Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


i865PE-baserede bundkort - hvilke er bedst?
Bundkort af Webmaster Saturday den 14 June 2003 kl. 14:45 [ Bundkort ]
Flere bundkortproducenter har fundet ud af at aktivere Performance Acceleration Technology (PAT) på i865PE-bundkort, hvilket betyder, at i865PE-bundkort aktuelt er lige så hurtige som de langt dyrere i875P-baserede bundkort (dog ikke med Intels velsignelse). Både OCWorkbench og Anandtech har testet et stort antal i865PE og i875P bundkort, og vi fokuserer her på, hvilke i865PE-baserede bundkort, som er bedst.

Eftersom der i nedenstående testresultater er medtaget et meget stort antal bundkort, vil vi her reducere antallet af interessante bundkort ved at diskvalificere alle de bundkort, som benytter aktiv blæser på i865PE-chipsættet (northbridge). Dvs. vi kan opføre diverse bundkortfabrikanter på en sort liste (med blæser) og på en grøn liste (uden blæser):

Den sorte liste (i865PE)
Abit (IS7, IS7-G)
Albatron (PX865PE Pro (II))
Chaintech 9PJL
FIC P4-865PE Max
Gigabyte (8IPE1000 Pro)

Den grønne liste (i865PE)
Asus (P4P800)
Epox (4PDA2+)
Intel (D875PBZ)

Bemærk, at der er flere bundkort med i nedenstående testoversigter, men ingen af disse øvrige bundkort benytter i865PE-chipsæt.
Enkelte vil måske pointere, at takket være øget køling via blæser, så vil bundkort med blæser kunne overclockes meget mere end fuldstændigt lydløse bundkort med passivkøler. Resultater fra Anandtech viser dog, at sådanne forestillinger ikke er korrekte:


Kilde: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1831

Det bundkort, som kunne overclockes mest var Asus P4P800 (i865PE), og dette bundkort benytter passivkøler, som aldrig kommer til at larme grundet støv og slitage. Epox klarede dog "kun" 273 MHz, men var med passivkøler stadig bedre end Gigabyte, selvom Gigabyte benyttede aktiv blæser. Så der er simpelthen intet argument for at finde sig i utålelige blæsere - det eneste, som man kan være sikker på med aktiv blæser på bundkortet, er forøgelse af støjniveau. Og unødvendig forøgelse af støjniveau vil ingen kvalitetsbevidste forbrugere vel finde sig i, hvorfor vi hermed indskrænker kommentarer i den fortsatte artikel til at omhandle bundkort fra Asus og Epox (evt. Intel). Diverse bundkort blev testet med følgende hardware:

CPU: P4 3GHz (3000/200 MHz)
GRAFIKKORT: GeForce4 Ti 4600 (Anandtech) og Radeon 9700 Pro (OCWorkbench)
RAM: 2 x 256MB Corsair PC3200-hastighed
STYRESYSTEM: WindowsXP

Vi starter med Quake3 Arena, husk, at vi primært kommenterer forskelle på Asus P4P800 (i865PE) og Epox 4PDA2+ (i865PE). Endvidere gælder for resultater fra OCWorkbench, at alle blå linier er i865PE-bundkort, alle røde linier er i875P-bundkort, den grønne linie er i845PE-bundkort og den hvide er AMD nForce2):

QUAKE3 ARENA


Kilde: http://www.ocworkbench.com/2003/abit/is7g/is7g-1.htm

Asus P4P800 er her hele 6% hurtigere end Epox 4PDA2+, hvilket er en stor forskel (forskellen på Abit IS7-G og Asus P4P800 er 2%). Lad os se, om Anandtech er enig:


Kilde: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1831


Her ses atter markant forskel på Asus og Epox, dvs. Asus fører med 4% (hvis enkelte skulle være meget interesserede i at kende forskellen på Abit IS7 og Asus P4P800, så er den præcis 1%). Vi fortsætter med Comanche 4:

COMANCHE 4


Kilde: http://www.ocworkbench.com/2003/abit/is7g/is7g-1.htm

Her er Asus P4P800 4% hurtigere end Epox 4PDA2+. Forskellen på Asus P4P800 og Abit IS7-G er ubetydelig. Hvad med Unreal Tournament 2003?

UNREAL TOURNAMENT 2003


Kilde: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1831


I den særligt krævende botmatch vinder Asus P4P800, og er 3% hurtigere end Epox 4PDA2+. Interessant nok vinder to i865PE-bundkort her over diverse i875P-bundkort. Anandtech har også testet Flyby, hvilket dog først og fremmest er grafikkortintensiv, men vi kan vel medtage resultater alligevel:


Kilde: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1831


Også i Flyby-testen vinder Asus P4P800 og Epox 4PDA2+, dog her med 4%. Bemærk, at Epox 4PDA2+ er testens langsomste bundkort. Forskellen på Asus P4P800 og MSI 875P Neo-FIS2R er kun på 1,3%. Vi slutter af med et par syntetiske test:

3DMARK 2001 SE


Kilde: http://www.ocworkbench.com/2003/abit/is7g/is7g-1.htm

Sejr til Asus P4P800, som er testens hurtigste bundkort. Epox 4PDA2+ er 4% bagefter. Vi slutter testfesten af med 3DMark03:

3DMARK03


Kilde: http://www.ocworkbench.com/2003/abit/is7g/is7g-1.htm

Atter sejr til Asus P4P800, forskellen til Epox 4PDA2+ er her kun 1%, men denne test er også ekstremt grafikkortintensiv, hvor selv små forskelle kan betyde meget.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Ud af alle de i865PE-baserede bundkort, som er medtaget i ovenstående testresultater, benyttede kun Asus, Epox og Intel passiv og dermed lydløs køling. Endvidere viste Anandtech, at der ingen fordele var ved at anvende aktiv blæser frem for passiv køling mht. overclockning, hvorfor der ingen grund er til at finde sig i potentielt støjende blæsere. Derfor har vi i denne testgennemgang kun fokuseret på bundkort fra Asus og Epox (og teoretisk set Intel, men Intels eget i865PE-bundkort har de absolut ringeste overclockningsmuligheder samt ingen PAT-aktivering, hvorfor dette bundkort per definition er uinteressant). Vi så følgende resultater:

1. Quake3 Arena: Asus P4P800 er 4-6% hurtigere end Epox 4PDA2+
2. Comanche 4: Asus P4P800 er 4% hurtigere end Epox 4PDA2+
3. Unreal Tournament 2003: Asus P4P800 er 3-4% hurtigere end Epox 4PDA2+
4. 3DMark 2001 SE: Asus P4P800 er 4% hurtigere end Epox 4PDA2+
5. 3DMark03: Asus P4P800 er 1% hurtigere end Epox 4PDA2+

I gennemsnit er Asus P4P800 således 4% hurtigere end Epox 4PDA2+, hvilket er en markant forskel, da der ofte er meget ringe forskel på diverse bundkort med samme chipsæt. Derudover er Asus P4P800 også bedre designet end Epox 4PDA2+:

Asus P4P800



Epox 4PDA2+


Asus har gjort plads til meget store grafikkortkølere ved at forøge pladsen mellem AGP-porten og første PCI-slot (sammenlign med Epox). Endvidere har Epox placeret diverse stik til harddiskkabler foran AGP-porten, hvilket kan være problematisk ved anvendelse af meget lange grafikkort med store (passiv-)kølere.

Argumenter imod Asus P4P800 er således få, da både design og ydelse er helt i top.



Frozen skrev Saturday den 14 June 2003 kl. 14:52: [ svar | nyeste ]
Uhh... det ser jo godt ud.. kunne godt være man skulle overveje en opgradering en ekstra gang ;)... Priserne er jo yderst rimelige i øjeblikket...


snailwalker skrev Saturday den 14 June 2003 kl. 16:10: [ svar | nyeste ]
Hmm hvorfor er den passive køling på ASUS boardet vendt skråt? Jeg har et Canterwood fra ASUS hvor den passive køling er parralel med AGP porten så der er bedre plads til AGP kortet...


alex skrev Saturday den 14 June 2003 kl. 16:46: [ svar | nyeste ]
kan Asus (P4P800, kører dual ddr?? og kan alle 865pe bundkort det?



Bjørn B skrev Saturday den 14 June 2003 kl. 16:57: [ svar | nyeste ]
#Alex.

Yep alle Springdale og Canterwood baserede bundkort kan køre med DualChannel DDR

:)



fjog skrev Saturday den 14 June 2003 kl. 18:27: [ svar | nyeste ]
Billedet der bliver fremvist (ikke kun her men overalt på nettet) gengiver ikke den korrekter opsætning af den passive køler. I virkeligheden vender den parallelt med AGP-porten.


Gert Tams skrev Saturday den 14 June 2003 kl. 19:09: [ svar | nyeste ]
Helt ærligt.. Rune jeg fatter ikke at du sætter bundkort med aktiv blæser på en sort liste. De bundkort er ikke dårligere end andre og mange nordbro-blæsere kan man slet ikke høre. Faktisk har jeg set en test af Solteks 865P, og de roste faktisk den blæser helt til skyerne. Langt bedre end kølerprofil. Du kan se testen på www.tweak.dk . Jeg ved ikke hvad jeg skal klade det, men jeg syntes det er for meget at gøre det på den måde. Denne hjemmeside er efterhånden rettet totalt efter din smag, og ligegald med hvordan andre ser den. Måske er der mange som vil have een med kølerprofil, men der er også mange som helst vil have god kvalitet(dvs. ikke Asus-produkt) og så tage den køler med hvis det er det der skal til.


Rune skrev Saturday den 14 June 2003 kl. 22:01: [ svar | nyeste ]
Ovenstående bedømmelse er naturligvis baseret på egne overvejelser; som i diverse andre vurderinger behøver andre ikke være enige og kan, som du har gjort, skrive en kommentar, som indeholder andre perspektiver. Men som skribent ser jeg ingen grund til at anbefale vore læsere at købe hardware, som jeg ikke personligt ville kunne anbefale mht. design, kvalitet og ydelse (og jo, jeg kender flere bundkort med blæsere, som aktuelt larmer, det er ikke for at genere diverse bundkortproducenter, at vi har foretaget denne sondring, blot for at varetage vore læseres interesser bedst muligt).


R fe skrev Saturday den 14 June 2003 kl. 20:12: [ svar | nyeste ]
hehe:) I min amd/nforce2 kasse er den passive nordbrokøler langt varmere end cpukøleren.....og meget mgeget ond imod fingrene^^;; ja man bliver næsten nervøs:)


fjog skrev Saturday den 14 June 2003 kl. 20:20: [ svar | nyeste ]
Øh...hvis jeg lige må indskyde en kommentar her, vil jeg jeg lige påpege at Asus ikke er kvantitet, men rent faktisk ER kvalitet. Har selv haft tre bundkort fra dem plus et grafikkort (pt er grafikkortet og bundkortet fra Asus) og kan kun sige god for dem. Samtidig er det en af de eneste producenter der gang på gang bliver rost til skyerne hvad angår stortset alt de smider på markedet. Tag f.eks. det nye FX-5900. Det er det eneste kort der tilbyder et lavt støjniveau med en køler der kun fylder et port. Andre fylder to. Dernæst se på deres nyeste 865PE bundkort! Hvordan kan du argumentere mod alle de flotte anmeldelser det har fået? Jeg har selv dette bundkort og det er fremragende.

At du så har noget imod at de sætter bundkort med blæsere på en sort liste kan jeg tildels give dig ret i er lidt mærkeligt. For hvis det er så galt med en blæser er det vel ikke værre end at den kan fjernes. De fleste har jo en eller anden form for udluftning i kabinettet der er rigeligt til at blæse varmen væk fra northbridgen. Selv har jeg et Thermaltake Xaser III, men mindre kan nok gøre det. her burde man som hardware anmelder først og fremmest kigge på hvad kortet yder.

Men også her ligger Asus helt i top....



LarS skrev Saturday den 14 June 2003 kl. 22:02: [ svar | nyeste ]
Apropos nordbrokøling aktiv/passiv - en typisk profil for en bruger af ovennævnte bundkort (hvor præmissen for sammenligningen er YDELSE !) :

Har en PC med en eller flere af følgende komponenter (sandsynligvis de fleste) :

- højtydende/overclocket grafikkort med larmende blæser, - højtydende/overclocket CPU med absokut hørbar blæser, - HD (sandsynligvis flere/RAID) med høje omdrejningstal (7200 eller 10.000), - kraftig strømforsyning med dertil tilpassede blæsere, - kabinetblæsere

Alt sammen nok til at få de fleste blæsere på nordbrokølere til - både absolut og relativt - at drukne i grundstøjen fra de andre komponenter.

Asus nyeste version af P800P har stadig nordbroen vendt 45gr., MEN køleprofilet er nu retvinklet på CPU montering og RAM slots.

Abit er lige på trapperne med en forbedret version af deres nordbrokøler

http://www.64bits.se/recensioner/ic7-g/index2.php

Og så er Abit's IS (865PE) modeller testet meget positivt (på adskillige site's)med en BIOS med samme accelerationsmodi som Asus' . Og Aopen/Epox skulle efter forlydender være lige i hælene med lignende BIOS. Der har været een test af Aopen (som jeg kender til p.t.), men den faldt ikke så postivt ud.



Rune skrev Sunday den 15 June 2003 kl. 00:03: [ svar | nyeste ]
Støj er efterhånden ved at være en alvorlig bivirkning ved ydelse, og det er næppe tilfældigt, at high-end brugere aktuelt betaler store beløb for at undgå støj (og netop pga. af støj blev GeForceFX 5800 Ultra en katastrofe for Nvidia). Eksempelvis har MSI annonceret, at deres GeForceFX 5900 Ultra kun vil larme 26 dBA, mens Hercules annoncerer "silent" køling på emballagen til Radeon 9700/9800 Pro, selv om Hercules Radeon 9700/9800 Pro dog støjer ca. 28 dBA. Endvidere producerer SilentMaxx fuldstændigt lydløse strømforsyninger på 350W og 420W - prisen er dog kr. 1.800,00 for 350W. Sapphire har endvidere lanceret fuldstændigt lydløst Radeon 9700 Pro grafikkort. Cpu-kølere kan idag kommer ned under 20 dBA, hvis man anvender velvalgt løsning. Harddiske kan placeret i antiresonansrammer og dermed gøres stort set lydløse. Personer, som ønsker sig en ekstremt støjsvag PC, kan således få det, hvis de er villige til at betale prisen. Dvs. man ville aktuelt kunne sammensætte en PC, hvor støjniveauet fra diverse blæsere ville være på ca. 20 dBA. Her på sitet er det bestemt ikke nok blot at levere højst ydelse, men derimod at levere bedst muligt ydelse uden at kvaliteten underordnes. Jeg tror, at mange personer opfatter det fuldstændigt lydløse Radeon 9700 Pro grafikkort fra Sapphire som bedre end diverse øvrige Radeon 9700 Pro grafikkort, fordi dette grafikkort er lydløst. Præcis derfor bør det være nemt at forstå, hvorfor bundkort uden blæsere bør opfattes med samme respekt, som lydløse grafikkort.


fjog skrev Sunday den 15 June 2003 kl. 00:43: [ svar | nyeste ]
Ja det kan jeg da godt forstå, men man kan vel pille blæseren af den pågældende heatsink den sidder på. Eller hvad? Det er det jeg ikke forstår.


Rune skrev Sunday den 15 June 2003 kl. 00:49: [ svar | nyeste ]
Naturligvis, men gør du det, så mister du teoretisk set al garanti på bundkortet. Derfor kan jeg ikke anbefale vore læsere at fjerne en blæser, som producenten har påsat.


Ups skrev Sunday den 15 June 2003 kl. 01:37: [ svar | nyeste ]
Der findes ikke én god grund til at anvende aktiv køling, hvorimod der findes mange ulemper ved dem (fx slidtage, støj og på sigt - defekt som følge af slidtage).

Derfor er jeg helt enig i dit synspunkt mht. en 'blacklisting' af MOBOs med aktiv køler.... så kan de andre fabrikanter lære det!



flywheel skrev Tuesday den 15 July 2003 kl. 13:31: [ svar | nyeste ]
Yep, oftest er det små køleprofiler med en lille hidsig 5-øres blæser på ... jeg går direkte efter en passiv kølet nordbro - har tidligere brændt fingrene på an aktiv, hvor blæseren.


Bubble bath skrev Sunday den 15 June 2003 kl. 13:27: [ svar | nyeste ]
Jeg synes det er godt hvad Rune gør - han skriver hvilke vurderingskriterier han anvender og baserer sin konklusion på det. Hvis man så selv har andre vurderingskriterier end Rune, så må man gå den tunge gang og tænke selv, hvilket nogen gange kan være en meget god øvelse. Hvis forskellen i vurderingskriterier er væsentlig eller ens konklusion anderledes er interessant for andre, er det oplagt at poste en kommentar her, så vi andre kan blive oplyst. Under alle omstændigheder er Runes konklusion jo kun vejledende - han ved meget, men ikke præcis hvad jeg gerne vil have.

Personligt er jeg enig i Rune betragtninger omkring den passive køler. Der er dog et andet problem ved ASUS bundkort (i hvertfald A7V333), som har været mere aktuelt for mig. Der sidder en række modstande (tror jeg det er) lige ved siden af CPU-soklen, netop der hvor skruetrækkeren rammer, hvis den smutter under montage af CPU-køleren. For mig kostede det et nyt bundkort at skifte til en mere støjsvag køler. Det nye blev delvist udvalgt udfra hvor let det var at komme til med skruetrækkeren til soklen, selvom bundkortet er monteret, og det viste sig at der ikke var nogen nemt-ødelæggelige komponenter på det kritiske sted.

Jeg kunne godt tænke mig et lidt mere fool-proof design også fra ASUS side, for vi idioter er meget opfindsomme til at finde nye måde at ødelægge ting på.



alex skrev Sunday den 15 June 2003 kl. 14:18: [ svar | nyeste ]
ehhh er det bare mig som syntes der er underligt at 865 vinder over 875 i alle test's???????

jeg køber sku den 865'er fra asus nu.. den er jo 500 kr billigere end 875'ern.

mærkeligt :/?



Rune skrev Sunday den 15 June 2003 kl. 15:01: [ svar | nyeste ]
Ja og nej; jeg skulle have bemærket tidligere, at ovenstående artikel kan opfattes som tillæg til denne artikel, der netop omhandler, hvorfor i865PE pludseligt kan klare sig mod i875P:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/06/03/5762275


Søren skrev Sunday den 15 June 2003 kl. 15:48: [ svar | nyeste ]
Hvis en blæser på northbridgen er et problem kan dette let ordnes med Zalmans passive køleprofil til northbridgen der kun koster 39kr (hos shg.dk)

Til LarS vil jeg sige at støjen fra blæseren på northbridgen på et typisk bundkort IKKE drukner i støjen af de andre komponenter. En af mine venner er så småt gået igang med at gøre sin PC lydsvag, og der var stor forskel da vi prøvede at slå blæseren på northbridgen fra, selv om han havde en larmende PSU, CPU og grafikkorts køler. Personligt synes jeg også støjen fra små blæsere med mange omdrejninger er mere generende end støjen fra en stor langsomt drejende blæser.



LarS skrev Sunday den 15 June 2003 kl. 19:54: [ svar | nyeste ]
Grundlæggende er jeg da enig i at støj - også fra nordbrokølerblæsere - er en forbandet uskik i moderne PC'er !

MEN i en prioriteret forholden sig til et subjektivt fænomen som "kvalificerede" komponenter til en PC, hører det til på listen over negative parametre, men IKKE diskvalificerende elementer - det er simpelthen for subjektivt og ubalanceret ...



flywheel skrev Tuesday den 15 July 2003 kl. 13:34: [ svar | nyeste ]
Synes at det er ganske fint at blackliste aktive køling, en herlig forandring. Det er efterhånden set en del gange at komponenter med aktiv køling har fået særbehandling, samt at passiv køling har resulteret i en tabt test.


Robert skrev Monday den 16 June 2003 kl. 03:32: [ svar | nyeste ]
Finder det yderst mærkeligt at mit soltek springdale kort ikke er med i nogen test jeg endu har mødt på nettet?!


Staalormen skrev Monday den 16 June 2003 kl. 09:59: [ svar | nyeste ]
Jeg er fuldstændig enig med rune med hensyn til nordbroen, Det er udødvendigt støj det kan og skal efter min mening undgåes, jeg har idag en (MEGET tæt på fuldstændig lydløs pc), det eneste man kan høre en en svag summen fra min IBM HD. Jeg har efterhånden udskiftet mange aktive nordbrokølere der var begyndt at larme MEGET pga. slidtage. (endda nogle det overdøvede nogle at de gamle ORB blæsere til AMD). Det kan godt være nogle blæsere lyder lydløse når dit MB er helt nyt... men efter 1-2 år bliver nordbro's blæseren slidt (logisk nok). Mit nuværende bundkort var der også en arktiv køler på nordbroen da jeg købte den. Og efter 1½ år begyndte den også, som så mange andre, at larme. I dag har jeg en passiv køler fra Zalman på.

Jeg kan også kun anbefale folk at undgå de aktive kølere, og hvis du både kan få mindre støj, længere levetid og højere ydelse i samme bundkort... Ja så er det sku svært at finde argumenter for at købe et bundkort med ARKTIV køler på nordbroen...



Rune skrev Monday den 16 June 2003 kl. 11:27: [ svar | nyeste ]
Bemærk, at også Soyo og DFI tilbyder bundkort med passivkøler (både i865PE og i875P), desværre var ingen i865PE-baserede bundkort fra disse producenter med i ovenstående test:

http://www.soyo.de/products/proddesc.php?id=184

http://www.dfi.cz/products.php?id=124


Rune skrev Tuesday den 17 June 2003 kl. 11:19: [ svar | nyeste ]
The Inquirer har skrevet endnu en artikel, som dækker Intels store jubel over, at det er lykkedes for bundkortproducenter at aktivere PAT på i865PE:

http://www.theinquirer.net/?article=10036


Rune skrev Tuesday den 17 June 2003 kl. 11:35: [ svar | nyeste ]
FiringSquad har testet GeForceFX 5900 fra MSI, som benytter blæser både på bagside og front. Dette betød, at kortet kun kan passe i Asus P4P800 og P4C800, såfremt køleprofilen på northbridgen er roteret 45 grader ifht. billedet af Asus P4P800 i ovenstående artikel. Som flere læsere allerede har pointeret, ser det ud til, at Asus allerede har foretaget denne rotering på P4P800 og P4C800 bundkort, som er i handlen i Danmark. Men personer, som ønsker at anvende MSI GeForceFX 5900 (Ultra) grafikkort i Asus P4P800 og P4C800, bør undersøge før køb, at køleprofilen på Asus P4P800 og P4C800 er roteret. Læs mere her:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/msi_geforce_fx5900-td128_review/page3.asp


Yomellamo skrev Thursday den 19 June 2003 kl. 21:44: [ svar | nyeste ]
Hey Rune..

Jeg står og skal købe et nyt P4 bundkort, og er ret sikker på det skal være med i865PE chipset.. Valget står nu mellem Abit IS7/IS7-G (forskellen??), og Asus P4P800.. Måske har jeg ikke lavet nok research, men så er det jo lettere at spørge her: Har begge kortene aktiveteret den meget omtalte PAT-teknologi under disse tests? Hvis begge har vil jeg nok gå efter Asus, men hvis Asus har, og Abit ikke har, så ser det da ud til at Abits er bedre.. Det med den aktive køler gør ikke så meget, jeg skifter den ud med en passiv, pyt med garantien.

Og så håber jeg for øvrigt at Asus har fået vendt deres passive køler parallelt med AGP-porten, på de kort der er i handlen netop nu i DK, for ellers tror jeg nok jeg får problemer med min Zalman ZM80A-HP gfx-køler!!

Med venlig hilsen



Rune skrev Friday den 20 June 2003 kl. 11:38: [ svar | nyeste ]
Ja, Abit har også aktiveret PAT: "Just like the IS7, the IS7-G is yet another motherboard that has successfully mimicked PAT (Performance Acceleration Technology) code previously exclusive to 875P motherboards. As a result the IS7-G is not only slightly faster than every 875P motherboard we've tested but, ironically, also faster than ABIT's own 875P motherboard, the IC7/IC7-G." Såvidt jeg umiddelbart kan se, så er den eneste reelle forskel på IS7 og IS7-G, at IS7-G har 2 ekstra tilslutningsmuligheder for SATA (Raid 0, 1, 0 + 1). Derudover er Anandtech ikke glad for designet på Abit IS7(-G), jeg vil anbefale, at du læser Anandtechs kommentarer, før du beslutter dig (naturligvis også mht. P4P800).

Kilde til tidligere citat: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1831&p=5


Hanne A skrev Friday den 20 June 2003 kl. 10:36: [ svar | nyeste ]
Hej alle :) Håber alle I skarpe puter-hjerner kan hjælpe mig lidt... Jeg har nemlig netop investeret i en splinterny feed puter, blandt andet sammensat efter en masse gode råd herfra. Den har blandt andet PAP800 som bundkort med GIGA LAN bundkort fra 3COM...

Mit problem er nu, at adgangen til internettet bliver afbrudt efter et par timers download, selv om jeg har fjernet fluebenet, som tillader puterens strømstyring at slukke for netkortet.

Ligeledes har jeg i bios'en helt disabled strømstyring...

Hvad kan jeg ellers gøre? Det er mildt sagt TEMMELIG irriterende, at mine downloads bliver afbrudt...

I øvrigt, FED side denne her...



OVC skrev Friday den 20 June 2003 kl. 23:23: [ svar | nyeste ]
Springdale banker Canterwood???????? http://www.hexus.net/review.php?review=556&page=9


Erik Winther skrev Monday den 23 June 2003 kl. 00:10: [ svar | nyeste ]
På første øjekast er det kun ca 350kr der skiller P4C800 Deluxe og P4P800 Deluxe, til den pris får man så lige en SATA Controller mere, er det så forkert ?

P4P800 Bliver på ASUS's webside vist med Køleren vinkelret monteret, så den skrå metode ser da ud til at være fortid, P4C800 har jeg som tidligere skrevet kun hørt om på den måde også, dem der sendes til test, er åbenbart ikke de samme som forbrugeren modtager, der var noget med manglende komponenter m.m. hvis jeg husker rigtigt.

På Abit's 875P var testerne i Tyskland, den første dag allerede sur på blæseren, så bedre køleplader, ingen blæser, er vejen frem, alt andet er et skridt tilbage, P4C800 Køleprofilet er meget grov, bliver dog også rimelig varm, men Boardet kører da.



Rune skrev Tuesday den 08 July 2003 kl. 09:08: [ svar | nyeste ]
Tom's Hardware har testet et stort antal i865PE og i875P bundkort, og MSI i865PE vinder stort mht. ydelse. Dette skyldes dog udelukkende, at MSI i865PE automatisk overclocker med mere end 10% forøget FSB, hvilket forårsager, at f.eks. cpu, bundkort (chipsæt) og ram anvender taktfrekvenser, som er hinsides garanti-specifikationer. Læs det hele her:

http://www.tomshardware.com/motherboard/20030707/index.html


Alfen skrev Thursday den 10 July 2003 kl. 20:15: [ svar | nyeste ]
Hejsa all :O) Har overvejet at købe lidt upgrade til min pc, og valget er faldet på Zalman CNPS7000-CU køler DDR-SDRAM PC3500 Performance 512MB Dual Channel Kit (2x256MB)

nu er spørgsmålet om hvad bundkort der bedst kan betale sig at købe, enten et MSI MS-865PE NEO2-FIS2R eller et Asus P4P800 Deluxe ?. De får begge ris og ros i forskellige test. Aktive køler er ok med mig.

Begge har deres fordele og ulemper. Hvad for et ville i vælge ud af alle de test, der er lavet?, vil lige gerne høre andres mening, inden jeg hiver mulvarpen op fra mørket ??

på forhånd tak

Rune Keep up the good work :O)



Alfen skrev Thursday den 10 July 2003 kl. 20:18: [ svar | nyeste ]
Ups der skal lige en med i købet Intel Pentium4 Northwood-C 2.4GHz FSB 800MHz



Rune skrev Friday den 11 July 2003 kl. 15:41: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at diverse i865PE og i875P muligvis IKKE virker med kommende socket 478 Prescott (Pentium5) cpu'er:

http://www.anandtech.com/#20014

Dvs. personer, der udelukkende køber i865PE eller i875P, fordi disse bundkort kan genbruges med Prescott, bør indtil videre afvente, hvad Intel og diverse bundkortfabrikanter finder ud af...


Rune skrev Sunday den 13 July 2003 kl. 10:44: [ svar | nyeste ]
Meget tyder på, at mange aktuelle i865PE og i875P bundkort ikke vil virke med Prescott, hvorfor der vil udkomme nye revisioner af i865PE og i875P i august, der virker med Prescott. Dog påstår Asus ifølge XBitLabs, at deres i865PE virker med Prescott. Læs mere her:

http://www.xbitlabs.com/news/mainboards/display/20030712011416.html


Rune skrev Tuesday den 15 July 2003 kl. 09:54: [ svar | nyeste ]
Også Gigabyte i865PE/i875P skulle virke med Prescott:

http://www.mbreview.com/article.php?sid=3637


Yomellamo skrev Sunday den 13 July 2003 kl. 22:47: [ svar | nyeste ]
Ville bare sige 1000 tak til dig Rune..

Det er rart du finder disse oplysninger, så vi kan vurdere hvornår vi skal købe vores udstyr! Jeg var lige ved at købe Asus P4P800 Deluxe, men nu venter jeg da lige til august, og ser hvad de har at byde på mht. Prescott kompatible mobo's..



Rune skrev Monday den 28 July 2003 kl. 13:57: [ svar | nyeste ]
Anandtech har skrevet en detaljeret ramguide til i875P/i865PE. Det potentielle problem er blot, at Anandtech ikke har testet 3D-spil, men kun anvendt syntetiske test, som ikke nødvendigvis korrelerer med ydelse i 3D-spil. Personer, som mener, at de får noget relevant ud af disse syntetiske test, kan muligvis få megen glæde ud af denne artikel:

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.html?i=1839


Dennis skrev Monday den 28 July 2003 kl. 14:22: [ svar | nyeste ]
Hvis man køber det nuværende Asus P4P800 Deluxe via. Edbpriser.dk, vil man så kunne aktivere PAT på det? Og sidder chip-køleren skråt eller lige (sad den ikke lige på nyere bundkort?)?

/Hilsen moi



Brian skrev Friday den 01 August 2003 kl. 21:16: [ svar | nyeste ]
Ja jeg vil også gerne vide om nyere bios'er fra asus undetstøtter PAT eller man skal holde sig til 1007 versionen (min hedder ligenu 1004)


Rune skrev Friday den 01 August 2003 kl. 23:54: [ svar | nyeste ]
PAT blev af Asus aktiveret fra og med bios 1007.001 - så alt under 1007 bør undgåes, hvis du ønsker optimal hastighed.


rasmuslp skrev Friday den 01 August 2003 kl. 23:49: [ svar | nyeste ]
Jammen så vil jeg da også lige sprøge :) Hvad er max volt for cpu? Hvordan tager SATA OC?


rene skrev Monday den 04 August 2003 kl. 17:33: [ svar | nyeste ]
SUPER MOBBO ! Bestiller det sq meget snat nu !


Knight28 skrev Saturday den 16 August 2003 kl. 12:22: [ svar | nyeste ]
Hey all Jeg vil lige slå fast at Asus P4P800deluxe brokølerprofil SIDDER parallelt med AGP porten men selve chippen sidder 45gr. drejet.GGG Nå men jeg har for nylig købt det bundkort og jeg kan kun sige en ting at det er til DATO det bedste og vildeste mobo jeg har haft (p4-c2400Mhz@3300Mhz ram 270Mhz og det blæste bare derud af lige indtil at jeg "pillede" lidt for meget ved ram frekvensen (320Mhz) tror jeg og det kunne boardet sgu ikke klare og gik op i røg øv øv så vogt jer GGG søg for at der er tilstrækelig køling (flow) i kabinettet hvis i OC'er men okay det kan jo osse være mig der har været uheldig men har da fået mig et nyt SS

Mvh Knight28



Winwiz skrev Saturday den 16 August 2003 kl. 14:52: [ svar | nyeste ]
Jeg er blevet ret tændt på at OC en P4 fra 800 til 1000 Mhz FSB Hvilket bundkort egner sig bedst til dette? Performance og design betyder alt, der skal være plads til store kølere osv, men jeg har ikke noget særligt imod en aktiv køler på northbridgen, jeg skifter den ud med neget bedre når den begynder at larme..



Rune skrev Tuesday den 19 August 2003 kl. 20:54: [ svar | nyeste ]
Digit-Life har testet 11 forskellige i865PE-bundkort, læs mere her:

http://www.digit-life.com/articles2/roundupmobo/roundup-i865-part2.html


Rune skrev Monday den 15 September 2003 kl. 13:36: [ svar | nyeste ]
Asus har udgivet et bundkort, som hedder P4P800S-E. Dette bundkort er udstyret med i848P-chipsæt, som reelt blot er i865PE reduceret til single channel ram. i848P er dog kun få procent bagefter i865PE/i875P mht. 3D-spil, og fordi i848P ser ud til at danne basis for meget billige bundkort, så kan i848P måske interessere enkelte. Interesserede kan læse mere her og se diverse testresultater:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1865


Hellhamster skrev Tuesday den 30 March 2004 kl. 15:24: [ svar | nyeste ]
Jeg har hørt at én af forskellene mellem i865PE og i875P er at førstnævnte ikke understøtter HyperX, passer dette?


Rune skrev Tuesday den 30 March 2004 kl. 16:05: [ svar | nyeste ]
Det har jeg nu ikke læst før; tværtimod ser HyperX ud til at virke fint også med i865PE:

"While I'm still out on the issue of burn-in, many hardcore overclockers out there tell me that the Kingston HyperX memory modules perform better as they age. On a side note, even though our memory modules were not specifically designed to run in dual channel mode, they worked flawlessly together in both nForce2 and i875P/i865PE based motherboards."

Kilde: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1430&page=4

Og her er større kompatibilitetsliste, der bekræfter, at HyperX PC4000 virker fremragende med f.eks. Asus P4P800 (i865PE):

"Auch unsere Kompatibilitätstests haben wir wieder in der üblichen Form in unseren Canterwood- und Springdale-Mainboardtests eingebaut... Hier unsere Ergebnisse:

Kompatibilität
ASUS P4P800 Deluxe - keine Probleme
ASUS P4C800 Deluxe - keine Probleme
Epox 4PCA3+ - keine Probleme
Epox 4PDA2+ - keine Probleme
Abit IC7 - keine Probleme
Intel D875PBZ - keine Probleme
Intel D865PERL - keine Probleme

Die Ergebnisse bei der Kompatibilität sind ebenso hervorragend - keine Probleme bei allen Mainboards."

Kilde: http://www.hardwareluxx.de/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=6&t=000029&p=4


Casper LYnge skrev Wednesday den 26 May 2004 kl. 19:18: [ svar | nyeste ]
de tal tror jeg sku ikke helt på...



Rune skrev Thursday den 10 June 2004 kl. 18:20: [ svar | nyeste ]
ASUS P4P800-E Deluxe, som er ny version af det klassiske P4P800 bundkort, er netop blevet testet af XBitLabs - interesserede kan læse mere her:

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/asus-p4p800e.html


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende