Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Kommende spil til PC i år 2003
Software af Webmaster søndag den 30 marts 2003 kl. 16:02 [ Software ]
Med udgivelser som eksempelvis Unreal 2: The Awakening, Command & Conquer: Generals, Splinter Cell og Freelancer byder år 2003 allerede nu på et meget stort antal PC-spil af særlig høj kvalitet. Men alt tyder på, at der er langt mere i vente, og at årets potentielt bedste PC-spil ikke er ankommet endnu. År 2003 ser ud til at blive et sandt Mekka for fantastiske PC-spil, og vi kigger her nærmere på udvalgte spil, som formodentlig bliver særligt interessante senere på året.

Det mest ventede 3D-spil er Doom3, som forventes at revolutionere genren, måske ikke mht. spildybde, men ihvertfald mht. grafik og muligvis lyd. Doom3 forventes at udkomme maj/juni 2003. Vi har dog tidligere skrevet en del artikler om Doom3, og eftersom der intet nyt er at tilføje, så vil vi ikke spilde tid og plads på at beskrive Doom3. I stedet kan interesserede læsere henvises til disse artikler:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/10/20/2587411
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/05/24/3815265
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/01/09/05/9984436
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/01/02/22/7595866

Sidste år publicerede vi en tilsvarende artikel om kommende PC-spil, og interessant nok kan vi se, at alle spil nævnt i denne artikel pånær Halo og Yager er udkommet. Yager er dog nu berammet til at udkomme i år, og er således blevet forsinket med over 2 år ifht. det først annoncerede udgivelsestidspunkt. Læsere, der ønsker mere at vide om det meget arkadeagtige "3D-shoot'em-up"-spil ved navn Yager, bedes læse denne artikel:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/03/25/9749916

I det følgende vil vi introducere flere spil fra forskellige spilkategorier, og lad os starte med Deus Ex 2:

DEUS EX 2: INVISIBLE WAR - TAKTISK 3D-SHOOTER


Kun Doom3 forventes aktuelt at kunne overgå Deus Ex 2 mht. flot grafik

Warren Spector og Harvey Smith fra Ion Storm står bl.a. bag Deus Ex 2: Invisible War og har kun frigivet meget begrænset information om dette spil, som forventes af udkomme juni 2003. Handlingen i Deus Ex 2 foregår ca. 20 år efter Deus Ex, og ser ud til at bibeholde spændingen fra Splinter Cell og miljøet fra science fiction agtige spil, som bl.a Shiny's Messiah. Mht. spilindhold skulle Deus Ex 2 især minde meget om System Shock 2. Du spiller en figur ved navn Alex D. (mandlig klon af anti-terrorist agenten J. C. Denton fra Deus Ex - du kan dog også vælge en kvindelig klon), og kommer til at opleve lokaliteter såsom Seattle, Cairo, Tyskland og Antarktis. Polygonniveauet er ekstremt og faciliteret via en stærkt modificeret "Unreal Warfare"-engine (kendt fra Unreal2, Unreal Tournament 2003, Splinter Cell, Devastation mm.), så Deus Ex 2 forventes at kræve en state-of-the-art PC, hvis du vil have det hele med i meget høje opløsninger:


Personskildringer har aldrig været bedre; de ægyptiske teksturer i baggrunden nær loftet anvender bumpmapping

Deus Ex 2 kan dog også stemningsmæssigt lede tankerne hen på universet i William Gibsons bog "Neuromancer", som udkom sidst i 80'erne og skabte ord som Cyberspace samt grundlag for film som "The Matrix". I Deus Ex 2 kan din spilfigur, der virker cyborg-agtig, opgraderes med diverse bio-mods, f.eks. kan ens syn forbedres til at se klart om natten - og senere til at se igennem vægge.


"Hænderne op og bukserne ned", lidt agent-romantik er der forhåbentlig plads til :-)

Meget tyder således på, at ens spilfigur kan opgraderes med mange forskellige våben og implantanter i Deus Ex 2 - og det skulle også være muligt at leje følgesvende, der hjælper dig gennem diverse missioner. Dvs. du kan f.eks. finde diverse lejesvende (smuglere og "mercenaries"), som hænger ud i diverse smudskede barer og blot afventer, at du tilbyder dem et job - og hvem du får hjælp af kan have afgørende betydning for missionernes udfald. Derudover kan diverse computerstyrede spilfigurer også interagere med hinanden. Ligesom Splinter Cell skulle det være muligt at gennemføre diverse missioner stort set uden at dræbe andre spilfigurer, men dette afhænger naturligvis af, hvilken taktik man ønsker at anvende.


Bemærk de realtime-beregnede skygger, især fra loftsbjælkerne på den bumpmappede-baggrundsvæg

Diverse missioner i Deus Ex 2 ser ud til at handle om at infiltrere diverse kriminelle organisationer, bl.a. større koncerner samt terrorist-grupper, der alle kæmper om at øge deres indflydelse i en ustabil og kaotisk sci-fi-verden.


Deus Ex 2 er spidskandidat til årets spil 2003 og er måske verdens hidtil bedste PC-spil

I spillet kan du møde diverse robotter, som kan være fjendtlige, men også tilbyde at reparere ødelagt udstyr (RepairBot) eller tilbyde medicin (MedBot). Det ser endvidere ud til, at Deus Ex 2 er godt på vej til at blive færdiggjort, så forhåbentlig kan vi alle opleve implanterede nano-chips, diverse robotter, genmanipulerede organismer, fantastiske miljøer og våben, detaljerede spilfigurer og spændende missioner til sommer. Bemærk, at vi har gjort mere ud af Deus Ex 2 end øvrige nedenstående spil, da Deus Ex 2 forventes at blive særligt fremragende.

HOMEWORLD 2 - STRATEGI I VERDENSRUMMET

Homeworld var, og er til en vis grad stadig, et af de bedste strategispil, som er lavet til PC. Dette skyldes især den fantastiske historie, som prægede dette spil. Dvs. du fulgte en befolkning, som i 2000 år har boet på planet, hvor livet havde svære vilkår grundet barskt miljø. Pludseligt gøres dog et banebrydende arkæologisk fund i en sandørken, hvor et stort nedstyrtet rumskib findes. Befolkningen på planeten forstår nu, at de blot er efterkommere til ombordværende på dette rumskib og således slet ikke befinder sig på deres hjemplanet. I det nedstyrtede rumskib fandtes dog et kort over universet, hvor deres hjemplanet var angivet. Med denne viden sætter hele planetens befolkning sig et mål, nemlig at undslippe deres nuværende planet ved at bygge et gigantisk rumskib, der kan transportere dem tilbage til deres "Homeworld". Og med dette startede en episk historie, som nu fortsættes:


Grafikken er ekstremt forbedret i Homeworld 2 - og hvem genkender ikke det gamle moderskib...

Moderskibet er således indrettet, at der kan udvikles nye våben og rumskibe, især hvis det lykkedes dig at fange ny teknologi fra fjendtlige rumvæsner, som du møder på din færd i universet. Endvidere kan diverse materialer samles ind via specielle rumskibe fra f.eks. asteroider og tågebanker.


En større fregat er her under voldsom beskydning, moderskibet anes i baggrunden

Homeworld 2 byder på helt ny 3D-engine, som er opbygget helt fra bunden (og altså ikke blot er en modificeret Homeworld-engine) og understøtter nu egenskaber hos aktuelle high-end grafikkort. Musikken og lyden i Homeworld var også aldeles fremragende, og det kan her glæde, at musik og lyd i Homeworld 2 produceres af præcis samme team, som også stod for lyden i Homeworld. Hvad Homeworld 2 helt præcis omhandler, må vi dog afvente lidt endnu, men hvis Homeworld 2 kan leve op til sin forgænger, bliver Homeworld 2 formodentlig årets bedste strategi-spil - især hvis man holder af "science fiction"-genren.


Kampene i Homeworld 2 ser ud til at blive mindst lige så udfordrende som i Homeworld

Homeworld 2 forventes at udkomme 22. juli 2003. Men nok om strategi-spil, lad os fortsætte med en anden spændende genre, nemlig rollespil:

GOTHIC II - KONKURRENCE TIL MORROWIND

Spilproducenten Jowood fra Østrig var i slutningen af 2002 i store økonomiske problemer, men frigav så den tyske version af spillet Gothic II, hvilket reddede Jowood fra mulig konkurs. Gothic II har fået fremragende kritik af diverse anmeldere, og selv 4 måneder efter Gothic II udkom i tysktalende lande, er Gothic II det mest populære spil, kun overgået af Command & Conquer: Generals (og skarpt forfulgt af Unreal 2 på en 3. plads). Dette betyder, at Gothic II aktuelt er det mest populære rollespil i tysktalende lande. Efter at have testet den tyske demo af Gothic II er der næppe heller tvivl om, at Gothic II er et spil, som kan formå at udkonkurrere selveste Morrowind. Gothic II kan endvidere spilles lige så godt på alm. GeForce3 som på Radeon 9700 Pro i 1600x1200x32, blot du har en cpu på ca. 2 GHz (Athlon XP 2000+) eller bedre, hvis du ønsker fuld sigtbarhed:


Grafisk kunne Gothic II være bedre, dog er grafikken generelt bedre og mere farverig end Morrowind

Træerne i horisonten er ikke 2D, men 3D. Der findes således få spil, hvor du kan se over større afstande end i Gothic II. Til forskel fra Morrowind, der ofte tilbød gråt og trist miljø, lægger Gothic II sig op af en meget Tolkien-agtig verden og/eller klassiske eventyr. I Gothic II kan du således møde rigtige drager, store trolde, alskens magi og meget, meget, meget mere (ja, der står "meget" 3 gange, og det er skam med fuldt overlæg :-)


Skovtrolde indgyder øjeblikkelig respekt - og i Gothic II er trolde ikke små og nuttede

Gothic II er ydermere et af de mest perfektionistiske spil, som længe er set (tysk præcisionsarbejde :-) - dvs. at spillet f.eks. anvender døgncyklus, hvor diverse bønder og arbejdere går i seng og sover, når det er blevet tilstrækkelig sent (der er således ikke døgnåbent i diverse butikker som i Morrowind). Hvide blomster bliver om natten fluorescerende i måneskin, store myggelignende insekter afgiver dyb "viftelyd" fra deres vinger (og ikke en højfrekvent lyd, som ville være urealistisk), bliver du jaget af ulve og nærmer du dig en flok får, så går ulven efter fårene i stedet (og en fåreflok består naturligvis af mange får samt kun enkelte væddere). Ved overgangen mellem dag og nat ses stjerneskud på himlen. Endvidere er landskabet spækket med hemmelige steder og objekter, og kigger du dig ikke godt for, kan du nemt overse diverse skjulte indgange samt helende planter, våben, trylleformularer og meget mere. Gothic II er endvidere på bedste Diablo2-agtige manér bygget op, så du kan finde et meget stort antal våben, rustninger, trylleformularer og meget mere (=klassisk "heroinware"-koncept). Derudover kommer fantastiske eventyr i Gothic II-universet, som aktuelt er uden sidestykke.


I Gothic II kan du skam opleve og bekæmpe ægte drager

Gothic II er langt fra det samme som "Ringenes Herre" (dog bor visse troldmænd også i høje tårne i Gothic II, det hører sig vel til genren :-), men er du ude efter at møde drager, trolde, orker, goblins og meget mere, så er Gothic II nok det nærmeste vi kommer et særligt fremragende Tolkien-agtigt univers på PC i 2003. Gothic II forventes i engelsk-sproget udgave den 17. april i USA og den 2. maj i EU. Men lad os vende tilbage til mere simple klassiske 3D-shootere:

FAR CRY (tidl. "X-ISLE DINOSAUR ISLAND") - KLASSISK 3D-SHOOTER

Spillet Far Cry er baseret på præcis samme engine, som demoen "X-Ilse Dinosaur Island" anvendte. Dvs. Far Cry er blot et nyt navn til et spil, der tidligere hed "X-Isle Dinosaur Island". Og grafikken er bestemt stadig mere end fremragende:


Eksempel på strand i 3D-shooteren Far Cry

Far Cry udspiller sig aktuelt på tropeø i Stillehavet (Mikronesien), og aktuelt vides ikke meget om spillet udover, at du kommer til at kæmpe mod diverse soldater (som blandt andet flyves ind via store transport-fly, der kan skydes ned med passende våben). Grafisk er Far Cry på niveau med Unreal2 og Doom3, og den af firmaet Crytek udviklede 3D-engine understøtter bl.a. DirectX9, kunstig fysik (især i forbindelse med bevægelse af figurer og spilobjekter), pixel & vertex shadere, realtime-beregnede lyskilder + skygger, bump-mapping, detaljerede teksturer og meget mere.


Grafisk er Far Cry eksemplarisk - og du kan se næsten lige så langt, som øjet rækker i fuld 3D

Det er dog stadig uvist, om der stadig er dinosaurer med i Far Cry. For alle os, der meget håber, at Far Cry i virkeligheden er "Jurassic Park 3D" i forklædning, må vi dog skrive, at vi ved det simpelthen ikke. Aktuelle billeder fra spillet viser blot en stor mængde soldater, der bevogter en installation på en hemmelig ø. Og spiludvikleren Crytek er også meget hemmelighedsfuld og beskriver blot handlingen i spillet således:

"The game is set around 2020 on a set of beautiful tropical islands in the pacific. It has a strong tropical-paradise feel, scenic in its beauty, but, harbors a terrible threat. It is a mix of jungle / primal / and next-gen technology. As the player you find yourself hunted by mercenaries without knowing why, and ultimately drawn into a secretive plot....."

Kilde: http://www.crytek.com/games/item.php?id=6&s=xisle&pID=6

Men vi kan dog se, at polygonniveauet er ekstremt - der er jo rigtig græs at træde på og ikke blot flade grønne teksturer:


Græsset er ægte 3D (se nederste venstre kvadrant), og hjulene på jeepen er så godt som helt runde

Så vi må afvente mere information om handlingen i Far Cry. Spillet forventes at udkomme december 2003 og kræve high-end PC, hvis du ønsker at opnå blot tilnærmelsesvis 60 FPS i høje opløsninger med fuldt detaljeniveau. Heldigvis er der dog også spil på vej, som burde kunne afvikles på mindre kraftige PC'ere, såsom rollespillet Sacred, der burde tiltale alle, der savner Diablo2:

SACRED - ROLLESPIL I BEDSTE DIABLO2-STIL

Selv om Sacred umiddelbart ligner et almindeligt 2D-rollespil som Divine Divinity eller Diablo2, så bedrager skinnet en smule. Mange detaljer er nemlig udført i 3D (dvs. via polygoner), hvorfor f.eks. vand kan animeres og virke langt mere virkelighedstro:


Sacred er et rollespil i bedste Diablo2-stil, dog med enkelte 3D-elementer, såsom animeret vand

Sacred byder på 6 forskellige karaktertyper, såsom Vampire-Lady (kvinde klædt i kraftig rustning om dagen, der forvandles til vampyr om natten; dvs. blanding af "fighter" og bestialsk monster), Seraphim (kvinde, anvender ofte magi), Dark-Elf (god til nærkamp), Barbar (god til alle våbentyper, især de særligt kraftige og tunge), Wood-Elf (pil og bue foretrukne våben samt magi) og troldmand (dårligt til alm. våben og nærkamp, god til magi). Ca. 70 procent af spillet har man umiddelbart adgang til, og man kan benytte heste til at komme hurtigt frem. De sidste 30 % af spillet ser man i forbindelse med de i alt 30 forskellige missioner.


Her ses en kamp mod formodentlig en drage

Grafisk kan man i Sacred opleve bjergområder, skovområder, mørke dungeons, ørken og forskellige byer. Alt foregår i verdnen Ancaria, som er inddelt i 16 forskellige zoner. Lige som i Severance kan man anvende og udvikle forskellige kombinationsbevægelser, så man kan slå ekstra hårdt.


Grafisk virker Sacred ganske flot og varieret

Sacred understøtter 1024x768-opløsning og forventes at udkomme inden sommer (2. kvartal 2003). Vi slutter af med det måske mest fantastiske spil, der aktuelt er under udvikling, nemlig S.T.A.L.K.E.R.:

S.T.A.L.K.E.R. OBLIVION LOST - KLASSISK/TAKTISK 3D-SHOOTER

Engang for snart længe siden berettede SEGA, at 80 millioner polygoner per sekund burde kunne resultere i virkelighedtro computerskabt 3D-miljø. Dette gør spillet S.T.A.L.K.E.R. Oblivion Lost til et særligt interessant spil, da S.T.A.L.K.E.R. anvender op til 3 millioner polygoner per billede - dvs. 180 millioner per sekund i 60 FPS. Dermed bliver S.T.A.L.K.E.R. simpelthen det hidtil mest polygonrige spil, og det er næppe en tilfældighed, at S.T.A.L.K.E.R. udvikles specielt med hjælp fra Nvidia og allerede nu understøtter specielle NV30-egenskaber (Unreal2 benytter til sammenligning op til 200000 polygoner og Quake3 Arena op til 10000).


S.T.A.L.K.E.R. burde forhåbentlig resultere i oplevelse i særklasse

S.T.A.L.K.E.R. tager sit udgangspunkt omkring atomkraftværket i Tjernobyl, og i spillet er reaktoren eksploderet for anden gang. Som leder af en specialgruppe bliver det din opgave at finde ud af, hvorledes reaktoren kunne eksplodere, og du finder ud af, at en korrupt videnskabsmand har benyttet den frigivne radioaktive stråling til at mutere dna hos dyr og mennesker. Spillet består af store forladte områder, hvor der findes værdifulde genstande, dødelige fælder og diverse våben. Endvidere står man selv for at finde og udstyre op til 15 medhjælpere med våben, som du let via mus og tastatur styrer gennem diverse omgivelser.


Prøv at se træerne, som ser helt ægte ud. Og hjulene er helt runde. Alt dette indikerer ekstremt polygonniveau

Det kan dog bemærkes, at spillet ikke benytter 3 millioner polygoner per billede konstant, dette er blot spidsbelastningen, normal ses "kun" ca. 100000 polygoner per billede, som dog er belagt med bump-mappede teksturer og diffuse lyskilder. Der er endvidere 20 kvadratkilometer landskaber, byen Prypjat med diverse forladte bygninger samt biler, både og helikoptere, der kan benyttes. Spilfigurer består af ca. 10.000 polygoner.


Eksempel på bumpmappede teksturer med høj detaljegrad: Se væggen!

Diverse trailere til S.T.A.L.K.E.R. indikerer, at spillet virker ekstremt nervepirrende, og ofte giver fornemmelse af, at man er relativt alene i meget afsondret miljø. Man undersøger ødelagte tomme bygninger for spor og oplever ofte en "stilhed-før-stormen"-stemning. Se evt. trailer til S.T.A.L.K.E.R. her:

http://www.stalker-game.com/index.php?t=downloads&s=movies

S.T.A.L.K.E.R. forventes tidligst til jul 2003, men ankommer muligvis først næste år.

AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Der ankommer mange flere end ovennævnte spil til PC i 2003, sikkert også flere, som bliver fantastisk gode. Det er naturligvis også umuligt at vurdere, hvorvidt ovenstående spil vil blive opfattet som fremragende af mange PC-spils-entusiaster, hvorfor udvælgelse af ovenstående spil naturligvis kun er baseret på formodninger om, at disse spil vil blive særligt gode. Derudover kan nævnes, at der ankommer nyt spil i Tomb Raider serien (Tomb Raider - The Angel of Darkness) i april måned, som naturligvis kan blive godt, selv om dette spil trods mange polygonmæssige forbedringer allerede virker grafisk forældet:


Tomb Raider - Angel of Darkness udkommer april 2003

Endvidere ankommer Halo, to år senere end det burde takket være X-Box, formodentlig til sommer 2003:


Halo ser endelig ud til at udkomme til PC

Halo vil formodentlig kunne afvikles i meget høj billedrate på moderne PC'er, hvis Bungie/Microsoft har fået spillet optimeret ordentligt (derudover tilbyder Halo på PC multiplayer). Tiden må dog vise, om Halo blot er en lille smule interessant med 2 års forsinkelse. Og på en monitor, modsat en TV-skærm, skjules teksturer af dårlig kvalitet ikke, men lad os håbe, at PC-versionen ikke skuffer, og at Halo således kan blive et fremragende spil til PC. Half-Life 2, Quake 4 og Duke Nukem Forever skulle også udkomme i år, men ankomsten af disse spil er dog reelt ubekræftet, hvorfor vi ikke vil fokusere på disse spil i denne artikel.



S-H skrev søndag den 30 marts 2003 kl. 16:09: [ svar | nyeste ]
Det er nu rart med alle de 3daction spil, for dem elsker jeg. :-)

Grafikken begynder at blive rigtig fed, i mange af de kommende spil.



0x50c4914e.adsl-fixed.tele.dk skrev søndag den 30 marts 2003 kl. 16:13: [ svar | nyeste ]
det har jeg hørt før...

Og kan da også mig selv havde sagt det om q2 & wc2



PeR skrev søndag den 30 marts 2003 kl. 16:37: [ svar | nyeste ]
Ser meget cool ud....! men har aldrig prøvet det......!


Mads skrev søndag den 30 marts 2003 kl. 16:42: [ svar | nyeste ]
Absolut lækker artikel Rune. Glæder mig mest til homeworld 2 da jeg både har gennemført Cataclys og det originale. Begge er geniale startegispil som ser HAMRENDE godt ud.


[MOFO]Dronning skrev søndag den 30 marts 2003 kl. 18:03: [ svar | nyeste ]
Syntes at S.T.A.L.K.E.R. OBLIVION LOST, lyder som et spil der nok vil fange min interesse i end del timer. Grafikken er virkelig flot og efter hvad artiklen signalerer, kan man forvente at træde ind i et nervepirrende miljø. Lyder som en interessant blanding til et godt spil.

Informationerne omkring Far Cry er noget mangelfulde, men mit førstehånds indtryk siger mig at det godt kunne være et spil, man kunne bruge lidt tid på en gang i mellem.



62.79.106.171 skrev søndag den 30 marts 2003 kl. 20:12: [ svar | nyeste ]
Hvad med CM4 ? CM er nok de spil der har ståjlet mest af min fritid, men de vinder jo sjældent priser for grafiske landvindinger :)



Moby-Dick skrev søndag den 30 marts 2003 kl. 21:17: [ svar | nyeste ]
er du færdig det ser lækkert ud!!!! hvis det er den grafik vi kan vente os i år, så tør jeg slet ikke tænke på hvordan det vil se ud om 5 år. der kan ikke være lang tid til vi når det fotorealistiske. S.T.A.L.K.E.R. OBLIVION LOST ser ud til at være tæt på allerede..... det bliver feeedt.....


Rune skrev søndag den 30 marts 2003 kl. 21:41: [ svar | nyeste ]
Jeg kan jo lige gentage en kommentar vedr. Half-Life 2 (fra vores forum), som kan gå hen og blive dette års joker:

Ifølge GameStar (tysk PC-tidsskrift) tyder meget nu på, at Valve vil udgive Half-Life 2 på stærkt modificeret Q3A-engine (CG-kompatibel?) senere i år, læs mere her:

http://www.gamestar.de/magazin/specials/pc-spiele/11944/


Ymer skrev søndag den 30 marts 2003 kl. 22:27: [ svar | nyeste ]
Hvor lang tid er et lige der er blevet brugt på at udvikle Duke Nukem Forever?

Det virker snart som en menneskealder. Håber stadig at grafikken bare holder lidt.



Rune skrev søndag den 30 marts 2003 kl. 22:50: [ svar | nyeste ]
Ja, siden 1997 har 3DRealms været igang, så ca. 7 år - først på Quake2-enginen, dernæst på Unreal enginen, måske de nu har skiftet til Unreal Warfare... Ifølge George Broussard fra 3DRealms, så arbejdes der aktuelt intenst på Duke Nukem Forever - det bliver spændende at se om rygter mht. udgivelse juni/juli 2003 denne gang holder (sikkert ikke). Her er lidt underholdning/information:

"FOR IMMEDIATE RELEASE
Garland, TX - June 15, 1998

GARLAND, TX - 3D Realms Entertainment's highly anticipated Duke Nukem Forever, the follow-up to one of the all-time best-selling PC games, Duke Nukem 3D, will now be built around Epic MegaGames' highly praised Unreal technology.

George Broussard, project leader for Duke Nukem Forever had this to say, "The switch to the Unreal engine was simply a business decision, and it came down to what we wanted to do with Duke Nukem Forever and how best to achieve it. It's important to note that this decision has nothing to do with id software or our relationship with them, which still remains very strong."

"The game should not be significantly delayed", noted Broussard, "but it will take a little time to get up to speed with the new engine and learn how to exploit it." (min fremhævning, red.)

Kilde: http://www.3drealms.com/press/dnfunreal.html

Denne info er relativt ny, dvs. fra 14. januar 2003:

Release Date: "When it‘s done". Simple as that. Also, ignore ALL release dates unless you hear them from us. This includes EB, Amazon or anywhere else. We will tell you when it‘s getting really close, and we will tell you when it‘s done. We promise.

"What‘s taking so long?": Lots of things. We had too few programmers early on. Some tech took too long to do. We switched engines. We started over a time or two. And a bunch of other stuff. Point is, we know it‘s late, and you know it‘s late. Let‘s stop talking about it, ok?

System Specs: They are going to be steep. You will need a video card with pixel shaders. A GeForce 3 will be about the minimum card, and ideally you will want something like the latest ATI or nVidia card. Sure, the game will probably run on a GeForce 1/2, but you‘re not going to want to.

As for CPU? The more the better. A 1Ghz is a pretty slow machine these days, and you‘re probably going to want a 2 Ghz or better. DO NOT buy hardware for the game now. Wait until it‘s done and see where things are then.

George Broussard
3DR Staff

Kilde: http://unrealed.planet-multiplayer.de/index.php?P=detail&D=2L6PAMOS9IC

Her er mere info fra februar 2003 (dvs. kun ca. 1 måned gammel info):

"The official system specifications for DNF have not been released yet, but, here's what George Broussard had to say on February 12, 2003: "a 2.5ghz and a 9700 are about recommended for Unreal 2, now, today. Minimum specs are different. Recommended means 'this is what we recommned for you to have a truly nice experience... Remember, we're not exactly done, today, or even in the next couple of months. And cpu's and video cards get faster every day... In a year, we will see 4-5 cards all faster than the 9700 Pro... A GeForce 4 will be crap this time next year."" (min fremhævning, red.)

Kilde: http://www.planetduke.com/duke4/faq/technical.shtml#3.0

Dvs. hårde ord om f.eks. GeForce4 Ti, men jeg er helt enig med George Broussard i, at det faktisk er umuligt at opleve Unreal 2 ordentligt i dag, hvis man ikke har Radeon 9700 Pro eller tilsvarende grafikkort samt cpu svarende til P4 2+ GHz; hastighed, opløsning og detaljeniveau betyder fantastisk meget for spiloplevelse.
Meget tyder således på, at Duke Nukem Forever er blevet opdateret til "Unreal2"- og "Deus Ex 2"-niveau. Læs mere om Duke Nukem Forever her:

http://www.planetduke.com/duke4/faq/


Stampe skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 02:26: [ svar | nyeste ]
Jeg håber nu også at Hidden & Dangerous 2 udkommer i år. Det spil har jeg ventet på siden jeg genemførte 1´eren :)


Anybody skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 09:15: [ svar | nyeste ]
Er der nogen der har hørt noget om Planet Side - det er da også snart mere end 2 år siden det blev annonceret.



styler skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 10:53: [ svar | nyeste ]
viket spill er det som har cooperativ ..feks seious sam 1 og 2.



Fubu skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 14:56: [ svar | nyeste ]
#anybody PlanetSide skulle udkomme om ca. 1 måned eller mindre.


Anybody skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 15:13: [ svar | nyeste ]
Tak Fubu

Hej Rune og tak for en skijde god artikel. Var det ikke en ide at lave en poll om det spil folk glæder sig mest til ?



Rune skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 15:24: [ svar | nyeste ]
Tak, det er en mulighed, blot tror jeg, at afstemningsresultatet næsten er givet på forhånd, dvs. Doom3 vil jeg tro bliver vinderen (baseret på lignende afstemninger på andre sites). Men jeg skal da overveje det.


Mogens skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 15:21: [ svar | nyeste ]
Måske har X2 fra egosoft (www.egosoft.com) også fortjent at blive nævnt? Det er i hvert fald et af de spil jeg glæder mig mest til...


Cady skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 16:10: [ svar | nyeste ]
Hej Rune, fed artikel. Hvad er din mening om nuværende grafikkort, vil de kunne klare spillet S.T.A.L.K.E.R fornuftigt, eller skal man ud og invistere i et af dem der er på vej ?.


Rune skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 16:19: [ svar | nyeste ]
Tak, jeg tror ikke, at der aktuelt eksisterer grafikkort, som er egnede til S.T.A.L.K.E.R., ej heller selv om S.T.A.L.K.E.R. er NV30-optimeret. Dvs. Doom3 er også GeForce3-optimeret, men derfor bliver GeForce3 næppe den helt store jubel mht. Doom3. Og jeg vil tro, at tilsvarende gælder for S.T.A.L.K.E.R. og NV30. Hvis S.T.A.L.K.E.R. først udkommer i 2004, så er det muligt, at R400/R450/R500 og NV40 vil være aktuelle grafikkort, når S.T.A.L.K.E.R. udkommer. Det korte af det lange, lad endelig være med at opgradere aktuelt, fordi du tror, at du så vil kunne afvikle spil "X" optimalt, når det udkommer. Opgrader altid først mht. spil "X", efter at spillet er udkommet - ellers risikerer du at foretage meget dyre og uhensigtsmæssige investeringer. Eller lad mig citere George Broussard fra 3DRealms, som her udstikker retningslinier mht. Duke Nuken Forever og optimal hardware: "DO NOT buy hardware for the game now. Wait until it‘s done and see where things are then".


80.197.118.15 skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 16:44: [ svar | nyeste ]
Rune>

Kanon god artikel. Faktisk leverer hardwaretidende nogle af de langt bedste artikler ang. hardware.

Et spørgsmål:

Er der noget info ang. det kort ATI sender på markedet som skal konkurrere mod NV35 ?

Alle prøver at spå fremtiden og det gør jeg også. Jeg leder efter "milestones". Havde håbet på at NV 30 blev den, men den skuffede fælt. AIT 9700 Pro blev en "milestone". Hvis rygterne passer omkring NV35, tror jeg måske ikke at ATI kan følge denne. Hvad er din mening herom ?



Rune skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 17:48: [ svar | nyeste ]
Tak, jeg har samlet lidt info om R400 sammen, såvidt jeg husker i en kommentar under "Radeon 9800 Pro"-introduktions-artiklen (dejlig ord) - dvs. prøv at søge på R400 her på sitet og vælg at søge i diverse kommentarer (brug "find"-funktionen øverst til højre her på sitet). Derudover tyder meget på, at NV35 kan blive meget hurtigere end NV30. Men jeg vil afholde mig fra at vurdere NV35, før de første repræsentative testresultater foreligger. Det vigtige er også, at køleren på NV35 kommer til at larme under 30 dBA, larmer NV35 tæt ved NV30, så vil NV35-ydelsen have så store bivirkninger, at dette grafikkort ligesom NV30 næppe vil kunne anbefales. Men jo hurtigere NV35 ankommer, desto hurtigere ankommer formodentlig R400, så på denne måde kan det være meget vigtigt, at NV35 udkommer snarligt. Radeon 9800 Pro (R350) var blot et lille evolutionært spring ifht. Radeon 9700 Pro (R300), hvorfor R400 ser ud til at blive næste store revolution fra ATi. NV35 ser ifht. NV30 egenskabsmæssigt ud til at svare til forskellen på R300 og R350, selv om NV35 formodentlig vil præstere større ydelsesmæssigt spring. Det korte af det lange er dog, at jeg aktuelt vil opfatte R400 som potentielt langt mere interessant end NV35. R400 udkommer muligvis sensommer/efterår 2003, men kan dog blive forsinket til starten af 2004. NV35 forventes dog også (med relativt stor sikkerhed) til sommer/efterår 2003.


Nash skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 17:16: [ svar | nyeste ]
Ja Hidden & Dangerous 2 glæder jeg mig også vildt meget til. 1'eren er nok en af de fedeste Coop multiplayerspil der nogensinde er lavet!


Jesper skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 19:35: [ svar | nyeste ]
Rune hvornår tror du at vi vil se spil,som benytter foto realistisk grafik ? Jeg glæder mig til det bliver muligt,at spille spil som næsten ser ud som film =)


Rune skrev tirsdag den 01 april 2003 kl. 00:00: [ svar | nyeste ]
Dit bud er naturligvis lige så godt som mit, men fotorealistisk grafik i form at særligt flotte teksturer, vil jeg nu mene, eksisterer allerede (især hvis du kan anvende 2048x1536 på en 21"). Hvis du derimod spørger, hvornår spil bliver lige så realistiske som rigtige biograf-film, så vil mit gæt være om ca. 20-30 år, hvis den aktuelle udvikling fortsætter med uformindsket styrke (dette skyldes især problemer med at programmere overbevisende kunstig intelligens). Og der er stadig milevidt fra f.eks. Medal of Honor Omaha Beach til filmen Saving Private Ryan. Men jeg tager gerne fejl :-) Men niveauer som Final Fantasy The Spirits Within, Shrek og hvad vi ellers i dag kender af computergenererede film burde vel være standard i PC-spil indenfor 5 år - Doom3 mm. er allerede godt på vej derhen.


bullerfnis skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 22:29: [ svar | nyeste ]
arrrr.. halo mand .. det skulle ha været så stort til PC, og nu ligner det spil som halflife ved siden FAR CRY... nedtur



skobbolop skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 23:48: [ svar | nyeste ]
pust..jeg må nok sige at jeg glæder mig mest til deus ex 2 og Gothic 2...og så måske lige Yager..


FreddiE skrev mandag den 31 marts 2003 kl. 23:58: [ svar | nyeste ]
Deus Ex er det eneste som ser spændende ud, men at kalde det måske verdens bedste pc-spil er en stor overdrivelse. Grafik er det element i et spil som bliver outdated hurtigst, gameplay er så evigt meget mere vigtigt. Men grafik er stadig bare ikke polygoner og high-res textures, der er stadig animationer og artistisk indflydelse. Gollum kunne have været lavetaf en million flere polygoner, men han ville aldrig virke så overbevisende hvis han ikke bevægede sig så realistisk.

Spil som Legend of Zelda: The Wind Waker har en anden form for grafik, toon-shading (celshading) men den virker 101% Men det er bestemt ikke kun pågrund af grafikken at Zelda bliver et af årets bedste spil, det er 90% pågrund af gameplay.

GameSpy.com - 97% http://www.gamespy.com/reviews/march03/zeldawindwakergcn/

GameRankings.com - 95.9% http://www.gamerankings.com/itemrankings/simpleratings.asp?rankings=y

De spil i har i artiklen vil aldrig nogensinde få sådan nogle karakter, fordi deres genre og grafik er så outdated og set før at det giver anmelderne kvalme. Unreal 2 var røvsygt og dårligt spil, men det havde været overdrevet revolutionerende hvis det kom ud i 98.



Rune skrev tirsdag den 01 april 2003 kl. 00:07: [ svar | nyeste ]
Deus Ex 2 vinder netop ikke pga. grafik (at grafikken ser flot ud gør blot spillet en smule mere attraktivt for personer med tilstrækkelig maskinkraft), men pga. dybden i gameplay. Deus Ex 2 har så lidt at gøre med klassiske 3D-shootere som Unreal 2, at jeg vurderer ud fra din kommentar, at du reelt slet ikke ved, hvad du udtaler dig om (dvs. har du aldrig spillet Deus Ex eller System Shock 2, så lad være med at udtale dig om Deus Ex 2).
At vi beskriver Deus Ex 2 som et af årets potentielt bedste spil skyldes ikke en feberfantasi fra vores side, men at titusindvis af personer i tyske tidsskrifter og på amerikanske sites har vurderet Deus Ex 2 blandt de 2-3 mest ventede spil i år 2003 (med Doom3 eller Star Wars Galaxies på øvrige placeringer).
Derudover er jeg ikke sikker på, at din store begejstring for diverse Zelda-eventyr deles af mange voksne personer her på sitet - men det kan naturligvis være, at jeg tager helt fejl (gameplay er jo mange ting, og jeg er bestemt ikke enig i de anmeldelser, som du henviser til).


FreddiE skrev tirsdag den 01 april 2003 kl. 09:56: [ svar | nyeste ]
Hvordan kan du udtale dig om Deus Ex 2's gameplay når du ikke har prøvet, eller set spillet i aktion? Det svarer til at jeg ser en reklame for BMW og jeg siger det er en god bil, fordi jeg synts den ser fed ud. Deus Ex 2 bliver også udviklet af Ion Storm, som Deus Ex gjorde i sin tid, men det er ikke der jeg ser problemmet. Deus Ex skal nok blive et fedt spil, men det bliver et been-there-done-that og set før. Der er for mange udviklere som har overfyldt marked med FPS genren, og ingen af dem viser nogen special inovation eller kreativitet som i så mange andre genre. Metroid Prime til GameCube er et first-person spil, men det bryder en masse regler og står langt ud fra hvad der ellers er på marked. Halo var godt fordi at det var et FPS med de traditionele elementer, men det stod ud fordi det var opbygget på en anden måde. I den seneste udgave af Edge (det mest respektere og seriøse spil-magazin) efterlyser de også den form for kreativitet, at lave et spil efter en anderledes opskrift. Mit problem med de spil i den artikel er at de alle bygger på samme opskrift som alle de andre spil i samme genre på marked, de har bare opdateret grafik, noget du åbenbart går højt op i (det er stadig hver sin smag).

Det er så non-true-gamer af dig at lave en bemærkning om at Zelda er for børn, det virker lidt som om at du aldrig har spillet Zelda-serien. Det er til dato en af de mest respekterede spil, og det er fint nok du siger du ikke er "enig" med det review, men så er du også uenig med stort set alle andre reviews. Jeg udfordrer dig til at finde en seriøs site,magazin,whatever der har givet spillet en dårlig karakter eller sagt noget dårligt om det.



Rune skrev tirsdag den 01 april 2003 kl. 12:38: [ svar | nyeste ]
Jeg udtaler mig udelukkende om Deus Ex 2 gameplay på basis af gennemlæsning af flere internationale preview-artikler og skriver endvidere sidst i artiklen:

"Det er naturligvis også umuligt at vurdere, hvorvidt ovenstående spil vil blive opfattet som fremragende af mange PC-spils-entusiaster, hvorfor udvælgelse af ovenstående spil naturligvis kun er baseret på formodninger om, at disse spil vil blive særligt gode."

Så jeg/vi garanterer ikke, at Deus Ex 2 bliver godt, men blot, at dette spil virker særligt interessant (jf. diverse førnævnte afstemningsresultater).
Derudover har jeg kun set Zelda: The Wind Waker, men jeg har spillet Zelda: Ocarina of Time i mange timer. Min konklusion er dog, at målgruppen for disse Zelda-spil er børn på 5-10 år, og jeg opfatter simpelthen disse Zelda-spil som regulært tidsspilde. Dette skriver jeg ikke for at støde nogen, men blot for at give min egen opfattelse til kende - og jeg er ganske klar over, at smag og behag naturligvis kan være forskellig (og jeg behøver ikke læse diverse anmeldelser af Zelda-spil for at finde ud af, hvad jeg selv mener). Derudover omhandler ovenstående artikel kommende PC-spil, hvorfor omfattende Zelda-diskussion under alle omstændigheder ikke er relevant her (hvis man holder af konsoller som f.eks. X-Box, Gamecube og PS2, så findes der andre sites end HardwareTidende, som burde kunne tilfredsstille ens interesse).
Endvidere bryder jeg mig ikke at at blive kaldt "gamer", som jeg opfatter som en ganske firkantet, overfladig og unødvendigt amerikaniseret betegnelse. Især da den ingeniørmæssige interesse i at designe en optimal PC til tider kan gå forud for spilinteressen - men sådan er det jo med hobbyer :-)


CyberCrop skrev tirsdag den 01 april 2003 kl. 14:06: [ svar | nyeste ]
Nu må jeg liiiige bryde ind!

Det er da noget værre vrøvl at betegne Zelda i målgruppen 5-10 år! Den seneste, som jeg ikke har prøvet, har godt nok en grafik som ikke falder i min smag, men 5-10 år!! Rune!!

Det kommer fra en som skamroser Unreal 2. Det mest elementære FPS spil, som er så lineært at enhver med en 5-10 årigs intellekt kan gennemføre det. Det samme kan ikke siges om Zelda uanset om man kan lide konsoller eller ej!



Rune skrev tirsdag den 01 april 2003 kl. 15:15: [ svar | nyeste ]
Så 5-13 år da :-) Min pointe er blot, at Zelda indeholder mange elementer, som ses i spil rettet mod børn, se f.eks. diverse skærmbilleder i anmeldelser af Zelda The Wind Waker (og Zelda The Ocarina of Time). Personligt foretrækker jeg generelt spil med "Mature-rating", men dermed ikke skrevet, at andre spil ikke kan være fremragende. Zelda minder mig dog langt mere om Teletubbies end Doom3 (og Zelda the Wind Waker har meget ringe polygonantal, dårlige teksturer, kan kun vises i utydelig 640x480-opløsning på TV-skærm), men andre kan naturligvis opleve Zelda på en helt anden måde - og et stort antal personer, som er i besiddelse af en Gamecube, vil sikkert synes, at Zelda The Wind Waker er et fremragende spil:


Zelda the Wind Waker - spillet udkommer til Gamecube i maj 2003 i EU. Om det er et spil for mænd med hår på brystet, må naturligvis være op til den enkelte at afgøre

Som skrevet før, så er der mange holdninger til Zelda (og fordi jeg synes et, kan mange andre naturligvis synes meget andet), dog er alle disse holdninger til Gamecube-spil irrelevante for ovenstående artikel, der udelukkende er rettet mod kommende PC-spil. Zelda-diskussionen kan dog gerne fortsættes i vores forum.


cache.tellabs.fi skrev tirsdag den 01 april 2003 kl. 12:32: [ svar | nyeste ]
Rune, hvornår ventes GTA Vice City at være på gaden ?


Rune skrev tirsdag den 01 april 2003 kl. 12:40: [ svar | nyeste ]
Min krystalkugle siger maj 2003, men den kan godt tage fejl :-)


[MOFO]Dronning skrev tirsdag den 01 april 2003 kl. 12:45: [ svar | nyeste ]
Verdens fedeste spil hidtil kan ikek være andre end Sid Meier's Civilization 1 - civ2 var direkte fjollet og civ3 er alt for detaljeret til at spil fornøjelsen er optimal - imo!


FreddiE skrev tirsdag den 01 april 2003 kl. 16:05: [ svar | nyeste ]
Det er jo noget der hedder HDTV, og hvis et spil understøtter det, så slår til enhver tid hvilken somhelst monitor og opløsning. Bare at se konsol spil køre på et ordentligt fjernsyn med et ordentligt RGB kabel giver så meget mere.

Men Rune, du er en teknisk gamer, eller noget. hvis man kan vælge Need for speed over Gran Turismo og påstå at Zelda er for børn, så kan man ikke være meget gamer.



Rune skrev tirsdag den 01 april 2003 kl. 19:47: [ svar | nyeste ]
Det vil jeg så tage som et kompliment :-)


Mick skrev onsdag den 02 april 2003 kl. 11:28: [ svar | nyeste ]
Hvorfor kritiserer man Rune for hans smag uden at se på hans argumentation? At henvise til andre sites er ligegyldigt i mine øjne, det må være folks mening set i lyset af deres argumenter som tæller. Her vinder Rune stort over mange andre sites.

Jeg synes også at NFSHP2 er sjovt. Meget arcadeagtigt og visse steder kunne man ønske de havde gjort det anderledes. Og det er det -eneste- spil som kan ligge min viv til at snuppe joysticket nu og da - pga. grafikken og den oplevede fart.

Hun gider ingen spil som ligner ping-pong og Mario Bros m.v. Ingen 640x480 spil her tak!

Men NFSHP2 i 1280x1024 med 90 fps derudaf ser rimeligt ud på en 22". Jeg ser ingen grund til at bruge den ringere TV-skærm til dette foremål.

Spil som Zelda kan være for folk med IQ >200. Men grafikken ligner jeg ved ikke hvad! Om så min UT2003 i 1600x1200 var et stillbillede ville jeg foretrække frem for oldnordisk grafik.

Sådan er vi forskellen - afh. om man mener grafikken er et must for oplevelsen som jeg gør - eller om et par grynede bitmaps kan gøre dt.

Det er jo ikke derfor man køber sig +2 Ghz maskiner og 9700 PRO - for at spille 640x480 i 25/30 hz!



Rune skrev onsdag den 02 april 2003 kl. 17:43: [ svar | nyeste ]
Så er det naturligvis en mulighed, at Mercedes-Benz World Racing (MBWR) vil interessere dig; dette "bilspil" ser ret flot ud og kan minde om NFSHP2 (dvs. MBTR indeholder heldigvis både mulighed for arkadeagtigt eller realistisk spilforløb, og vi er vel enkelte, som oplever livet som for kort til meget avancerede bilsimulatorer :-). MBWR forventes at udkomme til PC maj 2003. Se diverse skærmbilleder fra MBWR her (jeg var lige ved at inkludere dette spil i ovenstående artikel, men lod være, da artiklen allerede havde passeret 1,1 MB - vi må vel tilgodese reduceret båndbredde hos enkelte modembrugere):

http://www.pcgames.de/external/browser/?mode=entity&article_id=140720&entity_id=-1&overview=yes

Grafikken ser ret flot ud og er endvidere meget flydende, i hvert fald at dømme ud fra den trailer/video, som PC Games tilbød i sidste nummer (det tyske trykte tidsskrift PC Games kan købes hos bl.a. Interkiosk hos DSB; i hvert fald på Københavns Hovedbanegård og koster kun kr. 50,00 inkl. DVD samt 200-300 sider).



Rune skrev onsdag den 02 april 2003 kl. 00:45: [ svar | nyeste ]
Her er lidt ny info om S.T.A.L.K.E.R. og mulige hardwarekrav, bemærk, at dette er et citat fra en af programmørerne bag spillet:

"We use all hardware for development of Stalker, although most are NVIDIA. We will produce a game with the best quality, compatibility, and performance on all supported hardware (T&L or better).
Here are the general things. As a programmer, I need to get access to the latest hardware and talk to it's manufacturers, otherwise we may get way behind the competition. I want to give credit to NVIDIA for agreeing to be our technical partner and render us this kind of assistance (we contacted NVIDIA and ATI for several months, but ATI did not respond). NVIDIA offers me early hardware and very good support. Prior to GeForceFX I worked with Radeon 9700 but I am currently developing the Stalker engine on NV35. Naturally, such close work with NVIDIA engineers allows me to come up with better optimizations and support the new technologies of NVIDIA boards.

In Stalker you'll be able to play fine on NVIDIA and ATI hardware--the gameplay and run stability should be the same. On ATI boards Stalker will run fast, but on NVIDIA boards it will run even faster, plus gamers will get a set of unique effects, namely due to close work with the company enginers and support of NVIDIA hardware features."

Kilde: http://www.3dgpu.com/comments.php?id=2307&category=9

Det kunne ATi vist have klaret bedre...


Mick skrev onsdag den 02 april 2003 kl. 11:16: [ svar | nyeste ]
Det er noget lort når man går efter at udnytte enkelte leverandøres HW.

Hver gang nogle ikke overholder standarderne går de ud over dem som tilfældigvis ikke havde et kort med de ikke-standardiserede udvidelser...

Mest irriterende er det når man ikke kan køre fx. en DX8 test fordi den kræver NV-hardware.

Hvor DX8 er det så?

Og NVIDIA har -stadig- ikke nogen WHQL-driver til sit prestige-kort GeforceFX. Pinligt!



CyberCrop skrev torsdag den 03 april 2003 kl. 00:15: [ svar | nyeste ]
Bare rolig. Jeg har set en mail fra en Stalker udvikler på Rage3d der påpeger at R9700pro vil kunne klare stalker fint. Det var trods alt det første DX9 kort på markedet, hvorfor stalker blev udviklet/testet på det. At de så fintuner det på NV35 nu fordi de bliver sponsoreret af Nvidia er en anden, men absolut ubehagelig ting ...


Madmanden skrev onsdag den 02 april 2003 kl. 10:19: [ svar | nyeste ]
Tak Rune, for en god artikel! Der var da et par spil, som jeg havde overset...

Keep up the good work!



Bat17 skrev onsdag den 02 april 2003 kl. 15:07: [ svar | nyeste ]
Jeg syntes bare at alt det pis med hvor mange polygoner er helt i skoven. Som Fredie skev er det gameplay der er afgørende. Om Zelda så lige er sagen vil jeg ikke gisne om men det var for eksempel det der gjorde Half-Life så fedt - at de soldater man skulle plaffe var udstyret med andet en en tilfældeighedsgenerator som hjerne. Doom III kan rende og hoppe. Det ser flot ud med at dømme efter den 'frigivne' video ser det dødsygt og hjernedødt ud hvad angår gameplay! Ligeså gjalt den så populære shooter Medal of Honour. Når det nu er bevist at det kan lade sig gøre at lave fornuftig AI hvorfor er der så ingen der benytter sig af det? Er der noget der ved noget?


Rune skrev onsdag den 02 april 2003 kl. 16:31: [ svar | nyeste ]
Det kan du naturligvis have helt ret i; Carmack skrev også engang, at han ikke kunne programmere realistiske menneskelige adfærdsmønstre og emotioner ind i spilfigurer på kort tid, hvorfor Doom3-spilfigurer får mental aktivitet på zombie-niveau. Derudover vil jeg hermed nævne, at ovenstående artikel omhandler kommende PC-spil, dvs. kommentarer vedr. diverse konsolspil er her irrelevante og bedes skrevet i vores forum under kategorien "software" - her risikerer kommentarer, som slet ikke er rettede mod PC-spil, at blive slettet (og nej, dette er ingen spøg, allerede to indlæg er røget - havde de stået i vores forum, så var dette ikke sket - en omfattende diskussion af konsolspil vs. PC-spil er irrelevant for ovenstående artikel). Flere indlæg vedr. konsolspil kan skrives her:

http://www.hardwaretidende.dk/forum/read.php?f=1&i=879&t=879



jesper w skrev onsdag den 02 april 2003 kl. 23:51: [ svar | nyeste ]
jeg håber da for mig selv og andre ejere af ati kort at ati tager sig sammen når de for hendvendelser fra spil producenter, så det ikke det som bliver afgørende hvilket gfkort man vil købe.....

og fed artikel rune... jeg kan bare ikke finde et link til stalker som dur. ØV ØV ...



Rune skrev torsdag den 03 april 2003 kl. 01:08: [ svar | nyeste ]
Jeg er ikke helt sikker på, om du mener preview/fan-sites, eller om du leder efter det officielle S.T.A.L.K.E.R.-site. Det officielle site finder du dog her (hvor du også kan downloade trailer jf. henvisningen i ovenstående artikel):

http://www.stalker-game.com/


Anybody skrev torsdag den 03 april 2003 kl. 13:24: [ svar | nyeste ]
Rune - du kan jo bare lave en Poll uden Doom 3 :-)

Jeg glæder mig mest til Deus Ex 2, Homeworld 2 og Max Payne 2.

Jeg frygter at Doom 3 bliver et festfyrværkeri af af grafik, men en fuser i gameplay.



Bat17 skrev torsdag den 03 april 2003 kl. 23:17: [ svar | nyeste ]
jeps. Det tror jeg ikke engang man behøver at frygte. Det er vist et faktum. Det fremgår i hvert fald af videoen fra alfaversionen. Nu vi er ved det har jeg i øvrigt forsøgt at spille den alfaversion der huserer rundt omkring på kazaa og lingende steder. Uden held, desværre. Er der mon nogen der har forsøgt sig med mere og held og eventuelt kan komme med et fif, der kan få det til at køre?!?


Mick skrev fredag den 04 april 2003 kl. 14:59: [ svar | nyeste ]
"tror ikke"; "vist et faktum", "fremgår af videoen fra alphaversionen".... ?

Videon du refererer til er kun en del af indledningen og kan derfor heller ikke bruges til at udlede ret meget om selve spillet.

Iflg. id Software har man denne gang ansat en science-fiction forfatter til at sikre et mere interessant gameplay. Så DOOM3 vil på dette punkt være noget mere avanceret end DOOM2.

Det er -også- et gæt (mit!). Men det bygger på udsagn fra dem som laver spillet (fra en officel udsendt video om DOOM 3).

Og ikke på diverse formodninger på en alphaa-version... ;o)

Forøvrigt: DOOM3 alpha er nem at få til at starte (ikke at der er meget at komme efter i demoen andet end grafikken, det er kun en demo). Bare følg vejledning og brug et godt grafikkort - med nyeste drivere.



Rune skrev lørdag den 05 april 2003 kl. 00:54: [ svar | nyeste ]
Personer, som holder meget af rollespil (især rollespil med ekstremt lave systemkrav), kan endvidere formodentlig se frem til "Lionheart - Legacy of the Crusader", der produceres af Reflexive Entertainment og Black Isle Studies (Baldur's Gate 1-2, Fallout 1-2, Planescape Torment, IceWind Dale 1-2 og Neverwinter Nights). Se diverse skærmbilleder her:

http://lionheart.blackisle.com/screens.html

Interesserede kan endvidere finde flere billeder fra rollespillet "Sacred" her - endda i fuld størrelse (1024x768):

http://www.ascaron.biz/d/sacred/sacred_screenshots.html


Rune skrev lørdag den 05 april 2003 kl. 01:11: [ svar | nyeste ]
Tilhængere af eventyrspil kan formodentlig se frem til følgende spil i prioriteret rækkefølge:

Broken Sword 3: The Sleeping Dragon - efterår 2003
http://www.revgames.com/_display.php?id=12

Syberia 2 - efterår 2003
http://www.justadventure.com/Interviews/Syberia2/Syberia2BenoitSokal.shtm

Runaway - A Road Adventure - 11. april 2003
http://www.runaway-game.com/

Full Throttle 2 - 2003
http://pc.ign.com/articles/360/360304p1.html

Sam & Max 2 - 2003 eller 2004
http://www.lucasarts.com/press/releases/61.html

Så må vi se, hvor mange af disse estimerede udgivelsesdatoer, som kommer til at holde...


Rune skrev lørdag den 05 april 2003 kl. 11:41: [ svar | nyeste ]
Sidste nye rygter om Half-Life 2, som ifølge eksklusiv-aftale kun vil kunne afvikles via Nvidia grafikkort:

"We can reveal that Valve is currently looking at making its massively anticipated FPS sequel Half-Life 2 exclusive to nVidia graphics cards, in what will be the first deal of its kind in the PC gaming sector.
This massive story comes from insiders at nVidia, who are boasting that this will be the first of many such deals for exclusive content, bespoke to its cards.
We have been aware for some time that both ATi and nVidia have been courting the publishers and developers of AAA PC games, trying to gain card-exclusivity.
“You will see a massive change in the structure of the PC games industry in the next few months, with the first batch of announcements hitting at E3,” one insider told us. “Instead of being referred to as PC gaming, you will become an nVidia or ATi gamer, as distinct as Sony and Nintendo.”
This concept has been circulating for some time, with gossip about graphics cards overshadowing next-gen console talk at the recent Game Developer’s Conference."

Kilde: http://spong.com/index.asp?art=4697

En sådanne udvikling, hvor den enkelte bruger er nødt til at skifte mellem to grafikkort eller have to PC'ere, lyder dog ikke særligt gennemtænkt (sæt nu Duke Nukem Forever til gengæld blev et fremragede spil og "ATi only"...). Derudover er Nvidia selvfølgelig nødt til at kompensere fuldt ud for manglende indtjening på PC'ere uden Nvidia grafikkort, hvilket næppe bliver billigt, såfremt Half-Life 2 bliver et godt spil. Før disse rygter er konfirmerede af producenterne til Half-Life 2, så virker disse ikke specielt troværdige.


Grosen skrev lørdag den 05 april 2003 kl. 12:55: [ svar | nyeste ]
Kan kun give dig ret i at den kommentar virker højst usandsynlig. Hvis vi antager at Nvidia og ATI deler markedet 50/50 så vil en sådan aftale for spilproducenternes vedkommende betyde en halvering af det potentielle kundemarked. De eneste som kan drage nytte af dette vil være Nvidia eller ATI som til gengæld skal betale gigantiske summer til spilproducenterne for at gøre op for det indskrænkede marked. At føre en sådan politik for Nvidia eller ATI vil i længden kun være profitabel hvis det lykkes at presse konkurrenten ud og derved opnå en monopol-lignende tilstand i stil med Microsoft. Men det er næppe en krig som spilproducenterne frivilligt vil indlade sig på for det strider mod almindelig økonomisk fornuft at afgrænse sine salgsmuligheder på denne måde. Desuden vil en mindre kundeskare gøre branding en hel del sværere så de vil nærmere blive dårligere stillet af en sådan aftale. Endelig hvis det skulle lykkes at opnå et Microsoft-lignende marked så vil der altid være nogen som vil prøve at gennemtrumfe billigere løsninger. Som vi også ser det nu og især inden for de næste par så er Microsofts "monopol" på OS også ved at ebbe ud med den måde som Linux har udviklet sig på. Fra at være et OS som kun erfarne brugere kunne håndtere er det nu med nye versioner såsom Mandrake blevet noget som de fleste med bare en anelse erfaring kan benytte. I løbet af de næste par år vil vi nok også se mange virksomheder og offentlige institutioner som skifter over til disse noget mere økonomiske løsninger. Det korte af det lange er at spilproducenterne næppe vil gå med til kun at udvikle til bestemte gfxproducenter da det vil forringe deres indtjeningsmuligheder.


snailwalker skrev søndag den 06 april 2003 kl. 09:29: [ svar | nyeste ]
Håber squ ikke det passer. Men som overnævnte indlæg også skriver ville det være usandsynligt at et spilfirma ville gå med til at halvere sin kundekreds.

Men hvis de gør det kan man vel kun håbe på der kommer nogle "patches" så man også kan spille "den anden lejrs" spil...



Frozen skrev søndag den 06 april 2003 kl. 14:05: [ svar | nyeste ]
Det lyder da ikke særligt rart... og også ualmindeligt dumt... det lyder faktisk lidt som en forsinket aprilsnar... Mener også jeg hørte noget lign. med at nogle spil kun ville kunne afvikles på AMD-baserede systemer den første april :P...

BTW hvilke spil tester du/i, Rune lige pt? Hvad kan vi glæde os til?



Rune skrev søndag den 06 april 2003 kl. 19:43: [ svar | nyeste ]
Måske Enclave (="Ghosts'n Goblins anno 2003" eller "Diablo3D"...), som afvikles fremragende på selv GeForce3 grafikkort i høje opløsninger (udkom i marts i USA, forventes 24. april i EU, stærkt forbedret ifht. den relativt ringe X-Box-udgave). Enclave har også fået gode anmeldelser andre steder:

http://www.worthplaying.com/article.php?sid=9673

http://www.gamechronicles.com/reviews/pc/enclave/enclave.htm

http://www.nettowa-ku.com/content.php?page=reviews/pc/enclave

Ellers er naturligvis også "Gothic II" og "Runaway - A Road Adventure" på vej (Runaway vil jeg dog ikke vurdere til 90%, men ca. 85%, så forvent ikke review af dette spil her på sitet). Vietcong måske også (fra producenterne bag Mafia, indtil videre er jeg dog ikke overbevist om, at dette spil når 90% i gameplay). Devastation og Metal Gear Solid 2 vurderer jeg ikke aktuelt ikke som spil, der vil kunne opnå 90% i gameplay/spiloplevelse. Will Rock ej heller (medmindre man er ekstremt glad for "Serious Sam"-agtige spil, der ikke når helt samme højder).


Moby-Dick skrev mandag den 07 april 2003 kl. 20:01: [ svar | nyeste ]
hmm.... jeg har nu spillet vietcong demo'en i et godt stykke tid nu. og jem må sige at jeg først var meget skuffet over graffiken i forhold til de screenshots jeg havde set, men jeg gav det en chance. og det var en god idé, for efterhånden som jeg lærte den ene bane som medfølger bedre at kende blev jeg bidt af det. det har noget af det samme som cs. jeg ved ikke helt hvad det er, måske noget med følelsen af at affyre et våben og se fjenden falde til jorden. men anyway: det er et spil som jeg glæder mig meeeeget til. demo'en er stærkt vanedannende (specielt når du har spillet det i et stykke tid) og når du kender spillet er det nemt at blive vildt god til det (jeg har kun ligget som nr. 1 de sidste par måneder).... kan kun anbefale at give det en chance, på trods af den lidt skuffende grafik.

PS: der er vist ikke mange af de spil oven over som kommer til at køre på mit 9700 non-pro.



Rune skrev tirsdag den 08 april 2003 kl. 18:34: [ svar | nyeste ]
Gamespy har skrevet et preview af Grand Theft Auto: Vice City, som forventes til PC. Grafisk virker spillet umiddelbart lige så ringe, som GTA3 (man kan jo nærmest tælle polygonerne med det blotte øje :-), men lad os håbe, at spilunderholdningen ikke lider derunder. PC-versionen er dog ændret ifht. PS2-versionen:

"Although Vice City PC is still using the Renderware engine, it's impossible not to notice how much more brighter and crisper everything looks. The game supports DirectX 9 and resolutions as high as 1600x1200 and beyond, and new textures have been created to complement the higher resolutions (reportedly a full gigabyte of the installation can go to textures with some video cards). Draw distances have been improved, effects such as floor reflections have been enhanced, and the "widescreen" option (one of my favorites) returns, giving a more cinematic feel to the game. (The "trail" effect option, the source of many complaints in GTA3 PC, has been removed altogether)."

Det lyder dog ærgerligt med manglende "trail-effekt", som netop hjalp GTA3 til at skjule den generelt meget ringe grafik. Læs mere her:

http://www.gamespy.com/previews/april03/gtavcpc/index.shtml

Også IGN er ude med GTA: Vice City preview og skriver bl.a.:

"Graphically, Vice City likely won't be the most amazing thing to ever hit the PC. Over its console counterpart, we're looking at a horizon that's further away, higher resolution graphics and textures, and that's pretty much it. Don't expect pixel shading, bump-mapping, and some other ridiculous graphical effects. From what we know, Vice City PC will be very much like the PS2 version, only cleaner and cooler. And, it will likely perform on a similar level as GTA PC, but official system requirements have yet to be released."

Kilde: http://pc.ign.com/articles/392/392768p1.html

Grafik er dog ikke alt, og GTA: Vice City kan muligvis imponere med gameplay - og forhåbentlig 85 FPS i 1600x1200x32@85Hz...



Rune skrev torsdag den 10 april 2003 kl. 23:24: [ svar | nyeste ]
Gamespot har set nærmere på et af årets kommende og formodentlig bedste eventyrspil, nemlig Broken Sword 3: The Sleeping Dragon. Læs mere her:

http://www.gamespot.com/pc/adventure/brokenswordthesd/news_6024841.html


Rune skrev søndag den 13 april 2003 kl. 22:10: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at Breed kan blive det næste helt store PC-spil, som udkommer. Udgivelsesdatoen på Breed er nemlig blevet officielt fastsat til 3. maj 2003, hvilket betyder, at Breed aktuelt er færdigudviklet. Breed kan minde meget om HALO (dog foregår Breed på Jorden, hvor fjendtlige rumvæsner truer med invasion), hvorfor producenterne bag Breed nok har været presset til at udkomme før pc-versionen af HALO. Se billeder fra Breed her:

http://www.pcgames.de/external/browser/?mode=entity&article_id=141100&entity_id=-1&overview=yes

Breed burde kunne afvikles fint med GeForce3-klasse grafikkort, jf. interview med Breed-programmør.


Rune skrev tirsdag den 15 april 2003 kl. 11:48: [ svar | nyeste ]
Mere nyt om Half-Life 2. Først skrev PC Gamer (USA):

"We kid you not. Don't buy any other magazine until you see our exclusive blowout coverage of what's certifiably the biggest game currently in development. That's got you thinking, hasn't it? Oh, we'll have a great reviews slate, previews of an amazing new franchise, and more Hard Stuff - but you'll come for the unveiling of..."
Kilde: http://www.shacknews.com/onearticle.x/25936

Dernæst publicerede EDGE dette billede:


Kilde: http://dynamic4.gamespy.com/~view/images.php?g=5

Så noget kan tyde på, at Half-Life 2 introduceres til E3-konferencen i midten af maj...


Rune skrev mandag den 21 april 2003 kl. 18:00: [ svar | nyeste ]
Tja, der er vist ikke mere at tage fejl af:


Kilde: http://csnation.counter-strike.net/image.php?id=15761


Rune skrev tirsdag den 15 april 2003 kl. 21:31: [ svar | nyeste ]
Nye skærmbilleder fra GTA: Vice City, denne gang fra RockStarGames eget site (dvs. producenterne af GTA: Vice City):

http://www.rockstargames.com/grandtheftautovicecity/pc/ss/screen01.html


Kristian skrev tirsdag den 15 april 2003 kl. 22:58: [ svar | nyeste ]
Plejer man at publicere screenshots med FSAA (og ANISO?) - eller har jeg bare været uopmærksom? De kunne i hvert fald ikke retfærdiggøre det, hvis det var et konsolspil.


Rune skrev tirsdag den 15 april 2003 kl. 23:03: [ svar | nyeste ]
Med den store mangel på polygoner og de ringe teksturer, så bliver RockStarGames vel nødt til at kompensere lidt med FSAA og muligvis ANI (hvis der er anvendt 8xANI, så lover det ikke godt for ubehandlede teskturer :-)


Simon skrev tirsdag den 22 april 2003 kl. 16:53: [ svar | nyeste ]
Hej Rune Ved du hvornår adventurespillet "Runaway-a road adventure" udkommer? Det bliver fedt at puste liv op i den efterhånden lidt døde genre med det tilsyneladende superfede spil...


Rune skrev tirsdag den 22 april 2003 kl. 18:33: [ svar | nyeste ]
Udgivelsesdatoen mht. "Runaway - A Road Adventure" er desværre rykket til 30. maj for den engelske version. Følg med her:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B000087JRP/ref=sr_aps_videogames_1_1/202-8269532-1986260

Den tyske version har dog været ude længe og kan anbefales (http://www.amazon.de ) - hvis du kan leve med at få genopfrisket tysk sprogbrug :-)


Rune skrev onsdag den 23 april 2003 kl. 12:05: [ svar | nyeste ]
Mere nyt om Half-Life 2, som ser ud til at udkomme til efteråret ligesom Doom3 (Doom3 udgivelsesdato er blevet rykket fra maj 2003 til efterår 2003, ifølge det tyske tidsskrift PC GAMES):

"Half-Life 2 (full name) has been in development since late 1998, ever since Valve has released the original Half-Life. The reason for secrecy? They knew how much the game would mean to their fans, and that's why they wanted to make it perfect before anyone would know about it. The good part is that the game will be in stores... on September 30, 2003. It will be available through both retailers and Valve's recently launched pay-per-download client, Steam. Half-Life 2 takes place in a Eastern European city, called City 17. It happens a short time after the end of the first game. Earth is once again under attack by aliens from Xen, and you, Gordon Freeman (now working for a secret government agency) have to save the day. Valve promises 12 chapters and almost 40 hours of gameplay. The game is powered by Valve's in-house developed graphics engine, called Source. The specs of the graphics engine sound very impressive, and Half-Life 2 is sure to give Doom 3 a run for its money. Even more impressive is the scalability of this engine - while to take full advantage of it an Athlon 2Ghz with a GeForce 4 will be needed, the game will be able to run on a P3-700 powered by a DX6 compatible video card."

Kilde: http://www.gamershell.com/news_bHalf-Life2bFirstInforma.shtml


0x503f5455.bynxx10.adsl.tele.dk skrev onsdag den 23 april 2003 kl. 19:04: [ svar | nyeste ]
Hvad jeg ikke fatter er hvordan de kan glemme at nævnte et spil som PlanetSide??

Som udkommer 19 Maj.

Jeg er beta tester på spillet og må sige at det er det fedeste spil jeg nogensinde har spillet i mit liv. Og ja jeg har fandeme spillet mange.

3000 spillere online på samme server som udspilles på 10 kontinenter.

Planetside er et MMOFPS spil : Massive Multiplayer Online First Person Shooter.

http://planetside.station.sony.com/



Frozen skrev torsdag den 24 april 2003 kl. 14:54: [ svar | nyeste ]
Ej nu må de styre sig på Id Software, de kan sgu ikke udskyde Doom3 endnu en gang??? Hvornår var det det først blev annonceret til at skulle komme? Var det en gang i 2001, eller var det endnu før?


Philip skrev torsdag den 24 april 2003 kl. 19:25: [ svar | nyeste ]
Rune du skriver at S.T.A.L.K.E.R kommer til at bruge et meget højt polygon niveau, men hvor mange polygoner kommer Doom III til at indholde (altså gennemsnitlig) ???

MVH Philip



Rune skrev torsdag den 24 april 2003 kl. 22:32: [ svar | nyeste ]
Jeg ved det ikke, dvs. jeg har ikke set beskrevet, hvor mange polygoner, som Doom3 anvender maksimalt eller gennemsnitligt per billede. Men antallet er nu nok meget højt, og Carmack anvender endvidere forskellige metoder, så han kan opnå særligt fremragende resultater, her er et eksempel:

"Even with all that processing power at his disposal, Carmack then squeezes out every ounce of performance he can. For the game's monsters, he created an algorithm to reduce a 500,000-polygon character to a mere 2,000 when viewed at a distance - just the amount to ensure the game's speed."

http://www.wired.com/wired/archive/11.05/doom.html?pg=1&topic=&topic_set=


195.215.5.83 skrev fredag den 25 april 2003 kl. 16:05: [ svar | nyeste ]
Hej Rune

Tak for endnu en god artikel og for linkene. Forsæt venligst.



Rune skrev mandag den 12 maj 2003 kl. 12:37: [ svar | nyeste ]
Første anmeldelse af PC-versionen af GTA: Vice City til PC er ankommet fra Gamespy, som har givet hele 93% i karakterbogen: "Arguably better than the PS2 version, Vice City is easily one of the best PC games we've played this year. A must-have."

Kilde: http://www.gamespy.com/reviews/may03/vicecitypc/


Rune skrev tirsdag den 13 maj 2003 kl. 22:20: [ svar | nyeste ]
Microsoft har åbnet officielt Halo-site til PC-versionen, hvor der bla. kan findes flere skærmbilleder:

http://www.microsoft.com/games/Halo/default.asp


Frozen skrev søndag den 18 maj 2003 kl. 13:12: [ svar | nyeste ]
Et af de spil jeg personligt også ser meget frem til er Star Wars Galaxies, det er bare lidt ærgerligt at det vel kommer til at koste et beløb om måneden at få lov til at spille :(...?


Rune skrev onsdag den 28 maj 2003 kl. 15:53: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at Deus Ex 2 - Invisible War desværre er blevet forsinket til oktober 2003. Læs mere her:

http://firingsquad.gamers.com/features/e3_2003_games_part4/page7.asp


jesper w skrev torsdag den 29 maj 2003 kl. 18:52: [ svar | nyeste ]
nogle som kender noget til spillet hidden and dangours 2 kommer til danmark da jeg har vente på dette spil i et stykke tid ??



Rune skrev fredag den 30 maj 2003 kl. 16:07: [ svar | nyeste ]
Bungie.net har publiceret en FAQ (=Frequently Asked Questions), som omhandler PC-versionen af HALO:

http://www.bungie.net/perlbin/blam.pl?file=/site/0/databases/view_database.html&dbid=16943

Så må vi håbe, at HALO bliver lige så godt som GTA - Vice City mht. billedrate, for selv om HALO ikke ligefrem er et nyt spil, så burde 1600x1200x32 i 85 Hz og 85 FPS kunne hjælpe en del på humøret...


Rune skrev fredag den 13 juni 2003 kl. 17:55: [ svar | nyeste ]
Der er åbenbart sket noget fantastisk idag, dvs. Gothic 2 er officielt udkommet i England og Skandinavien, læs mere her:

http://www.piranha-bytes.com/gothic2/content_english/news_headlines.php

Endvidere har danske spilforhandlere Gothic 2 på lager idag - prisen hos Betafon i København er kr. 399,00, og de lukker først kl. 19... Bemærk, at Gothic 2 i mere end 6 måneder har været blandt de 3 mest populære spil i Tyskland. Formodentlig vil der ikke udkomme bedre rollespil end Gothic 2 i år (spillet fylder såvidt jeg husker 3 cd'er).


Mole skrev søndag den 20 juli 2003 kl. 20:52: [ svar | nyeste ]
Omkring Hidden & Dangerous 2

Release Date: September 16, 2003

http://www.gamers.com/game/1015664/previews

Ser også frem til dette spil. Rent gameplay mæssigt var det originale Hidden & Dangerous uovertruffent. Hidden & Dangerous 2 kommer til at køre på sammme engine som Mafia.

Glæd dig også til efterfølgeren til Battlefield 1942: Battlefield Vietnam.

http://www.dailyrush.dk/stories/11554/



Rune skrev fredag den 15 august 2003 kl. 10:07: [ svar | nyeste ]
Producenten bag spillet "Medal of Honor" er igang med et nyt spil, hvor man endnu engang får lov til at bekæmpe tyske soldater, som hedder "Call of Duty". Spillet er atter baseret på Quake3 Arena teknologien, men ser alligevel aldeles fremragende ud. Se eksempelvis disse billeder:

http://www.tothegame.com/screenshot.asp?screens=10586

"Call of Duty" udkommer formodentligt snart, dvs. efterår 2003.


jesper w skrev mandag den 18 august 2003 kl. 18:09: [ svar | nyeste ]
en del af de billede fra spillet Call of Duty er taget lige ud fra filmen Enemy At The Gates. en ganske god film om en rusisk tysk snigskytte i stalingrad. den er værd at se og eje.


Rune skrev mandag den 18 august 2003 kl. 17:03: [ svar | nyeste ]
Mere nyt om hardwarekrav til PC-versionen af Halo:

"The Gearbox team is working hard on making the game look great. DirectX 9 is fully used, with lots of bump mapping and pixel shader 2.0 effects. There was one scene when he lit the sand with the flashlight that looked amazing. Gearbox has worked directly with Nvidia and ATI, as well as people from the DirectX development team to make sure the game looks good. Minimum specs should be 733mhz/128mb/GeForce2MX. If you want all the effects, you'd want a GeforceFX or a Radeon 9800. The developers said both cards are pretty equal in terms of running the game. Overall, the game is probably not up to the level of Half-Life 2 or DOOM 3. It is comparable with Unreal Tournament 2003." (min fremhævning, red.)

Læs mere her:

http://www.modzone.net/forums/index.php?showtopic=4

Så uden et meget hurtigt DirectX9-kompatibelt grafikkort kommer sandsynligvis ingen desværre til at opleve Halo ordentligt (selv om flere måske havde håbet på, at GeForce4 Ti ville være mere end rigeligt).



Rune skrev mandag den 25 august 2003 kl. 21:58: [ svar | nyeste ]
Så er Homeworld 2 blevet færdigudviklet og er sendt i trykken; læs mere her:

http://ve3d.ign.com/articles/435/435202p1.html


Rune skrev tirsdag den 26 august 2003 kl. 20:49: [ svar | nyeste ]
Lidt nyt om hardwarekrav til Halo:

"Halo really shines on a fast Pentium 4 with a recent DirectX 9 video card from ATI or nVidia. Both ATI and nVidia have been involved with the high end graphics pipeline and there are subtle differences. Preference between them is widely subjective at this point. The bottom line is that on the high end Halo's custom pixel shaders on the PC are something to behold."

Læs mere her:

http://www.worthplaying.com/article.php?sid=12491



Rune skrev onsdag den 27 august 2003 kl. 10:33: [ svar | nyeste ]
Som skrevet i tidligere kommentar (se ovenstående), så er Homeworld 2 blevet færdigudviklet, og her kan ses hele 57 billeder fra spillet:

http://firingsquad.gamers.com/media/gallery_index.asp?media_id=15


cAPS lOCK skrev torsdag den 28 august 2003 kl. 00:23: [ svar | nyeste ]
Hmm, er jeg den eneste der glæder mig til Tron 2.0 ... ... som et lille barn q:)

Real soon now, cAPS lOCK



Rune skrev torsdag den 28 august 2003 kl. 13:23: [ svar | nyeste ]
Tron 2.0 dumpede ind af brevsprækken for kort tid siden, og jeg har gennemført et par baner. Spillet virker ganske glimrende, og jeg er meget tilfreds med den unikke grafik (Lithtech-engine). Hvorvidt vi bringer fuld anmeldelse her på sitet er dog uvist, det kommer helt an på resten af spillet (disko-kast kan man blive træt af i længden, selv om det i starten er ganske underholdende). Spillet afvikles fremragende i 1600x1200 med max. detaljer (uden FSAA og ANI) på Radeon 9700 Pro og Athlon XP 2100+ (specielt er mange grafiske objekter runde, hvilket sjældent ses i 3D-spil, da runde elementer kræver mange polygoner). Gamespy har vurderet Tron 2.0 til 89% (hvilket er meget højt, da Gamespy ofte er meget kritiske):

http://www.gamespy.com/reviews/august03/tron2pc/
Gamespot er som altid hårde i deres bedømmelse og vurderer Tron 2.0 til kun 71% (gennemsnitlig læserbedømmelse 83%):

http://www.gamespot.com/pc/action/tron20/review.html

Hvis vi skriver en fuld anmeldelse, så er jeg dog ret sikker på, at overskriften bliver "Tron 2.0 - bedre end filmen" :-)



Rune skrev torsdag den 28 august 2003 kl. 13:55: [ svar | nyeste ]
Actiontrip har vurderet Tron 2.0 til 84%:

http://www.actiontrip.com/reviews/tron20.phtml

Mens GamePro har givet Tron 2.0 en perfekt score i gameplay på 5 ud af 5 (100? :-) - dog tror jeg indtil videre, at Gamepro, i modsætning til Gamespot og Actiontrip, har fat i den lange ende:

"Graphically, Tron 2.0 had to be a stunner, and it is. The better your video card, the better the glow effects, which are really the key to Tron’s cool visuals. The viral corruption looks like a toxic earthquake, and there are fun visual surprises around every turn. The game looks incredible on a P4 2.7 GHz with a Radeon 9800 Pro, but still looks extremely impressive (and played wonderfully) on an Athlon 1.7GHz running a lowly GeForce 3. Excellent voice acting (including movie vets Bruce Boxleitner and Cindy Morgan), sound effects (the footsteps are dead-on) and Wendy Carlos-inspired music make the audio experience no less rich. Monolith is no stranger to first-person combat, so the main controls are solid and robust; however, the light cycle game, which is the core of the LAN multiplayer mode (Internet gamers fight with discs), proves frustratingly harder than it looks."

Læs det hele her: http://www.gamepro.com/computer/pc/games/reviews/30885.shtml



cAPS lOCK skrev tirsdag den 02 september 2003 kl. 01:12: [ svar | nyeste ]
> Hvis vi skriver en fuld anmeldelse, så er jeg dog ret sikker på, at overskriften bliver "Tron 2.0 - bedre end filmen"

Ah, udemærket gættet ;)

/cAPS lOCK



Rune skrev fredag den 12 september 2003 kl. 20:28: [ svar | nyeste ]
Så er Halo til PC vist færdigbagt:

"Expect an announcement about the release date of Halo PC sometime in the next 1 to 4 days. gearboxsoftware.com will carry the announcement in the forums, on the main pages and will offer other fun materials related to the announcement. The team is working on a number of other things including a demo and some bonus features to be released as an update on or about launch time."

Kilde: http://www.gearboxsoftware.com/forums/showflat.php?Cat=&Board=Halo&Number=11621&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1&vc=1

Jeg har dog været uimponeret af diverse skærmbilleder af PC-versionen, så det bliver bestemt spændende at se, hvor interessant Halo bliver efter alle disse års ventetid (Halo skulle have været ude til PC for 3 år siden).


cAPS lOCK skrev søndag den 28 september 2003 kl. 04:53: [ svar | nyeste ]
Et første (?) review af Halo PC-flavoured: http://www.gamespy.com/reviews/september03/halopc/index.shtml

Gamespy klynker lidt over høje hardwarekrav (hmm, Gamespy testede på et 4600TI...) men:

"System requirements aside, the good news is that Halo is the kind of game that may inspire you to upgrade your PC. The combat was already solid on the Xbox, but the addition of mouse / keyboard control elevates the action to the point where I can say it has maybe the best pure combat of any first-person shooter ... ever."

Lidt spøjst med de høje hardwarekrav. Halo er en perle (i mine øjne), ikke primært på grund af grafikken, Halo's styrke ligger i stedet for:

"Halo also contains some of the best enemy AI ever seen in a videogame, and Bungie would do well to package it up and license it out to other developers. Between the Xbox and PC, I've now played Halo about five times, and rarely do battles play out the same way twice. Sometimes enemies split up, sometimes they stick together. Sometimes they hang back, sometimes they rush. If you try to snipe them, they'll duck for cover. If you try to run them over, they'll jump out of the way. The one constant is that on anything but the lowest difficulty setting, you never feel like you're fighting brainless bots (well, at least not until the Flood, another race of enemies, arrives). Playing through Halo is an engaging mix of straight-ahead action and tactical combat that I'm not sure exists in any other game to date."

og:

"...And that, really, is why Halo clicks. All these elements gel together in a way that lets you decide how to fight. Instead of traditional boss fights, jumping puzzles or key hunts (of which there are none), Halo simply throws open-ended scenarios at you and asks you to plot a strategy and execute it as you see fit. Should you snipe enemies one by one from afar? Should you steal a Banshee and fight from the air? Should you jump into a turret and start blasting? More than any game I can remember, Halo opens an entire set of tactics and puts you in control."

Købte selv en XBOX (waayy back) for at tjekke om al hypen netop var... well netop hype...

På nogle punkter ja, uanset hvor fint et arbejde Bungie havde lagt i styringen matcher en gamepad ikke mus+tastatur, og den lave opløsning på et TV var svær at acceptere (teksturer udviskes, lav synsdistance).

Men Combat evolved? - Absolut!

/cAPS lOCK



Rune skrev søndag den 28 september 2003 kl. 14:09: [ svar | nyeste ]
Læs mere her:

http://www.hardwaretidende.dk/forum/read.php?f=1&i=1272&t=1272

:-)


cAPS lOCK skrev mandag den 29 september 2003 kl. 21:43: [ svar | nyeste ]
Touche! - Ouch :)

/cl



Rune skrev søndag den 26 oktober 2003 kl. 02:07: [ svar | nyeste ]
Alt tyder nu på, at "Deus Ex - Invisible" War vil kunne købes den 3. december 2003. Kampen om årets spil er således på ingen måde afgjort endnu, og Deus Ex 2 benytter ligesom Max Payne 2 også Havok-enginen. Se diverse nye skærmbilleder og besøg det imponerende "Deus Ex 2"-site her:

http://www.dxinvisiblewar.com/


Martin Hansen skrev onsdag den 03 december 2003 kl. 14:53: [ svar | nyeste ]
Nye billeder af "Far Cry" dateret den 1 December:

http://www.gengamers.com/html/far_cry.html



Martin Hansen skrev onsdag den 10 december 2003 kl. 11:41: [ svar | nyeste ]
Atter nye billeder af Far Cry:

http://www.gengamers.com/html/far_cry.html



Martin Hansen skrev tirsdag den 23 december 2003 kl. 15:27: [ svar | nyeste ]
Flere nye billeder af Far Cry:

http://www.gamebiz.com.au/news.php?action=display&id=3131

Hvis man ønsker at få lidt baggrundsvidden vedr. Far Cry, kan denne lille artikel anbefales:

http://www.cgno.com/games/403.html



kQleskabsindianer skrev tirsdag den 20 januar 2004 kl. 17:38: [ svar | nyeste ]
FAR CRY SINGLEPLAYER DEMO I MORGEN !! OFFICIELT!!

http://www.computerandvideogames.com/r/?page=http://www.computerandvideogames.com/news/news_story.php(que)id=100383

Www.farcry-thegame.com



kQleskabsindianer skrev tirsdag den 20 januar 2004 kl. 17:47: [ svar | nyeste ]
doom3 officiel demo, "early" february? ..

http://www.quake.de/index.php?action=show_news&q=q1&news_id=819



kQleskabsindianer skrev onsdag den 21 januar 2004 kl. 17:28: [ svar | nyeste ]
Så er den her :D

www.dailyrush.dk for far cry SP demoen



Kristian skrev onsdag den 21 januar 2004 kl. 20:12: [ svar | nyeste ]
pass er getiton - hvis man har hentet fra DR


Thomas L skrev torsdag den 22 januar 2004 kl. 17:03: [ svar | nyeste ]
Mon det kommende R420 sammen med en Athlon XP 2500+ (min nuværende cpu) vil være nok til spil som HL2, Doom3 og Far Cry? For disse spil er vel især afhængige af et hurtigt grafikkort?


Kristian R skrev torsdag den 22 januar 2004 kl. 17:19: [ svar | nyeste ]
Thomas L > Helt sikkert. R420 burde kunne klare sagen. Desuden kan din 2500+ clockes en del. Næsten alle 2500+'er når let 3200+ (200x11). Grafikkortet lader til at være afgørende for nye 3D spil. Jeg tror også at 1024mb ram snart bliver at foretrække. Far Cry Demoen lader til at bruge over 512mb (med små hak til følge).


jesper w skrev onsdag den 28 januar 2004 kl. 01:09: [ svar | nyeste ]
kristian --> du siger en 2500+ nemt kan clockes en del. hvad med en 2400+ ved godt den ikke er så ny :(.

jeg har lige spillet demo til farcry og jeg er sku godt nok imponeret. jeg kunne op når mellem 20 og 45 fps, med mit system. xp pro sp1, 2400+,512 pc2100, herkules 9700 pro. alt i spillet var sat til high, og med 1280x1024 i opløsning.

kan jeg forvente mere fps i spillet. (demo er måske ikke så godt optimere som spillet)?



Rune skrev torsdag den 29 januar 2004 kl. 10:10: [ svar | nyeste ]
Firingsquad har anmeldt demoen af Far Cry; her er et uddrag:

"Obviously the graphics are the highlight of the game, and if you’re looking to see just what your GeForce FX or Radeon 9700/9800 can do, Far Cry is the game to do it... Is it worth the almost 500MB download? Not if you’re looking for a lasting experience, for free gaming to hold you over for days. But if you want to see what DX9 level graphics look like, or need to justify your 256MB GeRadeon XT Ultra 5 billion, Far Cry is definitely the game to do it."

Kilden er:

http://www.firingsquad.com/games/far_cry_demo_review/



Rune skrev torsdag den 05 februar 2004 kl. 09:58: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at udviklerne bag Far Cry er blevet indblandet i en sag om brug af pirat-software til en værdi af 1 million euro (formodentligt avancerede billedbehandlingsprogrammer, der har været involveret i udviklingen af Far Cry). Ubisoft har dog udsendt denne pressemeddelelse:

"Ubisoft was informed on Wednesday, in the beginning of the afternoon, of the search of the premises of Crytek the same morning. We cannot give any comments on the judicial enquiry concerning the management of Crytek and we hope that the suspicion of a fraudulent use of an image-treatment software reveals to be unfounded.
The Crytek team has started working again normally as of Wednesday, 2 pm and works relentlessly on the finalisation of Far Cry. The game will ship as planned at the end of March."

Kilde: http://ve3d.ign.com/articles/489/489988p1.html



Thomas L skrev lørdag den 07 februar 2004 kl. 13:28: [ svar | nyeste ]
Rune, kommer der ikke snart en ny af disse artikler,(kommende spil i år 2004). Jeg synes nemlig at de er, rigtig gode!


Rune skrev lørdag den 07 februar 2004 kl. 19:24: [ svar | nyeste ]
Tak, der kommer nok en ny i foråret - indtil videre kan du dog læse den gamle artikel igen; dvs. Farcry, STALKER, Sacred og Deus Ex 2 er pga. forsinkelser alle blevet til "kommende spil i 2004" :-)


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende