Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Half-Life 2 og S.T.A.L.K.E.R. - test af GeForce 6800 Ultra
Grafikkort af Webmaster mandag den 19 april 2004 kl. 17:21 [ Grafikkort ]
For snart et lille års tid siden proklamerede Valve, at Nvidias grafikkort var meget dårlige til Half-Life 2. Imidlertid er der sket det, at Half-Life 2 ikke er udkommet, mens Nvidia med GeForce 6800 Ultra har produceret særligt stærkt grafikkort. I denne korte artikel ser vi nærmere på, hvilke tendenser vi formodentlig kan forvente, når Half-Life 2 og S.T.A.L.K.E.R - The Shadow of Chernobyl engang udkommer.

XBitLabs har leveret råmaterialet til denne artikel, og originalartiklen kan findes her:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/nv40.html

Følgende hardware blev anvendt:

CPU: Athlon 64 3400+
BUNDKORT: VIA K8T800-baseret (Asus K8V Deluxe)
RAM: 2 x 512MB PC3200 2,5-3-2-8
LYDKORT: Creative Labs SoundBlaster Audigy 2
STYRESYSTEM: WinXP Pro SP1 + DX9.0b
GRAFIKKORTDRIVERE: Catalyst 4,4 og Forceware 60,72

XBitLabs testede diverse billedrater via de mindre legale alfa-versioner af Half-Life 2 og S.T.A.L.K.E.R., som i begge tilfælde efter alt at dømme ikke vil repræsentere de færdige versioner af disse spil, men som måske kan give os en smule viden om ydelsestendenser. I stedet for at præsentere mange forskellige resultater har vi samlet flere resultater sammen for at gøre denne artikel mere overskuelig og direkte udregnet de gennemsnitlige forskellige, som burde give bedste bud på aktuelle tendenser. For at presse diverse grafikkort til det yderste, så fokuserer vi på resultater i 1600x1200-opløsning. Half-Life 2 forventes næppe før 2005, mens S.T.A.L.K.E.R. burde udkommer til efteråret, så tag under alle omstændigheder nedenstående resultater med et gran salt:

HALF-LIFE 2



Her ser vi, at GeForce 6800 Ultra kommer meget tæt på at holde hele 85 FPS, hvilket indikerer, at 6800 Ultra kan afvikle Half-Life 2 (alfa - fra september 2003) næsten synkront med 85 Hz i 1600x1200 - hvilket er meget imponerende. Filmen knækker fortsat helt for 5950 Ultra (hvis resultat skulle have været afrundet til 24,1 FPS, nuvel...), mens 9800XT klarer sig næsten dobbelt så godt - men trods 9800XT-forspringet over 5950U, så er 9800XT blot en svag skygge af 6800U. Dvs. vi ser:

1. Nvidia GeForce 6800 Ultra 256MB (400/1100) = 100%
2. ATi Radeon 9800XT 256MB (412/730) = 52%
3. Nvidia 5950 Ultra 256MB (475/950) = 29%

XBitLabs testede ikke med 4xFSAA og 8xANI, så vi fortsætter direkte med S.T.A.L.K.E.R.:

S.T.A.L.K.E.R - The Shadow of Chernobyl



Her klarer alle grafikkort sig ganske glimrende, og formår at levere mere end 85 FPS. Dog er 6800U ca. dobbelt så hurtigt som øvrige grafikkort:

1. Nvidia GeForce 6800 Ultra 256MB (400/1100) = 100%
2. Nvidia 5950 Ultra 256MB (475/950) = 52%
3. ATi Radeon 9800XT 256MB (412/730) = 45%

Her vinder 5950U over 9800XT, men aktiveres 4xFSAA og 8xANI, så taber 5950U:



Med 4xFSAA og 8xANI i "S.T.A.L.K.E.R - The Shadow of Chernobyl" 1600x1200 ser vi følgende procentuelle rangorden:

1. Nvidia GeForce 6800 Ultra 256MB (400/1100) = 100%
2. ATi Radeon 9800XT 256MB (412/730) = 60%
3. Nvidia 5950 Ultra 256MB (475/950) = 45%

Så atter stort forspring til 6800U, mens 9800XT vinder over 5950U.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Ovenstående resultater indikerer, at Nvidia GeForce 6800 Ultra er mere end 3 gange hurtigere end 5950 Ultra i Half-Life 2, hvilket er meget imponerende. Så det er næppe helt usandsynligt, at 6800U i visse situationer kan være 4-7 gange hurtigere end 5950U, hvilket The Inquirer tidligere har skrevet:

"Nvidia's fearless marketeers are also claiming that the chip have three times the performance and eight times faster shaders than NV38 - Geforce FX 5950 Ultra... It's even more interesting that Nvidia claims that its card [=NV40, red.] will end up four times faster in Doom 3 and seven times faster in Half Life 2. Well, even if those numbers are ridiculously high, you might expect that NV40 will have much more efficient shaders than NV38 had."
Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=14058

ATi vil dog næppe sidde på den lade side, og The Inquirer har netop bragt rygter om, at X800Pro 256MB (475/950) vil blive hurtigere end GeForce 6800 Ultra med Pixel og Vertex Shader 2.0, mens X800XT vil blive meget hurtigere end både X800Pro og 6800U:

"Even though the NV 40 Ultra, Geforce 6800 Ultra is a very fast card that outperforms everything else on planet for the time being, the ATI next generation chip might end up even faster."
Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=15406

Så selv om GeForce 6800 Ultra klarer sig fremragende, er det på absolut ingen måde sikkert, at dette grafikkort bliver det hurtigste, når S.T.A.L.K.E.R. eller Half-Life 2 udkommer (forudsat, at disse spil overhovedet udkommer i løbet af de næste 6 måneder).



Carsten skrev mandag den 19 april 2004 kl. 17:30: [ svar | nyeste ]
weee kamp kamp kom så ATI :-)


Kasper skrev mandag den 19 april 2004 kl. 17:35: [ svar | nyeste ]
Det sparker da godt nok lige en del røv det nye GeForce 6800 ULTRA... Rigtig dejligt at se nVidia er kommet med på vognen igen. :)


Kian Jakobsen skrev mandag den 19 april 2004 kl. 17:40: [ svar | nyeste ]
For det første ved vi ikke helt om nVidia har fusket med deres drivere igen, så ydelsen er blevet prioriteret frem for billedekvalitet. Dernæst er ATI's nuværende kort 9800XT efterhånden en smule gammel, hvorfor nVidia's resultater ikke har den store relevans for noget som helst.

Så indtil ATI lancerer deres næste generations grafikkort er al snak om Nvidia's GeForce6800 kun midlertidig tidsfordriv efter min mening.

Det er ikke fordi jeg er specielt glad for ATI, at jeg sådan kommer med disse udtalelser - for jeg er personligt ligeglad med mærket på grafikkortet, jeg tænker mest på hvor jeg får mest ydelse for pengene.



AngerMAn skrev tirsdag den 20 april 2004 kl. 00:34: [ svar | nyeste ]
Prøv at læse nogle anmeldelser så er det ganske klart at der ikke er snyd med i spillet som både ATi og NVIDIA har forsøgt sig med.



83.73.238.253.ip.tele2adsl.dk skrev lørdag den 26 juni 2004 kl. 21:29: [ svar | nyeste ]
Enig, men hvad med prisen... Hvor meget kommer det til at koste?


rasmuslp skrev mandag den 19 april 2004 kl. 17:47: [ svar | nyeste ]
Fint nok, men jeg har alligevel ikke råd til kort i den klasse. Jeg vil bare snart have HL2 og Stalker :(


Kristian skrev mandag den 19 april 2004 kl. 18:04: [ svar | nyeste ]
Der gik hwt så over min grænsen :(

Er det her fairuse?

Jeg holder på, at man burde have bragt billederne fra xbitlabs.



Rune skrev mandag den 19 april 2004 kl. 18:25: [ svar | nyeste ]
Dette er reelt ægte metaanalyse - gjorde vi dette overalt, så behøvede vi slet ingen kildeangivelser på alle billeder (eftersom de resultater, der findes på billederne ikke findes andre steder) og kunne kommercialisere sitet. Så jeg forstår på absolut ingen måde din kommentar.


apfe skrev mandag den 19 april 2004 kl. 18:07: [ svar | nyeste ]
Wow!

Geforce 6800U lader ikke Radeon 9800XT få en fod på jorden! Hvis ikke ATI kommer med noget fantastisk, bliver det svært for x800XT at slå 6800U tror jeg!

Men lad os se tiden an, før vi drager for hurtige konklusioner. Måske ATI har noget i baglommen, der kan slå Geforce 6800U...

I så fald, skal jeg have et sådan grafikkort tror jeg! :D



Kristian skrev mandag den 19 april 2004 kl. 18:27: [ svar | nyeste ]
jeg synes bare, at det er mindre tydeligt, hvor resultaterne kommer fra - normalt står det jo på billedet.


Rune skrev mandag den 19 april 2004 kl. 18:32: [ svar | nyeste ]
Resultaterne kommer ej heller fra XBitLabs, det gør kun råmaterialet (som ikke er publiceret her på sitet i uforarbejdet form), hvilket også nævnes klart i artiklen. Så du finder ikke ovenstående gennemsnitlige resultater andre steder end her på sitet (bedre ville være at inkludere resultater fra 2-3 forskellige sites i kun ét gennemsnitligt resultat, men lad os håbe, at XBitLabs ikke har begået alvorlige målefejl). I den virkelige verden findes mange videnskabelige metaanalyser (f.eks. af medicinske forsøg), der samler andres resultater til en mere overordnet redegørelse (som har større vægt, idet mange forskellige resultater lægges sammen) - dette er ganske normal praksis, dog skal naturligvis nævnes, hvor råmaterialet stammer fra.


A9s skrev mandag den 19 april 2004 kl. 18:34: [ svar | nyeste ]
Det ser da meget godt ud... Jeg har et 9800XT i min maskine, men ser da ud til en bytter... Jeg har på min anden computer et 9700 Pro... men synes det kører ringe.... Rune har du hørt om nogle bedre drivere end ATI´s til 9700 Pro :D


Rune skrev mandag den 19 april 2004 kl. 18:39: [ svar | nyeste ]
Du kan evt. prøve Omega-drivere:

http://www.omegacorner.com/

Jeg vil ikke anbefale andet end ATi's officielle referencedrivere (Catalyst 4,4 til WinXP/2000 - dog vil jeg anbefale 4,2 til Win9x/ME, da 4,3 kan give problemer i Far Cry og Painkiller).


Martin Hansen skrev mandag den 19 april 2004 kl. 18:52: [ svar | nyeste ]
Håber virkelig at X800XT kommer til at sparke røv, for så kommer det osse til at sparke priser ned. Det vil jeg da ihvertfald håbe. Nogen der har en dato på R420???


Rune skrev mandag den 19 april 2004 kl. 18:55: [ svar | nyeste ]
Sandsynligvis den 4-5. maj (rykket fra 26. april), jf. kommentarer til denne artikel:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/02/13/8650507#kommentar


AngerMAn skrev tirsdag den 20 april 2004 kl. 00:31: [ svar | nyeste ]
ATi & NVIDIA plejer desværre ikke at have lyst til at konkurere på pris, i hvert fald ikke med high end kort.

Jeg ville elske at et af firmaerne tog konsekvensen og konkurerede på pris hvis deres udgivelser ikke kunne følge med i hastighed. Men desværre er det ikke tilfældet og bliver det nok heller ikke før der kommer flere aktører ind på markedet.



Kristian skrev mandag den 19 april 2004 kl. 20:28: [ svar | nyeste ]
Er det her ikke den virkelige verden?

Hvad er sammenhængen mellem, hvad der er praksis i videnskabelige redegørelser.

Xbitlabs producerer resultaterne for at tjene penge - det tror jeg ikke, at dem der producerer råmaterialet til de videnskabelige redegørelser gør.

Det var ikke min mening at lyde aggressiv - i såfald, siger jeg undskyld.

Jeg har ingen argumentation udover, at det virker mindre tydeligt, at materialet ikke er produceret af hwt.

Det er sjældent(hvis det da ikke er første gang?), at hwt praktiserer det her, så jeg vil da fortsætte mine daglige besøg - ville bare lige markere, at jeg mener, at det er et skridt i en dårlig retning.

Hvis jeg havde produceret resultaterne, ville jeg have det fint med ovenstående artikel; men jeg ville da foretrække, at du bragte mit råmateriale...



Michael Eriksen skrev mandag den 19 april 2004 kl. 21:27: [ svar | nyeste ]
Kristian,

det Rune og HWT har gjort her hedder data analyse (eller "data mining" på udenlandsk) og er en helt almindelig og accepteret disciplin. Man skal blot opgive kilden til rådata, og det har Rune gjort til overflod.

Jeg producerer selv videnskabelige data og det gør jeg absolut for pengenes skyld! Og en af de vigtigste parametre for min success er, at andre bruge mine data (og referer mig :-). Så kan jeg vise andre hvor god jeg er og få flere penge!



Rune skrev mandag den 19 april 2004 kl. 21:36: [ svar | nyeste ]
Det er helt i orden, mange personer kender meget lidt til dette område, så det er forståeligt, at der kan herske nogen forvirring. Omfattende meta-analyser er generelt basis for særligt solide konklusioner og på diverse universiteter samt højere uddannelsesinstitutioner er meta-analyser anerkendt som særligt fremragende vidensgrundlag - og den, der forfatter/publicerer meta-analysen, har naturligvis fuld copyright på disse resultater. Så det handler ikke om, hvorvidt en enkelt person foretrækker den ene eller anden løsning, men hvilken løsning som er mulig samt tilbyder mest sikre resultater. At vi normalt ikke tilbyder fulde meta-analyser skyldes udelukkende, at det tager markant længere tid (flere udregninger samt diverse billeder skal laves - og diverse potentielle reklameindtægter på sitet er efter skat næppe nok til at retfærdiggøre markant øget tidsforbrug). Derudover er fokus for ovenstående artikel ydelse i udvalgte 3D-spil, så flere indlæg mht. dette emne bedes venligst skrevet i vores forum.


Søren skrev mandag den 19 april 2004 kl. 21:09: [ svar | nyeste ]
Det ser ikke ud til at STALKER bliver så krævende når selv 9800XT og 5950 kan rykke det rundt selv i 1600x1200, men resultaterne kan måske også hænge sammen med de utroligt hurtige ram Xbit benytter sig af: PC32000 :)

Jeg kan ikke vente til at se ATI's svar, det virker til at det bliver værd at skifte sit aldrende Ti4400 med et nyt, nu håber jeg bare at min PSU har nok strømstik.



huse skrev mandag den 19 april 2004 kl. 21:16: [ svar | nyeste ]
Den der ler sidst ler bedst glem det ikke ?????????????????????????

ATI r420 kommer snart

mvh huse



EP skrev tirsdag den 20 april 2004 kl. 20:17: [ svar | nyeste ]
Ja, og som vi jo alle ved bliver der efter at ATI har produceret r420 ikke produceret flere nye grafikkort nogensinde. Så de glæder sig sikkert til at le.. Det øver sig nok allerede med prutteposerne. ;)


Daddy_dk skrev mandag den 19 april 2004 kl. 22:26: [ svar | nyeste ]
Man undre sig lidt over denne forøgelse 40-50 % fra ATI`s flagskib, og op til 65 % på deres egen topmodel. Men mon ikke ATI følger trop når de lancerer deres nye tegnebræt (grafikkort). Synes jeg læste et sted at Matrox snart lancerer et par nye "superkort", så man må da håbe for dem at de har lært af deres tidligere fejl, som ikke var den helt store salgssucces.

Lige en kommentar ang. release date på HL2 .....den skulle komme i år . Tjek evt dette link:

http://www.halflife2.net/forums/showthread.php?s=&threadid=20716



JohnnyB skrev tirsdag den 20 april 2004 kl. 00:37: [ svar | nyeste ]
her er lidt mere om ATI's nye, som påstår at x800pro slår 6800Ultra, så x800XT må da være noget af et stykke hardware :o)

link : http://www.theinquirer.net/?article=15406

johnny



AngerMAn skrev tirsdag den 20 april 2004 kl. 14:55: [ svar | nyeste ]
også denne her linket

But Nvidia seems to be keeping some of its powder dry too. We hear about some faster NV40 chips that Nvidia is saving for later.

Mon ikke det kun bliver til PCi X versionen at denne Ultra Ultra version udkommer. Men så har Ati nok også en forbedret udgave.



The Claw skrev tirsdag den 20 april 2004 kl. 04:35: [ svar | nyeste ]
Kværulanter, nyd dog at nogen gider at publicere nogle test så vi andre dødelige kan drage nogle tvivlsomme konklusioner. Bortset fra det mener jeg også (som Søren) at det er tiden at skifte det gamle GF4 Ti4400 ud, og få lagt et nyt stærkstrømskabel til kraftværket ... Man skulle måske gå over til el-varme og spare lidt der ???


apfe skrev tirsdag den 20 april 2004 kl. 14:10: [ svar | nyeste ]
Også angående release datoen, så har der været flere der har skrevet til Gabe Newell fra Valve, for at høre om det var sandt... Det var det ikke!!

Link: http://www.halflife2.net/forums/showthread.php?p=405925#post405925

Svaret kommer først, og spørgsmålet til sidst - Citat: "It will ship this year.

-------------------------------------------------------------------------------- From: Bill [mailto:***] Sent: Monday, April 19, 2004 8:49 AM To: Gabe Newell Subject: Setting a mind at rest

Hi Gabe

Things happening around now (magazine previews and build up to E3) with a lot of good messages and quotes coming out of you guys that your gonna make a summer release.

I understand you can’t say anything right now about the release date, but you could clear up a recent piece of news that’s kinda stirring things up, some site called VG Pro have taken it upon themselves to take an answer you gave to an interview in Polygon magazine, suggesting (In VG Pro's Mind) the game had a chance of being delayed into 2005.

It's a tense time in the community right now, everyone’s dying to start playing this game, and any light you could shed on any of these things would be great.

Thanks"

Det samme her: Svar først, spørgsmål sidst - endnu et citat: "HL-2 isn't delayed.

-----Original Message----- From: Neale Roberts [mailto:neale@youmustbejoking.co.uk] Sent: Monday, April 19, 2004 10:33 AM To: Gabe Newell Subject: No delay

Hi Gabe,

I don't suppose one of you guys would drop by our news forum and make a brief post to say that Half-Life 2 isn't actually delayed? It doesn't seem to matter what we post, they're still running round like headless chickens.

Regards,"



d40a36a1.rev.stofanet.dk skrev tirsdag den 20 april 2004 kl. 18:29: [ svar | nyeste ]
He he som Søren også bemærkede så er der da vidst et 0 for meget på de ram. 32000?


Lars Rune skrev tirsdag den 20 april 2004 kl. 20:09: [ svar | nyeste ]
HL2 teknisk dårligere end Far Cry?

Tallene taler for sig selv, Nvidia GeForce 6800 Ultra

HL2 1600*1200 = 84 fps
Far Cry 1600*1200 = 60 fps

Hvis vi tillader os at gå ud fra at den teknisk mest krævende grafik engine giver det lavest antal fps, betyder det at HL2 har ringere grafik end Far Cry.

Der er ikke noget at vente på, spillet er her allerede.



Crunch skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 08:35: [ svar | nyeste ]
Det kan man ikke. En ekstrem dårlig engine, kan f.eks. give lave fps. + dårlig grafik. (oversimplificering)


Lars Rune skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 14:08: [ svar | nyeste ]
Hvorfor er der færre frames i Far Cry end i HL2?

Mulige grunde:

1. Dårligere kode i Far Cry end i HL2
2. Far Cry er mere CPU krævende pga. mere avanceret AI.
3. Mere kompliceret grafik i Far Cry.

Ad1.: Både HL2 og Far Cry er kodet af dygtige folk, der er ingen grund til at tro at det skulle være dårlig kode der betyder at Far Cry giver færre frames end HL2.

Ad 2.: Det kan være at Far Cry kræver mere cpu til AI og derfor giver færre frames.

Ad3.: Far Cry har mere kompliceret og krævende grafisk end HL2, som grafisk er ringere end Far Cry.



Crunch skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 15:24: [ svar | nyeste ]
Siger blot din ræsonering er for simpel. Jeg har ikke den fjerneste idé om, hvordan den engine, der bruges i FarCry, er opbygget, ej heller for HL2.


Mick skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 15:58: [ svar | nyeste ]
"Tallene taler for sig selv". Sludder. Det er rent gætværk - ikke fakta. Den anvendte HL2 var beta - du sammeligner jo æbler med pærer.


Lars Rune skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 23:08: [ svar | nyeste ]
Netop, en alfa version af hl2 vil give flere frames. Det vil blot øge forskellen.

Det er da rigtigt at det blot er en indikation på hvordan hl2 vil se ud. Men alt andet lige så giver en kompliceret grafikengine da færre frames end en mere simpel. Det kan vi vel blive enige om. Og det kan være en indikation af at vi ikke skal forvente det store grafik chock i forhold til FC når Hl2 kommer?



Mick skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 10:06: [ svar | nyeste ]
Sikke noget sludder - det kan du OVERHOVEDET ikke sige noget bestemt om. Det ER kun gætværk og derfor "taler tallene" *ikke* for sig selv som du tror.

Det lyder ikke som om du ved noget om programmering. Men det er altså sådan at man ofte skriver "råkode" først og så optimerer man senere de kritiske dele (typisk små loops og gentagne opslag).

Faktisk vil jeg mene at de fleste spil kører *hurtigere* i endelig udgave. Men for beta'er kan det jo ske det at de indsætter *flere* detaljer. Og så falder frame rate. Spiludviklerne afpasser med stor sandsynlighed som vi andre programmører ofte features op imod imod performance.

Naturligvis kan du have ret. Det vil jeg bestemt ikke bestride. Men du burde ikke forlade helt så sikkert på beta-resultater som du gør.



Lars Rune skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 15:37: [ svar | nyeste ]
Selvfølgelig er det gætværk, men det er dog et kvalificeret gæt. Der er jo en grund til at HL2 (beta og måske senere alpha) giver flere frames end FC? En grund som jeg finder sandsynlig er at FC har tungere og flottere grafik end HL2, og derfor er der den forskel i frames som der er ... well, vi får se.
Hvordan skal man eller forklare forskellen ?


Mick skrev fredag den 23 april 2004 kl. 13:21: [ svar | nyeste ]
Det er altså DIG der "insisterer" på at ville forklare forskellen. Jeg forsøger omvendt at forklare dig at du ikke kan bruge de oplyste fps-tal til ret meget.

Du mener jo at "tallene taler for sig selv" - på TRODS af at vi snakker beta kontra release udgaver!

Hvis du ikke forstår hvorfor jeg ryster på hovedet at sådanne -gæt- som du fremstiller som en slags -fakta- så giver jeg op.

Du må for min skyld gætte som du har lyst. Men du udspreder misinformation hvis du hævder at du på baggrund af tal fra en "beta" HL2 og en "gold" FarFry kan sige at noget "taler for sig selv".



WinWiz skrev lørdag den 01 maj 2004 kl. 15:10: [ svar | nyeste ]
Hved du overhovedet hvad du fabler om?


red_martians skrev tirsdag den 20 april 2004 kl. 20:54: [ svar | nyeste ]
Jeg har regnet lidt på det... Hvis vi regner med at X800Pro får 12pipes og kommer til at køre 475Mhz på core og 950Mhz på ram Vi tænker R420 som en optimering af RAdeon9800pro. Så det 4ekstra pipes burde teoretisk set give 50% ekstra ydelse. og den øgede frekvens burde rundt regnet give 33% på coren plus optimeringer osv. Jeg tror ik' at X800pro helt kan nå Geforce6800Ultra, men det bliver sikkert tæt løb. Men som sagt det er hurtig hovedregning, da vi alle ved hvor meget ekstra pipes faktisk kan gøre.


Gandalf skrev tirsdag den 20 april 2004 kl. 23:23: [ svar | nyeste ]
Lars Rune: "Der er ikke noget at vente på, spillet er her allerede."

Når HL2 kommer vil jeg gerne lige høre dig gentage det igen. Jeg er selv temmelig overbevist om, at der ER noget at vente på!



Asger skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 02:19: [ svar | nyeste ]
Hvad med PS 3.0. Hvad kommer det mon til at betyde at ATI ikke understøtter PS3 med det første?


R fe skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 10:32: [ svar | nyeste ]
med hensyn til hvad? salg af grafikkort? nvidias marketingsafdeling får mere at lege med og vi kommer til at høre alt mulig såsom 'PS3!!!never leave home without it!!!' og det vil blive brugt ligeså flittigt som intels 'mhz betyder ALT!!!'....osv...

med hensyn til billedkvalitet så har jeg hørt at der er INTET PS3 kan lave som PS2 ikke kan...så hvis programmørerne er ligeså flittige i PS2 afdelingen så skulle ati folk vist ikke gå glip af det helt store

og så der jo det at PS3 ikke betyder noget som helst uden directx9,0c og det kunne jo være at microsoft fik lidt penge af ati hvorefter den nye directx på forunderligvis bliver en smule forsinket



Ep skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 21:09: [ svar | nyeste ]
Et hurtigt check i dokumentation til DX9 SDK viser tydelige henvisninger til både vertex og pixel shader version 3 som implementeret. Den version af SDK'et jeg har på min maskine er ikke engang version 9a eller 9b, så jeg er bange for at det ikke helt holder at vi skal vente på version 9c for vertex og pixel shader version 3.0 support.


Mick skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 10:10: [ svar | nyeste ]
Iflg. et svar fra NVIDIA til en af test-sitene så *kræves* DX9.0c for at PS3 skal virke.

Testerne havde nemlig ikke kunne få noget PS3 demo-værk til at køre og spurgte så NVIDIA om det skyldtes den aktuelle 6800 Ultra driver. De ik svaret man SKULLE bruge DX9.0c - og at denne version var tilgængelig for spil-udviklere

Dette iflg. NVIDIA altså - om det er sandt.. tjoeh *G*.



Mick skrev fredag den 23 april 2004 kl. 12:31: [ svar | nyeste ]
Fandt det - End-users *skal* have DX9.0c for at PS3 aktiveres i driveren:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20040415182158.html X-bit labs’ reviewers tried to estimate the performance of the NVIDIA GeForce 6800 Ultra graphics processor when it executes pixel shaders version 3.0 effects using its Xbitmark benchmark, however, the experience was not a success for some reason. Initially, it was believed that the Shader 3.0 functionality was at least partially disabled in the current ForceWare driver from NVIDIA, but, that assumption did not turned to be correct.

“The drivers are enabled with Shader Model 3.0, but if you do not have DirectX 9.0c installed the caps will not be activated,” an NVIDIA spokesman told X-bit labs.



Leet Dewd skrev fredag den 23 april 2004 kl. 10:24: [ svar | nyeste ]
citat - "med hensyn til billedkvalitet så har jeg hørt at der er INTET PS3 kan lave som PS2 ikke kan"

Det er jo så hvad ATI's marketingsfolk påstår. Det er nu kun delvist sandt. Det er rigtigt at der ikke umiddelbart er nye smarte effekter i PS3 alene, MEN:

- både Pixel Shader 3 og Vertex Shader 3 er blevet kraftigt udviddet programmeringsmæssigt. Det vil derfor være muligt at skrive langt mere avanceret kode til de 2 shadere. Kode som man jo sagtens kan forestille sig gør effekterne mere virkelighedstro at se på :-) - DirectX 9.0c kræver bl.a. fuld understøttelse af PS3 og VS3. Og 9.0c versionen har nye effekter i sig, som igen kan forbedre billedkvaliteten. Ja ATI kan sagtens være med på de fleste effekter, men da de pludseligt ikke har 100% hardware support som Nvidia skal der sikkert laves nogle krumspring i driverne. Krumspring som kan gå ud over billedkvalitet eller hastighed. Krumspring som folkene fra Futuremark og lignende firmaer typisk kalder SNYD! (selvom disse påstande om snyd nok skal tages med et gran salt. For tit er det jo bare en anden form for marketing og har nok mere at gøre med "penge under bordet"...)



Mick skrev fredag den 23 april 2004 kl. 12:33: [ svar | nyeste ]
Se mit svar til Gandalf længere nede..... ;o)


Leet Dewd skrev tirsdag den 27 april 2004 kl. 09:22: [ svar | nyeste ]
Du køber øjensynligt ATI's marketingsgas uden at nærlæse hvad der står. Det er korrekt at Pixel Shader 3 ikke kommer med nye effekter. MEN snakker vi Shader Model 3 så er det noget andet, for de nye effekter ligger i Vertex Shaderen, ikke i Pixel Shaderen. Vertex Shader 3 laver bl.a. Displacement Mapping og Parrallax Mapping - Det gør VS2 ikke.

Og dermed har vi betydeligt bedre billede i Shader Model 3 (men ikke i PS3 alene). I praksis kan man ikke rigtigt snakke om dem ene uden at tage den anden med... Med mindre man hedder ATI selvfølgelig ;o)



Lars Rune skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 15:19: [ svar | nyeste ]
Så vidt jeg ved kommer der PS3 patches til bl.a. Far Cry for netop for at understøtte den større præcision der er i PS3, jeg tror vi skal regne med at PS3 vil betyde bedre billede kvalitet. Og der er da et handicap for ATI.


R fe skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 16:00: [ svar | nyeste ]
jajaja vi får at se hvor meget bedre billedet bliver i forhold til hvor hurtigt de bliver afviklet når det hele engang bliver udgivet

vi får at se



Mick skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 12:08: [ svar | nyeste ]
Nu er jeg ikke expert udi shader coding etc. Men mht. til PS3 tror jeg det gælder som med PS1 og PS2 at vi får teknikken 1-2 år inden der er spil som udnytter -fordelene- ved PS3 (branching m.v.).

Det er jo meget fint med hundrede+tusindvis af pixelshader steps. Men hvis det betyder en fps på 5-6 stk. er det ligegyldigt.

Mit umiddelbart gæt (som tingene er nu) er derfor at der går 2 år inden for alvor ser fordele med PS3. Og først da har vi så også hardware der er stærk nok til at kunne trække hundrevis af shadersteps.

Hvilket betyder at PS3 pt. ikke er nogen nødvendighed (men det får sikkert ikke NVIDIAs markedtings afdeling i at undlade at nævne PS3 overfor os forbrugere i tide og utide...!).

Gad vide om det vi ser en gentagelse af historien når X800XT kommer (den med 16 pipelines).... at NVIDIA har den bedste teknologi (på papiret). Men at ATI har den mest "effektive" løsning set i forhold til de spil der aktuelle i kortets forventede "storhedstid".

Men hatten af til NVIDIA uanset hvad for FX 6800. Det var godt at de kunne præstere noget som vil få ATI til at tage sig endnu mere sammen!



staalormen skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 15:36: [ svar | nyeste ]
lad ikke Nvidia snyde jer ;) det er et RIGTIGT godt kort de er kommet med, men jeg tror, lige som theinquirer at Ati's X800pro kommer til at slå 6800'eren MEN Nvidia har et ess eller 2 oppe i ærmet, de blev snydt sidst med Ati 9700, så de har forhåbentligt lært af det :)....

Læs de sidste 2 linjer på dette link: http://www.theinquirer.net/?article=15406

Så det bliver en MONSTER slåskamp denne gang, og jeg glæder mig... :)



Gandalf skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 19:21: [ svar | nyeste ]
Hvordan skulle Nvidia kunne snyde os?! Uanset hvad kan man altså ikke gå helt galt i byen, hvis man køber et 6800 Ultra.


staalormen skrev fredag den 23 april 2004 kl. 08:52: [ svar | nyeste ]
Når jeg siger snyde jer, mener jeg at man ikke skal tror at det er det "eneste" de kan præstere :) Jeg mener også 6800 Ultra er et rigtigt godt kort, men lad os nu se om de kan få det ud i handlen før Ati få deres X800pro ud...


Ep skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 20:55: [ svar | nyeste ]
A pros pros engines, så er der mange måder at lave sådan nogle på. Jeg ved godt at det nok ikke lige er det rette sted at poste det her link, men jeg synes egentligt at det hører sig til i det mindste lige at vise det her!..

Prøv at downloade betaen af .kkrieger, som kan hentes her: http://www.theprodukkt.com

Spillet fylder lige omkring de 96Kbytes (jep.. du læser rigtigt.. KILO BYTES) og er for sindsygt godt lavet i forhold til det, men tilgengæld kører det dårligt på low-end hardware og kræver mindst support for pixelshader v1.3.

Når i så har prøvet dette lille spil så spørg jer selv: Er det en god 3D engine de har skevet?

Jeg mener at en diskussion om hvor god en engine er eller ej skal baseres på hvad den engine er i stand til og hvad den er lavet til... I dette tilfælde hvilke rammer den er skrevet inden for (i.e. filstørelse)

En ikke helt uvæsenlig faktor for hvor mange fps en engine leverer, er hvor gode grafikerne har været til at optimere deres meshes og til dels tekstures. Samtidigt er det også af betydning hvilken arkitektur men bygger sin engine efter. Er den i stand til at arbejde parallelt eller ej. Bygger den på BSP træer, OCTREE, portaler etc. etc... Det er altsammen noget der tæller. Der er utrolig mange faktorer som jeg ikke nævner der spiller ind i forhold til hvor godt en 3D engine arbejder, så det er svært at sige hvilken der er bedst før man selv har haft fingrene i dem og rent faktisk brugt dem til noget kreativt.

Nå, men nok om det.. I al fald kan i hygge jer med den lille demo, som ikke mindst har imponeret mig meget... Men det er jo nok en programmør-nørd ting.. Hvem ved?



StarF skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 22:04: [ svar | nyeste ]
Ep>

den du linker til er imponerende ja, men det er jo kodet i assambler kode, som også var det man brugt til at kode demoér i i amiga tiden, da man kunne presse mere ud af maskinerne idag.

Grunden til man ikke bruger assambler kode i dagens spil udvikling, er maskinerne er så kraftige at det ikke er nødvendigt, samt det er meget slavisk at arbejde i. Hvor imod C++ er langt letter og så er det jo også object orinteret..

men flot er den da :)



Ep skrev onsdag den 21 april 2004 kl. 23:26: [ svar | nyeste ]
Jo det er jeg klar over, men det er egentligt irrelevant, idét det vel handler om målet ikke midlet.

Iøvrigt er det ikke uhørt at der inlines assemblerkode for specifikke og vigtige funktioner.



cAPS lOCK skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 02:09: [ svar | nyeste ]
.kkrieger er et heftigt imponerende projekt, men hemmeligheden er en anden.

Sakset fra .kkriegers readme:

.kkrieger is not written in 100% assembler/machine language. Not even nearly. Like the vast majority of game projects being developed today, .kkrieger was mostly written in C++, with some tiny bits of assembler where it is actually advantageous (notably, there are a lot of MMX optimisations in the texture generator).

Den pladsmæssige gevinst ved at gøre ting i assembler er faktisk rimelig begrænset, gode compilere genererer rimelig kompakt kode.

/kODEABEN aka. cAPS lOCK



Ep skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 02:25: [ svar | nyeste ]
Ja, der kan man bare se...


Mick skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 09:59: [ svar | nyeste ]
"skrevet i assembler kode". Du burde læse hvad de selv skriver inden du buldre frem... ;o) - iflg. dem selv er den IKKE skrevet i assembler. Kun i texture rutinerne (der er brugt C++ - naturligvis).


cAPS lOCK skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 02:17: [ svar | nyeste ]
http://www.theinquirer.net/?article=15442

Stadig sikker?

/cl :)



cAPS lOCK skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 02:20: [ svar | nyeste ]
...suk, endte op et galt sted, var ment som et svar til Mick:

Nu er jeg ikke expert udi shader coding etc. Men mht. til PS3 tror jeg det gælder som med PS1 og PS2 at vi får teknikken 1-2 år inden der er spil som udnytter -fordelene- ved PS3 (branching m.v.).

Sengetid I guess...

/cl



Mick skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 10:15: [ svar | nyeste ]
Sikker er jeg ikke - det er jeg først når jeg SER noget ;o) - men der er altså INGEN visuelle fordele ved PS3. Kun performance-fordele - forhåbentlig da!

Jeg vil igen pege på NVIDIA's 5950 som på papiret ser bedre ud end ATI's 9800. Her har NVIDIA også bedre data, men alligevel er ATI hurtigere.

Lad os nu se! Jeg har allerede afsat penge og venter bare på om der står NV40 eller R420 på dem.. ;o)



Mads Lund skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 09:19: [ svar | nyeste ]
Tallene taler for sig selv, Nvidia GeForce 6800 Ultra

"HL2 1600*1200 = 84 fps Far Cry 1600*1200 = 60 fps

Hvis vi tillader os at gå ud fra at den teknisk mest krævende grafik engine giver det lavest antal fps, betyder det at HL2 har ringere grafik end Far Cry.

Der er ikke noget at vente på, spillet er her allerede. "

Tja, dengang da HalfLife kom ud var der mange spil som havde bedre grafik og bl.a. Unreal som kom kort efter, Jeg vil lige sige efter og have Gemmenført farcry at farcry er et fedt spil og god grafik og total fed ai, "MEN" oplevelsen af Halflife i sin tid er endnu ikke slået af et eneste spil og jeg tror at de vil gøre det igen og nå at gøre HalfLife "Game Of The Year"

----

Jeg ved godt at Unreal 3 Engine, FarCry, PainKiller og andre spil er ved at tage scenen fra HalfLife 2 og Doom 3. Dog ved jeg også at hvis vi ser bort fra grafikken og konsentrære os om selve spillet har Doom 3 og HalfLife 2 jo et vidunder at byde på.



0x50c4ef3b.odnxx3.adsl-dhcp.tele.dk skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 13:29: [ svar | nyeste ]
_"HL2 1600*1200 = 84 fps Far Cry 1600*1200 = 60 fps Hvis vi tillader os at gå ud fra at den teknisk mest krævende grafik engine giver det lavest antal fps, betyder det at HL2 har ringere grafik end Far Cry._

Jeg har hørt at CS 1.6 har mange færre fps end CS:CZ selvom CZ er flottere grafisk. -O<-- Og noget som jeg ved er at DoD har mange flere hundrede flere fps end cs1.6 og alligevel er det ik grimmere :)

mvh



RonaldoSan skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 14:20: [ svar | nyeste ]
Crytek Studios har gjort et pænt stykke arbejde med CryENGINE. Det burde dog være forståeligt, at de ikke kan måle sig med Valve hvad angår økonomi, tid, ressourcer og erfaring.

Valve har været så smarte at købe licenseret stykker software og hyret eksperter inden for de givende områder. Derfor kan de videreudvikle og designe det licenserede software efter behov. Resultaterne er og bliver meget imponerende.

Det siger sig selv, at sådan et team på 50+ mennesker kan opnå bedre resultater og ydelse, end et mindre hold kan med dårligere forhold.

Det er sikkert at Half-Life 2 både vil være mere avanceret og pænere* end FarCry.

* personlige præference.

http://img23.photobucket.com/albums/v68/Egoropolis/hl2_big.jpg

Dette er det seneste medie fra spillet, som bliver afviklet på ATI's kommende grafikkort. Billedet er af dårlig kvalitet og forstørret. Yderligere er det et billede taget af et lærred. Det er på ingen måde en præsentation af det endelige spil.



Gandalf skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 15:41: [ svar | nyeste ]
Bliver Half-Life 2 pænere end FarCry? Helt klart! Betyder bedre ydelse dårligere grafik? Nej. Jeg tror, at vi vil se flottere grafik i HL2 med bedre FPS. Men jeg har inhaleret FarCry lige siden det kom d. 26, og jeg lægger ikke skjul på at jeg elsker det spil. Men visuelt bliver HL2 alt andet overlegen :) (måske lige med undtagelse af den næste Unreal Engine 3.0, men den kommer jo også efter alt sandsynlighed langt tid efter HL2 ;))


Gandalf skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 17:37: [ svar | nyeste ]
Mick:

Det du siger der er jeg temmelig sikker på ikke passer. Pixelshader 3.0 giver bedre performance ja, men det giver også mulighed for flere inskruktionssæt ad gangen, hvilket betyder mere avancerede Pixelshaders :)

(Er temmelig sikker på dette, men ret mig hvis jeg tager fejl ;))



Mick skrev fredag den 23 april 2004 kl. 09:52: [ svar | nyeste ]
http://www.tech-report.com/onearticle.x/6328

"Pixel Shader 3.0 adds things like improved flow control, longer shader program instruction limits, and more arbitrary instruction mixes. PS 3.0 also moves toward a unified pixel/vertex shader model without taking the final steps. So PS 3.0 is elegant, but not necessary. PS 3.0 doesn't add precision or new visual output capabilities. ATI might do just as well rendering more complex shader programs—likely compiled from High-Level Shader Language programs—into multi-pass operations on R3x0 and R420, using an F-buffer to store results between passes. Since the first DX9 chips were in the works, NVIDIA has been a proponent of more complex shaders and more CPU-like instruction pipelines, while ATI got a faster chip to market sooner by keeping things simple."

Så det tyder jo ikke umiddelbart på nogen visuelle fordele med PS3 ifht. PS2.

Men naturligvis vil den (evt!) forbedrede performance tillade at man bruger flere shader-steps med mulighed for at tilsvarendde mere realistiske effekter.

Det skal siges at jeg dog fandt eet site der mente at der skulle være nye "floating point texturing" muligheder med PS3. Dog er det ikke noget jeg kan erindre at have set andre steder være en del af PS3.

Evt. nogle DX-udviklere "out there" som kan sige noget om dette?



Rune skrev fredag den 23 april 2004 kl. 19:45: [ svar | nyeste ]
Det aspekt, som du nævner, er netop blevet verificeret af Crytek (ifølge The Inquirer):

"ATI also claims that its hardware will run faster then Nvidia's anyway and he added: "It's pretty much impossible to make a sm3.0 game look noticeably different to a sm2.0 game, which is why Nvidia was comparing the 2.0/3.0 path with a 1.1 path." A CryTek representative responded on this matter with this answer: "Was Nvidia showing SM3.0 vs. SM2.0 or SM1.1?" He replied to his own question by saying that Nvidia was showing 3.0/2.0 vs. 1.1."

Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=15442

Hvis man ser NV40 introduktionsvideo'en fra San Francisco, så prøv også at bemærke, at Cryteks direktør Cervat Yerli konstant nævner både PS 2.0 og 3.0 sammen, mens Nvidias toastmaster forgæves forsøger af få Yerli til kun at nævne PS 3.0. At læse ovenstående indlæg hos The Inquirer virker som god forklaring på, hvorfor Yerli ikke skelnede mellem PS 2.0 og 3.0.

Skulle det viser sig, at PS3.0 stort set intet kommer til at betyde ifht. PS2.0 i diverse aktuelle og kommende spil, er der naturligvis lagt op til særligt ophedet kamp mellem Nvidia og ATi - og X800XT burde i dette tilfælde kunne få særligt gode kort på hånden.


Rune skrev fredag den 23 april 2004 kl. 20:55: [ svar | nyeste ]
Måske er Crytek alligevel ikke helt enige i, at forskellen på PS2 og PS3 er minimal - læs denne artikel, som ser ud til at indikere, at forvirringen er total:

http://www.gamers-depot.com/interviews/dx9b/001.htm


Mick skrev fredag den 23 april 2004 kl. 22:56: [ svar | nyeste ]
Det er jo ligefremt morsomt!

Kunne de dog de ikke snart finde ud af hvad de selv mener - så vi andre har en ide om hvad hvad det er vi siger... *G*.



Zarathustra217 skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 20:45: [ svar | nyeste ]
Jeg tror nu, at det, at Far Cry giver lavere FPS end HL2, har i høj grad noget at gøre med hvilke scener disse målinger er fra. Far Cry indeholder utroligt mange områder hvor man kan se meget meget langt. Om dette alene betyder bedre grafik, tja, synes jeg nu ikke. Men flot er det da :)... Men det mest imponerende ved Half Life 2 (IMO) er da også den fysik motor de bruger, den meget dynamiske verden, og selvfølgelig også bare det at Half Life 2, ligesom Half Life, har haft nogle rigtig gode grafiske designere. Rent grafisk og teknisk tror jeg, at den spil motor vi kan forvente os mest af er Doom3's, ihvertfald med hensyn til teoretisk grafik output/tid.

Alle spillene understøtter jo stort set de samme grafiske teknologier. Hvilken spils grafik man vurderer til at være det bedste har i meget højere grad noget at gøre med om man kan lide spillets designere og tegnere.



Sven skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 23:01: [ svar | nyeste ]
Jaja, I snakker om HL2 og FarCry. Efter min mening vil en mere retfærdig bedømmelse være STALKER og FarCry. Begge er fra mindre virksomheder, og begge har vist, at de virkeig magter opgaven. Personligt er jeg mere imponeret over fysikken i stalker end i HL2. Jeg har nok lidt modvilje mod HL2, pga forsinkelser og forsinkelser. Det skulle jo have været buntlet med ATI 9800XT, og nu er det kort snart ikke topklasse mere, men ikke engang en demo af spillet er udkommet endnu.


Ra skrev torsdag den 22 april 2004 kl. 23:38: [ svar | nyeste ]
Ja, HL2 kommer til Verden med en del Bad-will, hvis det nogensinde udkommer! Hvis ikke, får ATI et STORT forklaringsproblem om hvad folk skal bruge deres papirlapper til!


Gandalf skrev fredag den 23 april 2004 kl. 15:17: [ svar | nyeste ]
Mick:

Så viste det sig alligevel, at du havde ret. Godt jeg huskede "er ikke sikker" faktoren i mit indlæg :D

Men ok, er performance egentlig ikke også alt? Man kunne jo godt for 4 år siden lave et spil med grafik på Doom3 niveau uden brug af nogle DirectX hjælpemidler, men hvad ville det nytte med en FPS på 1-3? :)



_Martin Hansen skrev fredag den 23 april 2004 kl. 16:14: [ svar | nyeste ]
Note:

Doom3 er OpenGL



Mick skrev fredag den 23 april 2004 kl. 22:56: [ svar | nyeste ]
Og dog.... ;o) - se Rune lidt længere oppe (samt mit svar!).


Gandalf skrev fredag den 23 april 2004 kl. 15:24: [ svar | nyeste ]
Ra:

Selvfølgelig kommer Half-Life 2 ;) For det første ville det være MEGET dumt af valve ikke at udnytte deres anerkendte og respekterede navn "Half-Life" til en fortsættelse. For det andet virker det ikke til, at du har set Gabe Newell's nyeste kommentar fra i mandags? :)

"We've already spent millions into this project, and we're willing to spend as much as we need to make this the best first person experience ever. If that means delaying the game to 2005, we'll do it without any hesitation."

- Gabe Newell

Som kommentar til citatet, skal det nok også lige siges at dette IKKE betyder, at spillet nødvendigvis bliver udskudt, som det ellers er blevet misfortolket nogle steder. Newell har svaret på en mail, hvori han siger at de er temmelig sikre på en 2004 udgivelse, trods for det han har sagt.

Altså tror jeg med ca. 75% sikkerhed at vi kommer til at se HL2 i år :)



David skrev fredag den 23 april 2004 kl. 16:20: [ svar | nyeste ]
Nu vi taler om Half-Life 2... http://www.forumplanet.com/planethalflife/topic.asp?fid=6549&tid=1352802 Fragmaster: "I am not a fan of Valve anymore. I don't believe a damn thing they say and I'm sick of their bullshit."


king nothing skrev mandag den 26 april 2004 kl. 22:52: [ svar | nyeste ]
--- We at Half-Life Source had a chance to speak with Valve's Doug Lombardi regarding the Fragmaster accusations about the company. Doug Lombardi has read the thread posted on here and has stated, "I have no idea where Fragmaster gets his information".

Doug Lombardi went on to say that Valve is near completion for the upcoming sequel to HL that will be released this summer. In addition, they will have a new demo available at E3 for everyone to get a closer look at the progress. "This game is going to knock your socks off..." ---



Gandalf skrev lørdag den 24 april 2004 kl. 00:44: [ svar | nyeste ]
Fragmaster lyder virkelig som en snorforkælet lille utaknemmelig møjunge, som KRÆVER og FORVENTER at få et totalt godt spil og det er i en vis fart...

Han skulle selv tage og prøve at lave et spil. Og hvis en udsættelse af HL2 er alt der skal til for at han mister alt respekt for Valve, tja... Så vil jeg sgu sige at jeg også har minimal respekt for ham ;)



cAPS lOCK skrev lørdag den 24 april 2004 kl. 11:04: [ svar | nyeste ]
RTFA

...well forumindlæg ...RTFFI ;)

/cl



cAPS lOCK skrev lørdag den 24 april 2004 kl. 13:12: [ svar | nyeste ]
Undskyld [på forhånd ;-)] Gandalf, tycktes blot at fragmasters indlæg var rimelig sobert og at fyren fortjente lidt mere credit

- - - - klip her - - - -

Oh man, this is possibly the most scary, convoluted thing I've ever written. ANYWAYS, it's obvious that I have no business running a site like PlanetHalfLife when it's obvious this crap has made me CRAZY INSANE, so it's time to give up my silly little crusade of constantly telling people that they're wrong and turn the site over to more professional management with a better attitude and perspective than myself. Jabberwocky will be taking over PHL and I'm sure you'll see plenty of other new faces on the site as well.

- - - - klip her - - - -

/cAPS lOCK



David skrev lørdag den 24 april 2004 kl. 16:44: [ svar | nyeste ]
Tja jeg finder nu at Fragmaster er rimelig troværdig. Han klager jo heller ikke over udsættelsen, han klager over måden spillet blev udsat på, for slet ikke at tale om Valve's forhold overfor "the gaming community". Jeg kan følge ham på mange af de punkter.


Terfy skrev lørdag den 24 april 2004 kl. 13:38: [ svar | nyeste ]
hmm, jeg er nu ikk så meget interesseret i HL2, nok mere DOOM3 og S.T.A.L.K.E.R har set videoer med dem og de ser ret overbevisende ud til efter mine grafikforventninger..

mvh terfy..



213.237.112.9.adsl.aeg.worldonline.dk skrev lørdag den 24 april 2004 kl. 18:55: [ svar | nyeste ]
all den snak om Half-life 2 giver mig hoved pine da jeg for nylig har hørt: at det (måske) er udsat til næste år fordi at de ville gøre det flotter rent grafisk. det er noget lort hvis det sker for vi har jo set at det er blevet hackket en gang og v´hvis det sker igen tror jeg det er sket med HALF LIFE og vi kan sige FARVEL,

Udgiv det spil mens tid er... der med BASTA



apfe skrev søndag den 25 april 2004 kl. 22:53: [ svar | nyeste ]
Det bliver IKKE udsat! Jeg gider ikke til at forklare det for tusinde gang, men det er altså IKKE udsat til år 2005!!


staalormen skrev mandag den 26 april 2004 kl. 08:52: [ svar | nyeste ]
Så kom de første benchmarks for X800pro'eren.... De slår KLART Nvidia's 6800... men spørgsmålet om vi kan stole på dem endnu :)

http://www.rage3d.de/forum/ftopic597.html

Men det ser MEGET vildt ud.... 14240 i 3dmark 2003...... hmmmmm :)



staalormen skrev mandag den 26 april 2004 kl. 08:53: [ svar | nyeste ]
ahhh proeren havde "kun" 12371 i 3dmark 2003... 14240 var X800-XT'eren...


Rune skrev mandag den 26 april 2004 kl. 12:21: [ svar | nyeste ]
Jeg har set disse resultater, som næppe burde have set dagens lys. Dvs. der er ikke tale om test af X800-serien, men om teoretiske resultater, hvor en matematisk metode er brugt på at udregne totalt spekulative forskelle på R360 og R420 (dvs. resultater fra R360 udsat for omregningsfaktor). Dette aspekt fremgår også ved at nærlæse den tyske tekst - omregningsfaktorer ser ud til at være:

"Erg. NV40 : Erg. NV38 * Erg. R360 * 1.5 *80 / 100

- Die 1.5 (1.3 bei der X800 Pro) Ergeben sich aus dem Taktunterschied zwischen dem R360 und dem R420.
- Die 80% am Ende sind für "allfällige nicht vorhergesehene Ereignisse".

Så jeg kan kun være enig med denne kommentar:

"Die "Benches" sind genauso reell und informativ, als wenn meine Grossmutter diese aus dem Kaffeesatz gelesen hätte..., viel Wind um nichts, wartet doch einfach ab, bis es erste reelle Benchmarks mit real existierenden Karten gibt, bevor ihr solche (nutzlosen) Rechenspiele veröffentlicht!" (kilde til diverse citater: http://www.rage3d.de/forum/ftopic597.html )



kQleskabsindianer skrev mandag den 26 april 2004 kl. 12:33: [ svar | nyeste ]
LoL! da.. Ang. den test af x9800 serien.. halo resultaterne.. er det i 640x480?? ROFL

Endnu engang tyske "repræsentative"! benchmarks tror jeg^ :D lyder lidt som den første officielle doom3 bench - LOL,, tro på det! jeg tror på det når det er officielt. OK!NP



staalormen skrev mandag den 26 april 2004 kl. 13:00: [ svar | nyeste ]
det er rigtigt at det er udregnet, det så jeg sku ikke lige i morges... sorry.. men jeg tror ikke det er så langt fra hvad vi kan forvente os af R420'eren.. så jeg glæder mig som et lille barn :) nu går min spekulation på om man skal vente med at opgradere, også tage den helt store opgradering når PCI-express MB og GK kommer... HL2 kommer nok med svaret :)


Kristian skrev mandag den 26 april 2004 kl. 17:01: [ svar | nyeste ]
Passede den tyske metode på NV40?


Mads Lund skrev tirsdag den 27 april 2004 kl. 08:41: [ svar | nyeste ]
¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿? Ok jeg gad godt at se hvor de har testet en computer med "PC32000ram".... hvor kan man købe dem

WEBMASTER..... RET LIGE DEN FEJL!!!! ¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?



Rune skrev tirsdag den 27 april 2004 kl. 12:35: [ svar | nyeste ]
Fejlen er rettet, tak for hjælpen.


Cykelskur skrev tirsdag den 27 april 2004 kl. 09:20: [ svar | nyeste ]
Halflife 2 er da vist et godt stykke ude over udsættelse!?

Alt respekt for Fragmaster...



Gandalf skrev tirsdag den 27 april 2004 kl. 14:48: [ svar | nyeste ]
Alt respekt til Valve, for deres hårde arbejde og faste beslutsomhed for at lave et af de bedste FPS spil nogensinde, trods for hackerangreb.

Man kan altid sidde og brokke sig over udsættelser, men jeg kan ikke se hvorfor udsættelser er SÅ slemme. Altså hvis de synes at de vil gøre spillet bedre, så lad dem da få noget mere tid? I mellemtiden kan vi jo spille UT2004, FarCry osv.

Jeg glædede mig da også til Half-Life 2 dengang de sagde at det ville komme d. 30 september 2003, men jeg er da kommet over den midlertidige frustration der opstod umiddelbart efter udsættelsen. Hvis man misten respekten for et spilfirma, fordi de udsætter deres spil, er det satme ikke særlig mange spiludviklere folk burde respektere. Men sådan er det jo ikke, vel? Dette ville betyde, at vi overhovedet ingen respekt skulle have overfor fx Blizzard, der har lavet nogle af tidens mest undeholdende og langtidsholdbare spil. Så derfor: Lad vær med at klynk og spil noget andet til HL2 kommer. Det skal nok komme, og når det så kommer vil vi være glade for at Valve tog sig den ektra tid.



Mads Nielsen skrev tirsdag den 27 april 2004 kl. 14:49: [ svar | nyeste ]
nvidia er ikke kommet med på vognen i forhold til ati's x800xt, 6800 ultra score ca 11500 points i 3dmark 03, mens Ati's x800xt får ca 14500 !


Rune skrev tirsdag den 27 april 2004 kl. 14:56: [ svar | nyeste ]
Nej, det er desværre noget sludder, tro ikke på alt, hvad du umiddelbart læser - dvs. se mit indlæg fra 26 april 2004 kl. 12:21. Medmindre du kan henvise til reelle målinger fra X800XT, er jeg derfor nødsaget til at slette dit indlæg i aften (så du har mulighed for at læse denne begrundelse).


apfe skrev tirsdag den 27 april 2004 kl. 15:40: [ svar | nyeste ]
Gandalf, lige mine ord!

og så lang tid tror jeg ikke der er til at HL2 kommer! I hvert fald ikke til ny information. Der er jo e3 2004 (glæder mig! :D) meget snart, og mon ikke der kommer en ny video, der overrasker (næsten) lige så meget som dengang de andre film kom? Jeg glæder mig i hvert fald til det, og der kommer jo også en masse nye screenshots og film fra andre spil! Fx Lotr: Battle for middle-earth, S.T.A.L.K.E.R og en masse masse andre.

Jeg synes ikke man skal bebrejde Valve for at de vil lave tidens bedste FPS, selvom det betyder at det bliver udsat!



Mick skrev tirsdag den 27 april 2004 kl. 16:09: [ svar | nyeste ]
Jeg deler også Gandalfs meninger mht. til HL2. Der er masser af andre spil som man kan hygge sig med indtil HL2 ankommer. At råbe og skrige nytter alligevel ingenting.

Udsættelserne kunne skyldes på bugs (hvilke vi helst undværer), udslag af Valve's perfektionisme (så bliver spillet bedre) eller noget helt 3. vi ikke kan regne ud. Selv hvis Gabe Newell er en tumbe kan spille stadig blive genialt godt.

Man forstår ikke hvorfor så mange går op i hvad som er "verdens bedste spil" - må vel nærmest være en form for ubevidst gruppepres, udført af ritualiserede individer som ikke kan få nok dopamin og/eller adrenalin...



Rune skrev onsdag den 28 april 2004 kl. 12:17: [ svar | nyeste ]
Lidt nyt om Half-Life 2; kilden skulle angiveligt være Tysklands største tidsskrift om PC-spil (hvilket plejer at være meget pålidelig kilde):

"Status of HL2: According to Gabe, currently they let people play-test the game to balance the chapters better. They have noticed that most of the testers spent a lot of time playing with the physics, so they may increase the number of these little parts. He also said that they are planning to release it in late summer this year and he apologized for septemer 30. He also said that the stolen code wasn't the reason for the delay, they had a bad schedueling."

Så der er måske håb for en udgivelse i 2004 endnu - mere info her:

http://www.halflife2.net/forums/showthread.php?t=21113&page=1&pp=15


apfe skrev onsdag den 28 april 2004 kl. 19:30: [ svar | nyeste ]
Ja, det var det jeg sagde! =D

jeg har hørt noget om, at nogle folk fra de største pc-magasiner, har været hos Valve og prøvet Half-Life 2, og meget snart (imorgen tror jeg nok) skulle disse blade komme ud (Pczone og Pcgamer så vidt jeg husker), med ny information om spillet, og med nye screenshots.

I mellemtiden kunne man jo hygge sig med dette preview af S.T.A.L.K.E.R.: Shadow Of Chernobyl:

Det er lidt svært engelsk, men dem af jer der kan læse det; giv det en chance!!! Jeg var selv helt overvældet af at læse det preview. I vil ikke fortryde det!



apfe skrev onsdag den 28 april 2004 kl. 19:32: [ svar | nyeste ]
Hov, jeg glemte at linke til det (Pinligt!!).

Men her er det: http://www.pczone.co.uk/

(det ser ud til, at man ikke kan linke til det direkte, men så bare vælg Previews, og så STALKER)

:)



Jesper K skrev onsdag den 28 april 2004 kl. 19:58: [ svar | nyeste ]
Jeg har i flere måneder forsøgt, at overbevise folk omkring mig om, at S.T.A.L.K.E.R. bliver federe end alt andet - og for hvert preview glæder jeg mig mere og mere. :)

Under alle omstændigheder har vi FPS-fans masser at glæde os til.



apfe skrev onsdag den 28 april 2004 kl. 21:48: [ svar | nyeste ]
Ja, jeg glæder mig også mere og mere for hvert preview jeg læser!

monstrene reagerer aggressivt, hvis de fx. er truede eller sultne! - det er en fed ting jeg læste!

Det er også sejt, at det er en blanding af rollespil og skyde spil (Fps/third person shooter), og at det er et "overlevelses-spil" hvor man skal finde mad, og finde steder at sove.

Grafikken er også rigtig god, og STALKER bliver et af de spil der kommer til at benytte flest polygoner per billede. =D Kraner og træer er specielt godt lavet synes jeg! :)

...Og så den dags/natte cyklus der er, den er virkelig også fed!

Der er så meget at fortælle om det spil, som jeg ikke gider at gøre nu.

Nåh jo, jeg læste også i en lille "fakta-boks" i Pczone, at der kommer et monster, der kan immitere alle lyde. Det kunne fx sige som en mor der strøster sin grædende baby, eller som en mand der råber efter hjælp, men når man så går hen for at tjekke det, finder man bare et blodtørstigt monster - en Luller mener jeg det hedder - som vil dræbe en!



p421-022.ppp.get2net.dk skrev søndag den 02 maj 2004 kl. 00:08: [ svar | nyeste ]
http://www.driverheaven.net/showthread.php?s=2573e05cb7714ab71870229253be17d5&threadid=44253&perpage=15&pagenumber=1

Hvad er det som denne artikel handler om? Har NVIDIA SNYDT??



Rune skrev søndag den 02 maj 2004 kl. 00:57: [ svar | nyeste ]
Det er svært at sige; flere spilproducenter optimerer til flere forskellige grafikkort (Carmack gør tilsvarende til Doom3), og at NV40 yder lavere end normalt, såfremt dette grafikkort tvinges til at afvikle ATi-optimeret programkode i Far Cry, er jeg ikke sikker på gælder som "snyd". Men det er da bestemt interessant...


staalormen skrev tirsdag den 04 maj 2004 kl. 09:29: [ svar | nyeste ]
Det kan godt være HL2 bliver det flotteste.... check disse billeder: http://www.gamersgallery.com/gallery/showgallery.php?cat=658


Dr. Loch skrev onsdag den 19 maj 2004 kl. 13:01: [ svar | nyeste ]
hvorfor et standard grafikkort er bedst ? radeon 9600le eller radeon 9600pro ?


Rune skrev onsdag den 19 maj 2004 kl. 13:36: [ svar | nyeste ]
9600XT er bedst og burde være merprisen værd.


apfe skrev torsdag den 01 juli 2004 kl. 14:20: [ svar | nyeste ]
Alle S.T.A.L.K.E.R. interesserede burde læse dette interview!! http://pc.ign.com/articles/526/526442p1.html

Der står masser af spændende ting. Bla: -"If you've been impressed by the DX8 imagery, the DX9 renderer is going to blow gamers' minds. All we've shown so far is the "inside" beauty. Wait until we reveal the outside environments." -Interaction: If it looks like you could move an object in real-life, you will be able to do the same in the game (bricks, wood, bodies). -S.T.A.L.K.E.R. has reached beta stage for both the mp and sp part. A multiplayer beta test should be carried out soon, letting thousands of players put their fingers on the game.

Og så står der at det udkommer til efteråret!



Thomas L skrev torsdag den 01 juli 2004 kl. 15:19: [ svar | nyeste ]
Jeg glæder mig også så meget til "S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl", mere end til HL2 og Doom 3! Først så troede jeg, at HL2 blev det fedeste, men nu når jeg har læst så mange preview af S.T.A.L.K.E.R., så tror jeg det bliver dette spil, der slår alle spil!.

Og ja, det skulle udkomme i september her i år. Hvis nogen skulle være interesserede, så er der her et link til en oversigt over de fleste previews af S.T.A.L.K.E.R. her: http://www.gamespot.com/pc/action/stalker/index.html?q=stalker Og hvis nogen ikke er så gode til engelsk, så kan der læses lidt om S.T.A.L.K.E.R. på dansk her: http://www.spilzonen.dk/x/article/100029/page,2/

Der er ikke udkommet så mange film endnu, (eller er der?) men her kan der hentes en 37MB film af S.T.A.L.K.E.R. på det officielle site: http://www.stalker-game.com/index.php?t=news&id=116&s=news&page=0 Filmen er rigtig god, selvom den kun er ca. 3 minutter lang.

Her kan der ses 419 billeder af S.T.A.L.K.E.R.: http://www.gamespot.com/pc/action/stalker/screenindex.html

Her kan der læses lidt interresant om monstrene i S.T.A.L.K.E.R.: http://stalker.myexp.de/en/index.php?site=charaktere.php Nogle af de farligste i S.T.A.L.K.E.R. skulle være dværge - her står der lidt om disse væsner: "Ugly yellow-white dwarfs dwell in dungeons, their light-sensible eyes go blind under bright illumination. Dwarfs arrange traps for stalkers, scientists and the military in dungeons. They try to block all the exits using large fragments and girders. Dwarfs possess mighty arms which suit perfectly well to tear victims apart. Dwarfs wage war against blind dogs clans. Their character is nasty, effusive spite makes them do violent and unexpected actions. Anticipation and telekinetic abilities of dwarfs are very sharp. Anticipation helps them sense an enemy and guess his location, while telekinesis allows manipulating rather big objects at a distance by throwing them into enemies and delivering powerful telekinetic strokes on them. Abilities, character, along with developed intellect makes dwarfs one of the most dangerous enemies in dark spots of the Zone.." Der skulle også være nogle muterede grise (!), zombier samt dødbringene rotter, der angriber i flokke, når de er sultne!



Ra skrev torsdag den 01 juli 2004 kl. 18:46: [ svar | nyeste ]
Aaargh, dét spil bliver vild paranoia - er ikke sikker på at jeg tør spille det!


apfe skrev mandag den 05 juli 2004 kl. 17:30: [ svar | nyeste ]
Ikke mange film!? Jeg har 27 til at ligge på min computer!

E3 2004 filmen kan du downloade på www.fileplanet.com. (Den er ude i højre side. Den hedder "S.T.A.L.K.E.R. E3 Demonstration!" hvis ikke du kan finde den.

Bare på gamespot kan du finde 18 film. http://www.gamespot.com/pc/action/stalker/media.html (dog skal det siges, at man skal betale for at downloade dem. Men man kan helt gratis "streame" dem.`)



213.150.61.8 skrev mandag den 05 juli 2004 kl. 19:48: [ svar | nyeste ]
http://www.gametrailers.com/ nej nej du skal kun kikke her efter aldt du vil go det koster ikke en pin??????


as3-dial44.olivant.fo skrev mandag den 04 oktober 2004 kl. 22:23: [ svar | nyeste ]
Hvor meget koster Geforce 6800 ultra????? Jeg søger de bedste geforce kan du også nævne nogle andre rigtig gode geforce grafikkort??? Hvilke grafikkort er bedre Geforce eller Radeon?????


Gandalf skrev tirsdag den 05 oktober 2004 kl. 00:34: [ svar | nyeste ]
Det kommer selv hen til en hardwareside, spækket med tests og artikel om grafikkort og et væld af brugerkommentarer og diskussion og så stiller du disse spørgsmål? Det lyder slet ikke til at du selv gider at sætte dig ind i tingene, men det kan altså godt betale sig. Så er er mit råd:

Se dig dog omkring!



Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende