Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Meta-analyse: Ydelse med GeForce RTX 2080 (Ti) baseret på 35 spil
Grafikkort af Webmaster lørdag den 22 september 2018 kl. 15:36 [ Grafikkort ]
Nvidia har i denne uge lanceret deres hidtil kraftigste, men også dyreste, grafikkort rettet mod PC-spil. Ydelsen kan variere en del fra spil til spil, og vi har derfor regnet på resultater fra 35 forskellige spil fra adskillige websites for at muliggøre en meta-analyse og derved se tydelige og pålidelige forskelle på de nye grafikkort sammenlignet med Nvidias flagskibe fra de seneste to generationer, nemlig GeForce 1080 Ti (fra år 2017) og GeForce 1080 (fra år 2016).

De nye RTX grafikkort introducerer nye teknologier via Turing GPU-arkitektur, såsom DLSS (Deep Learning Super Sampling) og en potentielt revolutionerende mulighed for raytracing i realtime. Som nærmest altid interesserer vi os meget lidt for nye teknologier, før der er udviklet fremragende og anmelderroste spil, der i høj grad er i stand til at udnytte nye teknologier. Lidt som da GeForce3 i år 2001 blev fremvist ved at kunne rendere monstre fra Doom3 i hidtil uset detaljegrad – hvem husker ikke disse billeder ;-)

http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/01/02/22/7595866

Men da Doom3 endelig udkom flere år senere (år 2004), så var GeForce3 for længst forældet, og Radeon 9700 var langt hurtigere. Så hvem ved, når fantastiske spil med raytracing ankommer, så er Nvidia måske klar med RTX 2180 – eller 2280 ;-) Samt en mere energibesparende 7nm gpu-fabrikationsproces (aktuelle RTX-kort anvender 12 nm) kan betyde, at AMD også er klar med højtydende (7nm) grafikkort til PC-spil år 2019. Fremtiden holder vi ikke meget af at spå om og anbefaler, at man køber grafikkort efter aktuelle behov i nuværende spil – og ikke baseret på forhåbninger om, hvad der kan ske engang i fremtiden.

Dermed bestemt ikke skrevet, at DLSS og realtime raytracing er uinteressante teknologier, men aktuelt kæmper selv RTX 2080 Ti med at holde blot 60 fps i 1920x1080 i Shadow of the Tomb Raider, når raytracing aktiveres – og som skrevet, hvem ved, hvor interessant 2080 Ti er, når/hvis der engang udkommer spil, der er udviklede fra bunden til at understøtte raytracing. Her kan ses realtime raytracig i Shadow of The Tomb Raider og Metro Exodus:





DLSS er baseret på anvendelse af kunstig intelligens til at bedre billedkvalitet via øget skarphed og kantudglatning på en måde, der ifølge Nvidia kan gøre RTX-grafikkort dobbelt så hurtige som de hurtigste GTX-grafikkort. Adskillige spil forventes snarlig at understøtte DLSS, mere info her:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/geforce-rtx-dlss-new-games-september-2018/

https://wccftech.com/nvidia-dlss-explained-nvidia-ngx/

Derudover er vi som altid primært fokuserede på udelukkende en ting her på sitet, nemlig hvad man her og nu får ud af at købe et nyt grafikkort. Lad os se nærmere på, hvorledes nye GeForce RTX 2080 klarer sig i aktuelle spil.

Meta-analyse af ydelse med Nvidia GeForce RTX 2080 (Ti) grafikkort
En meta-analyse er en metode, hvor data og undersøgelsesresultater samles fra flere forskellige kilder og sluttelig anvendes til at beregne et overordnet – og forhåbentlig klart – resultat. Dette muliggør, at målefejl og variationer, der kan optræde på enkelte testsites, får minimeret deres betydning, samt vi kan på denne måde samle et særligt stort antal målinger og dermed øget statistisk pålidelighed. Anvendt metode er her at sætte ydelse med GeForce RTX 2080 Ti til 100% og rangere ydelser med RTX 2080 (non-Ti), GTX 1080 Ti og GTX 1080 (non-Ti) i forhold til RTX 2080 Ti. Det er så blot at finde lommeregneren frem; vi har udvalgt 35 forskellige spil og det medførte 260 forskellige målinger, der alle danner basis for de overordnede resultater, som præsenteres nedenstående.

Bemærk, for ikke at lade et bestemt spil få for megen vægt, så har vi kunne tilladt, at et spil inkludere éen gang i nærværende undersøgelse. Alle data i nærværende artikel stammer fra disse hovedartikler:

1. Anandtech: https://www.anandtech.com/show/13346/the-nvidia-geforce-rtx-2080-ti-and-2080-founders-edition-review

2. Tweakers: https://tweakers.net/reviews/6553/1/rtx-2080-en-2080-ti-een-nieuwe-maar-dure-prestatiekroon-inleiding-wachten-op-kaarten.html

3. The Tech Report: https://techreport.com/review/34105/nvidia-geforce-rtx-2080-ti-graphics-card-reviewed

4. Bjorn3D: https://www.bjorn3d.com/2018/09/nvidia-geforce-rtx-is-here-introducing-the-geforce-rtx-2080-rtx-2080-ti-4k-60-fps-or-bust/

5. TechPowerUp: https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_Founders_Edition/

Følgende spil indgår i analysen:

Anandtech:
1. Battlefield 1.
2. Far Cry 5.
3. Ashes of the Singularity.
4. Wolfenstein II: The New Colossus.
5. Final Fantasy XV.
6. Grand Theft Auto V.
7. Middle-earth: Shadow of War.
8. F1 2018.
9. Total War: Warhammer II.

Tweakers:
10. Assassin’s Creed: Origins.
11. Forza Motorsport 7.
12. Ghost Recon: Wildlands.
13. Rise of the Tomb Raider.
14. The Witcher 3: Blood and Wine.

The Tech Report (kun resultater fra 3840x2160-opløsning):
15. Project Cars 2.
16. Hellblade.
17. Gear of War 4.

Bjorn3D (kun resultater for 2080 (Ti) og 1080 Ti – ikke for 1080 (non-Ti)):
18. Thief (2014).
19. Bioshock Infinite.
20. Dirt Rally.
21. Grid Autosport.
22. Assetto Corsa.
23. Batman Arkham Knight.

TechPowerUp:
24. Call of Duty: WWII.
25. Divinity Original Sin 2.
26. Dragon Quest XI.
27. Hitman.
28. Monster Hunter World.
29. Prey.
30. Rainbow Six: Siege.
31. Civilization VI.
32. Deux Ex: Mankind Divided.
33. Sniper Elite 4.
34. SpellForce 3.
35. Strange Brigade.

Resultater
Vi har udvalgt resultater for to opløsninger: 1920x1080 og 3840x2160. 1920x1080 er valgt, da vi gætter på, at langt de fleste fortsat anvender skærme med denne opløsning, samt 3840x2160, da RTX 2080 (Ti) er skabt til netop denne (4K-)opløsning – og betaler man kr. 10.000,00 for et 2080 Ti, er der forhåbentlig også råd til en passende 4K-skærm. Men lad os starte med 1920x1080, hvor selv GTX 1080 (non-Ti) fortsat kan være så hurtigt, at resultater bliver cpu—begrænsede. Dvs. at cpu-ydelsen bliver flaskehals – for hvis cpu’en kun kan beregne f.eks. 40 billeder per sekund (fps), mens grafikkortene kan beregne mindst 100, så bliver ydelsen sluttelig på 40 fps, hvilket reelt kun siger noget om, hvor hurtig cpu’en er. Dog er i hoveartiklerne generelt anvendt cpu’er, der er så hurtige, at de kun sjældent udgør flaskehalse, selv i 1920x1080. Endvidere er anvendt Founders Editions (FE) mht. nedenstående grafikkort, der kan være en smule hurtigere end standard-grafikkort. Vi fandt følgende resultater, hvor RTX 2080 Ti FE er sat til 100 % og øvrige grafikkort er skaleret herefter:



Disse resultater betyder, hvis vi regner lidt videre, at RTX 2080 Ti er 1) 10 % hurtigere end RTX 2080 (non-Ti), 2) 14% hurtigere end GTX 1080 Ti og 3) 43 % hurtigere end GTX 1080 (non-Ti) – altså i 1920x1080 opløsning. Selv GTX 1080 (non-Ti) er stadig så hurtigt, at det ikke giver megen mening at købe RTX 2080 (Ti) i denne skærmopløsning, hvis man har et GTX 1080 grafikkort. - Medmindre man ønsker at opnå meget høje billedrater (144+ fps i 144+ Hz) eller at anvende høje niveauer af super-sampling.
Her kan også ses, at RTX 2080 (non-Ti) kun er 3 % hurtigere end GTX 1080 Ti, hvilket kan være lidt en skuffelse. Et skift fra GTX 1080 (non-Ti) til RTX 2080 (non-Ti) vil medføre 30 % mere i gennemsnitlig ydelse.

Der er nogen varians på resultaterne, og vi fandt følgende:
GeForce RTX 2080 Ti: 100 % (fra 100 % til 100 %).
GeForce RTX 2080 (non-Ti): 91 % (fra 77 % til 108 %).
GeForce GTX 1080 Ti: 88 % (fra 60 % til 114 %).
GeForce GTX 1080 (non-Ti): 70 % (fra 52 % til 101 %).

At nogle grafikkort opnåede over 100% skyldtes, at der var enkelte spil, hvor disse grafikkort var hurtigere end RTX 2080 Ti. Dette kan typisk skyldes cpu-begrænsning eller uoptimerede drivere. Men det betyder, at selv med GTX-grafikkort kan der være spil, hvor RTX 2080 (Ti) ikke er hurtigere end GTX 1080 (Ti), trods dette er sjældne tilfælde.

I 3840x2160 fandt vi følgende resultater:



Igen, hvis vi regner lidt videre, var RTX 2080 Ti 1) 27 % hurtigere end RTX 2080 (non-Ti), 2) 33% hurtigere end GTX 1080 Ti og 3) 79 % hurtigere end GTX 1080 – altså i 3840x2160 (kendt som 4K) opløsning. I denne opløsning skilles fårene fra bukkene, og RTX 2080 Ti er nu langt hurtigere end GTX 1080 (non-Ti). Dog er forskellen mellem RTX 2080 Ti og GTX 1080 Ti fortsat ikke voldsomt stor, og det kan være vanskeligt at argumentere for, at en forskel på ca. 30 % fint modsvarer merprisen på at opgradere til RTX 2080 Ti. Men det er selvfølgelig op til den enkelte at overveje.
Her kan også ses, at RTX 2080 (non-Ti) kun er 5 % hurtigere end GTX 1080 Ti. Et skift fra GTX 1080 (non-Ti) til RTX 2080 (non-Ti) vil medføre 41 % mere i gennemsnitlig ydelse.

Der er varians på resultaterne, og vi fandt følgende:
GeForce RTX 2080 Ti: 100 % (fra 100 % til 100 %).
GeForce RTX 2080 (non-Ti): 79 % (fra 75 % til 85 %).
GeForce GTX 1080 Ti: 75 % (fra 59 % til 84 %).
GeForce GTX 1080 (non-Ti): 56 % (fra 47 % til 68 %).

Således er der spil, hvor RTX 2080 Ti er mere end dobbelt så hurtig som GTX 1080 (non-Ti), mens vi ikke fandt et eneste spil, hvor tilsvarende gjaldt for GTX 1080 Ti. Vi kan formulere det hele på en anden måde - gældende for spil i 3840x2160-opløsning:

A. Opgradering fra GTX 1080 (non-Ti) til RTX 2080 Ti: Din billedrate øges mellem 47 % og 112 % - typisk dog ca. 80 %.
B. Opgradering fra GTX 1080 (non-Ti) til RTX 2080 (non-Ti): Din billedrate øges mellem 10 % og 81 % - typisk dog ca. 40 %.
C. Opgradering fra GTX 1080 Ti til RTX 2080 Ti: Din billedrate øges mellem 19 % og 70 % - typisk dog ca. 30 %.
D. Opgradering fra GTX 1080 Ti til RTX 2080 (non-Ti): Din billedrate øges mellem -11 % (tab af ydelse) og 44 % - typisk dog ca. kun 5 %.

Støj og strømforbrug for RTX 2080 Ti grafikkort
Aktuelt er der ikke foretaget målinger på mange RTX 2080 Ti grafikkort, men meget tyder på, at Asus GeForce RTX 2080 Ti RoG Strix har opnået så fantastiske resultater mht. støjniveau, at det er vanskeligt at gøre bedre (uden at anvende vandkøling). Se også denne anmeldelse:

https://www.guru3d.com/articles-pages/asus-geforce-rtx-2080-ti-rog-strix-preview,1.html

Kort skrevet kan Asus GeForce RTX 2080 Ti RoG Strix indstilles i en særlig ”Silent mode”, hvorved grafikkortet bliver ekstremt stille. Dette skyldes, at blæserne på Asus-kortet i dette tilfælde roterer ganske langsomt eller slet ikke, men Asus GeForce RTX 2080 Ti RoG Strix formåede alligevel at køle bedre end Nvidias GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition (FE) grafikkort! Sættes blæserne på Asus GeForce RTX 2080 Ti RoG Strix til ”Performance mode”, så køles Asus GeForce RTX 2080 Ti RoG Strix ca. 10 grader bedre end Nvidias GeForce RTX 2080 Ti FE, vel at bemærke uden, at det larmer mere. Asus GeForce RTX 2080 Ti RoG Strix er et meget tykt og langt grafikkort, der ikke vil passe i mindre og små PC-kabinetter, netop grundet den enorme køler. Asus GeForce RTX 2080 Ti RoG Strix har en tykkelse svarende til 2,7 slots og kan ses her:


Asus GeForce RTX 2080 Ti RoG Strix

De særdeles lave støjmålinger fra Asus GeForce RTX 2080 Ti RoG Strix er bekræftet også af andre testsites.
Hvis man har et lille/mindre PC-kabinet uden plads til grafikkort, der er over 30 cm lange og/eller som kræver mere end 2 slots i tykkelse, og hvis man ikke ønsker de potentielt mere støjende referencekølere svarende til Nvidias Founders Edition, så er bedste og eneste bud måske Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Windforce, som kun fylder 2 slots og har en længde på 28 cm:


Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Windforce OC

Gigabyte har tidligere præsteret særdeles lavt støjniveau og glimrende køling med Windforce-kølere på GTX 1080 Ti, men det skal pointeres, at vi stadig ikke har set objektive støjmålinger fra Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Windforce grafikkortet.

Strømforbruget for GeForce RTX 2080 Ti grafikkort ligger generelt nær ved GTX 1080 Ti, dvs. forvent maksimalt mellem ca. 250 og 280 watt effektforbrug ved afvikling af krævende spil. Dette er betydeligt mere end de flotte 180 watt, som GTX 1080 kan klare sig med. Nvidia anbefaler 650 watt strømforsyning eller bedre til RTX 2080 Ti; om man kan klare sig med lidt mindre, eller behøver mere, vil naturligvis afhænge af øvrige komponenter i ens PC.

Konklusion og afsluttende bemærkninger
Generelt kan konkluderes, at GeForce RTX 2080 Ti er ca. 33 % hurtigere end GTX 1080 Ti og ca. 79 % hurtigere end GTX 1080 (non-Ti), og dette er i 4K-opløsning (3840x2160). Strømforbruget er nærmest uændret fra GTX 1080 Ti, mens ejere af normale GTX 1080 (non-Ti) grafikkort kan forvente et øget effektforbrug på op til 100 watt - ved opgradering til RTX 2080 Ti. Hvis man har ældre grafikkort, f.eks. GTX 970 eller 980 (Ti), kan der være særdeles megen ydelse at vinde i 4K-opløsning ved skift til RTX 2080 (Ti). Men gratis er det ikke; RTX 2080 Ti kan let koster mere end kr. 10.000,00, hvilket kan virke som monopolagtig adfærd fra Nvidias side. Personer, der ikke er tilfredse med den aktuelle prisudvikling, kan anbefales at se denne video – der i øvrigt inkluderer resultater fra Doom (2016):



Høje priser kan let betyde, at der er ringe incitament for softwareudviklere til at understøtte raytracing mm., fordi ganske få personer på verdensplan vil anvende RTX-grafikkort. Ifølge dagens Steam-hardware-oversigt anvender færre end 5 % GTX 1080 (Ti), og man kan frygte, at endnu færre vil anvende RTX-grafikkort, såfremt de aktuelle priser ikke reduceres. Ejere af GTX 1080 Ti grafikkort kan overveje at vente og se, hvad der sker næste år, særligt med kommende 7nm grafikkort.

Ydelse i VR-spil med RTX 2080 Ti er endnu ikke ordentlig undersøgt, og i nogle ældre spil fandt Bjorn3D, at ydelse med RTX 2080 Ti ikke var blevet markant bedre end med GTX 1080 Ti – særligt i spil som Dirt Rally og Assetto Corsa, der netop også findes til VR. VR-spil er generelt mindre indie-produktioner frem for omfattende AAA-spil i millionklassen, og man kan gætte på, at driveroptimering til VR-spil ikke har Nvidias højeste prioritet. Hvis man skifter fra GTX 1080 (Ti) til RTX 2080 (Ti) udelukkende grundet VR, så kan anbefales at vente til der foreligger resultater fra ægte VR-spil – og altså ikke fra syntetiske VR-benchmarks.

GeForce RTX 2080 (non-Ti) virker som en lettere skuffelse, idet dette grafikkort generelt ikke er hurtigere end GTX 1080 Ti. Medmindre man er meget interesseret i raytracing og DLSS, så virker RTX 2080 (non-Ti) uinteressant relativt til GTX 1080 Ti. Men igen, anvender man GTX 970-980 (Ti), så kan RTX 2080 (non-Ti) selvfølgelig være mere interessant, trods også dette grafikkort har en særdeles høj pris. Hvis man ikke bryder sig om de voldsomme priser og er i stand til at udholde mere ventetid, kan vi atter anbefale at afvente, hvad første halvår af 2019 tilbyder med især 7nm-baserede grafikkort.



Ingen brugerkommentarer.

Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende