Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (19)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


Radeon 9800 Pro (ATi R350) mod GeForce FX 5800 Ultra - omfattende testresultater
Grafikkort af Webmaster Thursday den 06 March 2003 kl. 18:12 [ Grafikkort ]
Før GeForce FX 5800 Ultra kan leveres fra diverse grafikkortproducenter, er det lykkedes ATi at udgive ny generation af grafikkort baseret på R350 VPU'en. Vi kigger i denne artikel nærmere på, hvor hurtige Radeon 9800 Pro grafikkort er ifht. GeForce FX 5800 Ultra og Radeon 9700 Pro.


Radeon 9800 Pro minder meget om Radeon 9700 Pro, dvs. støjsvag køler, men forbedret ydelse

Det kan dog nævnes, at R350 er en forbedret VPU ifht. R300, og ikke blot anvender højere taktfrekvens. Ifølge ATi er nogle af de vigtigste forskelle NV30 og R350 følgende:


Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/atiradeon9800pro.shtml

Forskelle mellem Radeon 9700 Pro (R300) og Radeon 9800 Pro (R350) er følgende:


Kilde: http://www17.tomshardware.com/graphic/20030306/index.html

Dvs. Radeon 9800 Pro tilbyder en masse evolutionære forandringer ifht. Radeon 9700 Pro, og er således ingen "revolution". De umiddelbart vigtigste forskelle på diverse forskellige grafikkort kan ses her:


Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/atiradeon9800pro.shtml

Dvs. at Radeon 9800 Pro ifht. Radeon 9700 Pro anvender 17% hurtigere VPU og 10% hurtigere ram. Takket være evolutionære forbedringer er Radeon 9800 Pro dog først og fremmest blevet markant bedre ifht. Radeon 9700 Pro mht. ydelse med kantudglatning og anisotropisk filtrering, hvilket vi vil se nærmere på nedenstående.

Nedenstående testresultater er blevet til med Catalystdriver 7.84 til Radeon 9800 Pro, mens Catalyst 7.83 er anvendt til Radeon 9700 Pro. Til Nvidia grafikkort er anvendt Detonator 41.09 (HotHardware), 42.63 (Anandtech), 42.68 (Tech-Report), 42.69 (HardOCP) og 42.72 & 43 (Toms Hardware). High-end cpu'er og bundkort er anvendt i alle test. Vi starter med Quake3 Arena, og er naturligvis kun interesserede i 1600x1200-opløsning, da Radeon 9800 Pro er rettet mod entusiaster (high-end):

QUAKE3 ARENA


Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/atiradeon9800pro.shtml

HotHardware har desværre ikke sammenlignet med GeForce FX 5800 Ultra, men vi ser dog her, at Radeon 9800 Pro er 13% hurtigere end Radeon 9700 Pro. Eftersom Quake3 Arena ikke understøtter aktuelt avancerede VPU-egenskaber, så ser vi her, at forskellen på Radeon 9800 Pro og Radeon 9700 Pro svarer fint til de anvendte taktfrekvenser. Men hvad mon der sker, når 4x kantudglatning (4xFSAA) og 8x anisotropisk filtrering (8xANI) aktiveres?


Kilde: http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/atiradeon9800pro.shtml

Radeon 9800 Pro er nu 16% hurtigere end Radeon 9700 Pro, dvs. resultaterne ser stadig ud til at kunne relateres til anvendte taktfrekvenser. Mon Anandtech er enig?


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1794

Anandtech fandt, at Radeon 9800 Pro var 12% hurtigere end Radeon 9700 Pro i Quake3 Arena med 4xFSAA og 8xANI. Radeon 9800 Pro var her 25% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra - og hertil kommer, at Radeon 9800 Pro er lige så støjsvagt (og optager kun et slot på bundkortet) som Radeon 9700 Pro. Vi fortsætter med Serious Sam 2:

SERIOUS SAM 2 - THE SECOND ENCOUNTER


Kilde: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDM5LDE=

Her taber GeForce FX 5800 Ultra i alle opløsninger undtagen 1024x768. I 1600x1200 vinder Radeon 9800 Pro over Radeon 9700 Pro og GeForce FX 5800 Ultra med hhv. 7% og 22%. At Radeon 9700 Pro vinder over Radeon 9800 Pro i 1024x768 og 1280x1024 tyder på, at ATis Radeon 9800 Pro driver 7.84 ikke er helt færdigoptimeret (Radeon 9700 Pro benytter 7.83). I det følgende vil vi dog koncentrere os om den minimale billedrate fremfor den gennemsnitlige:


Kilde: http://www17.tomshardware.com/graphic/20030306/index.html

Mht. minimal billedrate vinder GeForce FX 5800 Ultra her, og er 11% hurtigere end Radeon 9800 Pro. Radeon 9800 Pro er her kun 3% hurtigere end Radeon 9700 Pro. Men hvad nu, hvis 4xFSAA og 8xANI aktiveres?


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1794

Atter undersøges den minimale billedrate, og Radeon 9800 Pro viser sin styrke. Dvs. Radeon 9800 Pro er 19 - 28% og 69% hurtigere end hhv. Radeon 9700 Pro og GeForceFX 5800 Ultra. Så GeForceFX 5800 Ultra taber her meget stort. Vi fortsætter med Unreal Tournament 2003:

UNREAL TOURNAMENT 2003


Kilde: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDM5LDE=

Atter ingen pokal til GeForce FX 5800 Ultra, der taber samtlige test. I 1600x1200 er Radeon 9800 Pro 7% og 9% hurtigere end hhv. Radeon 9700 Pro og GeForce FX 5800 Ultra. Lad os dog se, om andre sites er enige:


Kilde: http://www17.tomshardware.com/graphic/20030306/index.html

Toms Hardware fandt i modsætning til HardOCP, at GeForce FX 5800 Ultra dominerer i denne test. GeForce FX 5800 Ultra var 10% og 16% hurtigere end hhv. Radeon 9800 Pro og Radeon 9700 Pro. Dette betyder endvidere, at forskellen på Radeon 9800 Pro og Radeon 9700 Pro her kun var 6%. Grundet denne uoverensstemmelse medtager vi endnu et par testresultater:


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1794

Anandtech var også langt fra enig med HardOCP og fandt, at GeForce FX 5800 Ultra var 10% og 22% hurtigere end hhv. Radeon 9800 Pro og Radeon 9700 Pro. Radeon 9800 Pro var 11% hurtigere end Radeon 9700 Pro. I det følgende fortsætter vi med at kigge nærmere på ydelse i Unreal Tournament 2003 med 4xFSAA og 8xANI:


Kilde: http://www17.tomshardware.com/graphic/20030306/index.html

Toms Hardware fandt, at Radeon 9800 Pro viser sin styrke, når 4xFSAA og 8xANI aktiveres: Radeon 9800 Pro er her 23% og 27% hurtigere end hhv. Radeon 9700 Pro og GeForce FX 5800 Ultra. Vi dobbeltchecker:


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1794

Radeon 9800 Pro har simpelthen ingen konkurrence, og er 22 - 45% og 67% hurtigere end hhv. Radeon 9700 Pro og GeForce FX 5800 Ultra. Så Radeon 9800 Pro må unægtelig resultere i store ærgrelser hos Nvidia. Splinter Cell er baseret på tilsvarende 3D-teknologi som Unreal Tournament 2003, og er aktuelt et meget krævende spil, lad os derfor se nærmere på ydelse i dette spil:

SPLINTER CELL


Kilde: http://www17.tomshardware.com/graphic/20030306/index.html

Splinter Cell er så krævende, at der her absolut ingen grund er til at aktivere 4xFSAA eller 8xANI - selv uden disse egenskaber er Splinter Cell næsten for langsomt. Radeon 9800 Pro er her 17% og 6% hurtigere end hhv. Radeon 9700 Pro og GeForce FX 5800 Ultra. I Jedi Knight 2 er der dog ringe forskel på diverse grafikkort:

JEDI OUTCAST


Kilde: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDM5LDE=

Jedi Outcast er cpubegrænset og grafikkort betyder meget lidt. I hvert fald indtil 4xFSAA og 8xANI aktiveres:


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1794

Med særlig god billedkvalitet er Radeon 9800 Pro atter tilbage i spidsen og er 0 - 16% og 32% hurtigere end hhv. Radeon 9700 Pro og GeForce FX 5800 Ultra. Hvad med Aquanox?

AQUANOX


Kilde: http://www17.tomshardware.com/graphic/20030306/index.html

I Aquanox er Radeon 9800 Pro 5% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra og 14% hurtigere end Radeon 9700 Pro. Vi slutter af med et par syntetiske og relativt uinteressante test:

3DMARK 2001 SE & 2003


Kilde: http://www.tech-report.com/reviews/2003q1/radeon-9800pro/index.x?pg=1

Radeon 9800 Pro er her 10% hurtigere end Radeon 9700 Pro. Vi dobbeltchecker:


Kilde: http://www17.tomshardware.com/graphic/20030306/index.html

Toms Hardware fandt, at Radeon 9800 Pro var 14% hurtigere end Radeon 9700 Pro - og 6% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra. 3DMark03 får de sidste billeder:


Kilde: http://www.tech-report.com/reviews/2003q1/radeon-9800pro/index.x?pg=1

Her var Radeon 9800 Pro 17% hurtigere end Radeon 9700 Pro. I "Mother Nature" (test4) ser vi:


Kilde: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDM5LDE=

Også her vinder Radeon 9800 Pro med 16% over GeForce FX 5800 Ultra - og med 22% over Radeon 9700 Pro.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Vi kan jo starte med at opsummere diverse resultater:

UDEN 4xFSAA og 8xANI i 1600x1200 (Radeon 9800 Pro mod Radeon 9700 Pro):
1. Quake3 Arena: Radeon 9800 Pro er 13% hurtigere end Radeon 9700 Pro
2. Serious Sam 2: Radeon 9800 Pro er 3-7% hurtigere end Radeon 9700 Pro
3. Unreal Tournament 2003: Radeon 9800 Pro er 6-11% hurtigere end Radeon 9700 Pro
4. Splinter Cell: Radeon 9800 Pro er 17% hurtigere end Radeon 9700 Pro
5. Jedi Outcast: Radeon 9700 Pro er 1% hurtigere end Radeon 9800 Pro
6. Aquanox: Radeon 9800 Pro er 14% hurtigere end Radeon 9700 Pro
7. 3DMark 2001 SE: Radeon 9800 Pro er 10-14% hurtigere end Radeon 9700 Pro
8. 3DMark03: Radeon 9800 Pro er 17% hurtigere end Radeon 9700 Pro

I gennemsnit er Radeon 9800 Pro således 13% hurtigere end Radeon 9700 Pro i 1600x1200x32 uden 4xFSAA og 8xANI. Men lad os se, hvad der sker, når 4xFSAA og 8xANI aktiveres:

MED 4xFSAA og 8xANI i 1600x1200 (Radeon 9800 Pro mod Radeon 9700 Pro):
1. Quake3 Arena: Radeon 9800 Pro er 12-16% hurtigere end Radeon 9700 Pro
2. Serious Sam 2: Radeon 9800 Pro er 19-28% hurtigere end Radeon 9700 Pro
3. Unreal Tournament 2003: Radeon 9800 Pro er 22-45% hurtigere end Radeon 9700 Pro
4. Jedi Outcast: Radeon 9800 Pro er 0-16% hurtigere end Radeon 9700 Pro

I gennemsnit er Radeon 9800 Pro 20% hurtigere end Radeon 9700 Pro med aktiveret 4xFSAA og 8xANI. I det følgende vil vi fokusere på Radeon 9800 Pro mod GeForce FX 5800 Ultra:

UDEN 4xFSAA og 8xANI i 1600x1200 (Radeon 9800 Pro mod GeForce FX 5800 Ultra):
1. Serious Sam 2: Radeon 9800 Pro yder 90% til 122% af GeForce FX 5800 Ultra (gennemsnit: Radeon 9800 Pro er 6% hurtigere)
2. Unreal Tournament 2003: Radeon 9800 Pro yder 2 x 91% og 109% af GeForce FX 5800 Ultra (gennemsnit: GeForce FX 5800 Ultra er 3% hurtigere)
3. Splinter Cell: Radeon 9800 Pro er 6% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra
4. Jedi Outcast: GeForce FX 5800 Ultra er 2% hurtigere end Radeon 9800 Pro
5. Aquanox: Radeon 9800 Pro er 5% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra
6. 3DMark 2001 SE: Radeon 9800 Pro er 6% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra
7. 3DMark03: Uafgjort - fuld score ikke oplyst

I gennemsnit var Radeon 9800 Pro i test med oplyste testresultater 3% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra. Men lad os atter se, hvad der sker, når 4xFSAA og 8xANI aktiveres:

MED 4xFSAA og 8xANI i 1600x1200 (Radeon 9800 Pro mod GeForce FX 5800 Ultra):
1. Quake3 Arena: Radeon 9800 Pro er 25% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra
2. Serious Sam 2: Radeon 9800 Pro er 69% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra
3. Unreal Tournament 2003: Radeon 9800 Pro er 27-67% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra
4. Jedi Outcast: Radeon 9800 Pro er 32% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra

Med aktiveret 4xFSAA og 8xANI i 1600x1200 er Radeon 9800 således i gennemsnit 43% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra.

Alt i alt kan vi derfor konkludere, at Radeon 9800 Pro i 1600x1200-opløsning er 13% hurtigere end Radeon 9700 Pro og 3% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra. Aktiveres 4xFSAA og 8xANI i 1600x1200 bliver Radeon 9800 Pro 20% hurtigere end Radeon 9700 Pro og hele 43% hurtigere end GeForce FX 5800 Ultra. Hertil kommer, at Radeon 9800 Pro anvender støjsvag køler og sandsynligvis vil komme til at koste kr. 3.000,00 - 4.000,00. I april/maj forventes endvidere en version af Radeon 9800 Pro med 256MB ram, som muligvis vil komme til at koste tæt ved kr. 5.000,00 på introduktionstidspunktet.



Anony(mus) skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 18:18: [ svar | nyeste ]
Ja det var hurtigt Rune. Det ser ud til at Ati er ved at gører noget ligende af det Nvidia gjorer ved Ati dengang med det første Radeon. Desuden må det siges at Ati har den fordel at de kan levere varen snarest (i forhold til Nvidia).

OBS Dette overstående er min personlige mening og det er ikke sikkert at det har hold i realiteten.



yakken skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 18:19: [ svar | nyeste ]
Lækker pris. Måske 9700pro vil falde lidt for at gøre plads til storebror... :)


Mads skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 18:24: [ svar | nyeste ]
Ved de noget om hvad den kommer til at koste??



Mads skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 18:27: [ svar | nyeste ]
Rune hvad er det for en computer du har?


Rune skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 18:30: [ svar | nyeste ]
Se sidste spilreview (Splinter Cell) sidst i artiklen.


Karsten skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 18:35: [ svar | nyeste ]
Nu troede jeg ellers lige at jeg skulle købe et ATI9700PRO,men nu bliver jeg i tvivl,for hvis ATI9800PRO kommer til at koste 3000-3500 så er ATI9800PRO 128MB vel et bedre køb,hvis de har fået styr på deres drivere,men GFFX 5800 er forældet inden den er udkommet,jeg kan ikke se nogle god grund til at købe GFFX med mindre den kommer til at koste det samme som GF4 TI 4600 koster i dag.Der må være en grund til at nvidea ikke priotere 4xFSAA og 8xANI særlig højt,kender du den RUNE.tak for en særdeles god artikel-test.


Rune skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 18:49: [ svar | nyeste ]
Jeg prioriterer ej heller 4xFSAA eller 8xANI særligt højt, faktisk er jeg ganske uinteresseret i disse egenskaber (også selv med overclocket Radeon 9700 Pro). Dette skyldes, at ydelse med 4xFSAA og 8xANI i 1024x768 på Radeon 9700 Pro er markant lavere og billedkvaliteten mærkbart ringere ifht. 1600x1200 uden FSAA og ANI (i nyere spil som Splinter Cell, UT2003 og i f.eks. Nature i 3DMark 2001). Spil som Splinter Cell kan således slet ikke afvikles tilfredsstillende blot i 1024x768 på Radeon 9700 Pro med 4xFSAA og 8xANI (men kan afvikles fint i 1600x1200). Med Radeon 9800 Pro tyder meget dog på, at 1024x768 med 4xFSAA og 8xANI vil svare til ydelse i 1600x1200 uden FSAA eller ANI - og jeg vil til enhver tid foretrække 1600x1200 (ofte lægger jeg slet ikke mærke til effekten af 8xANI og i 1600x1200 savner jeg ikke specielt kantudglatning grundet den høje opløsning, så 4xFSAA og 8xANI kan aktuelt betragtes som undværlige egenskaber). Derfor betyder FSAA og ANI stort set intet for mig i øjeblikket - når FSAA eller ANI bliver helt gratis, eller grafikkortene bliver mindst 2-3x hurtigere end Radeon 9800 Pro (så vi kan få 85 FPS i Splinter Cell fremfor 38 :-), så kan det naturligvis være, at FSAA og ANI bliver interessant i fremtidens spil, også i 1600x1200. Her kan du direkte sammenligne ydelse i 1600x1200x32 (uden FSAA og ANI) med ydelse i 1024x768 (inkl. 4xFSAA og 8xANI):

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/02/02/1839138

Så ydelse i 1600x1200 er mit aktuelt primære mål, og mon ikke, at Doom3 i 1600x1200 vil være en udfordring for aktuelle grafikkort (ligesom Splinter Cell) - vel at mærke uden FSAA eller ANI.


Lars skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 18:36: [ svar | nyeste ]
Nu skal Nvidia til at tage sig sammen, hvis vi fortsat skal have konkurence på området.


Lowlife skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 18:59: [ svar | nyeste ]
hvornår kommer 9800 Pro til DK ???

johnny



Rune skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 19:16: [ svar | nyeste ]
Formodentlig om få uger - og nogenlunde samtidig med GeForce FX.


lowlife skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 22:20: [ svar | nyeste ]
tak for det rune :o)

johnny



80.161.18.22 skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 19:21: [ svar | nyeste ]
var det bare mig eller skulle der ikke komme et ati radeon 9900nu her


Rune skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 19:28: [ svar | nyeste ]
"Radeon 9900" var en fejl (baseret på rygter), det korrekte navn er "Radeon 9800" (medmindre Radeon 9800 Pro 256MB ombøbes til Radeon 9900 (Pro), men dette ser ikke ud til at være tilfældet).


JnP skrev Friday den 07 March 2003 kl. 08:52: [ svar | nyeste ]
Nej 9900 var ikke et rygte det var ATI selv der havde sagt det kom til at hedde 9800 eller 9900!!


Lord Asriel skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 19:56: [ svar | nyeste ]
Det ser nu temeligt trist ud for Nvidia:((for at være fanboy men har altid syntes at de laver nogle kanon gode Vpu'er(Gpu'er). Hvis de skal havde nogen chance med Nv35 skal de virkelig til at tage sig sammen ellers for de et problem. Syntes at Nvidia's chef designer var for dum da han fra valgte 256-bit Ram til fordel for en Vpu som er hurtiger MEN: 1) Bliver begrænset af for få Gbit/sec(16Gbit/sec) til Vpu den har simpel hen ikke nok at lave. 2) Forhurtigt Vpu(500Mhz)ved 0,13 mikron = MONSTER MEGA STOR VARME UDVIKLING som på en eller anden måde skal fjernes. 3) Hvilken Nvidia har gjort til 03, pga. den i det mindste gør hvad den skal.... Havde den "hårtøre"



Lord Asriel skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 19:58: [ svar | nyeste ]
Rettelse :((ikke for at være....


Anders skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 20:19: [ svar | nyeste ]
hmm... det lader da til, at nVidia sanrt bliver væltet af pinden, sidder pt. med NV-kort, men tror nu nok hvad det næste bliver (dog ikke før Doom3 (hvis det da nogen sinde bliver til noget) ;-)


Gameboy skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 20:54: [ svar | nyeste ]
Hej Rune se lige ang. Radeon 9900 Rune skrev tirsdag den 11 februar 2003 kl. 23:10: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/01/24/3444546#kommentar



Rune skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 21:10: [ svar | nyeste ]
Ja, jeg skrev selv denne kommentar, men det er kun rygter, som vi dog kan gentage her:

"ATI RADEON 9900 VPU will be manufactured using advanced 0.15 micron copper fabrication process that should allow the graphics chip to be clocked at 375MHz for core and memory. It was already noted by a couple of journalists at The Inquirer that the superior 256-bit memory bus by ATI will remain untouched, but I cannot tell you for sure which type of memory will be used on the RADEON 9900 powered graphics cards. Take into account the fact that besides copper interconnections in the chip, certain optimisations may be made in order to boost the performance; nevertheless, architecture in general should not be changed much from the RADEON 9700: the same 8 rendering pipes with 1 TMU per each. This one will be unveiled at CeBIT and will be available almost immediately after the trade-show head-shooting the arch-rival GeForce FX 5800 Ultra.

ATI RADEON 9900 PRO will be made using 0.13 micron technology and will be hugely more powerful than the brethren. It was said that the part will contain 8 rendering pipelines with 2 TMUs per each in addition to more efficient architecture of the VPU itself compared to the original RADEON 9700. The RADEON 9900 PRO may be announced at CeBIT, but do not anticipate ATI to start selling the babe just after the launch as it is not easy to develop a 0.13 micron graphics processor. With more TMUs and higher core and memory clocks ATI wants the RADEON 9900 PRO to compete against the NV35 due this Summer, but since ATI is ahead of NVIDIA in general, they are also likely to be faster than them in particular and start offering the RADEON 9900 PRO this Spring."


Kilde: http://www.geforcezone.com/index.php#oxynews-1371

Cebit er 12-19 marts og det er så godt som sikkert, at ATi IKKE frigiver Radeon 9900 ifbm. Cebit 2003. Tværtimod tyder alt på, at "Radeon 9900" i ovenstående rygte svarer til Radeon 9800 Pro. Hvorvidt ATi udgiver 0.13 mikron high-end grafikkort senere i år, kan vi vel kun gisne om.


Erik Winther skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 21:35: [ svar | nyeste ]
ØV, ØV og atter ØV, kan man få det med anden PCB farve ???

Jeg er dog stadig skeptisk med hensyn til kompatibilitet, hvad siger du Rune, har du skulle søge efter patches eller lign. For at lege med det R9700 du har ??

Jeg havde sådan set fundet en køle løsning, uden stor omkostninger eller støj til et kommende GeForce FX, men hvis det 9800 er samme pris, så er det vel på tide at give ATI en Chance, deres Catalyst er vel også faldet på plads, langt om længe, antager jeg.



Rune skrev Friday den 07 March 2003 kl. 09:20: [ svar | nyeste ]
Ja, Hercules er på vej, og Sapphire kan sagtens klare 380 MHz VPU med Zalman ZM80A-HP (eller den nye passivkøler fra Thermaltake). Så du behøver ikke leve med det kedsommelige (enkelte observatører ville måske skrive grimme) farvevalg til PCB. FiringSquad har iøvrigt testet kompatibilitet med Sapphire Radeon 9700 Ultimate Pro og Asus nForce2 her:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/sapphire_atlantis_9700_pro_ultimate_review/page2.asp

Og alle testresultater i ovenstående artikel mht. Radeon 9800 Pro fra Toms Hardware blev foretaget med Asus nForce2 - bedre kompatibilitetsgaranti får du ikke :-) Jeg løb ind i et par driverproblemer i Win98SE (som dog kunne løses, alt virker fint nu), men det ser ud til, at stort set ingen oplever disse i WinXP. Bemærk, at Toms Hardware observerede flere problemer i Splinter Cell på Nvidia grafikkort, mens ATi grafikkort fungerede perfekt:

"NVIDIA's driver version 42.72, which the company is currently suggesting as the "proper" driver release for FX cards, has some rendering problems in this game (no glowing effect around lamps and such). Instead, we benchmarked using version 43.00, which fixes the problem. Interestingly, GeForce 4 cards didn't have any issues when used with driver version 42.72, but would score around 2 fps lower with version 43.00."

Kilde: http://www.tomshardware.com/graphic/20030306/radeon9800pro-14.html

Så det ser ud til, at ATi bestemt ikke længere er bagud mht. driverkompatibilitet og ydelse (diverse spilprogrammører anvender ofte hurtigste hardware, hvorfor jeg vil tro, at stort set alle aktuelle spil testes grundigt på Radeon 9700 Pro før udgivelse).


62.243.135.162 skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 22:23: [ svar | nyeste ]
Nogle der ved om R9700 PRO vil falde eller vil den fortsat ligge på 3-3500 kr ???


Anony(mus) skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 22:37: [ svar | nyeste ]
Det vil nok falde da det jo ikke længer er toppen af poppen.

Dog skal du ikke regne med at prisen vil falde nævneværdigt fra de butiker der har lager.



Xp3rt skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 22:45: [ svar | nyeste ]
Jeg tror at Nvidia er så godt som død. ATI lancerer deres kort med meget kortere mellemrum, men med meget bedre ydelse end Nvidia gør. NV30 har været for lang tid på banen, og det er jo ikke noget banebrydende. Men det ville være dejligt at få op til 40000 3Dmark som rygterne sagde at man kunne få. (Jeg tror at det var for nogle måneder siden...)


Erik Winther skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 23:11: [ svar | nyeste ]
At GeForce FX, som vi har fået den at se indtil nu, ikke er genial, er der ingen tvivl om, men at det betyder NVidia's konkurs er dog lidt forhastet en konklusion, men stof til eftertanke hos NVidia, bør det hele give.

Udviklingen behøver jo ikke nødvendigvis at tages skridt for skridt, NVidia kan jo tage et spring for at komme tilbage på sporet, dette behøver ikke at være et stille skridt, bare deres NV30 efterfølger er stille, så er der da håb forude, det holdt hård at få mig over på GeForce, dengang var jeg KUN til 3DFX, sjovt nok, nu hvor de kommer ind i billedet, er jeg lokket til at kigge nærmere på et ATI, men det skal holde lige så længe som mit Ti 4600 forhold, derfor er R9800 nok det bedste valg.



Niels Vissing skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 23:36: [ svar | nyeste ]
Når jeg ser på tabellen fra hothardware, er jeg lidt skuffet over at 9500 Pro's efterfølger 9600 Pro, ikke har 8 render pipelines men kun 4, altså det samme some en ikke pro version.

Dog køre den ved højere hastighed, men for mig ser det altså ud til at 9500 PRO vil være et bedre valg en dens nye 9600 PRO, bare kig på Fill Raten, det siger ikke så lidt.

Så 9600 PRO er altså bare en 9500 (ikke pro) med knap dobbelt så stor takt frekvens.



Mads skrev Thursday den 06 March 2003 kl. 23:38: [ svar | nyeste ]
#Xp3rt

Nvidia vil IKKE dø af denne fiasko, husk på at profitten hentes IKKE blandt entusiasterne men hos OEM producenter osv.

Deres plan er at OVERSVØMME markedeet med FX5600 og de mindre modeller...

Her tænker jeg specielt på FX5200 of FX5200 pro som store sellerter idet de kan levere dx9 ud til folk i stuerne under 800 kr...



131.164.185.148 skrev Friday den 07 March 2003 kl. 01:04: [ svar | nyeste ]
jeg er synes stadig nvidea er bedste valg,ingen problemer med at kører nye og gamle spil. det samme kan man vist ikke sige om radeon kort.


Rune skrev Friday den 07 March 2003 kl. 09:30: [ svar | nyeste ]
Jeg troede nu også, at der ville være mange eksempler på driverproblemer i nyere og ældre spil med Radeon 9700 Pro, men jeg er ikke stødt på disse (bemærk, dette gælder kun for R300-baserede ATi grafikkort, ikke nødvendigvis for andre). Tværtimod virker spilkompatibiltet lige så god med nyere Catalystdrivere, som nyere Detonatordrivere. Og jeg har testet et stort antal nye og gamle spil. Dvs. jeg lægger ikke mærke til, at jeg har skiftet fra Nvidia til ATi grafikkort, udover den markant forøgede hastighed.


Mick skrev Friday den 07 March 2003 kl. 15:31: [ svar | nyeste ]
Rent ævl! Læs dog artiklen igen og se at der fx. er flere problemer md GFFX end med 9700/9800.


mandak skrev Friday den 07 March 2003 kl. 01:32: [ svar | nyeste ]
Leve nVidia og mere, Leve ATI for at slå nVidia af pinden (i et år eller to). Det giver max udvikling og lave priser (et grafikkort skal ikke koste 3500,-) Fedt.

Man...



Alfen skrev Friday den 07 March 2003 kl. 08:31: [ svar | nyeste ]

Hvorvidt ATi udgiver 0.13 mikron, så skulle Radeon 9600/9600 Pro komme i 0.13 mikron Mon ikke den skulle kunne skrues en hel del på den. tjek http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4112&SegmentID=13786



moff skrev Friday den 07 March 2003 kl. 08:39: [ svar | nyeste ]
Jeg for mig er det skønt at se at der kommer nye til for det holder gang i udviklingen af nye grafikkort,når ATI og Nvidia skiftes til at ligge på toppen vil de jo altid gør det bedste næste gang de kommer med et nyt kort,jeg må da også indrømme at jeg køber ATI når jeg skal have nyt grafikkort,det jeg ikke kan forstå er at Nvidia kan finde på at sende FX 5800 ud med en køler der støjer så meget når man tænker på at de har været på banen så længe og burde vide bedre.Rune tror du at vi kommer til at opleve det spring det var da man fik sit første 3DFX Grafikkort Woodoo 1 i computeren,for det var et meget stort spring syntes jeg da.


Rune skrev Friday den 07 March 2003 kl. 09:33: [ svar | nyeste ]
Konkurrencen er så hård i øjeblikket, at det vil undre mig meget, hvis vi de næste par år oplever, at en virksomhed kan præstere tilsvarende kvantespring såsom 3dfx's introduktion af Voodoo Graphics sidst i 1996.


194.182.15.2 skrev Friday den 07 March 2003 kl. 09:34: [ svar | nyeste ]
Hvorfor har i ikke lavet en test ud fra 800*600 ?

Jeg spiller normalt med 800*600 i opløsning og alt på HIGH. (4xaa)

Ville da lige se hvilken af disse kort kunne klarer mest på 800*600......



Rune skrev Friday den 07 March 2003 kl. 09:37: [ svar | nyeste ]
Radeon 9800 Pro er rettet mod high-end (entusiaster), jeg vil foreslå, at du glemmer alt om Radeon 9800 Pro, og køber et grafikkort, som svarer til dit behov (f.eks. et billigt GeForce3/GeForce4 Ti 4200 grafikkort - der er jo ingen grund til at købe en Ferrari, hvis du aldrig kan køre mere end 50 km/t :-).


62.107.33.23 skrev Saturday den 08 March 2003 kl. 09:43: [ svar | nyeste ]
Aldrig VIL køre med end 50 ...


Jes Conradsen skrev Friday den 07 March 2003 kl. 10:35: [ svar | nyeste ]
Rune, nu er der så released de nyeste produkter i ATI og NVidia´s produktcyklus. Hvad siger rygtemøllen om kommende produkter ?


Rune skrev Friday den 07 March 2003 kl. 11:18: [ svar | nyeste ]
"NVIDIA will not have a chance to respond to the Radeon 9800 Pro for another couple of months, with their NV35 part. NVIDIA has NV35 up and running and it is already significantly better than the lackluster NV30; although we're not sure if it will be able to outperform the Radeon 9800 Pro, at this point we can say that from what we've seen, NVIDIA has regained some of our confidence."

Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1794

Derudover er det naturligvis muligt, at ATi udkommer med 0.13 mikron high-end grafikkort om ca. 6 måneder, se rygter anført med kursiv i tidl. kommentar (vedr. "Radeon 9900 Pro"). Eller:

"As for R400 – the completely new core -- ATI promised us that we will see this card as soon as June/July giving Nvidia one more trouble to bear as the R400 could bring some interesting new stuff in computer graphics while Nvidia is struggling to ship its NV30 by February or even later, we now understand."

Kilde: http://www.theinquirer.net/?article=6557

"ATI is likely to release R400 and RV350 graphics chips, while NVIDIA plans to unveil NV35 and NV34 in the second half".

Kilde: http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1042376976

"...the R350 based cards will appear in April this year, RV350 ones will come even a little earlier. Of course, this is just a plan and it can be corrected any time. The R400 is due to be released after July."

Kilde: http://www.digit-life.com/articles2/ati-jan2k3/index.html

Så jo, mon ikke R400 er det 0.13 mikron high-end grafikkort, som ifølge rygter udkommer i 3. eller 4. kvartal af 2003. Dvs. R350 ser ud til at være rettet mod NV30, mens R400 kan være rettet mod NV35. Så den uendelige ventetid fortsætter for dem, der ønsker et high-end grafikkort, som ikke detroniseres i løbet af få måneder :-) Personligt skifter jeg aktuelt grafikkort, når jeg kan få 100% ekstra i ydelse uden FSAA og ANI (i 1600x1200), hvilket gør alting lidt lettere...


Keller skrev Friday den 07 March 2003 kl. 12:23: [ svar | nyeste ]
Hmm jeg har fået tilbudt et gf 4 ti4600 til 1650 kroner, det er et gainward kort "golden sample" dvs. det kører med lidt højere clock frekvens, ville i slå til, AA betyder ikke så meget / slet ikke noget, jeg vil bare have et kort som holder intil jeg invisterer i det nyeste når doom3 kommer, nogen gode råd ? :)

Keller



Mick skrev Friday den 07 March 2003 kl. 15:52: [ svar | nyeste ]
Jeg ville bestemt vælge et RADEON 9500 PRO i stedet for - eller et RADEON 9700 (ikke PRO) hvis man har lidt ekstra.

Så har man da et DX9 kort - og så har kortet desuden væsentligt bedre AA og AF ydelse end GF4.



Anybody skrev Friday den 07 March 2003 kl. 13:58: [ svar | nyeste ]
Jeg ville slå til, da et nyt 9700 Pro koster ca. det dobbelte.


Rune skrev Friday den 07 March 2003 kl. 17:24: [ svar | nyeste ]
Meget tyder på, at ATi aktuelt opfører sig på præcis samme måde, som Nvidia tidligere har opført sig mod ATi. Dvs. da ATi frigav Radeon 8500 6 mdr. efter GeForce3, hvor resultatet mht. hvilket grafikkort, der var bedst, kunne være en anelse uklart (ligesom Radeon 9700 Pro vs. GeForce FX 5800 Ultra), så frigav Nvidia kort efter GeForce3 Ti 500, der var 15% hurtigere end GeForce3 - og som klart var hurtigere end Radeon 8500 på alle områder (ligesom Radeon 9800 Pro aktuelt vinder over GeForce FX 5800 Ultra). Så ATi virker aktuelt lige så nådesløs, som vi tidligere har oplevet Nvidia være det. Bemærk, at Nvidia igår officielt introducerede GeForceFX 5600 og 5200 - og lige netop denne dag tillod ATi, at diverse sites publicerede officielle Radeon 9800 Pro resultater (hvorved stort set al interesse blev kanaliseret væk fra Nvidias introduktion af medium-end grafikkort). Havde Nvidia og ATi opført sig som gentlemen, kunne de naturligvis have koordineret frigivelse af nye produkter bedre. Alt virker som en relativt stor børnehave (eller "minikrig"), hvor det gælder om at genere hinanden mest muligt (nuvel, måske har Nvidia godt af at prøve, hvorledes en sådanne behandling opleves - Nvidia har bestemt ikke altid været flinke mod ATi tidligere, f.eks. også den pludselige ankomst af Detonator 20.xx-drivere, da Radeon 8500 blev lanceret). Hvis enkelte savner lidt historie, så prøv her at se resultater med officielle GeForce3 referencedrivere (12.41) mod Radeon 8500, dengang da ATi introducerede Radeon 8500 (r200):

http://www.sharkyextreme.com/hardware/previews/radeon_8500/index.shtml

Her vinder prototype (a12) af Radeon 8500 over GeForce3 mange steder. Dog lykkedes det Nvidia at overtale flere sites til at benytte uofficel betadriver 20.80, og så blev resultatet desværre meget dårligere for Radeon 8500:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/01/08/17/7762726

Kort tid inden færdige Radeon 8500 (a13) grafikkort ankom på markedet, lykkedes det for Nvidia at udgive GeForce3 Ti 500 (præcist, som det er lykkedes ATi at introducere Radeon 9800 Pro, før GeForce FX 5800 Pro reelt er udkommet), og selv om ATi Radeon 8500 reelt var meget hurtigt, så ødelagde GeForce3 Ti 500 næsten alt for Radeon 8500:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/01/10/17/6923555

Så der er meget store lighedspunkter mellem udgivelse af Radeon 9700 Pro (& Geforce3), GeForce FX Ultra 5800 (& Radeon 8500) samt Radeon 9800 Pro (& GeForce3 Ti 500) - dog styrer ATi aktuelt gallejen.


AngerMAn skrev Friday den 07 March 2003 kl. 19:43: [ svar | nyeste ]
Det er ikke børnehave opførsel at forsøge at sælge sit produkt og minimere andre konkurrenters reklame.

Den gentlemanaftale som du efterlyser, ville tyde på at markedet var delt og det var gentlemanaftaler mellem nvidia og ATi der afgjorde konkurrencen.

En uværdig opførsel for en gentleman, heldigvis bekriger de hinanden som de skal som gentlemen.

Det børnehave ideer at tro at konkurrence baserer sig på at vi alle sammen skal være her, heldigvis, for forbrugerne, er det kun plads til de bedste!



AngerMAn skrev Friday den 07 March 2003 kl. 19:49: [ svar | nyeste ]
Jeg glemte vist et antal :)

Vi elsker jo hardware tidende :)

:)



Frozen skrev Friday den 07 March 2003 kl. 17:48: [ svar | nyeste ]
Jep, nvidia har sgu fortjent det lidt! Det står dog på en måde endnu værre til for nvidia nu, end det gjorde for ATi dengang. ATi's 8500 kort var jo (så lidt jeg husker) lidt billigere end Ti500, og så havde det bl.a. bedre TV-out, samt nogle andre ting. Geforce FX derimod, forventes vel at blive dyrere/samme pris som Radeon 9800, samt at det støjer afsindsigt meget mere end Radeon 9800!


cats skrev Friday den 07 March 2003 kl. 23:45: [ svar | nyeste ]
Det har godt nok ikke noget med ATI og grafikkort at gøre, men nVidia kan jo nok tåle det hvis vi husker på den succes de har med nForce2 mobo'et.

Der kan spekuleres i om ikke de allokerede en del ressourcer for at udvikle dette mobo og smørret på brødet grafikkortene. Hvis gffx 5200 erstatter gforce 4 mx med passiv køling og meget højere ydelse, mon de så ikke er lidt ligeglade med at give ATI laurbærrene et par måneder?



Rune skrev Saturday den 08 March 2003 kl. 11:03: [ svar | nyeste ]
Det tror jeg nu næppe, men jeg er enig i, at slaget ikke nødvendigvis handler om high-end grafikkort. Derimod har Nvidia overlevet fint på GeForce4 Ti 4200, så det reelle slag kommer nok til at handle om GeForce FX 5600 Ultra mod Radeon 9500/9600 Pro. Og vi vender naturligvis tilbage til GeForce FX 5600 Ultra, når de første testresultater foreligger (men før dette sker, gider vi ikke spilde tid på "medium-end" grafikkort, som allerede nu er for langsomme til at kunne trække aktuelle spil i høje opløsninger). Bemærk dog, at ATi Radeon 9500 Pro har været ude i månedsvis, og meget vel (ifølge The Inquirer) kan være hurtigere end GeForce FX 5600 Ultra - hvilket vil være katastrofalt for Nvidia, så Nvidia er næppe på nogen som helst måde "ligeglade" med ATis aktuelle forspring.


Rune skrev Saturday den 08 March 2003 kl. 11:38: [ svar | nyeste ]
Som flere måske har undret sig over, så benyttede diverse testsites ATi driver 7.83 til Radeon 9700 Pro grafikkort, mens 7.84 (beta) blev benyttet til Radeon 9800 Pro. Dette er ganske uheldigt, da der således introduceres to variable, nemlig driver og grafikkort, hvorfor vi principielt ikke kan konkludere andet end, at Radeon 9800 Pro og/eller ATi driver 7.84 er hurtigere end Radeon 9700 Pro med 7.83 (teoretisk set kunne driver 7.84 udgøre hele forskellen, vi ved det ikke). Heldigvis har Tommti-Systems (kendt for 3D-Analyze-programmet) fået Radeon 9800 Pro driveren til at virke på Radeon 9700 Pro, her er, hvad dette medførte:

Results of using Radeon 9800 Drivers on 9700 Pro:

3DMark 03 | 1024x768 16x AF | [up to 20%]
3DMark 03 | 1024x768 4x FSAA | [up to 10%]
3DMark 03 | 1024x768 2x FSAA | [up to 10%]
3DMark 03 | 1024x768 Default | [3-5%]
3DMark 2001 SE | 1600x1200 16x AF | [generally faster]
3DMark 2001 SE | 1600x1200 | [Pixel Shader 1.1 40%; generally faster]
ATI Island Demo 1 [partially 19% faster]
Fablemark [4%]
Shader Mark 1.7 | DX9 PS2.0 | [up to 23% faster]
Shader Mark 1.7 | DX9 | [even more faster]
Shader Mark 1.7 | DX8 | [generally faster]
Z-Reject Overdraw Tester 1.6 | [up to 4% faster]
Kilde: http://www.3dchipset.com/index.php#1287

Spørgsmålet er således, hvor meget vi reelt kan bruge hidtidige testresultater til, hvis vi ønsker at vurdere Radeon 9700 Pro mod Radeon 9800 Pro. Læs mere her (se de omfattende testresultater):

http://www.tommti-systems.de/go.html?http://www.tommti-systems.de/main-Dateien/reviews/catalyst/catalyst.html

Bemærk også, at Radeon 9800 Pro benytter præcis samme type ram som Radeon 9700 Pro, nemlig Samsung 2,86 ns. - se her:


Kilde: http://www.3dchipset.com/index.php#1280

Så de reelle forskelle på Radeon 9700 Pro og Radeon 9800 Pro er hastighedsmæssigt i aktuelle spil måske meget ringe (selv om Radeon 9700 Pro ifht. Radeon 9800 Pro mangler F-Buffer teknologi, nærmest ubegrænsede pixel shadere, Hyper III+ samt optimeret memory kontroller). Entusiaster kan læse mere om Samsung K4D26323RA-GC2A ram her (op til 350 MHz, hvilket passer fint med, at jeg kunne ramme mindst 344 MHz, men under 351 MHz, med Hercules Radeon 9700 Pro):

http://www.samsungelectronics.com/semiconductors/Graphics_Memory/DDR_SDRAM/128M_bit/K4D26323RA/k4d26323ra-gc.htm


jesper w skrev Saturday den 08 March 2003 kl. 12:09: [ svar | nyeste ]
rune så den test du lige har vist skulle give et godt boost til ens ati 9700 pro kort??.



Rune skrev Saturday den 08 March 2003 kl. 12:16: [ svar | nyeste ]
Formodentlig, ja. Dvs. meget tyder på, at f.eks. Smoothvision 2.1 (og SmartShader 2.1?) udelukkende er skabt via software, og ved at anvende modificeret "ati2mtag.sys"-fil, så kunne Radeon 9700 Pro pludseligt også anvende Smoothvision 2.1 (i stedet for 2.0) inkl. hastighedsfordele (og uden forringelse af billedkvalitet kunne ses). Men skulle dette være tilfældet, er det langt fra sikkert, at ATi tillader dette i officielle drivere (ATi holder jo meget af at styre deres grafikkort via software, jf. tidligere beskrevne muligheder med Radeon 9500 grafikkort).


snailwalker skrev Saturday den 08 March 2003 kl. 12:09: [ svar | nyeste ]
Hmm ved godt hvilket grafikkort der skal sidde i min kommende puter. Det bliver bestemt ikke støvsugeren sådan som det ser ud nu :-)


Rune skrev Saturday den 08 March 2003 kl. 14:10: [ svar | nyeste ]
Hvis enkelte sidder og keder sig i dag (det er jo weekend :-) med deres DX9-kompatible ATi grafikkort, kan jeg anbefale at prøve disse demoer (de er ikke helt dugfriske, men meget imponerende (kræver Catalyst 3.x), hvis man ikke har set dem før):

http://www.ati.com/developer/demos/r9700.html

Tilsvarende kan ejere af Nvidia DX9-kompatible grafikkort (når NV30-baserede grafikkort reelt kan købes) finde demoer her:

http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=power_demos


Storm skrev Saturday den 08 March 2003 kl. 20:07: [ svar | nyeste ]
Rune, mener du med den sidste test du har lavet at hvis man bruger R9800 driveren op et R9700 kort at de to kort så i princippet er ens?

hvis så, er der så nogen grund til at købe R9800 hvis "lillebror" mere eller mindre er tilsvarende?



Rune skrev Saturday den 08 March 2003 kl. 22:12: [ svar | nyeste ]
Nej, de er ikke ens, men muligvis meget mere ens, end hvad ATi umiddelbart vil have os til at tro. Dvs. det er muligt, at Radeon 9700 Pro også kan anvende SmartVision 2.1 mm. Men forskelle på taktfrekvenser og ændring i chipdesign kan drivere ikke lave om på (prøv evt. at læse min forrige kommentar igen, jeg kan ikke skrive det meget tydeligere).


62.243.135.162 skrev Saturday den 08 March 2003 kl. 21:36: [ svar | nyeste ]
Nogle der kan sige hvad R9700 PRO C-I-R-K-A vil komme til at ligge på omkring den 1 April når ATI 9800 PRO kommer.... Tænker mere på det koster jo kun " 3200 " kr for Hercules og vist nok 3300 for Sapphires som jeg holder mig til af ATI Producenter..Så nogle der har et link til en CA pris når ATI´s nye kort kommer ???


CyberCrop skrev Sunday den 09 March 2003 kl. 01:27: [ svar | nyeste ]
Mener jeg har læst at et prisfald på ca 30% ventes med introduktionen af nye ATI kort og GFFX.

Til fok der overvejer et 9800 Pro vil jeg anbefale at vente lidt endnu (som altid :-) da ATi 9800 Pro med 256 Mb (måske DDR2) ram og højere clockfrekvenser ventes engang i april.

Det bliver et monster men et dyrt et af slagsen ...



no-one skrev Sunday den 09 March 2003 kl. 02:12: [ svar | nyeste ]
Jeg ville umiddelbart ikke tro på et prisfald på 30%...Hvis det skete ville prisen være omkring 2.000 kroner for 9700pro, og så skal de jo nok ikke regne med at sælge mange 9800pro hvis dennes pris bliver omkring 3.500 kroner. Så meget yder det jo heller ikke bedre :P CyperCrop: 9800pro med 256 mb ddr2 i april??? troede bare det var almindeligt 9800pro der kom i april :P


Rune skrev Sunday den 09 March 2003 kl. 04:18: [ svar | nyeste ]
Tja, og NV35 samt R400 ser ud til at ankomme til sommer/efterår 2003 - der findes således ingen gode tidspunkter at købe grafikkort på foreløbigt, så køb, når behovet gør det nødvendigt :-)


CyberCrop skrev Sunday den 09 March 2003 kl. 17:23: [ svar | nyeste ]
Er helt enig Rune.

Det ser dog ud til at R400 ikke kommer i år hvis man ser de seneste ATI udtalelser. Egentlig er det vel forståeligt nok da R350 sandsynligvis spiller lige op med NV35. Håber dog ikke det holder og R400 alligevel kommer i år.



snailwalker skrev Sunday den 09 March 2003 kl. 10:05: [ svar | nyeste ]
Har der nogensinde været det. Man kan altid blive ved med at vente en måned for sååå kommer der lige noget nyt,

Som Rune sagde så køb så snart du får lyst...



Erik Winther skrev Sunday den 09 March 2003 kl. 21:38: [ svar | nyeste ]
Et godt tidspunkt, er når der kommer et der er en del hurtigere end det man har og man ikke kan styre sine lyster.....Et R9800 vil sikkert kunne levere varen året ud og måske næste år med, så om det nu er 3000kr eller 3500kr er på den tidsramme, kun spørgsmål om nærrighed, hvilket altid taber til nysgærrighed, hos mig :o)


George skrev Tuesday den 11 March 2003 kl. 10:07: [ svar | nyeste ]
Kom med mit Radeon 9800 Pro kort! :-)


Rune skrev Tuesday den 11 March 2003 kl. 11:41: [ svar | nyeste ]
Gode gamle SharkyExtreme er nu også med på "Radeon 9800 Pro"-moden, læs anmeldelsen her:

http://www.sharkyextreme.com/hardware/videocards/article.php/2106171

Derudover er Anandtech klar med første review af GeForce FX 5600 Ultra mod bl.a. Radeon 9500 Pro; vi afventer dog resultater fra flere sites. Og støjfølsomme Nvidia-tilhængere med dårlige nerver (for hvem GeForce FX 5600 ultra var lyset og håbet), bør aktuelt holde sig langt væk fra slagtepladsen hos Anandtech :-)


Zarathustra217 skrev Tuesday den 11 March 2003 kl. 13:54: [ svar | nyeste ]
Jeg holder nu stadig på, at fremtiden ligger i Nvidia's teknologi. For det første har jeg set flere eksempler på uregelmæssig dybdefiltrering hos Radeon 9700 ved forskellige vinkler, hvilket tyder på aggressiv afvikling, men der er heller ikke meget nytænkning i deres design. Det meste af deres nye teknologi er stadig kun på driverplan, og selve hardwaret er blot clocket højere og optimeret. At Nvidia har indlemmet de gamle ansatte hos 3dFX er godt for fremtidens grafikkort. Nok har Nvidia eksperimenteret for meget med FX til, at det kan blive en markedssuccces, men ifølge rygter skulle NV35 være parat og måske ankomme allerede om nogle få måneder. Ligesom med Geforce 3 og 4, skulle NV35 være en optimering af NV30. Og det behøver NV30 så sandelig, men ideerne bag er stadig noget mere revolutionerende end ATI Radeon. Vi har ikke brug for 8xAA i 1600*1200, det er kun blær. Jeg kan knap se forskel på 2x og 4x i 1280*1024 og i 1600*1200 er det næsten helt underordnet, selv på min 21'. Det vi har brug for er nye metoder for spiludviklerne til at skabe realisme i deres spil. Og det er det Nvidia har prøvet med FX.

Nvidia har skabt et nyt fundament at arbejde på, hvor ATI, som jeg ser det, snart må kører fast i deres gamle.

Selvfølgelig er det hele op til fremtiden, og jeg er ingen 3d guru, men jeg kaster stadig mine 2 cent efter Nvidia.



Webmaster skrev Sunday den 16 March 2003 kl. 20:06: [ svar | nyeste ]
Vi modtog netop nedenstående fra en af vore læsere, Jais H.:

I har sikkert set og hørt om det. Jeg har hørt om det! Men er det sandt og har nogen prøvet det?

(Mod your Radeon 9500 into a Radeon 9500 Pro or your 9700 into a 9800 with this patch)

Mod your Radeon 9500 into a Radeon 9500 Pro or your 9700 into a 9800 with this patch. To excecute the you'll need the latest RivaTuner 2.0 You must start it at least once, then simple extract and open attached file with Windows explorer, RivaTuner will do the rest. This works with Catalyst 3.2

I planned to release RivaTuner 2.0 RC12.3 next Tuesday, but due to a _lot_ of received emails Catalyst 3.2 compatible SoftR9x00 scripts will be launched now. Fully featured RivaTuner 2.0 RC12.3 containing these scripts, updated SoftFireGL scipts for 1028 - 1030 drivers and other new features for ATI and nVidia boards will be launched on Tuesday as supposed. Besides Catalyst 3.2 support, the scipts allow you to force RADEON 9800PRO PCI DeviceID and force the driver to detect any R9500(PRO)/9700(PRO) as R9800PRO.

I added this mode special to check R300->R350 info posted by www.tommti-systems.de. I must note that after this mod the driver uses R9800 specific code for sure and the control panel displays Smoothvision v2.1, but I didn't managed any boost comparing to R9700 mode. Don't spam me with question about that, address your questions to www.tommti-systems.de.

I'm afraid that their "R350 = R300 + optimized drivers" formula is incorrect

Set på http://www.thedigitalresource.com/


Gjsilver skrev Sunday den 16 March 2003 kl. 21:01: [ svar | nyeste ]
Jo, den er go' nok. Jeg har lige modded mit Gigabyte Radeon 9700 Pro til en 9800 Pro med Rivaturner 2.0. Resultatet kan ses her:

http://www.friserverplads.dk/gjsilver/9700pro+.JPG

http://www.friserverplads.dk/gjsilver/9700pro_1.JPG http://www.friserverplads.dk/gjsilver/9700pro_2.JPG

Under Display Properties -> Settings, kan man se at mit 9700 Pro nu står under navnet 9800 Pro. Derudover viser Smoothvision nu version 2.1 og ikke version 2.0 :D = bedre score i 3Dmark03 :)

3Dmark03 score: http://service.futuremark.com/compare?2k3=437364

Mht. ydelse, så fik jeg ca. 200 points mere i 3Dmark03, hvilken er ikke så dårlig. Jeg tror nu at alt det her 9500/9700/np/p ->9800 Pro modding bare er en tidlig version af Catalyst 3.3.



Rune skrev Sunday den 16 March 2003 kl. 23:11: [ svar | nyeste ]
Ja, jeg afventer nu også Catalyst 3.3, hvis man ikke benytter FSAA eller ANI, virker den ekstra ydelse ved diverse softwaremodificeringer ikke helt så attraktiv.


Rune skrev Monday den 17 March 2003 kl. 12:21: [ svar | nyeste ]
Within3D har publiceret interview med David Orton (tidligere fra ArtX), manden bag R300/350, læs det hele her:

http://www.within3d.ch/index.php?show=articles&type=showarticle&id=60&page=3


tjo skrev Tuesday den 18 March 2003 kl. 15:44: [ svar | nyeste ]
Skal man forstå det ret at det i siger er at R9800 er en tunet R9700? , hvis det er tilfælde ville jeg da føle mig skide snydt hvis jeg var en af dem som har/havde købt et R9800 Pro



Rune skrev Tuesday den 18 March 2003 kl. 16:03: [ svar | nyeste ]
Nej, R350 er ikke identisk med R300. Men ydelsesmæssigt forspring til Radeon 9700 Pro ser hos Radeon 9800 Pro aktuelt ud til at bero primært på 1) forøget taktfrekvens og 2) optimerede drivere. (I kommende spil kan ændret VPU-design hos R350 ifht. R300 muligvis spille en rolle, dog ser dette ikke ud til at være tilfældet endnu). Og netop de R350-optimerede drivere ser ud til at kunne virke på Radeon 9700 Pro også - men de 380 MHz VPU og 340 MHz ram hos Radeon 9800 Pro kan ikke alle overclockede Radeon 9700 Pro grafikkort klare.


tjo skrev Tuesday den 18 March 2003 kl. 22:30: [ svar | nyeste ]
ok, men hvis man pt. skulle vælge det bedste allround gamer kort ati vs. nvidia hvis man nu så bort fra støvsuger effekten etc. hvilke ville så være det bedste valg? jeg mener at have hørt et sted at gffx ike skulle have nået sit potentiale endnu men på den anden side så skulle ati vist have bedre/mere tydeligt skærmbillede.

og så lige for at det ikke bliver til en krig mellem de to er der så nogen der kan komme med reelle og neutrale meninger?



Rune skrev Tuesday den 18 March 2003 kl. 22:44: [ svar | nyeste ]
Tja, jeg ville nu mene, at ovenstående artikel burde kunne give dig et klart svar. Fremtidige spil er næppe værd at spekulere meget over; om få måneder er der helt andre grafikkort på markedet.


tjo skrev Wednesday den 19 March 2003 kl. 07:28: [ svar | nyeste ]
Tjo, jeg ville nu mene at hvis ovenstående artikel havde givet mig et klar svar var det vel ikke nødvendigt for mig at spørge vel? og da gffx netop ikke (ifølge andre) bliver udnyttet til fulde endnu synes jeg da bestemt ikke din artikel giver noget konkret svar men derimod giver et billede af at nvidia's driver kunne trænge til en kærlig hånd, og for lige at runde af ... som du vist selv siger "hvad skal man med FSAA og ANI hvis man kører min. 1600x1200" set ud fra testen er det jo netop der ATI har pt. har sin styrke hvis man kører med det.


Rune skrev Wednesday den 19 March 2003 kl. 10:39: [ svar | nyeste ]
Jeg opfatter ydelse som fuldstændigt irrelevant, så længe GeForce FX 5800 Ultra larmer mindst 40 dBA (Gainward) og et forbrug på 75 watt (mindst 350W strømforsyning anbefalet) er ej heller positivt. Ingen kan garantere for fremtidige resultater, og her på sitet forholder vi os primært til aktuelle og konkrete resultater - men lottospillere kan naturligvis foretage andre vurderinger. Der er dog næppe tvivl om, at når særligt avancerede spil som f.eks. Doom3, Deus Ex 2: Invisible War eller S.T.A.L.K.E.R udkommer, vil der formodentlig være andre grafikkort, som er langt mere interessante end NV30 og R350 (såsom NV35, R400 mm.). Jeg regner aktuelt ikke med at have Radeon 9700 Pro mere end ca. 6 - 12 mdr.


Fozzie skrev Wednesday den 19 March 2003 kl. 07:43: [ svar | nyeste ]
Rune Når i skal sammenligne GF mod ATI hvorfor tager i så ikke et GF4 4800 se og sammnligner med Radeon 9500 PRO, de er jo i samme prisklasse, og ikke GF4 4200??


Rune skrev Wednesday den 19 March 2003 kl. 10:30: [ svar | nyeste ]
Ti 4200 er ligesom Radeon 9500 Pro særlige kort, som både Nvidia og ATi ser ud til at have lanceret blot for at genere hinanden mest muligt (Ti 4200 skulle helt udradere Radeon 8500/9100 og var oprindelig ikke et planlagt grafikkort fra Nvidia. Radeon 9500 Pro skulle gøre tilsvarende mod Ti 4200, så derfor er det kun naturligt at spille disse grafikkort ud mod hinanden). R300-baserede grafikkort har været ude længe inden NV30-baserede, og typisk er Radeon 9700 Pro blevet sammenlignet med Ti 4600 (=Ti 4800), Radeon 9700 mod Ti 4400 (=Ti 4800 SE) og Radeon 9500 Pro med Ti 4200 (AGP8x). Derudover er GeForce4 Ti grafikkort ved at have overstået deres værnepligt (som i øvrigt har varet alt for længe), og den reelle konkurrence i mellemklassen kommer til at blive Radeon 9500/9600 Pro mod GeForce FX 5600 Ultra. Men du kan naturligvis selv bestemme, hvilke præferencer du ønsker at benytte ved sammenligninger (pris er dog sjældent godt sammenligningsparameter, dvs. hvis f.eks. Nvidia lancerer et grafikkort til kr. 4.000,00, mens ATis dyreste grafikkort koster kr. 3.000,00, så kan du ikke sammenligne Nvidia-kortet med noget som helst; derfor sammenligner vi normalt grafikkort fra tilsvarende markedsegmenter (high-end mod high-end osv.) og er således ikke afhængige af ofte fluktuerende priser).


Asger skrev Wednesday den 19 March 2003 kl. 10:17: [ svar | nyeste ]
For et par måneder siden købte jeg et Radeon 9700 (ikke pro) til 2200 inkl. forsendelse i Tyskland. God vauta for pengene. 256 bit RAM gør virkelig en forskel hvis man er til høje oplsninger og/eller Anti Alias samt Anisofilter. Hvis man er ligeglad med disse features er GF4200 eller Raden 9500Pro nok de bedste valg.


195.231.86.59 skrev Wednesday den 19 March 2003 kl. 11:33: [ svar | nyeste ]
Hvad er anisotrophic (staves det sådan?) Filtring? Hvilken egenskab har det?


Rune skrev Wednesday den 19 March 2003 kl. 11:38: [ svar | nyeste ]
Læs mere her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/01/05/15/1241290


Fozzie skrev Wednesday den 19 March 2003 kl. 13:29: [ svar | nyeste ]
Hvor meget betyder det at man kan køre 8X AGP imod kun at køre 4X AGP??


Asger skrev Wednesday den 19 March 2003 kl. 13:51: [ svar | nyeste ]
Ikke en skid.......

Jeg selv har lige fået en AGPX8 bundkort og får ca 1% højere ydelse hvis jeg skifter fra 4X til 8X. Jeg mener at de fleste testsites opnår ca. samme resultat. Jeg har hørt lidt spekulationer om at Doom3 og nyere spil-motorer måske vil udnytte 8X. Så hvis man skal ud at købe bundkort nu, og man regner med at beholde det et år eller to skal det da med i overvejelserne, men jeg vil ikke mene at det skal være DEN afgørende faktor. Det bliver også spændende at se hvad PCI Express vil tilbyde...



Rune skrev Saturday den 22 March 2003 kl. 00:41: [ svar | nyeste ]
Digit-Life har testet Radeon 9800 Pro på omfattende måde, og har endda inkluderet resultater fra Doom3 v. 0,02. Dog er det langt fra sikkert, at resultater fra denne illegale Doom3-version på nogen som helst måde repræsenterer ydelse i den endelige Doom3-version. Men hvis de gør, så ser det ud til, at NV30 klarer sig specielt glimrende i Doom3. Læs mere her:

http://www.digit-life.com/articles2/radeon/r9800pro.html


Rune skrev Monday den 24 March 2003 kl. 11:15: [ svar | nyeste ]
Hercules er klar med deres version af Radeon 9800 Pro, som atter benytter blæser med støjniveau under 28 dBA:


Kilde: http://www.ixbt.com/news/hard/archive.shtml?hard20030321

Dvs. design er nærmest identisk med Hercules Radeon 9700 Pro (kobberkøleprofiler på samtlige ramchips og på VPU'en). Dog er køleren på Hercules Radeon 9800 Pro nu udstyret med neon-lys. Ankomst forventes engang i april.


Rune skrev Wednesday den 02 April 2003 kl. 22:33: [ svar | nyeste ]
Guru3D har netop testet Radeon 9800 Pro mod bl.a. GeForce FX 5800 Ultra og Radeon 9700 Pro:

http://content.guru3d.com/article.php?cat=review&id=32&pagenumber=1


lasse skrev Monday den 07 April 2003 kl. 11:55: [ svar | nyeste ]
Hvornår forventes RADEON 9800(pro) i de danske butikker??? Og kan man forvente at Radeon 9700pro/9700/9500pro falder lidt i pris??


snailwalker skrev Monday den 07 April 2003 kl. 12:04: [ svar | nyeste ]
ja de gamle produkter vil falde i pris. Nogle har snakket om at radeon kom i april, men vil nok først skyde på en gang i maj...


Rune skrev Monday den 07 April 2003 kl. 15:07: [ svar | nyeste ]
The Tech-Report har testet både Radeon 9800 Pro og GeForce FX 5800 mod hinanden. Her er et uddrag fra konkusionen:

"...I do have a few definite opinions about the GeForce FX 5800 Ultra before it rides off to take its place alongside the 3dfx Voodoo 5 6000 in the Museum of Large Video Cards That Didn't Quite Make It. This would have been a great product had it arrived six months earlier at this same clock speed with lower heat levels, a more reasonable cooler, and lower prices. As it stands, the GeForce FX 5800 Ultra is not a good deal, and I wouldn't recommend buying one. Yes, it's very fast, especially in current games. It's also loud, expensive, and did I mention loud? Go get a Radeon 9800 Pro if you want a high-end graphics card. As time passes, I continue to marvel at how much ATI got right with the R300 chip and its derivatives. It simply has very few weaknesses. The technology is sound, and the choices they made in building the product were very smart."

Læs mere her:

http://www.tech-report.com/reviews/2003q2/geforcefx-5800ultra/index.x?pg=1



Bellows skrev Tuesday den 08 April 2003 kl. 04:11: [ svar | nyeste ]
jeg har bestilt et 9500 kort for lidt over 14dage og de har ikke fået de på lager kan det være fordi at de kommer med de nye kort nu her så vil de ikke sende de andre ud før at de nye kommer ???


Rune skrev Tuesday den 08 April 2003 kl. 11:34: [ svar | nyeste ]
Det tror jeg næppe. Mit gæt vil være, at der aktuelt er så stor efterspørgsel på Radeon 9500 Pro, at ATi ikke er i stand til at producere tilstrækkeligt mange af disse grafikkort. Når Radeon 9800/9600 (Pro) grafikkort ankommer, burde dette lette presset på Radeon 9500 Pro en del - dog går Radeon 9500 Pro sandsynligvis ud af produktion, når Radeon 9600 Pro ankommer (dvs. Radeon 9800/9600-familien forventes at afløse Radeon 9700/9500-familien). Så må vi blot håbe, at Radeon 9600 Pro er lige så hurtigt som Radeon 9500 Pro (hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet).


Storm skrev Monday den 21 April 2003 kl. 02:40: [ svar | nyeste ]
Hey Rune

Jeg har en række spørgsmål til dig, da jeg står og skal til at købe nyt grafikkort :) Og du virker jo som om du har styr på området...

Jeg spiller counterstrike only og er træt af at have 40-70 frames i ildkamp. Så overvejer at købe Radeon 9700 pro eller Radeon 9800 pro. Jeg skal have et kort der kan give mig 100 fps "konstant". Jeg har ikke læst nogen test hvor der er blevet testet med Counter-strike, så jeg håber du har tid og lyst til at hjælpe mig. Vil begge kort give mig 100 fps "konstant"? (piller i 800*600 @ CS) Hvad kan svare sig og hvad syntes du jeg skal vælge. (Prisen er ikke så betydningsfuld, men vil ikke købe radeon 9800 pro hvis forskellen er minimal imellem de 2 kort)

PS. vær rar at besvar via min mail, da jeg formentlig ikke finder herind igen :D Starhydra@hotmail.com

TAK for det



Rune skrev Monday den 21 April 2003 kl. 15:47: [ svar | nyeste ]
Jeg svarer desværre ikke via e-mail. Derudover skriver du ikke, hvilket grafikkort du anvender. I 800x600 burde selv GeForce2 være fint til Counterstrike, i stedet vil jeg anbefale, at du anvender hurtigst mulig cpu. Dvs. din ydelse i 800x600 med nyere grafikkort vil være cpu-begrænset. Eksempelvis vil jeg ikke forvente forskel på alm. GeForce3 og Radeon 9800 Pro grafikkort i dette (og mange andre) spil.


Bellows skrev Tuesday den 08 April 2003 kl. 15:28: [ svar | nyeste ]
det er det jeg er bange for det ikke er da den kun har de 4 pipelines og jeg vil ha en med 8 helt klart men de siger at de for kortet hjem imorgen 9500pro self så den tar jeg =)

tak for svaret rune :)



Morten skrev Wednesday den 09 April 2003 kl. 20:51: [ svar | nyeste ]
Er der en der ved nogenlunde havd Radeon 9800 PRO kommer til at koste? Ville selv gætte på 3-3500 kr, men det er ikke lige mit stærke punkt det her.


Rune skrev Wednesday den 23 April 2003 kl. 16:51: [ svar | nyeste ]
Guru3D har netop testet Radeon 9800 Pro fra Hercules, læs det hele her:

http://content.guru3d.com/article.php?cat=review&id=35&pagenumber=1


Philip skrev Sunday den 27 April 2003 kl. 17:53: [ svar | nyeste ]
Rune...jeg tænker på at købe et Radeon9800Pro kort men hvilken producent er bedst. Dette er dem jeg kender Connect3D - Hercules - PowerColor - Sapphire

Hvad er fordele/ulemper hos disse producenter i forbindelse med køb af kortet



snailwalker skrev Sunday den 27 April 2003 kl. 19:04: [ svar | nyeste ]
De andre er billige, men har en relativt støjende køler

Herculesen er dyr, men har en relativt støjsvag køler (i hvert fald på 9700)...



Rune skrev Sunday den 27 April 2003 kl. 20:27: [ svar | nyeste ]
Ja, Hercules Radeon 9800 Pro benytter en blæser, der larmer under 28 dBA. Jeg har endnu ikke set støjspecifikationer på andre Radeon 9800 Pro grafikkort. Læs mere om Hercules Radeon 9800 Pro her:

http://europe.hercules.com/read.php?id=530


Gert Larsen skrev Tuesday den 29 April 2003 kl. 22:37: [ svar | nyeste ]
Hvornår udkommer 9800 Pro???


Rune skrev Wednesday den 30 April 2003 kl. 11:17: [ svar | nyeste ]
Aces Hardware har langt om længe publiceret deres "GeForce FX 5800 Ultra vs. Radeon 9800 Pro" anmeldelse, som bl.a. indeholder test af Neverwinter Nights og Ghost Recon - læs det hele her:

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=55000269


Mick skrev Wednesday den 30 April 2003 kl. 12:56: [ svar | nyeste ]
Off topic - men alligevel: Rune... denne side fylder vildt i bredden på min IE6 ;o) - kan du ikke fikse billede til foroven (det er vist det som er for stort?) så man slipper for at rulle sidelæns hele tiden (det er faktisk ganske irriterende!!!).


Frozen skrev Wednesday den 30 April 2003 kl. 14:46: [ svar | nyeste ]
Jeg tror det er fordi siden er tilpasset til 1280 x 1024 eller højere, måske fordi siden primært henvender sig til folk med high-end hardware, der som regel også på skrivebordet kører + 1280 x 1024 (da de fleste med high-end hardware vel også har en skærm på min. 19")...


Rune skrev Monday den 12 May 2003 kl. 12:00: [ svar | nyeste ]
Firingsquad har testet Hercules Radeon 9800 Pro:

"Imagine our surprise when it was determined that the fastest stable core frequency was 446MHz (a 15 percent increase) and the most aggressive memory speed was 371MHz (a nine percent increase). You’ll see in the benchmarks that these overclocking results have a profound effect on performance, especially at high resolutions, where we saw increases of up to 13 percent in Unreal Tournament 2003."

Kilde: http://firingsquad.gamers.com/hardware/hercules_3d_prophet_9800_pro_review/default.asp


Martin Hansen skrev Monday den 12 May 2003 kl. 12:22: [ svar | nyeste ]
En ny konge er født

http://www.vr-zone.com/ har haft et Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro igennem trædemøllen, de vurderer dette 9800 Pro kort, til at være den nye konge inden for grafikkort - Ikke mindst på grund af det fabelagtige overclocknings potentiale:

"Overclocking the Radeon 9800 Pro provided probably the biggest surprise throughout the whole review process, because I was not expecting much after the meager results I achieved with the Sapphire 9700 Pro a few months back. From a default clock speed of 378/338 Mhz, I was able to overclock the card to 472/370 Mhz, higher than any other Radeon 9800 Pro card tested here at VR-Zone Hardware. This was the absolute sweet spot as I'd like to call it, with flawless performance throughout testing and no distortion in games even after running for a couple of hours. The memory clock was almost locked at 370 Mhz as I could not achieve anything higher than 370, but the core clock speed was the most surprising of all, able to run at 472 Mhz without a problem, an increase of 92 Mhz!"

Og

"The inclusion of overclocking software can mean only one thing, the card is overclocking friendly, but that is truly an understatement when looking at our overclocking results. The card basically is asking to be overclocked, and amazingly is able to reach frequencies other manufacturers only dream of with stock cooling, truly a very impressive feat."

Og

"Stability was not a problem, even at our overclocked "sweet spot" we did not see any artifacting or distortion after the card ran at the overclocked frequencies a few hours. ATI's new Catalyst driver suite has performed exceptionally well, fading out the apparition of drivers past."



Erik Winther skrev Monday den 12 May 2003 kl. 19:31: [ svar | nyeste ]
Klap Hesten, vi HAR en Dronning, jeg skrev lige denne smøre på edbpriser, det er jo typisk at folk skal rive snuden op bare de tirres lidt, jeg har lige fået bekræftigelse på min ordre af ehel 2 stk Sapphire 9800 Pro, der går en uge før de er her, men jeg har sparet det de falder i løbet af dette år, hvis de gør, da sjældne produkter mange gange koster mere, denne påstand kommer fra informationer jeg har fået op til idag...........ATI tør ikke sidde og vente på hvad flok siger til GF FX 5900, så hvis man har tænkt sig et RADEON 9800 Pro, skal man nok bestille snart.

Det er også noget man støder på her ind imellem, så derfor taget direkte:

Jeg tillader mig at give den 5 stjerner selvom jeg først får mit næste uge,det er det bedste ATI nogensinde har bragt på markedet, det bliver også det de leverer færreste af, hehe Tror i ikke på det, så lad os snakke om det igen om 6 mdr. Indtil da kan jeg kun sige, vent ikke på prisfald, ej heller på R9700 Serien, ikke foreløbig.

Jeg skal næsten sælge min krop for at få råd til dette kort, men om jeg så "kunne" blev det jo min sag, det er da sundere end at pløre tons af penge af på byture, kigget over et års forløb, er det ikke snart muligt at opnå en form for frihed for hvad man vurderer er akseptabelt at give for noget man gerne vil have, det er ikke ulands hjælp, det er frivilligt om mna vil være med.

Hvad med dem der betaler over 10.000kr for en Monitor, eller da ASUS Ti 4600 kom ud, ca 1½-2 siden kostede det over 4100kr, de blev også flået væk.

Det der koster mest her i landet er sku "Jante Loven" den har tilmed største indflydelse på hvordan vi mener andre skal gøre, hvad er det for noget snotvalpet ged, lad dog folk købe det de har lyst til, medmindre de begår en fejl med et dårligt produkt, dette er dog ikke tilfældet her.

Misundelse er en sygdom, man burde behandles for, med tvang!

PS! Selv de der "sparker røv" kommentarer er overflødige, da de er meget kortvarige, ligesom at pisse i bukserne, med den udvikling der sker, så skulle et NYT og BEDRE Produkt gerne overvælde, ellers var det ikke noget ved, vel!

Men det "sparker ikke mere røv" end at GFFX 5900 Slår et "9800 Pro ved max OC" i 3DMARK03 ca 6400 mod 6200 i Score, det er så lige R350 mod NV35, evolutions mæssigt samme trin, NVidia er igen foran, derfor kommer R400 før end beregnet og R350 (9800 Serien) kun i det antal som ER produceret, så enten VENT, eller bestil SNART.



Mufoxe skrev Sunday den 01 June 2003 kl. 11:43: [ svar | nyeste ]
Radeon 9800 Pro ser lækkert ud, men nu skal I ikke glemme Nvidias nyeste bud på en ydelseskonge: GeForceFX 5900 Ultra. Det er i sandhed et interessant tidspunkt at være forbruger på - nu skal firmaerne bare fatte at vi ikke gider betale så mange tusinde kroner for et grafikkort :)


Rune skrev Monday den 02 June 2003 kl. 21:30: [ svar | nyeste ]
Nordic Hardware har testet hele 7 forskellige Radeon 9800 Pro grafikkort (Powercolor, Hercules, HIS, 2xATi reference, Sapphire og Connect3D), dog desværre ikke mht. støj. Af en eller anden mystisk grund havde Powercolor højere ydelse end øvrige grafikkort, mens Hercules opnåede flest point mht. samlet vurdering. Læs det hele her:

http://www.nordichardware.com/reviews/graphiccard/2003/Radeon9800Roundup/index.php


Sila skrev Monday den 02 June 2003 kl. 21:50: [ svar | nyeste ]
Kik under TEST-SETUP og der vil stå at Powercoler køre 400/760 istedet for 380/680 som alle de andre køre med!! :) :)


Rune skrev Monday den 02 June 2003 kl. 23:01: [ svar | nyeste ]
Du har helt ret, dermed forsvandt magien pludselig fra Powercolor - men det er naturligvis bedre, hvis en producent garanterer overclockning, end hvis en producenten ikke gør dette. Det ser endvidere ud til, at Powercolor mht. ram var overclocket lige til grænsen - og det kan bemærkes, at samtlige øvrige Radeon 9800 Pro grafikkort kunne overclockes hinsides 400 MHz VPU.


Mick skrev Tuesday den 03 June 2003 kl. 01:00: [ svar | nyeste ]
Jeg læste et sted at ATI havde valgt at holde sig til 0.15u processen, men til gengæld har de brugt en del tid på at manuelt finjustere layoutet af R300 VPU'en - NETOP med henblik på at kunne nå høje frekvenser (trods de 0.15u) samt for at opnå bedst yield.


Rune skrev Thursday den 05 June 2003 kl. 11:26: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at ATi vil stoppe med at producere egne grafikkort og i stedet blot videresælger VPU'er ligesom Nvidia. Så måske er Radeon 9800 Pro det sidste ægte ATi grafikkort... Læs mere her:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030604143044.html


Rune skrev Thursday den 05 June 2003 kl. 21:06: [ svar | nyeste ]
Nuvel, disse rygter er nu blevet afvist af ATi, læs mere her:

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030605070910.html


Rune skrev Monday den 04 August 2003 kl. 22:44: [ svar | nyeste ]
Firingsquad har testet Radeon 9800 (non-Pro), som med 325 MHz VPU og 1160 MHz RAM (= 290 Mhz 256-bit DDR) er en anelse langsommere end Radeon 9700 Pro (325/1240). Radeon 9800 er blot Radeon 9800 Pro med lavere taktfrekvenser (og dermed teknologisk uinteressant ifht. Radeon 9800 Pro); vi afventer flere testresultater fra Radeon 9800, indtil da kan de første testresultater af Radeon 9800 ses her:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/ati_radeon_9800/default.asp


Rune skrev Wednesday den 06 August 2003 kl. 21:34: [ svar | nyeste ]
Det ser ud til, at Firingsquad prøver at sætte rekord mht. antal testede ATi grafikkort på en uge. Denne gang har Firingsquad testet ALL-IN-WONDER 9800 PRO grafikkortet og interesserede kan læse mere her:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/ati_all_in_wonder_9800_pro_review/default.asp


Rune skrev Monday den 22 September 2003 kl. 22:54: [ svar | nyeste ]
Nedenstående billede skulle åbenbart ikke være en morsomhed, men ægte Radeon 9800 Pro MAXX - dvs. 2 Radeon 9800 Pro VPU'er på et grafikkort (prisen er 1000 US$, om masseproduktion finder sted er uvist):


Kilde: http://www.hwupgrade.it/articoli/905/index.html

Nuvel, det kunne naturligvis være underholdende med et grafikkort, der brugte ca. 120 watt (hvis det overhovedet ville virke i mange AGP-bundkort...).


Troll skrev Sunday den 14 March 2004 kl. 20:49: [ svar | nyeste ]
Hvorfor skulle det ikke virke?

... der er jo et ekstra strømstik på pcb'en (ved siden af fejl-viseren).



Troll skrev Sunday den 14 March 2004 kl. 20:51: [ svar | nyeste ]
Tror det er en version tiltænkt spil-udviklere :)


Daniel F skrev Monday den 24 May 2004 kl. 02:08: [ svar | nyeste ]
Jeg kan så lige indskyde at min ven noas 9800 pro er oc'et til at give 5960 i 3dmark03 ved 1024X768. Han har sat en kømpe Cpu køler på, men det kører upåklageligt. Jeg får et af samme slags om en uge. Cant wait!


Ust skrev Monday den 24 May 2004 kl. 10:19: [ svar | nyeste ]
Er det der Sapphire 9800 Pro Maxx hurtigere end de nye X800 XT kort?


Rune skrev Monday den 24 May 2004 kl. 10:55: [ svar | nyeste ]
Næppe (eftersom X800XT generelt er mere end 100% hurtigere end 9800 Pro), derudover er jeg ikke stødt på nyere beviser for, at Radeon 9800 Pro Maxx overhovedet eksisterer (det er ikke blevet testet på noget site og kan ej heller købes nogen steder - såvidt jeg ved).


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende