Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


ATi Catalyst-driver 3,10 mod 3,9
Grafikkort af Webmaster tirsdag den 13 januar 2004 kl. 18:46 [ Grafikkort ]
Det er snart længe siden, at Catalyst 3,10 udkom, dog er detaljerede testresultater fra Firingsquad først ankommet idag. Så endelig kan vi se, hvorvidt Catalyst 3,10 tilbyder markant bedre ydelse end 3,9 på mange forskellige ATi grafikkort.

Følgende hardware blev anvendt:

CPU: Intel Pentium 4 3,2GHz
BUNDKORT: ASUS P4C800 Deluxe (i875P)
RAM: 2 x 256MB OCZ EL PC3200

Traditionen tro har vi valgt at fokusere på 1600x1200-opløsningen, hvor diverse grafikkort presses mest muligt. Endvidere vil vi som sædvanlig kun fokusere på resultater, hvor der er mindst 2% forskel på Catalyst 3,9 og 3,10 (mindre forskelle vil sandsynligvis skyldes målefejl og testvariation); hvilket betyder, at denne artikel bliver meget kort. Dvs. Firingsquad fandt ingen nævneværdige ydelsesforandringer i disse spil:

Quake3 Arena (4xFSAA + 8xANI)
Unreal Tournament (uden FSAA og ANI)
Tomb Raider Angel of Darkness (uden FSAA og ANI)

Derimod fandt Firingsquad følgende små forandringer:

UNREAL TOURNAMENT 2003 (4xFSAA +8xANI)


Kilde: http://www.firingsquad.com/hardware/catalyst_3.10/default.asp

Her er 3,10 3% hurtigere end 3,9 på Radeon 9700 Pro og 5% hurtigere på Radeon 9500 Pro. Splinter Cell tilbyder også forskellige resultater:

SPLINTER CELL


Kilde: http://www.firingsquad.com/hardware/catalyst_3.10/default.asp

Her er Radeon 9500 Pro 3% hurtigere med Catalyst 3,9 ifht. 3,10. Diverse øvrige grafikkort er ydelsesmæssige upåvirkede af Catalyst 3,10. Næste blot en smule interessante resultater stammer fra en flysimulator:

IL-2 STURMOVIK - FORGOTTEN BATTLES


Kilde: http://www.firingsquad.com/hardware/catalyst_3.10/default.asp

Her taber både Radeon 9700 Pro og 9800XT 2% i ydelse med 3,10. Dog virker dette spil med 3,10 helt uden teksturfejl, så dette ringe tab af ydelse er næppe argument imod 3,10 i dette spil. Sidste resultater kommer fra Nascar Racing 2003 Season:

NASCAR RACING 2003 SEASON (4xFSAA + 8xANI)


Kilde: http://www.firingsquad.com/hardware/catalyst_3.10/default.asp

Her vinder 9800XT 2% i ydelse med Catalyst 3,10.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Generelt ser Catalyst 3,10 ikke ud til at byde på revolutionerende forandringer mht. ydelse. Radeon 9500/9700 Pro og 9800XT var eneste grafikkort, som blev ydelsesmæssigt påvirket af Catalyst 3,10 ifht. Catalyst 3,9, men det kan naturligvis være en tilfældighed. Det bør dog bemærkes, at Catalyst 3,10 ifølge ATi tilbyder disse forandringer ifht. 3,9:

1. Texture corruption is no longer seen when playing EA Sports' Madden 2004
2. Enabling Sharpen, Emboss, Contrast, and Etch in the OpenGL 3D tab followed by playing Quake 3 or Serious Sam 2 no longer results in the OpenGL SMARTSHADER effect not working correctly
3. Setting the display resolution to 1024x768 32bpp followed by playing Blade of Darkness with the game set to 1027x768 16bpp, and texture resolution set to max, no longer results in a flickering horizontal line of display corruption
4. Playing the game Battle Field 1942 under Windows XP results in the Haze effect appearing incorrectly
5. Playing the game Call of Duty no longer results in the operating system failing to respond
6. Setting the game Flight Simulator 2004 to display at 1024x768 or 1280x1024 followed by starting a new flight no longer results in the menu being flipped just before the new flight is about to begin
7. Choppy gameplay is no longer noticed with attempting to play the game Homeworld 2
8. The game Jedi Knight-Jedi Academy no longer fails to respond when enabling Anti-Aliasing to 4x or 6x
9. Setting the texture preference bar to any setting lower than High Quality in the game Formula 1 2002 no longer results in the 2D game menu being displayed when maximizing the replay screen
10. Display corruption is no longer noticed when playing the demo game 4x4 Evolution under Windows XP with an ATI RADEON™ 9600 series installed
11. Display corruption is no longer noticed when playing the game Indiana Jones at its default mode of 640x480 32bpp
12. Playing the game Morrowind with Truform enabled no longer results in the game failing to respond
13. Configuring the game Halo Combat Evolved (demo) to 1024x768 followed by selecting a normal campaign no longer results in the operating system failing to respond

Catalyst 3,10 tilbyder således mange fejlrettelser ifht. 3,9, og bl.a. skulle Call of Duty, IL-2 Sturmovik samt Battlefield 1942 skulle nu virke optimalt, jf. ovenstående liste. Catalyst 3,10 kan hentes her til diverse styresystemer:

Win2000/XP:
http://www.ati.com/home/online/CatalystXPdriver.html

Win98/ME:
http://www.ati.com/support/drivers/winme/radeonwdm-me.html?type=me&prodType=graphic&prod=productsME98driver&submit.x=5&submit.y=6

Fuld beskrivelse af ændringer via Catalyst 3,10 kan findes her:
http://www2.ati.com/drivers/Catalyst_310_Release_Notes.html



129.142.216.82 skrev tirsdag den 13 januar 2004 kl. 19:34: [ svar | nyeste ]
Er der ikke en test som inkluderer alt over Cat 3.6 og R300? Kunne godt tænke mig


129.142.216.82 skrev tirsdag den 13 januar 2004 kl. 19:35: [ svar | nyeste ]
at se

(kom til at trykke)



Erik Winther skrev tirsdag den 13 januar 2004 kl. 19:35: [ svar | nyeste ]
Catalyst 3.10 afhjælper klart billedkvalitets problemerne i CoD, i NFS Underground er det muligt at se spillet med Lyseffekter og Motion Blur slået til, dog kun til Nitro trykkes af, så er det kun lygterne på bilerne der ses, Cat. 3.7 er dog helt uden billede også i menuen i dette spil.

Med hensyn til instabilitet som jeg før har larmet en del om, er det kommet til dagens lys at det var min PSU der slukkede pga. Overophedning, for droslede blæsere, nu skal der bare mere vand til, så kan jeg omdirigere flowet til at koncentrere sig om PSU'en, har nu kørt i en uge med Cat. 3.10 alt er tilfredstillende.

Med hensyn til OC af mit 9800 Pro, så har jeg brugt en BIOS Editor, nu står VPU/RAM fast til 411.78/364.50MHz hvilket giver 412/730MHz uden kompatibilitets problemer med OC tools, det kan jeg godt leve med foreløbig, så er der nogen der vil tune deres kort, ved at modificere deres originale BIOS, skriv til ew@pcsline.dk så skal jeg nok guide jer gennem proceduren.



Moby-Dick skrev tirsdag den 13 januar 2004 kl. 20:35: [ svar | nyeste ]
jeg oplevede en masse grafikfejl i spillet knightShift, som benytter en masse avancerede dx9 egenskaber (fx pixelshader på vandet) med cat 3,8 og 3,9, men disse er forsvundet med cat 3,10... og det er ikke engang noget der bliver nævnt af ATI :-)


Niels skrev tirsdag den 13 januar 2004 kl. 21:05: [ svar | nyeste ]
Lyder godt. Jeg bruger dog stadig catalyst 3.6 fordi den virker fint hos mig og i de spil jeg spiller. Så ingen grund til at opdatere endnu. Dog er jag glad for at Catalyst 3.10 ser ud til at væe en laaaangt mindre problemfyldt driver end de to andre. Med Cat. 3.10 på banen er cat. 3.6/3.7 måske ikke længere de bedste drivere...


Kristian R skrev tirsdag den 13 januar 2004 kl. 23:40: [ svar | nyeste ]
Jeg har netop lagt Catalyst 3.10 ind. Det virker umiddelbart som om den har bedre performance. Jeg er steget knapt 150 points i 3Dmark'01, og Vietcong kører mere flydende med færre små hak. Jeg må lige teste mere, men jeg er indtil videre meget tilfreds med 3.10.


Adam skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 08:49: [ svar | nyeste ]
3,10?? Ville 4,0 ikke være mere logisk?


Erroneus skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 23:17: [ svar | nyeste ]
nej, da driveren kom ud i 2003 og var driver udgivelse nr. 10.

den næste der kommer burde hedde 4.0, men det er vist ikke sikkert det sker



Jesper S. Olsen skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 11:05: [ svar | nyeste ]
Jeg prøvede 3.10 for en kort periode, idet KOTOR hele tiden crashede med 3.8 (fulgte med mit Hercules Radeon 9800 PRO) og 3.9, men så virkede AA ikke længere i KOTOR, så jeg droppede den igen.

Jeg er stadig ikke særlig imponeret over Catalyst driverne og jeg synes at det er lidt deprimerende at det er nødvendigt at have 3-4 forskellige version liggende let tilgængeligt for at kunne være nogenlunde sikker på at man kan finde en version, som "virker" med det pågældende spil.



Erik Winther skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 13:00: [ svar | nyeste ]
»Jesper S. Olsen ~ Det er jeg helt med på, men hvis du giver spillet samme chance som Driveren, kommer du ikke langt, hehe

Hvis du nu leger så meget med de dårlige Drivere som du giver udtryk for, burde du ha mere indblik, men du har nok kun været uheldig, jeg har lige tjekker KotOR med 3.10 og der var ingen AA at få øje på, hverken med tvungen AA eller Program styret, indtil jeg sat VSync på, så fungerer det fint, Driveren skal dog stå i "Program Styret" tildeling og da man smart kan gemme disse forandringer, er det nemt at skifte.

Problemet er generelt hvis et spil eller program ikke har mulighed for at pille ved AA og/eller AF, samt ikke kan tåle disse filtre, da man i Catalysten ikke kan slå dem helt fra 2x er minimum, ja jeg ved godt at der er værktøjer derude som kan klare dette med et brækjern, men hvis man nu ikke vil bruge disse, de kan have andre bagdele, umiddelbart ser det ud til at være én af grundene hvorfor Line Edge og Inventor, ikke fungerer som de skal med 3D objekter, der har NVidia klart en fordel.



Jesper S. Olsen skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 13:45: [ svar | nyeste ]
Nu skal det selvfølgelig heller ikke lyde værre end det er, for jeg kan da sagtens spille mine spil og det er jo ikke det store problem at skifte til en anden driver version ... det bliver bare hurtigt lidt enerverende, hvis man er "igang" med 3 spil samtidigt, som kræver hver sin driver version :o(

Det lyder godt at AA virker med VSync i KOTOR, så det skal jeg da prøve. Jeg droppede 3.10 driveren hurtigt i KOTOR i første omgang, for mens jeg sad og forsøgte at få AA til at virke, crashede det endnu engang, så jeg tænkte at hvis spillet crasher lige så meget som i 3.8/3.9 OG har problemer med AA, så kan det være lige meget :o)

Jeg HAR dog først lige fornyeligt fået min nye maskine med mit første ATI kort i, så jeg er ikke helt så vant til ATI/Catalyst systemet/opsætningen, som jeg er med nVidias Detonator drivere system/opsætning.

En anden ting, som virker lidt irriterende på mig er at ATI siden version 3.8 har sagt at de har rettet problemerne i bl.a. "Blade of Darkness", "HomeWorld2", "Jedi Academy" og "Morrowind" ... såååå er problemerne endeligt blevet rettet nu eller skal vi igen i version 3.11 se at NU er de blevet rettet?



Erik Winther skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 16:32: [ svar | nyeste ]
Det er bare iorden, ville heller ikke genere dig på nogen måde, det med Drivernes og specielt spillenes tilpasnings vanskeligheder er ikke uomgåeligt og er heller ikke noget ATI er ene om, NVidia har skam samme problemer, det er egentlig klart nok, jeg har spil inde fra slutningen af 1997 til slutningen af 2003 ialt næsten 100 stk. At der her skal ændres i div. Settings er vel logisk.

Dog alle dem jeg har inde kører på Cat. 3.7 der er dog flere der ser bedre ud og enkelte der afgjort har fået fejl rettet i Cat. 3.10 og hvad ver. nr. angår, så er det vel ligegyldigt om det er 3.10 eller 4.0 så længe det ikke er hele smøren "wxp-w2k-7-962-031202m1-012924c" yaikes!



Whesel skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 17:47: [ svar | nyeste ]
Øhhh - ok vi har sikkert ikke samme system, men kotor hos mig fungerer uden problemer med AA slået til. Sætter du det i game options eller ude i driver egenskaber ? Prøv det sidste hvis du vil være sikker.

Har 9800Pro fra Sapphire, og jeg har endnu ikke set de størrer problemer med 3.10 i de ting jeg har smidt i hovedet på den.



Whesel skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 17:58: [ svar | nyeste ]
Noget andet der ku' være løsningen på dine crash, er en anden opsætning i BIOS, her tænker jeg på FastWrite, der med ATI ikke lige er anbefalelsesværdigt at slå til. En anden ting du os kan gøre, er at slå VPU recovery fra i egenskaber for driveren.

Fast Write gi'r intet og det kan skade mere end gavne. Flere steder opfordres det at slå det fra.



Erik Winther skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 18:55: [ svar | nyeste ]
Med VSync på, samt "Application Preference" ellers ikke, hvilket jeg skrev længere oppe!


Whesel skrev torsdag den 15 januar 2004 kl. 04:02: [ svar | nyeste ]
Vås! virker fint hos mig uden v-sync.


Erik Winther skrev torsdag den 15 januar 2004 kl. 05:50: [ svar | nyeste ]
Rolig, vi har samme Grafikkort så jeg antager du bruger et eller andet værktøj som supplement til Driveren, hvilket jeg ikke gør, ellers kan jeg ikke pege på grunden til forskellen.

Nu kører jeg godt nok Server 2003, men jeg tror sku ikke det ligger derved, hovedsagen er vel at det fungerer med 3.10 antager jeg.



Whesel skrev fredag den 16 januar 2004 kl. 00:31: [ svar | nyeste ]
Ok sorry hvis jeg virkede for hård i mit svar.

Nej, jeg bruger ikke noget util til at stille på AA og ANI - gør jeg via driveren under 3d OGL og sliderne - ikke specialindstillingerne - dem rører jeg aldrig ved.



Erik Winther skrev fredag den 16 januar 2004 kl. 00:41: [ svar | nyeste ]
Helt iorden, der er bare forskel på uvidenhed og vås, men konklussionen er enkelt, 3.10 har ingen problemer med KotOR, hvilket vi er enige om, at spillet er, narh det er ikke emnet, hehe


Jesper S. Olsen skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 19:46: [ svar | nyeste ]
Beklager, men jeg kan altså IKKE få AA til at virke i KOTOR med 3.10 driverne. Jeg har prøvet med og uden V-Sync, med 2x-4x-6x AA, med AA sat som "Application Preference" i driverne og med en fast 4x AA.

Lige gyldigt hvad jeg end gør, så er der ikke skyggen af AA i spillet med 3.10 driverne, men så snart jeg skifter tilbage til en tidligere driver version, så er AA tilbage igen i topform. I mange spil, ville jeg sikkert ikke engang lægge mærke til det, men i netop KOTOR er det ufatteligt tydeligt at se om AA er slået til eller ej, så der er ingen tvivl om hvorvidt AA er aktiveret eller ej og med 3.10 kan jeg bare ikke få det til at virke.

Hvis en af de herrer har et godt forslag til hvad der er galt, så er jeg lutter ører ... indtil da, må jeg enten lægge KOTOR på hylden til næste Catalyst version eller gå tilbage til en ældre driver, for når man først har vænnet sig til at spille KOTOR med 4xAA, så er der ingen vej tilbage :o)



Erik Winther skrev tirsdag den 20 januar 2004 kl. 05:02: [ svar | nyeste ]
Jesper S. Olsen ~ Også med risiko får at få en på nakken, er du SIKKER på at du roder i det rigtige faneblad, eller nu del af den, da der siden 3.8 er kun ét til både 3D og OpenGL, jeg kunne sagtens se forskel så det SKAL fungere.


Jesper S. Olsen skrev tirsdag den 20 januar 2004 kl. 08:43: [ svar | nyeste ]
Jeg bruger faktisk sjældent AA, så jeg har ALTID indstillet driverne til "Application Preference" per default, både for D3D og OpenGL (jeg bruger "slider'en" til at vælge "balanced" indstillingen, hvorved både AA og AF sættes til "Application Preference") ... men nu, hvor jeg tænker over det, så bliver jeg i tvivl om jeg indstillet V-Sync det rigtige sted. Jeg gik ud fra at du mente at V-Sync skulle aktiveres inde i KOTOR. Er dette korrekt, eller skal den slåes til ude fra driver opsætningen af? (i så fald er det ikke så underligt at jeg ikke kan få det til at virke, for det er vist den eneste mulighed jeg ikke har prøvet)


Jesper S. Olsen skrev tirsdag den 20 januar 2004 kl. 08:48: [ svar | nyeste ]
Jeg glemte lige at sige at jeg endnu ikke har prøvet at køre med Catalyst 3.7, da mit kort kom med en 3.8 driver, så jeg kender slet ikke det tidligere "look" :o)


Erik Winther skrev tirsdag den 20 januar 2004 kl. 11:56: [ svar | nyeste ]
Ja så er det jo klart AV! Balanced giver KUN Application Preference og KUN 2x AA + 8x AF YAIKES! Hvordan skal Spillet så snuppe 4x ?????? Kan du så se at få begge sliders helt til højre og få lidt kvalitet på dt kort *ROFLMAO* Skulle det ikke hjælpe så vælg Costum og fjern Application Preference, 4x AA+ 16x AF kører jeg i alt der kan snuppe det. VSync slår jeg kun til hvis det hjælper noget, da selvfølgelig både i spil og Driver Settings, gavner ikke den ene er slået fra, nu kører jeg jo også TFT, så derfor er det ikke afgørende for ægte 3D, kan jeg jo ikke se alligevel ;o)


Jesper S. Olsen skrev tirsdag den 20 januar 2004 kl. 13:26: [ svar | nyeste ]
Nådada, ja det forklarer jo en hel del :o)

Det må jeg straks prøve når jeg kommer hjem ... jeg troede dog at hvis jeg kørte slider'en helt til højre (Quality), så ville driveren forsøge at gennemtvinge fuld AA og fuld AF uanset hvad jeg ellers har valgt inde i selve spillet og det er ikke altid ønskeligt da jeg nogle gange hellere vil have 1600x1200 uden AA og AF end en lavere opløsning med AA og AF. Derfor har jeg ikke forsøgt mig særligt meget med slideren helt til højre.

Tak for hjælpen ! (nu håber jeg sgu den kan bruges til noget :o)



Erik Winther skrev tirsdag den 20 januar 2004 kl. 22:21: [ svar | nyeste ]
Det har det kunnet hele tiden, det er DIG det er galt med! *LOL* Tænk ikke på det, bare du får det optimale ud af det, det var hensigten.


Staalormen skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 11:44: [ svar | nyeste ]
Jeg har ikke haft nogle som helst problemer med mit Gigabyte 9700 pro på trods af at kortet er kun er version 1.0... I øjeblikket kører jeg med 3,8 :-)


Erik Winther skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 13:10: [ svar | nyeste ]
Har man et Radeon 9800XT er man ikke godt stillet med Men der er sikkert mange der ikke har et sådanne kort endnu, ville dog lige sige det, så i ikke larmer løs hvis ikke Cat. 3.10 falder i jeres smag og opgradering af Grafikkort står for Døren.


Niels skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 20:37: [ svar | nyeste ]
Hvad mener du med folk med 9800XT er er dårligt stillet ?


Erik Winther skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 21:02: [ svar | nyeste ]
Som det ellers er fremgået af andre kommentarer fra mig, så er det ifølge min erfaring problematisk at installere Cat. 3.6 eller 3.7 på et 9800XT kort da installations filerne ikke kan finde Hardwaren, 9800XT er ikke med i listen på disse Drivere, så har man et eller flere spil der kræver disse lidt ældre Drivere er man ikke så heldigt stillet, måske tager jeg fejl, men hvad dem er der jo nok af!


Niels skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 21:19: [ svar | nyeste ]
Nååå ok. Jeg troede du mente at 9800XT ejere med cat 3.10 var dårligt stillet. Jeg misforstod det.


0x50c5d989.abnxx4.adsl.tele.dk skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 16:25: [ svar | nyeste ]
Det er noget bæ for os 9600 PRO'er!


Niels Albrecht skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 21:21: [ svar | nyeste ]
Faldt lige over det her:

Playing the game Battle Field 1942 under Windows XP results in the Haze effect appearing incorrectly

Betyder det at 3.10 genererer denne fejl eller retter den? Alle de andre rettelser så der jo "no longer" ved.



Niels skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 22:35: [ svar | nyeste ]
"Resolved Game Issues: Playing the game Battle Field 1942 under Windows XP results in the Haze effect appearing incorrectly "

Det burde besvare dit spørgsmål !.



Niels skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 22:39: [ svar | nyeste ]
"Known Issues The following section provides a brief description of known issues associated with the latest version of CATALYST™. These include the following:

Playing the game IL2 Sturmovik: Forgotten Battles in OpenGL mode results in flashing triangles and textures when playing the Black Death Track. The issue is already resolved and a fix will be made available in the next release of CATALYST™ "

Øv jeg troede Catalyst 3.10 ville løse det problem. De sagde ATi eller også at 3.8 og 3.9 ville men nej. Hmm så skal man IGEN vente på den driver. Det kan sgu da næsten ikke passe. Spillet udkom for over 1år siden og så har de stadig ikke løst det.... men på den anden side det har nVidia heller ikke.



195.97.171.69 skrev torsdag den 15 januar 2004 kl. 13:26: [ svar | nyeste ]
Kunne det ikke tænkes at det var spillet (ikke driveren) der i virkeligheden burde have skylden for dette problem ;o)?


Rune skrev torsdag den 15 januar 2004 kl. 13:40: [ svar | nyeste ]
Firingsquad konkluderede ellers efter test af Catalyst 3.10: "Flight simmers will also appreciate that IL-2 works beautifully again." (kilde: http://www.firingsquad.com/hardware/catalyst_3.10/page10.asp ), hvilket jeg umiddelbart antog for at betyde, at dette spil via Catalyst 3,10 virker ganske glimrende - jeg har dog ikke selv testet spillet.


Niels skrev onsdag den 14 januar 2004 kl. 22:40: [ svar | nyeste ]
Re: "De sagde ATi ellers også at 3.8 og 3.9 ville løse problemet men nej."


snailwalker skrev torsdag den 15 januar 2004 kl. 15:25: [ svar | nyeste ]
Ja det er rart at se at NFS underground virker lidt bedre med Cat 3.10. Kører med 3.10, og har ikke de store problemer!


nightrhyme skrev torsdag den 15 januar 2004 kl. 15:43: [ svar | nyeste ]
Bare træls at NFS ser meget bedere ud på Nvidia hardware. Check denne gif animation http://hjem.tele2adsl.dk/nightrhyme/NFU-FX-VS-ATI.gif Efter at have prøvet det hos en kammerat med fx5900 gider jeg simpelthen ikke spille det på mit 9700pro :(



Niels skrev torsdag den 15 januar 2004 kl. 19:27: [ svar | nyeste ]
LOL - Ser bedre ud på nVidia kort. Har du hørt om overbelysning af teksturer ?? det er lige nøjagtigt det der sker for FX-5600 kortet. På at kigge på de der start-tern foran bilen på FX-kortet er der overdreven belysning på, så meget at man kan se både de sorte og hvide tern 100% klart hvilket er noget underligt da en bils lygter ikke kan lyse så meget op. Hvis du kigger på træer osv. så er der også overdreven belysning af disse,- så overdrevet at selv mega lygter på den bil aldrig ville kunne lyse så meget op. Yderligere hvis du ser store blå bygning i midten så står den fuldstændig upåvirket af lys-sætningen og ser ud ligesom på ATi-kortet !. Så meget overbelysning laver en PS2 ikke engang (har spillet på PS2) Ja jeg vil sige at det er nVidia-kortet der "overbelyser" flere teksturer en hvad faktisk er realistisk i forhold til spillet. Så min konklusion er at det er ATi kortet der laver det korrekte billede.



Mick skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 13:31: [ svar | nyeste ]
Hoho... man NVIDIA har fået skruet op for lyset... ;D - det ser skørt ud.

Jeg har i hvert fald aldrig set sådanne underligt oplyste områder. Specielt startstriberne ødelægger illusionen med det samme. Sekundært er der ingen lyskilder (undtagen forlygterne evt) som skulle kunne præstere den type oplysning af fx. rækværk m.v. langs siderne.

Hvad gælder for begge kort (mig bekendt) så kan NFSU (som NFSHP2) *stadig* ikke klare andet end 1280x1024 som max. opløsning. Sig mig ... lever EA i det forrige årtusinde eller hvad? Selv mellemklasse skærme (TFT/LCD undtaget - hehe!) kan klare 16000x1200. Har det de bare nul ide om hvad en ordentlig 3D engine er i det firma?!

IMHO NFSU = Gammel vin på nye sække....



Holger Danske skrev torsdag den 15 januar 2004 kl. 19:06: [ svar | nyeste ]
Det lyder altså meget underligt i mine øre "Nightrhyme", Der burda ikke være så meget forskel.


nightrhyme skrev fredag den 16 januar 2004 kl. 01:21: [ svar | nyeste ]
HEHEHEHE var med i den præcis samme diskusion på rage3d. Der jeg fik animationen BTW. Deres argumentation var den samme: Ati renderer billedet korrekt og nvidia renderer ukorrekt osv. Jeg er for så vidt ligeglad med hvad der er korrekt eller realistisk. Interesserer mig udelukkende for hvad der ser fedest ud. Måske viser animationen det ikke præcist men prøv selv en enkelt bane NFSU på et FX kort og oplev forskellen. Jeg synes i hvert fald det ser langt federe ud. NFSU virker så mørkt og kedeligt på ATI synes jeg. Men nuvel, det er blot min ydmyge mening :-)


Niels skrev fredag den 16 januar 2004 kl. 09:22: [ svar | nyeste ]
Jo billedet er langt mere Disneyland agtigt med GF-FX og derfor lysere og efter div. smag måske flottere. Men lysbelægningen er ikke realistisk som den er ved ATi. Jeg siger bare realisme frem for disney-effeker.


CheckMate skrev fredag den 16 januar 2004 kl. 08:06: [ svar | nyeste ]
Det er meget interessant med disse diskutioner omkring driver-versioner osv. Men er der nogen som kender til målinger hvor man f.eks. sammenligner ATI's Catalyst drivere mod ASUS's egen drivere??


MikeDK skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 06:25: [ svar | nyeste ]
Halløjsa. Kanooon website du har her. Har et kæmpe prob. Jeg havde et Tyan Radeon 9700PRO, men har nu købt et Club3D Radeon 9800XT 256. Problemmet ligger i at jeg ved BEGGE kort har store problemmer i Pirates of the Caribbean. Efter et stykke tids spil, bliver min skærm helt blå (ikke blue screen of death), og det eneste jeg kan gøre er at genstarte putteren. Jeg har prøvet Catalyst 3,8 - 3,9 samt den nye 3,10, men problemmet er der stadig. Har kontaktet UBIsoft, samt deres amerikanske udgiver uden held! Er der andre der har dette problem? mit system er:

AthlonXP 2600+ 550 Watt Powersupply Albatron KMG Pro II 512MB DDR PC3200 Club3D Radeon 9800XT 256 Seagate Barracuda IV 80GB + 120GB Pioneer 106D DVD brænder Aopen 32/10/48 brænder



Rune skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 13:04: [ svar | nyeste ]
Ellers kan du prøve Catalyst 3,6, som på mange systemer har fungeret særligt stabilt - http://www.guru3d.com burde ligge inde med denne driver - husk dog at afinstallere Catalyst 3,8 - 3,10 fuldstændigt før skift til f.eks. 3,6.


Rune skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 13:39: [ svar | nyeste ]
Erik Winther har helt ret nedenstående, jeg var desværre for hurtig til at læse MikeDK's indlæg og svarede, som om han anvendte Radeon 9800 Pro. MikeDK kan måske prøve Omega-driverne; jeg har dog ikke selv erfaring med disse, og er disse blot opbygget omkring alm. Catalyst 3,8 - 3,10, så er der næppe meget at hente.


Erik Winther skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 13:27: [ svar | nyeste ]
Der er lige det, at installations Filerne ved ældre Catalyst Drivere højst sandsynligt ikke vil installere, da de ikke kan se et dertil passende Grafikkort, 9800XT er ikke med i listen, det er sådan med Server 2003, jeg tror ikke XP eller andet OS, ændrer noget ved det.

Ældre Driver versioner ligger også på ATI's side, nederst er der link til tidligere versioner, de går helt tilbage til oldtiden.

Jeg ville undersøge om der er andre der har problemer med Spillet! Og da det er søndag, her har du en god start, du er IKKE alene, fundet gennem google, med det rigtige spørgsmål. http://www.piratesahoy.net/forum13.html Håber spillet er bedre end filmen, hehe



Erik Winther skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 13:39: [ svar | nyeste ]
http://www.itai-otakus.de/know/pirates2/ Jeg ved ikke om dette hjælper dig, men det lader ikke til at Driveren er problemet, så søg anden løsning!


78stonewobble skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 13:45: [ svar | nyeste ]
Angående NFS:Underground, Niels jeg tror nu nok at "disney" effekterne var tiltænkt med det spil ellers ville de vel ikk have motion blur med? Det er jo et gejl spil ikke realisme.

Så på en eller anden måde er Gef FX version vel tættere på det designerne har tænkt sig med spillet. Om det så er bevidst eller en fejl i Gef FX er jo ikk til at sige ;)

N e wayz vil da nu alligevel snuppe Radeon når jeg opgraderer fra mit ti4200...



Niels skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 19:42: [ svar | nyeste ]
Med "Disney-effekt" mener jeg overbelysning af teksturerne - ikke motion-blur effekt. Hvis du sammenlinger det anvendte billede med billed belysningen på spillet på en PS2 vil du se at PS2 versionen og at NFSU på ATi-kortet benytter samme tekstur-belysning. Det er nVidia der overbelyser teksturerne helt urealistisk. That's a fact wether you like it or not !.


kasper skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 13:50: [ svar | nyeste ]
Hvad med at sammenligne de forskellige driver i spillet counter-strike? det er trods alt det mest spillede spil... tror det ville have stor interesse.


Erik Winther skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 14:10: [ svar | nyeste ]
Hvad Catalyst 3.10 angår, så hænger jeg på den NU! Og det med glæde, studer venligst dokumentet jeg linker til her, jeg har modded mit R9800 Pro, mig og min TFT er mega glad for dette, indtil nu har jeg ikke haft ulemper med mine spil, er dog heller ikke gennem alle de næsten 100stk jeg har på PC'en.

http://www.pcsline.dk/files/9800Pro-XT.doc Der er link til alt hvad der skal bruges, samt guide og tilbud og hjælp skulle man være helt nervøs.



Erik Winther skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 14:17: [ svar | nyeste ]
Bare lige et tip, disse informationer fra 3DMark03 i Dokumentet, er ikke tilstæde ved alle BIOS versioner, den bedst ydende og optimale er Powercolor.9800XT.128MB.Samsung.E-Die.bin den tør jeg lægge hånden i ilden for!

Men husk det er Catalyst 3.10 der er Driver du skal kunne leve med, så har du spil du slet ikke vil lade komme i nærheden af 3.10, lad være med at pille.



Rune skrev søndag den 18 januar 2004 kl. 18:56: [ svar | nyeste ]
Test af DNA Driver 9.3.10a mod Omega Driver 2504 og ATI Catalyst 3,10 (vi vil dog her på sitet ikke anbefale brug af uofficielle drivere - men interesserede kan finde mere info via nedenstående henvisning):

http://www.onlynewz.com/modules.php?name=Reviews&rop=showcontent&id=6



Rune skrev tirsdag den 20 januar 2004 kl. 00:08: [ svar | nyeste ]
Så er Catalyst 4,1 udkommet - ATi spilder åbenbart ikke tiden, download her til diverse styresystemer:

http://mirror.ati.com/support/driver.html


jesper w skrev tirsdag den 20 januar 2004 kl. 00:31: [ svar | nyeste ]
så må vi se hvad der er sket af nye ting med den *GGG*



Erik Winther skrev tirsdag den 20 januar 2004 kl. 03:22: [ svar | nyeste ]
Catalyst 4.1 Javel, nu var jeg næsten halvvejs gennem mine spil efter ominstallation af Server 2003, nå pyt, den er smidt ind og der er stadig de fejl i grafikken i 3DMark03 som vedrører XT BIOS Modden, men score strøg op på 6712 fra 6665, AquaMark fra 44.7 til 46.5 det tager jeg med.

NFS Underground kan stadig ikke lide Trails og Blur, så er der sort skærm, kunne dog være en kombination af AA & AF sammen med disse features, CoD kører en tand bedre, alt er i max pånær EXTRA i general, jeg foretrækker denne måde da jeg jo hele tiden har en arm og et våben i forgrunden af billedet, så hellere det så optimalt som muligt, alt andet tager jeg ikke så meget bestik af, da det kan være dødelig.

Jeg tror at det er dem der spiller de spil som IL2 m.m. Som hidtil ikke har været for happy, der må komme frem og fortælle hvad der er i dette års første Driver fra ATI, de spil ATI ikke nævner, forventer jeg heller ingen forskel i i forhold til 3.10, det ville dog være noget af en forbedring hvis Radeon nu kan bruges til AUTOCAD lign. Programmer, da det ikke er et område de har den større afsætning i.



Erik Winther skrev tirsdag den 20 januar 2004 kl. 12:10: [ svar | nyeste ]
Er man nysgærrig kan man lige kigge lidt på ATI's liste af kendte områder, der ser ud til at være overskueligt, med et par hovsaer stadigvæk, dog også et par forbedringer, jeg er gennem de fleste af mine spil, som både 3.10 og 4.1 klarer fint, mærkbar ydelses forøgelse er svært at spå om, dog er det ikke kun CoD der synes at køre lidt mere flydende. http://www2.ati.com/drivers/CATALYST_41_Release_Notes.html#169870


MikeDK skrev fredag den 23 januar 2004 kl. 07:28: [ svar | nyeste ]
Hej igen. Jeg havde et problem med "blå" skærm i Pirates of the Caribbean, men fik at vide at Omega driverne skulle virke bedre :( Desværre er det ikke sådan. Jeg for stadig "blå" skærm... Håber de nye 4.1 drivere virker bedre.

Mit System: AthlonXP 2600+, 550 Watt Powersupply, Albatron KMG Pro II, 512MB DDR PC3200, Club3D Radeon 9800XT, Seagate Barracuda IV 80GB + 120GB, Pioneer 106D DVD brænder, Aopen 32/10/48 brænder .



Erik Winther skrev lørdag den 24 januar 2004 kl. 01:53: [ svar | nyeste ]
Har du overhovedet læst de svar der er kommet til det problem, højere oppe det er jo slet ikke sagt at det altid er Driverne der er skyld i problemer!


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende