Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Yager - nyt arkadeagtigt flyspil til PC
Software af Webmaster tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 18:31 [ Software ]
Yager har været i udvikling i mange år og har fået sin udgivelsesdato rykket først fra år 2001 til år 2002, dernæst til forår 2003 og er netop udkommet til PC i oktober 2003. Yager er dog næppe et spil, som vil tiltale alle, men holder man af hæsblæsende 3D-flyspil, som ej er realistiske, men hvor det gælder om at overleve diverse farefulde missioner og forbruge enorme mængder ammunition, så findes der aktuelt næppe noget bedre end Yager.

Vi kan jo starte med et lille kig på et billede fra Yager:


Synsvidden er omfattende, og grafikken gør Yager til det hidtil flotteste arkadeagtige flyspil til PC

INTRODUKTION OG BAGGRUNDSHISTORIE

Yager udkom tidligere i år til X-Box, og PC-versionen er analog til X-Box-versionen. Dvs. at PC-versionen er identisk med X-Box-versionen (ingen multiplayer), dog tilbyder PC-versionen bedre styring grundet mus + tastatur mm., og grafikken er på PC i 1600x1200 med maksimalt detaljeniveau (uden FSAA, dog med anisotropisk filtrering) langt hinsides, hvad X-Boxen kan klare. Der findes aktuelt kun få spil, som minder om Yager. Dvs. man kunne beskrive Yager som en blanding mellem Descent (Yager tilbyder tilsvarende styring som i Descent) og Freelancer. Men Yager har ingen små snævre gange som i Descent og i modsætning til Freelancer, så foregår Yager konstant på en planetoverflade. Hvad Yager således reelt kan sammenlignes med, er spil som Terminal Velocity (3DRealms 1995), Star Wars Rogue Squadron (LucasArts, 1998) og Star Wars StarFighter (LucasArts, 2002). Eller man kunne fristes til at beskrive Yager som luftens Aquanox:


Yager - luftens Aquanox? (dog ment på en positiv måde, red.)

Yager foregår i slutningen af det 21. århundrede, hvor diverse landegrænser ikke længere eksisterer, og hvor stort set al transport og handel foregår via luftveje. Denne verden regeres at to gigantiske organisationer, nemlig Proteus Corporation og DST. Proteus og DST ville muligvis befinde sig i krig, hvis ikke krig var dårligt for forretningen. I stedet fokuserer både Proteus og DST på at bekæmpe diverse pirater/terrorister, som søger at opnå varer uden betaling. Og her kommer du som freelancer ind i billedet, dvs. din hovedopgave i Yager er at hjælpe Proteus med at bekæmpe pirater. I det følgende vil vi gennemgå de første missioner i spillet; personer, som intet ønsker at vide om spillets handling, kan vælge at fortsætte til næste afsnit.

Du overtager rollen som en 28-årig freelancer ved navn Magnus Tide, der er på udkig efter risikabelt arbejde til en meget høj løn. I starten af Yager præsenteres du for dit fly, som kan styres på to måder. Dels kan flyet anvende "afterburner", hvorved det bevæger sig med hurtigste hastighed, men er svært at styre, og dels kan flyet bevæget sig med lav hastighed, hvorved styringen minder om Descent (dvs. ved lav hastighed hænger man i luften og kan bevæge sig til siden og op/ned lige som i Descent). I de første 3 missioner i Yager får man gradvist en introduktion til spillet og vænner sig til styringen, selv om spillet dog først rigtigt starter med 4. mission af de i alt 22 forskellige missioner.

I 4. mission møder du i starten en god ven, som er i færd med at transportere varer på et fartøj, der mest af alt ligner en hjemmebygget flyvende mini-færge. Du aftaler med vennen, at I senere skal mødes på det lokale værtshus. Inden da har du dog mulighed for at hjælpe endnu en nødstedt bekendt, som angribes af et par pirater. Som tak for hjælpen modtager du et "sniper-maskingevær", som senere skal vise sig ganske effektivt. Du tager dernæst ned på det lokale værthus, som ses her:


Værtshuset ses yderst til venstre (eller 50% af det :-). Nuvel, værtshuset er i virkeligheden ret uinteressant; bemærk i stedet vandet, som er fremragende udført. Endvidere reflekteres himlen og vandets omgivelser af vandoverfladen. Det anbefales stærkt, at man ikke altid blot skynder sig fra mission til mission i Yager - i stedet kan man tage sig en flyvetur på egen hånd og opleve den fantastiske grafik

På værtshuset modtager du nødopkald fra din ven, som bliver angrebet. Du skynder dig afsted, men finder, at din ven er blevet dræbt. En journalist befinder sig i sit eget fly og rapporterer, at et større kampskib fra DST er dukket op og muligvis har forbindelse til nedskydningen af din ven. Du sætter straks kursen mod det store kampskib, som her ses i på lang afstand:


Et større kampskib, som ses her, forbindes med drabet på en god ven

Dette kampskib styres af kaptajn Gunter van Berg (som sjovt nok taler med tysk accent og ligner en gemen krigsforbryder fra 2. verdenskrig - husk på, at Yager er programmeret af et tysk udviklingshold fra Berlin, og lidt selvironi er der skam plads til). Van Berg fortæller, at din ven desværre befandt sig det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, og derfor døde, da van Berg beordrede nedskydning af pirater. Gunter van Berg er åbenbart ikke interesseret i din tilstedeværelse og sender 4 jagerfly efter dig (disse jagerfly sidder fast på undersiden af kampskibet og frakobles, hvilket ser ganske imponerede ud). Så her finder den første store kamp sted, som er med til at gøre Yager til en fantastisk oplevelse:


Her ser vi kampskibet tættere på - fornemmelsen minder lidt om, da man i 80'erne for første gang mødte det store rumskib i 2D-arkade-maskine-spillet "R-Type" (bane 3?). Personer, som synes, at rumskibene i Homeworld 1-2 er fantastisk flotte, har næppe nogensinde spillet Yager, hvor detaljegraden er langt mere ekstrem...

Gunter van Berg's kampskib frigør som tidligere skrevet 4 jagerfly, som sætter efter dig, men samtidig er der mange forskellige kanoner på selve kampskibet, som også skyder mod dig. Heldigvis får du hjælp af andre fly, og lad os lige tage endnu et billede fra denne fantastisk scene:


Ved at skyde diverse kanoner kan kampskibet uskadeliggøres; dit sigtekorn låses automatisk på fjendtlige kanoner eller fly, hvilket gør styringen meget bedre end ellers

Efter at have fjernet diverse kanoner på kampskibet og nedskudt fjendtlige jagerfly, får Gunter van Berg lov til at slippe væk. Dette er dog ikke sidste konfrontation med DST og Gunter van Berg, men mere skal vi ikke fortælle i nærværende artikel. Du fortsætter i næste bane med at bekæmpe pirater, hvilket dog også er ganske underholdende, men især bane 6 er atter fremragende og er sidste bane, som vi vil beskrive særligt detaljeret.

Proteus har fået information om, at pirater holder til i en bestemt fjord, og Proteus har derfor sendt et større hangarskib til området:


I mission nummer 6 ud af 22 starter du på et hangarskib og skal udføre rekognosceringsopgaver

På land befinder der sig flere forskellige affyrringsramper til missiler, som vil kunne skade hangarskibet, hvis ikke disse først ødelægges. Din opgave bliver således først at markere disse affyringsramper, uden at du selv bliver set, hvorefter Proteus' hangarskib selv neutraliserer disse ramper. Det er dog svært ikke at blive opdaget, men ved at aktivere sin afterburner kan man klare det meste:


Ved hjælp af aktiveret afterburner kommer man relativt hurtigt afsted; bemærk atter vandet, som genspejler omgivelser og himlen

Efter at alle affyrringsramper er blevet markerede, igangsættes bombardement fra hangarskibet. Målet er at fange eller destruere en stor ubåd, som piraterne har anbragt længere inde i fjorden. På nedenstående billede ses bombardementet fra hangarskibet:


Når alle affyringsramper for missiler er markeret, påbegynder hangarskibet bombardement af disse og begynder endvidere at sejle ind i fjorden. Din opgave er nu at beskytte hangarskibet mod mobile og stationære kanonstillinger samt flyangreb. Det gule kryds på ovenstående billede (yderst til højre) markerer positionen på en affyringsrampe (som er markeret takket være din heroiske indsats)

Imidlertid begynder den store ubåd nu at flygte, dvs. en bro går op og lader ubåden passere, men broen lukkes derefter, så hangarskibet ikke kan fortsætte forfølgelsen. Din opgave er nu at markere broen, så denne kan destrueres. Efter dette fortsætter hangarskibet jagten på ubåden. Ubåden smider miner i vandet, som du skal destruere (du får dog hjælp af kanoner på hangarskibet samt andre fly, men husk, at mens du forsøger at fjerner disse miner, så beskydes du både af mobile kanoner samt fjendtlige fly, så Yager er ikke nødvendigvis et nemt spil). Jagten fortsætter, hvis du kan klare at fjerne minerne, men hvordan den ender, skal vi ikke fortæller her.

Senere i Yager besøges et ørkenlignende område, som beskyttes af et stort antal droider. Fælles for diverse missioner i Yager er dog, at både miljø og indhold er meget varieret - og ofte præget af meget kreativt indhold. Eksempelvis ses her en slugt, som er beskyttet af meget kraftigt artilleri:


Eksempel på lyseffekter i Yager (kan desværre ikke gengives ordentligt på stillestående billede). Alt lyser op, når de store kanoner affyres. Og det er umuligt at overleve med ens lille blikdåse af et fly

Hvad gør man, når ens fly ikke kan modstå diverse kanoner, og man skal forbi disse? Løsningen er at finde et passende skjold. Og heldigvis findes der i denne ødemark en gammel excentriker, som livet igennem har arbejdet på at konstruere et lokomotiv. Du finder en person, som overtaler den gamle excentriker til at udlåne sit fine lokomotiv, som du nu kan bruge som skjold (du har selvfølgelig lovet, at lokomotivet ikke tager skade):


På en hyggelig tur med det lille skjol.. "host!"... lokomotiv

Så er det bare med at placere sit fly, så man er gemt bag lokomotivet, når de store kanoner brager løs. Dette var blot endnu et eksempel på den opfindsomhed, der præger Yager, og som forhindrer spillet i at bestå af et stort antal baner, der er vanskelige at skelne fra hinanden og dermed hurtigt bliver kedelige. Men nok om handlingen i Yager; lad os se nærmere på hardwarekrav.

HARDWAREKRAV

Yager er desværre ikke et spil for personer, som er i besiddelse af en gammel PC, hvilket ovenstående billeder forhåbentlig også illustrerer i nogen grad. Lad os starte med at se, hvad producenten anbefaler:

MINIMALE HARDWAREKRAV
CPU: Intel Pentium3 eller AMD Athlon på mindst 1 GHz
RAM: 256MB RAM (512 MB anbefalet)
GRAFIKKORT: Kompatiblet med DirectX8.1 (NVIDIA GeForce series, Matrox Parhelia™ eller ATI Radeon™ 32 MB)
Lydkort: DirectX8.1 kompatibelt
DVD-ROM-drev
HARDDISKPLADS: Mindst 3,5 GB (Yager er DVD-only og fylder i alt 5,5 GB)

ANBEFALET HARDWARE (ikke oplyst)

HARDWARETIDENDE ANBEFALER
CPU: Intel Pentium4 3000/200 MHz, Athlon 64 eller tilsvarende (gerne endnu hurtigere)
RAM: 512MB
GRAFIKKORT: GeForceFX 5800/5900 og Radeon 9500/9600 Pro til og med 1280x1024; Radeon 9700/9800 eller hurtigere til 1600x1200 (med maksimalt detaljeniveau uden FSAA)
HARDDISKPLADS: 5,5 GB (DVD-film kan dog også afspilles fra DVD-drev, hvorved der spares 2GB harddiskplads)

Grundet omfattende brug af shadere er Yager desværre meget langsomt på GeForceFX 5600 Ultra, hvorfor disse grafikkort ikke kan anbefales (i 1024x768x32 uden FSAA og ANI viste testresultater fra det tyske tidsskrift PC-games, at Yager var dobbelt så hurtig på Radeon 9600 Pro (55 FPS) som på GeForceFX 5600 Ultra (28FPS)). Med velvalgt ATi-grafikort virker Yager først og fremmest cpu-intensivt. Dvs., mens spillet kan afvikles i ca. 43 FPS i 1600x1200x32@85Hz med vsync via "Pentium4 2 GHz"-klasse cpu, så falder billedraten ofte markant under omfattende kampe, især hvis der er mange eksplosioner (ofte ned til 10-15 FPS, så personer, der ikke accepterer under 30 FPS, bør lægge Yager på hylden de næste 2-3 år). Programmeringsmæssigt er Yager således ikke helt på højde med, hvad de bedste 3D-shootere kan præstere, men Yager er afgjort væsentlig bedre, flottere og mere underholdende end f.eks. Aquanox 2 (som iøvrigt er basis for den nye Aquamark3-benchmark). Ser vi på typiske konverteringer fra X-Box til PC, så er Yager tæt på niveauet fra f.eks. Splinter Cell og World Racing, dvs. langt bedre end Halo. Dette kan skyldes, at Yager er parallel-udviklet til både PC og X-Box; dvs. mens Halo lugter langt væk at at stamme fra konsol (selv om Halo også blev født på PC), så virker Yager som et ægte PC-spil. Her er endnu et billede fra Yager, som atter illusterer den fornemme og hardwarekrævende grafik:


Dette billede er desværre en smule mørkt; synsvidden er som sædvanlig stor og der kan landes på borgen til højre

Teknisk set er Yager ikke eksemplarisk og enkelte gange blev spillet afviklet mere flydende anden gang, at spillet blev startet op (uden at slukke eller genstarte PC'en). Dette kan indikere, at Yager kræver megen ram. Generelt vil personer med en cpu svarede til ca. 2 GHz eller hurtigere sagtens kunne afvikle Yager på fornuftig måde (ofte i 85FPS i 1600x1200x32@85Hz, men i meget krævende situationer med mange eksplosioner vil billedraten blive lav med diverse aktuelle cpu'er - også selv om den grafiske detaljegrad minimeres).

SAMLET VURDERING

GRAFIK - 95% (11-tal). Grafisk er Yager eksemplarisk, og aktuelt findes det intet flottere arkadeagtigt flyspil til PC. Hverken Aquanox eller Freelancer kan her være med. Vand, refleksioner, højt polygonniveau på diverse objekter, gode teksturer og tilmed relativt høj billedrate sikrer, at Yager grafisk er en stor oplevelse. Og vi indrømmer gerne, at uden den flotte grafik i 1600x1200, så havde Yager næppe nået så høj karakter mht. gameplay, som vi aktuelt giver (dvs. gameplay omhandler, hvor sjovt det er at spille et givent spil; og et spil med meget ringe grafik, dårlig lyd eller elendig styring vil virke mindre underholdende/sjovt, end et spil, hvor disse egenskaber er eksemplarisk udført).


Grafisk byder Yager også på forskellige effekter, her regn og mørke (en ven, hvis fly ses øverst til venstre, leder dig her gennem mørket)


Her solskin og næsten skyfri himmel til sammenligning med forrige billede

STYRING - 85% (9-tal). Styringen i Yager er meget bedre i den aktuelle version 5.20 af spillet end i den første spilbare demo til PC. Styringen er dog ikke på niveau med Freelancer og Descent 1-2, men er væsentlig bedre end Aquanox (styringen i Yager kan minde lidt om styringen i Descent3 på udendørsarealer). Bemærk, at vi udelukkende har vurderet styring med mus og tastaur. Under kamp fastlåses ens sigtekorn automatisk og følger diverse fjendtlige objekter; dette betyder, at man ikke selv behøver at sigte præcist, hvilket gør styringen meget nemmere at leve med. Mht. styring vil vi dog under alle omstændigheder stærkt anbefale, at personer, som er interesserede i Yager og måske påtænker at købe dette spil, først prøver den nye spilbare demo (version 5.20), som fylder 200 MB og kan hentes her:

http://yager.thq.de/html_common/frame3.php?lang=de&content=downloads_demos.txt

eller her:

http://www.3dgamers.com/news/more/1065187640/

LYD - 85% (9-tal). Lyden i Yager er intet specielt og virkede i ny og næ fejlbehæftet med Audigy-lydkort (dog intet alvorligt). Den første patch på hele 16MB er dog allerede udkommet til Yager (fra v. 5.17 til 5.20) og har korrigeret for et par fejl, men ikke alle. Stemmerne og dialogen i forbindelse med diverse film inde i spillet er ej heller noget at råbe hurra for, mens lyden af diverse fly og eksplosioner i spillet er lidt over middel. EAX mm. understøttes ikke.

GAMEPLAY - 90% (10-tal). Vi har været en del i tvivl om, hvor Yager karaktermæssigt skulle placeres. Det anerkendte tyske tidsskrift "PC Games" har vurderet Yager til 84%, mens "Gamigo.de" og "TotalVideoGames.com" har givet henholdsvis 86% og 92%. I 1600x1200, hvor man kan se meget langt og diverse pixels er ganske små, er Yager dog en oplevelse i særklasse, og det er på basis af netop denne oplevelse, at vi vurderer Yager til et 10-tal på 13-skalaen (dvs. en selvstændig, men noget rutinepræget præstation :-) Indholdsmæssigt er Yager meget varieret og bedre arkadeagtigt flyspil findes aktuelt ikke til PC, hvilket vi også har ønsket at tydeliggøre via karaktergivningen. Men hvis man er typen, der aldrig kunne finde på at putte penge i en arkademaskine, så kan Yager næppe anbefales. Men er man ikke denne type, og har man en high-end PC, så burde Yager være et spil, som man bestemt ikke bør gå glip af (man skal dog ikke nødvendigvis lægge hjernen på hylden, mens man spiller Yager; flere missioner kræver nemlig en del tankevirksomhed). Lad os slutte af med et par ord fra Yager-anmeldelsen hos Gamigo.de, som på fin måde rammer hovedet på sømmet:

"Die Berliner Entwickler erobern mit Yager wahrlich die Lüfte. Die Grafikpracht mit all ihren Explosionen lässt einen im ersten Moment mit offenem Mund vor dem Spiel sitzen. Dazu kommt die gute Synchronisation und die schöne Story gepaart mit den spannenden Missionen. Einziger Knackpunkt ist die Steuerung, die für Einsteiger wohl ein wenig schwer sein dürfte, da nützt auch eine Verstellung des Schwierigkeitsgrades wenig. Hier muss man einfach üben und üben bis man den Dreh raushat, was sich aber auch lohnt! Denn dann kann man eines der wohl besten Actionspiele am Himmel mit aller Freude genießen."
Kilde: http://www.gamigo.de/review_detail/pc/892/



Yager blev testet på følgende hardware (og udkom den 3. oktober i Danmark, prisen er kun kr. 299,00, dvs. langt billigere end X-Box-versionen):

CPU: AMD Athlon 2100++ (1750/140 MHz - oc Athlon XP 2000+)
BUNDKORT: ASUS A7V333 Raid, bios 1017, VIA 4-in-1 Hyperion 4.49 (VIA KT333)
GRAFIKKORT: HERCULES 3D Prophet Radeon 9700 Pro 351/1296 MHz (oc 325/1240) med ATi Catalystdriver 3,6
RAM: 2 x 256MB SAMSUNG PC2700 (bios 2-2-2-6-2, hurtigst mulige indstillinger)
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player (WHQL driver)
HOVEDTELEFONER: Sony MDR-RF950RK (FM, trådløse)
MONITOR: Sony 19" Multiscan G420 1600x1200@85Hz med vsync
STYRESYSTEM: Windows98 SE med DirectX9.0b

Ingen ustabilitet eller grafikfejl blev observeret. Billedrate med aktiveret lodret synkronisering (vsync) 43 (10 - 85) FPS med maksimalt detaljeniveau dog uden kantudglatning i 1600x1200x32.



Ole S skrev tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 18:37: [ svar | nyeste ]
Kan det passe at linket til artiklen ikke virker??


Rune skrev tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 19:02: [ svar | nyeste ]
Hvilket link hentyder du til? (Jeg har netop testet alle links i ovenstående artikel, som virker fint hos mig)


TeameT skrev tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 19:44: [ svar | nyeste ]
"Men hvis man ikke er typen, der aldrig kunne finde på at putte penge i en arkademaskine, så kan Yager næppe anbefales."

Hvad mener du med denne kommentar? (taget fra konklusionen)



Rune skrev tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 19:54: [ svar | nyeste ]
Der er intet værre end logiske fejl, som diverse staveprogrammer ikke opfatter. Der skulle stå: "Men hvis man er typen, der aldrig kunne finde på at putte penge i en arkademaskine, så kan Yager næppe anbefales. Men er man ikke denne type, og har man en high-end PC, så burde Yager være et spil, som man bestemt ikke bør gå glip af". Dvs. fejlen er rettet nu, tak for hjælpen.


Ole skrev tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 19:58: [ svar | nyeste ]
Fra forsiden hvor man på de andre artikler kan klikke på [..] linket efter "brødteksten"


Rune skrev tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 20:07: [ svar | nyeste ]
Ok, det har du ret i, en html-kode sad i vejen, nu virker linket igen. Tak for hjælpen.


marquis1 skrev tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 20:41: [ svar | nyeste ]
Uhhm nice! Husker stadig da jeg for et stykke tid siden, ved ikke lige hvor lang tid siden,( men et 1 år eller sådan noget) sad og læste om de 2 tyskere som havde brugt en hel del tid på at bare få programmeret startsekvensen, og så kommer det her spilfirma, ja jeg ved ikke om det er dem som udgiver det nu :), og køber det, og vupti så kender offentligheden pludselig til dette psycho-seje spil! Godtnok har jeg aldrig, ALDRIG, været til "rumspil", men tror lige præcis det her kan få mig til at prøve =D! Nice artikel, har ikke nærlæst endnu, men endnu en gang et veludført stykke arbejde fra hwt.dk! :)


Kristian R skrev tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 20:47: [ svar | nyeste ]
At i anbefaler en cpu omkring de 3ghz virker bestemt realistisk. Jeg har prøvet demoen og den afvikles de fleste steder i spillet med omkring 25-50fps. Opløsning og brug af AA påvirker ikke billedraten synderligt.

Er nogen der har prøvet Yager på en pc med ca. 3Ghz? Og hvordan er billedraten der?



marquis1 skrev tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 20:50: [ svar | nyeste ]
BTW, så virke DL-linket til yager.thq.de ikke. Det skal være "http://yager.thq.de/downloads_de/yager_demo_v5_20.zip" ;)


marquis1 skrev tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 20:53: [ svar | nyeste ]
Ahh sovs, det var bare mig der overså noget! ;) Hmm det er lidt vildt at tænke på at en 3ghz skal være normen! Det er næsten ligefør en's nyindkøbte Barton 2500+ er forældet allerede! Godtnok har den aldrig været "toppen", men alligevel.


Rune skrev tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 22:15: [ svar | nyeste ]
Athlon 2500+ burde også være ok. Uden vsync ligger jeg på ca. 55 FPS i 1600x1200 i gennemsnit (minimal billedrate er dog langt lavere), dvs. med ca. 50% mere cpukraft, så burde 85 FPS i 85 Hz med vsync være indenfor rækkevidde. Og præcis P4 3000/200 (i865PE/i875P) er ca. 50% hurtigere end Athlon XP 2100+, hvorfor mindst 3000/200 bør være sagen til Yager (gerne meget mere, hvis ens minimale billedrate skal være 85 FPS :-).


Kian Jakobsen skrev tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 21:28: [ svar | nyeste ]
Yager tegner til at blive en spil der hurtigt forsvinder ud i glemmebogen, da tiden for disse spil er ovre - efter min mening!

Selvom tiden måske er ovre disse typer spil, er der dog stadig nogle mennesker der gerne vil have lidt underholdning, uden at man skal være halv pilot og halv mekaniker for overhoved at komme igang med spillet - denne gruppe tilhører jeg!

Så alt i alt må man sige, at det kan godt være at der ikke er så mange der er begajstrede for denne type af spil, men vi er dog trods alt stadig nogen og der skal vel også være spil til os :)



Hagemann skrev tirsdag den 07 oktober 2003 kl. 22:43: [ svar | nyeste ]
Har lige hentet demoen og spillet virker sgu' ret fedt. Kører fint på min xp3000, 512 mb, 9700 pro i 1280x1024.


Søren Bro skrev onsdag den 08 oktober 2003 kl. 17:22: [ svar | nyeste ]
Jeg var ellers af den opfattelse at GF4-ti4xxx var hurtigere end FX5600, tager jeg fejl?


Rune skrev onsdag den 08 oktober 2003 kl. 18:21: [ svar | nyeste ]
Ja og nej, dvs. Yager aktiverer automatisk anisotropisk filtrering, hvilket dog kan deaktiveres. Og med anisotropisk filtrering er FX 5600 Ultra noget hurtigere end GeForce4 Ti. Anisotropisk filtrering giver flottere teksturer og næsten er omkostningsfrit at aktivere i Yager med GeForceFX eller Radeon 9500-9800, derfor valget om at favorisere disse grafikkort i ovenstående artikel.


Moby-Dick skrev onsdag den 08 oktober 2003 kl. 18:36: [ svar | nyeste ]
hmm... jeg har også lige hentet demo'en. jeg er ikke synderligt imponeret. det skyldes måske at jeg er typen, der aldrig kunne finde på at putte penge i en arkademaskine :-). ej, det er nok fordi jeg altid har været tilhænger af combat flight simulator, IL-2 og andre spil i samme gengre af "rigtige" fly simulatorer. jeg kan ikke rigtig vænne mig til den meget urealistiske styring i Yager (spiller med joystick)

men hvis man ikke hører til typen som ved hvordan et rigtigt fly styres (og ikke kan vænne sig af med tanken), så er spillet sikkert udemærket. grafisk er det i hvert fald MEGET flot.



marquis1 skrev onsdag den 08 oktober 2003 kl. 19:42: [ svar | nyeste ]
Uhm, har lige spillet mit første spil i demoen. Tjaa, styringen skal man nok vænne sig til, ok det er kun demoen jeg spillede, og jeg er sikkert også for vant til flyene i BF/DC/EoD/FH :-) Men det her spil har jeg hvertfald smækket på min ønskeliste, gjorde jeg med det samme jeg havde prøvet det. Og så lige en sidste ting, sådanne spil skal ikke spilles med tasta. og mus, nej det skal være joystick ;) Bare min mening.


Mick skrev onsdag den 08 oktober 2003 kl. 21:03: [ svar | nyeste ]
Det har IMHO -intet- med Descent 3 at gøre. Hellere ikke styringen - den stinker! Man kan fx. ikke inverte slide-akserne - ligesom man ikke kan bruge Y-aksen som frem/tilbage (hvilket jeg fx. bruger i D3).

Men jovist er grafikken da fin-fin. Men det er ikke ligefrem realisme der præger spillet ;o) ..



Rune skrev onsdag den 08 oktober 2003 kl. 22:01: [ svar | nyeste ]
I Descent kan du "strafe" både op og ned samt højre/venstre i et 3D-rum, og du kan præcis det samme i Yager (i "hover-mode"), og det samme gjaldt til en vis grad også for Aquanox. Mht. denne styringsmetode minder Yager meget om Descent, men derudover har du naturligvis helt ret i, at f.eks. Descent3 tillader meget mere omfattende indstilling af styringsform, dog er musestyringen også ganske elendig i Descent3 (alt for dårlig følsomhed, underlig opdateringsform), mens den var stort set eksemplarisk i Descent 1-2 (flere af mine venner holdt meget af Descent1-2, men brød sig slet ikke om Descent3 grundet den uheldige musestyring). Yager er ligesom Descent3 langt fra perfekt mht. styring, men efter et par timer oplevede jeg ikke længere styringen som problematisk (dette er som tidligere skrevet med mus og tastatur, hvilket formodentlig er den styringsform, som flertallet vil benytte). Og Yager er vel mindst lige så realistisk som Descent :-)


Mick skrev fredag den 17 oktober 2003 kl. 00:52: [ svar | nyeste ]
Nu finder jeg D3 perfekt mht. til styring - præcis og meget "Quake"-agtig med et 3D PRO ;o) - og jeg kan ikke få strafe (i Yager) sat på mit joystick vrid = ud til højre. Forøvrigt spiller ingen D3 med mus - jeg har mødt een ud af måske +100 til LAN (og han rangerede LANGT nede).


0x503e126e.esnxx2.adsl.tele.dk skrev fredag den 10 oktober 2003 kl. 18:58: [ svar | nyeste ]
Det ser mega fladt ud og dårligt design og stemning, jeg skal ikke lade mig overbevise af bedømmelsen her på siden for i gav Divine Divinity og Splinter Cell topkarakterer, begge er dræbende kedlige.


Rune skrev lørdag den 11 oktober 2003 kl. 00:29: [ svar | nyeste ]
Divine Divinity er rost til skyerne i flere anmeldelser i den internationale presse og det samme gælder for Splinter Cell, men smag og behag er naturligvis forskellig. Fælles for Divine Divinity og Splinter Cell er dog, at disse spil ikke er designet til hyperaktive børn, men til personer, der formår at give sig tid til stille og roligt at leve sig ind i disse spil. Yager tilbyder konstant aktion i modsætning til førnævnte spil, og burde netop tiltale personer, som behøver konstant aktion for ikke at kede sig.


Rune skrev lørdag den 11 oktober 2003 kl. 12:06: [ svar | nyeste ]
Så er patch 5.21 (15MB) allerede ude til Yager; det ser ud til at det tyske udviklingsteam arbejder hårdt på at forbedre spillet:

http://yager.thq.de/html_common/frame3.php?lang=de&content=downloads_updates.txt

Bemærk dog, at kun ejere af P4 med Hyper-Threading bør skifte fra patch 5.20 til 5.21:

"Sollten Sie den ersten Patch (Version 5.20) bereits installiert haben und KEINE Intel-CPU mit Hyper Threading verwenden, benötigen Sie das neue Update nicht."
Kilde: http://yager.thq.de/html_common/frame3.php?lang=de&content=news_breaking_news.txt#article704


Kristian skrev mandag den 13 oktober 2003 kl. 14:18: [ svar | nyeste ]
Har I prøvet Mercedes World Racing? Spilzonen.dk påstår, at grafikken er bedre end i Hot Pursuit 2 - er I enige?


Rune skrev mandag den 13 oktober 2003 kl. 15:03: [ svar | nyeste ]
Ja og nej, grafikken kan vel påståes at være lige så god, men mht. gameplay vil jeg mene, at NFSHP2 klart er bedre. Banerne i alperne er dog flottere, end hvad NFSHP2 tilbyder - men til gengæld er flere andre baner i World Racing relativt kedsommelige. Eftersom World Racing har meget lidt med Yager at gøre, bedes diskussionen om World Racing venligst fortsat her:

http://www.hardwaretidende.dk/forum/read.php?f=1&i=1233&t=1233


Rune skrev torsdag den 16 oktober 2003 kl. 21:28: [ svar | nyeste ]
Så er første henvisning til anmeldelse af Yager dukket op hos Bluesnews, som er fra ComputerGames.Ro - vurderingen lød på 88% i gameplay:

http://www.computergames.ro/articole.php?optiune=show_review&review=326&pagina=1


Niels skrev fredag den 17 oktober 2003 kl. 21:19: [ svar | nyeste ]
Hvordan vil Yager køre på en XP2400+ på Via KT400A bundkort , 1GB PC2100-ram og Radeon9500Pro med cat. 3.6 ???


Niels skrev fredag den 17 oktober 2003 kl. 21:21: [ svar | nyeste ]
Glemte lige lydkortet, et Creative SB Audigy LS !


Rune skrev fredag den 17 oktober 2003 kl. 21:41: [ svar | nyeste ]
Det burde kunne afvikles fint, evt. uden anisotropisk filtrering afhængigt af din foretrukne skærmopløsning - men prøv om muligt at hente den spilbare demo; henvisning til denne demo findes i ovenstående artikel.


Niels skrev lørdag den 18 oktober 2003 kl. 16:03: [ svar | nyeste ]
Ok lyder fint. Henter demoen så snart jeg får min PC tilbage fra Computer City (de er ved at skifte mit halv defekte A7V266-E (VIA KT266A) bundkort ud med et nyere Aopen AK77-400GN (VIA KT400A), lækkert !). Jeg plejer altid at spille i 1024x768 og af og til 2xFSAA el. 4xFSAA og 4xAA.


Niels skrev lørdag den 18 oktober 2003 kl. 16:03: [ svar | nyeste ]
ups mener self. 4xAF.


Rune skrev lørdag den 25 oktober 2003 kl. 11:57: [ svar | nyeste ]
Patch 5.22 er nu ude til Yager og kan hentes her (17MB):

http://www.4players.de/rendersite.php?sid=&LAYOUT=download_info&DOWNLOADID=5631

http://www.3dgamers.com/news/more/1067045076/

Patch 5.22 medfører følgende forbedringer:

- Problem with missing fog, green water, bad map-reflections with a ATI Radeon 7X00 has been fixed.
- Incorrect labels of buttons and axises under Win98 and ME has been fixed.
- Faulty reflection of meshes in water has been fixed.
- Detection of the "Windows safe mode" didn't work correctly under certain circumstances.
- Installation/Deinstallation of movies was not detected correctly. Movies were always played from DVD.
- Volume settings were set to default levels after restarting from a check point. This issue has been fixed.
- "Blackscreen-Bug" has been fixed.
- Sometimes the axis input when using a gamepad or joystick was ignored. This issue has been fixed.
- Yager did not run with CPUs with HyperThreading technology.
- Some joysticks/gamepads could not be configured.


Rune skrev søndag den 26 oktober 2003 kl. 01:09: [ svar | nyeste ]
Tysklands største tidsskrift mht. PC-spil og hardware har testet Yager. Følgende hardware blev anvendt:

CPU: Athlon XP 3200+
Bundkort: Nforce2 Ultra 400-baseret fra MSI
RAM: 512MB
STYRESYSTEM: WinXP SP1 DX9.0a

Bemærk, at selv om Yager kun er DX8, så benytter dette spil shader-effekter på omfattende måde, ligesom Tomb Raider AOD og Half-Life 2; resultaterne, selv om disse kun er fra 1024x768x32, er dog ikke til at tage fejl af:


Kilde: PC Games (tysk), 11/2003

Radeon 9800 Pro virker cpu-begrænset, da der er ringe forskel på 9600 Pro og 9800 Pro (Catalyst 3,7). Derimod er Nvidia atter i problemer, som end ikke Detonator 51.75 kunne løse.

Med 2xFSAA og 4xANI var resultaterne:

9800 Pro = 59,6 FPS
9600 Pro = 46,4 FPS
5900 U (51.75) = virker ikke
5900 U (45.23) = 41,5 FPS
5600 U (51.75) = virker ikke
5600 U (45.23) = 24,4 FPS


Niels skrev søndag den 02 november 2003 kl. 16:28: [ svar | nyeste ]
Jeg har læst at de skulle være så frustrende svært at skyde de store "slagskibe ned" fordi de laver "umulige" manvøvre, så man yderst besværligt kan nu at ramme bagenden som er det svage punkt !. Nogen skriver at det er så frustrenende at man friste til at afinstallere spillet ? Hva' si'r du Rune ? styringen skulle også være "Gewöhnungsdürftig" ?

Spillet lokker ellers meget med sine 249kr !.



Rune skrev søndag den 02 november 2003 kl. 16:34: [ svar | nyeste ]
Det er kun enkelte rumskibe, som mødes senere i spillet, der kun kan rammes via deres brændstof-tank, som er placeret i bagenden. Jeg havde nu ikke problemer med det første af slagsen, og det andet kunne man blot flygte fra osv.. Lidt udfordring skader vel ikke :-) Styringen er speciel og kan kræve tilvænning; aktuelt har jeg dog ingen problemer med tastatur og mus (du kan blot downloade den spilbare demo af Yager, så kan du selv evaluere styringen).


Niels skrev mandag den 03 november 2003 kl. 14:16: [ svar | nyeste ]
Tak Rune: Jeg har lige prøvet demoen og synes spillet er ret sjovt. Styringen synes jeg er ok - som du selv siger man skal lige vende sig til den, men det tager ikke mere end 10min. Styringen er i hvertfald 10x bedre end som i Aquanox 1 !. Jeg spurgte sådan set bare fordi at jeg ikke visdste om der var forskel på demo og retail spillet mht styringen. Men til 249kr virker Yager som et rimeligt godt køb med nogle underholdende timer og rigtig god grafik. Det eneste som jeg synes meget lidt om er HD pladsen der skal bruges ! hele 5.5GB, det er sku en ordentlig mundfuld !.


Rune skrev mandag den 03 november 2003 kl. 17:54: [ svar | nyeste ]
Du kan blot undlade at installere filmene, så fylder Yager "kun" 3,5 GB - jeg benytter selv, at filmene afspilles fra DVD'en.


Peter skrev fredag den 07 november 2003 kl. 14:47: [ svar | nyeste ]
Check lige "lock on" på http://www.lo-mac.com/index.php Det lader til at blive det bedste Flygame ever - fantastiske detaljer...


Niels skrev lørdag den 08 november 2003 kl. 11:41: [ svar | nyeste ]
Peter: Jo det spil glæder jeg mig ENORMT til, men jeg tvivler på at dte kan slå Microproses '98 spil Falcon 4.0 af pinden som den ubestridste fly-sim-konge, for det spil er bare for stort !!


Niels skrev søndag den 07 december 2003 kl. 16:11: [ svar | nyeste ]
Yager på Radeon9500Pro i 1024x768 32bit max detaljer 2xFSAA og 4xAF => virkeligt flot ! Men Yager på Radeon9800 256MB i 1280x1024 32bit max detaljer 4xFSAA og 8xAF => ekstremt flot !.


Niels skrev fredag den 09 januar 2004 kl. 17:12: [ svar | nyeste ]
Yager på Radeon9500Pro i 1024x768 32bit max detaljer 2xFSAA og 4xAF => virkeligt flot ! Men Yager på Radeon9800 256MB i 1280x1024 32bit max detaljer 4xFSAA og 8xAF => ekstremt flot !.

Men nu, Yager på Radeon9800Pro 256MB i 1600x1200 32bit max detaljer 4xFSAA og 16xAF => fænomenalt flot !.



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende