste på markedet, slår Radeon 9800 Pro i alle høje opløsninger med flere meter, det er kun i lave opløsninger at radeon har en chance, nvidia har det hurtigste PT.!


Rune skrev Wednesday den 06 August 2003 kl. 19:10: [ svar | nyeste ]
Prøv at læse denne artikel (selv om jeg normalt ikke er glad for GamePC, så illustrerer denne artikel et par interessante pointer):

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=3x5900u&page=9

Derudover støjer Abit GeForceFX 5900 OTES 25 dBA, mens Sapphire Radeon 9800 Pro Ultimate Edition larmer 0 dBA (jeg har ikke set Abit GeForceFX 5900 OTES annonceret i ULTRA-version, mens Sapphire udgiver lydløse Radeon 9800 Pro med 256MB også). Kilde til alt dette er:

http://www.hothardware.com/news/abit/FX5900_OTES.zip

Jeg ser endvidere gerne, at du dokumenterer dine påstande om overclockningspotenitalet hos "GF FX 5900 Ultra Siluro" (mener du ikke "Abit GeForceFX 5900 OTES" i stedet?), så disse påstande ikke blot fremstår som udokumenteret ønsketænkning. Jeg kan dog nævne, at Hexus.net netop har testet "ABIT OTES GeForce FX 5900 128MB" og kunne overclocke VPU med 19% og ram med 15%. Men eftersom dette ikke er Ultra-versionen, så er disse resultater principielt ikke relevante:

http://www.hexus.net/review.php?review=600?>&page=9

Derudover er GeForceFX 5900 Ultra aldeles fremragende grafikkort, men eftersom ovenstående artikel udelukkende omhandler Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis Ultimate Edition, så bedes kommentarer vedr. Nvidia grafikkort associeres til mere velvalgte artikler.


194.239.73.98 skrev Saturday den 09 August 2003 kl. 08:33: [ svar | nyeste ]
Check lige EDB-priser engang... er ikke klar over om det er lige netop det grafik kort her eller ej men de har lige dumpet et radeon9800 pro 256 fra sapphire med 1000,- !! Det er sgu da et tilbud man kan ha med at gøre. Syntes bare lige I skulle vide det...


sfriis skrev Saturday den 09 August 2003 kl. 09:04: [ svar | nyeste ]
desværre kortet skal hedde "ultimate" i "enden" ellers var 3.300 en god pris.

Jeg kan fornemme på kommentarerne her at man skal være meget forsigtig med at eksperimentere med selv at påmontere uoriginale kølere. Jeg kunne godt tænke mig at vide om det skyldes forkert montering (f.eks. i forhold til zalmann's vejledning) men det er nok svært at svare på.

Er det virkeligt rigtigt at man kan brænde grafikkortet af? Jeg troede at det holdt op med at fungere langt før det blev beskadiget? (sikkert naivt)

Jeg kunne også godt tænke mig at vide om der er nogen der har undersøgt hvor meget der tabes i ydelse ved at forlænge skærmkabler m.v. da et alternativ til en støjsvag computer er at gemme den væk i et tilstødende lokale.



Rune skrev Saturday den 09 August 2003 kl. 13:26: [ svar | nyeste ]
Du taber intet i ydelse ved at forlænge kablerne, men du risikerer, at billedkvaliteten på dit skærmbillede forringes (uskarpt, evt. med forstyrrelser).


Mick skrev Wednesday den 13 August 2003 kl. 12:53: [ svar | nyeste ]
Jeg har selv monteret en Zalnan HP80a på mit 9700 PRO kort. Og naturligvis skal der en svag luftstrøm forbi køleren (står luften *helt* stille er det jo bare et spørgsmål om tiden inden der er MEGET varmt omkring kortet!).

Brug et par 12 db Pabst coolers (eller 19 db udgaven hvis det er et lille kabinet med dårlig plads).

Jeg ventede 2 måneder inden jeg skiftede standardkøleren ud - så ved man også at kortet i sig selv virker som det skal. At montere heat pipe er ikke noget problem, man følger blot vejledningen stille og roligt.

Et af problemerne kan måske skyldes den beskyttelseramme der er omkring GPU'en - hvis man fx. ikke får nok kølepasta på.

Mit kort kunne efter modificeringen overclockes lidt mere end med standardkøleren. Så den køler bestemt IKKE GPU'en ringere ned!

Men udluftning skal der til (optimalt med en cooler der blæser ind fra siden af kabinettet lige ind på køleprofilerne...



Rune skrev Sunday den 10 August 2003 kl. 21:59: [ svar | nyeste ]
Fra den 22/8 kan Sapphire Radeon 9800 Pro 256MB Atlantis Ultimate Edition muligvis leveres i Danmark. Prisen er dog kr. 5.000,00:

http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=9800PRO-ULTI-2

Kan man klare sig med 128MB, så er prisen "kun" kr. 4.000,00:

http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=9800PRO-ULTI-1


UnSub_DK skrev Wednesday den 13 August 2003 kl. 15:06: [ svar | nyeste ]
puha .. er sq glad for at høre det "Borchers" skriver om hans Ti4400, har samme problem med at have skiftet kølepasten til Artic Silver 3, men kom sq til at tabe det en dag så det gik i stykker, og har oxo købt hos SHG .. så nu krydser jeg sq fingre når den bliver sendt ind


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende