Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4.5 mod 4.4
Grafikkort af Webmaster onsdag den 09 juni 2004 kl. 15:21 [ Grafikkort ]
Vi har i flere uger afventet omfattende resultater fra Firingsquad, der tidligere har været hurtige til at teste nye officielle referencedrivere på mange forskellige ATi grafikkort. Desværre er disse resultater udeblevet, hvorfor vi har lagt hovedet en anelse i blød og forsøgt at være en smule kreative mht. at finde resultater, der sammenligner Catalyst 4.5 og 4.4 på flere forskellige ATi grafikkort.
Der findes allerede enkelte undersøgelser af Catalyst 4.5 og 4.4, men fælles for disse er, at der kun måles på et grafikkort samt i relativt få 3D-spil eller skærmopløsninger; disse undersøgelser kan findes her:

http://www.rage3d.de/catalyst_vergleich_eng_p1.php

http://www.tweak.dk/tests2.php?id=357

Vi er primært ude efter resultater fra 1600x1200-opløsning med og uden 4xFSAA og 8xANI, eftersom disse opløsninger og detaljegrader presser diverse grafikkort i særlig høj grad. Dog fandt vi, at iXBT i deres månedlige oversigter mht. grafikkort i maj måned havde testet med Catalyst 4.5, mens de i april måned havde anvendt 4.4. Testsystemet og diverse test var uændret i disse måneder, hvorfor vi således umiddelbart burde kunne sammenligne (eneste springende punkt burde være bios-opgradering, men selv om iXBT skulle have opgraderet bios, er det sjældent, at dette vil medføre forøget ydelse i 3D-spil). Nuvel, med alt dette in mente, så lad os se nærmere på forskelle mellem Catalyst 4.5 og 4.4 - bemærk, at samtlige resultater i denne artikel er dannet ved at sammenligne disse artikler:

http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0405.html

http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0404.html

Fokus i nærværende artikel er således ydelse i 1600x1200 uden FSAA (kantudglatning) og ANI (anisotropisk filtrering) og i 1024x768 med 4xFSAA og 16xANI. Testsystemet var følgende:

CPU: AMD Athlon 64 3200+ (1MB cache)
BUNDKORT: ASUS K8V SE Deluxe (VIA K8T800)
RAM: 2 x 512MB DDR SDRAM PC3200
STYRESYSTEM: Windows XP Professional med Service Pack 1 og DirectX 9.0b

Eftersom Catalyst 4.5 er første driver, der underestøtter Radeon X800, så kan Catalyst 4.4 ikke anvendes til X800. For at kunne sammenligne 4.4 med 4.5 er vi således nødsaget til at fokusere på grafikkort, såsom Radeon 9800XT, Radeon 9800 Pro og Radeon 9600XT, hvilket præcis er, hvad vi vil gøre nedenstående. Lad os se, hvad der kom ud af dette:

CALL OF DUTY


Kilder: http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0405.html og http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0404.html

Ingen reelle forskelle, dvs. 4.5 og 4.4 er lige hurtige. Mon dette også gælder i 1024x768 med 4xFSAA og 16xANI?


Kilder: http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0405.html og http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0404.html

Atter reelt ingen forskelle. Vi fortsætter med Far Cry:

FAR CRY


Kilder: http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0405.html og http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0404.html

Atter en nitte; dog fandt vi efter test i Far Cry, at Catalyst 4.5 medførte en speciel renderingsfejl (testet via Radeon 9700 Pro), som så ud til at være knyttet specielt til normal maps, mens 4.4 ikke havde denne fejl - men mere om dette aspekt senere. Far Cry i 1024x768 med FSAA og ANI medførte disse forskelle:


Kilder: http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0405.html og http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0404.html

Endnu engang resultater, der ikke er værd at skrive hjem om - så vi går straks videre til Unreal 2:

UNREAL 2


Kilder: http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0405.html og http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0404.html

Her er i det mindste en lille smule forskel - dvs. Catalyst 4.5 er fra 1 - 1,5% hurtigere end 4.4, hvilket desværre næppe bemærkes af nogen som helst. I 1024x768 med FSAA og ANI ser vi:


Kilder: http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0405.html og http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0404.html

Atter er 4.5 1% hurtigere end 4.4, hvilket reelt er en ubetydelig forskel. Tomb Raider AOD er desværre ikke meget mere spændende:

TOMB RAIDER - ANGEL OF DARKNESS


Kilder: http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0405.html og http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0404.html

Her er der slet ingen forskel at spore - ej heller i 1024x768 med FSAA og ANI:


Kilder: http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0405.html og http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0404.html

Nul og niks adskiller Catalyst 4.5 og 4.4 mht. ydelse i Tomb Raider AOD - i Half-Life 2 vender kajakken dog:

HALF-LIFE 2


Kilder: http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0405.html og http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0404.html

Her er i det mindste lidt kød på - dvs. Catalyst 4.4 er 10 - 11 % hurtigere end 4.5 på ovenstående grafikkort. Og det bliver ikke bedre for 4.5 at aktivere FSAA og ANI i 1024x768:


Kilder: http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0405.html og http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0404.html

Med FSAA og ANI i 1024x768 er Catalyst 4.4 nu hele 14% hurtigere end 4.5 på 9800XT, 29% hurtigere på 9800Pro og hele 34% hurtigere på 9600XT. Men dette er dog ikke alt, som adskiller Catalyst 4.4 og 4.5; følgende forskelle gælder også.

YDERLIGERE FORSKELLE PÅ CATALYST 4.4 OG 4.5

Catalyst indeholder fejlkorrektioner, som 4.4 mangler. Følgende 3D-spil skulle være blevet forbedret via Catalyst 4.5:

1. Playing the game Desert Rats vs. Afrika Korps with the game resolution set to 1600x1200 and the desktop display set to 1024x768 32bpp along with Anti-Aliasing set to 4x no longer results in flashing and or corrupt shadows
2. The game Prince of Persia: Sands of Time no longer fails to play under Windows XP with an ATI RADEON 9100 or 8500 series product installed
3. Setting the graphics quality to anything higher than Fastest in the game Virtual Skipper 3 no longer results in the operating system failing to respond when the game menu loads
4. Playing the game Nascar 2003 with the display resolution set to 1280x1024 32bpp no longer results in display corruption being seen
5. Texture corruption is no longer seen when playing the game Second Life under Windows XP with an ATI RADEON 9800 or 9700 series card installed
6. Textures are no longer missing when moving the mouse around to change the camera angle in the game Joan of Arc
7. Intermittent display corruption noticed on the players image with in the game Madden NFL 2004 is now resolved
8. Playing the game Homeworld 2 under Windows XP with an ATI RADEON 9500 series, 9600 XT, or 9700 series no longer results in the game failing to respond when the shadow option within the game is selected
9. Missing polygons on the satellite within the main menu is now resolved in the game Hegemonia
Kilde: http://www2.ati.com/drivers/Catalyst_45_Release_Notes.html

Dog er Catalyst 4.5 langt fra en fejlfri driver, dvs. anvendes højste niveau mht. kvalitet af skygger i spillet TOCA Race Driver 2, så virker diverse skygger og visuelle effekter slet ikke, mens Catalyst 4.4 ikke har problemer med dette spil. Også i Far Cry kunne renderingsfejl ved visse normal maps anes med Catalyst 4.5, mens 4.4 virkede uden problemer. Digit-Life/iXBT har også testet diverse drivere for fejl, og deres liste kan ses her:

http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/0504/itogi-video-gallery-bugs.html

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Kun i alfa-versionen af Half-Life 2 var der meget store forskelle på Catalyst 4.4 og 4.5, idet 4.4 var meget hurtigere end 4.5. Endvidere virkede avancerede visuelle effekter ikke i TOCA Race Driver 2 med Catalyst 4.5, og i Far Cry kan renderingsfejl opleves enkelte steder (testet via Radeon 9700 Pro). Såfremt man hverken anvender X800-baseret grafikkort eller har problemer med Catalyst 4.4, så anbefaler vi derfor, at man holder sig fra Catalyst 4.5 og i stedet anvender Catalyst 4.4. Drivere til Ati grafikkort kan hentes her:

http://www.ati.com/support/driver.html



jensh skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 15:46: [ svar | nyeste ]
Hey

Far Cry går helt galt hos mig med 4.5 - eller rettere jeg tor at det er derfor det går i get. Grafikken (inklusiv menuer bliver blå) og inde i selve spillet fremstår alt meget kornet og minder om den gang man spillede Q1 på et grafikkort der ikke understøttede hardware 3d :) jeg oplever det på mit temmeligt ustabile 9800pro kort.

//of topic en anden træls ting jeg har oplevet ved 9800pro i forhold til mine gamle nvidia kort er, at man i Enemy Territory kan opleve at brightness bliver ændret meget hvis noget fra windows blander sig i spillet.. det kan være en person som logger på MSN eller hvis man kommer til at trykke på windows tasten... herre trælst under alle omstændigheder

Hey hey

Jens



Rune skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 15:51: [ svar | nyeste ]
Ok, husk også at fjerne tidligere ATi drivere helt, hvis du skifter driver - dette kan lade sig gøre ved at afvikle programmet "Catalyst Uninstaller" (eller via "tilføj/fjern programmer" i kontrolpanelet), som findes her:

http://www.ati.com/support/drivers/misc/catalystutils.html


Anders skrev fredag den 18 juni 2004 kl. 12:44: [ svar | nyeste ]
Hej Jens, (onsdag den 09 juni 2004 kl. 15:46)

Jeg vil lige høre om du også oplever stor ustabilitet med Radeon 9800pro. - Mit er SÅ ustabilt - har mange fejl (VPU-recover) osv. Har du kunne få dit kort til at blive stabilt?

Venlig hilsen Anders



Cykelskur skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 16:24: [ svar | nyeste ]
Det du snakker om i Enemy Territory gør mit 9700Pro desværre også i Call Of Duty men mener jeg på et tidspunkt så et program man kunne have til at køre i baggrunden der skulle forhundre dette...

Men kan selvfølgelig ikke huske hvorhenne :)

MHT. artiklen kunne man forestille sig at ATI har udgivet denne driver mest pga. X800 gfx og ikke pga fejl eller mangler i 4.4 selvom der er lidt fejlrettelser....

Tror jeg venter til 4.6 da jeg er godt tilfreds med 4.4 og spiller rimelig meget Far Cry :)



Pixel^ skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 17:45: [ svar | nyeste ]
Hmm 4.5 har jeg kørt med siden Omega folkende "forbedred" den, og den køre helt fint her, ingen props i nogle spil,

har 9700pro



FCK MESTRE 2003/2004 skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 17:58: [ svar | nyeste ]
Prøvede Catalyst 4.5 på mit Radeon 9700 PRO men det virkede ikke. Dur det ikke til 9700 PRO eller er det bare lige mig der er noget galt med??


Rune skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 22:03: [ svar | nyeste ]
Jeg har testet Catalyst 4.5 på Radeon 9700 Pro i WinXP Pro SP1, som virkede fint, bortset fra grafiske fejl i TOCA Racer Driver 2 (denne fejl er i øvrigt fuldt dokumenteret i det officielle forum til dette spil) og en mindre renderingsfejl i Far Cry (som mange sikkert ikke bemærker, hvis de ikke ved, hvad de skal kigge efter). Husk at afinstallere ældre drivere fuldstændigt, hvis du opgraderer til Catalyst 4.5 - har du ikke gjort dette, så kan dette være årsagen til dine problemer.


Whesel skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 15:46: [ svar | nyeste ]
Rune, Hvilke grafiske fejl får du i TOCA Race Driver 2(TRD2) ? Noget du vil uddybe ? Jeg har kørt med Omegas 4.5 og er pt på Cat 4.4 - begge drivere har ingen åbenlyse fejl i TRD2. Jeg har et 9800 PRO.


Whesel skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 15:58: [ svar | nyeste ]
NM - så det længere nede i kommentarene.


Mads skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 18:11: [ svar | nyeste ]
hæhæ, Ati's driver team er godt på vej til at "underhale" Nvidia. De skal da passe på ikke at forkrøble deres glimrende hardware med nye impotente drivere.


FCK MESTRE 2003/2004 skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 18:35: [ svar | nyeste ]
Ellers kunne det være de var ved at udfase 9700 PRO siden det osse er en sjældenhed at se 9700 PRO i tests mere.


Rune skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 22:05: [ svar | nyeste ]
9700 Pro blev vist udfaset for mere end et år siden - dvs. da R350 ankom, men alt tyder på, at ATi tester selv ældre grafikkort som Radeon 8500 mm., når nye drivere udvikles, så Ati har næppe glemt 9700 Pro (over 1 million af disse grafikkort burde fortsat være i omløb).


82.150.72.37 skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 22:33: [ svar | nyeste ]
4.6 er kommet


jerry skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 22:55: [ svar | nyeste ]
CATALYST Windows XP 4.6 - Driver Download

http://mirror.ati.com/support/drivers/winxp/radeonwdm-xp.html?type=xp&prodType=graphic&prod=productsXPdriver&submit.x=2&submit.y=5

Performance Improvements
As with most CATALYST™ releases performance has increased in various situations. The following performance gains are noticed:

Pixel Shader compiler improvements bring significant performance gains to PS 2.0 applications such as Halo (2-3%), Tomb Raider (4-5%) and Mother Nature (4-5%). ShaderMark 2 shows numerous gains in the 3-6% range. The High Dynamic Range scenes in ShaderMark (Tests 20 & 21) gain 10-15%.
RADEON X800 driver tuning improves performance for several Vertex-Shader-heavy tests. For example, Battle of Proxycon, Troll's Lair and Mother Nature gain 9-15% on the RADEON X800 PRO. Improvements in our surface allocation and texture management code have increased performance for resource-challenged cases. Re-Volt scores improve 25% at 1600x1200 across several RADEON configurations. ShaderMark Test 14 (Veined Marble) improves dramatically (up 380% at 1600x1200) on some 256MB products.
Improvements in OpenGL driver efficiency bring numerous small gains (1-3%) in Call of Duty, Wolfenstein - Enemy Territory, Star Trek - Elite Force II, Serious Sam, Return to Castle Wolfenstein and Quake III Arena.
X800 memory tuning improves Anti-Aliasing performance in a number of games and benchmarks. For example, at 4xAA, 3DMark2001 gains 4-7%, UT2003 Antalus and Asbestos Flybys improve 2-7%, and the CodeCreatures score rises 15%.



snailwalker skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 23:30: [ svar | nyeste ]
Hmm og den fejlretter også battlefield vietnam.

Læs mere her:

Issues Resolved in CATALYST™ Version 4.6

The following section provides a summary of the issues that have been resolved in the latest release of CATALYST™ 4.6. These include:

* Resolved CATALYST™ Driver Issues
* Resolved Game Issues
* Resolved Application Issues

Resolved CATALYST™ Driver Issues

This section provides information on CATALYST™ driver issues that have been resolved in the latest release of CATALYST™. These include the following:

* Display corruption is no longer seen when rotating the primary desktop 90 degrees or 180 degrees under Windows 2000 with extended desktop enabled
* Display corruption is no longer seen when running the ATI demo Dolphin v1.1 with the Truform option set to Application Preference
* The operating system no longer fails to respond when doing a monitor swap while running an overlay image on the secondary display
* Rotating a display of 1024x768 60Hz followed by entering standby mode no longer results in display corruption being seen briefly when resuming
* Using the ATI icon in the system tray or using a hotkey stroke to rotate the display image no longer results in the operating system intermittently failing to respond for approximately 90 seconds
* Playing a DVD with DXVA enabled and attempting to rotate the display 90 degrees no longer results in the operating system failing to respond
* Moving an OpenGL window around the Windows desktop no longer results in the operating system intermittently failing to respond

Resolved Game Issues

This section provides information on game issues that have been resolved in the latest release of CATALYST™. These include the following:

* While playing the game Halo, under certain conditions, images that should be hidden behind solid foreground objects are no longer showing through
* Starting a game of Splinter Cell Pandora Tomorrow under Windows XP with an ATI RADEON 9000 PRO installed and the display set to 1024x768 and the graphics quality set to high no longer results in flickering textures
* Display corruption is no longer seen when using particular air craft in "Century of Flight" games found in Flight Simulator 2004
* Textures are now applied correctly in the game Silent Storm when setting the resolution to 1024x768 32bpp and the quality option set to high
* Enabling AF to 8x and running the game Battlefield Vietnam with the graphics set to high and the display set to 1280x1024 32bpp no longer results in display corruption being seen at a certain point of the game
* The display menu for the game 4x4 EVO 2 is now available when the rotation option is used to set the display to 180 degrees
* Circular grid corruption is no longer seen when launching World Fables under Windows XP with Anti-Aliasing enabled at 4X
* The Windows XP operating system no longer intermittently fails to respond when restarting the game Homeworld 2
* Adobe Gamma and other colour calibration software now have the ability to adjust their independent gamma values. Note: In certain situations when closing the application, the default desktop gamma is not restored.

Resolved Application Issues

This section provides information on application issues that have been resolved in the latest release of CATALYST™. These include the following:

* The wireframe in edit UVWs is now drawn correctly after zooming in on an object in 3ds max
* Running Solidworks 2004 under Windows XP and dragging the grapicstest2004.sldprt window to a secondary display no longer results in the planes being highlighted after the mouse is moved off the plane
* The Solidworks 2004/SP3 application no longer fails to respond when opening the shaderstest.sldasm test with Real View enabled
* Enabling extended desktop followed by setting the display resolution to 1280x1024 on the secondary display adapter no longer results in the application ProEngineer terminating

Known Issues

The following section provides a brief description of known issues associated with the latest version of CATALYST™. These include the following:

Caution: Forcing on Anti-Aliasing is now permitted. This will permit users to use Anti-Aliasing on games such as Madden 2004 (which users are requesting). Forcing on Anti-Aliasing (through the CATALYST™ control panel) in the the following games will cause corruption. Anti-Aliasing is not compatible with the following games:

· Prince Of Persia: Sands of Time
· Splinter Cell / Pandoras Box
· Race Driver (TOCA)
· Crazy Taxi 3

* Enabling multi-monitors at different display resolutions results in Direct3D or OpenGL game images appearing off center on the secondary display. Further information on this issue can be found at: www.ati.com/support/infobase/4406.html
* Launching EVE Online under Windows XP with an ATI RADEON 8500, 9100, or 9200 series results in a VPU recover error before the terms and conditions is displayed. Further information on this issue can be found at: www.ati.com/support/infobase/4555.html
* Playing the game Need for Speed Underground under Windows XP with an ATI RADEON 8500 installed results in the road ahead not being lit up by the car's headlights. Further information on this issue can be found at: www.ati.com/support/infobase/4556.html
* A split screen is noticed when loading the game Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory with AA set to 2X or 4X. Further information on this issue can be found at: www.ati.com/support/infobase/4559.html
* Display corruption and missing polygons are noticed in the game Indian Jones and the Emperors Tomb. Further information on this issue can be found at: http://www.ati.com/support/infobase/4563.html
* Playing the game Beyond Divinity with FSAA set to 2x results in display corruption when scrolling the display by moving the mouse to the left of the display. Further information on this issue can be found at: www.ati.com/support/infobase/4562.html
* Specular lighting issues and incorrect textures is noticed when playing the game City of Heroes under Windows XP. Further information on this issue can be found at: www.ati.com/support/infobase/4561.html
* Inconsistent lighting and shadow flicker is noticed when playing the game Thief 3 under Windows XP with an ATI RADEON X800 XT Platinum Edition or the RADEON X800 PRO. Further information on this issue can be found at: www.ati.com/support/infobase/4557.html
* Setting the display resolution to 1024x768 16bpp under Windows XP with an ATI RADEON X800 XT Platinum Edition or an RADEON X800 PRO installed results in flashing lines being noticed on the corner edges of the walls in the game Horizons: Empire of Istaria. Further information on this issue can be found at: www.ati.com/support/infobase/4558.html


snailwalker skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 23:31: [ svar | nyeste ]
Hov det virkede vist ikke helt :/ Undskyld. Rune du må godt slette overstående kommentar.

Læs mere her:

http://www2.ati.com/drivers/Catalyst_46_Release_Notes.html



Rune skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 23:42: [ svar | nyeste ]
Jeg har tilføjet et par linieskift, nu burde dit indlæg forhåbentlig virke efter hensigten.


InfoBent skrev onsdag den 09 juni 2004 kl. 23:58: [ svar | nyeste ]
Catalyst version 4.6 er netop frigivet ;)


Rune skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 00:38: [ svar | nyeste ]
Catalyst 4.6 ser desværre ud til at være lige så ringe og fejlbehæftet som Catalyst 4.5. Dvs. der er fortsat ingen skygger på bilerne i TOCA Race Driver 2:

Billedkvalitet med Catalyst 4.5 og 4.6:


Find skyggen og vind 1 million - sådan skal det se ud:

Billedkvalitet med Catalyst 4.4:


Men fejl i TOCA Race Driver 2 er ikke det eneste, også Far Cry fremviser samme fejl, som med 4.5:



Se pilen på dette billede, som viser hen til renderingsfejlen. Denne renderingsfejl virker måske meget lille og ubetydelig, men den er ikke stationær og følger derfor med, når man flytter sig - dvs. fejlen fanger nemt øjet og er meget generende. Disse fejl er sandsynligvis kun toppen af isbjerget, så både Catalyst 4.5 og 4.6 ser ud til at være lige til skraldespanden - dette ville aldrig være sket, hvis jeg var ansat hos ATi :-) Spørgsmålet er dog, hvorvidt disse fejl også optræder på X800-grafikkort... Nuvel, tilbage til Catalyst 4.4.



vAi0 skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 01:11: [ svar | nyeste ]
Hare lige lagt 4.6 ind istedet for 4.4 og jeg spiller kun cs og mit 9800pro køre bare super med fps på 100 og v-sync til + 100Hz skræm :D Wee owner alt nu :D

anyway hvis de skriver at fejlen er rettet i toca 2 hvorfor er den så ikke det, eller har du lavet en fejl med dit kort/driver..?



Rune skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 01:25: [ svar | nyeste ]
Såvidt jeg kan se, så nævner ATi intet om at have rettet fejl i "TOCA Race Driver 2" (at ATi nævner fejl, som iøvrigt ikke er rettet med det gamle spil "TOCA Race Driver", når anisotropisk filtrering aktiveres, har næppe noget med manglende skygger i "TOCA Race Driver 2" at gøre - eftersom jeg slet ikke har aktiveret anisotropisk filtrering i dette spil). Derudover fjernede jeg alle spor af ældre drivere, før jeg installerede 4.6 - men som skrevet før, så er det muligt, at ejere af R420-baserede grafikkort oplever andet end ejere af R3x0-baserede grafikkort. Læs evt. mere om fejlen i TOCA Race Driver 2 her:

http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?s=c9d6f569f44a96c14634b4e16ff8a5d6&threadid=38823

http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?s=c9d6f569f44a96c14634b4e16ff8a5d6&threadid=38733

http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?s=c9d6f569f44a96c14634b4e16ff8a5d6&threadid=41115

http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?s=c9d6f569f44a96c14634b4e16ff8a5d6&threadid=39858

Osv. - og desværre tyder intet på, at ATi har gjort noget ved dette alvorlige problem med Catalyst 4.6.


Crunch skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 09:42: [ svar | nyeste ]
Så vidt jeg ved, har de fået Anti aliasing til at virke igen i Chrome i Cat. 4.5. Det har ikke virket siden Cat. 3.8-4.4


Buller skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 10:53: [ svar | nyeste ]
Er det bare mig eller er ATI driverne ofte smæk fyldt med fejl i en del nye spil ? Jeg har næsten aldrig oplevet grafik fejl med Nvidia kort,og jeg har næsten haft alle generationer af dem...

Hvad hjælper det at have et hurtigt kort (ATI) hvis ens spil ikke kører/vises ordenligt ?



Rune skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 11:27: [ svar | nyeste ]
Det er desværre ikke helt så nemt, alt tyder nemlig på, at Nvidias drivere er mindst lige så fejlbehæftede som ATi's - se denne grundige oversigt:

http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/0504/itogi-video-gallery-bugs.html

Spørgsmålet er dog, hvorvidt ejere af X800-baserede grafikkort også oplever de fejl, som jeg har vist via billeder i en tidligere kommentar - så hvis enkelte ejere af X800Pro kunne downloade og teste demo af "TOCA Race Driver 2" og sætte skygger på højeste niveau, kunne det være meget interessant at læse, hvorvidt der er skygger på eller ej...


Ups skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 11:48: [ svar | nyeste ]
Forskellen på ATI's og nVidia's fejlrate mht. drivere ligger i; at ATI rent faktisk erkender (offentliggører) deres såkaldte 'known issues', hvorimod nVidia ikke fortæller en dyt om deres ditto.

nVidia drivere, er IKKE mindre fejlbehæftet end ATI... men taktikken med hemmeligholdelse af fejl ser desværre ud til at virke!

Personligt, foretrækker jeg ATI's tilgang, hvor vi er i stand til at tjekke om der skulle være fejl i en driver, når vi feder den med vores yndlingsspil. ;)

Undgå venligst de ukorrekte påstandende om, at der skulle være flere fejl i ATI's drivere - det er, og bliver, nonsens!

I værste fald risikerer vi, at ATI stopper deres beundringsværdige åbenhed i forbindelse med deres driverudvikling...



Ups skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 11:58: [ svar | nyeste ]
En lille kritik af HWT (roser ellers ofte!) ;)

Det er hamrende upraktisk med en website, som er optimeret til 1600x1200 fordi:

Man konstant er nødsaget til at 'scrolle' ved læsning af kommentarer... flere af mine bekendte fatter slet ikke at siden ta'r sig ud som den gør.

Godt nok kan min 19'' køre i 1600x1200@85 Hz., men det aldeles ulæseligt i den opløsning! 1600x1200 og surfing er kun en reel mulighed for 21'' ejere.

Jeg ved godt at du, Rune - insisterer på brug af 1600x1200, men det er stadig de færreste af os som kører med 21'' skærme.

Og mange af os kommer ikke til det før det er praktisk muligt med TFT. :)

Er du i tvivl om påstanden, så lav dog en afstemning!



Rune skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 17:03: [ svar | nyeste ]
Mit skrivebord er sat til 1280x1024, jeg anvender kun 1600x1200 i 3D-spil. Derudover er HardwareTidende ikke optimeret til nogen speciel opløsning (og da slet ikke 1600x1200), men vi checker da ofte både i 1024x768 og 1280x1024. Jeg bruger selv mindste tekststørrelse i Internet Explorer, hvilket kan give bedre overblik, men dette må naturligvis være op til den enkelte at vurdere.


staalormen skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 19:13: [ svar | nyeste ]
Jeg kører 1280 x 1024... der siden fin ud.... selv i 1024 x 768 ser siden ok ud.... men til dem der kører 800 x 600 eller under.... tror i ikke det er på tide at købe en ny skærm.... DE er MEGET billige nu til dags...


Buller skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 15:03: [ svar | nyeste ]
Til Ups.

Hvorfor skulle jeg lade være med,at spørge om ATI ikke har en stor fejl rate i deres drivere ? jeg siger jo ikke at de HAR,vel ? Men ofte når folk beklager deres nød i spil forums,så har de ofte et ATI kort siddende i maskinen...

Battlefield Vietnam er et glimrende eksempel på stor bøvl med ATI kort.Gå ind på Planetbattlefield eller EA´s Battlefield Vietnam side,og kig i deres forums - ATI problemer alle vegne.Dice der har lavet spillet sagde til sidst,at fejlen lå hos ATI.Havde jeg haft et ATI kort,så havde jeg blevet stik tosset med alle de fejl folk har/har haft med det spil.

Du siger også at ATI er meget åbne om deres rettelser - det vil jeg give dig ret i,men det er jo på skærmen at folk skal se rettelserne,og ikke i et tekst dokument,vel ?

Mange pc brugere spiller faktisk på deres pc,og forventer at de kan spille uden en masse driver fejl med deres grafikkort.Det lyder som om din mening er baseret på en,der kun sidder og bench marker sin pc - kun for at se om en ny driver giver lidt flere fiktive scores.Sådan opdager man jo ikke grafik fejl ved...

Dette indlæg er skrevet i god mening til dig :)



staalormen skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 19:16: [ svar | nyeste ]
Jeg tror desværre også det er mærket det kommer an på... Jeg oplevet sjældent problemer med mit Gigabyte 9700pro... men ja jeg har hørt om andre der har haft problemer med andre 9700pro m.fl.


Mike72 skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 16:07: [ svar | nyeste ]
Da mit GF4 trængte til en udskiftning, købte jeg et ATI 9700PRO sidste år, og gik fra et grafikkort der havde et par grafikfejl hist og her til en hurtigere der havde betydelige grafikfejl i langt de fleste spil jeg spillede. Prøvede alt hvad der kom af drivere på daværende tidspunkt, sågar med ny installering flere gang, men når der blev rettet på fejl i et spil, kom der bare flere fejl i andre spil... 9700PRO kortet blev det grafikkort jeg har haft i kortest tid, skiftede det ud til et FX5900Ultra så hurtigt jeg kunne slippe afsted med det, og har ikke oplevet disse store grafikfejl siden. Så måske er der lige mange fejl i ATIs og Nvidias drivere, men ATIs er langt mere generende end nogen jeg har oplevet med Nvidia.


Rune skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 18:56: [ svar | nyeste ]
Endvidere, falder man over en fejl med ATi grafikkort og drivere, så lad være med at tro, at ATi allerede er informeret om fejlen, men send i stedet en beskrivelse af problemet direkte til ATi:

http://apps.ati.com/driverfeedback/


Sven skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 20:43: [ svar | nyeste ]
vAi0 skrevanyway hvis de skriver at fejlen er rettet i toca 2 hvorfor er den så ikke det, eller har du lavet en fejl med dit kort/driver..?

Det skriver de bestemt heller ikke. De skriver at Toca Racedriver (1'eren IKKE 2'eren) ikke virker med AA.



Erik Winther skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 21:37: [ svar | nyeste ]
Ja Sven og så stik ham så lige hele smøren, Toca 2 = Toca Touring Car 2


Sven skrev fredag den 11 juni 2004 kl. 19:57: [ svar | nyeste ]
Nej Erik, det er ikke "Toca 2 = Toca Touring Car 2" Det er "Toca Race Driver 2" udgivet på DVD. Og Sireric på Rage3d-forummet har erkendt, at det ikke er det spil der er rettet i 4,6.

Det er nu også temmelig forvirrende med alle disse Toca-spil.

Nå, ikke tid til mere, der er træning i Formel 1 live fra TV2 Zulu nu.



Erik Winther skrev fredag den 11 juni 2004 kl. 21:55: [ svar | nyeste ]
Sorry jeg fatter ikke en meter af det der snak, klart er Race Driver 2 den eneste på DVD, så det kan vi da ikke tage fejl af.......Takket være det spil køber jeg nu CRT igen, snøft, har ikke råd til MultiSync 1600x1200 TFT, så det bliver enden på det foreløbig, i 1280x1024 synes jeg ikke Race Driver 2 er poleret nok, min PC er jo ligeglad, der er luft ovenud.

Og med et X800XT så er det jo næsten minimum, men jeg venter og ser hvad kopatibiliteten mellem Driverne og de nye modeller bringer, da jeg ikke vil gå på kompromis med gamle spil og nyeste Grafikkort.



jesper w skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 20:56: [ svar | nyeste ]
ja nu har jeg haft mit herkules 9700 pro lige siden det kom til landet for ca 1½ år siden, og jeg må nok sige det er da det bedste køb jeg længer har lavet. jeg har bogstavligttals ikke oplevede nogle synderlige fejl som nok mere har været mig som har været en pilfinger eller glemt at læse om der var nogle speciele ting mans skulle tage højde for.

hvor mange kan sige sig fra at det nogle gange kan være en fejl 40. som har lavet problemet...

så kan kun sige godt om mit ati kort.....



træulven skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 23:01: [ svar | nyeste ]
Jeg har ALDRIG oplevet NOGEN fejl mht. ATi drivere... Jo lidt, hvor det "hakkede" en smule i Freelancer...


Rune skrev torsdag den 10 juni 2004 kl. 23:27: [ svar | nyeste ]
AMD-Insight har også testet diverse ATi drivere mod hinanden, inklusiv Catalyst 4.6 - dog anvendes kun 1 grafikkort (Radeon 9700 Pro), læs det hele her:

http://www.amd-insight.de/main.php?cat=grafik&test=catalyst_comparison&page=1


Rune skrev fredag den 11 juni 2004 kl. 07:43: [ svar | nyeste ]
Måske jeg skulle uddybe, at fordi Catalyst 4.5 og 4.6 ser ud til at være rettet specielt mod X800-baserede grafikkort, så afventer vi resultater med både X800 og ældre grafikkort, før vi publicerer artikel om Catalyst 4.6 her på sitet - dvs. resultater med Radeon 9700 Pro, jf. artiklen hos AMD-Insight, er ikke nødvendigvis uinteressant, men spørgsmålet er, hvorvidt disse resultater også repræsenterer tendenser mht. X800-grafikkort. Men nuvel, vi kan da hurtigt opsummere forskelle på mindst 2,0% vedr. Catalyst 4.5 og 4.6 med Radeon 9700 Pro fra AMD-Insight.

1600x1200 uden FSAA og ANI:
1. Far Cry indoors, 4.6 er 3% hurtigere end 4.5
2. Far Cry outdoors, 4.5 er hele 15% hurtigere end 4.6
3. Call of Duty, 4.6 er 2% hurtigere end 4.5
4. Ingen relevante forskelle mellem 4.5 og 4.6 i Comanche 4, Unreal Tournament 2004, Splinter Cell, X2 - The Threat, Tomb Raider AOD, Return to Castle Wolfenstein (Enemy Territory) og Serious Sam - The Second Encounter.

1600x1200 med 4xFSAA og 16xANI:
1. Commanche 4, 4.6 er 10% hurtigere end 4.5
2. Far Cry indoors, 4.6 er 6% hurtigere end 4.5
3. Far Cry outdoors, 4.6 er 3% hurtigere end 4.5
4. Call of Duty, 4.6 er 5% hurtigere end 4.5
5. Ingen relevante forskelle mellem 4.5 og 4.6 i Unreal Tournament 2004, Splinter Cell, X2 - The Threat, Tomb Raider AOD, Return to Castle Wolfenstein (Enemy Territory) og Serious Sam - The Second Encounter.

Så ifølge AMD-Insight kan der være noget at vinde med 4.6 ifht. 4.5, hvis man aktiverer 4xFSAA og 16xANI, mens uden FSAA og ANI virker 4.5 mest fordelagtig. AMD-Insight ser ikke ud til at have testet grundigt for alvorlige fejl, jf. tidligere kommentarer mht. TOCA Race Driver 2 og Far Cry.


Lucky Strike skrev fredag den 11 juni 2004 kl. 08:25: [ svar | nyeste ]
Et spil hvor 4.5 gør det direkte uspilleligt er Thief 3. Alle lyskilder farer rundt som var det et diskotek med stroboskop lys. Man kan ikke se hvor der er skygge til at kunne snige sig hen til. Pisse irriterende. Men 4.4 virker som en drøm. Jeg har dog ikke prøvet med 4.6 endnu, men jeg tør ikke... gider ikke rigtig at bruge tiden på det.


Rune skrev fredag den 11 juni 2004 kl. 09:35: [ svar | nyeste ]
Jesper her fra sitet med Radeon 9800Pro kunne ikke engang starte Thief III demo op med Catalyst 4.5 (røg direkte tilbage på skrivebordet), aner dog ikke, om han er skiftet til 4.4 endnu. Jeg har helt glemt at teste Thief III med Catalyst 4.5 og 4.6 - men ja, Catalyst 4.4 virker perfekt i dette spil. Men som skrevet før, så burde fejl i TOCA Race Driver 2 og Far Cry blot være toppen af isbjerget, hvilket resultater fra Thief III ser ud til at understøtte.


Rune skrev fredag den 11 juni 2004 kl. 10:08: [ svar | nyeste ]
Mere om Catalyst 4.6 og Thief III - Deadly Shadows:

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?s=2effc4421127da46a07b8d49e6f8a422&threadid=33763401

http://www.ati.com/support/infobase/4557.html

Dvs. ATi indrømmer selv, at dette spil ikke virker korrekt med Catalyst 4.6 (hvilket reelt ser ud til at betyde, at ejere af X800XT og X800Pro ikke kan afvikle dette spil korrekt).


Anders skrev fredag den 18 juni 2004 kl. 12:57: [ svar | nyeste ]
Spg. til Rune om skrivelsen fra fredag den 11 juni 2004 kl. 09:35.

Du nævner at Jesper fra sitet har et Radeon 9800pro - vil du spørge ham hva' han mener om kortet med hensyn til fejl - specielt henrettet på VPU-recover - Dem har jeg så mange af og jeg ville høre om Jesper har oplevet det samme - hvis ja - hva' han så har gjort ved det.

Med venlig hilsen Anders



Lucky Strike skrev fredag den 11 juni 2004 kl. 11:44: [ svar | nyeste ]
Jeg kan så sige at man godt kan spille det med et ATI 9500 pro med 4.5. Men hold da kæft noget makværk. For guds skyld brug 4.4. Men minimums kravet for at spille Thief 3 er dog også 4.4.

Ati må tage sig sammen og lave noget kvalitet i stedet for at prøve at slå rekorden i flest nye drivere på kortest tid.



Erik Winther skrev fredag den 11 juni 2004 kl. 13:03: [ svar | nyeste ]
Så klap lige hesten, jeg ved personligt ikke om man skal juble over nye CATALYST Versioner, men skulle det gavne deres produkter på et eller andet tidspunkt er det vel i orden, nu er ATI næsten alene om at lancere Drivere til deres Grafikkort, selv om der er et par stykker der modificerer disse og kalder dem noget andet, de dog ofte har samme mangler, det eneste jeg er i tvivl om er ATI's indsats på at få styr på problemer med ældre spil, jeg kan ikke lade være med at tro at det kun er tilfældighed skulle der ændre sig noget på det område, jeg er endnu mere irriteret over de problemer jeg har haft med FSAA og en del spil, som ser ud til at opstå i det øjeblik der gemmes profiler med specifikke indstillinger, dette kan dog sagtens ligge ved Server 2003, som jeg bruger, når så alligevel over 120 spil kører derpå, kan det vel ikke være helt dårligt, taget i betragtning at det spænder over 5 år hvad udgivelse angår, disse alle med én opsætning i Kontrol Panelet, bedst på Cat. 4.2 og 4.4, hvis det skal fortsætte på et X800 XT må de gerne komme med flere CATALYST Versioner, da 4.5 og 4.6 ikke er tilfredsstillende, værste eks. Race Driver 2, med 4.6 forsvinder Bilerne næsten helt, hvis jeg ikke slår HiRes-Bonnet (blank effekt) på bilerne fra, men det er jo ikke en option, om det ville være anderledes på et X800 XT end mit 9800 XT er så spørgsmålet jeg fysisk ikke kan teste endnu.

ATI's "known issues" er næsten den samme historie som Mircosoft bøvler rundt med i deres Windows, jeg har dog her mine bekymringer, hvis ATI er lige så snøvlet til at ordne deres "issues" som Mircosoft er, hvad så når 64-Bit OS kommer på planen for alvor, om nVidia er længere i deres udvikling kan jeg ikke teste, men jeg kan da kun se positivt på at de ikke lader Server 2003 ligge øde hen.

Hvad antallet af Download bare Driver versioner angår, kan ATI måske toppe på Official Releases, men sortimentet til nVidia Grafikkort er nu mange gange større, dem der har energi på at teste, for absolut mulighederne dækket ind.



Whesel skrev lørdag den 12 juni 2004 kl. 01:22: [ svar | nyeste ]
Erik, du siger at biler fosvinder hvis du har Bonnet reflections sat til, jeg har kørt pænt længe med 4.6 i TRD2, og der er ingen biler der fosvinder hos mig 9800 PRO - er det bestemte biler/baner hvor dette fænomen opstår elelr er det alt og alle ?

spiller i 1280-960, alt på max detail, og som sagt Hires Bonnet Reflection slået til.



Erik Winther skrev lørdag den 12 juni 2004 kl. 21:31: [ svar | nyeste ]
Whesel ~ Det var bare tilfældigt, der hvor jeg nu er i Career Mode, ved ca 60% og jeg prøvede forskellige settings i Kontrol Panelet, lige lidt hjalp det, da det kun var karosseriet der forsvandt, hvad jeg lige faldt over, så prøvede jeg uden "klar lak" men det er lidt klamt, når man er vandt til det andet og det med skyggerne, eller nærmere mangel af samme.

Om der kan være forskel på Pro og XT, ved jeg ikke men Server 2003 som jeg bruger kunne være årsagen, "what ever" 4.4 kører lige nu.



Whesel skrev søndag den 13 juni 2004 kl. 16:51: [ svar | nyeste ]
Ok, mere eller mindre sporadisk - og jeg kan kun være enig i, at der mangler skygger er lidt for meget, jeg reverter selv tilbage til 4.4 snarligt.

Andre spil kører ellers ganske ok - men ikke på bekostning af manglende skygger i TRD2.



Rune skrev lørdag den 12 juni 2004 kl. 18:47: [ svar | nyeste ]
Tyske Dark Tweaker har testet Catalyst 4.5 og 4.6 på Radeon X800Pro grafikkort, men desværre er der kun resultater fra et eneste 3D-spil, hvorfor denne artikel reelt ikke er meget værd:

http://www.dark-tweaker.com/betadriver-for-x800pro.htm


Sven skrev lørdag den 12 juni 2004 kl. 21:35: [ svar | nyeste ]
Ati tager nok munden for fuld, når de absolut vil release en driver hver måned. De retter nogle fejl, men derved opstår der nye fejl. Ligesom med deres grafikkort. Radeon X800Pro skulle have været her for længst, og Radeon X800 XT Platinum Edition skulle have været her "Primo June". Jeg har endnu ikke set en eneste test med X800 XT nogen steder, mon det nogensinde kommer? Rune, har du set et eneste X800XT til salg nogen steder?? Eller test af samme?

Svar til Whesel: Jeg oplever også det samme som Erik med usynlige biler i TRD2, samt prøblemer med z-bufferen (tror jeg) idet modkørere og hegn mm kan ses gennem bakker og terræn, men ikke gennem tilskuere og tribuner. Cat 4.4 løser dette helt, der virker alt. Jeg kører spillet i 1600x1200 og nogengange i 2048x1536 (det sidste dog kun i 62Hz) og fejlen er der i begge opløsninger. Til gengæld er OpenGL væsentligt bedre i Cat 4.6 end i Cat 4.4, så det er lidt trist, at jeg er så glad for TRD2.



Rune skrev lørdag den 12 juni 2004 kl. 22:30: [ svar | nyeste ]
ATi's OpenGL-driver ser ud til at være udgjort af filen atioglxx.dll, tidligere kunne man udskifte denne fil med samme fil fra andre Catalyst-drivere, men om du kan anvende atioglxx.dll fra Catalyst 4.6 og overskrive atioglxx.dll fra Catalyst 4.4, har jeg ikke prøvet - men lykkedes det, så burde du kunne få alle Direct3D-fordele fra 4.4 kombineret med OpenGL-fordele fra 4.6. Nuvel, dette var blot en tankestreg - alt er på eget ansvar.
X800Pro har skam allerede været til salg i flere danske butikker, men de er muligvis allerede udsolgt. Og X800XT Platinum Edition er netop ankommet i USA og Kanada:

http://www.theinquirer.net/?article=16487

Så det ser ikke nødvendigvis helt dårligt ud for ATi, mens det ser ud til, at det i større grad er Nvidia, som har problemer med at levere nye high-end grafikkort.


Sven skrev søndag den 13 juni 2004 kl. 00:12: [ svar | nyeste ]
X800Pro har jeg set, men som jeg skrev er jeg (mest) interesseret i X800 XT. Jeg vil prøve at lave en kombineret Cat 4,4 <> Cat 4.6 driver :-)

We don't believe that Europe has received supplies yet, but this market is not at the top of graphic companies' food chain. Komplett, for example, doesn't expect to have any Platinums before early July.

Ovenstående er taget fra Rune's link. Så jeg gemmer mine penge igen.



p skrev mandag den 14 juni 2004 kl. 09:04: [ svar | nyeste ]
jeg har en his 9600xt. den eneste driver som den kan køre med er 3.8, jeg har prøvet alt, men hvis jeg ikke bruger 3.8 drvier så fryser skermen lige så snart jeg kommer i spil (alle spil) helppppp


Mick skrev mandag den 14 juni 2004 kl. 09:15: [ svar | nyeste ]
Så stor "forskel" burde der ikke være. Det lyder som om du ikke har fået ryddet ordentlig op efter en tidligere driver?


p skrev mandag den 14 juni 2004 kl. 10:23: [ svar | nyeste ]
jeg fik ´ryddet gammle driver, jeg fik også formateret computer, men det hjælper ikke. kunne der være at kortet er defekt?


_Martin Hansen skrev mandag den 14 juni 2004 kl. 11:14: [ svar | nyeste ]
Hvis intet er overclocket og alle systemdrivere er opdateret, samt at den medfølgende driver til grafikkortet er anvendt, så er kortet sandsyneligvis defekt.


Rune skrev mandag den 14 juni 2004 kl. 15:09: [ svar | nyeste ]
Endnu en test af Catalyst 4.6 og 4.5 på X800Pro, som atter ikke fokuserer på alvorlige fejl med disse drivere (kunne ellers være spændende at læse om test i Thief III) - så indtil videre tror jeg, at vi afventer nye resultater fra Digit-Life, men ellers er dette vel hidtil bedste driver-test via X800Pro:

http://www.tweaktown.com/document.php?dType=article&dId=656&dPage=1


Rune skrev torsdag den 17 juni 2004 kl. 02:56: [ svar | nyeste ]
Såfremt enkelte mundskænke skulle være interesserede, så kan Catalyst 4.7 BETA hentes her:

http://www.station-drivers.com/page/atidriv.htm


Erik Winther skrev torsdag den 17 juni 2004 kl. 13:49: [ svar | nyeste ]
Jeg har kun prøvet Race Driver 2 og havde samme problem, biler og en del andre ting, bliver usynlige, dog ikke så meget som tidligere....Så tilbage til Cat 4.4


jerry skrev fredag den 18 juni 2004 kl. 15:19: [ svar | nyeste ]
så er der kommet nye omegadrivers baseret på catalyst 4.6

kan hentes på denne nye site:

www.omegadrivers.net



Rune skrev søndag den 27 juni 2004 kl. 22:55: [ svar | nyeste ]
Den fejl, som jeg beskrev via ovenstående billede fra Far Cry (se tidligere kommentar), er jeg efter nøjere undersøgelse ikke sikker på, er en fejl. Dog varierer Catalyst 4.4 og 4.5 - 4.7 mht. til denne "fejl", men det tyder på, at der er tale om speciel skyggeeffekt, som måske renderes korrekt via 4.5 - 4.7(beta), men mangler hos tidligere Catalyst-drivere. Så indtil videre er det usikkert, hvorvidt Catalyst 4.5 - 4.7(beta) enten forårsager fejl eller virker mere optimalt end Catalyst 4.4 og ældre drivere i Far Cry.


Rune skrev torsdag den 01 juli 2004 kl. 12:06: [ svar | nyeste ]
Egentlig havde vi regnet med at publicere ny artikel vedr. Catalyst 4.6 via præcis samme metode, som blev anvendt i ovenstående artikel. Desværre viser det sig, at iXBT enten ikke har fundet nogen forskel på Catalyst 4.5 og 4.6, eller blot har gentaget resultater fra 4.5 i forbindelse med deres nye artikel, hvor de ellers påstår at have testet med 4.6. Alt tyder dog på, at iXBT blot har omskrevet decimalet fra resultater med Catalyst 4.5 til en 0, og derefter angivet disse som resultater med Catalyst 4.6. Dette er naturligvis en smule svindel, men kan måske retfærdiggøres, såfremt iXBT via indledende test ikke fandt nogen som helst forskel på disse drivere (men i dette tilfælde burde iXBT have oplyst dette). Nuvel, vi fejer naturligvis intet ind under gulvtæppet her, så interesserede kan nedenstående downloade og se de resultater, som vi fandt ved at sammenligne resultater fra iXBT fra juni (=Catalyst 4.6) og maj (=Catalyst 4.5):

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikelimages/Cat4-6.zip

Belæg for, at iXBT har snydt ved at anvende resultater fra 4.5 til at angive resultater for 4.6 burde også fremgå klart af materialet i denne zip-fil (alle 4.6-resultater svarer til at fjerne decimalet bag 4.5-resultaterne). Så denne måned kommer vi nok til at mangle resultater med Catalyst 4.6, dog er denne driver blevet diskuteret på omfattende måde i ovenstående kommentarer, hvilket forhåbentlig er bedre end ingenting...


Per skrev torsdag den 01 juli 2004 kl. 21:46: [ svar | nyeste ]
Bliver der lavet nyere udgaver af Catalyst til windows 9x eller er 4.3 den sidste?


_Martin Hansen skrev torsdag den 01 juli 2004 kl. 22:18: [ svar | nyeste ]
Catalyst 4.3 er den sidste, da Microsoft ikke længere supporterer Win9x og dermed ikke udsteder WHQL certificeringer længere til disse styresystemer (WHQL certificeringen er Microsofts blåstempling af 3-parts drivere)


Rune skrev fredag den 02 juli 2004 kl. 11:05: [ svar | nyeste ]
Nvidia fortsætter dog med at understøtte helt ned til Win95 og WinNT, så vælger du et GeForce 6800 Ultra, så skinner solen fortsat i Win98SE/ME - blot uden WHQL-certificering (i gamle dage fandtes slet ikke WHQL-certificering, så denne certificering kan være komplet ligegyldig, såfremt Nvidia selv tester driverne til at virke korrekt). Anvender man Win9x/ME bør man således være klar over, at opgradering til X800-baseret grafikkort (kræver Catalyst 4,5 eller bedre) medfører skift af operativ-system - mens opgradering til GeForce 6800 ikke har samme konsekvens. Jeg benytter aktuelt selv beta-Catalyst 4,7 uden WHQL-certificering, WinXP brokkede sig dog over dette, da jeg installerede driveren - men ellers virker alt perfekt og langt bedre end Catalyst 4.5 og 4.6, dvs. jeg har ikke oplevet problemer af nogen art (så WHQL-certificering kan som skrevet være komplet ligegyldigt). Så jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg opfatter det som en særlig alvorlig fejl, at ATi forhindrer deres kunder i at få X800-baserede grafikkort til at virke under ældre, men stadig fuldt funktionelle, styresystemer.


_Martin Hansen skrev fredag den 02 juli 2004 kl. 11:50: [ svar | nyeste ]
Men det er altså derfor :-)



Rune skrev onsdag den 07 juli 2004 kl. 23:17: [ svar | nyeste ]
Så er Catalyst 4,7 officielt udkommet, download her:

http://www.ati.com/support/drivers/winxp/radeonwdm-xp.html?type=xp&prodType=graphic&prod=productsXPdriver&submit.x=10&submit.y=5

Følgende ydelsesforbedringer skulle gælde ifølge ATi:

"Further improvements in our Vertex Shader handling bring performance improvements to applications that use stencil shadow volumes. For example, the Battle of Proxycon and Troll's Lair tests gain 10-30% on RADEON™ X800 PRO. Call of Duty framerates improve 5-10% when anti-aliasing is enabled on RADEON™ X800-series products. Aquamark performance is up slightly (2-3%) on RADEON™ X800-series products."

Og følgende fejlrettelser skulle være blevet implementeret:

1. Setting the D3D option to Optimal Quality and configuring the game Freedom Fighters to 1280x1024 no longer results in display corruption being seen on the test resolution window. This issue occurred under Windows XP with an ALL-IN-WONDER™ 9200 installed
2. The water that surrounds Death Island in the game Halo: Combat evolved is now seen as blue in colour. This issues was known to occur under Windows XP with an ATI RADEON™ 8500 installed
3. Image rendering issues in the Truform room found in Serious Sam are no longer noticed when increasing the Truform level to maximum under the Advanced Rendering Option
4. Flashing textures in the water are no longer noticed when running Splinter Cell Pandora Tomorrow under Windows XP with an ATI RADEON™ X800 XT installed
5. Playing the game TOCA Race Driver under Windows XP no longer results in the shadows being missing under the car when the shadow quality is set to high

Læs mere her:

http://www2.ati.com/drivers/Catalyst_47_Release_Notes.html


Erik Winther skrev torsdag den 08 juli 2004 kl. 01:45: [ svar | nyeste ]
Rune ~ Din bøf, så sent som kl 22:45 kiggede jeg om der var nye Drivere, inden jeg Ghostede mit System, nææææ og jeg har kigget de sidste dage, intet, så kom jeg på igen og ville skrive noget i RAID Artiklen, så at Catalyst artiklen var rykket op, tænkte det nok, grumpfh, der stod din smøre, har du direkte tråd til dem, så du får besked eller hva ? *LOL*

Vil bare håbe der er skygger i Race Driver 2, samt bilerne kan ses, ellers er det lige til Papirkurven.



Rune skrev torsdag den 08 juli 2004 kl. 09:37: [ svar | nyeste ]
Jeg får nu ikke besked, når nye drivere udgives, så det er sikkert helt tilfældigt, at jeg faldt over disse drivere før dig :-) Skygger i TOCA Race Driver 2 virker fint hos mig, men det gjorde de såmænd allerede med beta-Catalyst 4,7.


Erik Winther skrev torsdag den 08 juli 2004 kl. 15:15: [ svar | nyeste ]
Det var kun spøg, det ved du nok, men det her er ikke spøg, ATI fatter ikke at jeg har et specielt behov, dvs. Jeg har over 120 spil på mit System, dem deler jeg med mine 3 drenge, som ofte nævnt, der er slet ingen chance for at jeg agter at skifte indstillinger på FSAA og AF afh. Af spil kompatibiliteten, jeg havde derfor ikke testet hvorfor jeg ikke kunne se bilerne i RD2, på nyere Catalyst Drivere, denne gang tog jeg mig tid og legede lidt, lige så snart FSAA ikke er Application Preference, forsvinder en del af grafikken i RD2.

Godt så prøver jeg en kompromis løsning, men ak nej, jeg kan ikke få FSAA til at køre på F1 Challenge og UT2004, med en indstilling der også kan køre RD2 ordentlig.....Ved en lavere opløsning i RD2 syntes jeg at "savtakkerne" mere lignede "alligatortænder" jeg havde dog ikke lige noget at bevise det med.

For at se på ydelsen, kørte jeg en 3DMARK03 test, ved efterhånden hvor jeg skal holde øje med tallene for at se om det er et positivt eller negativt resultat der kommer ud, det var noget mere end Cat 4.4 leverer, dette fik mig til at gå over til OC og slå Cool N' Quiet fra, skulle lige se hvad den kunne levere, sad så og studerede det hele mere, da jeg vidste det blev en længere affære, der kom to gevaldige resultater ud af denne opgave.

Først viser det sig at der var meget større udskajelser hvad manglende FSAA angik, i TROLL'S LAIR har Gurli Marie, eller hvad hun nu hedder, så store takker på kroppen og sværdet at jeg troede jeg var landet i 640x480, tilbage på Cat 4.4 er der kun tale om de minimale takker som ingen FSAA efterlader.

Så kommer det store måben, med Cool N' Quiet slået til, giver det større resultat end uden, tilmed endnu mere end det giver når jeg giver den et Boost med FSB og VCore så den kører 2.4GHz istedet for 2.3GHz se selv her: http://www.pcsline.dk/files/3DMARK03_44vs47.jpg

Meget kunne tyde på at Cat 4.7 yder mere for at kunne klare de der Shader effekter der er blevet talt om, det er måske også derfor det ser mystisk ud uden FSAA, jeg ved det ikke, jeg ved kun at så længe jeg kører 9800XT forbliver Cat 4.4 sikkert bedste Driver til mit egotrip.



Rune skrev torsdag den 08 juli 2004 kl. 20:06: [ svar | nyeste ]
Tweak Town har testet Catalyst 4,7 mod 4,6 via X800Pro med aktiveret overdrive - jeg ville nok have foretrukket, at resultaterne var uden dynamisk overclockning, men interesserede kan læse mere her:

http://www.tweaktown.com/document.php?dType=article&dId=668


Rune skrev fredag den 09 juli 2004 kl. 12:39: [ svar | nyeste ]
Skulle enkelte have problemer med at aktivere Temporal FSAA og ANI via Catalyst 4.7, så er her hjælp at hente:

"I've been noticing a few people have been having issues with Temporal AA not showing up in their control panels. I've been chatting with ATI today and they have kindly allowed me to host a tool i've had for a while now."

Kilde til ovenstående citat samt henvisning til download:

http://www.driverheaven.net/#article_15142


Rune skrev onsdag den 14 juli 2004 kl. 18:12: [ svar | nyeste ]
Tweak.dk har publiceret en ganske glimrende test af Catalyst 4,7 mod 4,6 - læs mere her:

http://www.tweak.dk/tests2.php?id=396


RL skrev torsdag den 15 juli 2004 kl. 18:00: [ svar | nyeste ]
Hej, Hjælp! Jeg har prøvet at slutte min computer til mit tv, det virker fint bort set fra at der ikke kommer farve på tv-skærmen. Jeg har et Radeon 9700 non pro fra sapphire. Jeg kører med catalyst version 4.5. Er der nogen der har haft samme problem, eller kan hjælpe. Forresten ham der har haft fjernsynet før mig har set film fra computeren med farve.


Erik Winther skrev torsdag den 15 juli 2004 kl. 18:03: [ svar | nyeste ]
RL ~ Jeg antager det er NTSC den sender ud og dit TV kun fatter PAL.....Ellers må der en klogere åge til, for at hjælpe dig ;)


RL skrev torsdag den 15 juli 2004 kl. 18:11: [ svar | nyeste ]
Erik Winther- Ja, det har du nok egentlig ret i, når jeg skal vælge format kan jeg kun vælge PAL - B,G og H. Kunne det muligvis hjælpe med en anden driver, eller skal jeg anskaffe mig et nyt fjernsyn.


Erik Winther skrev torsdag den 15 juli 2004 kl. 20:23: [ svar | nyeste ]
RL ~ Hvis du kan vælge Pal, så er det jo rigtigt nok til Danske forhold, så medmindre du har importeret TV'et fra USA, jeg tror du skulle tage og tjekke dit kabel en ekstra gang, evt. På et Andet TV.


82.143.203.213 skrev lørdag den 17 juli 2004 kl. 16:49: [ svar | nyeste ]
jeg vil bare lige sige at jeg har prøvet alle driverne fra 4.4 til 4.7 på mit Ati Radeon 9800SE (256-bit versionen) og jeg kan se den samme fejl(hvis det er det) i Farcry (med højeste detaljer i 1024x768) som Rune har vist et billed af tidligere og den forekommer nøjagtigt samme sted som vist. Så det er muligt at det er en skyggeeffekt eller noget andet og hvis det er en fejl håber jeg Ati er ved at rette den.

forresten god artikel Rune.



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende