Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Test af AGP-hastighed: AGP8x mod AGP4x
noget andet :) af Webmaster Monday den 29 July 2002 kl. 00:02 [ Andet ]
Nye grafikkort og bundkort, der understøtter AGP8x, er på vej. Eksempler på AGP8x-kompatible grafikkort er ATi Radeon 9700, Triplex Xabre 400 (SIS334) og Nvidia forventes tillige snarligt at udgive AGP8x-kompatible grafikkort (NV28 og NV30 mm.). Nye bundkort fra SIS (SIS648 til Pentium4 og SIS746 til Athlon XP), VIA (P4X333 og P4X400 til Pentium4 og KT400 til Athlon XP) og Nvidia (NForce2 til Athlon XP) understøtter dog også AGP8x. Vi kigger i denne artikel nærmere på resultater fra HardwareZone og undersøger, hvor meget AGP8x egentlig betyder.

HardwareZone anvendte følgende hardware:

CPU: Intel Pentium 4 2.53GHz
Bundkort: SiS648 (reference)
Ram: 256MB PC3200
Grafikkort: SiS Xabre400 (reference)
Styresystem: Windows XP Professional

Hvis du ønsker at vide mere om AGP8x (dvs. AGP3.0-specifikationer), så kan vi anbefale denne artikel:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/01/07/23/2295733

For at presse grafikkortet til det yderste, vil vi kun omtale resultater i 1600x1200x32. Vi starter med Quake3 Arena:

QUAKE3 ARENA


Kilde: http://www.hardwarezone.com/articles/articles.hwz?cid=3&aid=473

Hmmmnm, ikke meget at hente her, AGP4x er faktisk hurtigere end AGP8x... Mon denne uheldige trend fortsætter i Serious Sam 2?

SERIOUS SAM - THE SECOND ENCOUNTER


Kilde: http://www.hardwarezone.com/articles/articles.hwz?cid=3&aid=473

Også i Serious Sam 2 er forskellen på AGP4x og AGP8x nul og niks. Vi slutter AGP8x-nedturen af med 3DMark 2001 SE:

3DMARK 2001 SE


Kilde: http://www.hardwarezone.com/articles/articles.hwz?cid=3&aid=473

I 1024x768x32, som er standardopløsning i denne test, er forskellen på AGP4x og AGP8x under 1%. Og dette gælder også i 1600x1200x32.

KONKLUSION

Indtil videre ser det ud til, at AGP8x er lige så fantastisk ifht. AGP4x, som AGP4x var ifht. AGP2x. Dvs. at AGP8x er stort set lige så fantastisk som AGP2x. AGP8x tillader overførselsrater på op til 2,1 GB/s, hvilket er en fordobling ifht. AGP4x. Men eftersom kommende grafikkort tilbyder 2-3x båndbredden på GeForce4 Ti 4600, er der næppe tvivl om, at AGP8x ikke hjælper meget i kommende spil, hvis Radeon 9700 eller NV30 løber tør for ram og skal anvende apg-teksturering... Vi vender tilbage til AGP8x-festen/begravelsen, når mere omfattende resultater findes. Men indtil videre er der absolut ingen grund til at græde over dit bundkort, hvis det ikke er AGP8x-kompatibelt. I denne artikel kan resultater fra AGP4x og AGP2x iøvrigt findes, hvis enkelte skulle ønske at se sådanne:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/01/12/24/9915285





Skobbolop skrev Monday den 29 July 2002 kl. 01:01: [ svar | nyeste ]
strålende..


LJ skrev Monday den 29 July 2002 kl. 01:08: [ svar | nyeste ]
Rart med lidt fakta i steder for hype. Men hvorfor minder det mig om KT266a vs. KT333 chipsettet? :-)


Rasmus skrev Monday den 29 July 2002 kl. 01:48: [ svar | nyeste ]
Jeg tror af ligevel at det kommer til at betyde lidt mer i den nære fremtid lige som der er stort set intet spil i dag der bruger 128MB på grafikortet som det vises i et par test er 64MB Geforce 3 hurtigere 128MB men det blev der lavet om på da UT 2003 kom...


Jakob Dam Knudsen skrev Monday den 29 July 2002 kl. 08:47: [ svar | nyeste ]
Mon ikke disse testresultater er som de er udelukkende på baggrund af, at SIS Xabre-400 ikke er hurtigt nok til at udnytte den dobbelt så store båndbredde? Nyere drivere til bundkortet (specielt AGP-soklen) kan evt. også optimere ydelsen på grafikkortet. Bare min mening.


Rune skrev Monday den 29 July 2002 kl. 10:48: [ svar | nyeste ]
Måske. Argumenter for, at Radeon 9700 og NV30 kan udnytte AGP8x er nævnt her:

"NVIDIA says Cinematic quality requires five key points: 1) Advanced Programmability, 2) High Precision Color, 3) High Level Shading Language (CG), 4) Highly Efficient Architecture, 5) High Bandwidth to System Memory and CPU (AGP 8X)"

Kilde: http://www.nvmax.com/Articles/Previews/NV30_SNEAK_PREVIEW/

Så er der blot den hage ved det, at ingen spil, ej heller Doom3, nærmer sig den "Cinematic quality", som Nvidia her nævner. Og når "Cinematic quality"-spil engang begynder at udkomme (2004-2005?), så er der sandsynligvis andre boller på PC-suppen end NV30 og AGP8x...


stave skrev Tuesday den 30 July 2002 kl. 04:24: [ svar | nyeste ]
uden betydning geforce understøtter texturer compression alle de texture tunge spil understøtter jo det så dem der har 128mb på grafikkortet har jo dobbelt op.


bo skrev Tuesday den 30 July 2002 kl. 21:43: [ svar | nyeste ]
AGP8x !!!!!!!!!!!!!! Buzz words skal der til, det har SIS og VIA så fået til deres papkasser. GAB !!


212.242.53.228 skrev Thursday den 15 August 2002 kl. 13:01: [ svar | nyeste ]
Der er en test af KT400 på Toms Hardware. Se: www.tomshardware.com/mainboard/02q3/020814/index.html


Palle Pap Hat skrev Saturday den 07 September 2002 kl. 21:43: [ svar | nyeste ]
kan et AGP4x (GF4Ti4200) grafikkort godt kører på et bundkort der er sat til AGP8x ??? Eller skal AGP8x-bumdkortet sættes til at kører AGP4x ???


Rune skrev Sunday den 08 September 2002 kl. 09:51: [ svar | nyeste ]
Der er ingen problemer med at anvende AGP4x-grafikkort i AGP8x-bundkort. Det svarer såmænd blot til at anvende AGP2x-grafikkort i AGP4x-bundkort.


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende