Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Er 3DFX Glide døende?
Grafikkort af Webmaster fredag den 15 december 2000 kl. 11:28 [ Grafikkort ]
Ifølge Unreals fader, Tim Sweeney, er 3DFX Glide døende. Tim Sweeney har netop udtalt: "Glide is dead. Nobody is writing any new code aimed at Glide. There are just some games on the market still taking advantage of it, so it will be a little while before the thing is fully buried. But I can assure you developers are doing their best to shovel dirt on the grave, and it we ever see the deceased try to claw its way out, we will whack it back down."

Hvis Tim Sweeney har ret, så er det absolut bedste argument for at købe et 3dfx-kort ikke længere særligt tiltalende... Fordelen ved 3dfx Glide APIen er netop, at Glide stort set er ren maskinkode til 3dfx-kort, og derved generelt meget bedre end OpenGL og Direct3D, som visse non-3dfx-kort må nøjes med... Men er det nu i orden at lade Glide dø? Er der overhovedet nogen grund til stadig at juble over Glide? Det er stadig stor grund til at juble over Glide, her er et eksempel fra www.planettribes.com, som viser test af spillet Tribes (fra maj 2000):

(Billedkilde: http://www.planetstarsiege.com/reviews/voodoo5500.shtml )

Processoren er en Celeron 400, GeForce er med DDR-ram, men utroligt nok er et gammelt støvet voodoo2-kort med 90 MHz langt hurtigere end GeForce DDR i både 640x480 og i 800x600! Så Glide er altid en velsignelse...

Her er endnu et eksempel - Unreal Tournament (P2 496/124 - fra juli 2000):

(Billedkilde: http://www.64bits.se/recensioner/v2-geforce/index.shtml )

Voodoo2 er stadig hurtigere end GeForce, så kun en tåbe udskifter sit støvede Voodoo2 med GeForce for bedre at kunne spille Unreal Tournament. Havde cpuen været på 600 MHz+, så havde GeForce måske vundet grundet større fillrate. Men lad os lige checke 1024x768 også:

(Billedkilde: http://www.64bits.se/recensioner/v2-geforce/index.shtml )

Bemærk, at det er en fejl, at der ved dette billede er angivet "800x600" - det er 1024x768, men ok, hvad kan man forvente - billederne kommer jo fra et svensk site :-). Bemærk dog, at Voodoo2 SLI i denne meget fillrate intensive opløsning stadig er hurtigere end GeForce!!

Hvis vi kigger på de spil, som ankom i år 2000, så er Glidespil stadig at finde i stort antal. Det tyske PC-GAMES magazin angiver ved spilreviews, om et spil understøtter Glide, D3D og/eller OpenGL. Bare ved at kigge de sidste 3 numre igennem fandt jeg bl.a. følgende Glide-spil: Deep Fighter, Carmageddon TDR 2000, The Moon Project, Insane, NHL 2001, Bundesliga 2001, Star Trek New Worlds, Airfix Dogfighter og 4 tyske fodboldspil. Så det ser ud til, at Glide trives ganske fint. Ser vi tilbage på år 2000 ser vi, at store super-titler som bl. a. Diablo2 og Messiah stadig understøttede Glide. Deus Ex er et også glimrende eksempel herpå:

Hmmm, hvad mon Onkel Freud kunne få ud af dette billede... Nuvel, Deus Ex er årets fineste og bedste 3D-spil, hvis vi skal tro diverse anmeldelse. VoodooExtreme, FiringSquad og mange andre har givet dette Glide-understøttede spil absolut topanmeldelse (australske PowerPlay gav Deus Ex 98%, vist det højest jeg har set - VoodooExtreme gav det 95%). Deus Ex er berygtet for at ikke at køre nævneværdigt godt på Nvidia-kort mm.., men Deus Ex kører fremragende under Glide (hvis du har en tilstrækkelig hurtig cpu), som stort set alle andre Glidespil. Stabilitet og maksimal ydelse er netop, hvad Glide normalt kendetegner. Et nyere Glidespil, der ligesom Deus Ex også er baseret på Unreal Tournament enginen, er kampspillet Rune:

Rune er et polygon-intensivt spil, hvorfor Voodoo2 SLI stadig var cpu-begrænset på en P3 600 MHz i 1024x768. Først med P3 850 MHz blev Rune fillratebegrænset i 1024x768 med Voodoo2 SLI. Uden Glide havde dette næppe været tilfældet. Eftersom hverken Deus Ex eller Rune understøtter GPU, er der ingen grund til at tro, at GeForce1-2 vil være nævneværdigt hurtigere end Voodoo2 SLI eller Voodoo3 i Rune eller Deus Ex - i hvert fald ikke sålænge opløsningen er højest 1024x768. Rune og Deus Ex viser således, at Glide stadig er højaktuel i Unreal Tournament-baserede spil. Men hvad med nye spil, som ikke er baseret på Unreal Tournament-enginen? Som nævnt understøttede både Diablo2 og Messiah Glide, hvorfor specielt Voodoo2-ejere oplevede et minimalt antal problemer med disse titler (Voodoo3-ejere oplevede generelt store problemer med Messiah, mange GeForce2-ejere måtte i starten spille Diablo2 i 2D, da D3D ikke fungerede ordentligt). Helt nye titler som danskproducerede Hitman - Codename 47 understøtter via egen grafikengine ligeledes Glide:

Hitman - Codename 47, ovenstående er blot et stemnings-billede.... her er et par andre indtryk fra spillet:

"Vis mig din hjerne, Hr. Gangsterchef...". Hitman er ikke for børn. Lidt senere, næsten samme sted:

"Grønthandler.... Hvorfor blev jeg ikke grønthandler?". Nuvel, det er ikke nemt at være medlem at det humane aflivningskorps... Atter takket være Glide kører Hitman fantastisk godt på gamle Voodoo2.

Men hvad med spil i år 2001? Har Tim Sweeney ret i, at Glide er død? Næppe. 3DFX har allerede bekendtgjort, at deres næste generation af nye superduper-3D-kort (kaldet Rampage) også vil understøtte Glide. Spil som Duke Nukem Forever er baseret på Unreal Tournament-enginen og vil ligeledes understøtte Glide, når det udkommer i (forhåbentlig) 2001. Diablo2-Expansion-pakken, som udkommer sommer 2001, vil højst sandsynligt ligeledes understøtte Glide - og mest af alt for os blodtørstige sjæle: Severance - Blade of Darkness vil også understøtte Glide. Her et par stemningsbilleder fra Severance, der vel også kunne hedde Diablo3D (men næppe uden at få et par Blizzard-arbejdere til at rømme sig):

"Et skridt til..... hvis han tager bare et skridt til, så får han med øksen..."

Efter 3 dage kunne Hr. Skelet ikke klare sin gæst mere. Og uden tunge måtte han desværre ty til kropssprog...

Goblin-moderen fortrød bittert, at hun ej havde lært sin halvvoksne unge ikke at bide i erfarne ridderes knæskaller...

Severance - Blade of Darkness udkommer teoretisk set den 29. januar 2001. Glide er i øjeblikket kun understøttet på Voodoo2, Voodoo3-5 må klare sig med Direct3D. Det forventes dog, at Glide virker til alle 3DFX-kort, når den færdige version af Severance undkommer. Du kan allerede nu downloade demo af Severance på www.3dfiles.com (i Europa hedder spillet "Severance - Blade of Darkness", i USA hedder det "Blade - The Edge of Darkness", hvilket skyldes, at titlen "Blade" ikke var tilgængelig i Europa, men sådan er der jo så meget...).

Konklusionen må naturligvis være, at antallet af Glide-titler er dalende, men det betyder ikke, at Glide på nogen måde er døende. Glide vil sikkert være at finde mindst frem til år 2002, og det er ganske lang tid i denne branche. Så at undlade at købe Voodoo5 5500 blot fordi Glide ifølge visse rygter er døende, er således ikke en god ide. Glide-understøttelse er nemlig stadig et af de bedste argumenter for at købe et nyt 3dfx-kort. At undlade at købe Voodoo5 5500 fordi dette kort ikke har GPU og bump-mapping, er derimod en langt bedre argumentation. Eftersom Voodoo2 er 3D-addon-kort, vil Voodoo2 (SLI) altid fungere sammen med et AGP-grafikkort. Entusiaster vil således få det bedste af begge verdener, hvis GeForceIII (eller GeForceIV) kombineres med Voodoo2 SLI i samme maskine (og større spillemonster af en PC kan du næppe sammensætte næste år :-)



Rune skrev fredag den 15 december 2000 kl. 15:04: [ svar | nyeste ]
Nåeja, Clive Barker's Undying er et andet UT-engine-spil, som også vil understøtte Glide (Clive Barker er manden bag filmen Hellraiser, Books of Blood og meget mere).


Frej Rasmussen skrev lørdag den 16 december 2000 kl. 21:07: [ svar | nyeste ]
Du kan ikke sammenligne de score der.

For det første er f.eks. Unreal lavet til glide oprindeligt og ikke Opengl. Dvs. at mange "gamle" spil passer bedst til Voodoo fordi den interne arkitektur er skrevet til glide.

For det andet er Glide en teknologi skrevet direkte til voodoo chippens arkitektur og vil derfor altid have en fordel over for OpenGL/Directx som nemlig ikke er skrevet til et bestemt chip/grafikkort, men kaldes er derimod et HAL (Hardware Abstraction Layer) hvilket gør at en udvikler kan skrive til en specifik API(DX/OGL) og dermed kunne bruges på forskellige computere.



Rune skrev søndag den 17 december 2000 kl. 14:27: [ svar | nyeste ]
Pointen er, at Glidespil stadig kører fremragende på 3dfx-kort, og stadig har stor betydning. Uden glide havde f.eks. Voodoo2 forlængst været et overstået kapitel, men pga. Glide kan Voodoo2 i visse tilfælde være mindst lige så hurtig som f.eks. GeForce (hvilket jo er flot i Unreal Tournament mm.). Dvs. ovenstående artikel prøver blot at kigge på, hvorvidt Glide er døende, og hvorvidt Glideunderstøttelse stadig betyder noget.

Mht. NVIDIAs opkøb af 3DFX betyder dette næppe det store mht. Glide i 2001, eftersom spilproducenter er interesserede i at tjene bedst muligt, og der er et meget stort antal 3dfx-kort på markedet. Glide er stadig nemmeste måde at sikre sig, at ens software virker optimalt på 3dfx-kort.



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende