Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv forum statistik om os
Emner
Andet (49)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (275)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (84)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


TOCA (DTM) Race Driver 2 - Ultimate Racing Simulator
Software af Webmaster mandag den 10 maj 2004 kl. 22:39 [ Software ]
Et nyt racerspil er udkommet for et par uger siden ved navn TOCA Race Driver 2 (TOCA = Touring Cars Association), som dog i Tyskland er kendt uden navnet DTM Race Driver 2 (DTM = Deutsche Tourenwagen Meisterschaft). Spillet er næppe egnet til personer, der udelukkende holder af meget arkadeagtige racerspil, men derimod til personer, der holder af mere simulatoragtig motorsport med forskellige typer af sportsvogne. Tilhængere af spil som gode gamle Outrun og Need for Speed Underground mm. vil således ikke nødvendigvis være begejstrede over TOCA Race Driver 2, men for mere seriøse tilhængere af motorsport ser vi i denne anmeldelse nærmere på et af de mest underholdende, varierede og udfordrende racerspil, som aktuelt kan købes.


Et lille stemningsbillede, som dog ikke repræsenterer grafikken i spillet

INTRODUKTION OG HANDLING

TOCA Race Driver 2 (forkortet TRD2 fremover) er en væsentlig udvidelse i forhold til 1'eren. Både antallet af biler, vejbaner og typer af motorsport er ændret betydeligt, og teknisk er spillet også udstyret med ny og forbedret 3D-engine. Endvidere er der fremragende muligheder for både multi- og single-player, så man kan spille mod computeren, mod sig selv (ghost car), mod en anden (skærmen to-deles) eller mod op til 12 andre spillere via almindeligt netværk eller Internet.


Her et billede inde fra selve spillet

TRD2 er en blanding mellem arkade og simulator, dvs. at man i spillet kan vælge en meget arkade-lignende spilopsætning, men fordi bilerne tager skade og styres meget følsomt/realistisk, så er spillet ofte frustrerende svært, selv med mest arkade-agtige opsætning. Styringen kan gøres mere simulator-agtig, men dette kan næppe anbefales, medmindre man holder meget af simulatorer og særligt udfordrende styring.


Der er meget stor variation i biltyper, hvilket bl.a. dette billede fra spillet illustrerer - læg også mærke til de detaljerede skygger

TRD2 kan vel betegnes som det hidtil mest omfattende, flotteste og mest varierede racerspil. Man kan køre i mange forskellige sportsvogne og dermed opleve mange forskellige typer af motorsport (dog ikke motorcykler). Fortrinsvist er spillet fokuseret på forskellige typer af sportsvogne, men også store lastbiler kan vælges:


Her eksempel på "Truck Racing"

Ovenstående billede har vi ikke selv taget, men kan bekræfte, at spillet ser således ud - i et andet perspektiv ser diverse lastbiler således ud:


Her prøvekøres en lastbil i forbindelse med "Truck Racing"; disse er ret langsomme og tunge at styre ifht. diverse sportsvogne

TRD2 er udført således, at man skal kæmpe sig igennem diverse mesterskaber, før man får adgang til alle baner. Baner, som man ikke har fået adgang til på denne måde, kan ikke vælge - ej heller i multiplayer (dog er det således, at deltager man på en anden server via f.eks. Internettet, så kan man få adgang til baner, som ellers har været umulige at besøge). Vælger man at starte et mesterskab (championship) i single player, så igangsættes en kampagne, hvor man som racerkører får bedre og bedre tilbud. Spillets sværhedsgrad stiger dog en del, så ofte kan man føle, at ens vinderchancer er lige så gode i spillet, som hvis man fik lov til at tage et par runder mod Michael Schumacher i den virkelige verden...


Atter klar til start; her er zoomet ud af bilen, hvilket kan reducere billedraten; styring og billedrate vinder således meget ved, at man zoomer helt ind, så intet af ens bil kan ses

Ikke alle biler er lige underholdende at spille, hvilket udviklerne af TRD2 ser ud til at være klar over, så ofte kan men vælge mellem to retninger i et af de 33 mini-mesterskaber, som det overordnede mesterskab består af. På denne måde har man en smule valgfrihed - så kan man ikke fordrage at køre i jeep i regnvåde omgivelser, så behøver man aldrig spille denne bane:


Her køres i jeep, dog kan man fravælge dette, hvis man ønsker det

Spillet byder også på varierede årstider, så der kan køres både sommer og vinter. I forhold til TOCA/DTM Race Driver (1'eren) inkluderer 2'eren nu benzinforbrug (dvs. man skal i Pit på enkelte baner), environment mapping (bump mapping), op til 21 biler på banen, detaljerede skader (en bil kan skades på op til 70 forskellige måder, og en bil kan totalskades), forskellige former for kunstig intelligens (4 typer) og vindmodstand (man kan nu opnå fordele ved at ligge i læ bag forankørende biler). 3D-enginen er også blevet optimeret, så alt burde forløbe endnu bedre mht. billedraten end 1'eren.


Endnu et eksempel på spilvariation - denne gang set gennem forruden i en bil; her køres i ring ligesom i f.eks. Nascar

TRD2 er teknisk meget forbedret ifht. 1'eren, men også omfangsmæssigt er spilletiden forøget af ca. 35 til 50 timer. Det samlede mesterskab består af i alt 125 forskellige løb inddelt i 33 mini-mesterskaber, der foregår på 56 baner. Endvidere er der 38 forskellige biler, som kan anvendes.


Rally skal der vel også være plads til - blot for atter at eksemplificere, hvor mange forskellige former for racerløb, som TRD2 tilbyder

Spilmæssigt er TRD2 noget anderledes end andre mere arkadeorienterede racerspil; ikke alene skal man i et løb i TRD2 kæmpe for en topplacering for at komme videre i mesterskabet (eller en placering tæt ved en konkurrent), men man skal også sørge for, at bilen ikke tager for megen skade. Torpederer man sine modspillere, kommer man ikke langt i dette spil, men kører man til gengæld meget forsigtigt, så får man ofte en meget dårlig placering. Derfor er TRD2 meget svært, ofte direkte frustrerende svært, og man kan risikere at spille enkelte baner om mange gange - indtil man er god nok; men sådan er det vel også i virkeligheden - her er, hvad en professionel racerkører har udtalt om TRD2:

"Für DTM Race Driver 2 hat sich Codemasters professionelle Unterstützung gesichert: Peter Dumbreck, erfolgreichster Opel-Fahrer der DTM Saison 2003. Seine persönlichen Highlights: "Der Detailgrad ist umwerfend. Die Wagen sehen cool aus und die Kurse kommen sehr realistisch rüber... wirklich klasse! Man fliegt sogar exakt so ab wie in der Wirklichkeit."
Kilde: http://www.pcgames.de/?article_id=288880

Så selv en professionel racerkører virker imponeret over TRD2 (forudsat, at Codemaster ikke har betalt for denne udtalelse :-) Endvidere har TOCA Race Driver 2 indledningsvis opnået betydeligt højere salgstal end 1'eren, hvilket også indikerer, at 2'eren er markant forbedret ifht. 1'eren.


Her et stemningsbillede af DTM (hele 10 baner omhandler DTM i TRD2)

Som tidligere beskrevet er der stor forskel på, hvor følsom styring forskellige biler har i TRD2; at køre i en lille spinkel racerbil er derfor markant forskelligt fra større og tungere sportsvogne. Graden af realisme betyde også, at mange biler vil skride ud, hvorefter man kan nyde at se hele feltet passere forbi, såfremt man i et sving forlader asfalten grundet for høj fart. Bliver man ramt af andre biler, så kan det også ske, at skubbes af vejen, hvorefter alt atter ofte er tabt. At man 1) undgår at skride ud, 2) undgår at bilen bliver skadet og 3) opnår topplacering er relevant, hvis man ønsker at komme langt i TRD2 - og netop derfor er spillet ofte meget svært og kan kræve stor tålmodighed (personer med tendens til raserianfald og eksplosivt temperament bør således nøje overveje, hvorvidt det er fornuftigt at investere i dette spil :-).

Spilbare demonstrationer af TRD2 kan i øvrigt hentes her:

Singleplayer
http://www.dailyrush.dk/files/demos/786/
http://www.codemasters.co.uk/downloads/displayfiles.php?showdetails=13018

Multiplayer
http://www.dailyrush.dk/files/demos/812/
http://www.codemasters.co.uk/downloads/displayfiles.php?showdetails=13229

Nuvel, de fleste af vore læsere kender formodentlig denne type spil, så der er næppe grund til at bruge mere tid på at beskrive handlingen, i stedet kan vi se nærmere på grafik og hardwarekrav:

HARDWAREKRAV OG GRAFIK

Racerspil som TRD2 kræver en meget høj billedrate for at opnå optimal fartfornemmelse, hvilket betyder, at dette spil altid bør afvikles, så spillet danner lige så mange billeder som opdateringsraten på ens monitor (f.eks. 85 billeder i sekundet i 85 Hz). Imidlertid er TRD2 også udkommet til X-Box, hvorfor spillet ser ud til at være optimeret til lav cpukraft; men lad os starte med at se nærmere på, hvad producenten (Codemasters) anbefaler:

MINIMALE HARDWAREKRAV
CPU: Pentium III eller Athlon på 800MHz (svarer nogenlunde til X-Box)
GRAFIKKORT: Grafikkort med 32Mb ram*
RAM: 256MB
LYDKORT: Kompatibelt med DX9
DVD-DREV: 2x-hastighed

ANBEFALET HARDWARE
CPU: Pentium III/4 eller Athlon på 1400 MHz
GRAFIKKORT: ATi Radeon 8xxx eller bedre, nVidia GeForce 3 eller bedre
RAM: 512MB
LYDKORT: Kompatibelt med DX9
DVD-DREV: 2x-hastighed

HARDWARETIDENDE ANBEFALER
CPU: Pentium4 Northwood, Athlon XP eller bedre (Athlon 64 3400+ eller hurtigere, hvis man aldrig ønsker at komme under 85 FPS)
GRAFIKKORT: ATi Radeon 9600XT/Nvidia GeForceFX 5700 Ultra op til 1280x1024, ATi Radeon 9700/GeForceFX 5900XT eller bedre 1600x1200 eller derover
RAM: 512MB
LYDKORT: Audigy 1-2 grundet understøttelse af EAX Advanced HD
DVD-DREV: 8x-hastighed eller bedre (betyder dog ikke meget)

*understøttede grafikkort er: ATi Radeon 8xxx, 9000, 9100, 9200, 9500, 9600, 9700, 9800 og nVidia nForce 1 & 2, GeForce 2, GeForce 3, GeForce 4, GeForce FX 5200, 5600, 5700, 5800, 5900, 5950.

Generelt vil en Athlon XP 2100+ med Radeon 9700/9800 Pro kunne holde 85 FPS i 1600x1200@85Hz det meste af tiden uden kantudglatning (FSAA) og anisotropisk filtrering (ANI), men er der 21 biler på banen, så vil billedraten ofte ligge på ca. 40 - 60 FPS. Dette indikerer, at cpu ikke betyder meget i dette spil, medmindre man aldrig ønsker at komme under 85 FPS. I mange baner vil Radeon 9700/9800 Pro kunne afvikle spillet i 1800x1440 på glimrende vis, og gør man dette på 19", så er grafikken meget flot (også selv om man må leve med 72 Hz på 110 KHz skærm - dette ser dog ikke ud til at genere meget, måske pga. den blå himmel).


Med mange biler på skærmen ad gangen, så kan TRD2 kræve en smule cpukraft

I TRD2 er der brugt mange kræfter på at gøre bilerne nærmest fotorealistiske, men desværre betyder dette fokus på bilerne, at vejbanens omgivelser ofte fremstår forarmede. Diverse tilskuere er blot i 2D og virker som opsatte pap-figurer, og træer er ej heller imponerende udført, men dette gør dog ikke meget, da man i kampens hede og omkranset af konkurrenter alligevel ikke har tid til at bekymre sig meget om vejens omgivelser. Dog skal nævnes, at synsvidden kan være meget omfattende:


Eksempel på høj synsvidde i TRD2

Det mere interessante ved denne høje synsvidde er, at der ikke blot er tale om et stort grovkornet 2D-baggrundsbillede, der ellers kan ses i spil som f.eks. Splinter Cell (og sådanne grovkornede 2D-baggrundsbilleder er en klar fejl ved transition fra X-Box til PC). Tværtimod virker baggrunden som værende i 3D og følger derfor med skærmopløsningen (dvs. baggrunden er ekstremt meget flottere og detaljeret i 1600x1200 end i 1024x768 osv.). Lys og skygge er også ganske fint udført og kan illustreres på dette billede:


Her eksempel på modlys (og faktisk også høj synsvidde, hvilket dog ikke er tydeligt på dette billede, som er i 640x480); bemærk, at nærværende chauffør er kommet til at torpedere bilen på billedet, hvilket baglygterne ikke kunne holde til

Polygonniveauet er generelt meget højt på bilerne og teksturerne er skarpe, så alt i alt minder TRD2 ikke om et X-Box-spil, der er konverteret til PC, men i stedet om et ægte PC-spil. Via et nærbillede af en bil kan vi få en ide om polygonniveauet:


Bemærk, hvor rundt baghjulet er; dvs. det er langt fra perfekt, men kommer man blot en smule på afstand, så ser hjulene helt runde ud

Teksturerne på bilerne er eksemplarisk udført og besidder høj detaljegrad, så alt i alt er der ikke meget at kritisere mht. udførslen af diverse sportsvogne mm., dog går vi ud fra, at vejens omgivelser kan blive en del bedre i f.eks. TOCA Race Driver 3...

SAMLET VURDERING

Grafik = 90% (10-tal). Bilerne er meget flotte, både polygonmæssigt og mht. teksturer, og der er endvidere stor variation mht. sportsvogne. Negativt mht. grafikken er de ofte forarmede vejomgivelser. Specielt skildringen af tilskuere, der virker som opstillede pap-skilte, kan irritere øjet i ny og næ. Endvidere mangler "motion blur", som f.eks. kendes fra MotoGP 2, hvilket er en effekt, der kunne have være anvendt med fordel i TRD2. Når spillet er i gang, har man dog sjældent tid til at fokusere på vejens omgivelser, hvorfor den flotte grafik samt lys/skygge-effekter på konkurrerende biler kommer i fokus, så derfor har vi valgt at give en høj karakter for grafikken. At man kan smadre en bil på 70 forskellige måder, hvilket straks er at se, er også basis for forskellige unikke grafiske effekter.


Først og fremmest bilerne og deres teksturer er eksemplarisk udført i TOCA Race Driver 2

Lyd = 85% (9-tal). Lyden er over middel i TRD2 takket være understøttelse af EAX Advanced HD; dvs. har man ikke Audigy lydkort, så er vi her nede på et 8-tal. Lyden mangler ofte dybde, her forstået som dybe bas-prægede motorlyde, men er ellers ganske glimrende. Stemmeføringen i videosekvenserne mellem mesterskab-afsnittene er udført af relativt gode skuespillere; men havde der været mere "drøn" og fylde på de ofte store motorer lydmæssigt, så havde vi givet endnu højere karakter.

Styring = 92% (10-tal). Styringen er (desværre) meget realistisk, hvilket vi dog ikke kan kritisere. Forlader man vejbanen, så vil man ofte rotere rundt på nærliggende græsplæne eller grus-arealer - hvorefter man kan nyde at se hele feltet passere forbi (dette kan være grænseløst irriterende, hvis man har nummet 1 i løbet de sidste 5 baneomgange og nu blot manglede få meter til målstregen). Styringen er meget forskellig fra bil til bil, og enkelte baner, hvor racerløbet afvikles på isglatte eller regnvåde baner, gør, at spillet medfører så stor variation mht. styring, at spillet sjældent bliver kedeligt. TRD2 understøtter både Force Feedback samt forskellige digitale og analoge styreredskaber (dvs. tastatur, gamepad, rat osv. kan anvendes), så her burde være lidt for enhver smag.


Endnu et stemningsbillede fra PC-versionen

Gameplay = 92% (10-tal). Der er stor forskel på banerne og bilerne i TRD2, så der vil sandsynligvis være baner, som enkelte foretrækker frem for andre. Den ekstreme variation i TRD2 er således både en svaghed og en styrke, men heldigvis er der ofte flere valgmuligheder, så man kan undgå de biltyper, som man ikke bryder sig om. Endvidere kan man spille mod sig selv (ghost car), mod en anden person via to-deling af skærmen eller mod op til 12 andre via almindeligt netværk eller Internet (endda uden "lag" - Internetdelen virker fremragende udført). Den samlende spilletid er estimeret til 50 timer, hvis man ønsker at gennemføre de 33 mini-mesterskaber og 125 baner, som udgør det samlede mesterskab. Fordi man ofte har lige så gode chancer for at vinde et løb i spillet, som hvis man mødte en hvis hr. Schumacher i virkeligheden, så kræver dette spil ofte stor tålmodighed. Kan man ikke leve med at skulle gentage en bane et stort antal gange, fordi man igen og igen får baghjul af konkurrenterne, eller fordi ens bil konstant skrider ud, så bør man nok holde sig til mere arkadeagtige racerspil - men ellers har vi næppe haft mere sjov med et racerspil siden gode gamle Lotus Esprit Turbo Challenge på Amiga'en :-) Lad os slutte af med disse ord fra Tysklands største tidsskrift vedr. PC-spil, der også vurderede TRD2 til 90%:

"Was für eine Fortsetzung! DTM Race Driver 2 müsste eigentlich XXL im Titel tragen, so fett ist der zweite Teil von Codemasters Sahne-Rennspiel geraten. Der herausfordernde Karrieremodus fesselt mich trotz der nach wie vor seichten Story an den Monitor und das neue Schadensmodell schaut einfach nur klasse aus. Sowieso haben sich die Entwickler fast alle Kritikpunkte der Spieler zu Herzen genommen und umgesetzt. Windschatten, Benzinverbrauch, ein spitzenmässiges Schadensmodell und sehr viel intelligentere Gegner - Rennspielherz, was willst du mehr?"
Kilde: PC GAMES, 06/04



TOCA Race Driver 2 blev testet på følgende PC:

CPU: AMD Athlon 2100-2200+ (1750/140 MHz - oc Athlon XP 2000+)
BUNDKORT: ASUS A7V333 Raid, bios 1018 beta, VIA 4-in-1 Hyperion 4.51 (VIA KT333)
GRAFIKKORT: HERCULES 3D Prophet Radeon 9700 Pro 351/324 MHz (oc 325/310) med ATi Catalystdriver 4,4
RAM: 2 x 256MB SAMSUNG PC2700 (bios 2-2-2-6-2, hurtigst mulige indstillinger)
LYDKORT: CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy Player (WHQL driver, nyeste med EAX4.0 understøttelse)
HOVEDTELEFONER: SONY MDR-DS5100 (stereo)
MONITOR: SONY 19" Multiscan G420 1600x1200@85Hz med vsync
STYRESYSTEM: MICROSOFT WindowsXP Professional med Service Pack 1 og DirectX9.0b

Ingen stabilitetsproblemer blev oplevet. Billedrate 43 - 85 i sekundet med aktiveret lodret synkronisering i 1600x1200@85Hz, gennemsnit ca. 70.



hmm skrev mandag den 10 maj 2004 kl. 22:42: [ svar | nyeste ]
ColinMcRaeRally 4 er sq federe!


Jens H skrev mandag den 10 maj 2004 kl. 22:59: [ svar | nyeste ]
Godt arbejde igen Rune (fedt at læse anmeldelser af ting som man ikke lige falder over alle andre steder)

Hold da op det ser flot ud! Det virker som et godt spil fro os med langsom CPU og rimelig hurtigt grafikkort (1600+ og 9800pro) Det kunne da godt være at man skulle prøve det ved lejlighed.

//Jens

ps: er der en indlagt en form for spiltype, som man kender det fra GT og lidt NFSU hvor man skal tjene penge, gøre sig fortjent til upgrades, nye biler etc...??? Kan godt lide det incitament det giver mig :) - minder mig lidt om de klassiske space sims, hvor man fragter cargo i 50 timer for at få den største rumøse med secret military lasers *gg*



Rune skrev mandag den 10 maj 2004 kl. 23:06: [ svar | nyeste ]
Tak, spillet er blot inddelt i en række mini-mesterskaber (33 stk), vinder du et af disse, så vinder du adgang til næste mesterskab; dvs. relativt serielt (ofte er der dog to valgmuligheder i disse mini-mesterskaber, så der er en smule valgfrihed). Prøv evt. de spilbare demo'er, så kan du hurtigt vurdere, hvorledes spillet afvikles på din PC.


Jens H skrev mandag den 10 maj 2004 kl. 23:03: [ svar | nyeste ]
haha

- så lige det super flotte "Rune" sticker på det screen dump hvor den halvsmadrede Lancer glider flot i svinget..:)

- det er jeg sikker på at man først får adgang til meget sent i spillet!



Rune skrev mandag den 10 maj 2004 kl. 23:15: [ svar | nyeste ]
TOCA Racer Driver 2 sælger også godt i England (faktisk bedst sælgende spil til alle platforme i sidste uge):

http://www.gamesindustry.biz/charts_page.php?tag=pc_fp_top20

Og også i Tyskland går salget over al forventning:

"Die Codemasters-Simulation DTM Race Driver 2 ist sowohl in den PC- als auch Xbox-Verkaufscharts auf Platz 1 geschossen. Damit verbucht Codemasters mit den beiden Titeln im Durchschnitt bislang einen doppelt so hohen Erfolg als mit den Vorgängern. Die ersten Teile wurden von DTM Race Driver 2 auf Xbox um 120 und auf PC um 80 Prozent übertroffen. "Die PC-Zahlen sind umso erfreulicher, da DTM Race Driver 2 unser erster DVD-only-Release ist", so Marketing-Chef Stephan Hilgenberg."
Kilde: http://www.pcgames.de/?article_id=308940

Ligesom Far Cry gælder, at TOCA Racer Driver 2 kun udkommer på DVD i Europa (2GB på DVD'en, 4GB på harddisken ved fuld installation).


x1-6-00-08-0e-2f-81-41.k108.webspeed.dk skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 01:15: [ svar | nyeste ]
nice review! men hvor er det ærgeligt at det ikke er Colin McRae Rally 04 du har kastet dig over (som også er udviklet af codemasters, og som netop nu også er aktuelt i butikkerne), som jeg varmt kan anbefale til alle der vil have en god blanding af realisme og action.


Omfufu skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 08:00: [ svar | nyeste ]
Ihh jeg glæder mig til at smutte ned og købe det, men skal jo lige have mønter på kstebunden først.

nøjes med demoen indtil vidre skulle være dl om små 4 min :D

Go anmeldelse Rune, med mindre jeg er uenig :p



blueice1n1.uk.ibm.com skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 08:21: [ svar | nyeste ]
Jep - savner også et review af Colin McRae Rally 04 - nogen der har et link dertil ?


Rune skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 09:09: [ svar | nyeste ]
Vi har skam testet Colin McRae Rally 04, men fandt ikke dette spil tilstrækkeligt interessant (selv om det bestemt ikke er et dårligt spil), hvorfor vi ikke bringer anmeldelse af dette spil her på sitet; interesserede kan dog finde diverse anmeldelser af Colin McRae Rally 04 her:

http://www.gamerankings.com/htmlpages4/919292.asp


Rune skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 11:06: [ svar | nyeste ]
Måske jeg burde uddybe mit svar en anelse; dvs. Colin McRae Rally 04 besidder langt bedre lyd (første spil med EAX 4.0) og bedre grafik end TRD2 (i McRae er der rigtige 3D-tilskuere, "rigtigt" græs - dvs. vejens omgivelser mm. er eksemplarisk udført), men sluttelig handler alt om, hvor underholdende et spil er, og her mener vi ikke, at dette rally-orienterede spil kan konkurrere mod det spillemæssige indhold, som TRD2 byder på. Men er rally ens foretrukne motorsport, så er der næppe tvivl om, at intet aktuelt slår Colin McRae Rally 04 (som endvidere også afvikles fremragende på XP 2100+ med Radeon 9700/9800 Pro i 1600x1200 med maksimalt detaljeniveau uden FSAA og ANI). Så der kan naturligvis være stor grund til at teste Colin McRae Rally 04, og spilbare demo'er af dette spil kan hentes her:

Singleplayer
http://www.dailyrush.dk/files/demos/708/

Multiplayer
http://www.dailyrush.dk/files/demos/792/

Begge demo'er kan også hentes her:

http://www.3dgamers.com/games/colinmcrae4/



Knudse skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 08:54: [ svar | nyeste ]
Er man til racerbilspil som prøver at være så realistisk som muligt, kan der hentes en demo af GTR her: http://www.bhmotorsports.com/GTR/downloads/2972



Xp3rt skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 09:09: [ svar | nyeste ]
Skal jeg da fulstændig ha' og drøne lidt rundt i med et v-moddet Radeon 9500@9700@9800 med VGA Silencer :D :D :D



Bendy Duncker skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 11:01: [ svar | nyeste ]
Kan klart anbefale spillet det kører rigtig godt ,men det er ikke for nybegyndere ,og der er mange skrappe modstandere i online spillet såeee bare klø på (Gentlemen starts your engine)


EP skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 12:46: [ svar | nyeste ]
Ærgeligt at bilerne ikke kaster skygger på dem selv.


R fe skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 13:09: [ svar | nyeste ]
godt set...der er faktisk nogle billeder hvor man tydeligt kan se at 'vingen' ovenpå bagagerummet mangler dens skygge...f.eks. billede nr 12 med den blå bil.

måske en fejl eller sådan noget? for der kan sagten kastes skygger på selve bilerne. billede nr9 kan man se skyggen fra et træ på bilen. på samme billede kan man også se at forhjullene har deres eget skygge når de drejer



EP skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 14:17: [ svar | nyeste ]
Jo, men det er lidt "billigere" når et mesh ikke skal kaste skygge på sig selv.


Martin Hansen skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 17:43: [ svar | nyeste ]
Demoen jeg hentede var sq da meget skægt.... Det er meget sjovt at smadre sin bil til ukendelighed.... Ha ha.... Total grineren bare at smadre ind i alle bilerne så du flyver ad helvede til.


Soda skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 21:35: [ svar | nyeste ]
Hej Rune.. har du nogensinde lavet en artikel om spillet Mogo GP 2 ? - Det er ikke så nyt mere, men det er måske en god sammenligning til dette spil i det i dette spil er motorcykler. Spillet er dog ikke så krævende, som dette her.


Kalorius skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 21:42: [ svar | nyeste ]
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/06/16/0113041

Soda ^^^



Soda skrev tirsdag den 11 maj 2004 kl. 22:54: [ svar | nyeste ]
Kalorius: Takker. Syntes nok der var lavet en, men ja. Nok bare mig der er for doven til, at lede efter den. Suverænt spil ;o)


Sven skrev onsdag den 12 maj 2004 kl. 22:16: [ svar | nyeste ]
Nå, jeg købte spillet efter Runes anmeldelse, og spillet er faktisk ret sjovt, og også til en vis grad med realistisk styring. ForceFeedBack-effekterne lader dog meget tilbage at ønske. Det er vist bare lidt rumleri fra konsollerne (gid fanden havde de konsol-konverteringer). Vil man prøve SUPER FF, så er Colin Mcrae Rally 2 (Ja, jeg mener CMR2!!), eller den føromtalte GTR demo http://www.bhmotorsports.com/GTR/downloads/2972, den er også virkelig god. Grand Prix Legends kan også ved hjælp af en masse tweaking udvise særdeles gode FF-effekter. Med FF-effekter mener jeg ikke bare lidt rumlen, når man kører over en curbe, eller rumleri når man kommer uden for banen. Specielt i CMR2 kan følgende opleves på asfaltstrækninger. Når man kører for hurtigt i sving, bliver rattet pludseligt løst (forhjulene skrider), let en smule, kun en smule, på gassen, og mærk rykket i rattet, når forhjulene får grip igen. Ovenstående er kun et eksempel, men illustrer godt, hvor vigtigt FF-effekter er for en realistisk følelse af at køre bilen. Lyden i Toca 2 er lidt tynd, da der mangler "bulder" i de store V8'ere, men det er vist nævnt. Motorlyd i CMR 4 er noget bedre (det er FF-effekterne også, selvom de ikke er så gode som i CMR2).

Som seriøst race er det dog stadig F1 Challenge 98-02 der er min foretrukne SIMULATOR, mens Toca 2 nu er mit foretrukne "legetøj".



Niels skrev torsdag den 13 maj 2004 kl. 12:59: [ svar | nyeste ]
Hej Rune: Hvordan vil spillet køre på et ældre GFX som GeForce4Ti4600 128mb ram ? Kan man godt spille i 1024x768 32bit opløsning (uden AF og Ani) og få gode spilbare FPS (over 35FPS). Bruges der DX9 effekter i spillet som et GF4 ikke kan vise eller er det DX8 effekter ?

Jeg spørger på min brors vegne da han sidder med Epox Nforce 2 Ultra 400 bundkortm 2x256mb pc3200 ram, AMD XP1700+@XP2600, Asus GeForce4 Ti4600 128mb og Windows98SE.

(jeg kan se du har smidt win98SE ud og langt winXP Pro ind på din PC ;-) )



Rune skrev torsdag den 13 maj 2004 kl. 13:12: [ svar | nyeste ]
Pröv demo'en, saa burde du nemt kunne se, hvor godt spillet afvikles (er aktuelt til konference, saa ingen aa, ö og ae). Jeg tror ikke, at der anvendes DX9-effekter af betydning i spillet.


Martin Hansen skrev torsdag den 13 maj 2004 kl. 14:30: [ svar | nyeste ]
Hvis du bare kører i 1024x768 med normal i alt så kan du sagtens køre spillet optimalt. Jeg kører med 1024x768 og har alt på high på et 9700 PRO. Den kører med ca. 60 fps.


Kenneth skrev fredag den 14 maj 2004 kl. 12:21: [ svar | nyeste ]
Hej Rune. ikke for at ødelægge det hele men jeg vil lige høre om du kan hjælpe mig med den her tråd: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/06/23/8298251 selv om den er lidt gammel efter hånden. Det ville være rigtig godt hvis du vil hjælpe mig.


KleitusIV skrev fredag den 14 maj 2004 kl. 12:57: [ svar | nyeste ]
Hvordan kører det med rat?

Jeg har et MS ForceFeedback rat og det er totalt nice i NFSU og MS Rally Championship, men i CM er det noget af det ringeste jeg nogensinde har oplevet!!! Dette gælder for alle CM spil - de er SÅ ringe programmeret til FFB rat (mit i hvert fald) så jeg slet ikke gider beskæftige mig med det!



Ymer skrev mandag den 17 maj 2004 kl. 11:09: [ svar | nyeste ]
KleitusIV - ^^^ Har du evt. prøvet at bruge dine små øjne og kikket lidt længere oppe efter en post fra Sven omkring FFB rat? ^^^


Lars M skrev tirsdag den 18 maj 2004 kl. 10:26: [ svar | nyeste ]
Hey!

Jeg købte ovennævnte spil i går og jeg har nogle problemer med lydsiden. F.eks. når jeg rammer en bil begynder lyd at skratte så man næsten ikke kan høre motorlyden. Meget belastende. Havde samme problem i demoen. Håber der er nogen som kan hjælpe mig! Tak



Rune skrev tirsdag den 18 maj 2004 kl. 12:16: [ svar | nyeste ]
Check, at du benytter nyeste drivere til dit lydkort og bundkort - evt. også nyeste bios. Anvender du EAX Advanced HD, så prøv at deaktivere denne egenskab - prøv evt. at reducere lydkvaliteten til "standard" (hvis den står til "Ultra") osv.


Lightning skrev tirsdag den 18 maj 2004 kl. 16:19: [ svar | nyeste ]
Der er udgivet en upgrade 1,1.

http://www.codemasters.co.uk/tocaracedriver2/news.php?id=249

Det kan være den løser dit problem, Lars M



Lars M skrev tirsdag den 18 maj 2004 kl. 16:40: [ svar | nyeste ]
@Lightning Der var problemets løsning! ;) TAK!!


Moby-Dick skrev onsdag den 19 maj 2004 kl. 20:26: [ svar | nyeste ]
hej rune. bare af ren nysgerrighed: hvad har du brugt til styring i spillet? tastatur? joystick? rat? tænkte bare at det kunne være interessant at vide, så vi læsere vidste på hvilket grundlag du har bedømt spillet. for der er virkelig en VERDEN til forkel om man benytter et standard tastatur med 4 simple piletaster, eller et rigtig kvalitets-wheel med kraftig force-feedback. det betyder UTROLIG meget for "følelsen" af at køre...


Rune skrev onsdag den 19 maj 2004 kl. 20:30: [ svar | nyeste ]
Tastatur + Gravis Gamepad Pro har jeg testet spillet med. Gamepad virker umiddelbart mest præcist, men jeg er desværre så vandt til tastaturstyring i racerspil, at jeg er gået tilbage til dette - måske derfor jeg ofte ser mine modstanderes baghjul via Internettet :-)


Moby-Dick skrev torsdag den 20 maj 2004 kl. 12:31: [ svar | nyeste ]
hehe... hvis du ikke spiller diverse racerspil med et rat, vil jeg MEGET varmt anbefale dig at prøve det. det giver noget HELT andet! da jeg havde downloadet demo'en af TRD2 spillede jeg selv med tastatur, da jeg ikke kunne finde nogle steder at sætte mit rat op i spillet. det var ok, men det var lige som om der manglede noget i forhold til mine andre bilspil. da det så endelig gik op ´for mig at det KUNNE lade sig gøre at benytte mit rat i spillet, blev oplevelsen en HELT anden. der er noget specielt ved at skride ud i et sving og mærke rattet trække til den anden side, mens du i dine fingre mærker et nært forestående spind ud i rabatten, men i sidste øjeblik lætte lidt på gassen og få hevet bilen på rette kurs. og denne følelse kan man sagtens få i TRD2, selvom force-feedback-understøttelsen ikke er særlig avanceret (hvilket vist også er nævnt tidligere). men under alle omstændigheder: hvis man VIRKELIG vil opleve et bilspil (og som læser her på siden gennem laaang tid, tror jeg godt at jeg ved at oplevelsen er ALT for dig Rune), så kommer man ikke uden om et godt rat. så jeg vil meget varmt anbefale at du sparer lidt på diverse headsets og lignende og sætter relativt få penge af til et godt rat: jeg har kigget lidt, og du (og andre) kunne måske kigge nærmere på følgende produkter (som jeg ikke har personlige oplevelser med):

til den kræsne bruger: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18673 test: http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=1237

i den lidt billigere ende: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18658 test: http://www.firingsquad.com/hardware/formulaforcegp/

der findes mange andre på markedet. bl.a. laver microsoft også nogle. jeg benytter mig selv af et trustmaster force-feedback racing wheel, som desværre ikke laves mere.



Moby-Dick skrev torsdag den 20 maj 2004 kl. 13:00: [ svar | nyeste ]
... og jeg undskylder for diverse taste- og stavefejl. det gik lidt hurtigt. jeg skulle måske lige tilføje at jeg med få undtagelser næsten altid kommer ind som nummer ét når jeg spiller spillet online, og jeg tror jeg kan takke mit rat for dette.


Rune skrev søndag den 23 maj 2004 kl. 21:59: [ svar | nyeste ]
Bemærk, at ATi har begået en alvorlig fejl med Catalyst 4.5, dvs. skygger på bilerne i TOCA Racer Driver 2 deaktiveres med Catalyst 4.5 - læs evt. mere her:

http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?s=004a5c55735cc363e41624b5f4a2e703&threadid=38733


Rune skrev mandag den 24 maj 2004 kl. 16:26: [ svar | nyeste ]
Her er i øvrigt et ægte billede fra DTM, hvis enkelte skulle ønske at sammenligne billederne i ovenstående artikel med virkeligheden:


Kilde: http://www.autoreview.ru/new_site/year2003/n06/sport/1.htm


Lars M skrev tirsdag den 25 maj 2004 kl. 19:01: [ svar | nyeste ]
Jeg er kommet til et løb hvor det regner og den bil jeg har laver hjulspind hele tiden. Jeg styrer med tastatur. Er der noget jeg kan gøre ved dette problem sådan at følsomheden på acceleration i første og andet gear ikke er så voldsomt? Det er mega irriterende da jeg ikke kan komme videre!!


Rune skrev tirsdag den 25 maj 2004 kl. 19:38: [ svar | nyeste ]
Prøv at undgå at holde speederen for meget nede, så du ikke laver hjulspin; det kræver en del træning, men burde kunne lykkedes - jeg har efterhånden oplevet mange baner, som jeg indledningvist troede ville være umulige at klare, men med en del træning, så plejer det alligevel at lykkes (men husk at holde pauser, så du ikke ender med at smide PC'en ud af vinduet :-) En god måde at træne på kan også være at benytte "Ghost Car" på en bane - på denne måde konkurrerer man kun mod sig selv, men lærer en bane meget grundigt at kende.


Lars M skrev onsdag den 26 maj 2004 kl. 01:04: [ svar | nyeste ]
@Rune Desværre. Har smidt computeren ud af vinduet! ;) Ej, tæt på. Ja det handler vel bare om træning, men er sgu ved at være træt af at hænge fast i den samme bane!



Rune skrev onsdag den 26 maj 2004 kl. 01:32: [ svar | nyeste ]
Hjælper intet, så kan man via internettet få adgang til baner, der er længere fremme, end du aktuelt befinder dig (medmindre patch 1.1 fikser dette...). Jeg var f.eks. langt fra DTM-banerne på et tidspunkt og "joinede" en DTM-bane over internettet - bagefter havde spillet registreret, at jeg i singleplayer championship var nået til DTM. Men det er vel at snyde lidt :-) Værd at huske på er vel også, at jo sværere det er at vinde, desto bedre bliver sejren - men man skal nok have visse masochistiske personlighedstræk for rigtigt at kunne nyde TOCA Race Driver 2 :-)


Lars M skrev torsdag den 27 maj 2004 kl. 20:11: [ svar | nyeste ]
Nu er jeg kommet til den bane hvor jeg skal køre mod Stomper alene i nogle Hotrods. Jeg kan ikke komme igennem banen. Er der en cheat sådan at man skipper banen?


MaLK^ skrev søndag den 30 maj 2004 kl. 11:54: [ svar | nyeste ]
Understøtter spillet trykfølsomme gamepads, og kan man få et trykfølsomt gamepad til PC??

Jeg havde TOCA 1 til PS2 og der var der mange af løbene der kun kunne vindes hvis man ikke lavede for meget hjulspin i starten, og det kunne kun undgås ved at undlade at trykke knappen helt i bund.

Håber der er en der kan svare på dette da jeg tænker på at købe spillet imorgen, men hvis man ikke kan få et gamepad eller joystick der understøtter trykfølsomhed?? så kan det næsten være ligemeget.



Rune skrev søndag den 30 maj 2004 kl. 12:16: [ svar | nyeste ]
Medmindre nogle at vore læsere kan besvare dit spørgsmål, så prøv at formulere dit spørgsmål på engelsk i dette forum:

http://community.codemasters.com/forum/forumdisplay.php?s=fe31c982d6647438ca4f5519274d34cb&forumid=123


Rune skrev søndag den 30 maj 2004 kl. 12:20: [ svar | nyeste ]
Patch 1.2 er udkommet et TOCA Race Driver 2 - download her (12,8MB):

http://www.codemasters.co.uk/support/findpatches.php?showdetails=13907


Rune skrev mandag den 31 maj 2004 kl. 23:43: [ svar | nyeste ]
Endnu en anmeldelse af TOCA Race Driver 2, der nåede 90% (9/10) mht. gameplay; her er et uddrag fra anmeldelsen:

"This game takes the lead in being the best race simulator due to its realistic physics, control and graphics aswell as the diversity of cars and circuits."

Læs det hele her:

http://www.fragland.net/index.php?page=reviews&rid=359


MaLk^ skrev fredag den 04 juni 2004 kl. 13:33: [ svar | nyeste ]
Hvad er det at tryksensitive gamepads hedder?

Er det analog eller er det digital?



Mick skrev fredag den 04 juni 2004 kl. 15:26: [ svar | nyeste ]
Ingen af delene!

Hvad du tænker på er nok "touchpads" - som fx.: http://www.tifaq.com/mice/touchpads.html

"digital" og "analog" henviser i stedet til måde de arbejder på.



Erik Winther skrev fredag den 04 juni 2004 kl. 14:00: [ svar | nyeste ]
Det kan godt være det ikke rammer mange, men for dem det gør....Jeg har et Audigy2 og et sæt Altec Lansing 4.1 Speakers, det jeg opdagede var manglende lyd detaljer, jeg plejer at have Lydkortet på Quadsound og samme indstilling på Speakers i spil, ved musik kører Speakers så Prologic....Hele situationen driller fordi det ikke er et 5.1 Speaker sæt, men vi der har dem er glade for dem, man skal jo bare vide hvordan de arbejder bedst.

Det var dog lige her jeg blev snydt, jeg havde på fornemmelsen at jeg manglede noget af detaljerne i Race Driver 2, uanset Quad eller Prologic, jeg har settings i max i spillet, men skifter jeg fra kameraet bag bilen og ind i bilen, kommer der en del mere knald på, men kun et split sekund, jeg prøvede så forskellige indstillinger, men lige lidt hjalp det, specielt Quad flyttede motorlyden om bag mig, det fik mig på den ide at spillet sluser lyden ud gennem 2/2.1 til Prologic på mit Speaker sæt.

Så nu skal jeg lige love for at der er brøl i luften, særlig ved kørsel gennem tunnel og i byer, som sagt nogle kan måske bruge dette til noget.

Det eneste jeg mangler nu er FSAA, men jeg har ikke prøvet Catalyst 4.4 fordi jeg tidligere ikke synes den styrer AA og AF ordentligt, dette er vigtigt med de mange spil jeg har inde, Catalyst 4.2 kan klare næsten alle spil i samme indstilling, jeg er ikke tændt på at mine 3 drenge skal pille ved dem afhængig af det de spiller.



MaLk^ skrev fredag den 04 juni 2004 kl. 15:05: [ svar | nyeste ]
Jeg har et audigy ls og et creative 2.1 højtaler sæt og har også på fornemmelsen at der er noget i lyd indstillingerne der ikke er som det skal være.

Når jeg kører og ser inde fra bilen og udover kølerhjelmen er der næsten ingen motorlyd (på nogle biler slet ingen) det bliver dog en smule bedre når jeg kigger til siden inde fra bilen af, men kan det være rigtigt at man i nogle biler ikke kan høre nogen motorlyd (eller meget meget lav motorlyd)?

Hvis der er nogen der kan svare på dette og også på mit forrige spørgsmål om analog kontra digital gamepads ville jeg blive glad.



Erik Winther skrev fredag den 04 juni 2004 kl. 20:27: [ svar | nyeste ]
MaLK ~ Jeg antager du bruger Creative's software, så brug Speaker Settings og vælg 2/2.1 som udgangspunkt, det skulle vel give ønskede resultat, hvis spillet kan skallere derned, tror de har forestillet sig noget mere, end vores <5.1 Systemer........Jeg læste også at nogle skruede Hardware Accellerationen ned på Basis, nest mindste, det piller også mangfoldigheden ned.

Kan kun give Mick ret, Analog og Digital er arbejdsmåden........Tror du hellere må omformulere spørgsmålet, inden jeg må lave næste gæt, det ville så være force feedback, men det er nok heler ikke det du er ude efter.



MaLk^ skrev mandag den 07 juni 2004 kl. 14:33: [ svar | nyeste ]
Det jeg mener er at på PS2 kan man enten vælge analog eller digital, og der er kun en af de to indstillinger der gør at jo hårdere man trykker på knapperne jo mere bliver speederen trykket i bund i TOCA 1.

Og jeg er ude efter et pad der kan gøre det samme på PC, da det er frustrerende at få en elendig start fordi at man laver det vildeste hjulspin.



Erik Winther skrev mandag den 07 juni 2004 kl. 15:56: [ svar | nyeste ]
Ja det kan godt irretere og jeg forstår hvad du mener, men de fleste ville vel sige, Rat og Pedal eller Joystick er værktøjet på en PC og ikke et Gamepad, nu bruger jeg endda mit tastatur og der har jeg samme "all or nothing" effekt, så det skal bare times og er forbundet med lidt held, i NFS underground er det jo ike anderledes....Men i Race Driver 2 kan man dog udbedre en dårlig start ved at være lidt hård ved materialet, specielt i hårnåle sving,hehe.


DaDDy_DK skrev mandag den 07 juni 2004 kl. 23:22: [ svar | nyeste ]
Hejsa..læste MalK^`s spørgsmål angående analog acceleration på et joypad..havde selv irriteret mig en del under start i TRD2,og da jeg helst vil bruge mit joypad, (et logitech wingman cordless) prøvede jeg at sætte gas/speederen til den højre analoge pind/hat eller hvad den nu hedder, og det virkede faktisk upåklageligt, ingen vilde hjulspind i starten, deacceleration i svingene, og man vender sig faktisk ret hurtigt til styringen. Jeg har selv et logitech wingman ff rat ligende men føler mig lidt som en Brian når jeg sidder (eller nærmere sagt min kone gør) der med hjelm og læderhandsker ,og læner mig ud til det yderste på mit recarosæde (kontorstol)for ikke at smutte i rabatten. Nej for at sige det som det er så er det er lidt nemmere at hive joypatten ude af hanskerummet (skuffen). Men det skal lige siges, er man til knapper skal man nok finde et alternativt pad.......................HILSEN KURT --VROMM--VROMM


Jonny_DK skrev torsdag den 17 juni 2004 kl. 12:41: [ svar | nyeste ]
Hej med jer ToCA Race Driver 2 det er bare noget der rykker. Jeg vil så lige instaler det på min lillebrors pc via lan fra midt dvd drev, det kan man også godt, men når jeg så vil starte spillet op på hans pc så kan den ikke finde ud af at tjække serie koden over på min pc ??? Er det mig der gør noget forkert..

Hilsen Jonny



Erik Winther skrev torsdag den 17 juni 2004 kl. 13:46: [ svar | nyeste ]
Tror du bør smide 250kr efter et DVD-Rom, indtil der kommer en No_DVD Patch, er det check uundgåeligt og et netværks Drev, svarer lidt til Virtual Drev, det er jeg ikke sikker på TRD2 er tilfreds med.


Rune skrev søndag den 27 juni 2004 kl. 13:42: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at kommende Catalyst 4,7-drivere fikser skygge-problemer i TOCA Race Driver 2:

"The new ATI betas fixes the shadows finally so FSAA works WITH shadows set to highest quality. Disable the stupid bonnet reflection thing ofcourse and then you are good to go. FPS also went up and drivers support he temporal AA by the way."
Kilde: http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?s=d2eb4aa624c07bdc41447b08d232a4f4&threadid=41783

Http://www.guru3d.com har Catalyst 4,7 i beta-version, så må vi se, om problemer med Far Cry og Thief III også er løst...


Rune skrev søndag den 27 juni 2004 kl. 18:20: [ svar | nyeste ]
Jeg testede netop beta-Catalyst 4,7 og skyggerne er ganske rigtigt tilbage i TOCA Race Driver 2. Fejlen i Far Cry er der dog stadig, mens Thief III så ud til at virke relativt fint (dvs. der var måske en ukorrekt flimrende skygge i ny og næ, men jeg kan ikke huske, om Catalyst 4,4 gjorde tilsvarende og om dette er normalt i spillet).


Crunch skrev fredag den 09 juli 2004 kl. 13:30: [ svar | nyeste ]
Bekræftet at Toca Racedriver 2 er fixed med de nye officielle Cat. 4.7


Erik Winther skrev fredag den 09 juli 2004 kl. 15:03: [ svar | nyeste ]
Taget i betragtning at FSAA ikke fungerer på RD2, kan man vel næppe tale om "fixed", selv på 2048x1536 er der tydelige tegn på mangel af Antialiasing, at skyggerne er med er da fint nok, men modsat 4.4 er det nødvændigt at vælge Application Preference for FSAA for ikke at miste dele af grafikken, denne indstillingen gør at en del andre spil IKKE benytter det længere, bla. F1 Challenge og UT2004, at skifte indstilling pr. Spil, nej tak, men disse spil kører fint på Cat 4.4 ~ http://www.pcsline.dk/files/all_the_games.jpg


Rune skrev fredag den 09 juli 2004 kl. 16:57: [ svar | nyeste ]
Det er nu flere måneder siden, at TOCA Race Driver 2 udkom, men dette spil ser ud til at ældes som en bedre rødvin, så vi har valgt at forøge gameplay-vurderingen fra 90% til 92%. Dvs. TOCA Race Driver 2 har fremragende langtidsholdbarhed, og kræver en meget stor portion træning, såfremt man vil klare visse særligt vanskelige baner. Denne ændring af gameplay-vurdering er også for at markere, at vi oplever TOCA Race Driver 2 som det aktuelt bedste racerspil til PC; og dette er udelukkende vurdering af gameplay - dvs. grafikken er klart flottere i Colin McRae Rally 04 og i Need for Speed Underground ifht. TOCA Race Driver 2, men indholdsmæssigt og omfangsmæssigt har TOCA Race Driver 2 næppe nogen konkurrence. Dvs. der er en helt specielt fornemmelse over TOCA Race Driver 2, og spillet kræver ekstremt meget koncentration, da blot en smule usikkerhed ved betjening af bilernes bremsesystemer samt styring kan betyde, at alt er tabt. TOCA Race Driver 2 er således det hidtil mest overbevisende, som jeg har oplevet mht. at viderebringe fornemmelsen af virkelig at køre racerløb (man kan næsten dufte benzinen og motorolien på flere baner - og de biler, som tilbyder 300+ km/t, medfører fantastisk fartoplevelse). Jeg har i øvrigt konsulteret Erik Winther for at høre hans mening om spillet, og jeg tillader mig her at gengive et par af hans ord om TOCA Race Driver 2, som jeg finder karakteriserer spillet på glimrende måde:

"... jeg har aldrig været så tændt på et kørespil, som jeg er det på RD2... Jeg har været så højt oppe at køre, at jeg har måttet fjerne ting som fjernbetjening og andre dyrere ting, indenfor rækkevidden, har sikkert mellem 5-600 runders erfaring på enkelte baner, der har drillet mig meget... At man så skal op på 2048x1536 for at få de fleste takker ud af RD2 er grunden til, jeg har ofret min TFT til fordel for et mega skrummel af en IBM 275P 6652-T3N [...] men det var det værd, og det skyldes ene og alene RD2, så jeg må mene spillet er ca 3700kr værd"

Så det er muligt, at endnu højere vurdering end 92% ville kunne forsvares, men grundet enkelte baner, som efter min opfattelse trækker ned, så tror jeg, at denne nye værdi er tilstrækkelig.


d40ab870.rev.stofanet.dk skrev onsdag den 11 august 2004 kl. 21:41: [ svar | nyeste ]
Hej alle sammen hvis i har en cd key til Toca Race Driver må jeg så ikke få den jeg har nemlig mistet min???? Hjælp mig

Cralle7



Rune skrev onsdag den 11 august 2004 kl. 23:01: [ svar | nyeste ]
Bemærk at udlevering af CD-keys ikke kan ske her på sitet, og vi kan ej heller stå for formidlingen af koder, der vil kunne muliggøre piratkopiering; derfor har jeg desværre været nødsaget til at fjerne et svar fra Erik Winther, selv om jeg er klar over, at Erik kun forsøger at hjælpe i den bedste mening. Har du mistet din CD-key, så prøv at tale med din forhandler (især hvis du kan vise din forhandler, at du er i besiddelse af original DVD) - men ellers du bliver nok nødt til at købe spillet endnu en gang, desværre.


KuLLa skrev onsdag den 22 september 2004 kl. 22:29: [ svar | nyeste ]
Bliver bilen snavset når man kører rally?

/KuLLa



Rune skrev mandag den 04 oktober 2004 kl. 15:56: [ svar | nyeste ]
Bilen bliver ikke snavset, men du hvirvler en masse jord og småsten op - bilen bliver endvidere dynamisk beskadiget, hvis du kører ind i forskellige objekter.


Rune skrev mandag den 04 oktober 2004 kl. 15:35: [ svar | nyeste ]
Tom's Hardware har netop testet et meget stort antal grafikkort i Toca Race Driver 2, og eftersom dette spil kun sjældent testes på særligt omfattende måde, så bringer vi her henvisning til resultaterne (Catalyst 4,9 (officiel WHQL-certificeret referencedriver) anvendt til ATi grafikkort, beta-Forceware 65.75 (WHQL) til Nvidia grafikkort):

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-12.html


Omfufu skrev mandag den 04 oktober 2004 kl. 16:46: [ svar | nyeste ]
Jeg er nu nået til 65% gennemført af singel player delen, og jeg må sige spillet holder endnu.

Dog har jeg store problemer med fejl i lyden, jeg får tit kraftige hyletoner mens jeg spiller, og det er meget irreterende. Jeg har ledt over alt efter en patch eller en anden update der kan virke, men jeg har intet fundet. Mit lydkort er SB Audigy Audio Platinium [A800] Er jeg den eneste der får den fejl?

En anden ting jeg godt kunne tænke mig var at spørge om nogle evt var friske på at spille det lidt online, jeg er træt af at spille med folk fra usa osv på grund af lag tiden, hvilket sikkert ville kunne blive en hel del bedre hvis man var nogle fra dk.

Til sidst er jeg enig i upgraderingen i den samlede vurdering. :0) Alt for lækkert spil :)



Rune skrev mandag den 04 oktober 2004 kl. 18:18: [ svar | nyeste ]
Jeg bruger selv Audigy og anvender sidste nye EAX4-drivere fra Creative Labs. Jeg har ikke installeret andet end driverne (dvs. ingen surround mixer osv.), og jeg har ikke oplevet problemer med lyden i noget spil (WinXP Pro SP2, DX9.0c). Prøv evt. at søge på det officielle forum mht. Toca Race Driver 2:

http://community.codemasters.com/forum/forumdisplay.php?s=fe31c982d6647438ca4f5519274d34cb&forumid=123

Flere har også oplevet problemer efter installation af SP2, jeg har dog indtil videre ikke haft problemer.


Erik Winther skrev tirsdag den 05 oktober 2004 kl. 00:51: [ svar | nyeste ]
XPSP2 + SB Audigy2 og alle Drivere på plads, samt mixer m.m. Ellers er der ikke meget saft i effekterne.....Jeg er dog tvunget til at sætte lydkortet til 2 Speakers og så vælge ProLogic på mit Altec Lansing sæt. Ellers er der ikke surround på, tja, sådan var det fra 1'rste gang jeg spillede TRD2, sådan er det også nu, dengang Server 2K3, nu XPSP2, sååeee

Der er dog enkelte situationer med kraftige skratlyde og hyletoner, hvis jeg skruer for højt op for FSB'en, specielt i UT2004, resultatet er en frossen skærm og en høj hylen i højttalerne, reset er eneste udvej, dette sker dog aldrig hvis jeg ikke bevæger mig på grænsen af det stabile.

Har lige tæsket 15 Deathmatch baner igennem, efter instalation af Cat.4.11B og det var dejligt at se at den yder mere end 4.8B som ellers er den sidste der leverer FSAA ordentligt, ved samme indstilling, på de spil jeg plejer at spille og sammenligne, eneste downside er den stadig værende situation med HiRes Bonnet i TRD2, den bliver jeg nød til at slå fra, ellers fungerer FSAA ikke på spillet.



MaLk^ skrev tirsdag den 05 oktober 2004 kl. 16:33: [ svar | nyeste ]
Du husker vel at låse AGP/PCI når du hæver FSB?

Ellers kan de hyletoner betyde at dit lydkort lider.



Erik Winther skrev tirsdag den 05 oktober 2004 kl. 17:53: [ svar | nyeste ]
Nej det gør jeg ikke, da det ikke er muligt på mit Bundkort ;)


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende