Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Afstemning
Du har vundet hovedpræmien til en større EDB-messe, og må vælge ét af nedenstående grafikkort. Betingelsen er dog, at du anvender grafikkortet i din PC i mindst 1 år. Hvad vælger du?
Asus V9999 Deluxe (GeForce 6800 Ultra) 16.57% (274) 
ATi Radeon X800XT PE med standardkøler 5.93% (98) 
Gainward GeForce 6800 Ultra med vandkøling 16.38% (271) 
Galaxy Technology GeForce 6800 GT 3.69% (61) 
HIS Radeon X800XT PE IceQ2 27.45% (454) 
Leadtek GeForce 6800 Ultra 2.48% (41) 
Mad-Moxx X800 Pro Vivo @ XT (Zalman ZM80D-HP) 3.81% (63) 
Nvidia GeForce 6800 Ultra med standardkøler 2.90% (48) 
Sapphire Radeon X800XT PE Toxic 12.76% (211) 
Jeg rækker hånden ud i blinde og griber det første, det bedste 8.04% (133) 
Søren EG skrev Friday den 20 August 2004 kl. 00:50: [ svar | nyeste ]
Jeg har nok mest hang til et HIS Radeon X800XT PE IceQ 2 pga. det lave støjniveau og de gode OC-muligheder. Men jeg er da stadig lidt i tvivl. Galaxy Geforce 6800 GT er heller ikke at foragte, da det har samme køler-type. Men mon vi nogensinde ser Galaxy GT i danske PC-butikker?


jesper w skrev Friday den 20 August 2004 kl. 13:34: [ svar | nyeste ]
virker som om at folk tænker på mere end ydelse. men også forbrug og MEGET på støj.

nu skal vi bare have lidt flere stemmer



Omfufu skrev Thursday den 02 September 2004 kl. 08:11: [ svar | nyeste ]
Jeg er da total ligeglad med strømforbruget. Hvis jeg skulle sætte et mine nukeplant ind i min pc for at få noget godt hardware havde jeg sq gjort det.

Hvis det er el regningen i er bange for, spil dog ludo eller skak.

Jeg kan ikke helt forstå alt det balede med hvilke gfx kort osv der kræver mest effekt for at køre, sådan er livet.



Frank skrev Friday den 20 August 2004 kl. 16:56: [ svar | nyeste ]
Hvornår udkommer HIS Radeon X800XT PE IceQ2 i DK?? Og hvad kommer det ca. til at koste?


Rune skrev Friday den 20 August 2004 kl. 18:29: [ svar | nyeste ]
Pris ca. kr. 4.500,00 + forsendelse, ankomsttidspunkt er uvist, men enkelte forhandlere regner med næste uge (dog nok kun relevant, hvis du har forudbestilt for længe siden). ATi har skrevet om den aktuelle mangel på X800XT PE mm., som ledte enkelte forhandlere til at tro, at ATi helt havde standset produktionen af X800XT PE:

"ATI has not discontinued the RADEON X800 XT Platinum Edition as erroneously reported on some web sites. We continue to ship RADEON X800 products to customers worldwide, including the RADEON X800 XT Platinum Edition, RADEON X800 XT, RADEON X800 PRO and RADEON X800 SE.

Because of the popularity and success of our RADEON products - including the RADEON X800 - meeting the strong demand is sometimes challenging, however, rest assured we will continue to ship the RADEON X800 XT Platinum Edition and our full family of visual processors for gamers and computer enthusiasts!"

Patti Mikula
Public Relations Manager
Desktop Products
ATI Technologies Inc."

Kilde: http://www.rage3d.com/

Formodentlig vil september blive god måned mht. indkøb af X800XT PE eller GeForce 6800 Ultra.


jesper w skrev Friday den 20 August 2004 kl. 21:16: [ svar | nyeste ]
venter til næste år med at købe nyt gfkort, mit 9700 pro holder sku nok lidt mere, så er de her dyre kort også faldet lidt. :O)


Thomas L skrev Saturday den 21 August 2004 kl. 00:52: [ svar | nyeste ]
Jeg hælder nok mest til et Radeon X800XT PE med en støjsvagt IceQ II-køler, om det så er et HIS Radeon X800XT PE eller et Sapphire Radeon X800XT PE Toxic.


Gandalf skrev Saturday den 21 August 2004 kl. 22:31: [ svar | nyeste ]
Først vil jeg starte med at sige, at jeg selv har bestilt et HIS Radeon X800XT PE IceQ2 fra databutikken.com her i starten af august. Det kommer til at koste mig små 4500 kr. Grunden til at jeg bestilte det var, først og fremmest pga. to ting: effektforbrug og støjniveau. Jeg har en 400W PSU siddende i min computer, og jeg tager simpelthen ingen chancer mht. strøm, altså har jeg allerede udelukket 6800 Ultra (jeg er ikke indstillet på at bruge +5000 kr på en grafikkort opgradering). Så havde jeg 6800 GT og X800XT at vælge imellem. Da jeg overvejede 6800GT kortet kunne jeg ikke lade være med at tænke på, at X800XT faktisk er en god lille del hurtigere end 6800GT i alle spil, især med AA og AF. Jeg ville simpelthen hellere betale 1000 kroner mere for at få det mere ydelse og at det genererer mindre støj er selvfølgelig kun en fordel. Valget stod mellem SM3.0 og 3Dc, og jeg ikke var blevet tilstrækkelig overbevist om, at SM3.0 vil blive taget i brug snart og at Half-Life 2, som forhåbentlig udkommer snart vil gøre brug af 3Dc, og det første så også til at jeg hældte lidt mere imod ATI. Den sidste, og nok mest afgørende faktor, var at HIS X800XT IceQ II kortet rent faktisk var i sigte; Jeg sendte en mail til databutikken for at vide, hvis jeg bestilte nu, om jeg så kunne få et kort med fra næste parti og de svarede at 56/60 fra næste parti, nu var forudbestilte. Jeg slog straks til og bestilte, så jeg blev sikret en god plads i køen.

På trods af alt dette stemte jeg "Gainward GeForce 6800 Ultra med vandkøling". Hvis jeg rent faktisk kunne få fat i et gratis vandkølet, støjsvagt 6800U kort her og nu, ville jeg vælge det og så en ny strømforsyning, fremfor X800XT. Selvom 3Dc uden tvivl er en meget lovende feature, så fornemmer jeg bare at 6800 ultra "somewhat" er mere fremtidssikret. Jeg har flere personlige kontakter i et par udgiver firmaer bla. codemasters, hvor jeg selvfølgelig har spurgt ham hvad han ville anbefale af kort. Han har jeg også snakket med mange af hans kontakter og venner om hvad der "det bedste kort", men det har nu ikke været nogen nem opgave. Han haft meget svært ved at give mig et klart svar, i starten direkte anbefalede han faktisk X800XT som highend kort, men nu har han skiftet mening til 6800 gt/ultra. Dem han har snakket med, har flere gange hældt både mere til X800 og næste gang lidt mere til 6800. Selvfølgelig har vi hele tiden haft på det rene, at man altså ikke kan gå helt galt i byen, om man nu vælger det ene eller det andet. Hans nyeste og indtil videre længste holdning har nu været "I would give a slight nod at the 6800 gt/ultra cards. They are simply most futureproof". Han erkender at SM3.0 er en vigtig feature, og har et større potentiale end vi hidtil har set *hint far-cry-patch hint*. Jeg holder mig indtil videre til min HIS IceQ II X800XT ordre pga. tidligere nævnte grunde, men jeg må da nok indrømme at jeg ville tage et vandkølet 6800U kort hvis jeg blev tilbudt et af kortene gratis.

Det var så en kort historie lang, og det kan godt være at jeg har formuleret mig lidt kludret (jeg er træt, skrev hurtigt), det kan også godt være at jeg ikke fik det hele med, men nu har jeg da nogenlunde forklaret den situation som jeg står i, i valget mellem disse to fremragende, men forskellige kort.

Som det sidste kunne jeg godt tænkte mig nu at høre hvad du selv har votet Rune?



Rune skrev Sunday den 22 August 2004 kl. 20:33: [ svar | nyeste ]
Mit valg af grafikkort har at gøre med specielle hensyn til støj og strømforsyning, så mine kriterier har ikke nødvendigvis at gøre med bedste ydelse, egenskaber eller pris. Jeg ville aktuelt udelukkende overveje Galaxy Technology GeForce 6800GT eller HIS Radeon X800XT PE IceQ2 (eftersom disse grafikkort formodentlig ankommer snart), og her ville jeg være mere interesseret i Half-Life 2 og Serious Sam 2 end STALKER, Everquest 2 og Battle for Middle-Earth, selv om det er næsten dødt løb. Doom3 indgår ikke længere i ligningen, da jeg allerede er fuldt tilfreds med ydelse og billedkvalitet på Radeon 9700 Pro. Af ikke helt ringe betydning er også, at ATi har genoptaget understøttelse af Win98/ME. Så mon ikke den opmærksomme læser kan regne ud, hvad jeg har stemt på :-) Dog tror jeg, at det er marginaler, der adskiller 6800GT/U og X800XT PE, så uanset hvad man vælger (sålænge man holder sig til støjsvage kølere og har en god 350W PSU eller bedre), bliver man næppe skuffet.


Thomas L skrev Saturday den 21 August 2004 kl. 23:11: [ svar | nyeste ]
Ja, et helt støjsvagt GeForce 6800 Ultra ville være rart, men der er ingen, nå jo; Gainward og deres vandkøling! Men nej, vil helst ikke have vand i min comp, selv om det er pakket godt ind ;)

Rune, jeg kunne egentligt også tænke mig at vide, hvad du har votet? Jeg er nu meget enig i Gandalf's historie :-) - undtagen det med vandkøling, jeg har faktisk også selv forudbestilt et HIS IceQ II X800XT her i slutningen af Juli..., så håber på, jeg får det i næste uge.



Xill skrev Saturday den 21 August 2004 kl. 23:31: [ svar | nyeste ]
har et X800 pro .. så det må blive et GeForce 6800 Ultra med vandkøling

også det dyreste ..



Mandak skrev Saturday den 21 August 2004 kl. 23:35: [ svar | nyeste ]
Hmm.. Rune, Sapphire's toxic kort er et X800 Pro VIVO og Ikke et X800 XT PE.

TOXIC X800 PRO VIVO RADEON X800 XT RADEON X800 PRO

http://www.sapphiretech.com/vga/products.asp

Man...



Rune skrev Sunday den 22 August 2004 kl. 00:41: [ svar | nyeste ]
Sapphire X800XT PE Toxic forventes dog snarligt, selvom det er blevet en del forsinket, læs mere her:

"In addition to its normal line of Radeon X800 cards, Sapphire will also offer a new enthusiast line of Radeon X800 Pro and XT Platinum Edition cards under a new Sapphire "Toxic" brand."

Kilde: http://www.gamespot.com/news/2004/05/14/news_6098402.html

Og:

http://www.rage3d.de/index.php?show=803

Men selvfølgelig er rygter om skindet ikke meget værd, før bjørnen er skudt :-)


0x535859be.arcnxx13.adsl-dhcp.tele.dk skrev Sunday den 22 August 2004 kl. 18:09: [ svar | nyeste ]
Gainward 6800 Ultra med vandkøling.....


apprenti skrev Monday den 23 August 2004 kl. 15:58: [ svar | nyeste ]
gainward med vand!

i mange test er nvidia u lidt hurtigere end ati xtpe(undtagen hl2 self) og når der er vand på er det praktisk talt lydløst. mangler bare en lille pumpe og radi. men hvis jeg fik et gfx til 5k ville jeg nok godt kunne bruge 500kr på ovenstående!



Johnny B skrev Monday den 23 August 2004 kl. 18:09: [ svar | nyeste ]
jeg har lige læst denne artikel :

http://www.theinquirer.net/?article=18029

og den siger at for at fremtidsikre sig bør man vælge 6800, da den har PS3.0 ... og ATI klamre sig til speed de lige kan vinde kunder på i HL2 / CS:S

holder den i retten eller er annoncen "købt"

hvad kort skulle man vælge hvis man ser bort fra støjen ( køb af støjsvag køler senere ) ?

før var jeg helt sikker på X800XT, men nu er jeg blevet i tvivl :o(..

johnny



Rune skrev Monday den 23 August 2004 kl. 18:57: [ svar | nyeste ]
Der findes ingen sikre svar, men jeg er enig med The Inquirer i, at ATi kan have et problem med low-end og mellem-klasse grafikkort - bemærk at The Inquirer ikke kritiserer ATi's high-end:

"ATI has no PS3.0 part, and never will. The problem isn't that big if you look at it from the perspective of the highest end on the market, the pimped out Ultra-Platinum-Stupidlyexpensive Edition, those cards make up a miniscule amount of the market. They cast a great shadow, but monetarily, I would be surprised if they made money directly, but they sell a lot of mid and low end cards.

Here too, ATI is sucking wind, and has been for quite a while. ATI has a crappy line up other than the high end." (min fremhævning, red.)

Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=18029

Så X800XT PE bliver ikke kritiseret. Artiklen virker dog noget farvet - dvs. ATi har netop udtalt, at de på et tidspunkt faktisk vil understøtte SM3.0:

"Richard Huddy [fra ATi, red.]: There’s no way to avoid SM3.0 in the future, so the critical question is not “Will ATI adopt SM3.0”. Instead it’s “When will ATI adopt SM3.0”. Right now we think it’s a poor choice for the current generation, and that’s aggravated by the fact that there are basically no SM3.0 games available.

Exactly when? That would be telling. [And I’m not allowed to!]"

Og:

"The R420 (that’s the chip in the X800 series) can do anything that SM3.0 hardware can do, and in a few rare cases it’s a little more efficient to program these using SM3.0 techniques."

Kilde: http://www.oc-zone.com/modules.php?name=Articles&rop=conteudo&id=65

Så her er uddrag fra to artikler, hvor forfatternes habilitet nok i begge tilfælde kan diskuteres. Reelt har jeg ikke set tegn på, at denne artikel ikke fortsat skulle være høj-aktuel:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/05/27/3352176

Dvs. først når Half-Life 2, Everquest 2, Battle for Middle-Earth, STALKER og Serious Sam 2 er udkommet tror jeg, at vi kan begynde at konkludere på X800XT PE vs. 6800U - og indtil da er man nok nødt til at satse i blinde på den ene eller den anden løsning (og i dette tilfælde vi jeg anbefale, at man køber, hvad man umiddelbart opfatter som bedst mht. støj, effektforbrug, ydelse og VPU-egenskaber).


Johnny B skrev Monday den 23 August 2004 kl. 20:18: [ svar | nyeste ]

tak for svar RUNE :o)

nogen der ved noget om Artic Cooloing 4 til X800 kortene ???

johnny



Rune skrev Wednesday den 25 August 2004 kl. 16:27: [ svar | nyeste ]
Læs mere her:

http://www.bsmultimedia.dk/info.php?id=424


kimo skrev Tuesday den 24 August 2004 kl. 12:32: [ svar | nyeste ]
6800u med vandkøling. Sælge det -og købe gt-udgaven for 3400,-


Rune skrev Tuesday den 24 August 2004 kl. 17:04: [ svar | nyeste ]
Den går ikke: "Du har vundet hovedpræmien til en større EDB-messe, og må vælge ét af nedenstående grafikkort. Betingelsen er dog, at du anvender grafikkortet i din PC i mindst 1 år. Hvad vælger du?" (min fremhævning, red.)

Og om et år er aktulle high-end grafikkort formodentligt faldet meget i pris... Så der er forsøgt at tage højde for i afstemingen, at man ikke blot vælger det dyreste grafikkort for blot at sælge det videre med det samme :-)


Pelle skrev Tuesday den 24 August 2004 kl. 19:41: [ svar | nyeste ]
Jeg har valgt et kort. Hvornår sender i det??? Det er virkelig fedt - jeg plejer aldrig at vinde i konkurencer :)


proxy4.cybercity.dk skrev Wednesday den 25 August 2004 kl. 11:05: [ svar | nyeste ]
Hvis nogen skulle komme forbi Hong Kong, kunne du så ikke lige tage et HIS Radeon X800XT PE IceQ2 ekstra med til mig.

Priserne kan ses her: http://www.jumbo-computer.com/price.htm

Husk lige at det er Hong Kong $ og ca. er 1 HK$ = 0,8 DKr.

Hvilket giver en pris på 3.300,- DKr for et HIS Radeon X800XT PE IceQ2, altså hvis man selv tager det med hjem, for ellers kan det nok ikke betale sig...

King



Lasse skrev Thursday den 26 August 2004 kl. 09:54: [ svar | nyeste ]
Stemte HIS Radeon X800XT PE IceQ2, men har lige købt et Asus AX800PRO/TD/256MB da jeg selv skal betale, det skal sidde i en barebone og det er meget støjsvagt (HWT - Støjmålinger)


Ra skrev Thursday den 26 August 2004 kl. 20:24: [ svar | nyeste ]
Stemte Mad-Moxx for lydløst X800XT-PE med VIVO!


Noob skrev Monday den 30 August 2004 kl. 21:25: [ svar | nyeste ]
jeg tror at jeg vil vælge den ultra-super-water-nuclear-soundsilenced-mhz-proof-XyBeR-ExSTREEEM-XTMXFX-Razor-MONSTER-geiler 234234 mB ram grafikkortet... det er ret vildt...


_Soda_ skrev Sunday den 05 September 2004 kl. 10:41: [ svar | nyeste ]
Jeg blev nødt til, at vælge Mad-Moxx X800 Pro Vivo @ XT (Zalman ZM80D-HP) eftersom det var det eneste X800 kort, som umiddelbart ikke var et PCI-Express kort i den klasse.

Da jeg ikke lige går og overvejer opgradering af nyt bundkort og jeg ikke vil bruge så mange flere penge på strøm end jeg allerede gør, så er dette kort det eneste mulige.

Havde jeg haft PCI-Express, så ville jeg uden tvivl tage et HIS Radeon X800XT PE IceQ2.



Søren EG skrev Sunday den 05 September 2004 kl. 16:25: [ svar | nyeste ]
Jamen, det er ikke rigtigt. De fleste (eller alle) producenter af X800 kort kan også fås AGP 8X. Det gælder også HIS Radeon X800XT PE IceQ2. Så du kan altså sagtens købe det grafikkort, du helst vil have :-)


Søren EG skrev Sunday den 05 September 2004 kl. 16:29: [ svar | nyeste ]
Der gik vist ged i sætningsopbygningen, men meningen fremgår vel alligevel.


130.227.144.139 skrev Sunday den 12 September 2004 kl. 21:04: [ svar | nyeste ]
Bruger og vil HELT KLART anbefale ASUS GEFORCE 5600 ULTRA, pga. Den usædvanelige høje ydelse og kvalitet. At det så endda er lavet af asus er jo bare en frynsegode....



R fe skrev Monday den 13 September 2004 kl. 11:26: [ svar | nyeste ]
mon ikke du er lidt off emne.....???

forskellen mellem 5600 og 6800u eller 5600 og x800xt er som..#¤&#¤&#"&

atombombe imod stenalderkølle!!!

men som det ser ud nu med doom3 hælder jeg mest til
"Gainward GeForce 6800 Ultra med vandkøling"

men half life2 kommer jo også...så...øhh



John Jensen skrev Wednesday den 15 September 2004 kl. 18:20: [ svar | nyeste ]
Har ikke forstand på det


henrik jensen øer skrev Thursday den 16 September 2004 kl. 18:27: [ svar | nyeste ]
jeg har ikke så meget forstand på , men jeg kunne godt bruge et grafikkort som er en del bedre end det jeg har da da det

ikke virker optimal




Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende