Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Test af 34 kølere til AMD cpu'er
Kølesystemer af Webmaster Tuesday den 14 January 2003 kl. 16:48 [ Køling ]
Toms Hardware har atter undersøgt diverse cpukølere til AMD cpu'er. Hele 34 nye kølere er blevet testet både mht. støjniveau og køleevne. Dog kan bemærkes, at Alpha 8045 og Microplex Silent Twin ikke er medtaget.

Alle kølere er testet på Athlon XP 2400+, dog har Toms Hardware denne gang ikke oplyst cpu-temperaturer som en del af de samlede testresultater, men har i stedet udregnet termisk modstand (Rtherm). På nedenstående resultatoversigter gælder derfor, at bedste køleevne beskrives ved laveste Rtherm-værdi. Støjniveau er som sædvanlig målt i dBA, hvor oplevet lydstyrke fordobles ved hver stigning på 8-10 dBA. Men lad os starte med at kigge nærmere på de samlede resultater for både støj og køleevne:

STØJNIVEAU OG KØLEEVNE



Kilde: http://www17.tomshardware.com/cpu/20030113/index.html

Alle resultater er her opført efter støjnivau, hvor den mest støjende cpukøler er placeret øverst. De 10 mindst støjende køleløsninger kan således nemt ses ved at starte fra bunden af resultatlisten. Derfor vil vi ikke spilde tid på at opføre en top 10 over støjnivau, derimod er de 10 køleløsninger med bedst køleevne følgende (dvs. de følgende 10 køleløsninger har de laveste Rtherm-værdier):

KØLEEVNE - TOP 10 (bemærk mange pladser er delte)

1. Global WIN CAK4-86
2. Swiftech MCX462-U + Vantec TD8038A
3. Thermaltake Volcano 7+ (5450 rpm)
4. Coolermaster HAC-V81 (4550 rpm)
4. AVC Frost
5. AVC 112C81
5. Global WIN CAK4-88T
5. Thermaltake Volcano 9 (5475 rpm)
6. Thermaltake Volcano 7+ (4125 rpm)
6. Vantec VA4-C7040
7. Titan TCC-CU5TB
7. Swiftech MCX462-U + / Y. S. - Tech Fan
8. Ajigo Corporation MF014-021
9. Taisol CGK760172
9. Cooljag JVC652A
10. Ajigo Corporation MF018-011

Det kan bemærkes, at Global WIN CAK4-86 med testens bedste køleevne formåede at holde Athlon XP 2400+ på 46 grader. Højeste temperatur blev opnået af Tiger Electronics Micropool, hvor Athlon XP 2400+ nåede 65 grader (grundet fejl hos Titan TTC-D5TB havde køleprofilen ikke kontakt med cpu'en, hvorfor Tom's Hardware afbrød testen ved 88 grader. Titan har dog nævnt, at denne fejl er rettet på samtlige TTC-D5TB, som kan købes). Lykken er dog nok for mange personer en køleløsning, som både køler godt, og som larmer mindst muligt. Undersøger vi top 10 placeringer for både køleevne og støjniveau, er der dog kun éen køleløsning, som optræder på begge lister nemlig:

Vantec VA4-C7040

Kilde: http://www17.tomshardware.com/cpu/20030113/index.html

Vantec VA4-C7040 var uden konkurrence testens samlede vinder, når det gælder om at opnå både god køleevne samt lavt støjniveau. Denne køler formåede at holde Athlon XP 2400+ på 52 grader, dvs. 6 grader varmere end Global WIN CAK4-86, og larmede derved ca. 8 gange mindre end Global WIN CAK4-86. Bemærk, at Toms Hardware målte Vantec VA4-C7040 til 45 dBA ved 34 dBA baggrundsstøj. Disse støjmålinger kan i øvrigt ikke sammenlignes med producenternes egne målinger. Ifølge Vantecs egne målinger besidder Vantec VA4-C7040 disse specifikationer:

Blæserrotationer: 5600 rpm
Vægt: 384 gram
Luftgennemstrømning: 35,5 CFM
Støj: 38 dBA

Kilde: http://www.vantecusa.com/afc250.html

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Testresultater fra Toms Hardware viste, at bedste køleevne blev opnået af Global WIN CAK4-86, som kunne holde Athlon XP 2400+ på 46 grader, men som dog larmede gigantiske 73 dBA - og dermed kan forhindre samtale i normal tonehøjde. Laveste støjniveau blev opnået af Coolermaster CP5-7JD1B-0L, som med 39 dBA holdt Athlon XP 2400+ på 61 grader. Bedste valg mht. både god køleevne og lavt støjniveau var Vantec VA4-C7040, der ved 45 dBA kunne holde Athlon XP 2400+ på 52 grader. Personer, som ønsker ekstremt lavt støjniveau samt monteringsnem køleløsning, bør dog overveje MIST Silent Twin (16-19 dBA), som kan ses her:

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=552

Derudover er denne guide stadig højaktuel for entusiaster, der ønsker både glimrende køleevne samt særlig støjsvag PC:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697



S-H. skrev Tuesday den 14 January 2003 kl. 16:54: [ svar | nyeste ]
Hvad skal man med en luftkøler, nå ens cpu er minus 20 grader... :-)

Man kan jo bruge den på ens grafikkort!! ;-)



hamster skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 22:02: [ svar | nyeste ]
hvorfor skal man så have den på grafikkortet når man har cryokøling tumpe?????????


Kristian Espensen skrev Tuesday den 14 January 2003 kl. 17:09: [ svar | nyeste ]
Jeg savner meget Thermalright SLK 800 i testen, som i følge diverse test skulle levere den bedste ydelse mht. køling af Athlon processorer. Jeg ved godt, at den er alt for dyr i manges øjne (550 kroner + blæser (min. 120 kroner for en god blæser)), men alligevel...
SK-7 skulle desuden levere en fremragende c/w-værdi, og jeg har da også bestilt sådan en (koster kun 300 kroner uden blæser hos http://www.pc-cooling.de/ ). Den skulle yde næsten lige så godt som SLK800! Den eneste ulempe er den høje vægt, og monteringen på "sokkel-tapperne", men man kan jo bare afmontere den når computeren skal flyttes.



Rune skrev Tuesday den 14 January 2003 kl. 17:23: [ svar | nyeste ]
Et interessant aspekt ved ovenstående målinger kan dog være, at populære kølere fra Thermaltake nu er inkluderede. Thermaltake Volcano 7+ og 9 kommer med anordninger, hvorved rotationshastigheder kan indstilles, hvilket burde kunne gøre Volcano 7+ og 9 særligt støjsvage. Desværre kan Volcano 7+ (2500 rpm) og 9 (1800 rpm) på ingen måde overbevise, dvs. Vantec VA4-C7040 larmer kun 1 dBA mere end Volcano 9 (1800 rpm), men VA4-C7040 køler langt bedre. Og Volcano 7+ (2500 rpm) taber både mht. støj og køleevne sammenlignet med Vantec VA4-C7040. Om dette er fremragende resultater mht. Vantec VA4-C7040, eller blot bekræfter, at Thermaltake Volcano 7+ og 9 er elendige cpukølere, må være op til den enkelte at bestemme :-)


Iver skrev Tuesday den 14 January 2003 kl. 18:55: [ svar | nyeste ]
Rune, hvis du kunne lufte noget om hdd-køling, ville jeg blive glad. Jeg kan ikke være den eneste der har et problem på den front.

60 grader idle på den hårdest ramte :/



Staalormen skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 08:58: [ svar | nyeste ]
Til Iver!! En af de HDkølere jeg synes virker bedst er Cyber Coolers HC-350... Den er rimelig lydløs (man har sat 2 12v kølere i serie) oh køler HD rimelig ned.. (Jeg har en i min server, den køler en 10000 rpm SCSI disk ned.... Her er en test af den: http://www.mikhailtech.com/articles/cooling/hccomparo/

Du kan få den her i danmark hos Computer Parts Denmark http://www.computer-parts.dk under kølere..

BTW prøv lige at checke deres HD cases... Har lige købt en... de er for seje :-)



Kristian Espensen skrev Tuesday den 14 January 2003 kl. 23:01: [ svar | nyeste ]
Dan's Data har testet et utal af kølere, og skriver om Thermalright SK-7

"So the SK-7 is clearly up to Thermalright's high standards. It performs very, very well with medium power fans, and will utterly humiliate most of the competition if you give it a stupidly powerful fan instead. Heck, this thing'd cut it for overclocking even with a super-quiet low power 80mm case fan on it.

The SK-7 looks great and works very well. Recommended."

http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm



kasper skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 00:41: [ svar | nyeste ]
Jeg har en Thermal Take volcano 7, den larmer alt for meget.. Rune du skriver at man kan instille rotationshastigheden kan jeg også gøre det selvom min køler ikke er volcano 7+ ?



Rune skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 13:33: [ svar | nyeste ]
Alle kan indstille rotationshatigheden på normale 12V-blæsere, det kræver blot en Zalman Fanmate til ca. kr. 50,00, hvorefter blæseren trinløst kan justeres mellem 5-12V. Derfor er 3-trins blæserjustering fra Thermaltake bestemt ingen revolution, trinløs 5-12V justering er langt overlegen (giver jo teoretisk set uendeligt mange justeringsmuligheder). Læs mere om Zalman Fanmate her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697


Bjørn B skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 01:57: [ svar | nyeste ]
JA jeg kunne da også godt tænke mig at have set Alpha PAL8045 og en eller anden 80mm blæser, har selv haft kominationen dog til P4 hvilket var en fornøjelse lav temp og lav støj, men jeg har vandkøling nu, endnu lavere støj og endnu lavere temp, hvad kan man da forlange mere....

:o)



Kristian Espensen skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 02:13: [ svar | nyeste ]
Hehe, mon ikke du mener 8942, ellers må du ha' moddet den 8045t rimmeligt meget.


KoGeR|Max skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 09:36: [ svar | nyeste ]
Hvad med Silverado'en, hvorfor er den ikke med ? Min AMD Athlon XP 1800+ er på 35 c. idle ( ved 5v. ) 46 c. load ( ved 5v. ) 28 c. idle ( Ved 12v. ) 45 c. load ( ved 12v. )


KoGeR|Max skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 09:38: [ svar | nyeste ]
Hov den sidste skulle være 35 c. load ( ved 12 v. )


Anders skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 09:52: [ svar | nyeste ]
Jeg ved at dette sikkert vil provokere visse fanatiske AMD fans. Men lad mig understrege at jeg selv er stor tilhænger af AMD og deres indsats på CPU området, og at jeg indtil for nylig var ejer af en udemærket (og varm) Athlon Thunderbird 1200.

Men støjen. Jeg blev idiot af det til sidst. Fordi hvis man lykkes med at køle cpu'en så har man blot varmen i resten af kabinettet. Det betyder at man skal have en masse andre blæsere til at sikre gennemstrømning af luft i kabinettet.

I'm sorry guys! Jeg har købt en P4 og overclocket den fra 1800 til 2160 og den er 35 grader. Så man kan bruge den der ligger i Intel kassen når man køber den.

Ingen ekstra udgifter. Ingen ekstra arbejde. Ingen ekstra larm.



Rune skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 13:42: [ svar | nyeste ]
En af mine venner havde tilsvarende problem med larmende cpublæser til Thunderbird 1,4 GHz. En Zalman Fanmate til kr. 50,00 løste alle hans støjproblemer. Bemærk endvidere, at P4 fra 3,06 GHz er udstyret med blæser, der ifølge Toms Hardware støjer langt mere end tidligere, men indtil 3,06 GHz burde de fleste være tilfredse med Intel in-a-box-køleren. Derudover er MIST Silent Twin med ekstremt støjsvag (dvs. langt bedre end Intels in-a-box), dog har vi målt temperaturer i starten af 60'erne (celcius :-) med MIST Silent Twin samt Athlon AX 2100+/Asus A7V8X (60 grader er dog glimrende temperatur for Athlon XP, som kan tåle op til 90 grader).


MR Masturbating skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 15:14: [ svar | nyeste ]
hvad vil prisen være for Global WIN CAK4-86 ??



Lars Berg skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 15:48: [ svar | nyeste ]
Nå, nu vil jeg lige prøve at høre eksperterne. Jeg står og skal til at købe ny computer og vil gerne have den støjsvag.

Jeg regner med det bliver et asus nforce2 bundkort og en AMD t-bred CPU (højest en 2400+). Den skal ikke overclockes.

Jeg har læst artikler og kommentarer på "alle" støj-artiklerne her på siden.

Hvilken køler skal jeg købe? :-)

Jeg havde jo egentlig set mig varm på Zalman CNPS6000Cu http://www.studiedata.dk/product.asp?product=336&page=1

Men den er der ikke mange der nævner i kommentarerne. Nogen grund til det? Den er måske "for ny" ?

Er Silent Twin et bedre valg? (de koster det samme)

Nogen der har "hands on" erfaringer med begge de nævnte blæsere - eller links til tests hvor de begge indgår? Eller anden nyttig info.

Eller skal jeg bare droppe begge de 2 og hoppe på Alpha PAL 8045T? (som jo blir lidt dyrere) Er jeg mere fremtidssikret med Alpha'en hvis jeg senere skifter CPU til en 3500+ eller lignende i om et års tid?

Ja jeg kan sku ikke hitte ud af det.. vil bare godt ha en meget støjsvag puter, der ikke koster en bondegård.

Alphaen kan godt sidde på asus nforce2 ik? http://firingsquad.gamers.com/hardware/a7n8x/images/01.jpg



Rune skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 17:12: [ svar | nyeste ]
Alpha 8045T burde være bedste løsning og virker fint med Asus A7N8X (Deluxe). Medmindre AMD ændrer drastisk ved den fysiske udformning af Barton (hvilket intet tyder på), så burde Alpha 8045T med passende blæser kunne køle Barton uden problemer. Det vil endvidere undre mig, hvis AMD nogensinde udgiver socket-A/462 (Athlon XP) cpu, der ikke kan køles ned via Alpha 8045T. Den mest monteringsnemme cpukøler er dog MIST Silent Twin, som dog muligvis er begrænset til Athlon XP 2600+.


kasper skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 17:09: [ svar | nyeste ]
hvor kan man købe en Zalman Fanmate henne ? Kan det betale sig eller burde jeg købe en Vantec VA4-C7040 eller Alpha, i stedet for min volcano 7 som larmer alt for meget....?


Rune skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 17:13: [ svar | nyeste ]
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=318 - er du stadig ikke tilfreds med støj eller køleevne kan du naturligvis overveje kølerskifte, og jeg ville uden tvivl favorisere køleprofiler som Alpha 8045T eller Swiftech MSX462U (jo bedre køleprofil desto mindre behov for kraftig blæser. Og jo mindre blæser, desto mindre støj).


Anders skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 21:06: [ svar | nyeste ]
Hov Rune Du mente vel: "Nu Svagere blæsere nu mindre støj." Ikke?

Nu mindre blæsere nu mindre støj passer jo ikke for en mindre blæser f.eks. 60mm ville jo skulle køre med flere RPM og derfor komme til at larve mindre ...



Thomas skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 18:50: [ svar | nyeste ]
Jeg har nøje fulgt samtlige kølertests her på sitet, og noget som står som et stort spørgsmålstegn for mig lige nu, er hvordan Alpha 8045T klarer sig i forhold til den der vinder i denne test (Vantec VA4-C7040) ?

Jeg har i sinde at købe mig en ny AMD Processor, Thoroughbred 2400+, men hvilken køler er at foretrække? Jeg har på nuværende tidspunkt besluttet mig at købe en Alpha 8045T, men er Vantec VA4-C7040 en bedre løsning?



Søren. skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 20:24: [ svar | nyeste ]
Hejza.

Jeg har en GlobalWin CAK38, hvor ligger den i forhold til de andre??



Anders skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 21:08: [ svar | nyeste ]
Jeg er skuffet over at MIST silent TWIN ikke er med i testen.. Det er den jeg køre med i øjeblikket og den køler fint... Og så ka de ikke høres MUMS.. :)


Kristian skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 21:38: [ svar | nyeste ]
AMD kerner bliver varme (grundet lille areal), men AMD systemer er ikke varme, fordi der ikke er nævneværdig forskel på effektforbruget mellem p4 og athlon.


Ups skrev Wednesday den 15 January 2003 kl. 22:54: [ svar | nyeste ]
Gode gamle Silverado... siger intet på 6 volt og køler min AMD 2000+ (en af de hotte drenge) til ca. 50 grader ved max load > 1 time. Det sker med et 100% tilknappet MIDI-kabinet og blot en enkelt 19 db. Pabst 80 mm. kabinetblæser til udsugning umiddelbart under strømforsyningen (som i øvrigt oxo har fået installeret en 19 db. Pabst).

Den var dyr, men må siges at ha' holdt glimrende og kan velsagtens gøre sig den dag i dag ;))



KoGeR|Max skrev Thursday den 16 January 2003 kl. 09:36: [ svar | nyeste ]
Silverado Styre ! ( oxo på 5 v. ) isger ingen ting.


kasper skrev Thursday den 16 January 2003 kl. 19:06: [ svar | nyeste ]
Hmm.... har lige målt min cpu temperatur til 63 grader, på min xp1800+ ved hjælp af programmet Asus Probe som følgede med til mit motherboard, den havde kørt i 5timer da jeg tjekket temperaturen. jeg synes den larmer alt for meget, for et par dage siden anbefaldede du mig at købe en Fanmate, men jeg kom til at tænke på om det ville være smart at investere i en fanmate da jeg synes min temperatur er høj i forvejen... hvad synes du Rune ? ps. tak for de mange gode svar...


Rune skrev Thursday den 16 January 2003 kl. 20:05: [ svar | nyeste ]
Fanmate kan bruges til alle 12V-blæsere, men er du ude efter både mindre cputemperatur og støj, så skal du naturligvis have anden køler. Kan du leve med nogenlunde tilsvarende cputemperatur (nok ca. 5 grader mindre, hvis jeg skal gætte), så vil MIST Silent Twin være fremragende valg - ellers kan jeg anbefale denne fremgangsmåde (som dog er dyr og besværlig):

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697


193.217.58.6 skrev Friday den 17 January 2003 kl. 09:33: [ svar | nyeste ]
stille vifte til xp2000 som kjøler godt[40c].


Rune skrev Friday den 17 January 2003 kl. 11:30: [ svar | nyeste ]
Ja, dette er vel, hvad alle køleproducenter stræber efter :-) Bemærk dog, at jeg med Alpha 8045T, Pabst 80mm 26dBA 34cfm cpublæser og Arctic Silver III samt 2 x 12 dBA Pabst 19,4cfm 80MM kabinetudstødningsblæsere har 39-42 grader under normal Windowsbrug og 44-47 under krævende 3D-spil på Athlon XP 1750/140 MHz (2100+). Støjniveauet er så lavt, at min støjsensitive kæreste ikke længere bemærker, hvorvidt min PC er tændt eller slukket (og hele PC'en larmer eksempelvis mindre end typisk X-Box). Bundkort er Asus A7V333 med bios 1014. Uden brug af gigantisk køleprofil samt diverse fornuftigt udvalgte blæsere får du således næppe mulighed for at opnå cputemperaturer på omkring 40 grader samt meget lavt støjniveau. Men den fulde opskrift på at opnå sådanne lave temperaturer samt støjsvag PC finder du her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697


frank skrev Friday den 17 January 2003 kl. 12:15: [ svar | nyeste ]
hvor i norge får man kjøpt `disse` cpu-viftene. ehh liker jeg og spille på pcèn når det er stille .


Rune skrev Friday den 17 January 2003 kl. 12:36: [ svar | nyeste ]
Du kan finde alt her:

http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp


frank skrev Friday den 17 January 2003 kl. 12:37: [ svar | nyeste ]
.......TAKK......


Fund-A-mentaL skrev Sunday den 19 January 2003 kl. 13:19: [ svar | nyeste ]
hvorfor er der ikke nogen test af silent viking II?? Og er der ikke nogen der kan fortælle mig mere om den end data sheet'et siger? Send evt til ace@faadigetliv.dk THX


kasper skrev Sunday den 19 January 2003 kl. 15:00: [ svar | nyeste ]
Alpha 8045T kan godt sidde på et asus a7v266-e motherboard ik?


Rune skrev Sunday den 19 January 2003 kl. 18:04: [ svar | nyeste ]
Jeg oplevede absolut ingen problemer, da jeg tidligere installerede 8045T på A7V266-E (jeg kan desværre ikke huske revisionnummeret på bundkortet, men mener, at det var 1.07). Andre A7V266-E brugere har dog ikke været helt så heldige, læs denne guide:

http://hjem.get2net.dk/Quake2/AlphaPal8045T/

Bemærk i øvrigt, at det anbefales at installere 8045T med sugende fremfor pustende blæser (så vend blæseren rigtigt!). Dvs. der kan vindes 1-2 grader ekstra varmereduktion ved sugende blæser (målt både hos FrostyTech og på min egen Athlon XP 1750/140 MHz). Dog er den måske allervigtigste fordel ved sugende blæser, at ens PC holdes stort set støvfri - mens diverse pustende blæsere generelt sørger for, at store mængder støv samles omkring køleprofil, ramblokke osv.


Gribben skrev Tuesday den 04 February 2003 kl. 23:01: [ svar | nyeste ]
Hmmm... Jeg bruger en q-tec overclock til 179 kroner hos shg... Den viser at temperaturen på min 2400+ er helt nede på 52 grader når jeg overclocker til 2300mHz!!! Det synes jeg sgu selv er temligt ok... Jeg ved dog ikke præcis hvor mange dB den larmer, men jeg synes sgu at den er rimligt stille...


kasper skrev Sunday den 02 March 2003 kl. 19:19: [ svar | nyeste ]
hej Rune, øhm så fik jeg købt min 8045T samt Arctic Silver III, min cpu er stadig 63 grader varm... er det ikke en unormal høj temperatur med den køler ?


Rune skrev Sunday den 02 March 2003 kl. 23:12: [ svar | nyeste ]
Det kommer helt an på den blæser, som du anvender. Jeg vil ikke anbefale mindre end 26dBA Pabst 80MM 34CFM (2800-2900rpm), medmindre du har vel-ventileret kabinet.


kasper skrev Monday den 03 March 2003 kl. 17:06: [ svar | nyeste ]
Rune kan det passe at min køler hedder Papst 8412 NGL.. eller er det navnet på noget andet ?



Rune skrev Monday den 03 March 2003 kl. 22:37: [ svar | nyeste ]
Det er muligt, bemærk dog, at Papst 8412 NGL kun er 12 dBA som flytter 19,4CFM, hvilket er i underkanten af, hvad jeg vil anbefale til f.eks. Athlon XP cpu'er - se Papst 8412 NGL her:

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=319&page=1

Jeg vil i stedet anbefale denne blæser, specielt, hvis du ikke allerede har god kabinetventilation:

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=133&page=1


Rune skrev Sunday den 06 April 2003 kl. 02:59: [ svar | nyeste ]
Tom's Hardware har i ny artikel opdateret ovenstående resultater ved at tilføje målinger med diverse AMD in-a-box-cpu'er. Så vil du vide, hvor forskellige in-a-box-kølere befinder sig ifht. ovenstående kølere, så læs mere her:

http://www17.tomshardware.com/cpu/20030404/index.html

Vantec VA4-C7040 er dog stadig samlet vinder, også selv om den nye Coolermaster Aero7/ASB-V73 (1900 rpm) inkluderes, så der er intet nyt og relevant under solen...


proxy4.cybercity.dk skrev Sunday den 22 June 2003 kl. 11:57: [ svar | nyeste ]
Det der med regulering er en god ting,har selv gjort det med mine blæsere.På northbridge og grafikkort monterede jeg en regulator og bestemte den ønskede hastighed.Så kappede jeg ledningerne,målte modstanden i regulatoren og gik hen til min radiomand og købte 2 løse modstande som jeg loddede på strømledningen.Så nu kører de som ønsket uden at der er 2 regulatorer til at fylde.Pris:2 stk. 200 ohms modstande,i alt 2 kr.Nogen der har en billigere løsning der virker???


Rune skrev Wednesday den 17 September 2003 kl. 22:42: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at Toms Hardware har opdateret resultaterne, som kan ses i ovenstående artikel. Dvs. kølere, som ikke virker med Athlon XP 3200+, er blevet fjernet, og 3 nye kølere (Coolermaster Jet 7, Scythe Kamakaze og Spire Wisperrock IV SPA04B4) er blevet adderet. Ingen af de nye adderinger er dog så interessante, at der er grund til at skrive ny artikel her på sitet. Interesserede kan i stedet læse det hele her:

http://www.tomshardware.com/cpu/20030917/index.html


Martin J skrev Thursday den 20 November 2003 kl. 01:00: [ svar | nyeste ]
Har i tænkt på en Arctic Cooling Copper Silent 2 18db? har den selv.

Synes faktisk den er udemærket, når man tænker jeg køre med en barton2800+ oc til 2105mhz vcore 1,7. Full load 53grader efter 30min tortur test i prime95.

http://www.arctic-cooling.com/en/products/copper_silent2r2/



Rune skrev Thursday den 20 November 2003 kl. 11:06: [ svar | nyeste ]
Nej, jeg har ikke lagt mærke til denne køler før, som ser meget interessant ud - tak for tippet!


Niels skrev Thursday den 20 November 2003 kl. 11:57: [ svar | nyeste ]
Ja jeg kan kun sige at Glacialtech Igloo Silent Breeze 462 er genial god !. Desværre kan jeg ikke høre hvor lidt den larmer pga. min lidt larmende Blå LED casemod kabinet-blæsere, samt at PSU og gerne vil sige lidt.

Men der er i det mindste ikke en hvinen eller susen-lyd som der var med min gamle volcano 7 cpu-køler. Jeg kan godt sidde i et miljø der ikke er stille hvis lydniveauet er konstant og "tonerne" er de samme, for så bemærker jeg faktisk ikke støjen. Men ved min temp. styrerede Volcano 7 kunne jeg som sagt hele tiden høre en pibe/hvine og susen lyd når blæseren skiftede tempo og det var møg irriterende, det er disse lyd der varierer der er irriterende.

Desuden ligger min XP2400+ på AOpen AK77-400GN bundkort, V-core 1.84v på 40-42°c under windows brug og 44-47°c under 3D-spil. (Bemærk v-core indstilles automatisk på AOpen bundkortet, så man kan ikke selv ændre det !). Dog er der også 4 ikke ligefrem stille 80m blæsere i maskinen. 2x80 28dba i PSU. 2x 28Dba Antec blå og rød LED 80mm blæser og 1 stille Papst 8412 NGL 80mm, 12dba blæser.



Rune skrev Thursday den 20 November 2003 kl. 12:11: [ svar | nyeste ]
Glacialtech Igloo Silent Breeze 462 larmer ifølge producenten kun 19 dBA, og generelt gælder, at alt under 20 dBA er fremragende - så der er efterhånden mange gode kølere til AMD cpu'er (som man kun kunne drømme om for 1-2 år siden). Glacialtech Igloo Silent Breeze 462 er i øvrigt testet i denne artikel:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/03/09/8508169


Martin J skrev Thursday den 20 November 2003 kl. 21:42: [ svar | nyeste ]
Kan oplyse at den nævnte køler kan købes her http://www.multitech.dk/

Til 195kr det er billigt!



Niels skrev Friday den 21 November 2003 kl. 14:33: [ svar | nyeste ]
Det bedste ved Glacialtech er at de faktisk lytter til hvad AMD anbefaler af max vægt af CPU-kølere. Mange af dem man ser i dag vejer 500gram til 800gram. Det er altså en ret så stor belastning for CPU-soklen hvis ikke køleren er skruet fast til bundkortet. Men igen man har ikke lyst til den besværlige proces at skulle bygge bundkortet ud af PC'en bare for at skifte køler. Yderligere gør de tunge kølere også at transport skal foregå helst med afmonteret køler - igen en besværlig ting.

Derfor er det ret genialt at Glacialtech med Silent Breeze opnår et vægt på kun 280gram, som endda er 20gram under det AMD anbefaler som max vægt (300gram) til CPU soklen. Yderligere er Glaicaltechs nyeste silent køler Silent Breeze II lige så stille og effektiv som Silent Breez I, og så vejer den igen under 300gram.

Fra min side ser det ud som om at mange CPU-køler producenter blæser på hvad AMD siger mht. hvor meget en CPU-køler må veje for ikke at "stresse" bundkortet og presse for meget på CPU. Igen på det sidste punkt er Glacialtech montering af små stødpuder i bunden af Silent Breeze I og II genial, for det gør at køleren ikke presser for hårdt på CPU'en samt at køle profilen altid står stabilet også under transport, så her er ingen afmontering nødvendig.

Alt i alt synes jeg at Silent Breeze I/II er fænomenale gode produkter.



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende