Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Optimale AGP-indstillinger i bios
noget andet :) af Webmaster Saturday den 31 August 2002 kl. 18:24 [ Andet ]
Vi har kigget nærmere på, hvilke AGP-indstillinger, der virker mest fordelagtige med nyere grafikkort. Så her kan de se resultater med AGP Aperture Size 4 - 256 MB, Fast Writes og AGP Performance Control. Vi har dog taget udgangspunkt i AGP4x, da AGP4x i tidligere undersøgelser har været en lille bitte smule hurtigere end AGP2x og hurtigere end AGP1x.

Udgangspunktet for denne lille undersøgelse var et GeForce3 grafikkort med 64MB ram. Følgende hardware blev anvendt:

CPU: Athlon XP 1750/140 MHz
RAM: 2 x 256MB 175 MHz Samsung PC2700
BUNDKORT: Asus A7V333 Raid (bios 1007)
GRAFIKKORT: Asus V8200 (GeForce3) Deluxe (Detonatordriver 30.82)
STYRESYSTEM: Windows98 (Via 4-in-1 4.40)

Vi valgte at undersøge Quake3 Arena version 1.17 med SSE-optimerede speed dll's i 1024x768x32 med alle detaljer i max., dog uden lyd (demo001 og nv15). Derudover anvendte vi Naturetesten i 3DMark 2001 SE i 1024x768x32. Men lad os først kigge på relevante AGP-indstillinger:

AGP-INDSTILLINGER I BIOS (AWARD)


Kilde: http://www.hexus.net/review.php?review=375

Muligheder for AGP-indstillinger er på KT333-bundkort begrænset til Graphics Aperture Size (4,8,16,32,64,128,256 MB), AGP Capability (1,2,4x), AGP Performance Control (disabled, enabled) og AGP Fast Write Control (disabled, enabled). Den hurtige matematiker kan hurtigt udregne, at der her er basis for en del kombinationer, så vi har naturligvis foretaget et par begrænsninger for at undgå sved. Først og fremmest gider vi kun teste AGP Capability på 4x, da 4x er mindst lige så hurtig som 2x og hurtigere end 1x (se også tidligere resultater her på sitet). Vi har således valgt at fokusere på Aperture Size kombineret med Fast Writes som udgangspunkt (dvs. AGP Performance Control er indtil videre deaktiveret). Dvs. vi starter med at fokusere på disse indstillinger:

AGP Graphics Aperture Size
AGP Fast Write Control
AGP Performance Control = disabled

Lad os kigge nærmere på Quake3 Arena:

APERTURE SIZE OG FAST WRITES



Tja, der er ikke det helt vilde at berette om, bortset fra, at Q3A ej er glad for 4MB Aperture Size. Der er ingen forskel på, om Fast Writes er aktiveret eller ej. Lad os checke det samme i den noget mere krævende Nature-test:



I denne test giver alt under 32MB Aperture Size reduceret ydelse. Og 256MB Aperture Size går helt galt i denne test. Det er dog muligt, at dette ikke er tilfældet for grafikkort med 128MB ram. Om Fast Writes er aktiveret eller ej betyder intet. Alle disse resultater er som tidligere beskrevet med deaktiveret AGP Performance Control. Selv om forskelle ofte var minimale blev de bedste resultater sammenlagt observeret med 128MB Aperture Size, når både Q3A og Naturetesten vurderes (med eller uden Fast Writes), dvs. bedste ydelse i Q3A og Naturetesten var hhv. 191,1 FPS og 37,8 FPS. Vi kan jo prøve, om vi kan påvirke disse resultater ved at aktivere AGP Performance Control med og uden Fast Writes:

AGP PERFORMANCE CONTROL OG FAST WRITES



Vi fandt tidligere, at AGP Aperture Size på 128MB var optimal med 64MB grafikkort, hvorfor vi her har taget udgangspunkt i denne indstilling. Ved at aktivere AGP Performance Control UDEN Fast Writes, opnåede vi en lille smule bedre resultater end MED fast writes (visse observatører vil måske her fremdrage analogi til aktiv flueparring, red.). Dvs. det giver op til 0,5% ekstra ydelse at aktivere AGP Performance Control, såfremt du ikke har aktiveret Fast Writes.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE KOMMENTARER

Der er desværre ikke megen ekstra ydelse at hente med diverse AGP-indstillinger, såfremt du allerede anvender AGP Aperture Size på 32, 64 eller 128 MB med eller uden Fast Writes (men anvender du 4MB Aperture Size er ovenstående gennemgang vel en gave fra himlen :-). Men i det mindste fik vi afklaret, at der ikke er den store forskel på diverse AGP-indstillinger (og kan med denne viden måske sove bedre om natten :-). Vi fandt dog, at ønsker du at presse den allersidste ydelse ud af din PC, så var Aperture Size på 128MB uden Fast Writes men med AGP Performance Control mest optimale indstillinger. En anden indstilling, nemlig AGP Sideband Adressing (SBA) kunne aktiveres via specielsoftware, men virkede ikke, dvs. PC'en gik i stå og skulle genstartes (SBA blev testet med og uden Fast Writes samt Performance Control - intet hjalp). Så SBA var desværre ikke til nogen nytte, hvilket kan skyldes, at SBA normalt er deaktiveret på Asus grafikkort for at øge stabiliteten ved AGP-overclockning. Bemærk også, at Fast Writes kan forårsage problemer på ældre bundkort, såsom KT266A (i hvert fald med ældre bios og ældre 4-in-1-drivere) og jf. ovenstående resultater, er der intet, der argumenterere for, at Fast Writes bør aktiveres på nyere bundkort. Du kan læse mere om indstilling af AGP Aperture Size på forskellige grafikkort her:

http://www.tweak3d.net/articles/aperture-size/index.shtml

Og her kan du finde se forskel på AGP8x og 4x:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/07/29/3767870

Og sluttelig er her resultater af AGP4x, 2x og 1x:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/01/12/24/9915285



Jakob Dam Knudsen skrev Saturday den 31 August 2002 kl. 18:33: [ svar | nyeste ]
God test!

Jeg kunne dog godt savne at se hvad der ville ske med et 128 Mb-kort, for som I skriver ville det måske give et andet billede mht. AGP Aperture Size.

Hvad med indstillingerne AGP Performance Control og AGP Drive Strength...?



Rune skrev Saturday den 31 August 2002 kl. 18:42: [ svar | nyeste ]
AGP Performance Control er dækket i ovenstående artikel, og AGP Drive Strength er ikke for børn (meget avanceret indstilling, såvidt jeg kan vurdere, relateret til Drive N Control og Drive P Control, forkerte indstillinger kan muligvis forårsage alvorlige systemfejl), så denne funktion har jeg ikke tænkt mig at pille ved (lad os satse på, at diverse bundkort-ingeniører har valgt fornuftige indstillinger).


Rune skrev Saturday den 31 August 2002 kl. 21:15: [ svar | nyeste ]
Nåeja, lad os lige vende tilbage til AGP Drive Strength, her er et citat:

"But be very, very circumspect when you increase the AGP Drive Strength on an overclocked AGP bus as your AGP card may be irreversibly damaged in the process!"

Dette citat stammer fra denne udførlige guide til AGP Drive Strength:

http://www.rojakpot.com/Speed_Demonz/BIOS_Guide/BIOS_Guide_02h.htm


Ole skrev Saturday den 31 August 2002 kl. 22:26: [ svar | nyeste ]
Omkring AGP Aperture Size, mener jeg, at man plejer at sige den skal være 2x det antal ram du har på grafikkortet, så et 128Mb kort skal have en AGP Aperture Size på 256Mb.


Rune skrev Sunday den 01 September 2002 kl. 00:01: [ svar | nyeste ]
Sandheden er måske lidt mere kompliceret, The Tech Report har verificeret, at GeForce3 Ti 500 med 64MB ram havde samme alvorlige problemer i 3DMark 2001 SE med 256MB Aperture Size, som vi konstaterede med alm. GeForce3 64MB. Underligt nok, så virkede et 32MB TNT2-grafikkort perfekt med 256MB Aperture Size. Problemet med GeForce3 64MB mht. 256MB Aperture Size er således måske ikke helt let at forklare. Læs mere her:

http://www.tweak3d.net/articles/aperture-size/index.shtml


GWiZ skrev Sunday den 01 September 2002 kl. 01:21: [ svar | nyeste ]
Hvad bliver Aperture Size brugt til, helt præcist?

Hvis det bliver brugt til teksturer ville det vel være naturligt at behøve mindre AS, jo mere RAM du har på dit grafikkort, ikk?



Rune skrev Sunday den 01 September 2002 kl. 01:59: [ svar | nyeste ]
Aperture Size er ekstra ram, som tildeles grafikkortet, og som kan anvendes ved behandling af teksturer samt andre data; jeg kan klart anbefale at læse denne detaljerede forklaring:

http://www.rojakpot.com/Speed_Demonz/New_BIOS_Guide/AGP_Aperture_Size.htm


kristian skrev Sunday den 01 September 2002 kl. 18:22: [ svar | nyeste ]
"speed dll's"? Er det noget der kan forøge mine FPS?


J.Mohr skrev Sunday den 01 September 2002 kl. 19:42: [ svar | nyeste ]
Det er 3parts optimerede dllér til quake3, dvs. de kun er relevante hvis du spiller q3 og ønsker flere FPS.
Jeg mener de kun virker i singelplayer mode.


Skrig skrev Sunday den 01 September 2002 kl. 18:38: [ svar | nyeste ]
Hvordan skal man sætte APERTURE SIZE til GF4-ti4400,128 ram udgave?



Rune skrev Sunday den 01 September 2002 kl. 21:11: [ svar | nyeste ]
Sandsynligvis til 128MB, men du kan jo prøve med 256MB og undersøge, om 3DMark 2001 SE giver højere ydelse med 256MB end 128MB.


Anders skrev Sunday den 01 September 2002 kl. 19:49: [ svar | nyeste ]
Jeg kunne ik lig finde et forum herinde, så jeg vil spørge her, håber ik det er imod nogle regler. Til rune: Hvilket bundkort vil du anbefale til en P4 Northwood 2,53ghz , har selv set på et Asus P4S8X ATX, men det er til DDR ram. Kan det betale sig at købe et bundkort til RDram??? jeg læste din kommentar omkring forskellen på amd og intel med hensyn til pipeline osv, men hvilket GODT bundkort er til RDram???



Rune skrev Sunday den 01 September 2002 kl. 21:09: [ svar | nyeste ]
Asus P4T533-C (i850E) er fremragende bundkort til PC1066 RDram, men jeg ville nu foretrække Asus P4S8X som med PC3200 tilbyder stort set samme hastighed som i850E - og derudover: AGP8x, ATA133, USB2.0, PC3200, ægte 166 MHz FSB (=optimal overclockning af 133 MHz FSB P4 cpu'er) og billigere pris.


Kristian Espensen skrev Sunday den 01 September 2002 kl. 21:00: [ svar | nyeste ]
:-D Er der noget galt med dette forum: http://www.hardwaretidende.dk/forum/list.php?f=7 ?


80.62.18.164 skrev Monday den 02 September 2002 kl. 17:57: [ svar | nyeste ]
Jeg har p4t533-c og den maksimale fsb er 150, så med min 2,26 kommer den op 2,5 så dette bundkort skal du ikke vælge hvis du skal overclocke ekstremt. Men ud over det så kører det rigtigt godt og jeg er meget glad for det. Hvis du gerne vil spare så vælg ddr men er du meget glad for computere så tag P4t533-c.

Hvis man har 128mb er det så dårligt, som jeg og sætte det til 256mb( i testen kører i med 64mb)?



Rune skrev Monday den 02 September 2002 kl. 21:51: [ svar | nyeste ]
Du kan jo prøve det, men teoretisk set behøver du mindre Aperture Size, jo mere ram du har på grafikkortet. At størrelsen af Aperture Size er proportional med (2x) ram på grafikkortet er en misforståelse.


Rune skrev Wednesday den 11 December 2002 kl. 12:30: [ svar | nyeste ]
Cybernet har testet forskellige indstillinger for AGP Aperture Size på Asus KT266A bundkort med Athlon XP 2000+, 256MB ram og GeForce4 Ti 4200 64MB (Det. 40.72)). Resultaterne er dog så varierede, at det er vanskeligt at konkludere noget som helst, og hvorvidt biosindstillinger såsom FastWrites mm. var aktiveret beskrives intetsteds, læs det hele her:

http://www.cybercpu.net/howto/basic/AGP_aperture/index.asp


WinWiz skrev Saturday den 25 January 2003 kl. 01:34: [ svar | nyeste ]
Jeg lagde lige mærke til at Video memory cache mode i testen er sat til UC, UCWS giver lidt bedre ydelse med Geforce grafikkort! Jeg har selv testet lidt på min PC (VIA 266A med GF3 ti200) og UCWS betyder faktisk meget mere end FastWrites og SideBand.


Rune skrev Saturday den 25 January 2003 kl. 09:19: [ svar | nyeste ]
Billedet, som omhandler biosindstillinger, stammer fra Hexus.net og har intet med ovenstående resultater at gøre (billedet viser blot mulige biosindstillinger) - og faktisk var UCWS aktiveret mht. testresultater (jeg anvender stadig en del dos-programmer, hvor UCWS kan betyde meget, eller gjorde det i hvert fald med Pentium2-3, har faktisk ikke testet dette grundigt med Athlon XP).


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende