Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Test af 20 forskellige kølere til Pentium4 (3+ GHz)
Kølesystemer af Webmaster Friday den 10 October 2003 kl. 10:37 [ Køling ]
Det franske site Hardware.fr har testet mange forskellige kølere, som kan klare en P4 cpu på mindst 3 GHz. Resultaterne dækker kølere som Intels egen in-a-box, Swiftech MCX4000, Alpha 8942, Thermalright SLK900U & SP-94 og meget mere. Både temperatur og støj er endvidere målt, og vi ser nærmere på, hvilken køler, der støjer mindst og køler bedst.

Følgende PC-konfiguration blev anvendt:

CPU: Intel Pentium4 3GHz med Hyper-Threading
Bundkort: Asus P4C800
RAM: 2x256MB PC3700 fra TwinMos
GRAFIKKORT: Gainward Geforce4 Ti4200
HARDDISK: Maxtor 40 Go
STYRESYSTEM: Windows XP

Testmetoden var: "The protocol of test was relatively simple. We carried out simultaneously the software CPUBurn and Prime95 in mode "tortures test". These two programs very strongly request the processor and thus make it heat a maximum. Why use two different software at the same time? Simply in order to use the maximum of possible transistors because of the presence of two virtual processors under Windows. The temperature of the processor was recorded thanks to Honest Asus PC after 1 hour of test." (maskinoversættelse fra Babelfish)
http://www.hardware.fr/articles/479/page2.html

Rumtemperaturen var konstant 20 grader celcius. Bemærk, at flere kølere tilbyder forskellige niveauer mht. blæserrotationer og i dette tilfælde vil en køler være registreret to gange, nemlig med ordet "mini" associeret (=laveste blæseromdrejninger) og "maxi" (=højeste blæseromdrejninger). I de tilfælde, hvor en køleprofil blev testet med Pabst-blæser, er der tale om 80mm Papst 8412NGML, som roterer med kun 2000rpm og ifølge Pabst larmer 19dBA (der blev også anvendt Delta-blæser, som benyttede 4000rpm, men denne blæser er knap så vigtig, da vi her på sitet ikke interessererer os for højt støjniveau, og Delta-blæseren larmer meget). Lad os starte med at se nærmere på køleevne:

KØLEEVNE (lavest er bedst)


Kilde: http://www.hardware.fr/articles/479/page1.html

Vi ser, at diverse kølere, hvor ordet "mini" indgår i, klarer sig dårligt. Køleprofiler med Delta-blæser eller i "maxi"-konfiguration klarer sig bedst. Nuvel, jublen ved fremragende køleevne forstummer vel hurtigt, hvis lyden fra ens PC til gengæld svarer til en industri-støvsuger. Lad os derfor se, hvor meget diverse blæsere larmede (målinger er foretager 30 cm fra blæseren):

STØJNIVEAU


Kilde: http://www.hardware.fr/articles/479/page1.html

Som forventet er resultaterne her nærmest en direkte modsætning til resultaterne mht. køleevne. Dvs. her vinder kølere med betegnelsen "mini", mens "maxi" taber. Og Delta er erstattet af Pabst. Lad os følgende se, hvilke kølere, som opnår bedste sammenlagte placeringer:

SAMMENLAGTE PLACERINGER

Grundet kombinationsmuligheder er der resultater fra mange flere end 20 forskellige kølerkonfigurationer på ovenstående billeder, og lad os se, hvilken kølerkonfiguration, som opnår bedste sammenlagte placeringer, når både køleevne og støjniveau vurderes. Vi kan dog hurtigt sortere diverse kølere - dvs. alle i "mini"-konfiguration duer ikke mht. køling, og alle med "maxi"-konfiguration duer ikke mht. støjniveau. Kølere som Zalman CNPS 7000 (Al)Cu klarer sig også dårligt sammenlagt, selv om Zalman CNPS 7000 Cu består hovedsageligt af kobber og vejer næsten 800 gram. Alle konfigurationer med Delta-blæser larmer alt for meget og kan også sorteres fra. Ved at studere diverse målinger nøje viser det sig, at kigger vi f.eks. på det 15 bedste kølerkonfiguration mht. køleevne eller støjniveau, så er der kun éen eneste kølerkonfiguration, som går igen. Og det er en køler, som selv ikke Swiftech MCX4000, Alpha 8942, Thermalright SLK900U osv. kan hamle op med - dvs. vinderen, der er langt foran andre kølerkonfigurationer, er:

Thermalright SP-94 + Pabst

Thermalright SP-94 ser således ud - og det er næppe et tilfælde, at denne køleprofil med 19 dBA Papstblæser 8412NGML vandt stort over alle konkurrenter:


Kilde: http://www.hardware.fr/articles/479/page1.html

Thermalright SP-94 er simpelthen den aktuelt bedste køleprofil fra Thermalright, som benytter indbygget heat-pipe og består af 590 gram rent kobber (ifølge Thermalrights hjemmeside).

PRIS, FORHANDLER, KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Thermalright SP-94 med Papstblæser 8412NGML vandt stort i ovenstående test, og der var langt til andenpladsen. Thermalright SP-94 køleprofilen er dog ikke registreret hos hverken Gate2Prices.dk eller Edbpriser.dk, hvorfor vi her tillader at gøre opmærksom på, at Studiedata.dk sælger denne køleprofil for kr. 495,00:

http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACTR005&Fane=

Og 19 dBA Papstblæser 8412NGML leveres også af Studiedata.dk:

http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FAPP160&Fane=SILENT,SIFA

Samlet pris er således kr. 615,00 eksklusiv forsendelse, men bedre køleløsning findes næppe aktuelt til high-end P4 cpu'er, såfremt man ønsker at anvende luftbaseret køling.



195.215.71.209 skrev Friday den 10 October 2003 kl. 10:48: [ svar | nyeste ]
De tre kobberrør man kan se, er de massive eller hule?


Rune skrev Friday den 10 October 2003 kl. 11:39: [ svar | nyeste ]
De er efter al formodning hule, dvs. fyldt med varmeledende væske/materiale (ellers er det ikke en "rigtig" heat-pipe); du kan læse mere om teorien vedr. heat-pipes her:

http://www.cheresources.com/htpipes.shtml


Kristian R skrev Friday den 10 October 2003 kl. 11:39: [ svar | nyeste ]
Det kunne egentligt være interessant hvis man medtog standard box-køleren, og sammenlignede forskellen.


Rune skrev Friday den 10 October 2003 kl. 11:43: [ svar | nyeste ]
Intels egen in-a-box køler til P4 3GHz er nummer 24 til køling og nummer 16 mht. støj. Til sammenligning er SP-94 nummer 11 til køling og nummer 9 mht. støj. Dvs. Intels in-a-box medfører 10 grader ekstra temperaturstigning og larmer 5 dBA mere end Thermalright SP-94 med Pabstblæser.


martin skrev Sunday den 12 October 2003 kl. 05:40: [ svar | nyeste ]
errhhmm... min 3ghz med samme bundkort er 35 idle med box køler...

hvordan kan jeres så være 52 ? for meget kølepasta :D?



Rune skrev Sunday den 12 October 2003 kl. 12:40: [ svar | nyeste ]
Ovenstående målinger er skam ikke foretaget, mens cpu'en er "idle", men derimod i forbindelse med maksimal belastning; så du kan ikke sammenligne med "idle"-resultater, se originalartiklen for yderligere test-specifikationer:

http://www.hardware.fr/articles/479/page2.html

"The protocol of test was relatively simple. We carried out simultaneously the software CPUBurn and Prime95 in mode "tortures test". These two programs very strongly request the processor and thus make it heat a maximum. Why use two different software at the same time? Simply in order to use the maximum of possible transistors because of the presence of two virtual processors under Windows. The temperature of the processor was recorded thanks to Honest Asus PC after 1 hour of test." (maskinoversættelse fra Babelfish).

Jeg har opdateret artiklen mht. dette aspekt i tilfælde af, at flere skulle undre sig over relativt høje temperaturer.



Kristian R skrev Friday den 10 October 2003 kl. 11:50: [ svar | nyeste ]
Den overså jeg vist lige :D


3e6b3658.rev.stofanet.dk skrev Friday den 10 October 2003 kl. 13:14: [ svar | nyeste ]
Som jeg læser testen medfører Intel box køleren en temperaturstigning på 18 grader !


3e6b3658.rev.stofanet.dk skrev Friday den 10 October 2003 kl. 13:22: [ svar | nyeste ]
Så ikke lige at der stod SP-94 med Pabstblæser


Ups skrev Friday den 10 October 2003 kl. 13:39: [ svar | nyeste ]
Mon ikke den uberettigede kritik, at AMD cpuer koster en formue til ekstra køling, for alvor bliver manet i jorden nu?!

En ganske udmærket 19 db. køler køler til AMD (GlacialTech Silent Breeze), koster sølle 169,-. En køler, som er mere end rigeligt til 'ikke-OC' folket.

Er helt enig i, at alt over 19 db. er for meget i en moderne computer - ergo, er der ikke plads til en box-løsning - uanset om man køber AMD eller Intel.

Men 615 kroner, er godt nok lidt af en ekstraudgift. :(



alex skrev Friday den 10 October 2003 kl. 13:40: [ svar | nyeste ]
SP-94 skal den skrues i bundkortet? eller skal den clipses fast?

Den vejer jo en del, håber da den skal skrues fast, ellers skal man have den af hele tiden...



Rune skrev Friday den 10 October 2003 kl. 14:33: [ svar | nyeste ]
Ja, den skal skrues i bundkortet.


Philip skrev Friday den 10 October 2003 kl. 14:08: [ svar | nyeste ]
Måske et dumt spørgsmål, men hvordan monterer man Pabst blæseren på SP-94'eren? Pabst'en skal da monteres med skruer, og jeg syntes ikke der er huller til det i køleprofilen.

Den skal da monteres ovenpå køleprofilen - eller hvad?



Rune skrev Friday den 10 October 2003 kl. 14:36: [ svar | nyeste ]
Ja, blæseren monteres ovenpå køleprofilen, der medfølger monteringudstyr, som ikke er vist på ovenstående billede af SP-94. Læs mere her, hvis du kan forstå fransk (eller oversæt f.eks. via altavista/babelfish):

http://www.hardware.fr/articles/479/page12.html


Søren Bro skrev Friday den 10 October 2003 kl. 14:23: [ svar | nyeste ]
Det er da en noget ufyldestgørende test, hvordan målte de f.eks støjniveauet? Det vil også være svært at sammenligne dem hvis andre dele i maskinen larmer der ud ad, som f.eks grafikkortet og PSU'en.

Desuden kan larm være meget forskelligt selv om de måler samme dB, f.eks finder de fleste at en lille 40mm blæser er mere træls at høre på end en 120mm selv om 120mm larmer flere dB.

Prismæssigt vil jeg mene at Zalman CNPS7000alcu er den store vinder da den kun koster 225kr, og stadigvæk køler fremragende, mod de over 600kr for den ultimative Thermalright



Rune skrev Friday den 10 October 2003 kl. 14:55: [ svar | nyeste ]
Hardware.fr nævner ikke grafikkort og PSU som potentielle støjkilder, og i hvert fald kan disse ikke have forstyrret mere end max. 40 dBA (højeste støjkilder overdøver de andre, og ingen blæser kommer under 40 dBA i ovenstående test). Pabst 19 dBA måles her til 44 dBA i afstand på 30cm, hvilket er over de minimale 40 dBA. Dvs. at Pabst 19 dBA her nødvendigvis må overdøve andre potentielle støjkilder som PSU og grafikkort. Så der må gælde, at PSU og grafikkort larmer mindre end Pabst 19 dBA blæseren - personer, som kender Pabst 19 dBA ved, at denne blæser larmer meget lidt (i lukket PC-kabinet). At kommer under disse 19 dBA er nok vanskeligt, medmindre Hardware.fr har standset blæserne på grafikkort og i PSU (men det er naturligvis et gæt).
Derudover er test af hardware altid pseudo-videnskab; jeg tror dog, at du får svært ved at finde bedre og mere omfattende test, end hvad Hardware.fr her tilbyder - grundet inklusionen af Pabst 19 dBA, som er en en meget populær blæser i Danmark, samt diverse high-end køleprofiler, opfatter jeg ovenstående test, som mindst lige så god, som tilsvarende test fra f.eks. Toms Hardware (ellers havde vi naturligvis ikke bragt resultaterne her på sitet).


0x503e126e.esnxx2.adsl.tele.dk skrev Friday den 10 October 2003 kl. 18:55: [ svar | nyeste ]
Zalman cnps7000alcu er nu meget god jeg har den selv, den kører i silent mode og køler bedre end in a box den er også billigere end thermalright som koster ca.700kr med Papst blæser. Jeg overclocker ikke og skal ikke have min processor super kølet, så længe den ligger på 33idle og 50 load så klager jeg ikke. Den larmer kun en db over vinderen.


Ege skrev Friday den 10 October 2003 kl. 19:35: [ svar | nyeste ]
Toppen af poppen må så være at få den nye Thermalright SP-94 + en god 92mm (kan se på deres hjemmeside at en 92 blæser også passer på) der rigtig kan smide noget luft igennem og så en blæserstyring på, så man kan justere lidt efter støjen også. Men det er det er en lidt dyr løsning iforhold til en evt. Zalman CNPS 7000ALCU til lidt over 300 kr

Lidt reklame, Rune: Tak for endnu en god artikkel, du skriver sgu nogle gode og saglige sider, skal lige forbi et par gange eller 5 om ugen for lige at se hvad du nu har fundet. Keep it up



Sway skrev Friday den 10 October 2003 kl. 23:31: [ svar | nyeste ]
God opsumering. Du har helt ret, at hvis men har penge nok er der ingen vej uden om TR SP-94, med 8412NGML. Men hvis man skal måle støj kontra ydelse kontra pris, så tror jeg nok at Zalman 7000A-CU løber af med sejren. Den koster 215 kr. mindre og yder også temmeligt godt samtidigt med at der er mulighed for at justere hastigheden. Man kan så vudere om de 75 kr. som den koster mere end 7000A-AlCu er rimeligt for 2 grader. Det er jo en smagssag. Det kunne dog være spændende at se TR SP-94 med denne blæser: 3412N/2GL..den larmer dog 23 DB men yder hele 35 CFM, tror at den ville være interessant at se i en test http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FAPP200&Fane=COLD,COFA



Daniel Olesen skrev Saturday den 11 October 2003 kl. 13:08: [ svar | nyeste ]
Jeg overvejer at købe en ThermalRight SLK900-A kobberkøleprofil til min 2500+ på et NF-7. Men jeg har bare et lille spørgsmål: Passer denne profil på min bundkort eller er den for stor? Jeg har prøvet at kigge på TR's hjemmeside, men jeg kunne ikke finde svaret der. Det ville bare være surt, hvis der ikke var plads nok!


teRminAtoR skrev Monday den 13 October 2003 kl. 03:35: [ svar | nyeste ]
Rune >>> Kanon artikel :o) Men noget jeg syntes kunne være vildt interessant selvom det dog ville være et kæmpemæssigt arbejde, var at sammensætte den ultimative pc. Her menes ikke at der skal regnes i kroner og øre for at den samtidig skulle blive den billigste. Hvad skulle man have idag, hvis man ville have den hurtigste og mest støjsvage maskine til gennemsnitsbrugeren. Kabinettet kan folk jo selv vælge hvis de vil have et med Magic Fleece og andet gejl. Hvilken producent og produkt skulle man vælge af Motherboard, ram, grafikkort, lydkort, cpu, køler, harddiske og e.v.t ekstra blæsere til kabinettet...? Et vildt spørgsmål, men her er det altså :o) Rune....Hvad ville DU vælge. hehe.

teRminAtoR



Rune skrev Monday den 13 October 2003 kl. 09:35: [ svar | nyeste ]
Jeg ville vælge at vente på Prescott og socket 939 - samt NV40 og R420 :-) Dvs. helt nye revolutioner indenfor cpu'er og grafikkort er på vej i januar-marts 2004, så jeg ville opfatte nuværende tidspunkt som forfærdeligt mht. at foretage fuld opgradering. Men jeg kan da anbefale en skærm, nemlig Sony F520, den bliver næppe udskiftet foreløbigt.


-Diablo- skrev Monday den 13 October 2003 kl. 09:31: [ svar | nyeste ]
Hvad skal jeg sige cpu:AMD MB:Asus eller Abit Grafikkort:ATI baseret ram:Crucial HD:Raptor fra WD kabinet med enermax PSU. :) SES


teRminAtoR skrev Monday den 13 October 2003 kl. 21:24: [ svar | nyeste ]
Ok, det er da stof til eftertanke. Hmmm så må jeg jo hellere vente :o) Takker for svaret...også dig -Diablo- :o)

teRminAtoR



JacobL skrev Friday den 17 October 2003 kl. 01:20: [ svar | nyeste ]
Hej Alle

Jeg har lige anskaffet mig den omtalte SP-94. Jeg må sige, at jeg er positivt overrasket, min CPU temperatur er faldet ca. 20c. Før lå temperaturen på 52-55c når jeg lige havde kørt 3dmark 2001, med SP-94 ligger den på 33-34c. Når maskinen ikke lavede noget lå den på ca.50c, med SP-94 28-30c. Min CPU er en Intel 3.0 GHz og den blæser jeg har købt til SP-94 er en 92mm Emax variable blæser. Alle test's er taget når CPU blæseren kører med ca.2000 rpm, det samme gælder på PSU blæseren og de 2 stk. 80mm kabinet blæsere kører med ca.2100rpm.



meteor man skrev Thursday den 23 October 2003 kl. 16:10: [ svar | nyeste ]
hvor køber i den SP-94? jeg synes kun at jeg kan finde den hos studiedata


194.255.20.253 skrev Monday den 27 October 2003 kl. 10:56: [ svar | nyeste ]
Alt respekt for dette site og de mange beskrivelser af alverdens test, også denne, som jeg lige har en kommentar til.

Ville det ikke være interessant, at vide hvor meget den anvendte CPU kan tåle af temperatur ved max ydeevne efter producentens data ?

Intel skriver i "Thermal Specifications and Design Considerations" for "Table 5-1. Processor Thermal Design Power" at "Maximum Tc" er 70 grader celsius !

Link: http://www.intel.com/design/Pentium4/datashts/29864310.pdf

Processoren Intel P4-3 GHz (800 MHz) In-a-Box koster lige nu ca. 2.400,- kr. (EDBpriser.dk 27/10-03)

Jeg har derfor lidt svært ved at fatte, nogen gider bruge ca. 700,- kr ekstra på at få kølet og lyddæmpet processoren yderligere i forhold til In-a-Box køleren ?!

OK, jeg har da selv en MIST Black Silence, 19dBA fra Studiedata på min P4-2,6 GHz (400 MHz), som svinger fra ca. 32 uden belastning til ca. 52 grader celsius ved Battlefield 1942 ved max opløsning. (Rumtemperatur er 24 grader celsius)

Jeg mener bare, at lyddæmpning og køling er fint, men jeg er helt enig med tidligere kommentar om, at det skal være i forhold til prisen.

Med alt det dyre lyddæmpning ender det jo med, at man til sidst kan høre sit eget hjerte slå, og det er SGU for alvor uhyggeligt DU ;o)



Rune skrev Monday den 27 October 2003 kl. 13:18: [ svar | nyeste ]
Pointen mellem linierne i artiklen er nu nok også mere, at personer, der ønsker voldsom overclockning evt. med høje temperaturer til følge, ikke behøver at finde sig i hverken larm eller høje temperaturer med den rette køler (dette aspekt fremgår ikke direkte af artiklen, da vi officielt ikke beskæftiger os med overclockning her på sitet :-). Husk, P4 skal holdes under 70 grader, ellers nedskaleres ydelsen proportionalt med temperaturen.


Sanon skrev Thursday den 30 October 2003 kl. 00:04: [ svar | nyeste ]
Sjovt nok så er den originale tester enig med flere andre her:

"Vu le package complet, les performances et le prix très intéressant du AlCu, on peut le qualifier de meilleur rapport prix/performances/niveau sonore de ce comparatif"

Som kort kan oversættes til: Hvis man skal se på helheden og den interessante pris, så vinder Zalman7000ALCU med det bedste pris/performance/støj nivaeu....

8)



klavil skrev Sunday den 23 November 2003 kl. 18:56: [ svar | nyeste ]
Hej Rune Hvor har du læst det med de 70* på P4. Grunden er at jeg har en P4 2,4 fsb 800 som er helt oppe på 69* og firmaet som har solgt mig pcén vil ikke gøre noget med mindre jeg kan bevise at der er problemer. Den lukker i zero hour, hakker i Medal of honor osv osv og alligevel mener de det er normalt. Bare en dokumentation. Jeg kører godt nok med Prime95 selftest med 8mb hvor den kører i baggrunden, men jeg mener dog stadigvæk at der skulle være rigeligt til overs til det andet. God side. Mht køleren, er den øverste test med temperaturen på SP-94 med papst. hvis nej, vil det da blive den samme ydelse af temp.


Rune skrev Monday den 24 November 2003 kl. 12:50: [ svar | nyeste ]
Prøv at læse mere her:

http://www.intel.com/support/processors/pentium4/thermal.htm

Og her (download pdf-filen):

http://www.intel.com/design/pentium4/datashts/298643.htm

Såvidt jeg umiddelbart kan se, så må din cpu bliver max. 74 grader varm, så 69 grader er principielt alt for meget (P4 cpu'er varierer fra 66 til 78 grader; Northwood fra 68 - 75 grader (forskellige cpu'er har forskellige termiske specifikationer)). Din cpu nedskalerer automatisk ydelsen, hvis den bliver for varm, så dette vil betyde, at du risikerer at miste megen ydelse i spil, men at din cpu ikke lider permanent skade ved for høje temperaturer. Læs også denne artikel:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/p4-temp.html

Uddrag:

"The game [Unreal Tournament 2003, red.] speed doesn't change until the CPU temperature gets over 72 C (Segment 1). From that moment on we see Unreal Tournament dramatically slowing down. We supposed Thermal Control Circuit would reduce the CPU speed according to its temperature."

Thermalright SP-94 er testet både med Delta og Pabst blæser, du bliver dog nødt til at lede lidt efter Pabst-resultaterne (nummer 11 fra neden).


Kasper skrev Friday den 12 December 2003 kl. 12:28: [ svar | nyeste ]
Hej.

Jeg gider ikke at bruge 615 kr. på en køler, så hvis jeg nu hellere ville købe en Zalman 7000A-CU hvor kan jeg så købe den henne? Og skal jeg dertil købe en Papstblæser 8412NGML, eller er der noget der ville være bedre der?

Hilsen Kasper



Rune skrev Friday den 12 December 2003 kl. 20:39: [ svar | nyeste ]
Du kan finde alt hos http://www.studiedata.dk - og du bliver næppe skuffet over resultatet samt kvaliteten.


Kenneth skrev Monday den 15 December 2003 kl. 13:09: [ svar | nyeste ]
Hejsa..

jeg sidder lige og snakker med en ven ang. vægten af den Thermalright SP-94 + Pabst. og den vejer jo ca 950g har det ikke noget at sige eller hva?..

Mvh Kenneth



Rune skrev Monday den 15 December 2003 kl. 13:17: [ svar | nyeste ]
Vægt har her ringe betydning, fordi denne køleløsning skrues fast i bundkortet - dvs. normale vægtkrav gælder ikke her.


0x3ef38010.virnxx8.adsl.tele.dk skrev Monday den 15 December 2003 kl. 14:00: [ svar | nyeste ]
Hey er der noge nder kan svarer på hvor meget kølerpasta man skal bruge til sin thermalright sp-94 har ikke så meget forstand på køling :/


Rune skrev Monday den 15 December 2003 kl. 14:55: [ svar | nyeste ]
Det er nu nok mere et spørgsmål om, hvor meget kølepasta du skal bruge til cpu'en (og i mindre grad til køleprofilen) - prøv at læse denne artikel, som via billeder giver mange eksempler (dvs. du skal ikke bruge ret meget):

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=121

Anvender du f.eks. Arctic Silver kølepasta, så læs også denne guide:

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm


klavil skrev Thursday den 08 January 2004 kl. 11:13: [ svar | nyeste ]
Hej Rune Kan du forklare hvorfor at jeg efter at have brugt AC3 sammen med min TR SP94/Papst ved afmontering kunne tage min CPU med op, således at den sad bag på køleren. Jeg har en P4 3,0 og ca samme system som i testen, men kan under ingen omstændigheder komme ned på omkring de 42 grader. Jeg har derfor prøvet med lidt/mellem/meget AC3 for at se om det havde nogen virkning. min idle er ca 36 og min max er ca 52 grader. Da jeg afmonterede køleren de 2 gange så sad cpuén fast bagpå og cpu holderen på bundkortet var låst. Har du hørt noget om at Abitkort måler cpu-temp et andet sted og derfor en højere temp på cpu? Mit kort er et Abit MAX3 Ellers tak for sidste år og forsinket godt nytår


Rune skrev Friday den 09 January 2004 kl. 11:21: [ svar | nyeste ]
Har du blot brugt Arctic Silver 3 kølepata? Arctic Silver producerer også varmeledende lim, som endelig ikke må forveksles med almindelig kølepasta. Arctic Silver 3 virker som en slags tyktflydende olie-agtig substans, jeg har aldrig oplevet, at Arctic Silver 3 fik cpu'en til at klæbe til en køleprofil. Jeg har ej heller læst, at Abit MAX3 skulle variere mht. andre tilsvarende P4-bundkort vedrørende temperaturmåling. 52 grader er dog også en fin temperatur, hold blot din cpu under 70 grader (forskelle i kabinettemperatur og kabinetudluftning kan også medføre variation, så du måske får svært ved at matches målingerne i ovenstående artikel - som muligvis er foretaget i fri luft). Du kan læse mere om, hvordan Arctic Silver 3 skal anvendes (kun et meget tyndt lag) i mit ovenstående svar til "0x3ef38010.virnxx8.adsl.tele.dk".


Rune skrev Friday den 09 January 2004 kl. 12:08: [ svar | nyeste ]
SP-94 er her oppe mod flere konkurrenter i sværvægtsklassen, men vinder dog atter:

http://www.digital-daily.com/cooling/coolers_p4_heatpipes/index.htm


195.249.79.164 skrev Friday den 16 January 2004 kl. 14:58: [ svar | nyeste ]
Måske i skulle sætte en til at oversætte testen inden i konkludere på den..

"Vi ser, at diverse kølere, hvor ordet "mini" indgår i, klarer sig dårligt" <-- Flot..

mini og maxi er betegnelsen for den samme køler med almindelilg og max omdrejninger..



Rune skrev Friday den 16 January 2004 kl. 15:13: [ svar | nyeste ]
Det er vi skam fuldt klar over, hvis du havde læst artiklen, så havde vi forhåbentlig undgået disse to komplet overflødige kommentarer; her et et uddrag fra ovenstående artikel:

"Rumtemperaturen var konstant 20 grader celcius. Bemærk, at flere kølere tilbyder forskellige niveauer mht. blæserrotationer og i dette tilfælde vil en køler være registreret to gange, nemlig med ordet "mini" associeret (=laveste blæseromdrejninger) og "maxi" (=højeste blæseromdrejninger)."



Steffen skrev Saturday den 17 January 2004 kl. 16:22: [ svar | nyeste ]
Hej Rune..

Jeg har præcis samme problem angående temp på min 3.ghz med SP94/92mmblæser (lidt kræftigere end 19papst blæseren)som klavil også har..

Min ligger på 42c ilde og 53c Load.. Jeg kører også med et abit bundkort, bare ic7-g max2.

Jeg har også prøvet med flere forkellige måder at bruge ac3 silver på, samt fuldt dit link. Men temperaturen svinger kun nogle få grader, men vil bare ikke komme længere ned.. Jeg har rimelig god airflow i kabinettet.

Så kan det ikke være, at temp måleren på abit sidder på en anden måde end i testen,(som klavil også nævner) plus hvis du ret med, at de har testet i fri luft. Så kan temperaturen i vores computer, godt ligge et godt stykke over testen ikk?

Jeg installere mit i går, så kølepastaen har ikke fået de tre dages burnin, men alligevel, så irritere det mig at min temp ligger så høj..

Jeg har også tænk på nogle andre ting, som måske kan have betydning, feks.

Kunne det tænkes at vores bundkort levere lidt mere vcore end det i testen? Det vil jo hæve temperaturen lidt.

Min 3ghz er ved at være lidt gammel, og har altid været overclocket rimelig meget, (virker perfekt endnu og overclocker stadig lige så godt som altid) kan cpuén ændre sig, sådan at temperaturen har hævet sig lidt fra da jeg fik den? eller kan cpuér af samme størrelse, udvikle forskllige temperatur, (nogle få grader.)

Ved godt at du har svaret på nogle af spørgsmålene, og jeg selv kommer med nogle mulige svar, men vil bare gerne høre en andens mening, så jeg kan få min skuffelse lidt ned..

Og selvfølgelig godt nytår.. ;-)

Mvh Steffen..



Rune skrev Saturday den 17 January 2004 kl. 18:41: [ svar | nyeste ]
Som du er inde på, så er der mange mulige forklaringer på variation mellem resultater fra Hardware.fr og dit eget system (og jeg er helt enig mht. diverse overvejelser; forøget cpu-spænding samt bundkortforskelle mht. temperaturmåling kan bestemt medføre mere varme osv. - og jeg forstår godt, at det kan undre, at Hardware.fr kun målte 42 grader ved fuld belastning). Jeg erindrer selv, at Asus via bios-skift på KT333-baseret bundkort forårsagede, at temperaturer blev målt på helt anden måde (dvs. Asus korrigerede muligvis for tidligere fejl - så valg af bundkortbios kan også påvirke den registrerede cpu-temperatur). Husk også at tage højde for rumtemperatur - har du f.eks. 25 grader, så vil dette medføre mere varm cpu, end hvis din rumtemperatur var 20 grader osv. Det vigtigste må dog være, at 53 grader ikke er et problem, så jeg ville bestemt ikke bekymre mig, men blot glæde mig over at have høj ydelse samt lavt støjniveau. Dvs. ovenstående resultater fra Hardware.fr kan være fornuftige i form af en relativ skala, men man skal nok være påpasselig med at sammenligne direkte med egne resultater. Også godt nytår til dig :-)


Betino Mortensen skrev Monday den 19 January 2004 kl. 20:32: [ svar | nyeste ]
Til Rune og alle andre:-)

Jeg er lidt af en newbie hvad hardware angår. Men jeg har dog lige investeret i følgende enheder:

Asus P4P800-Deluxe med Intel Pentium4 3,0 Ghz (800 Mhz) Den medfølgende blæser er den man får når man køber box-udgaven.

Mit ? går ud på følgende: Jeg har observeret at temp. på både MB og CPU svinger utrolig meget - ligefra 40 grader på CPU og 50 grader på MB til næsten 60 grader på begge enheder når jeg f.eks. spiller Battlefield.

Det skal dog lige siges at jeg ikke benytter andre blæser end det der sidder på grafikkortet (Geforce 4 TI 4200)

...KAN DENNE TEMP. VÆRE ET PROBLEM???

Jeg har sat blæseren i BIOS til ratio 11/16 (tror jeg nok det hedder), da den lå på omkring 4000 o/min fra starten af. Nu kan den klare sig med 2500 o/min ved mindste temp. (se ovenstående)

Den laveste temp. opnår ved alm. arbejde i WindowsXP

På forhånd tak Betino Mortensen

P.s. tak for et site:-)



Rune skrev Tuesday den 20 January 2004 kl. 00:03: [ svar | nyeste ]
Tak; 60 grader er i den høje ende mht. bundkortet, så et par 12 dBA 80mm Pabstblæsere kunne måske være en god ide for at forøge kabinetudluftningen. Men sålænge alt er stabilt, er der principielt ingen grund til at bekymre sig - som tommelfingerregel vil du opleve periodiske fejl/ustabilitet lang tid før, at permanente skader opstår. 60 grader er ej heller noget problem for din cpu, som blot skal holdes under ca. 70 grader. Hvis det forbedrer din nattesøvn, kan du altid skrue lidt op for cpu-blæseren :-)


Rune skrev Thursday den 12 February 2004 kl. 16:39: [ svar | nyeste ]
Toms Hardware har testet ny køler fra Gigabyte, der kan anvendes til både P4 og Athlon XP/64 - Toms Hardware testede på både XP 2400+ og P4 3,2 GHz; fordi P4 er den mest kraftige cpu af disse, har vi associeret denne kommentar til ovenstående artikel om P4-kølere - læs mere her (Gigabyte-køleren klarer sig dog kun middelmådigt):

http://www.tomshardware.com/cpu/20040212/index.html


Rune (ikke ham) skrev Saturday den 14 February 2004 kl. 14:06: [ svar | nyeste ]
Hejsa Rune

ved du om man kan bruge SP94'en med mit abit AI7 bundkort ?



Rune skrev Saturday den 14 February 2004 kl. 14:20: [ svar | nyeste ]
Det burde virke fint ifølge dette indlæg:

"Installed the base of SP94 (got it from Vibe) on the AI7 and tested the fitting. It's perfect, very very close to the chipset heatsink but not touching. It's just look great."

Kilde: http://www.vibecomputers.com/index.cfm?loc=iview&if=n&vid=191343&tid=6328

AI7 er dog endnu ikke med på listen over officielt godkendte bundkort, hvilket dog ikke nødvendigvis betyder ret meget:

http://www.thermalright.com/a_page/main_support_faq_motherboard_sp94.htm



Den-anden-Rune skrev Sunday den 15 February 2004 kl. 17:37: [ svar | nyeste ]
Mange tak :)


0x3e42a4ab.adsl.cybercity.dk skrev Tuesday den 24 February 2004 kl. 02:01: [ svar | nyeste ]
jeg er helt vild med den Thermalright SP-94 af udseende og test, men vil gerne vide om jeg kan bruge den på min p4 2.6 800mhz indtil jeg får en 3.2 eller 3.4 håber på et svart :)


Rune skrev Tuesday den 24 February 2004 kl. 12:22: [ svar | nyeste ]
Det burde ikke være noget problem, hvis dit bundkort er kompatibelt med SP-94. Hvis din cpu ikke er specielt varm aktuelt, og din cpublæser ej heller larmer, så kan du jo overveje, om du reelt har brug for SP-94. Men med SP-94 burde du selvfølgelig kunne nå 12 - 19 dBA støjniveau fra din cpukøler uden problemer (eller kunne overclocke din P4 2,6 GHz i høj grad - mange af disse cpu'er kan med velvalgt ramopsætning nå langt over 3 GHz).


x1-6-00-50-8d-a6-1b-87.k141.webspeed.dk skrev Sunday den 23 May 2004 kl. 13:17: [ svar | nyeste ]
Jeg har købt dette sæt og jeg er ganske tilfreds med det men jeg fandt det altså på edbpriser og købe det gennem Multimedia Experten (http:\\www.m-e.dk) for der var det billigst da jeg skulle købe det! Jeg har en Intel Pentium 4 3.0 GHz og er helt tilfreds med sættet!


Torben skrev Wednesday den 28 July 2004 kl. 13:59: [ svar | nyeste ]
Hej Rune

Tak for mange gode artikler. Jeg har en P4 3,06 ghz Prescott i en Fujitsu-Siemens Scaleo 600 pc, som jeg synes larmer lige lovligt meget. Har forsøgt at skifte std.blæseren med en 19dB Pabst blæser, hvilket hjalp noget på støjen.

I std.konfig. ligger temperaturene på fuld load: 64C og idle: ca. 43C. Med en 19dB Pabst kom den iflg. Speedfan op på 72C i fuld load. Er det et problem, er Prescott mere varme-tolerant ift. Northwood inden den 'lukker ned'?



Rune skrev Wednesday den 28 July 2004 kl. 23:19: [ svar | nyeste ]
Tak; 76 grader ser ud til at være maksimum for Prescott, derover begynder cpu'en at reducere egen belastning relativt til temperaturen (dvs. i dette tilfælde vil din ydelse og billedrate falde i diverse applikationer og 3D-spil i takt med forøget temperatur), læs denne artikel grundigt:

http://www.digit-life.com/articles2/p4-throttling/

Jeg ville mene, at 72 grader er alt for varmt (jeg ville sigte efter ikke at komme over ca. 60 grader), dvs. Pabst 19 dBA er næppe tilstrækkelig god blæser, eftersom du har valgt en af de aktuelt mest effektforbrugende cpu'er (vi anbefaler i øvrigt ikke at anvende Prescott her på sitet). Prøv evt. Pabst 26 dBA 34CFM med Thermalright SP-94, hvis dit bundkort tillader dette:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/10/10/5075375


Torben skrev Thursday den 29 July 2004 kl. 10:42: [ svar | nyeste ]
Tak for svaret. Jeg læser artikel 1 som at mine 72C i load så ikke er et problem. Når du anbefaler en makstemp på 60C er det så for at forøge CPU'ens levetid eller for at lægge en buffer ind mod fejlagtige temperaturmålinger?



Rune skrev Thursday den 29 July 2004 kl. 11:08: [ svar | nyeste ]
Det vil være for at tage højde for fejlagtige temperaturmålinger samt for at sikre, at skulle du opleve højere effektforbrug end ved dine aktuelle 72 grader celcius, så vil dette ej heller være et problem.


Bærner skrev Sunday den 22 August 2004 kl. 16:34: [ svar | nyeste ]
Jeg har købt en MIST Black silence med sådan en 19db papst blæser.. den siger ingenting.. men min CPU er SINDSYGT VARM.. så tror jeg køber sådan et thermalright køleprofil.. så hvis der er en vil købe et stk kvalitets alu køleprofil skriver de bare.. hehe..


Alex skrev Monday den 23 August 2004 kl. 01:38: [ svar | nyeste ]
Hej Rune, fedt site

Jeg har lige købt en PC med 2,8GHZ 533 Presscott med Box-blæseren.

jeg har siddet og surfet i de sidste par timer, med låget taget af mit Codegen3066 kabinet. -Dvs. processoren har ikke været specielt stresset (ca- 7-10% jf. task manager).

I følge speedfan har jeg på trods heraf ligget med 72-73 C - og blæseren omkring 3000 RPM (hvis låget sættes på kabinettet stiger RPM til 4300)

Box-Blæseren er utrolig støjende (hverken PSU eller mit MSI GFX-5700 (28db) grafikkort, kan høres i forhold til. -Hjælp mig.

Jeg vil så gerne opgradere køleren, men det skal helst være til en model der kan sidde fast i de klips som standardkøleren bruger. -dvs jeg vil helst ikke skrue i bundkortet. Endvidere skal køleren være så lydløs som muligt, men da jeg nu har en presscott chip, skal køleren selvfølgelig også være effektiv til varmereducering.

Hvilken køler bør jeg købe...?



Rune skrev Monday den 23 August 2004 kl. 12:40: [ svar | nyeste ]
Tak, og nu ved du, hvorfor vi ikke anbefaler Prescott her på sitet, men derimod P4 Northwood eller Athlon 64 - bedre muligheder for god køler finder du via nedenstående henvisning (besøg evt. også forhandlere som http://www.studiedata.dk eller tilsvarende), og jeg vil anbefale, at du anvender cpukøler, der skal skrues i dit bundkort (SP-94 med 26 dBA Pabst 80mm), eftersom varmeudviklingen er meget kraftig på Prescott:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/emne/10

Sørg også for god kabinetudluftning, et par 12 dBA Pabst 80mm kan gøre meget - dvs. din cpu bør holdes under ca. 65 grader (70 grader max.).


Alex skrev Monday den 23 August 2004 kl. 20:02: [ svar | nyeste ]
Tak for rådet.

Jeg har dog lige en korrektion til mine påstande.

De 72- grader som speedfan angav, er åbenbart ganske misvisende. -Idag påstår programmet at jeg ligger konstant på 41 grader.

Jeg har kontrolleret i BIOS idag at jeg ved idle ligger på 50 grader (Fan = 2700 RPM), og efter 10 minutters Toca Race Driver 2 (kører i øvrigt ganske udemærket på mit MSI GFX5700 128mb), er processortemperaturen steget til 55 grader.... men blæseren, tjahh "jetmotor" lyd og 5400 RPM --- gad vidst om den overhovedet kan tåle det.

Så Prescott er slem, men ikke så slem som jeg fik gjort den til.

Nå jeg takker for rådet og får snarest gjort noget ved sagen.



Rune skrev Tuesday den 12 October 2004 kl. 17:08: [ svar | nyeste ]
Hvis enkelte har problemer med at køle Pentium4 Prescott-cpu'er uden støjgener, så kan gode råd findes her:

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1742/


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende